L 30 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om
fleksydelse. (Justering af fortrydelsesordningen i
efterlønsreglerne og i fleksydelsesordningen).
Fremsat den 5. december 2007 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om fleksydelse
(Justering af fortrydelsesordningen i
efterlønsreglerne og i fleksydelsesordningen)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 994 af 8. august 2007, som
ændret ved § 5 i lov nr. 1235 af 24. oktober 2007,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 74 m, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »når medlemmets ret til efterløn
ophører, jf. § 75 a« til: »når
medlemmet når folkepensionsalderen, jf. lov om social
pension, eller afgår ved døden«.
2. I
§ 75, stk. 1,
indsættes efter »jf. § 77,
stk. 4,«: »i et sådant omfang, at medlemmet
ikke vil kunne opfylde kravet om indbetaling af
efterlønsbidrag, jf. § 74 a, stk. 1, nr.
3,«, og »jf. dog stk. 3 og 4« ændres
til: »jf. dog stk. 5 og 6«.
3. I
§ 75 indsættes efter
stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3.
Medlemmer, der er født i perioden fra den 1. juli 1963 til
den 31. december 1970, og som har fravalgt at indbetale
efterlønsbidrag, kan tidligst tilmelde sig
efterlønsordningen igen, jf. stk. 1, nr. 2, når
der er forløbet mindst 2 år fra datoen for fravalget.
Dette gælder dog ikke, hvis medlemmet efter fravalget har
fået indbetalte efterlønsbidrag tilbagebetalt, jf.
§ 77 a.
Stk. 4. Et medlem,
som er omfattet af stk. 3, 1. pkt., og som på
fravalgstidspunktet havde ret til bidragsfrie perioder, jf.
§ 74 a, stk. 5, kan tidligst genoptage indbetaling
af efterlønsbidrag, jf. stk. 1, nr. 3, når der
efter udløbet af perioden i stk. 3, 1. pkt., er
forløbet en tid, der svarer til de bidragsfrie
perioder.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 5-8.
4. I
§ 75, stk. 3, der bliver
stk. 5, ophæves 2. pkt., og i stedet indsættes:
»Efterlønnen nedsættes med 2 pct. af
højeste dagpenge, jf. §§ 47 og 70, for hvert
års manglende bidragsbetaling. Perioder under et år
medregnes i forhold til antal hele måneder.«
5. I
§ 75, stk. 4, der bliver
stk. 6, ophæves 2. pkt., og i stedet indsættes:
»Præmien nedsættes med 4 pct. for hvert års
manglende bidragsbetaling. Perioder under et år medregnes i
forhold til antal hele måneder.«
6. I
§ 77, stk. 1,
ændres »administrationsbidrag, jf. stk. 6«
til: »administrationsbidrag, jf. stk. 7«, og
»ATP, jf. stk. 7« ændres til: »ATP,
jf. stk. 8«.
7. I
§ 77, stk. 6,
indsættes som nr. 4 og 5:
»4)
Medlemmer, som midlertidigt ikke kan tilmelde sig
efterlønsordningen, jf. § 75, stk. 3, 1.
pkt.
5) Medlemmer, som
midlertidigt ikke kan indbetale efterlønsbidrag, jf.
§ 75, stk. 4.«
8. I
§ 77, stk. 8, 2. pkt.,
ændres »stk. 9« til:
»stk. 10«.
9. I
§ 77, stk. 9,
ændres »stk. 2-7« til:
»stk. 2-8«.
§ 2
I lov om fleksydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 871 af 6. juli 2007, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3 a, stk. 1,
indsættes som nyt nr. 1:
»1) ikke
inden folkepensionsalderen vil kunne opfylde kravet om indbetaling
af fleksydelsesbidrag, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, og
§ 2 a,«
Nr. 1 og 2 bliver herefter nr. 2 og 3.
2. I
§ 3 a, stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »det antal år, personen«:
»ved fleksydelsesalderen efter § 1 a«.
3.§ 3 a, stk. 5, 2. pkt.,
ophæves og i stedet indsættes:
»Nedsættelsen sker med 2 pct. af
sygedagpengenes højeste beløb for hvert års
manglende bidragsbetaling. Perioder under et år medregnes i
forhold til antal hele måneder.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
§ 1, nr. 3 og 7, har virkning for medlemmer, der den 1.
januar 2008 eller senere fravælger at indbetale
efterlønsbidrag med den konsekvens, at de ikke vil kunne
opfylde anciennitetskravet for ret til efterløn efter
§ 74 a, stk. 4.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
Indholdsfortegnelse |
1. | Indledning | 3 |
2. | Indførelse af en karensperiode og
justering af reduktionsreglerne i fortrydelsesordningen på
efterlønsområdet | 4 |
| 2.1. | Gældende ret | 4 |
| 2.2. | Baggrund for forslagene | 4 |
| 2.3. | Lovforslagets indhold | 5 |
| | 2.3.1. | Indførelse af en karensperiode
på 2 år | 6 |
| | 2.3.2. | Forbrug af uafholdte bidragsfri
perioder | 6 |
| | 2.3.3. | Ændring af reglerne om reduktion af
efterlønssats og skattefri præmie | 6 |
| | 2.3.4. | Konsekvenser af ændringerne | 7 |
3. | Tidspunktet for opgørelse af
skattefri præmie | 7 |
4. | Justering af fortrydelsesordningen i
fleksydelsesreglerne | 8 |
| 4.1. | Gældende ret | 8 |
| 4.2. | Lovforslagets indhold | 8 |
5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 8 |
6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 9 |
7. | Miljømæssige
konsekvenser | 9 |
8. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 9 |
9. | Forholdet til
EU-retten | 9 |
10. | Høring | 9 |
11. | Sammenfattende skema | 9 |
1. Indledning
Den del af aftalen af 20. juni 2006 mellem regeringen (Venstre
og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti og Det Radikale Venstre om fremtidens velstand og
velfærd og investeringer i fremtiden
(velfærdsreformen), der vedrører ændringer i
efterlønsordningen og dagpengeretten og særlige
ordninger for ældre ledige, blev udmøntet ved lov nr.
1540 af 20. december 2006.
Ændringerne omfattede bl.a. forhøjelse af
efterlønsalderen, indførelse af en
fortrydelsesordning i efterlønsordningen, forhøjelse
af anciennitetskravet for ret til ordinær efterløn med
tilhørende overgangsregler og retten til bidragsfrie
perioder. Fortrydelsesordningen, der trådte i kraft den 1.
januar 2007, giver personer med langvarigt medlemskab af en
a-kasse, som har fravalgt efterlønsordningen, en mulighed
for efterfølgende at tilmelde sig ordningen indtil 15
år før efterlønsalderen, dog med nedsat
efterlønsydelse og nedsat skattefri præmie.
En tilsvarende fortrydelsesordning blev samtidig
gennemført i fleksydelsesordningen ved lov nr. 1544 af 20.
december 2006.
Det har imidlertid vist sig, at en kombination af de ovenfor
nævnte regelændringer kan indebære, at der i
visse tilfælde bliver mulighed for at opnå fuld
efterlønsydelse eller skattefri præmie eller fuld
fleksydelse efter fortrydelsesordningerne og samtidig opnå en
besparelse ved at betale efterlønsbidrag eller
fleksydelsesbidrag i kortere tid end efter de ordinære
ordninger. Dette har ikke været tilsigtet.
