Miljøministeren (Troels Lund
Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelseog forskellige andre love
(Strafskærpelse m.v.)
(Lovforslag nr. L 4).
Der er tale om en genfremsættelse af det lovforslag om
ændring af lov om miljøbeskyttelse og forskellige
andre love (Strafskærpelse m.v.) (L 4), som blev fremsat for
Folketinget den 3. oktober 2007, førstebehandlet den 9.
oktober 2007 og som bortfaldt ved udskrivelse af folketingsvalget
den 24. oktober 2007.
Det må ikke kunne betale sig at overtræde
miljøbeskyttelsesloven. Det har Folketinget tilkendegivet
ved flere lejligheder. Med dette lovforslag ønsker
regeringen at gennemføre en generel skærpelse af
bødeniveauet i sager om overtrædelse af
miljøbeskyttelsesloven. Det gælder såvel i sager
om overtrædelser, der er begået i forbindelse med
udøvelse af erhverv, som i sager om privates
overtrædelser af loven.
Det er regeringens opfattelse, at der i dag er en række
tilfælde, særligt i de mindre alvorlige sager om
overtrædelser af miljøbeskyttelsesloven, hvor den
bødestraf der udmåles, ikke afspejler den alvor,
hvormed samfundet bør se på overtrædelser af
miljøbeskyttelsesloven. Et lavt og svingende
bødeniveau har ikke den nødvendige præventive
effekt over for miljøsynderne, som må kræves for
at gældende miljøregler respekteres og
overholdes.
Med lovforslaget foreslås derfor en generel
skærpelse af bødeniveauet i de mindre alvorlige sager
om overtrædelser af miljøbeskyttelsesloven.
Lovforslaget har til formål at hæve bundniveauet for
bøder på miljøbeskyttelseslovens område -
både for privates og erhvervsdrivendes
overtrædelser.
Lovens straffebestemmelse foreslås ændret,
sådan at det skal betragtes som en skærpende
omstændighed, at en overtrædelse er begået i
forbindelse med udøvelse af erhverv. Det foreslås
tillige, at lovens straffebestemmelse bliver ændret, så
det bliver fremhævet, at der ved udmåling af
bødestraf skal lægges vægt på
miljøbeskyttelseslovens formål.
Lovforslaget har også til formål at ensrette
bødeudmålingen. Til dette formål foreslås
vejledende bødeniveauer. Det foreslås, at
bødeniveauet for overtrædelser af
miljøbeskyttelsesloven i førstegangstilfælde i
almindelighed bør være på minimum kr.
5.000.
For visse overtrædelser af miljøbeskyttelsesloven
foreslås særlige bødeniveauer,
eksempelvis:
- Etablering,
ændring og udvidelse af listevirksomhed uden
miljøgodkendelse, hvor der forslås et
bødeniveau på kr. 50.000.
- Ulovlig
nedgravning, udledning og oplæg af forurenende stoffer m.v.,
der kan medføre forurening, hvor der foreslås et
bødeniveau på kr. 20.000.
- Ulovlig udledning
af stoffer, der kan forurene vandet, hvor der foreslås et
bødeniveau på minimum kr. 20.000.
- Ulovlig
opbevaring af skrotbiler, hvor der foreslås et
bødeniveau på minimum kr. 20.000 for erhvervsdrivendes
ulovlige opbevaring af op til fem skrotbiler, dog foreslås et
bødeniveau på minimum kr. 5.000 pr. bil op til to
biler. Herudover foreslås et bødeniveau på
minimum kr. 3.000 pr. bil for privates ulovlige opbevaring af
skrotbiler.
- Ulovlig
håndtering af affald, hvor der foreslås et
bødeniveau på kr. 20.000.
- Ulovlig
henkastning af affald i naturen, hvor der foreslås et
bødeniveau på kr. 8.000 for erhvervsdrivende og kr.
5.000 for private. For privates henkastning af små
mængder skovtursaffald foreslås et bødeniveau
på kr. 1.000.
- Ulovlig
henkastning af affald uden for genbrugsstationer, i byer og
på parkeringspladser, hvor der foreslås et
bødeniveau på kr. 5.000 for erhvervsdrivende og kr.
3.000 for private.
Derudover foreslås det, at anden gang en person eller
virksomhed begår den samme overtrædelse, skal
bøden være dobbelt så høj som
første gang.
Lovforslaget ændrer ikke ved, at det fortsat er
domstolene, der i sidste instans afgør, hvilken bøde
der skal udmåles for den konkrete overtrædelse af
miljøbeskyttelsesloven. Afgørelsen beror på
domstolenes vurdering af sagens omstændigheder. Det betyder,
at der både kan være grundlag for at give en
højere eller lavere bøde end det foreslåede
bødeniveau, alt afhængig af, om der i sagen foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder.
Herudover indeholder lovforslaget visse mindre ændringer
af miljøbeskyttelsesloven, havmiljøloven og lov om
kemiske stoffer og produkter. Disse ændringer er tidligere
blevet fremsat d. 1. marts 2007 ved lovforslag nr. 175 om forslag
til lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven og
forskellige andre love (Implementering af
miljøansvarsdirektivet). De foreslåede ændringer
i miljøbeskyttelsesloven, havmiljøloven og lov om
kemiske stoffer og produkter er i hovedsagen uændret i
forhold til lovforslag L 175, dog er der sket visse
ændringer, primært af lovteknisk karakter.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den
1. april 2008. Dog fastsætter miljøministeren
tidspunktet for ikrafttræden af den foreslåede
bestemmelse i miljøbeskyttelseslovens § 32, stk. 2, om
spildevandsplaner. Ministeren kan desuden fastsætte
forskellige ikrafttrædelsestidspunkter for de enkelte
vanddistrikter.
Idet jeg i øvrigt kan henvise til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, skal jeg anbefale forslaget
til Folketingets velvillige behandling.