L 33 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om offentlige veje og lov om private fællesveje.
(Gennemførelse af internationale konventioner og
EU-regler).
Fremsat den 12. december 2007 af
transportministeren (Carina Christensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlige veje og
lov om private fællesveje
(Gennemførelse af internationale
konventioner og EU-regler)
§ l
I lov om offentlige veje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 671 af 19. august 1999, som
ændret senest ved § 96 i lov nr. 538 af 8. juni 2006,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 108
indsættes:
»Gennemførelse af
internationale konventioner og EU-regler
§ 109. Transportministeren
fastsætter regler om gennemførelse eller anvendelse af
internationale konventioner og EU-regler om forhold
vedrørende veje, der er omfattet af denne lov.
Transportministeren kan herunder fastsætte regler om
meddelelse af påbud og forbud og om oplysningspligter.
Stk. 2.
Transportministeren kan i forbindelse med udstedelse af regler
efter stk. 1 fastsætte, at reglerne skal finde anvendelse
på private veje.«
§ 2
I lov om private fællesveje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 670 af 19. august 1999, som
ændret senest ved lov nr. 583 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 66 indsættes før
overskriften »Straffebestemmelser m.v.«:
»Gennemførelse af
internationale konventioner og EU-regler
§ 66
a. Transportministeren fastsætter regler om
gennemførelse eller anvendelse af internationale
konventioner og EU-regler om forhold vedrørende veje, der er
omfattet af denne lov. Transportministeren kan herunder
fastsætte regler om meddelelse af påbud og forbud og om
oplysningspligter.«
§ 3
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Formålet med lovforslaget er at give transportministeren
hjemmel til at fastsætte administrative regler til
gennemførelse af internationale konventioner og EU-regler
på vejområdet.
Lovforslaget har aktuelt baggrund i, at Danmark skal
gennemføre to EU-direktiver fra 2004, som vedrører
henholdsvis minimumssikkerhedskrav for tunneler af en vis
størrelse i det transeuropæiske vejnet (for Danmarks
vedkommende Limfjordstunnelen, Tårnby-tunnelen og
Drogden-tunnelen) og regler om interoperabilitet mellem
elektroniske betalingsopkrævningssystemer på veje,
broer m.v. (for Danmarks vedkommende BroBizz-systemet).
Lovforslaget fremsættes som opfølgning på
den hidtidige implementering af de to nævnte direktiver for
at imødekomme Europa-Kommissionen, der har sendt begrundede
udtalelser til Danmark vedrørende gennemførelsen i
dansk ret af de to direktiver. Kommissionen har tilkendegivet, at
direktiverne skal gennemføres med bindende fremtidssikrede
regler, og at en instruktion til koncessionshaverne på de
faste forbindelser over Storebælt og Øresund om at
følge direktiverne ikke er tilstrækkelig.
Da lovforslaget ikke i sig selv gennemfører regler fra
de to direktiver, forudsætter gennemførelsen af
direktiverne udstedelse af administrative regler i form af
bekendtgørelser.
1.1 Direktivet om tunnelsikkerhed
Direktivet om tunnelsikkerhed - Rådets direktiv
2004/54/EF af 29. april 2004 om minimumssikkerhedskrav for tunneler
i det transeuropæiske vejnet - har til formål at
bidrage til at opnå et ensartet, stabilt og højt
beskyttelsesniveau i vejtunneler.
Direktivet gælder for alle tunneler i det
transeuropæiske vejnet, som er mere end 500 m lange, uanset
om de er i drift, under bygning eller under projektering. For disse
tunneler opstiller direktivet en række
sikkerhedsforanstaltninger, som skal iagttages.
Sikkerhedsforanstaltningerne omfatter krav til antallet af
rør og vognbaner, tunnelgeometrien, flugtveje og
nødudgange, adgang for redningstjenester, vigespor,
afløb, brandmodstandsevne, belysning, ventilation,
nødstationer, vandforsyning, vejskilte, kontrolcenter,
overvågningssystemer, udstyr til lukning af tunnelen,
kommunikationssystemer, strømforsyning og elektriske
kredsløb.
For at sikre, at alle sikkerhedsaspekter ved en tunnel
iagttages, og at direktivet overholdes, skal der på
nationalt, regionalt eller lokalt plan udpeges en eller flere
administrative myndigheder, som har ansvaret herfor. Fristen for
gennemførelse af direktivet var den 30. april 2006.
