L 27 (som fremsat): Forslag til lov om medie- og
journalisthøjskolen.
Forslag
til
Lov om medie- og journalisthøjskolen
Kapitel 1
Lovens område
§ 1.
Loven gælder for medie- og journalisthøjskolen for
videregående uddannelser inden for medieområdet og
journalistik, jf. § 3.
Stk. 2. Medie- og
journalisthøjskolen er en selvejende institution inden for
den offentlige forvaltning.
§ 2.
Højskolens navn fastsættes i vedtægten, jf.
§ 10. Betegnelsen »højskole« skal
indgå i navnet.
Kapitel 2
Medie- og journalisthøjskolens
formål og opgaver
§ 3.
Højskolen har til opgave inden for journalistik,
kommunikation, grafisk design, medieproduktion, medieledelse og
tilgrænsende uddannelsesområder at udbyde og udvikle
videregående uddannelser og efter- og videreuddannelser, der
på internationalt fagligt niveau imødekommer behovet
for kvalificeret arbejdskraft i såvel den private som
offentlige sektor.
§ 4.
Højskolen skal inden for de uddannelsesområder, der er
nævnt i § 3, dække behovet i hele landet for
udbud af professionsbacheloruddannelser og efter- og
videreuddannelser i tilknytning hertil.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan bestemme, at højskolen for en
eller flere af de nævnte uddannelser kun skal dække
behovet i nærmere bestemte dele af landet.
Stk. 3.
Højskolen skal medvirke til at opfylde de studerendes behov
for et varieret udbud af uddannelses- og studiemiljøer.
§ 5.
Højskolen skal inden for sine områder, jf.
§ 3, udføre udviklings- og forskningsopgaver samt
varetage videncenterfunktioner. Højskolen bidrager bl.a.
gennem nationalt og internationalt samarbejde og viden- og
kompetenceudvikling tillige til udvikling og vækst inden for
de områder, som højskolen retter sig imod.
Stk. 2.
Højskolen skal samarbejde med professionshøjskolerne.
Den skal endvidere samarbejde med universiteterne og andre
relevante forskningsmiljøer og med de erhverv og
professioner, som højskolens uddannelser retter sig
imod.
§ 6.
Højskolen skal have et system til behandling af sager om
merit og realkompetencevurdering, som er gennemskueligt og giver de
studerende en ensartet og hurtig behandling af ansøgninger
på området. Højskolens behandling af merit- og
realkompetencesager sker i et enstrenget system, som sikrer tillid
til resultatet af højskolens vurdering og tillid til
kvalitet i løsningen af opgaven.
§ 7.
Højskolen skal have systemer til kvalitetssikring og
resultatvurdering af uddannelse, udviklingsarbejde og
videncenterfunktion og er forpligtet til at offentliggøre
oplysninger om kvalitet og resultater og informere nærmere
herom.
§ 8.
Højskolen kan efter aftale med professionshøjskoler,
ingeniørhøjskoler, erhvervsakademier, institutioner
for erhvervsrettet uddannelse, institutioner for almene gymnasiale
uddannelser og institutioner for almen voksenuddannelse m.v.
varetage nærmere bestemte administrative opgaver for en eller
flere af de nævnte andre uddannelsesinstitutioner.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om de forhold,
der er nævnt i stk. 1.
§ 9.
Højskolen skal ved udbud af kurser og andre aktiviteter som
indtægtsdækket virksomhed følge god
markedsføringsskik og må ikke påføre
andre urimelig konkurrence.
Kapitel 3
Vedtægt
§ 10.
Højskolens forhold reguleres i en vedtægt, der skal
indeholde nærmere bestemmelser om bl.a. højskolens
uddannelsesformål og fagområder, bestyrelsens
sammensætning og funktionsperiode og højskolens
organisation.
Stk. 2.
Undervisningsministeren godkender vedtægten.
Bestyrelsens
sammensætning
§ 11.
Bestyrelsen består en formand, der er udpeget af
undervisningsministeren, og af mindst 9 og op til 14
stemmeberettigede medlemmer. Bestyrelsen sammensættes af
medlemmer, som med deres erfaring med og faglige indsigt i
medieproduktion og journalistik og arbejdsmarkedets behov for
personer med uddannelser inden for medieområdet og
journalistik skal kunne bidrage til at fremme højskolens
strategiske virke og faglige mål indenfor
uddannelsesområderne. Medlemmerne skal tillige
repræsentere det faglige, have erfaring med og indsigt i
offentlig og privat virksomhed, strategisk ledelse, organisation og
økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber.
Bestyrelsen sammensættes således, at flertallet af
medlemmerne er udefrakommende.
Stk. 2. To
medlemmer vælges af og blandt de studerende.
Stk. 3. To
medlemmer vælges af og blandt medarbejderne. De af
medarbejderne valgte medlemmer er beskyttet mod afskedigelse og
anden forringelse af forholdene på samme måde som
tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende
område.
Stk. 4.
Følgende personer kan ikke være medlemmer af
bestyrelsen:
1) Personer, der
udlejer ejendomme m.m. til højskolen.
2) Medlemmer af
bestyrelsen i fonde, selskaber, foreninger eller andre
virksomheder, der udlejer ejendomme m.v. til højskolen,
eller som kontrollerer udlejer af ejendomme m.v. til
højskolen.
3) Advokater,
revisorer eller lignende rådgivere for personer, jf. nr. 1,
eller for fonde, selskaber, foreninger eller andre virksomheder,
jf. nr. 2. eller i fonde, selskaber, foreninger eller andre
virksomheder, jf. nr. 2.
4) Ansatte i
ledende stillinger hos personer, jf. nr. 1
Stk. 5. Er
lejeforholdet af uvæsentligt omfang, finder stk. 4, nr.
1 - 4 ikke anvendelse. Undervisningsministeren kan fastsætte
regler herom.
Bestyrelsens opgaver og
ansvar
§ 12.
Bestyrelsen skal varetage den overordnede og strategiske ledelse af
højskolen og sikre uddannelsernes kvalitet og udvikling samt
en effektiv drift af højskolen.
Stk. 2. Bestyrelsen
skal fastsætte højskolens vedtægt, jf.
§ 10, og indgå en udviklingskontrakt med
undervisningsministeren.
Stk. 3. Bestyrelsen
fastsætter efter indstilling fra rektor højskolens
organisatoriske opbygning, således at højskolen kan
opfylde sine formål og varetage alle sine aktuelle og
kommende opgaver, jf. lovens kapitel 2 og vedtægten, og
således at de studerendes mulighed for indflydelse på
uddannelse og undervisning sikres, jf. § 17, stk. 2,
og § 18.
Stk. 4. Bestyrelsen
skal godkende studieordninger for de uddannelser, som
højskolen udbyder. Bestyrelsen kan bemyndige rektor til at
godkende studieordninger.
Stk. 5. Bestyrelsen
skal vedtage det årlige budget efter indstilling fra
rektor.
Stk. 6. Bestyrelsen
skal ansætte og afskedige rektor. Bestyrelsen skal efter
indstilling fra rektor ansætte og afskedige den øvrige
øverste ledelse.
Stk. 7. Bestyrelsen
skal fastsætte retningslinier for rektors og den
øvrige øverste ledelses virksomhed.
§ 13.
Bestyrelsen kan efter indstilling fra rektor organisere
højskolen med et kompetencecenter for efter- og
videreuddannelse og faglige hovedområder, fakulteter eller
lignende.
Stk. 2. Bestyrelsen
kan bestemme, at ledelsen af kompetencecentret efter rektors
nærmere bestemmelse varetages af en centerdirektør, og
at et fagligt hovedområde, fakultet eller lignende efter
rektors nærmere bestemmelse varetages af en faglig
områdechef, en dekan eller lignende.
§ 14.
Bestyrelsen er over for undervisningsministeren ansvarlig for
højskolens samlede virksomhed, herunder for forvaltningen af
de statslige tilskud m.v.
Stk. 2. Hvis
bestyrelsen ikke efterkommer påbud fra
undervisningsministeren om berigtigelse af nærmere angivne
forhold, kan undervisningsministeren beslutte, at
1) bestyrelsens
opgaver eller dele heraf i en periode varetages af personer, der
udpeges af undervisningsministeren, eller
2) bestyrelsen
træder tilbage, således at en ny bestyrelse skal
vælges efter reglerne i professionshøjskolens
vedtægt.
Stk. 3. Hvis
bestyrelsen ved sine dispositioner bringer højskolens
videreførelse i fare, kan undervisningsministeren beslutte,
at bestyrelsen straks træder tilbage, og kan i forbindelse
hermed indsætte et midlertidigt styre, indtil der er udpeget
en ny bestyrelse efter reglerne i højskolens
vedtægt.
§ 15.
Bestyrelsen skal forvalte højskolens midler, så de
bliver til størst mulig gavn for højskolens
formål.
Stk. 2.
Højskolen er forpligtet til at vedligeholde sine bygninger
på et forsvarligt niveau i overensstemmelse med en af
bestyrelsen godkendt flerårig plan og til at sikre en
forsvarlig standard af udstyr m.v. til de tilskudsberettigede
aktiviteter.
Stk. 3.
Højskolen skal under størst mulig hensyntagen til
sikkerheden anbringe de likvide midler på en eller flere af
følgende måder:
1) i fondsaktiver
eller gældsbreve, for hvilke den danske stat eller en dansk
kommune står som udsteder eller garant,
2) i fondsaktiver
udstedt af danske realkreditinstitutter, KommuneKredit eller andre
danske finansieringsinstitutter under offentligt tilsyn,
3) som
indestående i pengeinstitutter hjemmehørende i Danmark
eller i et andet land inden for Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde (EØS),
4) i
værdipapirer fra et EU-/EØS- medlemsland, bortset fra
aktier og investeringsforeningsbeviser, som efter deres art og
sikkerhed kan sidestilles med de aktiver, der er nævnt i nr.
1 og 2.
Stk. 4 .
Bestyrelsen kan uanset stk. 3, nr. 4, under størst
mulig hensyntagen til sikkerheden i fornødent omfang
anbringe likvide midler i andelsbeviser med begrænset
hæftelse eller i aktier i det pengeinstitut, som
højskolen bruger som sin sædvanlige bankforbindelse,
og i andelsbeviser med begrænset hæftelse i
forsyningsvirksomheder m.m., hvis institutionen derved opnår
økonomiske fordele. Andelene og aktierne skal
afhændes, hvis højskolen skifter pengeinstitut eller
ikke længere opnår den forudsatte fordel.
Rektor
§ 16.
Højskolens øverste daglige ledelse varetages af
rektor inden for de rammer, som bestyrelsen har fastsat, jf. dog
§ 44. Højskolens rektor deltager i bestyrelsens
møder uden stemmeret. Rektor eller den, som rektor anmoder
herom, kan endvidere efter behov deltage i møder i andre
kollektivt sammensatte organer i højskolen, der er nedsat af
bestyrelsen.
Stk. 2. Rektor
eller den, som rektor bemyndiger hertil, ansætter og
afskediger personalet, jf. dog § 12, stk. 6, 2.
pkt.
Stk. 3. Rektor
underskriver regnskabet.
Stk. 4. Rektor har
over for bestyrelsen ansvar for
1) den faglige
ledelse af uddannelserne,
2) at uddannelserne
og andre opgaver gennemføres i overensstemmelse med den
lovgivning, der regulerer uddannelserne eller opgaverne og de givne
bevillinger,
3) at det af
bestyrelsen godkendte budget overholdes, og
4) at
højskolens virksomhed i øvrigt er i overensstemmelse
med bestyrelsens beslutninger og retningslinier.
Stk. 5. Rektor
tegner højskolen med undtagelse af dispositioner over fast
ejendom.
Uddannelsesudvalg
§ 17.
Bestyrelsen kan efter indstilling fra rektor bestemme, at der for
hvert af de faglige hovedområder, fakulteter eller lignende,
indenfor hvilke højskolen er organiseret, jf.
§ 13, nedsættes et uddannelsesudvalg.
Uddannelsesudvalget har til opgave at rådgive bestyrelsen,
rektor og den faglige områdechef eller dekan eller lignende
om uddannelsernes indhold, profil, kvalitet og relevans samt om
uddannelsesdækning. Uddannelsesudvalget indstiller
studieordninger til bestyrelsens eller rektors godkendelse, jf.
§ 12, stk. 4.
Stk. 2.
Uddannelsesudvalget sammensættes af personer med kompetence
inden for udvikling og kvalitetssikring af uddannelserne og
personer med kendskab til arbejdsmarkedet.
Stk. 3. To
medlemmer udpeges af og blandt de medarbejdere ved
højskolen, der fortrinsvis er beskæftiget indenfor
udvalgets uddannelsesområde. De medarbejdervalgte medlemmer
er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene
på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for
vedkommende eller tilsvarende område.
Stk. 4. To
medlemmer udpeges af og blandt de studerende, der er optaget inden
for udvalgets uddannelsesområder.
De studerendes råd
§ 18.
De studerende har ret til på baggrund af valg at danne et
råd. Rådet udpeger repræsentanter for de
studerende til udvalg m.v., som højskolen har nedsat til at
behandle spørgsmål af betydning for de studerende.
Søgsmålskompetence
§ 19.
Beslutning om at anlægge retssag mod bestyrelsesmedlemmer,
ledere, revisorer eller andre i anledning af tab
påført højskolen kan træffes af
bestyrelsen eller af undervisningsministeren.
Kapitel 4
Tilskud, lån, vilkår
m.v.
§ 20.
Højskolen skal i sit virke være uafhængig, og
højskolens midler må alene komme højskolens
formål til gode.
§ 21.
Højskolen disponerer frit inden for sit formål ved
anvendelse af de statslige tilskud og øvrige indtægter
under et. Det er dog en betingelse, at den undervisning og de
øvrige opgaver, hvortil tilskud er ydet, gennemføres
i overensstemmelse med gældende regler og for det antal
studerende, der er ydet tilskud for. Højskolen kan opspare
tilskud til anvendelse til formål i følgende
finansår.
Drifts- og
anlægstilskud
§ 22.
Undervisningsministeren skal yde højskolen et
institutionstilskud, der fastsættes på de årlige
finanslove.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan yde tilskud til andre opgaver, der
varetages af højskolen, herunder udviklings- og
forskningsopgaver, videncenterfunktioner og samarbejde med
forskningsinstitutioner.
Stk. 3.
Undervisningsministeren skal yde tilskud til højskolens
administration, ledelse, bygningsdrift, erhvervelse og
opretholdelse af lokaler, bygninger og arealer. Tilskuddene
fastlægges ud fra antal studenterårsværk,
årselever og dimittender og takster for disse fastsat
på de årlige finanslove for grupper af uddannelser.
Stk. 4 .
Udenlandske studerende på videregående uddannelser kan
kun indgå i beregningen efter stk. 1 og 3, hvis de
pågældende
1) er meddelt
tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset
opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,
2) er udvekslet med
danske studerende efter aftale mellem institutionen og en
institution i udlandet, eller
3) efter EU-retten,
herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som
Danmark har indgået, har krav på ligestilling med
danske statsborgere.
Stk. 5 .
Højskolens udbud af videregående uddannelse til andre
udenlandske studerende end dem, der er nævnt i stk. 4,
sker som indtægtsdækket virksomhed.
§ 23.
Undervisningsministeren kan pålægge højskolen
mod betaling at stille eventuel ledig lokalekapacitet til
rådighed for andre statsfinansierede
uddannelsesinstitutioner.
§ 24.
Undervisningsministeren kan efter drøftelse med
finansministeren pålægge højskolen for en
periode at udskyde igangsættelse af planlagte byggerier af en
vis størrelse under hensyn til landsdækkende eller
regional konjunkturregulering af bygge- og
anlægsvirksomhed.
§ 25.
Tilskud efter loven ydes ikke til dækning af
højskolens udgifter til betaling af afgifter i henhold til
momsloven.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kompenserer højskolen for udgifter
til betaling af afgifter i henhold til momsloven, som efter
momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af
afgiftstilsvaret (ikke fradragsberettiget købsmoms), og som
højskolen afholder ved køb af varer og
tjenesteydelser, til hvilke der ydes tilskud efter loven.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om kompensationen
efter stk. 2 og kan herunder beslutte, at der skal etableres
en aconto-ordning for momskompensationen til højskolen.
§ 26.
Undervisningsministeren kan yde lån eller tilskud til medie
og journalisthøjskolen, hvis denne efter
undervisningsministerens skøn er kommet i en særlig
vanskelig økonomisk situation. Lån eller tilskud er
betinget af, at højskolen følger
undervisningsministerens krav til omlægning af
højskolens aktivitet med henblik på genopretning af
økonomien eller krav om, at der indgås en
indsatsaftale.
Vilkår m.v.
§ 27.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
aktivitetsindberetninger, opgørelsen af antal
studenterårsværk, årselever og dimittender.
Ministeren kan fastlægge minimums- og maksimumsrammer for
tilgangen til uddannelserne.
§ 28.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om vilkår
og betingelser for tilskud og lån. Undervisningsministeren
fastsætter efter forhandling med finansministeren regler om
højskolens budget- og bevillingssystem og om udbetaling af
tilskud, herunder forskudsvis udbetaling, til højskolen.
Ministeren fastsætter regler om tilbagebetaling og kontrol af
udbetalte tilskud.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan ved ydelse af tilskud til
højskolen stille vilkår, der fremmer formålet i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (sociale
klausuler).
§ 29.
Aftaler, herunder husleje- og ejendomsaftaler, skal indgås
på vilkår, der ikke er ringere for højskolen end
sædvanlige markedsvilkår.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
huslejeaftaler, herunder i særlige tilfælde bestemme,
at huslejeaftaler skal indgås på andre vilkår end
dem, der er nævnt i stk. 1.
§ 30.
Højskolen skal følge de af finansministeren fastsatte
eller aftalte bestemmelser om løn- og
ansættelsesvilkår, herunder om pensionsforhold for
højskolens ansatte.
Stk. 2.
Tjenestemandslovens § 21, stk. 4, gælder for
medlemmer af højskolens bestyrelse.
§ 31.
Hvis højskolen ikke følger bestemmelserne i denne lov
eller de regler eller aftaler, jf. § 30, der fastsat
eller indgået i henhold til loven, eller
undervisningsministerens påbud, kan undervisningsministeren
midlertidigt tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt
eller delvist eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller
delvis. Undervisningsministeren kan tilbageholde tilskud til
højskolen eller lade tilskud bortfalde, hvis der er indgivet
konkursbegæring mod højskolen, hvis højskolen
standser sine betalinger, eller når der i øvrigt er
fare for, at højskolens virksomhed må indstilles.
Stk. 2.
Undervisningsministeriet kan desuden kræve tilskud
tilbagebetalt, hvis grundlaget for tilskudsberegningen eller
tilskudsberegningen i øvrigt har været fejlagtig. For
meget udbetalt tilskud kan modregnes i kommende
tilskudsudbetalinger.
Kapitel 5
Kapitalforvaltning, regnskab og
revision
§ 32.
Højskolens regnskabsår er finansåret. Ved
regnskabsårets afslutning udarbejdes en årsrapport.
Årsrapporten skal underskrives af bestyrelsen og rektor. I
forbindelse med indsendelse af årsrapport til
Undervisningsministeriet skal bestyrelsesmedlemmerne afgive en
erklæring på tro og love om, at de opfylder
betingelserne for at være medlemmer af bestyrelsen.
Stk. 2.
Højskolens regnskaber revideres af rigsrevisor i henhold til
§ 2, stk. 2, i lov om revisionen af statens
regnskaber m.m. Endvidere udpeger bestyrelsen en intern revisor,
som skal være statsautoriseret eller registreret revisor til
at udføre revision i henhold til regler, der
fastsættes af undervisningsministeren efter forhandling med
rigsrevisor. Bestyrelsen underretter Undervisningsministeriet og
rigsrevior om den udpegede interne revisor og om skift af intern
revisor.
Stk. 3.
Undervisningsministeren og rigsrevisor kan i henhold til
§ 9 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
aftale, at revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt
samarbejde mellem rigsrevisor og den i stk. 2 nævnte
interne revisor. Rigsrevisor kan pålægge bestyrelsen at
udpege en anden intern revisor til at udføre denne
revisionsopgave, hvis den interne revisor ikke på
tilfredsstillende måde opfylder kravene i de regler om intern
revision, der er fastsat i medfør af stk. 2, 2. pkt.,
eller i øvrigt ikke opfylder pligterne som intern
revisor.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om indholdet af
årsrapporten og om højskolens
regnskabsføring.
Stk. 5. Opfylder
revisor ikke på tilfredsstillende måde kravene til
revision efter denne lov eller regler fastsat i medfør
heraf, eller tilsidesætter revisor i øvrigt sine
pligter som revisor, kan undervisningsministeren
pålægge bestyrelsen inden for en nærmere angiven
frist at udpege en anden revisor.
Stk. 6.
Undervisningsministeren fastsætter regler om revisors kontrol
af højskolens oplysninger til brug ved beregning af
statstilskud.
§ 33.
Bestyrelsen påser, at den interne revisor opfylder
bestemmelserne om uafhængighed i § 11 i lov om
statsautoriserede og registrerede revisorer. Bestyrelsen må
ikke antage en revisor, der samtidig er revisor for udlejer af de
ejendomme m.v., som højskolen anvender, eller for fonde,
selskaber, foreninger eller andre virksomheder, der kontrollerer
udlejer, medmindre lejeforholdet er af uvæsentligt
omfang.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om,
hvornår lejeforholdet er af uvæsentligt omfang.
Kapitel 6
Ophør
§ 34.
Undervisningsministeren kan efter høring af
højskolens bestyrelse beslutte at nedlægge
højskolen, hvis ministeren skønner, at
højskolen efter en samlet vurdering ikke lever op til
betingelserne efter loven, eller hvis der ikke længere er
behov for højskolen.
§ 35.
Formue hidrørende fra højskolen tilfalder statskassen
ved ophør, jf. dog stk. 2. Gaver skænket til
højskolen tilfalder statskassen, medmindre andet
følger af dansk rets almindelige regler.
Stk. 2. Hvis der
indgår nettoformue fra Den Grafiske Højskole, der den
31. december 1990 var en selvejende institution, anvendes den del
af højskolens nettoformue, der svarer til institutionens
nettoformue opgjort pr. 31. december 1990 til de formål, der
var fastsat i vedtægten pr. 1. januar 1991.
Stk. 3. Gaver i
form af løsøre, fast ejendom og anlægstilskud
til fast ejendom, der er skænket til Danmarks
Journalisthøjskole eller Den Grafiske Højskole efter
den 1. januar 1991 og indtil sammenlægning af de to
institutioner, anvendes til de formål, der er fastsat i
vedtægten pr. 1. januar 1991.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
opgørelsen af formuen efter stk. 1-3.
Kapitel 7
Tilsyn og kvalitetssikring
§ 36.
Undervisningsministeren fører tilsyn med højskolen og
kan indhente de nødvendige oplysninger til dette brug.
Stk. 2. Hvis
undervisningsministeren finder, at højskolens virksomhed
ikke er i overensstemmelse med denne lov, de regler eller aftaler,
der er fastsat eller indgået i henhold til loven, kan
ministeren udstede påbud til højskolen om at
ændre den pågældende virksomhed, jf.
§ 14, stk. 2 og 3, og § 31.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan pålægge bestyrelsen at
indgå en indsatsaftale med ministeren, hvis ministeren
konstaterer, at kvaliteten i en højskoles undervisning eller
uddannelse er utilstrækkelig. Indsatsaftalen skal bl.a.
fastsætte mål for kvaliteten af undervisningen eller
uddannelsen og de foranstaltninger, der er nødvendige for at
rette op på den utilstrækkelige kvalitet.
§ 37.
Hvis det af revisors beretning eller på anden måde
fremgår, at der foreligger lovovertrædelser eller andre
uacceptable forhold i forbindelse med forvaltningen af
højskolens midler, skal undervisningsministeren snarest
iværksætte foranstaltninger til genoprettelse af en
lovlig og forsvarlig forvaltning.
§ 38.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
kvalitetssikring af højskolen, herunder om
kvalitetssikringssystemer.
Oplysningsforpligtelser
§ 39.
Undervisningsministeren kan indhente alle nødvendige
oplysninger fra højskolen om uddannelserne, de studerende,
medarbejderne, udstyr, huslejeaftaler, aftaler om
ejendomskøb og andre aftaler og om højskolens drift i
øvrigt til brug for fastlæggelse af tilskud,
gennemgang af årsrapport, gennemførelse af tilsyn og
udarbejdelse af statistik. Undervisningsministeren kan bestemme, at
sådanne oplysninger skal leveres i elektronisk form, og kan
herunder fastsætte, i hvilket format leveringen skal ske.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan bestemme, at højskolen skal
anvende fælles administrative systemer.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om sådanne
systemer.
§ 40.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk
kommunikation mellem højskolen og Undervisningsministeriet,
mellem højskolen og andre offentlige myndigheder og
uddannelsesinstitutioner omfattet af Undervisningsministeriets
lovgivning, samt mellem højskolen og brugerne heraf,
herunder om anvendelse af digital signatur.
Stk. 2.
Højskolen sikrer, at også andre informationer om
højskolen på en let tilgængelig måde er
oplyst på højskolens hjemmeside på internettet.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.
Kapitel 8
De studerendes adfærd og
klageadgang
§ 41.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
højskolens adgang til at fastsætte retningslinier om
de studerendes adfærd, og om højskolens adgang til at
gennemføre disciplinære foranstaltninger over for de
studerende, som ikke overholder de retningslinier, som
højskolen fastsætter.
§ 42.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at klager
over højskolens afgørelser kan indbringes for
undervisningsministeren, herunder om klagefrist eller om, at visse
afgørelser ikke kan indbringes for
undervisningsministeren.
Stk. 2. Retlige
spørgsmål vedrørende afgørelser om en
studerendes retsstilling kan altid indbringes for
undervisningsministeren.
Kapitel 9
Ikrafttrædelse og overgang
§ 43.
Undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens
§§ 44 - 46 træder i kraft dagen efter
offentliggørelse i Lovtidende.
Stk. 3. Lov om
Danmarks Journalisthøjskole ophæves.
Stk. 4. Regler, der
er udstedt i medfør af lov om Danmarks
Journalisthøjskole eller i medfør af lov om Centre
for Videregående Uddannelser og andre selvejende
institutioner for videregående uddannelser m.v., forbliver i
kraft, indtil de afløses af regler udstedt i medfør
af denne lov.
§ 44.
Undervisningsministeren kan efter indstilling fra bestyrelsen
godkende at § 16 fraviges med virkning indtil 31.
december 2011.
§ 45.
Regnskab vedrørende 2007 for Danmarks
Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole
aflægges til undervisningsministeren af bestyrelsen for
medie- og journalisthøjskolen. Regnskab vedrørende
2007 for Danmarks Journalisthøjskole skal tillige indeholde
en åbningsbalance opgjort pr. 1. januar 2007.
Aflæggelse af regnskab og revision for 2007 sker efter
reglerne herom i lov om Centre for Videregående Uddannelse og
andre selvejende institutioner for videregående uddannelser
m.v.
Stk. 2. For
Danmarks Journalisthøjskoles udgifter fra og med 1. januar
2007 i henhold til momsloven, som efter momsloven ikke kan
fradrages ved en virksomhedsopgørelse af afgiftstilsvaret
(ikke fradragsberettiget købsmoms), og som Danmarks
Journalisthøjskole afholder ved køb af varer og
tjenesteydelser, til hvilke der ydes tilskud efter § 9 i
lov om Danmarks Journalisthøjskole, finder lovens
§ 25, stk. 2, tilsvarende anvendelse.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan yde tilskud til udgifter, der afholdes
i forbindelse med sammenlægning af Den Grafiske
Højskole med Danmarks Journalisthøjskole til medie-
og journalisthøjskolen.
Tjenestemænd
§ 46.
Tjenestemænd, der i forbindelse med Danmarks
Journalisthøjskoles overgang til selveje har valgt at
opretholde deres ansættelsesforhold som
statstjenestemænd, bevarer deres status som
statstjenestemænd under udførelse af arbejdet ved
medie- og journalisthøjskolen.
Stk. 2.
Tjenestemanden har ikke krav på ventepenge,
rådighedsløn eller pension som følge af
sammenlægningen af Danmarks Journalisthøjskole og Den
Grafiske Højskole og har pligt til at underkaste sig de
forandringer i sine tjenesteforretningers omfang og beskaffenhed,
som følger af denne sammenlægning.
Stk. 3.
Højskolen afholder lønudgifterne og indbetaler
pensionsbidrag til statskassen for sådanne
tjenestemænd, herunder eventuelle udgifter til ventepenge,
rådighedsløn og efterindtægt af løn.
Udgifter til aktuel pension afholdes af staten. I tilfælde af
højskolens ophør afholdes også eventuelle
udgifter til ventepenge eller rådighedsløn og
efterindtægt af løn af statskassen, hvis
højskolen ikke har midler til at afholde udgiften.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med reformen af
institutionsstrukturen for de videregående uddannelser.
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti, Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre indgik den
2. marts 2007 en aftale om professionshøjskoler for
videregående uddannelser. Aftalen er udmøntet i lov
nr. 562 af 6. juni 2007 om professionshøjskoler for
videregående uddannelser. Med denne lov etableres 8
professionshøjskoler, som har til opgave at udbyde og
udvikle praksisnære videregående uddannelser og efter-
og videreuddannelse, der på et internationalt fagligt niveau
imødekommer behovet for kvalificeret arbejdskraft i
såvel den private som den offentlige sektor.
Det blev i den forbindelse aftalt, at blandt andre Danmarks
Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole ikke skal
indgå i en professionshøjskole. Danmarks
Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole har forud
for processen om etablering af professionshøjskolerne begge
ytret ønske om at sammenlægge institutionerne.
I lov om professionshøjskoler for videregående
uddannelser er der tillige medtaget ændringer af lov om
Danmarks Journalisthøjskole. Der er heri tilvejebragt
hjemmel til at Danmarks Journalisthøjskole kunne
overgå til selveje inden for den offentlige forvaltning og
hjemmel til en sammenlægning af Danmarks
Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole.
Det følger af § 13, stk. 1, i lov om
Danmarks Journalisthøjskole, at undervisningsministeren
efter indstilling fra bestyrelserne for de to
uddannelsesinstitutioner kan tillade en sammenlægning af
institutionerne til en selvejende uddannelsesinstitution inden for
den offentlige forvaltning. Danmarks Journalisthøjskole, der
hidtil har været en statsinstitution, skal forinden
være overgået til selveje inden for den offentlige
forvaltning. Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, afsnit 3.3. om sammenlægning af Danmarks
Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole.
Hensigten med en sammenlægning er at samle
kernekompetencer, som mediearbejdsmarkedet efterspørger, i
et samlet uddannelses- og videncenter. Visionen for den nye
institution vil være at udvikle et landsdækkende
medieuddannelses- og videncenter med praksisorienteret
undervisning.
Med fremsættelse af dette lovforslag sker der en
opfølgning af en revisionsbestemmelse, der blev indsat i
forbindelse med den oven for nævnte ændring af lov om
Danmarks Journalisthøjskole, jf. lovens § 14.
Baggrunden for revisionsbestemmelsen er, at med en
sammenlægning af Den Grafiske Højskole og Danmarks
Journalisthøjskole bliver der etableret en ny
uddannelsesinstitution, hvor lov om Danmarks
Journalisthøjskole ikke kan finde anvendelse fuldt ud for
den nye institution. Det er derfor hensigtsmæssigt at
udarbejde et nyt lovgrundlag for den nye institution.
Den nye sammenlagte institution vil i sit grundlag adskille
sig fra professionshøjskolerne ved, at institutionerne
dækker arbejdsmarkedet inden for området i hele landet
og ved selv at drive forskning i kontakt med velkendte
forskningsinstitutioner.
Lovforslaget skal endvidere ses i sammenhæng med forslag
til lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, som fremsættes i samme
folketingssamling.
2. Lovforslagets hovedindhold
Lovforslaget danner grundlaget for journalist- og
mediehøjskolens virke efter en sammenlægning af
Danmarks Journalisthøjskole og Den Grafiske
Højskole.
Lovforslaget indeholder bestemmelser om den nye institutions
formål og opgaver. Institutionen har til opgave at udbyde
videregående uddannelser og efter- og videreuddannelser inden
for journalistik, kommunikation, grafisk design, medieproduktion,
medieledelse og tilgrænsende uddannelsesområder.
Institutionen skal endvidere varetage videncenterfunktion,
udviklings- og forskningsopgaver inden for de nævnte
uddannelsesområder.
Institutionen ledes af en bestyrelse, som bliver
institutionens øverste myndighed. Bestyrelsens
styringsredskab bliver en vedtægt, hvori institutionens
forhold bliver reguleret.
Institutionens bestyrelse foreslås at bestå af
10-15 stemmeberettigede medlemmer. Bestyrelsen sammensætning
skal kunne bidrage til fremme af institutionens strategiske virke
og faglige mål inden for uddannelsesområderne. Ved
udpegning af bestyrelsesmedlemmerne skal der således
lægges vægt på, at det er personer med erfaring
og faglige indsigt i medieproduktion og journalistik samt
arbejdsmarkedets behov for personer med disse uddannelser. Der skal
endvidere være personer med erfaring med og faglig indsigt i
offentlig og privat virksomhed, strategisk ledelse, organisation og
økonomi. Institutionens medarbejdere og studerende skal
tillige være repræsenteret i bestyrelsen.
Formanden vælges blandt bestyrelsens medlemmer og
udpeges af undervisningsministeren.
Bestyrelsens opgaver består først og fremmest i
at varetage institutionens interesser inden for uddannelser, udbud
og videncenterfunktion. Bestyrelsen har herudover en række
ledelsesmæssige, organisatoriske og administrative opgaver.
Det er således bestyrelsen, som ansætter og afskediger
rektor og den øverste ledelse i øvrigt. Bestyrelsen
kan i organiseringen af medie- og journalisthøjskolen
oprette et kompetencecenter, uddannelsesudvalg, fakulteter eller
lignende.
Der vil i lighed med andre selvejende uddannelsesinstitutioner
inden for Undervisningsministeriets område blive ydet
statstilskud til medie- og journalisthøjskoles virksomhed.
Endvidere vil institutionen være underlagt ministeriets
tilsyn.
3. Gældende ret
3.1. Danmarks
Journalisthøjskole
Danmarks Journalisthøjskoles forhold er reguleret i lov
om Danmarks journalisthøjskole.
Danmarks Journalisthøjskole, der tidligere har
været en statslig institution, er pr. 3. oktober 2007
overgået til selveje inden for den offentlige forvaltning.