Som følge heraf foreslås følgende
justeringer af fortrydelsesordningerne:
- Indførelse
af en karensperiode på 2 år for tilmelding til
fortrydelsesordningen i efterlønsreglerne for en
afgrænset aldersgruppe.
- Forbrug af
uafholdte bidragsfrie perioder efter tilmelding til
fortrydelsesordningen i efterlønsreglerne for samme
aldersgruppe.
- Ændring af
reglerne om reduktion af efterlønssats og skattefri
præmie i fortrydelsesordningen i
efterlønsreglerne.
- Ændring af
reglerne om reduktion af satsen i fortrydelsesordningen i
fleksydelsesreglerne.
Som følge af indførelsen af en karensperiode er
der behov for at tydeliggøre, at fortrydelsesordningerne i
efterlønsreglerne og i fleksydelsesordningen er
sekundære i forhold til de ordinære ordninger. Det
foreslås derfor, at det præciseres i reglerne, at man
kun kan benytte fortrydelsesordningerne, hvis man ikke kan opfylde
kravet om betaling af efterløns- eller fleksydelsesbidrag i
den ordinære efterløns- eller fleksydelsesordning
inden folkepensionsalderen.
Herudover indeholder lovforslaget en præcisering af
tidspunktet for opgørelse af den skattefri præmie samt
få tekniske korrektioner.
2. Indførelse af en
karensperiode og justering af reduktionsreglerne i
fortrydelsesordningen på efterlønsområdet
2.1. Gældende ret
Efterlønsalderen er 60 år men forhøjes
gradvist til 62 år. Forhøjelsen sker fra 2019 og er
fuldt indfaset 2021, jf. lovens § 74, stk. 2, der
træder i kraft den 1. juli 2009. Forhøjelsen af
efterlønsalderen har betydning for personer, der er
født efter den 30. juni 1960.
Efter § 74 a, stk. 1, er retten til
efterløn som hovedregel bl.a. betinget af indbetaling af
efterlønsbidrag i 30 år.
Efter overgangsreglerne i lovens § 74 a,
stk. 4, skal medlemmer, der er født i perioden 1.
januar 1959 til 31. december 1975, indbetale efterlønsbidrag
uafbrudt fra den 1. januar 2008, og den samlede indbetaling af
efterlønsbidrag skal mindst udgøre 25 år.
Som følge af, at medlemmer, der er født i
perioden 1. januar 1959 til 30. juni 1962, ikke vil kunne opfylde
kravet om 25 års anciennitet, er det tilstrækkeligt, at
de uafbrudt betaler efterlønsbidrag fra 1. juli 1999 til
efterlønsalderen efter lovens § 74, og at perioden
udgør mindst 20 år inden for de sidste 25
år.
Medlemmer, der er født i perioden 1. juli 1962 til 31.
december 1975, skal således betale efterlønsbidrag
uafbrudt fra 1. januar 2008 og i mindst 25 år. Hvis de har
indbetalt efterlønsbidrag før det 35. år eller
efter det 35. år har betalt efterlønsbidrag i 2007,
kan de få bidragsfrie perioder svarende til indbetalingerne i
de nævnte perioder, jf. § 74 a, stk. 5. Det er
herved forudsat, at de kan opfylde det almindelige krav om betaling
af efterlønsbidrag i 25 år ved
efterlønsalderen, jf. lovens § 74. De bidragsfrie
perioder kan frit placeres efter den 1. januar 2008 og frem til
medlemmets efterlønsalder.
Medlemmer, der tidligere har fravalgt at betale bidrag til
efterlønsordningen eller som fremover ikke tilmelder sig
efterlønsordningen rettidigt, og som derfor ikke kan optjene
ret til efterløn efter de almindelige anciennitetsregler,
kan opnå ret til efterløn, hvis de benytter
fortrydelsesordningen efter lovens § 75. Personer, for
hvilke der er et krav om uafbrudt medlemskab og indbetaling af
efterlønsbidrag pr. 1. januar 2008 og frem til
efterlønsalderen, men som ikke melder sig til den
ordinære efterlønsordning pr. 1. januar 2008, anses
også for at have fravalgt den ordinære
efterlønsordning.
Fortrydelsesordningen kan benyttes af medlemmer, der er
født den 1. juli 1960 eller senere, og som benytter sig af
ordningen senest 15 år før efterlønsalderen
efter lovens § 74.
Fortrydelsesordningen er sekundær i forhold til den
ordinære efterlønsordning, jf. forarbejderne til lov
nr. 1540 af 20. december 2006.
Medlemmer, der benytter fortrydelsesordningen, får
nedsat efterlønnen med 2 pct. af dagpengenes højeste
beløb for hvert hele års manglende bidragsbetaling,
jf. § 75, stk. 3. Den skattefri præmie
nedsættes med 4 pct. for hvert års manglende
bidragsbetaling, jf. § 75, stk. 4.
2.2. Baggrund for forslagene
Samspillet mellem forhøjelsen af
efterlønsalderen, anciennitetsreglerne, bidragsfrie
perioder, fortrydelsesordningen samt reglerne om nedsættelse
af efterlønnens størrelse og optjening af
præmie indebærer, at en gruppe af de medlemmer, der
skal opfylde et krav om 25 års anciennitet, kan
fravælge den ordinære efterlønsordning og i
stedet benytte sig af fortrydelsesordningen med den konsekvens, at
de kan opnå fuld efterløn eller optjening af fuld
skattefri præmie, selv om de kun indbetaler
efterlønsbidrag i en kortere periode end krævet i den
ordinære efterlønsordning. Gruppen består af
medlemmer, der er født i perioden 1. juli 1963 til 31.
december 1970.
Størstedelen af medlemmerne i den
pågældende aldersgruppe skulle efter de
anciennitetsregler, der gjaldt indtil 31. december 2006, betale
bidrag i 25 år inden for de sidste 30 år, hvilket vil
sige, at de som hovedregel senest er begyndt at betale bidrag fra
deres 35. år. Det drejer sig om medlemmer, der er født
i perioden fra den 1. juli 1964 til 31. december 1970. Medlemmer,
der er født i perioden fra 1. juli 1963 til 30. juni 1964,
skulle efter de hidtidige anciennitetsregler betale bidrag uafbrudt
fra 1. juli 1999. Uden en bidragsfri periode ville de komme til at
betale bidrag i 26-27 år, og efter fraregning af det
års bidragsfri periode, de kan få på grundlag af
indbetaling af efterlønsbidrag efter det 35. år i
2007, vil de komme til at betale bidrag i 25-26 år.
Et medlem, der benytter sig af fortrydelsesordningen,
får nedsat efterlønnen med 2 pct. af dagpengenes
højeste beløb for hvert hele års manglende
bidragsbetaling. Nedsættelsen sker i forhold til det antal
år, som medlemmet som minimum skulle betale efter de
almindelige anciennitetsregler, hvilket for personer, der er
født i perioden fra 1. juli 1963 til 31. december 1970, er
25 år.
Hvis et medlem, der er født i perioden 1. juli 1963 til
31. december 1970, efter den 1. januar 2008 fravælger at
betale bidrag, kan medlemmet ikke opfylde betingelsen om uafbrudt
indbetaling af bidrag fra den 1. januar 2008. Hvis medlemmet venter
med at tilmelde sig efterlønsordningen via
fortrydelsesordningen til indtil 2 år efter
fravælgelsen af bidragsbetalingen, indebærer reglen om
nedsættelse af efterlønnens størrelse eller
optjeningen af skattefri præmie, at der, afhængig af
medlemmets fødselsdato, ikke sker en nedsættelse, da
medlemmet ikke mangler at betale bidrag i et helt år i
forhold til kravet om bidragsbetaling.
Samspillet mellem reglerne fremgår af nedenstående
eksempler:
Eksempel 1:
A er født den 1. august 1963. Han har betalt
efterlønsbidrag fra 1. juli 1999, hvor han var 35 år
og 11 måneder. Han når efterlønsalderen den 1.
august 2025, hvor han fylder 62 år. Da han har betalt
efterlønsbidrag efter sit 35. år i 2007, vil han have
ret til ét bidragsfrit år. Efter fradrag for det
bidragsfri år kommer han til at indbetale
efterlønsbidrag i 25 år og 1 måned. Han skal -
bortset fra perioder med bidragsfrihed - betale
efterlønsbidrag uafbrudt fra den 1. januar 2008.
Efter at have holdt en bidragsfri periode fra 1. februar 2008
til 31. januar 2009, meddeler han a-kassen den 1. februar 2009, at
han ikke længere ønsker at betale
efterlønsbidrag, og han er dermed ikke længere
omfattet af den ordinære efterlønsordning. Den 1.
februar 2010 meddeler han sin a-kasse, at han fortryder afbrydelsen
af bidragsbetalingen, og at han ønsker at benytte sig af
fortrydelsesordningen. Han betaler herefter uafbrudt, indtil han
går på efterløn den 1. august 2025.
Ved overgangen til efterløn har han betalt bidrag i
perioden
- 1. juli 1999 til
1. februar 2008, i alt 8 år og 7 måneder.
- 1. februar 2010
til 1. august 2025, i alt 15 år og 6 måneder.
Han har således betalt i alt 24 år og 1
måned. Da der i forhold til kravet om 25 års
bidragsbetaling ikke mangler at blive betalt bidrag i et helt
år, sker der ingen nedsættelse af
efterlønnen.
A sparer således ét års bidragsbetaling i
forhold til den ordinære ordning.
Eksempel 2:
B er født den 15. marts 1969. Hun har betalt
efterlønsbidrag fra 15. marts 2004, hvor hun fyldte 35
år. Hun når efterlønsalderen den 15. marts 2031,
hvor hun fylder 62 år. Da hun har betalt
efterlønsbidrag efter sit 35. år i 2007, vil hun have
ret til et bidragsfrit år. Efter fradrag for det bidragsfri
år kommer hun til at indbetale efterlønsbidrag i 26
år. Hun skal - bortset for perioder med bidragsfrihed -
betale efterlønsbidrag uafbrudt fra den 1. januar
2008.
Efter at have holdt en bidragsfri periode fra 15. februar 2008
til 14. februar 2009, meddeler hun a-kassen den 15. februar 2009,
at hun ikke længere ønsker at betale
efterlønsbidrag, og hun er dermed ikke længere
omfattet af den ordinære efterlønsordning. Den 1.
februar 2011 meddeler hun sin a-kasse, at hun fortryder afbrydelsen
af bidragsbetalingen, og at hun ønsker at benytte sig af
fortrydelsesordningen. Hun betaler herefter uafbrudt, indtil hun
går på efterløn den 15. marts 2031.
Ved overgangen til efterløn har hun betalt bidrag i
perioden
- 15. marts 2004
til 15. februar 2008, i alt 3 år og 11 måneder.
- 1. februar 2011
til 15. marts 2031, i alt 20 år og 1 måned og 15
dage.
Hun har således betalt i alt 24 år og 15 dage. Da
der i forhold til kravet om 25 års bidragsbetaling ikke
mangler at blive betalt bidrag i et helt år sker der ingen
nedsættelse af efterlønnen.
B sparer således knap to års bidragsbetaling i
forhold til den ordinære ordning.
2.3. Lovforslagets indhold
Forslaget indeholder følgende 3 elementer:
- Indførelse
af en karensperiode på 2 år.
- Forbrug af
uafholdte bidragsfrie perioder.
- Ændring af
reglerne om reduktion af efterlønssats og skattefri
præmie.
2.3.1. Indførelse af en
karensperiode på 2 år
Det foreslås, at der for medlemmer født i
perioden 1. juli 1963 til 31. december 1970 indføres en
karensperiode i fortrydelsesordningen, hvorefter et medlem tidligst
kan tilmelde sig fortrydelsesordningen 2 år efter fravalget
af den ordinære efterlønsordning.
En karensperiode på 2 år sikrer, at man ikke kan
opnå samme efterlønssats mv. efter
fortrydelsesordningen som efter den ordinære
efterlønsordning.
Indførelse af en karensperiode vil som udgangspunkt
ikke få betydning for selve retten til efterløn, men
vil få betydning for størrelsen af efterlønnen
eller optjeningen af præmie for medlemmer, der benytter sig
af fortrydelsesordningen. Karensperioden kan dog få betydning
for selve retten til efterløn, hvis et medlem
fravælger den ordinære efterlønsordning efter
sit 45. år. Pågældende vil ikke kunne nå at
benytte sig af fortrydelsesordningen senest 15 år før
efterlønsalderen, jf. lovens § 74. Dette
gælder dog kun, hvis pågældende ikke har
fået sine indbetalte efterlønsbidrag tilbagebetalt,
jf. forslaget til § 75, stk. 3, sidste pkt.
Som følge af indførelsen af en karensperiode er
der behov for at tydeliggøre, at fortrydelsesordningen er
sekundær i forhold til den ordinære
efterlønsordning. Det foreslås derfor, at det
præciseres i reglerne, at man kun kan benytte
fortrydelsesordningen, hvis man ikke kan opfylde kravet om betaling
af efterlønsbidrag i den ordinære
efterlønsordning.
2.3.2. Forbrug af uafholdte
bidragsfrie perioder
Reglerne om bidragsfrie perioder er indført for at
sikre, at medlemmerne ikke kommer til at betale mere end
nødvendigt for at opnå ret til ordinær
efterløn. De bidragsfrie perioder er derfor en integreret
del af anciennitetskravene i den ordinære ordning.
Ancienniteten i fortrydelsesordningen skal derfor måles op
mod ancienniteten i den ordinære ordning inkl. de bidragsfrie
perioder.
Hvis et medlem fravælger at betale
efterlønsbidrag i en periode, der er kortere end den
periode, pågældende havde ret til bidragsfrihed i, vil
medlemmet ikke have behov for at benytte fortrydelsesordningen, der
som nævnt er sekundær i forhold til den ordinære
ordning.
Ophør med bidragsbetaling betragtes derfor kun som
framelding fra den ordinære ordning, hvis de indbetalte
bidrag betales tilbage, eller hvis afbrydelsen i bidragsbetalingen
er så lang, at pågældende herefter ikke kan
opfylde kravet til indbetaling af bidrag. Det bemærkes i den
sammenhæng, at det efter lovens § 75, stk. 5,
ikke er muligt at efterbetale manglende efterlønsbidrag i
fortrydelsesordningen. Hensigten med reglen er, at det ikke skal
være muligt »at købe sig til en bedre
ret«.
For at fastholde fortrydelsesordningens sekundære rolle
i forhold til den ordinære ordning foreslås derfor, at
medlemmer i den i pkt. 2.3.1. nævnte aldersgruppe, som inden
fravalget af betaling af efterlønsbidrag havde ret til
bidragsfrie perioder, som de ikke havde afholdt, først kan
begynde betalingen af bidrag efter fortrydelsesordningen, når
der efter karensperiodens udløb er forløbet en
periode svarende til uafholdte bidragsfrie perioder.
2.3.3. Ændring af reglerne om
reduktion af efterlønssats og skattefri præmie
Efter de gældende regler nedsættes
efterlønnen med 2 pct. af højeste dagpengesats og den
skattefri præmie med 4 pct. for hvert hele års
manglende bidragsbetaling. Et medlem, som i den ordinære
efterlønsordning skulle indbetale efterlønsbidrag i
mindst 25 år, men som overgår til fortrydelsesordningen
og indbetaler bidrag i 24 år og 1 måned, anses for at
have betalt i 25 år. Tilsvarende gælder for alle
aldersgrupper og uanset pågældendes anciennitetskrav.
Alle vil således som følge af denne afrundingsregel
kunne opnå en besparelse på indbetaling af
efterlønsbidrag med op til næsten ét år
uden tilsvarende reduktion i efterlønssats eller skattefri
præmie.
For at sikre, at der er et rimeligt forhold mellem den
manglende betaling af bidrag og nedsættelsen af
efterlønnens størrelse eller den skattefri
præmie, foreslås det, at der ved manglende betalinger
på mindre end et år sker en forholdsvis
nedsættelse i forhold til antal hele måneder.
Ved beregning af nedsættelsen rundes den samlede
anciennitet således op til nærmeste antal hele
måneder.
Ændringen kommer til at omfatte alle, der skal have
nedsat deres efterlønssats eller skattefri præmie
efter fortrydelsesordningen.
Efter de gældende regler vil en manglende indbetaling af
efterlønsbidrag på fx 1 år og 6 måneder
medføre en nedsættelse af efterlønnen med 2
pct. af højeste dagpenge og en nedsættelse af den
skattefri præmie med 4 pct. Forslaget betyder, at en
manglende indbetaling i det omtalte tilfælde medfører
en nedsættelse af efterlønnen med 2 pct. + 1 pct., i
alt 3 pct. af højeste dagpenge og en nedsættelse af
den skattefri præmie med 4 pct. + 2 pct., i alt 6 pct.
2.3.4. Konsekvenser af
ændringerne
Samlet set betyder de 3 elementer, at medlemmer ikke vil kunne
opnå fuld efterløn eller optjening af skattefri
præmie ved en reduceret indbetaling af bidrag ved at
fravælge den ordinære efterlønsordning og i
stedet benytte sig af fortrydelsesordningen.
Eksempel 1:
A er født den 1. august 1963. Han har betalt
efterlønsbidrag fra 1. juli 1999, hvor han var 35 år
og 11 måneder. Han når efterlønsalderen den 1.
august 2025, hvor han fylder 62 år. Da han har betalt
efterlønsbidrag efter sit 35. år i 2007, vil han have
ret til et bidragsfrit år. Uden fradrag for det bidragsfri
år kommer han dermed til at indbetale efterlønsbidrag
i 26 år og 1 måned. Han skal - bortset fra perioder med
bidragsfrihed - betale efterlønsbidrag uafbrudt fra den 1.
januar 2008.
Han holder ikke sin bidragsfri periode, og den 1. februar 2008
meddeler han, at han ikke længere ønsker at betale
efterlønsbidrag, og han er derefter ikke længere
omfattet af den ordinære efterlønsordning.
Den 1. februar 2009 meddeler han sin a-kasse, at han fortryder
afbrydelsen af bidragsbetalingen, og at han ønsker at
benytte sig af fortrydelsesordningen.
Da karensperioden på to år efter
fravælgelsen af bidragsbetalingen ikke er udløbet, kan
han først tilmeldes fortrydelsesordningen den 1. februar
2010. Da der først skal gå en periode på 1
år, svarende til den uafholdte bidragsfri periode, kan han
dog først begynde at betale efterlønsbidrag den 1.
februar 2011. Han betaler herefter uafbrudt, indtil han går
på efterløn den 1. august 2025.
Ved overgangen til efterløn har han betalt bidrag i
perioden
- 1. juli 1999 til
1. februar 2008, i alt 8 år og 7 måneder.
- 1. februar 2011
til 1. august 2025, i alt 14 år og 6 måneder.
Han har således betalt i alt 23 år og 1
måned. I forhold til kravet om 25 års bidragsbetaling
mangler han at betale bidrag i 1 år og 11 måneder,
hvilket svarer til en nedsættelse af efterlønnen med
3,83 pct. af højeste dagpenge.
Eksempel 2:
B er født den 15. marts 1969. Hun har betalt
efterlønsbidrag fra 15. marts 2004, hvor hun fyldte 35
år. Hun når efterlønsalderen den 15. marts 2031,
hvor hun fylder 62 år. Da hun har betalt
efterlønsbidrag efter sit 35. år i 2007, vil hun have
ret til et bidragsfrit år. Uden fradrag for det bidragsfri
år kommer hun dermed til at indbetale efterlønsbidrag
i 27 år. Hun skal - bortset fra perioder med bidragsfrihed -
betale efterlønsbidrag uafbrudt fra den 1. januar
2008.
Hun holder ikke sin bidragsfri periode, og den 15. februar
2008 meddeler hun, at hun ikke længere ønsker at
betale efterlønsbidrag, og hun er derefter ikke
længere omfattet af den ordinære
efterlønsordning.
Den 15. februar 2009 meddeler hun sin a-kasse, at hun
fortryder afbrydelsen af bidragsbetalingen, og at hun ønsker
at benytte sig af fortrydelsesordningen.
Da karensperioden på to år efter
fravælgelsen af bidragsbetalingen ikke er udløbet, kan
hun først tilmeldes fortrydelsesordningen den 15. februar
2010. Hun kan dog først begynde at betale den 15. februar
2011, da der først skal gå en periode på 1
år, svarende til den bidragsfri periode hun havde ret
til.
Hun betaler herefter uafbrudt, indtil hun går på
efterløn den 15. marts 2031.
Ved overgangen til efterløn har hun betalt bidrag i
perioden
- 15. marts 2004
til 15. februar 2008, i alt 3 år og 11 måneder.
- 15. februar 2011
til 15. marts 2031, i alt 20 år og 1 måned.
Hun har således betalt i alt 24 år. I forhold til
kravet om 25 års bidragsbetaling mangler hun at betale bidrag
i 1 år, hvilket svarer til en nedsættelse af
efterlønnen på 2 pct. af højeste
dagpengesats.
3. Tidspunktet for opgørelse
af skattefri præmie
Ved udmøntningen af velfærdsreformen blev
arbejdsløshedsforsikringslovens § 74 m affattet
på ny. Lovændringen medførte visse
konsekvensændringer af § 74 m som følge af
en højere efterløns- og folkepensionsalder,
indførelse af en fortrydelsesordning i
efterlønsreglerne og lempeligere regler om fradrag for
arbejde (30.000 kroners reglen). Desuden blev det præciseret
i § 74 m, stk. 3, at der højst kan medregnes
5.772 timer til optjening af skattefri præmie med fradrag for
udbetalt efterløn eller dagpenge.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
bestemmelsen herudover er uændret i forhold til den
dagældende bestemmelse (§ 74 k).
Bestemmelsen i stk. 1 blev imidlertid sprogligt tilrettet
som følge af indførelsen af § 75 a,
hvorefter retten til efterløn ophører, når
medlemskabet ophører, jf. § 43.
I § 43 blev det som noget nyt fastsat i loven, at
medlemskabet af en a-kasse ophører senest ved udgangen af
den måned, hvori medlemmet når folkepensionsalderen
eller ved medlemmets død.
Efter reglerne i den daværende lovs § 74 k,
optjente medlemmet ». ret til en skattefri præmie,
når medlemmet fylder 65 år eller afgår ved
døden.«. I den sammenhæng bemærkes, at
efterløn - såvel efter de dagældende som
nugældende regler - kan udbetales indtil udgangen af den
måned, hvori pågældende når
folkepensionsalderen.
Den nye formulering af § 74 m, stk. 1, kan
fortolkes på den måde, at et medlem kan optjene
skattefri præmie indtil udgangen af den måned, hvori
pågældende når folkepensionsalderen, dvs.
også i den periode, der ligger efter datoen for
folkepensionsalder. En sådan fortolkningsmulighed har ikke
været tilsigtet med lovændringen.
Det foreslås derfor, at § 74 m, stk. 1,
præciseres således, at den skattefri præmie kun
kan optjenes frem til den dato, hvor pågældende
når folkepensionsalderen eller afgår ved døden.
Dermed bliver ordlyden i bestemmelsen i overensstemmelse med den
hidtidige retstilstand på området. Samtidig sikres, at
alle medlemmer uanset fødselsdato får samme periode
til at optjene skattefri præmie, nemlig højst 3
år.
4. Justering af fortrydelsesordningen
i fleksydelsesreglerne
4.1. Gældende ret
Efter formålet med fleksydelsesordningen skal personer,
der er omfattet af fleksydelsesordningen, så vidt muligt have
samme vilkår og rettigheder som personer i
efterlønsordningen.
Anciennitetsreglerne i efterlønsordningen og
fleksydelsesordningen er derfor så vidt muligt ens, og
indbetalte bidrag i efterlønsordningen kan medregnes til
ancienniteten i fleksydelsesordningen og omvendt.
Der er dog forskel på reglerne om indbetaling af bidrag.
I efterlønsordningen skal der betales medlemsbidrag og
efterlønsbidrag indtil udstedelsen af
efterlønsbeviset, hvilket sker, når
efterlønsalderen nås, eller kravet til anciennitet er
opfyldt. Derefter betales der kun medlemsbidrag. I
fleksydelsesordningen betales der ikke medlemsbidrag, men kun et
fleksydelsesbidrag, der svarer til efterlønsbidraget. Da der
ikke betales medlemsbidrag i fleksydelsesordningen,
fortsætter man med at betale fleksydelsesbidrag, efter man
har nået fleksydelsesalderen, opfylder anciennitetskravet
eller er overgået til fleksydelse.
Fortrydelsesordningen i fleksydelsesordningen er så vidt
muligt den samme som i efterlønsordningen.
Efter reglerne i fortrydelsesordningen i
efterlønsordningen udstedes efterlønsbeviset ved den
efterlønsalder, der gælder for personens aldersgruppe.
Der kan således ikke optjenes yderligere anciennitet efter
dette tidspunkt.
På samme måde som i efterlønsordningen
får personer, der har benyttet sig af fortrydelsesordningen i
fleksydelsesordningen, nedsat fleksydelsen med 2 pct. af
højeste sygedagpenge for hvert hele år, personen
mangler at betale bidrag i forhold til det tidspunkt, hvor der
opnås ret til fleksydelse efter den ordinære
fleksydelsesordning.
Der er dog den forskel på de to fortrydelsesordninger,
at fortrydelsesordningen i fleksydelsesreglerne kun kan anvendes
ved første tilmelding til fleksydelsesordningen. Der er
således ikke mulighed for at ophøre med at betale
fleksydelsesbidrag til den ordinære fleksydelsesordning for
derefter at benytte sig af fortrydelsesordningen i
fleksydelsesreglerne.
Der er derfor ikke den samme mulighed for at opnå fuld
ydelse med en reduceret indbetaling af fleksydelsesbidrag.
4.2. Lovforslaget indhold
For at opnå parallelitet med reglerne i
efterlønsordningen foreslås det, at der ved
opgørelse af den anciennitet, der skal ligge til grund for
nedsættelse af fleksydelsen, alene kan medregnes
bidragsbetaling indtil den fleksydelsesalder, der gælder for
personens aldersgruppe.
Det foreslås endvidere, at nedsættelsen af
fleksydelsens størrelse ved manglende betalinger på
mindre end et år sker ved en forholdsvis nedsættelse i
forhold til et antal hele måneder. Ved beregning af
nedsættelsen rundes den samlede anciennitet således op
til nærmeste antal hele måneder.
Det vil betyde, at en manglende indbetaling på fx 1
år og 6 måneder medfører et fradrag på 2
pct. + 1 pct., i alt 3 pct. af højeste sygedagpenge.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne under
pkt. 2.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om indførelse af en karensperiode for visse
aldersgrupper i fortrydelsesordningen i efterlønsordningen
og justering af reduktionsreglerne i ordningen på
efterløns- og fleksydelsesområdet har ikke
nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
Forslaget sikrer, at fortrydelsesordningen ikke anvendes
utilsigtet. Derved forhindres et fremtidigt utilsigtet
provenutab.
Forslaget vedrørende præcisering af
opgørelsestidspunktet for den skattefri præmie har
ingen nævneværdige økonomiske konsekvenser for
borgerne og tilsvarende heller ikke for det offentlige.
De økonomiske konsekvenser af lovforslagets
§ 2 skal forhandles med kommunerne.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt et virksomhedspanel. Forslaget
bør derfor ikke forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Høring
Lovforslaget har forud for fremsættelsen været til
høring i Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg,
Kristelig Fagforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, Danske
Handicaporganisationer (tidligere De Samvirkende
Invalideorganisationer) og Det Centrale
Handicapråd.
11. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/
Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget har ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser i lovforslaget
Til § 1
Til nr. 1
Ændringerne af efterlønsreglerne ved lov nr. 1540
af 20. december 2006 medførte en upræcis formulering
af lovens § 74 m, stk. 1, vedrørende
tidspunktet for opgørelse af den skattefri
præmie.
Formuleringen kan fortolkes på den måde, at et
medlem kan optjene skattefri præmie indtil udgangen af den
måned, hvori pågældende når
folkepensionsalderen, dvs. også i den periode, der ligger
efter datoen for pågældendes folkepensionsalder. En
sådan fortolkningsmulighed har ikke været tilsigtet med
ændringen i lov nr. 1540 af 20. december 2006.
Det foreslås, at § 74 m, stk. 1,
præciseres således, at den skattefri præmie kun
kan optjenes frem til den dato, hvor pågældende
når folkepensionsalderen eller afgår ved døden.
Dermed bliver ordlyden i bestemmelsen i overensstemmelse med den
hidtidige retstilstand på området, hvorefter der for
alle - uanset fødselsdato - er højst 3 hele år
til at optjene præmien.
Der henvises til pkt. 3 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1540 af 20.
december 2006, hvorved fortrydelsesordningen blev indført,
at ordningen er sekundær i forhold til den ordinære
efterlønsordning.
Som følge af indførelsen af en karensperiode,
jf. forslagets § 1, nr. 3, ad ny § 75,
stk. 3, er der behov for at tydeliggøre, at
fortrydelsesordningen er sekundær i forhold til den
ordinære efterlønsordning. Det foreslås derfor,
at det præciseres i loven, at man kun kan benytte
fortrydelsesordningen, hvis man ikke kan opfylde kravet om betaling
af efterlønsbidrag i den ordinære
efterlønsordning inden folkepensionsalderen.
Herudover foreslås, at henvisningen i § 75,
stk. 1, til stk. 3 og 4 ændres som konsekvens af
forslaget om indsættelse af 2 nye stykker i § 75,
jf. forslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 3-5
Nogle medlemsgrupper kan ved at benytte fortrydelsesordningen
få fuld efterløn, selvom de kun betaler
efterlønsbidrag i en væsentlig kortere periode, end
der kræves i den ordinære ordning. Samme problem
gør sig gældende i relation til optjening af den
skattefri præmie. Dette har ikke været tilsigtet.
Situationen opstår som følge af en kombination af
reglerne om forhøjet efterlønsalder,
overgangsreglerne ved forhøjelse af anciennitetskravet for
ret til ordinær efterløn, retten til bidragsfrie
perioder og det forhold, at der i fortrydelsesordningen sker
nedsættelse af efterlønssats og skattefri præmie
i forhold til hele års manglende bidragsbetaling.
Det foreslås, at der for medlemmer født i
perioden 1. juli 1963 til 31. december 1970 indføres en
karensperiode i fortrydelsesordningen, hvorefter et medlem tidligst
kan tilmelde sig fortrydelsesordningen 2 år efter fravalget
af den ordinære efterlønsordning.
Med henblik på at præcisere fortrydelsesordningens
sekundære rolle i forhold til den ordinære ordning
foreslås videre, at medlemmer, som inden fravalget af
betaling af efterlønsbidrag havde ret til bidragsfrie
perioder, som de ikke havde afholdt, først kan begynde
betalingen af bidrag efter fortrydelsesordningen, når der
efter karensperiodens udløb er forløbet en periode
svarende til de bidragsfrie perioder.
For at sikre, at medlemmer, som retter henvendelse om
tilmelding til fortrydelsesordningen før udløb af
karensperiode, bliver tilmeldt så hurtigt som muligt, vil der
med i hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen i gældende lovs
§ 77, stk. 9, blive fastsat administrative regler
om, at a-kassen ved udløbet af karensperioden skal tilmelde
pågældende til fortrydelsesordningen.
Det foreslås videre, at der ved manglende betalinger
på mindre end et år sker en forholdsvis
nedsættelse i forhold til et antal hele måneder. Ved
beregning af nedsættelsen, rundes den samlede anciennitet
således op til nærmeste antal hele måneder. Med
hjemmel i gældende lovs § 75, stk. 6, vil der
blive fastsat nærmere regler herom.
Efter de gældende regler vil en manglende indbetaling af
efterlønsbidrag på fx 1 år og 6 måneder
medføre en nedsættelse af efterlønnen med 2
pct. af højeste dagpenge og en nedsættelse af den
skattefri præmie med 4 pct. Forslaget betyder, at en
manglende indbetaling i det omtalte tilfælde medfører
en nedsættelse af efterlønnen med 2 pct. + 1 pct., i
alt 3 pct. af højeste dagpenge og en nedsættelse af
den skattefri præmie med 4 pct. + 2 pct., i alt 6 pct.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i de almindelige
bemærkninger
Til nr. 6, 8 og 9
Ved lov nr. 1540 af 20. december 2006 om ændring af lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og lov om
påligningen af indkomstskat til staten (Forhøjelse af
efterlønsalderen, mere fleksibel efterlønsordning,
fortrydelsesordning, styrkede jobmuligheder for personer over 55
år m.v.) blev der i arbejdsløshedsforsikringslovens
§ 77 indsat et nyt stk. 5 om størrelsen af
bidraget til efterlønsordningen for fuldtidsforsikrede
medlemmer, som ikke inden folkepensionsalderen vil kunne opnå
ret til efterløn med satsen for fuldtidsforsikrede.
Tidligere § 77, stk. 5-10, er herefter blevet
til § 77, stk. 6-11.
Ved en fejl blev henvisningerne i § 77, stk. 1,
til stk. 6 og stk. 7 ikke samtidig konsekvensrettet. Det
samme gælder henvisningen i § 77, stk. 8
(tidligere stk. 7), til stk. 9, og henvisningen i
§ 77, stk. 9 (tidligere stk. 8), til
stk. 2-7.
Det foreslås derfor i nr. 6, at henvisningen i
§ 77, stk. 1, til bestemmelsens stk. 6
ændres til stk. 7, og at henvisningen samme sted til
bestemmelsens stk. 7 ændres til stk. 8.
Endvidere foreslås i nr. 8, at henvisningen i
§ 77, stk. 8, til stk. 9 ændres til
stk. 10, og i nr. 9 foreslås, at henvisningen i
§ 77, stk. 9, til bestemmelsens stk. 2-7
ændres til stk. 2-8.
Til nr. 7
Ifølge lovens § 77, stk. 4,
opkræves efterlønsbidrag som udgangspunkt af alle
medlemmer fra det fyldte 30. år. Efter § 77,
stk. 6, kan a-kasserne dog ikke opkræve
efterlønsbidrag af visse medlemsgrupper.
I lovforslagets § 1, nr. 3, er foreslået, at
medlemmer født i perioden 1. juli 1963 til 31. december
1970, som har fravalgt at indbetale efterlønsbidrag,
tidligst kan tilmelde sig fortrydelsesordningen, når der er
forløbet mindst 2 år fra datoen for fravalget af den
ordinære efterlønsordning (karensperiode). Det er
videre foreslået, at tilmeldte medlemmer i aldersgruppen, som
forud for fravalget havde ret til bidragsfrie perioder, der ikke er
afholdt, først kan genoptage indbetaling af
efterlønsbidrag, når der - efter udløbet af
karensperioden - er forløbet en tid svarende til den
bidragsfri periode.
Som følge heraf foreslås, at der i lovens
§ 77, stk. 6, indsættes bestemmelser, som
sikrer, at der fremover ikke bliver opkrævet
efterlønsbidrag af medlemmer, som midlertidigt er
afskåret fra at tilmelde sig fortrydelsesordningen i
medfør af forslaget til ny § 75, stk. 3, 1.
pkt., eller af medlemmer, som midlertidigt ikke kan genoptage
indbetaling af efterlønsbidrag i medfør af forslaget
til ny § 75, stk. 4.
Til § 2
Til nr. 1
Formålet med fortrydelsesordningen er, at personer, der
inden tilmeldingen til fleksydelsesordningen havde fravalgt at
betale efterlønsbidrag, og som derfor ikke ville kunne
optjene ret til fleksydelse efter de almindelige anciennitetsregler
inden folkepensionsalderen, får mulighed for at fortryde
fravalget og alligevel opnå ret til fleksydelse.
Med forslaget præciseres det, at fortrydelsesordningen
er sekundær i forhold til optjening af ret til fleksydelse
efter de almindelige anciennitetsregler, og at
fortrydelsesordningen kun kan anvendes, hvis personen ikke kan
optjene ret til fleksydelse efter den ordinære
fleksydelsesordning inden folkepensionsalderen.
Til nr. 2.
For at opnå parallelitet med reglerne i
efterlønsordningen foreslås det, at der ved
opgørelse af den anciennitet, der skal ligge til grund for
nedsættelse af fleksydelsen, alene kan medregnes
bidragsbetaling indtil den fleksydelsesalder, der gælder for
personens aldersgruppe.
Til nr. 3
Efter de gældende regler nedsættes fleksydelsen
for personer, der har benyttet sig af fortrydelsesordningen i
lovens § 3 a, med 2 pct. af sygedagpengenes
højeste beløb for hvert hele års manglende
bidragsbetaling. Nedsættelsen sker i forhold til det antal
år, som den pågældende skulle betale efter de
almindelige anciennitetsregler.
Bestemmelsen svarer til de gældende regler for
nedsættelse af efterløn i forbindelse med benyttelse
af fortrydelsesordningen i efterlønsordningen.
I lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås, at
efterlønnen nedsættes med 2 pct. af højeste
arbejdsløshedsdagpenge for hvert års manglende
bidragsbetaling. Perioder under et år medregnes i forhold til
antal hele måneder. Ved beregning af nedsættelsen
rundes den samlede anciennitet op til nærmeste antal hele
måneder.
For at opnå parallelitet med reglerne i
efterlønsordningen foreslås det at ændre
bestemmelsen om nedsættelse af fleksydelsen ved benyttelse af
fortrydelsesordningen, så den svarer til lovforslagets
§ 1, nr. 3.
Til § 3
Som følge af pausen i Folketingets arbejde på
grund af folketingsvalget den 13. november 2007 kan det ikke
forventes, at lovforslaget vedtages inden 1. januar 2008. Det
foreslås derfor, at loven skal træde i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Dermed sikres, at loven
træder i kraft hurtigst muligt efter 1. januar 2008.
Med henblik på at forhindre, at formålet med
lovforslaget fortabes, foreslås imidlertid i § 3,
stk. 2, at forslagene om karensperiode, uafholdte bidragsfrie
perioder og ændringen af bestemmelsen om opkrævning af
efterlønsbidrag i lovens § 77, stk. 6, jf.
forslagets § 1, nr. 3 og 7, får virkningstidspunkt
fra 1. januar 2008.
Et virkningstidspunkt før lovens kundgørelse er
bydende nødvendigt med henblik på at fastholde
formålet med lovændringen og sikre, at
fortrydelsesordningen forbliver sekundær i forhold til den
ordinære efterlønsordning, og at staten ikke får
et betydeligt provenutab. Det skyldes følgende
forhold:
Hensigten med lovforslaget er at undgå, at nogle
medlemsgrupper kan opnå fuld efterlønsydelse eller
skattefri præmie, selvom de betaler efterlønsbidrag i
kortere tid end efter den ordinære ordning og derved
opnår en besparelse, jf. lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 1 og 2.2. Det samme gælder for
fleksydelsesordningen.
Lovforslagets målgruppe er medlemmer født i
perioden 1. juli 1963 til 31. december 1970. For at få ret
til ordinær efterløn skal de indbetale
efterlønsbidrag uafbrudt fra den 1. januar 2008, og den
samlede indbetaling af efterlønsbidrag skal mindst
udgøre 25 år, jf. gældende lovs § 74
a, stk. 4.
Medlemmer, der tidligere har fravalgt at betale bidrag til
efterlønsordningen, eller som fremover ikke tilmelder sig
efterlønsordningen rettidigt, og som derfor ikke kan optjene
ret til efterløn efter de almindelige anciennitetsregler,
kan opnå ret til efterløn efter fortrydelsesordningen,
jf. lovens § 75. Personer, for hvilke der efter
gældende ret er et krav om uafbrudt medlemskab og indbetaling
af efterlønsbidrag pr. 1. januar 2008 og frem til
efterlønsalderen, men som ikke har meldt sig til den
ordinære efterlønsordning pr. 1. januar 2008, anses
også for at have fravalgt den ordinære
efterlønsordning. Fortrydelsesordningen er sekundær i
forhold til den ordinære efterlønsordning. Der
henvises til beskrivelsen i pkt. 2.1. i de almindelige
bemærkninger.
Datoen 1. januar 2008 har derfor efter gældende ret stor
betydning for retten til ordinær efterløn for
målgruppen, idet gruppen først kan siges endegyldigt
at have fravalgt den ordinære efterlønsordning ved
ikke at have opfyldt kravet om uafbrudt indbetaling af
efterlønsbidrag efter denne dato.
Det foreslåede virkningstidspunkt vedrørende
lovforslagets § 1, nr. 3 og 7, indebærer, at den
del af loven får virkning for medlemmer, der fravælger
at indbetale efterlønsbidrag til den ordinære
efterlønsordning den 1. januar 2008 eller senere.
Det betyder, at medlemmer, som før 1. januar 2008 har
fravalgt at indbetale efterlønsbidrag i et sådant
omfang, at de ikke vil kunne opfylde det almindelige
anciennitetskrav for ret til efterløn, fortsat vil
være omfattet af de hidtil gældende regler.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 994 af 8. august 2007, som
ændret ved § 5 i lov nr. 1235 af 24. oktober 2007,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 74
m. Et medlem, som tidligst overgår til efterløn
mindst 2 år efter, at efterlønsbeviset har virkning,
og som i denne periode har haft lønarbejde i mindst 3.120
timer, et deltidsforsikret medlem dog mindst 2.496 timer, eller har
drevet selvstændig virksomhed i væsentligt omfang,
optjener ved arbejde herudover i mindst 481 timer ret til en
skattefri præmie, når medlemmets ret til
efterløn ophører, jf. § 75 a. Det er en
betingelse, at medlemmet ikke har fået udbetalt delpension
efter lov om delpension. Det er endvidere en betingelse, at der
ikke er sket tilbagebetaling af efterlønsbidraget efter
§ 77 a. | | 1. I
§ 74 m, stk. 1, 1. pkt., ændres
»når medlemmets ret til efterløn ophører,
jf. § 75 a« til: »når medlemmet
når folkepensionsalderen, jf. lov om social pension, eller
afgår ved døden«. |
Stk. 2-9. --- | | |
| | |
§ 75.
Et medlem, der har fravalgt at indbetale efterlønsbidrag,
jf. § 77, stk. 4, kan få ret til
efterløn efter bestemmelserne i §§ 74-74 n,
jf. dog stk. 3 og 4, hvis den pågældende | | 2. I
§ 75, stk. 1, indsættes efter »jf.
§ 77, stk. 4,«: »i et sådant
omfang, at medlemmet ikke vil kunne opfylde kravet om indbetaling
af efterlønsbidrag, jf. § 74 a, stk. 1, nr.
3,«, og »jf. dog stk. 3 og 4« ændres
til: »jf. dog stk. 5 og 6«. |
1) har været uafbrudt medlem af en
arbejdsløshedskasse | | |
a) senest fra det 24. år, hvis
medlemmet er født den 1. januar 1973 eller senere,
eller | | |
b) senest fra den 1. januar 1997, hvis
medlemmet er født før den 1. januar 1973, | | |
2) har tilmeldt sig
efterlønsordningen skriftligt senest 15 år før,
medlemmet når efterlønsalderen, jf. § 74,
jf. dog stk. 2, og | | |
3) har indbetalt efterlønsbidrag i
mindst 15 år. | | |
Stk. 2.
--- | | 3. I
§ 75 indsættes efter stk. 2 som nye
stykker: |
| | »Stk. 3. Medlemmer, der er
født i perioden fra den 1. juli 1963 til den 31. december
1970, og som har fravalgt at indbetale efterlønsbidrag, kan
tidligst tilmelde sig efterlønsordningen igen, jf.
stk. 1, nr. 2, når der er forløbet mindst 2
år fra datoen for fravalget. Dette gælder dog ikke,
hvis medlemmet efter fravalget har fået indbetalte
efterlønsbidrag tilbagebetalt, jf. § 77 a. |
| | Stk. 4.
Et medlem, som er omfattet af stk. 3, 1. pkt., og som på
fravalgstidspunktet havde ret til bidragsfrie perioder, jf.
§ 74 a, stk. 5, kan tidligst genoptage indbetaling
af efterlønsbidrag, jf. stk. 1, nr. 3, når der
efter udløbet af perioden i stk. 3, 1. pkt., er
forløbet en tid, der svarer til de bidragsfrie
perioder.« |
| | Stk. 3-6 bliver herefter
stk. 5-8. |
| | |
Stk. 3.
Efterlønnens størrelse til henholdsvis et
fuldtidsforsikret og et deltidsforsikret medlem fastsættes
efter bestemmelserne i § 74 l, dog således at
efterlønnen nedsættes i forhold til det antal
år, medlemmet ikke har indbetalt efterlønsbidrag efter
§ 74 a, stk. 1, nr. 3. Efterlønnen
nedsættes med 2 pct. af højeste dagpenge, jf.
§§ 47 og 70, for hvert hele års manglende
bidragsbetaling. | | 4. I
§ 75, stk. 3, der bliver stk. 5, ophæves
2. pkt., og i stedet indsættes: »Efterlønnen
nedsættes med 2 pct. af højeste dagpenge, jf.
§§ 47 og 70, for hvert års manglende
bidragsbetaling. Perioder under et år medregnes i forhold til
antal hele måneder.« |
| | |
Stk. 4.
Den skattefri præmie beregnes til henholdsvis et
fuldtidsforsikret og et deltidsforsikret medlem efter
§ 74 m, dog således at præmien
nedsættes i forhold til det antal år, medlemmet ikke
har indbetalt efterlønsbidrag efter § 74 a,
stk. 1, nr. 3. Præmien nedsættes med 4 pct. for
hvert hele års manglende bidragsbetaling. | | 5. I
§ 75, stk. 4, der bliver stk. 6, ophæves
2. pkt., og i stedet indsættes: »Præmien
nedsættes med 4 pct. for hvert års manglende
bidragsbetaling. Perioder under et år medregnes i forhold til
antal hele måneder.« |
Stk. 5-6. --- | | |
| | |
§ 77.
Medlemsbidraget omfatter et obligatorisk bidrag til
arbejdsløshedsforsikringen, jf. stk. 2 og 3, et
frivilligt bidrag til efterlønsordningen, jf. stk. 4,
et administrationsbidrag, jf. stk. 6, samt et bidrag til
finansiering af indbetalinger til ATP, jf. stk. 7. | | 6. I
§ 77, stk. 1, ændres
»administrationsbidrag, jf. stk. 6« til:
»administrationsbidrag, jf. stk. 7«, og
»ATP, jf. stk. 7« ændres til: »ATP,
jf. stk. 8«. |
Stk. 2-5. --- | | |
Stk. 6.
Bidrag til efterlønsordningen indbetales ikke af
følgende grupper: | | |
1) Medlemmer, der har indbetalt
efterlønsbidrag i 30 år. | | |
2) Medlemmer, som er overgået til
efterløn eller har fået udstedt et
efterlønsbevis. | | |
3) Medlemmer, som ikke ved fortsat
medlemskab og indbetaling af efterlønsbidrag kan opnå
ret til efterløn. | | 7. I § 77, stk. 6,
indsættes som nr. 4 og 5: |
| | »4) Medlemmer, som midlertidigt ikke
kan tilmelde sig efterlønsordningen, jf. § 75,
stk. 3, 1. pkt. |
| | 5) Medlemmer, som midlertidigt ikke kan
indbetale efterlønsbidrag, jf. § 75,
stk. 4.« |
Stk. 7. --- | | |
Stk. 8.
Til dækning af kassens udgifter til finansiering af bidrag
til Arbejdsmarkedets Tillægspension ved udbetaling af
dagpenge m.v., jf. lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
§ 2 a, stk. 1 og 3, kan kassen opkræve et
særligt bidrag. Bidraget kan ikke opkræves af
efterlønsmodtagere og af medlemmer, der er fritaget for
betaling af bidrag efter stk. 9. | | 8. I
§ 77, stk. 8, 2. pkt. ændres
»stk. 9« til: »stk. 10«. |
Stk. 9.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere
regler for medlemmernes betaling af bidrag efter stk. 2-7,
herunder om efterbetaling af bidrag til
efterlønsordningen. | | 9. I
§ 77, stk. 9, ændres
»stk. 2-7« til: »stk. 2-8«. |
Stk. 10-11. --- | | |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om fleksydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 871 af 6. juli 2007, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 3 a.
En person, der tilmeldes fleksydelsesordningen, og som forud for
tilmeldingen har fravalgt at betale bidrag til
efterlønsordningen, kan opnå ret til fleksydelse efter
denne lov, hvis den pågældende | | 1. I
§ 3 a, stk. 1, indsættes som nyt nr. 1: »1) ikke inden folkepensionsalderen
vil kunne opfylde kravet om indbetaling af fleksydelsesbidrag, jf.
§ 2, stk. 1, nr. 4, og § 2
a,«. |
1) indtil tilmeldingen til
fleksydelsesordningen uafbrudt har været medlem af en
arbejdsløshedskasse | | Nr. 1 og 2 bliver herefter nr. 2 og
3. |
a) senest fra det 24. år, hvis
personen er født den 1. januar 1973 eller senere,
eller | | |
b) senest fra den 1. januar 1997, hvis
personen er født før den 1. januar 1973, og | | |
2) har indbetalt fleksydelsesbidrag
uafbrudt fra tilmelding til fleksydelsesordningen indtil
fleksydelsesalderen. | | |
Stk. 2-4. --- | | |
Stk. 5. Fleksydelsens
størrelse fastsættes efter bestemmelserne i
§ 17, dog således, at fleksydelsen nedsættes
i forhold til det antal år, personen ikke har indbetalt
efterløns- eller fleksydelsesbidrag, jf. § 2,
stk. 1, nr. 4, og § 2 a. Nedsættelsen sker med
2 pct. af sygedagpengenes højeste beløb for hvert
hele års manglende bidragsbetaling. Stk. 6-7. --- | | 2. I
§ 3 a, stk. 5, 1. pkt., indsættes efter
»det antal år, personen«: »ved
fleksydelsesalderen efter § 1 a«. 3.§ 3
a, stk. 5, 2. pkt., ophæves og i stedet
indsættes: »Nedsættelsen sker med 2 pct.
af sygedagpengenes højeste beløb for hvert års
manglende bidragsbetaling. Perioder under et år medregnes i
forhold til antal hele måneder.« |