Tre danske tunneler falder umiddelbart ind under direktivets
anvendelsesområde: Limfjordstunnelen, Tårnby-tunnelen
og Drogden-tunnelen.
Lov om offentlige veje § 6, stk. 1, indeholder
en bestemmelse, hvorefter transportministeren kan fastsætte
almindelige regler for anlæg, vedligeholdelse og drift af de
offentlige veje. Med hjemmel heri er direktivet om tunnelsikkerhed
ved bekendtgørelse nr. 892 af 18. august 2006 om
minimumskrav for tunneler, der er offentlige veje, og som
indgår i det transeuropæiske vejnet, gennemført
i dansk ret for så vidt angår offentlige veje. I
henhold til bekendtgørelsen er Vejdirektoratet administrativ
myndighed for tunneler på offentlige veje, der indgår i
det transeuropæiske vejnet. Med denne bekendtgørelse
er direktivet således gennemført i forhold til
Limfjordsstunnelen og andre fremtidige tunneler omfattet af
direktivet, der er offentlig vej.
Tårnby-tunnelen, der administreres af A/S
Øresundsforbindelsen, og Drogden-tunnelen, der administreres
af Øresundsbro Konsortiet I/S, er omfattet af lov nr. 588 af
24. juni 2005 om Sund og Bælt Holding A/S (herefter lov om
Sund og Bælt). Det fremgår af § 8,
stk. 2, i lov om Sund og Bælt, at transportministeren om
spørgsmål af væsentlig betydning kan give A/S
Øresundsforbindelsen generelle eller specielle instrukser
for udøvelsen af dens virksomhed. Transportministeren har
ved brev af 11. maj 2006 under henvisning til § 8,
stk. 2, i lov om Sund og Bælt pålagt A/S
Øresundsforbindelsen at overholde bestemmelserne i
tunnelsikkerhedsdirektivet i henseende til
Tårnby-tunnelen.
Drogden-tunnelen, der administreres af Øresundsbro
Konsortiet I/S, er ligeledes omfattet af lov om Sund og Bælt.
Transportministeriet har imidlertid ingen
instruktionsbeføjelse over for Øresundsbro Konsortiet
I/S, der er et dansk-svensk statsligt selskab. Det følger af
§ 2 i lov om Sund og Bælt, at den faste forbindelse
over Øresund forvaltes og drives i overensstemmelse med
aftalen af 23. marts 1991 mellem Danmark og Sverige om en fast
forbindelse over Øresund med senere ændringer.
Regeringsaftalen er primo 2007 ændret, således at det
nu udtrykkeligt fremgår, at nuværende og kommende
EU-retsakter (herunder tunnelsikkerhedsdirektivet) skal overholdes
i forbindelse med driften af den faste forbindelse over
Øresund. Kommissionen har efterfølgende
tilkendegivet, at den danske gennemførelse af direktivet om
tunnelsikkerhed ikke er fyldestgørende.
1.2 Direktivet om tekniske krav til
betalingssystemer
Rådets direktiv 2004/52/EF af 29. april 2004 om
interoperabilitet mellem elektroniske bompengesystemer i
Fællesskabet har til formål at sikre, at de
elektroniske betalingssystemer, der anvendes til
betalingsopkrævning på det europæiske vejnet (i
Danmark på forbindelserne over Storebælt og
Øresund) er indbyrdes kompatible. Reglerne i direktivet
vedrører udelukkende den tekniske måde, betalingen
opkræves på. Hverken direktivet eller lovforslaget
vedrører således spørgsmålet om, hvorvidt
der skal indføres betalingsordninger for benyttelse af andre
dele af vejnettet end forbindelserne over Storebælt og
Øresund. I direktivet er der fastsat krav til, hvilke
teknologier der kan benyttes i forbindelse med
betalingsopkrævning. Dette skal sikre, at trafikanten kan
nøjes med at indgå én enkelt abonnementsaftale
(fx om en BroBizz), som giver adgang til alle de omfattede
betalingssteder i EU.
Fristen for gennemførelse af direktivet var den 20.
november 2005.