Den har en bestyrelse og en ansat ledelse. Danmarks
Journalisthøjskole udbyder grunduddannelse som
professionsbachelor i journalistik og efter- og videreuddannelser i
tilknytning hertil. Danmarks Journalisthøjskole har siden
1971 haft til opgave at drive forskning inden for journalistik og
beslægtede områder og har en særskilt bevilling
hertil.
Danmarks Journalisthøjskoles overgang til selveje har
ikke medført ændringer af opgaverne for
højskolen. Den har fortsat til opgave at varetage
videregående uddannelse, efter- og videreuddannelse samt
analyse, udviklings- og forskningsopgaver inden for journalistiske
og beslægtede områder. Journalisthøjskolen
udbyder grunduddannelse som professionsbachelor i journalistik og
efter- og videreuddannelse i tilknytning hertil.
3.2. Den Grafiske Højskole
Den Grafiske Højskole er en privat, selvejende
institution. Den Grafiske Højskole er ikke et Center for
Videregående Uddannelse. Den Grafiske Højskole er
imidlertid godkendt efter lov om Centre for Videregående
Uddannelser og andre selvejende institutioner m.v. Den Grafiske
højskole har en bestyrelse og en ansat ledelse.
Den Grafiske højskole udbyder tre
professionsbacheloruddannelser, som er kommunikation og grafisk
design, medieproduktion og ledelse, og TV- og
medietilrettelæggelse, samt efter- og videreuddannelse i
tilknytning hertil.
3.3. Sammenlægning af Danmarks
Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole
Som nævnt under afsnit 1 om lovforslagets baggrund, blev
der medtaget ændringer af lov om Danmarks
Journalisthøjskole i forbindelse med fremsættelse af
forslag til lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser (L 188). Der blev i den forbindelse
tilvejebragt hjemmel til, at højskolen kan overgå til
selveje inden for offentlige forvaltning. Der blev i samme
anledning tilvejebragt hjemmel til en sammenlægning af
Danmarks Journalisthøjskole og Den Grafiske
Højskole.
Bestemmelsen i lov om Danmarks Journalisthøjskoles
§ 13 fastsætter, at undervisningsministeren kan
efter indstilling fra bestyrelserne tillade, at Den Grafiske
Højskole og Danmarks Journalisthøjskole efter
overgang til selveje sammenlægges til en selvejende
institution inden for den offentlige forvaltning. Institutionerne
skal senest den 1. november 2007 give ministeren meddelelse om,
hvorvidt bestyrelserne har truffet beslutning om
sammenlægning af institutionerne. Danmarks
Journalisthøjskole er med Undervisningsministeriets
godkendelse ved brev af 3. oktober 2007 overgået til selveje
inden for den offentlige forvaltning. Bestyrelserne for de to
selvejende institutioner har ved brev af 12. oktober 2007
ansøgt om en sammenlægning af de to institutioner.
Sammenlægningen sker med virkning fra 1. januar 2008.
Undervisningsministeriet agter at godkende denne
sammenlægning med hjemmel i gældende lovgivning.
Nøgletal
for Danmarks Journalisthøjskole og Den Grafiske
Højskole
(Tallene er hentet fra
institutionernes årsrapporter for 2006)
| Danmarks Journalist-højskole | Den Grafiske
Højskole | - mio. kr. - |
|
Indtægter i alt | 102 | 29,6 |
Udgifter | 107 | 31,0 |
Årets resultat Antal Årselever Ordinær uddannelse Åben uddannelse Egen kapital | -5 643,7 203,3 -12,4 | -1,4 231 - 9,2 |
Overskudsgrad | -5,4 | -2 |
Likviditetsgrad | 28,6 | 154 |
Solidaritetsgrad | 106,9 | 41 |
Finansieringsgrad | 0 | 0 |
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De økonomiske vilkår for den fusionerede
institution vil blive fastlagt med udgangspunkt i de to
institutioners eksisterende økonomi, idet det
bemærkes, at de økonomiske vilkår for Danmarks
Journalisthøjskoles overgang til selveje på
nuværende tidspunkt drøftes mellem
Undervisningsministeriet og Danmarks Journalisthøjskole og
ventes endeligt fastlagt med ændringsforslag til Finanslov
for 2008.
De samlede bevillinger til medie- og
journalisthøjskolen vil blive afholdt inden for
Undervisningsministeriets bevillingsmæssige rammer.
I forbindelse med etableringen af medie- og
journalisthøjskolen kan institutionen få dækket
ekstraordinære fusionsomkostninger. Undervisningsministeriet
kan i den forbindelse inden for ministeriets ramme yde tilskud
hertil op til 5 mio. kr. Midlerne tildeles efter
ansøgning.
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for det offentlige.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. De administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
8. Høring
CVU Rektorkollegiet, Rektorkollegiet, CVU-Bestyrelsesforening,
Danske Studerendes Fællesråd, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI),
Danske Dagblades Forening, Dansk Magasinpresses Udgiverforening,
Grafisk Arbejdsgiverforening, Akademikernes Centralorganisation
(AC), Danmarks Jurist- og Økonomforbund (DJØF),
Danmarks Journalistforbund, HK/Danmark, Landsorganisationen i
Danmark (LO), Ledernes hovedorganisation, Det Kommunale Kartel,
Statsansattes kartel, Erhvervsakademirådet, Rådet for
mellemlange Videregående Uddannelser, Center for
Ligebehandling af Handicappede, Dansk Blindesamfund, De samvirkende
Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd, Danske
Regioner, KL, Danmarks Evalueringsinstitut, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Rigsrevisionen.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
region og kommune | Ingen | Undervisningsministeriet kan efter
ansøgning yde fusionstilskud på op til 5. mio.
kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
region og kommune | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Kapitel 1
Lovens
område
Til § 1
Bestemmelsen fastlægger lovens anvendelsesområde,
som omfatter en medie- og journalisthøjskole inden for
medieområdet og journalistik.
Efter bestemmelsens stk. 2 er højskolen en del af
den offentlige forvaltning. Dette indebærer, at
højskolen er omfattet af forvaltningsloven,
offentlighedsloven, lov om Folketingets Ombudsmand,
statsbyggeloven, og lov om ligestilling af kvinder og mænd
efter reglerne for statslige forvaltningsmyndigheder.
Sidstnævnte indebærer f. eks., at bestyrelserne er
omfattet af kravet om ligestilling. Endvidere gælder de
særlige bestemmelser for den offentlige forvaltning i lov om
behandling af personoplysninger.
Til § 2
Det foreslås, at institutionens navn bliver fastsat i
vedtægten. Navnet anses for at en væsentlig del af
institutionens identitet, hvorfor det gives institutionens
bestyrelse stor frihed til fastsættelse af navnet. Det
foreslås imidlertid tillige, at betegnelsen
»højskole« skal indgå i navnet.
Kapitel 2
Formål og
opgaver
Til § 3
Bestemmelsen fastslår, at højskolens
primære opgave er at udbyde videregående uddannelser
inden for journalistik, kommunikation, grafisk design,
medieproduktion, medieledelse og tilgrænsende
uddannelsesområder. Målet med højskolen er at
forsyne mediearbejdsmarkedet med veluddannede dimittender til
såvel specialist-, som ledelsesopgaver. Der skal være
en kontinuerlig tilførsel til branchen af højt
kvalificerede dimittender.
Til § 4
Bestemmelsen fastslår, at de uddannelser, som
højskolen skal udbyde, skal være landsdækkende.
Højskolens uddannelsesudbud skal dække arbejdsmarkedet
inden for medieområdet og journalistik i hele landet.
Højskolen viderefører uddannelsesopgaver fra Danmarks
Journalisthøjskole, som har et nationalt udbud af
praksisnære uddannelser inden for journalistik og
beslægtede områder og uddannelsesopgaver fra Den
Grafiske Højskole, som har et overvejende nationalt
uddannelsesudbud inden for medieområdet.
Det foreslås i bestemmelsens stk. 2 og 3, at
undervisningsministeren kan bestemmelse, at højskolen for en
eller flere af de nævnte uddannelser kun skal dække
uddannelsesbehovet i nærmere bestemte dele af landet.
Bestemmelsen giver ministeren hjemmel til at begrænse det
geografiske dækningsområde for højskolens udbud
af uddannelser. Der kan være tale om, at en uddannelse kan
være så speciel, at højskolen ikke har det
faglige miljø til at kunne udbyde landsdækkende
undervisning, men at uddannelsen udbydes i et samarbejde med en
professionshøjskole. Højskolen skal endvidere
medvirke til, at de studerendes behov for et varieret udbud af
uddannelses- og studiemiljøer bliver opfyldt. Dette sker
ved, at højskolen sikrer en uddannelsesforsyning, der tager
højde for, at såvel de uddannelsessøgendes, som
branchens behov bliver opfyldt.
Til § 5
Bestemmelsen fastslår, at højskolen varetager
videncenterfunktioner og udfører udviklings- og
forskningsopgaver. Den nye institution skal forsyne mediebranchen
med den nyeste viden inden for alle aspekter af mediekommunikation
og - produktion. Endvidere skal institutionen intensivere
samarbejdet med såvel danske, som internationale
universiteter og forskningscentre. Institutionen skal udvikle
landsdækkende medieuddannelses- og videncenter med
praksisorienteret undervisning, der bygger på egne og andres
forskningsaktiviteter, og med udvikling af et bredt spektrum af
kompetencer inden for trykte, digitale og elektroniske
medier.
Det foreslås i tilknytning hertil i stk. 2 tillige,
at højskolen skal samarbejde med
professionshøjskoler, universiteter og andre relevante
forskningsmiljøer. Endvidere foreslås, at
højskolen samarbejder med de erhverv og professioner, som
institutionen retter sig imod. Højskolen skal forsyne
mediebranchen med den nyeste viden og skal samtidig være en
kvalificeret sparringspartner. Det er derfor af væsentlig
betydning at intensivere det i forvejen omfattende samarbejde med
såvel danske som internationale universiteter og
forskningscentre. Højskolen skal for at tilgodese det
praksisorienterede element fastholde det tætte samarbejde med
mediebranchen og yderligere udbygge de fælles forsknings- og
udviklingsprojekter. Det er således hensigten, at
højskolen viderefører Danmarks
Journalisthøjskoles samarbejde med Aarhus Universitet og
udenlandske universiteter og at udbyde danske og internationale
videregående uddannelser i journalistik.
Til § 6
Bestemmelsen foreslår, at højskolen skal have et
system til meritgivning og kompetencevurdering.
Meritgivning og kompetencevurdering i form af vurdering af en
persons samlede kvalifikationer, viden, færdigheder og
kompetencer er en væsentlig del af højskolens opgaver
med at sikre, at uddannelsesudbuddet bliver relevant for den
enkelte og en væsentlig opgave for højskolen at
varetage i forhold til arbejdsmarkedet for at understøtte
muligheden for livslang opkvalificering og uddannelse for alle
på arbejdsmarkedet.
Hensigten med bestemmelse er, at højskolen skal have
det kvalitative grundlag for en forbedring på området i
et enstrenget og effektivt system med bredere indsigt i
uddannelsernes sammenhæng og relevans.
Reglerne om adgang til en professionsbacheloruddannelse er
fastsat i medfør af uddannelseslovgivningen.
Højskolen kan optage en ansøger på en
professionsbacheloruddannelse på et andet grundlag end de
fastsatte adgangskrav, hvis ansøgeren har kvalifikationer,
der kan sidestilles hermed. Det vil sige på baggrund af en
realkompetencevurdering.
Reglerne om meritgivning (godskrivning) for allerede
gennemførte dele af en uddannelse er ligeledes fastsat i
uddannelseslovgivningen. Merit for dele af en
professionsbacheloruddannelse gives på grundlag af formel
dokumentation for gennemført undervisning i form af
prøvebeviser, uddannelsesbeviser m.v. I lov nr. 556 af 6.
juni 2007 om ændring af forskellige love på
Undervisningsministeriets område (Udbygning af anerkendelse
af realkompetence på voksen- og efteruddannelsesområdet
m.v.), er der hjemmel til at gennemføre individuel
kompetencevurdering (realkompetencevurdering) på baggrund af
en vurdering af en persons samlede viden, færdigheder og
kompetencer, uanset hvor og hvordan de er erhvervet. Dette
indebærer, at adgang til efter- og videreuddannelse på
højskolen, f.eks. i form af en diplomuddannelse, og merit
(godskrivning) for gennemførte dele af uddannelsen kan ske
på grundlag af en realkompetencevurdering.
Til § 7
Det foreslås i bestemmelsen, at højskolen i
lighed med den øvrige institutionslovgivning inden for
Undervisningsministeriets område skal have systemer til
kvalitetssikring og resultatvurdering af uddannelse,
udviklingsarbejde og videncenterfunktion. Det forudsætter, at
højskolen har en formuleret strategi for kvalitetssikring og
-udvikling, og at denne strategi er udmøntet i konkrete
kvalitetsmål for de enkelte aktiviteter.
Et kvalitetssikringssystem skal dokumentere, at
højskolen lever op til de fastsatte mål, og der skal
være løbende og systematisk inddragelse af interne og
eksterne interessenter til at udvikle aktiviteternes kvalitet.
Kvalitetssikringen af de videregående uddannelser og
højskolen sker gennem et samspil af forskellige
styringsformer og kvalitetssikringsaktiviteter, herunder regulering
af uddannelserne, censorinstitutionen, evalueringer, f.eks. i form
af akkrediteringer og tilsyn.
Kvalitetssikringssystemet er det primære styringsredskab
i forhold til kvaliteten af og resultater af en
professionshøjskoles aktiviteter. Styringsredskaberne
omfatter også udviklingskontrakter og ressourceregnskaber.
Formålet med udviklingskontrakter er at understøtte
højskolens strategiske arbejde ved at definere
målsætninger og resultatkrav inden for udvalgte
prioriterede indsatsområder. Formålet med
ressourceregnskaber er at styrke informationsgrundlaget og skal
kunne danne grundlag for det centrale tilsyn med højskolens
kvalitet.
Bestemmelsen vil som udgangspunkt ikke ændre i det
uddannelsesudbud, som overføres fra Danmarks
Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole i
forbindelse med sammenlægningen. Ændringer i
udbudsplaceringen vil kræve en akkreditering af
højskolens faglige miljø, således at det
sikres, at indholdet af højskolens uddannelsesudbud har den
fornødne kvalitet og relevans.
Det foreslås endvidere i bestemmelsen, at
højskolen bliver forpligtet til at offentliggøre
oplysninger om kvalitetssikring og resultatvurderinger. Der gives
bemyndigelse til undervisningsministeren til at fastsætte
regler om offentliggørelsen. Offentliggørelsen skal
ske på en lettilgængelig måde.
Til § 8
Det foreslås, at højskolen efter aftale med
professionshøjskoler, erhvervsakademier, institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, institutioner for almene gymnasiale
uddannelser og institutioner for almen voksenuddannelse m.v. kan
varetage nærmere bestemte administrative opgaver for en eller
flere af de nævnte andre uddannelsesinstitutioner.
Bestemmelsen findes også i Undervisningsministeriets
øvrige institutionslovgivning. Den forudsættes anvendt
ved, at institutionerne i fællesskab finder frem til en
fælles løsning af de administrative opgaver. Det er et
krav, at der er indgået en aftale, hvoraf det bl.a. skal
fremgå, hvilken uddannelsesinstitution, der varetager
opgaven. Endvidere skal det af aftalen fremgå, konsekvenser
ved manglende opfyldelse af aftalen, adgang til udtræden af
aftalen og opløsning af fællesskabet. Varetagelsen af
administrative opgaver skal fremgå af vedtægten for
højskolen.
Bestemmelsen i stk. 2 giver undervisningsministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler om indgåelse af
aftaler om administrative fællesskaber med andre
uddannelsesinstitutioner.
Krav til en samarbejdsaftale findes i bekendtgørelse
nr. 50 af 27. januar 2006 om selvejende uddannelsesinstitutioners
varetagelse af administrative opgaver for andre selvejende
uddannelsesinstitutioner og om administrativt samarbejde mellem
selvejende uddannelsesinstitutioner. Det er hensigten at
fastsætte tilsvarende regler for højskolen.
Til § 9
Det foreslås i bestemmelsen, at højskolen ved
udbud af kurser og andre aktiviteter som indtægtsdækket
virksomhed skal følge god markedsføringsskik og
må ikke påføre andre urimelig konkurrence.
Bestemmelsen findes også i den øvrige
institutionslovgivning inden for Undervisningsministeriets
område.
Kapitel 3
Vedtægt
Til § 10
I lighed med Undervisningsministeriets øvrige
institutionslovgivning foreslås der med bestemmelsen, at
højskolens forhold reguleres i en vedtægt.
Vedtægten vil være det grundlæggende
styringsredskab for bestyrelsen og danne grundlag for
organiseringen af institutionen.
Vedtægten skal indeholde bestemmelser om bl.a.
institutionens navn, organisation, bestyrelsens
sammensætning, bestyrelsens funktionsperiode, udpegning af
bestyrelsen, institutionens uddannelsesformål og
fagområder. Vedtægten skal herudover tillige indeholde
bestemmelser om bestyrelsens ansvar over Undervisningsministeriet,
herunder for forvaltningen af statslige tilskud, tegningsret,
regnskab og revision, formueopgørelse ved højskolens
ophør, de studerendes råd samt krav til kvalificeret
flertal f. eks. ved beslutning om nedlæggelse af
institutionen.
Det bestemmes i stk. 2, at vedtægten skal godkendes
af undervisningsministeren.
Bestyrelsens
sammensætning
Til § 11
Det foreslås i bestemmelsen, at bestyrelsen kommer til
at bestå af 10-15 stemmeberettigede medlemmer, hvilket
antalsmæssigt svarer til størrelsen af bestyrelsen for
professionshøjskoler. Bestyrelsen sammensættes
således, at flertallet af medlemmerne er udefrakommende, det
vil sige, at medlemmerne ikke på anden måde må
være tilknyttet højskolen. Bestyrelsen er omfattet af
kravet om ligestilling efter lov om ligestilling af kvinder og
mænd.
Bestyrelsens formand udpeges af undervisningsministeren.
Baggrunden herfor er, at højskolen skal dække
arbejdsmarkedet inden for højskolens faglige
hovedområder i hele landet. Det er derfor af væsentlig
betydning, at der ved udpegning af formanden lægges
vægt på, at den rette person skal kunne løfte
opgaven ved, at opgavevaretagelsen sker under respekt af mediernes
særlige rolle og placering i et demokratisk samfund, samtidig
med at overordnede nationale interesser i udbuddet og
tilrettelæggelsen af uddannelserne på dette
område kan sikres.
Bestyrelsens sammensætning skal afspejle
højskolens samlede profil og opgaver. Bestyrelsens medlemmer
skal tilsammen have de kompetencer, der er relevante for
højskolens profil. Bestyrelsen sammensættes
således af personer, som med deres erfaring med og faglige
indsigt i medieproduktion og journalistik skal kunne bidrage til at
fremme institutionens strategiske virke og faglige mål inden
for uddannelsesområderne. Endvidere skal bestyrelsen
bestå af personer med indsigt i arbejdsmarkedets behov for
personer med uddannelser, som institutionen kommer til at udbyde.
Der skal tillige være personer med indgående erfaring
med og indsigt i offentlig og privat virksomhed, strategisk
ledelse, organisation og økonomi, herunder vurdering af
budgetter og regnskaber. Da højskolens uddannelsesaktivitet
er landsdækkende, jf. lovforslagets § 4, findes der
ikke at være behov for repræsentation fra
kommunalbestyrelser eller regionsråd.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med § 13,
stk. 2 og 3, i lov om Danmarks Journalisthøjskole. Det
bestemmes heri, at det er bestyrelserne for Danmarks
Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole, der i
fællesskab udarbejder en vedtægt for den nye
institution, der dannes efter sammenlægningen af de
nævnte to institutioner. Der skal i den nye vedtægt
optages bestemmelser om bl.a. bestyrelsens sammensætning,
bestyrelsens funktionsperiode og udpegning af medlemmer til
bestyrelsen. Det er således bestyrelserne for de to
institutioner, der udpeger bestyrelsen. Udpegningen skal ske i
overensstemmelse med højskolens vedtægt, der godkendes
af undervisningsministeren.
Bestemmelserne i stk. 2 og 3 fastsætter valg af
repræsentanter for medarbejderne og studerende. Danmarks
Journalisthøjskole er i dag placeret i Århus, og Den
Grafiske Højskole er beliggende i København. For at
sikre repræsentation fra begge steder, forventes det fastsat
i institutionens vedtægt, at de to
medarbejderrepræsentanter vælges af og blandt
medarbejderne med en i Århus og en i København. Det
samme forventes fastsat for de to repræsentanter for de
studerende.
Som det er tilfældet med andre selvejende institutioner
på Undervisningsministeriets område, kan selvsupplering
i et vist omfang finde sted. Dette skal imidlertid fremgå af
højskolens vedtægt. Det er imidlertid ikke hensigten,
at flertallet af udefrakommende bestyrelsesmedlemmer bliver udpeget
ved selvsupplering. Det bør i vedtægten
fastsættes begrænsninger for anvendelse af
selvsupplering, f.eks. at medlemmer, fundet ved selvsupplering,
bør kun sidde i højst to funktionsperioder.
Bestemmelsen i stk. 4 fastsætter personkredsen for
dem, der ikke kan være medlemmer af bestyrelsen. Bestemmelsen
findes også i den øvrige institutionslovgivning inden
for Undervisningsministeriets område. Bestemmelsen skal
sikre, at bestyrelsesmedlemmerne alene varetager institutionens
interesser som uddannelsesinstitution, idet bestyrelsesmedlemmerne
ikke samtidig må repræsentere interesser, der er
modsatrettede. Begrebet udleje i lovteksten omfatter også
udleje i form af leasing.
Bestemmelsen i stk. 5 giver undervisningsministeren
bemyndigelse til at fastsætte en bagatelgrænse for
udlejningsaktivitetens betydning for bestyrelsesmedlemmers
inhabilitet. Det er antaget, at udlejningsaktivitet i meget
begrænset omfang ikke indebærer en risiko for, at
bestyrelsesmedlemmerne ikke varetager institutionens tarv. Det
pågældende bestyrelsesmedlems habilitet vurderes efter
forvaltningsloven, når spørgsmålet om
udlejningsforholdet behandles i bestyrelsen.
Vederlag til bestyrelsen gives efter reglerne fastsat i
Finansministeriets cirkulære om særskilt vederlag
m.v.
Bestyrelsens opgaver og
ansvar
Til § 12
Bestemmelsen fastlægger bestyrelsens opgaver.
Bestyrelsen skal ved sin funktionsudøvelse varetage
højskolens interesser og fastlægge institutionens
virksomhed og dens virksomhed på længere sigt.
Bestyrelsens opgaver er at varetage højskolens
grundlæggende interesser, det vil sige uddannelser, udbud
heraf og videncenterfunktion.
Bestyrelsen har endvidere en række
ledelsesmæssige, organisatoriske og administrative
opgaver.
Bestemmelserne i stk. 2-7 fastsætter, at
bestyrelsen har til opgave at udarbejde en vedtægt for
højskolen, indgå udviklingskontrakt med
undervisningsministeren, fastsætte institutionens
organisatoriske opbygning, og fastlægge det årlige
budget. Endvidere har bestyrelsen til opgave at ansætte og
afskedige rektor, ansætte og afskedige højskolens
øvrige øverste ledelse og fastsættelse af
retningslinier for rektors og den øvrige øverste
ledelses virksomhed.
Til § 13
Bestemmelsen giver bestyrelsen hjemmel til, at
højskolen organiseres i et kompetencecenter og i faglige
hovedområder, fakulteter eller lignende. Højskolen
skal have en hensigtsmæssig organisation og en smidig
administration med klar ansvarsfordeling til varetagelse af den
daglige administration og som skal fungere som bindeled mellem
rektor og de faglige områder. Bestyrelsen kan organisere
højskolen i eksempelvis faglige hovedområder med en
profil som universiteternes fakulteter. Den samtidige tilknytning
til mediearbejdsmarkedet sikrer vekselvirkning mellem
højskolen og erhvervslivet. Endvidere sikres inddragelse af
nyttig lokal og regional viden i udviklings- og
planlægningsarbejdet. Bestemmelsen giver tillige hjemmel til
at videreføre Center for Journalistik og Efteruddannelse,
der i dag virker i regi af Danmarks
Journalisthøjskole.
Bestemmelsen i stk. 2 fastsætter, at ledelsen af et
kompetencecenter, hovedområde, fakultet eller lignende kan
varetages af en centerdirektør, henholdsvis en faglig
områdechef, dekan eller lignende.
Til § 14
Bestemmelsen fastsætter, at bestyrelsen som
institutionens øverste myndighed er ansvarlig overfor
undervisningsministeren for højskolens samlede virksomhed,
herunder forvaltningen af statslige tilskud.
Bestemmelsen i stk. 2 giver undervisningsministeren
mulighed for at sætte højskolen under direkte
administration af ministeriet, såfremt bestyrelsen for
institutionen ikke efterkommer påbud fra ministeren om
berigtigelse af nærmere angivne forhold. Ministeriet
påtager sig således ansvar for højskolens
fortsatte videreførelse, indtil ny bestyrelse er udpeget.
Ministeren har endvidere mulighed for at beslutte, at
institutionens opgaver midlertidigt varetages af personer, som
udpeges af ministeren, eller at bestyrelsen træder tilbage,
således at en ny bestyrelse vælges i overensstemmelse
med institutionens vedtægt.
Bestemmelsen i stk. 3 giver ministeren bemyndigelse til
at gribe ind og afsætte bestyrelsen, såfremt
institutionens økonomiske situation på grund af
bestyrelsens handlinger og undladelser er blevet af en sådan
karakter, at institutionen trues af lukning. Ministeren har
mulighed for at indsætte et midlertidigt styre, indtil der i
overensstemmelse med institutionens vedtægt er udpeget en ny
bestyrelse. Det skal bemærkes, at valg af ny bestyrelse skal
ske, så snart det midlertidige styre har udført sin
opgave i forhold til den opståede situation.
Det skal bemærkes, at anvendelse af bestemmelsens
bemyndigelser udelukker ikke ministeren fra på ethvert
tidspunkt i forløbet at anvende lovens øvrige
muligheder, jf. bl.a. lovforslagets § 31 om
tilbageholdelse eller bortfald af tilskud.
Til § 15
Bestemmelsen fastsætter bestyrelsens pligter om
forsvarlig forvaltning af institutionens midler, vedligeholdelse af
bygninger og anbringelse af likvide midler. Bestemmelsen findes
også i den øvrige institutionslovgivning inden for
Undervisningsministeriets område.
Det skal bemærkes, at i stk. 3, nr. 2, er
»Kreditforeningen af Kommuner i Danmark«, som det er
formuleret i den øvrige institutionslovgivning, ændret
til »KommuneKredit«, jf. lov nr. 383 af 3. maj 2006 om
kreditforeningen af kommuner og regioner i Danmark. Det
fremgår af forarbejderne til loven, jf. lovforslag nr. 165,
folketingssamling 2005/2006, at den vedtagne lov ikke
medfører ændringer af foreningens rettigheder og
forpligtelser, herunder allerede indgåede låneaftaler,
der fortsætter uændret under lov nr. 383 af 3. maj
2006.
Rektor
Til § 16
Bestemmelsen fastsætter, at den overordnede daglige
ledelse af højskolen bliver varetaget af en rektor.
Opgavevaretagelsen skal ske inden for de rammer, som bestyrelsen
har fastsat. Rektor kan inden for de fastsatte retningslinier efter
de almindelige forvaltningsretlige regler delegere opgaver til
andre ansatte i højskolen. Det skal bemærkes, at der i
lovforslagets § 44 er indsat hjemmel til, at
undervisningsministeren i en overgangsperiode kan fravige denne
bestemmelse, jf. nærmere herom de specielle
bemærkninger til § 44.
Bestemmelserne i stk. 2 og 3 fastsætter rektors
opgaver, som består i varetagelse af personaleadministrative
og regnskabsmæssige opgaver. Rektor har udover de i
bestemmelserne nævnte opgaver tillige andre opgaver i
medfør af lovforslagets § 12. Rektor indstiller
til bestyrelsens beslutning om ansættelse og afskedigelse af
højskolens øverste ledelse og indstiller det
årlige budget til bestyrelsens vedtagelse.
Bestemmelsen i stk. 4 fastsætter rektors ansvar
overfor bestyrelsen. Rektor har ansvaret for den faglige ledelse af
uddannelserne, overholdelse af det af bestyrelsen godkendte budget,
og at institutionens virksomhed i øvrigt er i
overensstemmelse med bestyrelsens beslutninger og
retningslinier.
Det fastsættes i stk. 5, at rektor tegner
institutionen med undtagelse af dispositioner over fast
ejendom.
Uddannelsesudvalg
Til § 17
Bestemmelsen fastsætter, at bestyrelsen efter
indstilling fra rektor kan nedsætte et uddannelsesudvalg for
hvert af de faglige hovedområder, som højskolen er
godkendt til at udbyde uddannelser i. Uddannelsesudvalgene har til
opgave at rådgive bestyrelsen, rektor og den faglige
områdechef, dekanen eller lignende om uddannelsernes indhold,
profil, kvalitet, relevans og som uddannelsesdækning.
Uddannelsesudvalgene har tillige til opgave at foretage indstilling
af studieordninger til bestyrelsens eller rektors
godkendelse.
Det foreslås i bestemmelsens stk. 2, at
uddannelsesudvalgene sammensættes af personer med kompetencer
inden for udvikling og kvalitetssikring af uddannelserne og af
personer med kendskab til arbejdsmarkedet. Dette indebærer,
at udvalgene sammensættes af arbejdsgiver- og
arbejdstagerrepræsentanter fra uddannelsens arbejdsmarked,
personer med faglig indsigt, repræsentanter for de
adgangsgivende uddannelser, repræsentanter for den for
uddannelsen relevante forskningssektor, repræsentanter for
uddannelsens praktikområde samt personer med en bredere
indgangsvinkel til uddannelsen.
Det foreslås i bestemmelsens stk. 3 og 4, at
uddannelsesudvalgene tillige har medarbejder- og
studenterrepræsentanter. Der udpeges to personer af og blandt
de medarbejdere ved institutionen, der fortrinsvis er
beskæftiget inden for det pågældende udvalgs
uddannelsesområde. Der udpeges to personer af og blandt de
studerende.
De studerendes råd
Til § 18
Bestemmelsen giver de studerende ved højskolen adgang
til at danne et råd, som afspejler de studerendes synspunkter
og yder rådgivning til bestyrelsen, rektor og
områdecheferne. Der er tale om en fakultativ adgang for de
studerende til at danne et sådant råd. Institutionen
skal stille lokaler til rådighed for de studerendes råd
og udlevere nødvendige materialer til brug for rådets
arbejde. Bestemmelsen findes også i den øvrige
institutionslovgivning inden for Undervisningsministeriets
område.
Søgsmålskompetence
Til § 19
Bestemmelsen giver undervisningsministeren og
højskolens bestyrelse bemyndigelse til at træffe
beslutning om at anlægge søgsmål mod
bestyrelsesmedlemmer, ledere, revisorer eller andre i anledning af
tab påført institutionen. Bestemmelsen findes i den
øvrige institutionslovgivning inden for
Undervisningsministeriets område.
Bestemmelsen svarer til reglerne i lov om erhvervsdrivende
fonde og lov om fonde og visse foreninger. Bestemmelsen omhandler
som i fondslovene alene erstatningssøgsmål i anledning
af skade, som er tilføjet højskolen.
Ministeren vurderer på baggrund af tabets
størrelse og den udviste adfærd, om
søgsmål skal anlægges i det enkelte
tilfælde. Søgsmålsadgangen vil kun finde
anvendelse i grove tilfælde. Bestemmelsen indebærer
ikke en skærpelse af bestyrelsesmedlemmernes ansvars- og
hæftelsesforhold. For bestyrelsesmedlemmerne gælder som
hidtil dansk rets almindelige erstatningsregler, men
bestyrelsesmedlemmerne hæfter i øvrigt ikke personligt
for institutionens økonomiske forpligtelser.
Uden for bestemmelsen falder tilfælde, hvor
udenforstående eller ansatte har lidt tab på grund af
udvist adfærd overfor personer med tilknytning til
institutionen. Disse personer vil som hidtil selv kunne rejse et
selvstændigt krav over for den eller de ansvarlige.
Det er ikke hensigten, at bestemmelsen skal gøre
udtømmende op med spørgsmålet om retlig
interesse i forbindelse med en sags anlæggelse. Bestemmelsen
skal alene præcisere, at undervisningsministeren og
højskolens bestyrelse kan træffe beslutning om
søgsmål.
Kapitel 4
Tilskud, lån,
vilkår m.v.
Til § 20
Bestemmelsen fastsætter, at højskolen i sit virke
skal være uafhængig, og institutionens midler må
alene anvendes til institutionens formål.
Uafhængigheden indebærer, at højskolen alene
skal indrette sin virksomhed med henblik på at varetage
institutionens interesser til gavn for de studerende, og at
højskolen ikke kan indgå i nogen form for styret
fællesskab, ud over den adgang den har til at lave
fælles administration mellem flere forskellige typer af
institutioner på forskellige niveauer efter § 8.
Højskolen må ikke være styret af uvedkommende
eller udefrakommende interesser. Bestemmelsen findes også i
den øvrige institutionslovgivning inden for
Undervisningsministeriets område.
Til § 21
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med § 20.
Bestemmelsen fastsætter, at højskolen kan disponere
frit inden for sit formål ved anvendelse af de statslige
tilskud og øvrige indtægter under et, forudsat at det
sker inden for institutionens formål. Bestemmelsen findes
også i den øvrige institutionslovgivning inden for
Undervisningsministeriets område.
Drifts- og
anlægstilskud
Til § 22
Bestemmelsen fastsætter, som det er tilfældet med
de øvrige selvejende uddannelsesinstitutioner inden for
Undervisningsministeriets område, højskolens adgang
til at modtage statstilskud. Tilskuddene ydes til brug for
institutionens opgaveløsning.
Bestemmelsen i stk. 2 fastsætter, at
undervisningsministeren kan yde tilskud andre opgaver, der
varetages af højskolen, herunder til udviklings- og
forskningsopgaver, videncenterfunktioner og samarbejde med
forskningsinstitutioner.
Bestemmelsen i stk. 3 fastsætter, at
undervisningsministeren yder tilskud til højskolens
administration, ledelse, bygningsdrift, erhvervelse og
opretholdelse af lokaler, bygninger og arealer. Tilskuddene ydes
dels som et institutionstilskud til basisomkostninger, drift og
øvrige opgaver, og dels af taxametertilskud.
Taxametertilskud er sammensat af undervisningstaxameter,
bygningstaxameter, fællesudgiftstaxameter samt
færdiggørelsestaxameter. Tilskuddene og satserne
fastsættes på de årlige finanslove.
Det skal bemærkes, at hjemlen til at udbetale tilskud
til journalistuddannelsen findes i den gældende lov om
Danmarks Journalisthøjskole. Hjemlen til at udbetale tilskud
til direkte undervisningsudgifter vil fremover være hjemlet i
lovgivningen om de pågældende uddannelser.
Bestemmelsen i stk. 4 fastsætter den kreds af
udenlandske studerende, der kan udløse statstilskud.
Bestemmelsen indebærer, at højskolens udbud af
uddannelse til udenlandske studerende, der ikke opfylder
bestemmelsens nr. 1-3, kan ikke udløse statstilskud til
højskolen.
Bestemmelsen i stk. 5 fastsætter, at
højskolens udbud af uddannelse til udenlandske studerende,
og som ikke er tilskudsberettiget, sker som
indtægtsdækket virksomhed.
Til § 23
Der er tale om videreførelse af praksis for selvejende
uddannelsesinstitutioner inden for Undervisningsministeriets
område. Bestemmelsen findes også i den øvrige
institutionslovgivning inden for ministeriets område.
Til § 24
Der er tale om videreførelse af praksis for selvejende
uddannelsesinstitutioner inden for Undervisningsministeriets
område. Udskydelse af planlagte byggerier kan ske under
hensyn til landsdækkende eller regional konjunkturregulering
af bygge- og anlægsvirksomheden. Bestemmelsen findes
også i den øvrige institutionslovgivning inden for
ministeriets område.
Til § 25
Der er tale om videreførelse af praksis for selvejende
uddannelsesinstitutioner inden for Undervisningsministeriets
område. Bestemmelsen findes også i den øvrige
institutionslovgivning inden for ministeriets område.
Til § 26
Bestemmelsen giver undervisningsministeren bemyndigelse til at
yde lån eller tilskud til højskolen, såfremt
institutionen er kommet i en særlig økonomisk
vanskelig situation. Bestemmelsen kan finde anvendelse i de
tilfælde højskolen er lukningstruet, eller hvis
institutionens situation kan medføre vanskeligheder med
uddannelsesforsyningen. Det skal bemærkes, at berettigelse
til tilskud efter denne bestemmelse beror på ministerens
skøn af den institutionens særlige økonomisk
vanskelige situation. Ministeren kan i den forbindelse stille krav
om omlægning af institutionens aktivitet med henblik på
genopretningen af økonomien, eller krav om indgåelse
af en indsatsaftale.
Vilkår m.v.
Til § 27
Bestemmelsen giver undervisningsministeren bemyndigelse til at
fastsætte regler om aktivitetsindberetninger,
opgørelse af antal af studenterårsværk,
årselever og dimittender. Der skal i disse regler
fastsættes, hvorledes antallet af studerende opgøres i
forbindelse med udbetaling af tilskud. Opgørelsen foretages
i antallet af studenterårsværk, årselever og
dimittender, og tilgangen til uddannelserne fastlægges som
altovervejende hovedregel af institutionen selv. Bestemmelsen
findes også i den øvrige institutionslovgivning inden
for Undervisningsministeriets område.
Til § 28
Der er tale om videreførelse af praksis for selvejende
uddannelsesinstitutioner inden for Undervisningsministeriets
område. Bestemmelsen findes også i den øvrige
institutionslovgivning inden for ministeriets område.
Bestemmelsen i stk. 2 er en videreførelse af
retten til at betinge tilskud af, at det skal fremme formålet
i lov om aktiv beskæftigelsesindsats. Undervisningsministeren
kan herefter stille krav om varetagelse af sociale hensyn som
betingelse for at modtage tilskud (en social klausul). Det vil bero
på ministerens vurdering, om og i givet fald hvilke sociale
klausuler, der skal anvendes. En social klausul må imidlertid
ikke få negative konsekvenser for undervisningen.
Til § 29
Der er tale om videreførelse af praksis for selvejende
uddannelsesinstitutioner inden for Undervisningsministeriets
område. Formålet med bestemmelsen er at sikre, at
selvejende uddannelsesinstitutioner inden for den offentlige
forvaltning i forbindelse med aftaler om husleje- og
ejendomsaftaler ikke bliver stillet ringere end sædvanlige
markedsvilkår. Bestemmelsen findes også i den
øvrige institutionslovgivning inden for ministeriets
område.
Til § 30
Der er tale om videreførelse af praksis for selvejende
uddannelsesinstitutioner inden for Undervisningsministeriets
område. Bestemmelsen findes også i den øvrige
institutionslovgivning inden for ministeriets område.
Til § 31
Der er tale om videreførelse af praksis for selvejende
uddannelsesinstitutioner inden for Undervisningsministeriets
område.
Bestemmelsen fastsætter, at undervisningsministeren kan
tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvist,
hvis højskolen ikke følger lovens bestemmelser eller
efterlever påbud udstedt af ministeren. Bestemmelsen giver
endvidere ministeren bemyndigelse til at tilbageholde tilskud til
institutionen eller lade tilskud bortfalde helt eller delvist, hvis
der er indgivet konkursbegæring mod højskolen, eller
hvis højskolen går i betalingsstandsning, eller
når der i øvrigt er fare for, at institutionens
virksomhed må indstilles.
Bestemmelsen i stk. 2 foreskriver adgang til at
kræve tilskud tilbagebetalt, såfremt grundlaget for
tilskudsberegningen eller tilskudsberegningen i øvrigt har
været fejlagtigt.
Der kan fastsættes frist for højskolen til at
rette op på forholdet, således at tilskuddet
først standses, når fristen er udløbet.
Bortfald af hele tilskuddet vil kun ske, hvis der er tale om grove
eller gentagne tilfælde. Genoptagelse af tilskud vil kunne
finde sted, når bestyrelsen klart kan dokumentere, at alle
forhold er bragt i orden. I mindre grove tilfælde vil
Undervisningsministeriet som udgangspunkt ikke tilbageholde eller
lade tilskuddet bortfalde helt eller delvist, men udstede et
påbud efter lovforslagets § 36, stk. 2, om at
ændre den pågældende virksomhed. Efterkommes
påbuddet ikke, kan tilskud tilbageholdes, bortfalde eller
kræve tilbagebetalt. Dette kan eksempelvis være
tilfældet, hvis højskolen efter at have modtaget
påbud fortsat ikke efterlever aftaler eller regler om
løn- og ansættelsesforhold. Tilskud, der er
oppebåret uretmæssigt vil altid blive krævet
tilbagebetalt.
Bestemmelsen findes også i den øvrige
institutionslovgivning inden for ministeriets område.
Kapitel 5
Kapitalforvaltning, regnskab
og revision
Til § 32
Der er tale om videreførelse af praksis for selvejende
uddannelsesinstitutioner inden for Undervisningsministeriets
område.
Bestemmelsen fastsætter, at højskolens
regnskabsår er finansåret, og at der ved
regnskabsårets udløb skal aflægges
årsrapport til Undervisningsministeriet. Sammen med
årsrapporten sendes det tilhørende
revisionsprotokollat til ministeriet, og begge dele underskrives af
alle stemmeberettigede medlemmer af bestyrelsen.
Bestyrelsesmedlemmerne skal i forbindelse med
regnskabsaflæggelse tillige afgive en erklæring
på tro og love om, at de opfylder betingelserne for at
være medlemmer af bestyrelsen. Bestyrelsesmedlemmerne vil i
den forbindelse være underlagt skærpet strafansvar
efter straffelovens § 161.
Bestemmelsen stk. 2 fastsætter revision af
institutionen af en intern revisor og revidering af regnskab af
rigsrevisor.
Bestemmelserne i stk. 3 og 5 fastsætter
reaktionsmuligheder i fælde af, at den interne revisor ikke
udfører revisionsopgaven på tilfredsstillende vis,
hvis revisor ikke på tilfredsstillende måde opfylder
kravene til revision, eller hvis vedkommende i øvrigt
tilsidesætter sine pligter som revisor.
Undervisningsministeren kan i den forbindelse pålægge
bestyrelsen at udpege en anden revisor.
Bestemmelserne i stk. 4 og 6 giver ministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler om, hvorledes regnskaber
opstilles og aflægges, og bemyndigelse til at fastsætte
regler om revisors kontrol af institutionens oplysninger til brug
ved beregning af statstilskud.
Bestemmelsen findes også i den øvrige
institutionslovgivning inden for ministeriets område.
Til § 33
Bestemmelsen fastsætter, at bestyrelsen påser, at
den interne revisor opfylder bestemmelserne om uafhængighed i
§ 11 i lov om statsautoriserede og registrerede revisor.
Bestemmelsen præciserer en række tilfælde, hvor
revisor vil være inhabil. Bestemmelsen svarer
indholdsmæssigt til lovforslagets § 11,
stk. 4, om personer med interessesammenfald, som er
uforenelige med varetagelse af bestyrelsespost for
institutionen.
Bestemmelsen i stk. 2 giver ministeren bemyndigelse til
at fastsætte regler om, hvornår et lejeforhold er af
uvæsentligt omfang. Bestemmelsen er videreført fra
selvejelovens § 24 a, 3. pkt., som er udmøntet i
§ 8 i bekendtgørelse nr. 919 af 18. november 2003
om tilskudsbetaling m.v. til Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v. Det fremgår af denne bestemmelse, at et
lejeforhold, herunder leasing, er af uvæsentligt omfang, hvis
lejen udgør 2,0 pct. eller derunder af institutionens
samlede ejendomsudgifter inklusiv prioritetsrenter og afskrivning
på bygninger inkl. installationer. Denne praksis agtes
videreført med dette lovforslag.
Kapitel 6
Ophør
Til § 34
Der er tale om videreførelse af praksis for selvejende
uddannelsesinstitutioner inden for Undervisningsministeriets
område.
Bestemmelsen giver undervisningsministeren bemyndigelse til
efter høring af højskolens bestyrelse at
nedlægge højskolen, hvis ministeren skønner, at
højskolen efter en samlet vurdering ikke lever op til
betingelserne efter loven, eller hvis at der ikke længere er
behov for højskolen. Bestemmelsen vil kunne anvendes i det
tilfælde, hvor højskolen ikke lever op lovforslagets
krav om kvalitet, eller hvor højskolens økonomiske
forhold nødvendiggør en sådan beslutning.
Bestemmelsen findes også i den øvrige
institutionslovgivning inden for ministeriets område.
Til § 35
Der er tale om videreførelse af praksis for selvejende
uddannelsesinstitutioner inden for Undervisningsministeriets
område. Bestemmelsen findes også i den øvrige
institutionslovgivning inden for ministeriets område.
Kapitel 7
Tilsyn og
kvalitetssikring
Til § 36
Der er tale om videreførelse af praksis for selvejende
uddannelsesinstitutioner inden for Undervisningsministeriets
område.
Bestemmelsen fastsætter, at undervisningsministeren
fører tilsyn med højskolen. Ministeren kan til brug
herfor indhente alle nødvendige oplysninger hos
højskolen.
Bestemmelsen i stk. 2 fastsætter, at såfremt
det konstateres, at institutionen i dens virksomhed ikke overholder
lovens bestemmelser, regler der er fastsat, eller aftaler der er
indgået i henhold til loven, kan ministeren udstede
påbud om at ændre den pågældende
virksomhed. Manglende efterlevelse af et påbud kan
medføre bortfald af tilskud, jf. lovforslagets
§ 31, eller ministeren kan beslutte, at højskolen
sættes under Undervisningsministeriets administration, jf.
lovforslagets § 14, stk. 2 og 3.
Bestemmelserne i 3 giver ministeren adgang til anden
reaktionsmulighed. Bestemmelserne fastsætter, at ministeren
kan pålægge bestyrelsen at indgå indsatsaftale
med ministeren. Indsatsaftalen skal bl.a. fastsætte mål
for kvaliteten af undervisningen eller uddannelsen og de
foranstaltninger, der er nødvendige for at rette op på
den utilstrækkelige kvalitet.
Bestemmelsen findes også i den øvrige
institutionslovgivning inden for ministeriets område.
Til § 37
Bestemmelsen giver undervisningsministeren bemyndigelse til at
iværksætte foranstaltninger til genoprettelse af en
lovlig og forsvarlig forvaltning over for højskolen,
såfremt det af revisors afrapportering eller på anden
måde fremgår, at der foreligger lovovertrædelser
eller andre uacceptable forhold i forbindelse med forvaltningen af
institutionens midler. Bestemmelsen skal ses i tilknytning til
lovforslagets § 36 om Undervisningsministeriets tilsyn
med uddannelsesinstitutionerne.
Til § 38
Bestemmelsen giver undervisningsministeren bemyndigelse til at
fastsætte regler om kvalitetssikring af højskolen,
herunder om kvalitetssikringssystemer. Der kan fastsættes
regler om den eksterne kvalitetssikring som f. eks.
institutionsakkrediteringer, auditeringer og benchmarking. Der kan
endvidere fastsættes regler om, at institutionerne skal
anvende et kvalitetssikringssystem, som kan understøtte den
løbende kvalitetsudvikling og resultatvurdering.
Oplysningsforpligtelser
Til § 39
Bestemmelsen giver hjemmel til, at ministeren kan indhente
alle nødvendige oplysninger til brug for
gennemførelse af tilsyn, fastlæggelse af regnskab,
udarbejdelse af statistik m.v. Det vil være oplysninger, der
vedrører højskolens forhold, som for eksempel
oplysninger om uddannelsesaktivitet, personaleforhold og
højskolens økonomi. Ministeren kan træffe
bestemmelse om, at oplysningerne skal leveres i elektronisk form,
herunder bestemme formatet. Ministeren kan i den forbindelse
fastsætte nærmere regler herom.
Behandlingen af oplysninger og regelfastsættelse vil ske
under iagttagelse af persondataloven, og der vil ikke blive
indhentet flere oplysninger end nødvendigt.
Der gives i stk. 2 ministeren bemyndigelse til at
bestemme, at højskolen skal anvende fælles
administrative systemer. Ministeren kan i den forbindelse
fastsætte nærmere regler herom.
Til § 40
Bestemmelsen giver ministeren bemyndigelse til at
fastsætte regler om elektronisk kommunikation i alle
funktioner og til at anvende digital signatur.
Bestemmelsen i stk. 2 fastsætter, at de
oplysninger, som ikke kommunikeres elektronisk, jf. stk. 1, og
som har almen offentlig interesse, skal gøres
tilgængelige på højskolens hjemmeside.
Kapitel 8
De studerendes adfærd og
klageadgang
Til § 41
Det foreslås med bestemmelsen, at
undervisningsministeren kan fastsætte regler om
højskolens adgang til at fastsætte retningslinier for
de studerendes adfærd på højskolen. Reglerne vil
tillige indeholde adgang til, at højskolen kan
gennemføre disciplinære foranstaltninger over for de
studerende.
Bestemmelsen er en videreførelse af § 5,
stk. 3, i lov om mellemlange videregående uddannelser.
Der er tale om en nyaffattelse, men bestemmelsen svarer i sit
retlige indhold til den nævnte bestemmelse.
Der vil i reglerne blive fastsat bestemmelser om, at
højskolen skal udarbejde et ordensreglement for de
studerende på institutionen, hvori der opstilles krav og
standarder for almindelig god opførsel som grundlag for et
godt og aktivt studiemiljø. Der skal af ordensreglementet
fremgå de foranstaltninger, som institutionen kan sætte
i værk ved den studerendes uacceptable adfærd.
Særligt i relation til konsekvenser forventes det, at der vil
blive stillet krav om, at de af institutionen beskrevne
konsekvenser ikke må gå videre, end formålet
tilsiger, og derfor skal stå i rimeligt forhold til den
forseelse eller adfærd, der er konstateret.
Til § 42
Bestemmelsen giver ministeren bemyndigelse til at
fastsætte regler om, at klager over højskolens
afgørelser kan indbringes for undervisningsministeren. Der
kan i den forbindelse tillige fastsættes regler om
procesforudsætninger, klagefrist m.v. Udgangspunktet er
således, at der ikke er klageadgang for højskolens
afgørelser, med mindre der er fastsat regler herom.
Bestemmelsen i stk. 2 modificerer dette udgangspunkt,
således at retlige spørgsmål om
afgørelser, som vedrører de studerendes retsstilling
kan altid indbringes for undervisningsministeren.
Kapitel 9
Ikrafttrædelse og
overgang
Til § 43
Det foreslås, at undervisningsministeren
fastsætter lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
Baggrunden herfor er, at der ved den seneste ændring af
lov om Danmarks Journalisthøjskole, jf. § 68 i lov
nr. 562 af 6. juni 2007 er indsat en hjemmel til, at bestyrelserne
for Danmarks Journalisthøjskole (efter overgang til selveje
inden for den offentlige forvaltning) og Den Grafiske
Højskole kan beslutte at lægge de to institutioner
sammen til en ny institution. Bestyrelserne for de to institutioner
skal i fællesskab udarbejde en sammenlægningsplan og en
vedtægt for den nye institution. Sammenlægningsplanen
og vedtægten skal godkendes af undervisningsministeren.
Undervisningsministeriet har ved brev af 3. oktober 2007
godkendt, at Danmarks Journalisthøjskole overgår til
selveje inden for den offentlige forvaltning med virkning fra 1.
januar 2007. Bestyrelserne for de to institutioner har med brev af
12. oktober 2007 anmodet om Undervisningsministeriets godkendelse
af sammenlægning af de to institutioner med virkning fra 1.
januar 2008.
Lovens ikrafttræden forudsætter derfor, at
ministeren har godkendt sammenlægningsplan og vedtægt,
hvorfor det findes mest hensigtsmæssigt, at tidspunktet
fastsættes af ministeren.
Bestemmelsen i stk. 2 fastsætter et særligt
ikrafttrædelsestidspunkt for lovens §§ 44 -
46. Der er tale om overgangsbestemmelser, der er møntet
på Danmarks Journalisthøjskoles overgang til selveje
og sammenlægningen af Danmarks Journalisthøjskole med
Den Grafiske Højskole.
Bestemmelserne i stk. 3 og 4 fastsætter
konsekvensændringer i andre love og opretholdelse af
administrative forskrifter, der er udstedt i medfør af de
ophævede love.
Til § 44
Det foreslås med bestemmelsen, at
undervisningsministeren bemyndiges til i en overgangsperiode at
kunne fravige lovforslagets bestemmelse om, at højskolens
daglige ledelse varetages af en rektor.
Bestyrelserne for Danmarks Journalisthøjskole og Den
Grafiske Højskole har udtrykt ønske om i en
overgangsperiode at kunne organisere højskolen på en
anden måde end foreskrevet i lovforslagets § 16,
hvorefter højskolens daglige ledelse varetages af en rektor.
Institutionerne foreslår, at den daglige ledelse varetages af
en direktion med repræsentation fra Den Grafiske
Højskole, Danmarks Journalisthøjskole og
kompetenceudviklingsområdet. Bestyrelsen udpeger et af
direktionsmedlemmerne til at være højskolens
øverste leder med det ansvar, som ifølge lovforslaget
påhviler rektor.
Det er en afgørende forudsætning for den
foreslåede model, at der udpeges en person, der tegner
højskolen udadtil, og som vil være ansvarlig for
højskolens samlede virke. Den foreslåede ledelsesmodel
vil i så fald kunne rummes inden for lovforslagets
nuværende ordlyd. Den foreslåede bestemmelse er
imidlertid nødvendig, idet institutionernes forslag til en
anden ledelsesmodel indebærer, at højskolen vil skulle
kunne anvende en anden stillingsbetegnelse end rektor. Den
foreslåede bestemmelse muliggør ministeriets adgang
til i en overgangsperiode indtil 2012, det vil sige i bestyrelsens
første funktionsperiode, at kunne ændre
stillingsbetegnelsen.
Højskolen skal herefter fra en ny funktionsperiode
organisere højskolen i overensstemmelse med lovforslagets
bestemmelse herom.
Til § 45
Bestemmelsen fastlægger regelsættet, som Danmarks
Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole skal
aflægge regnskab efter i 2007. Det skal bemærkes, at
Danmarks Journalisthøjskole, der hidtil har været en
statsinstitution, efter overgang til selvejende institution inden
for den offentlige forvaltning skal udpege en revisor til at
varetage revisionsopgaver i henhold til Undervisningsministeriets
bekendtgørelse om revision og tilskudskontrol m.m. ved
Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende
institutioner for videregående uddannelse m.v. Det endvidere
bemærkes, at Danmarks Journalisthøjskole i forbindelse
med aflæggelse af regnskab for 2007 tillige skal udarbejde en
åbningsbalance, som er opgjort pr. 1. januar 2007.
Bestemmelsen i stk. 2 indeholder hjemmel til at yde
kompensation for Danmarks Journalisthøjskoles momsudgifter
fra og med 1. januar 2007. Der vil være tale om ikke
fradragsberettiget købsmoms, som Danmarks
Journalisthøjskolen afholder ved køb af varer og
tjenesteydelser, til hvilke der ydes tilskud efter § 9 i
lov om Danmarks Journalisthøjskole. Hjemlen er
nødvendiggjort af, at Danmarks Journalisthøjskole er
overgået til selveje inden for den offentlige forvaltning med
virkning fra 1. januar 2007.
Bestemmelsen i stk. 3 fastsætter, at
undervisningsministeren kan yde tilskud til udgifter i forbindelse
med sammenlægning af Danmarks Journalisthøjskole og
Den Grafiske Højskole. Der er tale om videreførelse
af praksis ved sammenlægning af centre for videregående
uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelse. Bevillingen af tilskud ved fusion har været
hjemlet i finanslovens § 20, tekstanmærkning nr.
172. Bestemmelsen i finansloven bortfalder i 2008, hvorfor
bestemmelsen videreføres med lovforslaget på samme
måde, som bestemmelsen er videreført i lov om
professionshøjskoler for videregående
uddannelser.
Tjenestemænd
Til § 46
Bestemmelsen har til formål at afskære adgangen
til ventepenge, rådighedsløn og pension for
statstjenestemænd ansat ved Danmarks
Journalisthøjskole som følge af Danmarks
Journalisthøjskoles overgang til selveje, eller
sammenlægning af Danmark Journalisthøjskole og Den
Grafiske Højskole. Bestemmelsen medfører ikke
indskrænkning af statstjenestemænds rettigheder ved
afsked. Endvidere giver den planlagte omstrukturering heller ikke
grundlag for afsked med rådighedsløn og/eller
pension.
Statstjenestemænd ansat ved Danmarks
Journalisthøjskole har imidlertid mulighed for at
søge overgang til ansættelse efter de for den
højskolen gældende ansættelsesregler, ligesom de
kan søge overgang til ansættelse i
forfremmelsesstillinger efter de samme regler.
For de statstjenestemænd, der ikke overgår til
ansættelse ved højskolen, indebærer bestemmelsen
ikke en forringelse af disses ansættelsesvilkår.
Bestemmelsen finder ikke anvendelse i det omfang, der er tale
om forflyttelse i tjenestemandslovens og Grundlovens
forstand.