Skatteministeren (Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
momsloven og forskellige andre love (Flymoms, salg til
interesseforbundne parter, omvendt betalingspligt, undtagelser til
energibeskatningsdirektivet m.v.)
(Lovforslag nr. L 32).
Der er tale om en genfremsættelse af L 27 og en ny
ændring vedrørende reglerne for fastsættelse af
afgiftsgrundlaget for byttehandler.
1. Ændringer i momsloven
Flymoms
EF-Domstolen har den 16. september 2004 i sag C-382/02 kendt
de danske momsregler for leverancer af og til fly for
direktivstridige. Lovforslaget indeholder forslag om tilpasninger
til momsdirektivet som følge af dommen.
For det første betyder lovforslaget, at kun
flyselskaber, der hovedsageligt flyver i udenrigsfart, kan få
momsfri leveringer af og til deres indenrigsfly. For det andet
bortfalder den gældende regel om momsfri leverancer af og til
private fly og fly ejet af almindelige erhvervsvirksomheder.
Lovforslaget indeholder en bestemmelse, der giver fortsat
tilladelse til momsfrit salg af fly m.v. til statslige
institutioner, herunder forsvaret.
Lovforslaget indeholder desuden en overgangsordning på 2
år for salg til flyskoler og en overgangsordning der
bevirker, at er der indgået kontrakter om salg af fly
og/eller fast udstyr til fly før lovændringen
træder i kraft, kan gældende regler (momsfritagelse)
bruges, uanset om selve leveringen først finder sted i
løbet af 2008.
Forsalget skønnes at medføre et provenutab for
staten på mellem175 og 200 mio. kr. årligt.
Interesseforbundne parter
For at undgå momstænkning i forbindelse med
leverancer mellem interesseforbundne parter foreslås det, at
der i overensstemmelse med Rådets direktiv 69/2006/EF,
indføres en regel i momsloven om, at er salgsprisen under
indkøbs- eller fremstillingsprisen, når en vare eller
ydelse sælges til en interesseforbunden part, er
afgiftsgrundlaget - det vil sige det beløb momsen beregnes
af - leverancens normalværdi. Det foreslås i
overensstemmelse med direktivet fastsat, at normalværdien er
den almindelig salgspris på det fri marked, og hvis en
sådan ikke findes, er normalværdien lig med
indkøbs- eller fremstillingsprisen - dvs. uden avance.
Det foreslås desuden, at der for visse andre
tilfælde af kunstig prisfastsættelse mellem
interesseforbundne parter, indsættes en regel i momsloven om,
at SKAT i konkrete tilfælde kan påbyde, at
afgiftstilsvaret er normalværdien.
Efter fremsættelsen af L 27 har det vist sig, at
kantinevirksomheder i vidt omfang anvendes som
underleverandører. Provenuberegninger viser nu, at forslaget
med betydelig usikkerhed skønnes at medføre et
merprovenu for staten på ca. 500 mio. kr. årligt.
Omvendt betalingspligt
Et lovforslag om udvidet brug af reglerne om omvendt
betalingspligt (L 19 af 3. oktober 2001) foreslås genfremsat
i lidt ændret form. Det foreslås, at brugen af omvendt
betalingspligt udvides, således at omvendt betalingspligt
bliver hovedreglen, når det gælder momspligtigt salg af
ydelser til virksomheder her i landet fra virksomheder etableret i
udlandet.
Omvendt betalingspligt vil for den udenlandske virksomhed
betyde, at den ikke skal momsregistreres for de transaktioner, hvor
den danske virksomhed, som aftager ydelsen, er gjort
betalingspligtig. Udvidelsen af anvendelsesområdet for den
omvendte betalingspligt får generelt set den største
betydning for udenlandske virksomheders leverancer af byggeydelser
her i landet.