I Danmark er der ikke en almindelig hjemmel til at
opkræve betaling for benyttelse af offentlige veje. De faste
forbindelser betragtes i vejlovgivningen som private veje, da de
ikke er omfattet af lov om offentlige veje. For de faste
forbindelsers vedkommende er der en særlig hjemmel til at
opkræve betaling for benyttelsen i lov om Sund og
Bælt.
Det fremgår således af § 16,
stk. 1, i lov om Sund og Bælt, at A/S
Storebæltsforbindelsen opkræver betaling for
benyttelsen af motorvejsforbindelsen over Storebælt.
Endvidere kan transportministeren om spørgsmål af
væsentlig betydning give A/S Storebæltsforbindelsen
generelle eller specielle instrukser for udøvelsen af dens
virksomhed, jf. samme lovs § 8, stk. 2, jf.
stk. 1.
A/S Storebæltsforbindelsen har allerede fra fristen for
implementering den 20. november 2005 faktisk opfyldt de tekniske
krav, som bompengedirektivet i dag stiller.
For så vidt angår gennemførelsen af
direktivet i relation til den faste vejforbindelse over
Storebælt har transportministeren i brev af 24. april 2006
pålagt A/S Storebæltsforbindelsen at opkræve
betaling for benyttelsen af forbindelsen i overensstemmelse med
bestemmelserne i bompengedirektivet.
Med hensyn til Øresundsforbindelsen fremgår det
af § 16, stk. 6, i lov om Sund og Bælt, at
Øresundsbro Konsortiet I/S - det dansk-svenske statslige
selskab, der ejer og driver den faste forbindelse over
Øresund - opkræver betaling for benyttelsen af
motorvejsforbindelsen over Øresund.
Øresundsbro Konsortiet I/S har allerede fra fristen for
implementering den 20. november 2005 faktisk opfyldt de tekniske
krav, som bompengedirektivet i dag stiller.
Det følger af § 2 i lov om Sund og
Bælt, at den faste forbindelse over Øresund forvaltes
og drives i overensstemmelse med regeringsaftalen af 23. marts 1991
mellem Danmark og Sverige om en fast forbindelse over
Øresund med senere ændringer.
Regeringsaftalen er primo 2007 ændret, således at
det nu udtrykkeligt fremgår, at nuværende og kommende
EU-retsakter (herunder bompengedirektivet) skal overholdes i
forbindelse med driften af den faste forbindelse over
Øresund.
Kommissionen har efterfølgende tilkendegivet, at den
danske gennemførelse af direktivet ikke er
fyldestgørende.
2. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget indsættes der bemyndigelsesbestemmelser
i henholdsvis lov om offentlige veje og lov om private
fællesveje, hvorefter transportministeren bemyndiges til at
fastsætte regler til opfyldelse af internationale
konventioner og EU-regler på vejområdet. Bestemmelserne
skal i første omgang anvendes til at sikre en
fuldstændig gennemførelse af EU's direktiver om
tunnelsikkerhed og interoperabilitet mellem elektroniske
betalingssystemer på vejområdet, men bestemmelserne kan
også anvendes til at gennemføre andre internationale
konventioner og EU-regler af betydning for vejområdet. For
så vidt angår direktivet om tunnelsikkerhed
gælder, at dette allerede er gennemført i relation til
offentlige veje ved bekendtgørelse nr. 892 af 18. august
2006 om minimumssikkerhedskrav for tunneler, der er offentlige
veje, og som indgår i det transeuropæiske vejnet.
Gennemførelsen af tunnelsikkerhedsdirektivet i relation til
andre kategorier af veje end offentlige veje og
gennemførelsen af direktivet om elektroniske
betalingssystemer på vejområdet vil ligeledes ske ved
bekendtgørelser.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner, idet der med lovforslaget alene
indføres hjemmel til at gennemføre internationale
konventioner og EU-regler. Lovforslaget har ikke i sig selv
administrative konsekvenser for det offentlige, men de udfyldende
regler, som skal udarbejdes til opfyldelse af EU-retlige regler og
andre internationale forpligtelser på vejområdet, vil
kunne give anledning til en begrænset meradministration for
de myndigheder eller selskaber, der skal administrere de
pågældende regler. Eventuelle merudgifter som
følge af administrationen af udfyldende regler afholdes
inden for de pågældende myndigheders eller selskabers
eksisterende økonomiske rammer.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder hjemmel til gennemførelse af
EU-direktiver på vejområdet i dansk ret.
8. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Kommunernes Landsforening, Forbrugerstyrelsen,
Forbrugerrådet, Beredskabsstyrelsen, Sund & Bælt
Holding A/S, Dansk Industri (DI), Dansk Transport og Logistik
(DTL), Handel, Transport og Service (HTS), International Transport
Danmark (ITD), Danske bilimportører, Danske Havne,
ITSDanmark. Høringssvarene vil blive fremsendt til
Trafikudvalget ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne
måtte give anledning til.
Samlet vurdering
af lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/Mindreudgifter | Negative konsekvenser/Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder hjemmel til
gennemførelse af EU-direktiver på vejområdet i
dansk ret |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 skal sikre
transportministeren hjemmel til at fastsætte regler om
gennemførelse eller anvendelse af internationale
konventioner og EU-regler om forhold vedrørende veje
omfattet af lov om offentlige veje.
Med bestemmelsen i stk. 2 får transportministeren
desuden hjemmel til at fastsætte, at de regler, der udstedes
efter stk. 1, også finder anvendelse på private
veje, som f.eks. de faste forbindelser over Storebælt og
Øresund, der i vejlovgivningen betragtes som private
veje.
Bestemmelsen skal i første omgang anvendes til at sikre
en fuldstændig gennemførelse af EU's direktiver om
tunnelsikkerhed og interoperabilitet mellem elektroniske
betalingssystemer på vejområdet, men bestemmelsen kan
også anvendes til at gennemføre andre internationale
konventioner og EU-regler af betydning for vejområdet. For
så vidt angår direktivet om tunnelsikkerhed
gælder, at dette allerede er gennemført i relation til
offentlige veje ved bekendtgørelse nr. 892 af 18. august
2006 om minimumssikkerhedskrav for tunneler, der er offentlige
veje, og som indgår i det transeuropæiske vejnet.
Gennemførelsen af tunnelsikkerhedsdirektivet i relation til
andre kategorier af veje end offentlige veje og
gennemførelsen af direktivet om elektroniske
betalingssystemer på vejområdet vil ligeledes ske ved
bekendtgørelser.
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse skal sikre
transportministeren en hjemmel til at fastsætte regler om
gennemførelse eller anvendelse af internationale
konventioner og EU-regler om forhold vedrørende veje
omfattet af lov om private fællesveje. Bestemmelsen skal i
første omgang anvendes til at sikre en fuldstændig
gennemførelse af EU's direktiver om tunnelsikkerhed og
interoperabilitet mellem elektroniske betalingssystemer på
vejområdet, jf. bemærkningerne til § 1.
Til § 3
For hurtigst muligt at kunne udstede de administrative regler,
der er nødvendige for en fuldstændig
gennemførelse af EU's direktiver om tunnelsikkerhed og
interoperabilitet mellem elektroniske betalingssystemer
foreslås det, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om offentlige veje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 671 af 19. august 1999, som
ændret senest ved § 96 i lov nr. 538 af 8. juni 2006,
foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter
§ 108 indsættes: |
| | »Gennemførelse af
internationale konventioner og EU-regler |
§ 108.-------- | | § 109.
Transportministeren fastsætter regler om gennemførelse
eller anvendelse af internationale konventioner og EU-regler om
forhold vedrørende veje, der er omfattet af denne lov.
Transportministeren kan herunder fastsætte regler om
meddelelse af påbud og forbud og om oplysningspligter. |
| | Stk. 2.
Transportministeren kan i forbindelse med udstedelse af regler
efter stk. 1 fastsætte, at reglerne skal finde anvendelse
på private veje.« |
| | § 2 |
| | I lov om private fællesveje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 670 af 19. august 1999, som
ændret senest ved lov nr. 583 af 24. juni 2005 foretages
følgende ændring: |
| | |
| | 1. Efter §
66 indsættes før overskriften
»Straffebestemmelser m.v.«: |
| | »Gennemførelse af
internationale konventioner og EU-regler |
§ 66.---------- | | § 66 a.
Transportministeren fastsætter regler om gennemførelse
eller anvendelse af internationale konventioner og EU-regler om
forhold vedrørende veje, der er omfattet af denne lov.
Transportministeren kan herunder fastsætte regler om
meddelelse af påbud og forbud og om
oplysningspligter.« |
| | § 3. |
| | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |