L 39 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af retsplejeloven. (Forsøgsordning med lydoptagelse af
forklaringer i straffesager).
Fremsat den 12. december 2007 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Forsøgsordning med lydoptagelse af
forklaringer i straffesager)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1261 af 23. oktober 2007, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 33 indsættes:
Ȥ 33
a. Domstolsstyrelsen kan efter forhandling med
præsidenten (på Bornholm dommeren) bestemme, at der ved
en byret gennemføres forsøg med lydoptagelse af
forklaringer under hovedforhandlingen i straffesager, jf.
stk. 2-6, eller af rettens gengivelse af sådanne
forklaringer, jf. stk. 7. Præsidenten (på Bornholm
dommeren) kan efter drøftelse med Domstolsstyrelsen
fastlægge nærmere retningslinjer for
forsøget.
Stk. 2. Hvis der
sker lydoptagelse af en forklaring, optegnes indholdet af
forklaringen ikke i retsbogen og behøver ikke at gengives i
dommens fremstilling af sagen, jf. dog stk. 4 og 5. Retten kan
dog bestemme, at indholdet af forklaringen skal optegnes i
retsbogen efter lovens almindelige regler.
Stk. 3. Tiltalte
har adgang til at høre en lydoptagelse af en forklaring,
medmindre tiltalte ikke havde adgang til at overvære
forklaringen. Lydoptagelsen kan høres hos retten eller
forsvareren. Lydoptagelser er i øvrigt ikke genstand for
aktindsigt.
Stk. 4. Hvis
byrettens dom ankes, eller hvis tiltalte eller anklagemyndigheden
anmoder om det, optegnes indholdet af forklaringen i retsbogen
efter lovens almindelige regler. Endvidere optegnes indholdet af
forklaringen i retsbogen efter lovens almindelige regler ved
meddelelse af aktindsigt i indførsler i retsbogen
vedrørende en forklaring.
Stk. 5. Ved
meddelelse af aktindsigt i dommen efter § 41 b skal
retten i givet fald afgive en supplerende redegørelse, der i
fornødent omfang gengiver de afgivne forklaringer.
Redegørelsen anses som et bilag til dommen og optages
endvidere i retsbogen.
Stk. 6.
Lydoptagelser slettes 1 år efter sagens endelige
afgørelse.
Stk. 7. Hvis der
sker lydoptagelse af rettens gengivelse af en forklaring, finder
stk. 2-6 tilsvarende anvendelse.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Justitsministeren fremsætter i
folketingsåret 2009-10 forslag om revision af retsplejelovens
§ 33 a som indsat ved denne lovs § 1, nr.
1.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Formål og baggrund
Formålet med lovforslaget er at indsætte en
hjemmel i retsplejeloven, der gør det muligt at
gennemføre en forsøgsordning med lydoptagelse af
forklaringer i straffesager eller af rettens gengivelse (referat)
af sådanne forklaringer.
Justitsministeriet har anmodet Strafferetsplejeudvalget om at
foretage en generel gennemgang af retsplejelovens regler om
protokollering (dvs. optegnelse i retsbogen af indholdet af de
afgivne forklaringer) i straffesager. Formålet med
forsøgsordningen, der i givet fald vil blive
gennemført ved en eller flere byretter, er at
indhøste erfaringer til brug for Strafferetsplejeudvalgets
videre overvejelser om en revision af retsplejelovens regler om
protokollering. Med den foreslåede forsøgsordning vil
der ikke være taget stilling til, om f.eks. den teknologiske
udvikling på kortere eller længere sigt vil kunne give
anledning til at overveje nye arbejdsmetoder ved domstolene, der
ikke kræver særlig lovhjemmel, eksempelvis anvendelse
af automatiseret talegenkendelse ("tale til tekst").
Den foreslåede forsøgsordning indeholder navnlig
følgende elementer:
- Der sker
lydoptagelse af forklaringer under hovedforhandlingen i
straffesager eller af rettens gengivelse (referat) af sådanne
forklaringer.
- Forklaringerne
indføres som udgangspunkt ikke i retsbogen.
- Forklaringerne
medtages som udgangspunkt kun i dommen i det omfang, det er
nødvendigt at gengive forklaringerne i begrundelsen for
dommen.
- Hver part
(tiltalte og anklagemyndigheden) får adgang til
lydoptagelsen, f.eks. til brug for overvejelser om eventuelt at
anke byrettens dom.
- Tiltalte kan
høre lydoptagelsen i retten eller hos sin forsvarer, men kan
ikke få udleveret en kopi af optagelsen.
- Hver part
(tiltalte og anklagemyndigheden) kan forlange, at forklaringen
indføres i retsbogen, og forklaringen skal endvidere
indføres i retsbogen ved anke og ved meddelelse af
aktindsigt i retsbogstilførsler vedrørende
forklaringen.
- I tilfælde
af en anmodning om aktindsigt i dommen efter retsplejelovens
§ 41 b (om aktindsigt i domme og kendelser for enhver)
suppleres dommen i givet fald med en gengivelse af forklaringerne
svarende til, hvad der kræves efter retsplejelovens
§ 218 a, stk. 1.
Lovforslaget bygger på en anbefaling fra
Strafferetsplejeudvalget.
2. Gældende ret
2.1. Protokollering af
forklaringer
Ved afhøringer under hovedforhandlingen i straffesager
i første instans optages det væsentligste af de
afgivne udsagn i retsbogen, jf. retsplejelovens § 870,
stk. 1. Dette gælder også for ankesager i
landsretten, jf. henvisningen i retsplejelovens § 917 til
kapitel 78, som § 870 står i.
Ved afhøringer i retten under efterforskningen i
straffesager optages det væsentlige indhold af de afgivne
forklaringer i retsbogen, og særlig vigtige dele af
forklaringerne gengives så vidt muligt med den
afhørtes egne ord, jf. retsplejelovens § 754,
stk. 1, jf. § 751, stk. 1.