Anvendelsesområdet for den omvendte betalingspligt
foreslås også at komme til at gælde salg til
danske virksomheder, der ikke er momsregistreret (driver momsfri
virksomhed). Det betyder at f.eks. en tandlæge vil skulle
afregne momsen, hvis denne får leveret og installeret eller
monteret et nyt apparat af en udenlandsk leverandør.
Af kontrolhensyn vil feltet på momsangivelsen
"varekøb i udlandet m.v." samtidig blive opsplittet i to
felter, henholdsvis 1) varekøb i udlandet og 2) køb
af ydelser, hvor virksomheden er betalingspligtig. Da papirudgaven
af momsangivelsen ikke kan udvides med et ekstra felt, vil der
blive indsat en bestemmelse i momsbekendtgørelsen om, at
momsangivelse skal ske elektronisk (på TastSelv).
Momsangivelse vil stadig efter anmodning kunne ske på
papir.
Forslaget skønnes at være
svigbekæmpende.
Andre ændringer i momsloven
Det foreslås, at værdigrænsen for
investeringsgoder m.v. herunder årlige reparations- og
vedligeholdelser af fast ejendom, forhøjes fra 75.000 kr.
til 100.000 kr. Forslaget vil give virksomhederne en administrativ
besparelse, da de undgår nogle reguleringer.
Det foreslås desuden at ændre afregningsperioden
for delregistrerede virksomheder, der fører separat
regnskab. Forslaget vil betyde, at virksomhederne kan bruge
halvårsafregning, hvis den samlede omsætning i
virksomhederne er under 1 mio. kr. og kvartalsafregning, hvis den
samlede omsætning er mellem 1 og 15 mio. kr.
årligt.
Herudover foreslås, at det eksplicit fastsættes i
momsloven, at når en afgiftspligtig person overfører
en vare til et andet EU-land til brug for dennes virksomhed i det
andet EU-land, er afgiftsgrundlaget købs- eller
fremstillingsprisen.
Endvidere foreslås de gældende særregler for
fastsættelse af afgiftsgrundlaget for byttehandler at falde
væk, idet der ikke findes tilsvarende EU-regler og
afgiftsgrundlaget skal fastsættes efter normale regler.
Ændringen skønnes ikke at have nævneværdig
praksis eller økonomisk betydning.
Endelig indeholder lovforslaget en tilpasning af momslovens
definition af punktafgiftspligtige varer til det nye momsdirektiv
EC/112/2006, som erstatter 6. momsdirektiv (67/377/EF) og skal
være gennemført den 1. januar 2008. I definitionen
fastsættes udtrykkeligt, at den ikke omfatter gas, der
leveres gennem distributionssystemet for naturgas, eller
elektricitet.
Lovforslaget vedrørende investeringsgoder og
ændrede afregningsperiode for delregistrerede virksomheder
skønnes at medføre et provenutab for staten på
henholdsvis mellem 5 og 10 mio. kr. og 2 mio. kr.
2. Ændringer i energi- og
miljøafgiftslovene
Ophøret af Danmarks undtagelser til
energibeskatningsdirektivet
Forslaget om at ændre i energiafgiftslovene
(mineralolie-, kuldioxid-, gas- og svovlafgiftslovene) har baggrund
i en meddelelse fra Kommissionen til Rådet om, at
medlemslandenes undtagelser for afgifter, som er anført i
bilaget (bilag II) til energibeskatningsdirektivet, er
bortfaldet.
De danske undtagelser fra energibeskatningsdirektivet
er:
1. Afgiftsgodtgørelse for motorbrændstoffer til
busser, der anvendes til lokal offentlig passagerbefordring.
2. Anvendelse af differentierede afgiftssatser for henholdsvis
benzin leveret fra tankstationer udstyret med genindvindingssystem
for benzindampe og benzin leveret fra andre tankstationer,
såfremt de differentierede satser er i overensstemmelse med
kravene i energibeskatningsdirektivet, herunder minimumssatserne
for punktafgifter på mineralolier.
3. Afgiftsfritagelse for brændstoffer til
ikke-erhvervsmæssig privatflyvning.
Det forslås at ændre energiafgiftslovene,
således at ophøret af undtagelserne implementeres i
dansk lov, der hermed bringes i overensstemmelse med
EU-retten.
I tillæg til ophøret af
afgiftsgodtgørelsen for motorbrændstoffer i den
kollektive trafik, er det for at imødegå eventuelle
stigende billetpriser, besluttet at anvende en
kompensationsordning, hvor udbydere af kollektiv trafik kompenseres
over bloktilskuddet til kommuner og regioner. Det foreslås at
indføre en overgangsordning for 2008-2009 for regionernes
vedkommende, som indebærer en trinvis tilpasning af
kompensationen set i forhold til den enkelte regions merudgift. Det
foreslås, at overgangsordningen indarbejdes i Indenrigs- og
Sundhedsministeriets lov om regionernes finansiering.
Forslaget vedrørende ophøret af Danmarks
undtagelser til energibeskatningsdirektivet skønnes at
medføre en provenugevinst inkl. moms på 475 mio. kr.
vedrørende den lokale offentlige passagerbefordring, som dog
i vidt omfang vil blive tilbageført til den kollektive
trafik. Provenugevinsten ved ophør af fritagelsen til den
ikke-erhvervsmæssig privatflyvning skønnes at ligge
på ca. 5 mio. kr. årligt, fjernelsen af differentierede
afgiftssatser på dampretur skønnes at medføre
et provenutab for staten på ca. 3. mio. kr. i 2008.
Godtgørelse af CO2-afgift vedr. sejlads med andre
fartøjer end lystfartøjer
Der forslås en præcisering af
kuldioxidafgiftslovens bestemmelse om afgiftsgodtgørelse for
erhvervsmæssig sejlads, således at den dels bringes i
overensstemmelse med de tilsvarende bestemmelser i mineralolie- og
svovlafgiftsloven, og dels bringes i overensstemmelse med
energibeskatningsdirektivet.
Ændringer i reglerne for lempelse for
spildevandsafgiften
Lovforslaget indeholder ændringer i
spildevandsafgiftslovens godtgørelsessatser for
særligt forurenende erhverv. Der stilles således
forslag om at nedsætte godtgørelsessatserne fra 97
pct. til 80 pct. indenfor brancherne fiskeforarbejdning, cellulose
og sukker med henblik på at imødekomme Kommissionens
krav til en godkendelse af ordningen.
Forslaget skønnes at medføre en årlige
provenugevinst på ca. 5 mio. kr.
Ikrafttræden
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft dagen
efter offentliggørelsen i Lovtidende.
Forhøjelsen af værdigrænsen for
investeringsgoder og reparation og vedligeholdelsesarbejder
på egne bygninger, som er til fordel for virksomhederne,
foreslås dog at få virkning allerede fra 1. januar
2008.
På grund af nødvendige ændringer i
SKAT´s edb-systemer foreslås forslagene om udvidet brug
af omvendt betalingspligt og delregistrerede virksomheder
først at træde i kraft 1. januar 2009.
Forslagene om ændrede flyregler, salg til
interesseforbundne parter, og reglerne i energiafgiftslovene
vedrørende motorbrændstoffer i den lokale offentlige
passagerbefordring samt den tilhørende kompensationsmodel
bør af praktiske årsager træde i kraft ved et
måneds- eller kvartalsskifte. Desuden skal visse dele af
lovforslaget statsstøttenotificeres overfor EU-Kommissionen
og lovændringerne på disse områder kan
først træde i kraft, når Kommissionen har
godkendt bestemmelserne efter statsstøttereglerne. Det
foreslås derfor, at der i loven indsættes en
bemyndigelse til skatteministeren til at sætte disse
bestemmelser i kraft.
Med disse bemærkninger skal jeg anbefale forslaget til
Folketingets velvillige behandling.