Undervisningsministeren (Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om medie- og
journalisthøjskolen
(Lovforslag nr. L 27).
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med reformen af
institutionsstrukturen for de videregående uddannelser.
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti, Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre indgik den
2. marts 2007 en aftale om professionshøjskoler for
videregående uddannelser. Aftalen er udmøntet i lov
nr. 562 af 6. juni 2007 om professionshøjskoler for
videregående uddannelser. Med denne lov etableres 8
professionshøjskoler, som har til opgave at udbyde og
udvikle praksisnære videregående uddannelser og efter-
og videreuddannelse, der på et internationalt fagligt niveau
imødekommer behovet for kvalificeret arbejdskraft i
såvel den private som den offentlige sektor. Det blev i den
forbindelse aftalt, at blandt andre Danmarks
Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole ikke skal
indgå i en professionshøjskole. Danmarks
Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole har forud
for processen om etablering af professionshøjskolerne begge
ytret ønske om at sammenlægge institutionerne, efter
at Danmarks Journalisthøjskole er overgået til selveje
inden for den offentlige forvaltning. Dette er sket ved
Undervisningsministeriets brev af 3. oktober 2007. Bestyrelserne
for de to institutioner har ved brev af 12. oktober 2007
ansøgt om Undervisningsministeriets godkendelse af, at
Danmarks Journalisthøjskole og Den Grafiske højskole
bliver fusioneret med virkning fra 1. januar 2008.
Undervisningsministeriet agter at godkende denne sammenslutning med
hjemmel i gældende lovgivning.
Lovforslaget danner grundlaget for journalist- og
mediehøjskolens virke efter en sammenlægning af
Danmarks Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole.
Lovforslaget indeholder bestemmelser om den nye institutions
formål og opgaver. Institutionen har til opgave at udbyde
videregående uddannelser og efter- og videreuddannelser inden
for journalistik, kommunikation, grafisk design, medieproduktion,
medieledelse og tilgrænsende uddannelsesområder.
Institutionen skal endvidere varetage videncenterfunktion,
udviklings- og forskningsopgaver inden for de nævnte
uddannelsesområder. Institutionen ledes af en bestyrelse, som
bliver institutionens øverste myndighed. Bestyrelsens
styringsredskab bliver en vedtægt, hvori institutionens
forhold bliver reguleret. Bestyrelsen består af 9-14
medlemmer og en formand, som udpeges af undervisningsministeren.
Bestyrelsens sammensætning skal kunne bidrage til fremme af
institutionens strategiske virke og faglige mål inden for
højskolens uddannelsesområder. Bestyrelsens opgaver
består først og fremmest i at varetage institutionens
interesser inden for uddannelser, udbud og videncenterfunktion. Der
vil i lighed med andre selvejende uddannelsesinstitutioner inden
for Undervisningsministeriets område blive ydet statstilskud
til højskolens virksomhed. Endvidere vil højskolen
være underlagt ministeriets tilsyn.
De økonomiske vilkår for den fusionerede
institution vil blive fastlagt med udgangspunkt i de to
institutioners eksisterende økonomi. De samlede bevillinger
til medie- og journalisthøjskolen vil blive afholdt inden
for Undervisningsministeriets bevillingsmæssige rammer. I
forbindelse med etableringen af medie- og
journalisthøjskolen kan institutionen få dækket
ekstraordinære fusionsomkostninger. Undervisningsministeriet
kan i den forbindelse inden for ministeriets ramme yde tilskud
hertil op til 5 mio. kr. Midlerne tildeles efter
ansøgning.
Idet jeg henviser til lovforslaget med tilhørende
bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til
velvillig behandling i det høje Ting.