Denne såkaldte protokollering af forklaringer omfatter
både tiltaltes forklaring og vidneforklaringer. Endvidere er
forklaringer af syns- og skønsmænd omfattet, men der
udmeldes sjældent syns- og skønsmænd i
straffesager.
For så vidt angår forklaringer i retsmøder
under efterforskningen gælder desuden, at den afhørte
skal gives mulighed for at gøre sig bekendt med gengivelsen
af forklaringen, og at den afhørtes eventuelle rettelser og
tilføjelser skal medtages, jf. retsplejelovens
§ 754, stk. 1, jf. § 751, stk. 2.
Ifølge forarbejderne behøver den afhørte ikke
straks at gøres bekendt med gengivelsen af forklaringen. Det
er tilstrækkeligt, at den afhørte gøres bekendt
med, at han eller hun efterfølgende vil kunne henvende sig
og få referatet oplæst eller udleveret til gennemsyn,
jf. betænkning nr. 622/1971 side 45.
Protokolleringen indebærer, at der indføres et
referat af de afgivne forklaringer i
retsbogen. Der er således ikke tale om en fuldstændig
eller ordret gengivelse af de afgivne forklaringer.
Protokolleringen er rettens
ansvar. Den praktiske fremgangsmåde kan variere mellem
forskellige retter og mellem forskellige dommere. Der kan
både være tale om, at dommeren (retsformanden) dikterer
referatet af forklaringen enten under retsmødet, mens den
afhørte er til stede, eller efterfølgende, og om, at
en retssekretær selvstændigt udarbejder et udkast til
referat, der efterfølgende gennemgås og godkendes af
dommeren (retsformanden).
Hvis referatet af en forklaring dikteres til diktafon eller
lignende, skal diktatet snarest muligt skrives i retsbogen, jf.
§ 7 i bekendtgørelse nr. 235 af 13. maj 1976 om
retsbøger, anvendelse af diktafon under retsmøder
mv.
Ved lov nr. 538 af 8. juni 2006 (Politi- og domstolsreform)
blev der indsat regler i retsplejeloven om lyd- og billedoptagelse
af forklaringer i retssager, jf. retsplejelovens § 186,
stk. 2, 2. pkt., og stk. 3-6. Disse regler træder
først i kraft efter justitsministerens nærmere
bestemmelse, jf. § 106, stk. 3, 1. pkt., i lov nr.
538 af 8. juni 2006. Disse regler indebærer ingen
ændringer af reglerne om protokollering af forklaringer i
straffesager.
2.2. Udformningen af domme
Domme skal indeholde parternes påstande og en
fremstilling af sagen, herunder i fornødent omfang en
gengivelse af de afgivne forklaringer, samt angive de faktiske og
retlige omstændigheder, der er lagt vægt på ved
sagens afgørelse, jf. retsplejelovens § 218 a,
stk. 1. Domme i straffesager skal endvidere indeholde en
gengivelse af tiltalen.
Med hensyn til forståelsen af udtrykket »en
fremstilling af sagen, herunder i fornødent omfang en
gengivelse af de afgivne forklaringer« fremgår det af
forarbejderne, at der vil kunne være meget stor forskel
på, hvor omfattende en sådan fremstilling af sagen
bør være, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg
A, side 646. I tilståelsessager vil en ganske kort
fremstilling af sagen som regel være tilstrækkelig, og
det samme vil ofte gælde i ankesager (både i civile
sager og straffesager). I andre tilfælde vil det i høj
grad afhænge af den konkrete sags omstændigheder (i
faktisk og retlig henseende), hvor omfattende fremstillingen af
sagen bør være. I mange straffesager vil der kun
være behov for en kort fremstilling af sagen, eftersom dommen
i straffesager desuden skal indeholde en gengivelse af
tiltalen.
Særligt om udtrykket »i fornødent
omfang« anføres det i forarbejderne, at forklaringerne
skal gengives, i det omfang det er nødvendigt, for at dommen
kan »stå alene«, dvs. kan forstås af
personer, der ikke i øvrigt kender sagen, og som ikke har
adgang til sagens dokumenter, jf. Folketingstidende 2003-04,
tillæg A, side 646f. Behovet for at gengive de afgivne
forklaringer i sagsfremstillingen vil bl.a. afhænge af, hvor
udførligt forklaringerne omtales i dommens begrundelse
(præmisserne). Dommen bør altid indeholde - eventuelt
i præmisserne - i det mindste en helt kortfattet gengivelse
af forklaringer, som har haft betydning for afgørelsen.
Medmindre de afgivne forklaringer ikke har haft betydning for
afgørelsen, er det således ikke tilstrækkeligt i
dommen blot at angive, hvem der har afgivet forklaring, og så
i øvrigt henvise til retsbogen. Derimod er der ikke noget
til hinder for, at dommen kort gengiver essensen af de
forklaringer, der har haft betydning for afgørelsen,
samtidig med at retsbogen indeholder en mere udførlig
gengivelse af disse forklaringer. Der kan efter
omstændighederne også være behov for at gengive
essensen af en forklaring, som retten har tilsidesat. I
tilståelsessager vil det som regel være
tilstrækkeligt at angive, at tiltalte har forklaret i
overensstemmelse med tiltalen.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at kravene til
affattelsen af domme, herunder kravet om, at dommen skal kunne
"stå alene", skal ses i sammenhæng med den almindelige
adgang til aktindsigt i domme (retsplejelovens § 41 b),
jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 646.
Reglen om, at dommen skal angive de faktiske og retlige
omstændigheder, der er lagt vægt på ved sagens
afgørelse, uddybes for så vidt angår
straffesager ved byret og landsret ved reglerne i retsplejelovens
§ 884, stk. 1 og 2, hvorefter retten i begrundelsen
for dommen bl.a. skal angive de omstændigheder, som anses for
bevist og lægges til grund for en domfældelse,
henholdsvis de omstændigheder, som er en betingelse for
straf, og som anses for at mangle eller for ikke at være
bevist, eller de strafudelukkende omstændigheder, som anses
for at foreligge.
3. Lovforslagets udformning
3.1. Strafferetsplejeudvalgets
anbefaling
Ved kommissorium af 30. april 2004 har Justitsministeriet
anmodet Strafferetsplejeudvalget om at foretage en generel
gennemgang af retsplejelovens regler om protokollering i
straffesager.
Efter kommissoriet skal udvalget på baggrund af
gennemgangen overveje spørgsmålet om modernisering af
reglerne om protokollering i straffesager ud fra en
retssikkerhedsmæssig synsvinkel og under hensyntagen til de
teknologiske muligheder.
Af kommissoriet fremgår, at Domstolsstyrelsen har peget
på, at der kan være grund til at overveje, om
protokolleringen i visse straffesager bør forenkles,
således at forklaringer afgivet i retten ikke dikteres, men i
stedet optages på lydmedium med mulighed for
efterfølgende renskrivning til brug for anke,
retsbogsudskrifter mv.
I overensstemmelse med en bemærkning i kommissoriet om
bistand fra Domstolsstyrelsen har en arbejdsgruppe under
Domstolsstyrelsen i marts 2006 afgivet en redegørelse om
protokollering i straffesager, som bl.a. indeholder en beskrivelse
af forskellige modeller for protokollering. Domstolsstyrelsen har
ved fremsendelsen af redegørelsen til
Strafferetsplejeudvalget tilbudt i givet fald at
iværksætte supplerende undersøgelser og/eller
forsøg, der nærmere kan belyse de tekniske muligheder,
der kan gøres brug af ved protokollering i
straffesager.
Efter en foreløbig drøftelse af kommissoriet har
Strafferetsplejeudvalget herefter bl.a. besluttet at søge at
få belyst de praktiske muligheder for lydoptagelse af
forklaringer under hovedforhandlingen i straffesager.
Spørgsmålet om gennemførelsen af
sådanne forsøg har i foråret 2007 været
drøftet mellem Strafferetsplejeudvalget, Domstolsstyrelsen
og Justitsministeriet.
Strafferetsplejeudvalget har herefter ved brev af 17.
september 2007 til Justitsministeriet anbefalet, at der
søges tilvejebragt lovhjemmel til som led i en
forsøgsordning med lydoptagelse af forklaringer i
straffesager at fravige retsplejelovens regler om gengivelse af
forklaringerne i retsbøgerne.
Udvalget anfører, at det må anses for centralt
for udvalgets kommende overvejelser om udnyttelse af de
teknologiske muligheder i forbindelse med protokollering, at
sådanne muligheder kan belyses praktisk gennem
forsøg.
Forsøg vedrørende protokollering til brug for
udvalgets overvejelser om modernisering af retsplejelovens regler
herom bør efter udvalgets opfattelse udformes sådan,
at flest mulige aspekter af mulighederne for lettelse af
protokollering gennem anvendelse af teknik afprøves.
Forsøgene bør omfatte såvel anvendelse af
lydoptageteknik som afprøvning af forskellige arbejdsgange i
forbindelse hermed.
Forsøgene bør således under alle
omstændigheder omfatte den rent praktisk-tekniske side af
lydoptagelse af forklaringer i retsmøder. Væsentligere
er dog de arbejdsgange, der benyttes, og det produkt, der kommer ud
af dem.
Forsøg bør - for at opnå så
realistiske erfaringer som muligt - gennemføres som
driftsforsøg, dvs. gennemføres ved behandlingen af en
række straffesager ved en eller flere byretter.
Strafferetsplejeudvalget skitserer herefter følgende
model for sådanne forsøg:
- Forklaringer
under hovedforhandlingen i straffesager i første instans
optages på tidssvarende lydmedium.
- Der deltager ikke
retssekretær i hovedforhandlingen af hensyn til
protokollering.
- Dommeren
gør kun notater om de afgivne forklaringer af hensyn til
egen sagsbehandling/votering.
- Forklaringerne
indføres som udgangspunkt ikke i retsbogen.
- Forklaringerne
medtages som udgangspunkt kun i dommen i det omfang, det er
nødvendigt at gengive forklaringerne i
præmisserne.
- Lydoptagelsen
stilles til parternes disposition til brug ved
appelovervejelser.
- I tilfælde
af anke - eller efter ønske i øvrigt fra en part -
indføres forklaringerne i retsbogen.
- I tilfælde
af en anmodning om aktindsigt i dommen efter retsplejelovens
§ 41 b suppleres dommen i givet fald med en gengivelse af
forklaringerne svarende til, hvad der kræves efter
retsplejelovens § 218 a, stk. 1.
Det er efter udvalgets opfattelse væsentligt, at
forsøget også belyser anvendelsen af lydmediet til
efterfølgende brug, herunder såvel
tilgængeligheden for parterne og andre som
efterfølgende renskrift (protokollering).
Strafferetsplejeudvalget anfører endvidere, at
forsøgene bør gennemføres på en
sådan måde, at der tages de nødvendige hensyn
til parterne mv. Det bør således ved forsøgene
forudsættes, at
gennemførelsen forestås af Domstolsstyrelsen i
samarbejde med den eller de pågældende retter, at vedkommende retspræsident godkender
retningslinjerne for det enkelte forsøg, at retten efter sagens karakter kan beslutte,
at der skal foretages sædvanlig protokollering, at en part uden angivelse af begrundelse skal
kunne forlange en udskrift af forklaringerne, der opfylder de
gældende krav til retsbøger, at anklagemyndigheden og forsvareren uden
angivelse af begrundelse skal kunne forlange en kopi af en
lydoptagelse af forklaringer som alternativ til en skriftlig
gengivelse, f.eks. til brug ved ankeovervejelser, og at dommen i tilfælde af en anmodning om
aktindsigt i dommen efter retsplejelovens § 41 b i givet
fald suppleres med en gengivelse af forklaringerne svarende til,
hvad der kræves efter retsplejelovens § 218 a,
stk. 1.
3.2. Justitsministeriets
overvejelser
Som det fremgår af pkt. 3.1 ovenfor, har
Justitsministeriet anmodet Strafferetsplejeudvalget om at foretage
en generel gennemgang af retsplejelovens regler om protokollering i
straffesager.
Justitsministeriet er enig med Strafferetsplejeudvalget i, at
det vil være hensigtsmæssigt at gennemføre
forsøg med lydoptagelse af forklaringer i straffesager,
således at erfaringerne fra forsøgene kan indgå
i udvalgets videre overvejelser om en revision af retsplejelovens
regler om protokollering i straffesager.
Justitsministeriet er endvidere enig med
Strafferetsplejeudvalget i, at der for at opnå det fulde
udbytte af sådanne forsøg bør være
mulighed for som led i forsøgsordningen i et vist omfang at
fravige de gældende regler i retsplejeloven om protokollering
og om gengivelse af forklaringerne i dommen.
En forsøgsordning, hvor der sker lydoptagelse af
forklaringer under hovedforhandlingen, men kun optegnelse i
retsbogen, hvis en part anmoder om det, vil således bl.a.
give mulighed for en realistisk vurdering af hyppigheden af
sådanne anmodninger og af anmodninger om adgang til
lydoptagelsen. Dette vil også give mulighed for at vurdere,
om og i givet fald i hvilket omfang en sådan ordning med
lydoptagelse og begrænset protokollering samlet set vil
være ressourcebesparende for retten eller parterne.
På denne baggrund foreslås det at indsætte
en hjemmel i retsplejeloven til at gennemføre forsøg
med lydoptagelse af forklaringer, der afgives under
hovedforhandlingen af en straffesag i første instans. Det
foreslås, at når der som led i sådanne
forsøg sker lydoptagelse af en forklaring, optegnes
indholdet af forklaringen som udgangspunkt ikke i retsbogen og
behøver ikke at gengives i dommens fremstilling af
sagen.
Med forslaget fraviges retsplejelovens § 870,
stk. 1, om optegnelse i retsbogen af indholdet af forklaringen
og retsplejelovens § 218 a, stk. 1, 1. pkt., for
så vidt angår gengivelse af forklaringen i dommens
sagsfremstilling. Forslaget giver derimod ikke mulighed for at
fravige den del af § 218 a, stk. 1, 1. pkt., der
angår kravet om at angive de faktiske og retlige
omstændigheder, der er lagt vægt på ved sagens
afgørelse (»præmisserne«), i dommen. Der
stilles således samme krav til dommens præmisser i
straffesager, der er omfattet af forsøgsordningen, som i
andre straffesager, herunder med hensyn til i givet fald i
fornødent omfang at gengive (dele af) indholdet af en
forklaring i præmisserne.
Justitsministeriet er endvidere enig med
Strafferetsplejeudvalget i, at forsøgene bør
gennemføres på en sådan måde, at der tages
de nødvendige hensyn til parterne mv.
Det foreslås derfor, at en part (dvs. tiltalte og
anklagemyndigheden) har adgang til at gøre sig bekendt med
lydoptagelsen og uden særlig begrundelse kan forlange, at
retten gengiver forklaringen i retsbogen. Forklaringen skal
endvidere gengives i retsbogen ved anke og ved meddelelse af
aktindsigt i retsbogstilførsler vedrørende
forklaringen, jf. navnlig retsplejelovens § 41 d om
aktindsigt for forurettede og for personer, der har en individuel,
væsentlig interesse i et retsspørgsmål, og hvor
aktindsigten har betydning for vurderingen af det
pågældende retsspørgsmål.
Endvidere foreslås det, at dommen i tilfælde af en
anmodning om aktindsigt i dommen efter retsplejelovens
§ 41 b om aktindsigt for enhver i givet fald i
fornødent omfang skal suppleres med en gengivelse af
forklaringerne svarende til, hvad der kræves efter
retsplejelovens § 218 a, stk. 1.
Byretterne har i forbindelse med høringen over et
udkast til lovforslaget anført, at det bør overvejes
at give retten mulighed for at undlade at udarbejde en supplerende
redegørelse, hvis et dansk massemedium anmoder om aktindsigt
i en dom og er indforstået med at "nøjes" med at
høre lydoptagelsen hos retten.
Forslaget om, at alene parterne har adgang til at høre
en lydoptagelse af en forklaring, svarer til ordningen efter
retsplejelovens § 186, stk. 4, som blev indsat i
retsplejeloven i forbindelse med politi- og domstolsreformen i
2006, men endnu ikke er trådt i kraft. Efter
Justitsministeriets opfattelse er der ikke grundlag for i
forbindelse med den foreslåede forsøgsordning at
fravige denne ordning, som bl.a. er begrundet i hensynet til de
personer, der har afgivet forklaring. Det tilføjes, at
erfaringerne fra forsøgsordningen også på dette
punkt vil indgå i de videre overvejelser om en revision af
retsplejelovens regler om protokollering i straffesager, herunder
retsplejelovens § 186, stk. 4.
Domstolsstyrelsen har over for Justitsministeriet peget
på, at det vil være hensigtsmæssigt også at
give mulighed for forsøg med, at rettens gengivelse
(referat) af en forklaring lydoptages, men kun renskrives
(indføres i retsbogen), hvis der fremsættes anmodning
herom.
Justitsministeriet er enig i, at dette vil give et bedre
grundlag for at vurdere alle aspekter af lydoptagelse i forbindelse
med protokollering og dermed et bedre grundlag for
Strafferetsplejeudvalgets videre overvejelser. Det foreslås
derfor, at der som led i forsøgsordningen også bliver
mulighed for at lydoptage ikke selve forklaringen, men alene
rettens gengivelse heraf. De foreslåede regler med hensyn til
optegnelse i retsbogen og medtagelse i dommens sagsfremstilling,
parternes adgang til lydoptagelsen, aktindsigt mv. finder
også anvendelse på sådanne lydoptagelser af
rettens gengivelse af forklaringer.
Der henvises til lovforslagets § 1 (forslag til
retsplejelovens § 33 a) og bemærkningerne
hertil.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse alene
har til formål at give mulighed for under en
forsøgsordning at vurdere alle aspekter af anvendelsen af
lydoptagelse af forklaringer i straffesager til brug for
Strafferetsplejeudvalgets videre overvejelser om en revision af
retsplejelovens regler om protokollering. Der er ikke hermed taget
stilling til, hvordan en permanent ordning med anvendelse af
lydoptagelse af forklaringer i straffesager i givet fald bør
udformes. Der vil blive taget stilling hertil i lyset af udvalgets
videre overvejelser.
Det bemærkes endvidere, at formålet med
lovforslaget er at tilvejebringe hjemmel til i et vist omfang
på forsøgsbasis at fravige de gældende regler i
retsplejeloven om protokollering og affattelsen af domme. Som
nævnt under pkt. 1 ovenfor er der ikke hermed taget stilling
til, om f.eks. den teknologiske udvikling på kortere eller
længere sigt vil kunne give anledning til at overveje nye
arbejdsmetoder ved domstolene, der ikke kræver særlig
lovhjemmel, eksempelvis anvendelse af automatiseret talegenkendelse
("tale til tekst").
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
Med lovforslaget gøres det muligt at gennemføre
en forsøgsordning med lydoptagelse af forklaringer i
straffesager.
Lovforslaget skønnes ikke at medføre
økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
af betydning.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for borgerne eller erhvervslivet.
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser
og indeholder ikke EU-retlige aspekter.
5. Høring
Et udkast til lovforslaget har været sendt til
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, HK Landsklubben
Danmarks Domstole, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Landsforeningen af
Beskikkede Advokater, Institut for Menneskerettigheder,
Retssikkerhedsfonden og Dansk Retspolitisk Forening.
6. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås at indsætte en hjemmel i
retsplejeloven til at gennemføre en forsøgsordning
med lydoptagelse af forklaringer under hovedforhandlingen i
straffesager eller af rettens gengivelse af sådanne
forklaringer. Hjemmelsbestemmelsen foreslås indsat som en ny
§ 33 a i retsplejelovens kapitel 3, der angår
retsbøger og sagens dokumenter.
Det foreslås i stk. 1, 1.
pkt., at Domstolsstyrelsen efter forhandling med
præsidenten (på Bornholm dommeren) skal kunne bestemme,
at der ved en byret gennemføres forsøg med
lydoptagelse af forklaringer under hovedforhandlingen i
straffesager, jf. stk. 2-6, eller af rettens gengivelse af
sådanne forklaringer, jf. stk. 7.
Domstolsstyrelsen vil således bl.a. - efter forhandling
med den eller de pågældende retspræsidenter
(på Bornholm dommeren) - skulle tage stilling til, om
forsøg bør gennemføres ved en eller flere
byretter, og om forsøg med lydoptagelse af selve
forklaringerne, jf. stk. 2-6, og forsøg med
lydoptagelse af rettens gengivelse af forklaringerne, jf.
stk. 7, bør gennemføres ved de samme eller
forskellige byretter. Domstolsstyrelsen har oplyst, at styrelsen i
givet fald forventer at iværksætte forsøg med
lydoptagelse af forklaringerne ved 2-3 byretter og forsøg
med lydoptagelse af rettens gengivelse af forklaringerne ved 3-5
byretter, men således at de to former for forsøg helt
eller delvis gennemføres ved de samme byretter.
Domstolsstyrelsen fastlægger endvidere
forsøgsperioden, som kan være forskellig for
forskellige byretter. Domstolsstyrelsen vil senere - efter
forhandling med de berørte embedschefer - kunne udvide
forsøget til yderligere byretter og/eller forlænge
forsøgsperioden ved en byret, der allerede er omfattet af
forsøgsordningen.
I tilknytning hertil foreslås det i 2. pkt., at præsidenten (på
Bornholm dommeren) efter drøftelse med Domstolsstyrelsen
skal kunne fastlægge nærmere retningslinjer for
forsøget ved den pågældende byret. Det vil i
retningslinjerne bl.a. kunne bestemmes, om forsøget skal
omfatte alle typer af straffesager ved den pågældende
byret, eller om visse typer af straffesager skal være
undtaget fra forsøgsordningen. Hvis forsøgene ved den
pågældende byret omfatter både lydoptagelse af
selve forklaringerne og af rettens gengivelse af forklaringerne,
vil retningslinjerne også kunne indeholde bestemmelser om
fordelingen af straffesagerne mellem de to delforsøg.
Retningslinjerne vil løbende kunne justeres.
Det forudsættes, at Domstolsstyrelsen i fornødent
omfang løbende drøfter forsøgenes
tilrettelæggelse med Strafferetsplejeudvalget, således
at der eventuelt kan ske justeringer med henblik på at
få det bedste grundlag for Strafferetsplejeudvalgets videre
overvejelser om en revision af retsplejelovens regler om
protokollering i straffesager.
Det forudsættes endvidere, at Domstolsstyrelsen efter
nærmere aftale med Strafferetsplejeudvalget varetager
afrapporteringen af resultaterne af forsøgene. Det vil i
givet fald kunne aftales, at der sker en
delafrapportering undervejs i
forsøgsperioden.
Der foreslås i stk. 2-6
nærmere regler om protokollering og aktindsigt mv., når
der er sket lydoptagelse af en forklaring som led i
forsøgsordningen. I medfør af det foreslåede
stk. 7 finder de foreslåede regler tilsvarende
anvendelse, når der er sket lydoptagelse af rettens
gengivelse af en forklaring som led i forsøgsordningen.
Reglerne i stk. 2-6 og stk. 7 finder anvendelse,
når der rent faktisk er sket lydoptagelse af en forklaring -
henholdsvis af rettens gengivelse af en forklaring - og dette er
sket som led i forsøgsordningen som fastlagt i
stk. 1.
Hvis der f.eks. på grund af nedbrud eller fejlbetjening
af optageudstyret ikke er sket lydoptagelse af en given forklaring
henholdsvis af rettens gengivelse heraf, finder stk. 2-6
henholdsvis stk. 7 ikke anvendelse med hensyn til den
pågældende forklaring. Dette udelukker ikke, at
stk. 2-6 eller stk. 7 kan finde anvendelse med hensyn til
andre forklaringer i samme sag.
Stk. 2-6 eller stk. 7 finder heller ikke anvendelse
i tilfælde, hvor der måtte være foretaget
lydoptagelse af en forklaring eller af rettens gengivelse heraf
uden for rammerne af forsøgsordningen som fastlagt i
stk. 1, f.eks. ved en byret, der ikke er omfattet af
forsøgsordningen.
Hvis der sker lydoptagelse af en forklaring, optegnes
indholdet af forklaringen som udgangspunkt ikke i retsbogen og
behøver ikke at gengives i dommens fremstilling af sagen,
jf. stk. 2, 1. pkt. Hermed
fraviges retsplejelovens § 870, stk. 1, om
optegnelse i retsbogen af indholdet af forklaringen og
retsplejelovens § 218 a, stk. 1, 1. pkt., for
så vidt angår gengivelse af forklaringen i dommens
sagsfremstilling.
Den foreslåede regel giver derimod ikke mulighed for at
fravige den del af § 218 a, stk. 1, 1. pkt., der
angår kravet om at angive de faktiske og retlige
omstændigheder, der er lagt vægt på ved sagens
afgørelse (»præmisserne«), i dommen. Der
stilles således samme krav til dommens præmisser i
straffesager, der er omfattet af forsøgsordningen, som i
andre straffesager, herunder med hensyn til i givet fald i
fornødent omfang at gengive (dele af) indholdet af en
forklaring i præmisserne.
Det foreslåede stk. 4 indeholder regler om,
hvornår indholdet af en forklaring skal optegnes i retsbogen,
uanset at der er sket lydoptagelse. Det foreslåede
stk. 5 indeholder regler om, hvornår der skal afgives en
supplerende redegørelse med en gengivelse af forklaringerne
svarende til kravene til dommens sagsfremstilling efter
§ 218 a, stk. 1, 1. pkt. Der henvises herom til
bemærkningerne til de foreslåede stk. 4 og 5
nedenfor.
Herudover foreslås det i stk. 2, 2. pkt., mere generelt, at retten kan
bestemme, at indholdet af forklaringen skal optegnes i retsbogen
efter retsplejelovens almindelige regler, dvs. § 870,
stk. 1.
Bestemmelsen giver mulighed for, hvis det måtte vise sig
relevant, at tilrettelægge forsøgsordningen
sådan, at der i visse sager sker både lydoptagelse og
traditionel protokollering i retsbogen. Det forudsættes, at
det i givet fald vil fremgå af de retningslinjer, som
retspræsidenten (på Bornholm dommeren) kan
fastlægge efter drøftelse med Domstolsstyrelsen, jf.
det foreslåede stk. 1, 2. pkt., hvis en del af
forsøget skal gennemføres på denne
måde.
Bestemmelsen giver endvidere mulighed for, at retten - uanset
de generelle retningslinjer for forsøgsordningen - konkret
kan beslutte, at en forklaring eller alle forklaringerne i en
bestemt sag skal protokolleres i retsbogen på sædvanlig
måde, uanset at der også sker lydoptagelse af
forklaringen. Der foreslås ikke bestemte kriterier for,
hvornår retten kan træffe bestemmelse om
protokollering, og det vil således bero på rettens
skøn, om f.eks. sagens karakter taler herfor. Rettens
beslutning om, hvorvidt der skal ske protokollering efter
stk. 2, 2. pkt., er en judiciel afgørelse, der som
udgangspunkt ikke kan kæres, jf. retsplejelovens
§ 968, stk. 4, om kære af beslutninger, der
afsiges under hovedforhandlingen eller dennes forberedelse.
Det bemærkes, at fravigelsen af § 218 a,
stk. 1, 1. pkt., om gengivelsen af forklaringerne i dommens
sagsfremstilling ligeledes er fakultativ for retten, jf.
formuleringen "behøver ikke at gengives". Det står
således retten frit for i givet fald at gengive en eller
flere forklaringer i dommens sagsfremstilling, uanset at der er
sket lydoptagelse af disse forklaringer.
Det foreslåede stk. 3
angår adgangen til selve lydoptagelsen. Stk. 3 er
udformet på samme måde som retsplejelovens
§ 186, stk. 4 (der ikke er trådt i kraft), om
gennemsyn af billed- og lydoptagelser, der er foretaget i
medfør af § 186, stk. 3 (der heller ikke er
trådt i kraft), med de forenklinger, der følger af, at
den foreslåede forsøgsordning alene omfatter
straffesager og kun lydoptagelser (og altså hverken civile
sager eller billedoptagelser).
Det foreslås i stk. 3, 1.
pkt., at tiltalte har adgang til at høre en
lydoptagelse af en forklaring, medmindre tiltalte ikke havde adgang
til at overvære forklaringen. Når tiltalte har skullet
forlade retssalen under en forklaring og derfor ikke har
hørt forklaringen, jf. retsplejelovens § 856, har
tiltalte således ikke adgang til at høre lydoptagelsen
af den pågældende forklaring efter det foreslåede
stk. 3. Hvis tiltalte nok har skullet forlade retssalen under
en forklaring, jf. retsplejelovens § 856, men har
hørt forklaringen via lydtransmission til et sidelokale, har
tiltalte derimod sædvanlig adgang til senere at høre
lydoptagelsen efter det foreslåede stk. 3.
Udtrykket "tiltalte" omfatter personer, der på det
tidspunkt, hvor forklaringen blev afgivet, var tiltalt i sagen. Det
er uden betydning, om den pågældende er tiltalt
på det tidspunkt, hvor der anmodes om adgang til at
høre lydoptagelsen, eller om den pågældende i
mellemtiden er blevet domfældt eller frifundet. Der
foreslås ikke anden tidsmæssig grænse for
tiltaltes adgang til at høre lydoptagelsen end den, der
følger af forslaget om, at optagelsen skal slettes 1
år efter sagens endelige afgørelse, jf. nedenfor om
det foreslåede stk. 6.
Det foreslås i stk. 3, 2.
pkt., at tiltaltes gennemlytning af en lydoptagelse af en
forklaring kan ske hos retten eller forsvareren. Forsvareren kan
således få udleveret en kopi af lydoptagelsen og
må lade tiltalte høre optagelsen. Forsvareren må
derimod ikke overlade en kopi af lydoptagelsen til tiltalte eller
andre. Tiltalte kan endvidere høre lydoptagelsen hos retten,
hvilket normalt kun vil være relevant i tilfælde, hvor
tiltalte ikke har en forsvarer.
Det foreslås i stk. 3, 3.
pkt., at lydoptagelser i øvrigt ikke er genstand for
aktindsigt. Retsplejelovens almindelige regler om aktindsigt i
sagens dokumenter gælder således ikke for lydoptagelser
af forklaringer under den foreslåede forsøgsordning. I
stedet gælder de foreslåede regler i 1. og 2. pkt.
(samt det foreslåede stk. 4 om optegnelse i retsbogen af
indholdet af en forklaring, der er lydoptaget).
Det er forudsat, at anklagemyndigheden efter anmodning skal
have udleveret en kopi af lydoptagelsen. Der foreslås ikke
nogen lovbestemmelse herom, hvilket er i overensstemmelse med
lovgivningspraksis på retsplejelovens område med hensyn
til anklagemyndighedens adgang til at få kopi af
retsbogstilførsler, sagens dokumenter mv.
Det foreslåede stk. 4
angår protokollering af en forklaringen i retsbogen i
tilfælde af anke, efter anmodning fra tiltalte eller
anklagemyndigheden og i øvrigt ved meddelelse af aktindsigt
i indførsler i retsbogen vedrørende forklaringen. Den
foreslåede regel skal sikre, at forsøgsordningen ikke
forringer adgangen til aktindsigt i retsbogen.
Det foreslås i 1. pkt., at
indholdet af forklaringen skal optegnes i retsbogen efter
retsplejelovens almindelige regler, hvis byrettens dom ankes. Det
foreslås endvidere, at tiltalte og anklagemyndigheden hver
især kan forlange, at indholdet af forklaringen optegnes i
retsbogen efter retsplejelovens almindelige regler. En anmodning om
protokollering af en forklaring i retsbogen behøver ikke at
være begrundet. Forklaringen skal i givet fald optegnes i
retsbogen i referatform, jf. retsplejelovens § 870,
stk. 1, og der vil således ikke være tale om en
fuldstændig, ordret gengivelse af forklaringen.
Indholdet af forklaringen skal endvidere optegnes i retsbogen
i referatform ved meddelelse af aktindsigt i indførsler i
retsbogen vedrørende en forklaring, jf. 2. pkt. Denne bestemmelse vil være
relevant, når andre end tiltalte efter regler i
retsplejeloven anmoder om og får meddelt aktindsigt i
indførsler i retsbogen vedrørende en
forklaring.
Adgang til aktindsigt i indførsler i retsbøgerne
vedrørende sagen tilkommer navnlig forurettede i en
afsluttet straffesag samt den, der har en individuel,
væsentlig interesse i et retsspørgsmål,
når aktindsigt i en afsluttet straffesag har betydning for
vurderingen af det pågældende
retsspørgsmål, jf. retsplejelovens § 41 d,
stk. 1. Endvidere har journalister adgang til aktindsigt i
indførsler i retsbogen, jf. retsplejelovens § 41
f, stk. 5.
Det foreslåede stk. 4, 2. pkt., indebærer, at
når en person anmoder om aktindsigt i indførsler i
retsbogen vedrørende nærmere angivne forklaringer,
skal retten optegne et referat af forklaringerne i retsbogen, hvis
den pågældende vil have ret til aktindsigt i en
sådan retsbogsindførsel.
Anmodninger om aktindsigt i straffesager efter retsplejelovens
§ 41 d indgives til politidirektøren, jf.
retsplejelovens § 41 e, stk. 2. Når
politidirektøren modtager en anmodning om aktindsigt i
indførsler i retsbogen vedrørende en forklaring, der
er lydoptaget, vil politidirektøren indledningsvis skulle
vurdere, om anmodningen er fremsat af en person, der har ret til
aktindsigt i indførsler i retsbøgerne
vedrørende forklaringen. Er dette tilfældet, vil
politidirektøren skulle underrette retten om anmodningen,
således at retten kan optegne indholdet af forklaringen i
retsbogen. Politidirektøren kan dog undlade at underrette
retten om anmodningen, hvis reglerne om begrænsning i
adgangen til aktindsigt (f.eks. undtagelse af oplysninger om
enkeltpersoners rent private forhold, jf. retsplejelovens
§ 41 d, stk. 3, nr. 3), ville udelukke, at den
pågældende fik aktindsigt i indførsler i
retsbogen vedrørende forklaringen. Politidirektøren
behøver dog ikke allerede indledningsvis at foretage en
tilbundsgående vurdering af, i hvilket omfang den
pågældende vil have adgang til aktindsigt i den
optegnelse af forklaringen, som i givet fald foretages. I de
tilfælde, hvor politidirektøren underretter retten om
anmodningen med henblik på, at retten optegner indholdet af
forklaringen i retsbogen, træffer politidirektøren
således først endelig afgørelse om, hvorvidt og
i givet fald i hvilket omfang anmodningen om aktindsigt skal
imødekommes, efter at indholdet af forklaringen er optegnet
i retsbogen.
Der foreslås ikke anden tidsmæssig grænse
for adgangen til få indholdet af en forklaring optegnet i
retsbogen end den, der følger af forslaget om, at optagelsen
skal slettes 1 år efter sagens endelige afgørelse, jf.
nedenfor om det foreslåede stk. 6.
Med henblik på at sikre, at forsøgsordningen ikke
forringer offentlighedens mulighed for at gøre sig bekendt
med domme i straffesager, foreslås det i stk. 5, at retten ved meddelelse af
aktindsigt i dommen efter retsplejelovens § 41 b om
aktindsigt for enhver i givet fald skal afgive en supplerende
redegørelse, der i fornødent omfang gengiver de
afgivne forklaringer.
Bestemmelsen indebærer, at dommen i givet fald skal
ledsages af en supplerende redegørelse, således at
dommen og den supplerende redegørelse tilsammen opfylder
kravet i retsplejelovens § 218 a, stk. 1, 1. pkt.,
om, at dommens sagsfremstilling »i fornødent omfang
[skal indeholde] en gengivelse af de afgivne
forklaringer«.
Det vil afhænge af omstændighederne i den konkrete
sag og af, hvordan retten har affattet dommen, hvor omfattende den
supplerende redegørelse skal være. Hvis dommen i
forvejen opfylder kravene i retsplejelovens § 218 a,
stk. 1, 1. pkt. - f.eks. fordi forklaringerne i
fornødent omfang er gengivet i dommens præmisser,
eller fordi retten har benyttet sig af den fakultative adgang til
at gengive forklaringerne i dommens sagsfremstilling, selv om der
sker lydoptagelse af forklaringerne - vil der ikke skulle
udarbejdes nogen supplerende redegørelse.
Med hensyn til, hvad der nærmere ligger i, at
forklaringerne "i fornødent omfang" skal gengives i dommens
sagsfremstilling, henvises til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Den supplerende redegørelse anses som et bilag til
dommen og optages endvidere i retsbogen, jf. det foreslåede
stk. 5, 2. pkt. Denne bestemmelse
er udformet på samme måde som retsplejelovens
§ 218 a, stk. 3, 4. pkt., der vedrører den
supplerende redegørelse, som retten skal afgive, hvis en dom
i en civil sag, der er affattet uden fuldstændig
sagsfremstilling, ankes.
Bestemmelsen indebærer, at den supplerende
redegørelse i relation til aktindsigt og i andre henseender
anses som en del af dommen, og at redegørelsen desuden skal
optages i retsbogen.
Det foreslås i stk. 6,
at lydoptagelser, der er foretaget som led i den foreslåede
forsøgsordning, skal slettes 1 år efter sagens
endelige afgørelse. Forslaget indebærer, at
lydoptagelserne skal opbevares indtil dette tidspunkt, og at de
derefter skal slettes. Den foreslåede regel vil gælde
forud for de generelle regler i anden lovgivning om opbevaring og
arkivering af retternes dokumenter mv.
Den foreslåede etårsgrænse er i
overensstemmelse med, hvad der i forarbejderne til retsplejelovens
§ 33, stk. 2, er forudsat som udgangspunkt for
justitsministerens fastsættelse af regler om opbevaring af
billed- og lydoptagelser i medfør af retsplejelovens
§ 186, stk. 3 (der endnu ikke er trådt i
kraft), jf. Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side
5339.
Reglen om sletning af lydoptagelser omfatter alle eksemplarer,
herunder kopier, som er udleveret til anklagemyndigheden eller en
forsvarer.
En lydoptagelse må anses for "slettet", selv om det ved
anvendelse af særlige, ikke gængse programmer eventuelt
vil være muligt at genskabe lydoptagelsen ud fra det
pågældende lydmedium (f.eks. bånd eller disk).
Samtidig forudsættes det, at der ved den endelige kassation
af et lydmedium sker sikker destruktion, således at
lydoptagelsen herefter under ingen omstændigheder senere vil
kunne genskabes.
Det foreslås i stk. 7,
at de foreslåede regler i stk. 2-6 om protokollering og
aktindsigt mv. finder tilsvarende anvendelse, hvis der som led i
forsøgsordningen sker lydoptagelse af rettens gengivelse
(referat) af en forklaring.
De foreslåede regler i stk. 2, 4 og 5 om
protokollering og affattelsen af dommens sagsfremstilling
gælder således også, når der (alene) er
sket lydoptagelse af rettens gengivelse af forklaringen og ikke af
selve forklaringen. Der henvises herom til bemærkningerne
ovenfor.
Endvidere finder de foreslåede regler i stk. 3 og 6
om parternes adgang til lydoptagelser og om sletning af
lydoptagelser tilsvarende anvendelse på lydoptagelser af
rettens gengivelse af en forklaring. Dette gælder også,
hvis der er sket lydoptagelse både af selve forklaringen og
af rettens gengivelse af forklaringen. Om stk. 3 og 6 henvises
i øvrigt til bemærkningerne ovenfor.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, således at
forsøgsordningen kan iværksættes snarest muligt
med henblik på, at de indhøstede erfaringer kan
indgå i Strafferetsplejeudvalgets videre overvejelser om en
revision af retsplejelovens regler om protokollering i
straffesager.
Til § 3
Bestemmelsen indeholder en revisionsklausul i relation til den
foreslåede hjemmel i retsplejelovens § 33 a til at
gennemføre forsøg med lydoptagelse af forklaringer i
straffesager. Det foreslås, at justitsministeren i
folketingsåret 2009-10 fremsætter lovforslag om
revision af den foreslåede bestemmelse.
Det forventes, at forsøgene i givet fald vil blive
iværksat i løbet af foråret 2008, og at
forsøgene vil skulle løbe et års tid,
før der er indhentet tilstrækkelige erfaringer til
brug for Strafferetsplejeudvalgets videre overvejelser om en
revision af retsplejelovens regler om protokollering i
straffesager.
Det bemærkes, at forsøgsordningen i givet fald
kan fortsætte også efter, at Strafferetsplejeudvalget
har afsluttet sine overvejelser. Den foreslåede
revisionsklausul indebærer dog, at Folketinget senest i
folketingsåret 2009-10 vil få forelagt forslag om,
hvorvidt forsøgsordningen bør afsluttes,
forlænges eller afløses af en permanent ordning med
lydoptagelse af forklaringer i straffesager.
Til § 4
Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed.