Forslag
til
Lov om medie- og journalisthøjskolen
Kapitel 1
Lovens område
§ 1.
Loven gælder for medie- og journalisthøjskolen for
videregående uddannelser inden for medieområdet og
journalistik, jf. § 3.
Stk. 2. Medie- og
journalisthøjskolen er en selvejende institution inden for
den offentlige forvaltning.
§ 2.
Højskolens navn fastsættes i vedtægten, jf.
§ 10. Betegnelsen »højskole« skal
indgå i navnet.
Kapitel 2
Medie- og journalisthøjskolens
formål og opgaver
§ 3.
Højskolen har til opgave inden for journalistik,
kommunikation, grafisk design, medieproduktion, medieledelse og
tilgrænsende uddannelsesområder at udbyde og udvikle
videregående uddannelser og efter- og videreuddannelser, der
på internationalt fagligt niveau imødekommer behovet
for kvalificeret arbejdskraft i såvel den private som den
offentlige sektor.
§ 4.
Højskolen skal inden for de uddannelsesområder, der er
nævnt i § 3, dække behovet i hele landet for
udbud af professionsbacheloruddannelser og efter- og
videreuddannelser i tilknytning hertil.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan bestemme, at højskolen for en
eller flere af de nævnte uddannelser kun skal dække
behovet i nærmere bestemte dele af landet.
Stk. 3.
Højskolen skal medvirke til at opfylde de studerendes behov
for et varieret udbud af uddannelses- og studiemiljøer.
§ 5.
Højskolen skal inden for sine områder, jf.
§ 3, udføre udviklings- og forskningsopgaver samt
varetage videncenterfunktioner. Højskolen bidrager bl.a.
gennem nationalt og internationalt samarbejde og viden- og
kompetenceudvikling tillige til udvikling og vækst inden for
de områder, som højskolen retter sig imod.
Stk. 2.
Højskolen skal samarbejde med professionshøjskolerne.
Den skal endvidere samarbejde med universiteterne og andre
relevante forskningsmiljøer og med de erhverv og
professioner, som højskolens uddannelser retter sig
imod.
§ 6.
Højskolen skal have et system til behandling af sager om
merit- og realkompetencevurdering, som er gennemskueligt og giver
de studerende en ensartet og hurtig behandling af
ansøgninger på området. Højskolens
behandling af merit- og realkompetencesager sker i et enstrenget
system, som sikrer tillid til resultatet af højskolens
vurdering og tillid til kvalitet i løsningen af opgaven.
§ 7.
Højskolen skal have et system til kvalitetssikring og
resultatvurdering af uddannelse, udviklingsarbejde og
videncenterfunktion og er forpligtet til at offentliggøre
oplysninger om kvalitet og resultater og informere nærmere
herom.
§ 8.
Højskolen kan efter aftale med
professionshøjskoler, ingeniørhøjskoler,
erhvervsakademier, institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
institutioner for almene gymnasiale uddannelser og institutioner
for almen voksenuddannelse m.v. varetage nærmere bestemte
administrative opgaver for en eller flere af de nævnte andre
uddannelsesinstitutioner.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om de forhold,
der er nævnt i stk. 1.
§ 9.
Højskolen skal ved udbud af kurser og andre aktiviteter som
indtægtsdækket virksomhed følge god
markedsføringsskik og må ikke påføre
andre urimelig konkurrence.
Kapitel 3
Vedtægt
§ 10.
Højskolens forhold reguleres i en vedtægt, der skal
indeholde nærmere bestemmelser om bl.a. højskolens
uddannelsesformål og fagområder, bestyrelsens
sammensætning og funktionsperiode og højskolens
organisation.
Stk. 2.
Undervisningsministeren godkender vedtægten.
Bestyrelsens
sammensætning
§ 11.
Bestyrelsen består af en formand, der er udpeget af
undervisningsministeren, og af mindst 9 og op til 14
stemmeberettigede medlemmer. Bestyrelsen sammensættes af
medlemmer, som med deres erfaring med og faglige indsigt i
medieproduktion og journalistik og arbejdsmarkedets behov for
personer med uddannelser inden for medieområdet og
journalistik skal kunne bidrage til at fremme højskolens
strategiske virke og faglige mål inden for
uddannelsesområderne. Medlemmerne skal tillige
repræsentere det faglige, have erfaring med og indsigt i
offentlig og privat virksomhed, strategisk ledelse, organisation og
økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber.
Bestyrelsen sammensættes således, at flertallet af
medlemmerne er udefrakommende.
Stk. 2. 2 medlemmer
vælges af og blandt de studerende.
Stk. 3. 2 medlemmer
vælges af og blandt medarbejderne. De af medarbejderne valgte
medlemmer er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af
forholdene på samme måde som
tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende
område.
Stk. 4.
Følgende personer kan ikke være medlemmer af
bestyrelsen:
1) Personer, der
udlejer ejendomme m.m. til højskolen.
2) Medlemmer af
bestyrelsen i fonde, selskaber, foreninger eller andre
virksomheder, der udlejer ejendomme m.v. til højskolen,
eller som kontrollerer udlejer af ejendomme m.v. til
højskolen.
3) Advokater,
revisorer eller lignende rådgivere for personer, jf. nr. 1,
eller for fonde, selskaber, foreninger eller andre virksomheder,
jf. nr. 2.
4) Ansatte i
ledende stillinger hos personer, jf. nr. 1.
Stk. 5. Er
lejeforholdet af uvæsentligt omfang, finder stk. 4, nr.
1-4 ikke anvendelse. Undervisningsministeren kan fastsætte
regler herom.
Bestyrelsens opgaver og
ansvar
§ 12.
Bestyrelsen skal varetage den overordnede og strategiske ledelse af
højskolen og sikre uddannelsernes kvalitet og udvikling samt
en effektiv drift af højskolen.
Stk. 2. Bestyrelsen
skal fastsætte højskolens vedtægt, jf.
§ 10, og indgå en udviklingskontrakt med
undervisningsministeren.
Stk. 3. Bestyrelsen
fastsætter efter indstilling fra rektor højskolens
organisatoriske opbygning, således at højskolen kan
opfylde sine formål og varetage alle sine aktuelle og
kommende opgaver, jf. lovens kapitel 2 og vedtægten, og
således at de studerendes mulighed for indflydelse på
uddannelse og undervisning sikres, jf. § 17, stk. 2,
og § 18.
Stk. 4. Bestyrelsen
skal godkende studieordninger for de uddannelser, som
højskolen udbyder. Bestyrelsen kan bemyndige rektor til at
godkende studieordninger.
Stk. 5. Bestyrelsen
skal vedtage det årlige budget efter indstilling fra
rektor.
Stk. 6. Bestyrelsen
skal ansætte og afskedige rektor. Bestyrelsen skal efter
indstilling fra rektor ansætte og afskedige den øvrige
øverste ledelse.
Stk. 7. Bestyrelsen
skal fastsætte retningslinjer for rektors og den
øvrige øverste ledelses virksomhed.
§ 13.
Bestyrelsen kan efter indstilling fra rektor organisere
højskolen med et kompetencecenter for efter- og
videreuddannelse og faglige hovedområder, fakulteter
el.lign.
Stk. 2. Bestyrelsen
kan bestemme, at ledelsen af kompetencecenteret efter rektors
nærmere bestemmelse varetages af en centerdirektør, og
at et fagligt hovedområde, fakultet eller lignende efter
rektors nærmere bestemmelse varetages af en faglig
områdechef, en dekan el.lign.
§ 14.
Bestyrelsen er over for undervisningsministeren ansvarlig for
højskolens samlede virksomhed, herunder for forvaltningen af
de statslige tilskud m.v.
Stk. 2. Hvis
bestyrelsen ikke efterkommer påbud fra
undervisningsministeren om berigtigelse af nærmere angivne
forhold, kan undervisningsministeren beslutte, at
1) bestyrelsens
opgaver eller dele heraf i en periode varetages af personer, der
udpeges af undervisningsministeren, eller
2) bestyrelsen
træder tilbage, således at en ny bestyrelse skal
vælges efter reglerne i professionshøjskolens
vedtægt.
Stk. 3. Hvis
bestyrelsen ved sine dispositioner bringer højskolens
videreførelse i fare, kan undervisningsministeren beslutte,
at bestyrelsen straks træder tilbage, og kan i forbindelse
hermed indsætte et midlertidigt styre, indtil der er udpeget
en ny bestyrelse efter reglerne i højskolens
vedtægt.
§ 15.
Bestyrelsen skal forvalte højskolens midler, så de
bliver til størst mulig gavn for højskolens
formål.
Stk. 2.
Højskolen er forpligtet til at vedligeholde sine bygninger
på et forsvarligt niveau i overensstemmelse med en af
bestyrelsen godkendt flerårig plan og til at sikre en
forsvarlig standard af udstyr m.v. til de tilskudsberettigede
aktiviteter.
Stk. 3.
Højskolen skal under størst mulig hensyntagen til
sikkerheden anbringe de likvide midler på en eller flere af
følgende måder:
1) I fondsaktiver
eller gældsbreve, for hvilke den danske stat eller en dansk
kommune står som udsteder eller garant.
2) I fondsaktiver
udstedt af danske realkreditinstitutter, KommuneKredit eller andre
danske finansieringsinstitutter under offentligt tilsyn.
3) Som
indestående i pengeinstitutter hjemmehørende i Danmark
eller i et andet land inden for Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde (EØS).
4) I
værdipapirer fra et EU-/EØS-medlemsland, bortset fra
aktier og investeringsforeningsbeviser, som efter deres art og
sikkerhed kan sidestilles med de aktiver, der er nævnt i nr.
1 og 2.
Stk. 4 .
Bestyrelsen kan uanset stk. 3, nr. 4, under størst
mulig hensyntagen til sikkerheden i fornødent omfang
anbringe likvide midler i andelsbeviser med begrænset
hæftelse eller i aktier i det pengeinstitut, som
højskolen bruger som sin sædvanlige bankforbindelse,
og i andelsbeviser med begrænset hæftelse i
forsyningsvirksomheder m.m., hvis institutionen derved opnår
økonomiske fordele. Andelene og aktierne skal
afhændes, hvis højskolen skifter pengeinstitut eller
ikke længere opnår den forudsatte fordel.
Rektor
§ 16.
Højskolens øverste daglige ledelse varetages af
rektor inden for de rammer, som bestyrelsen har fastsat, jf. dog
§ 44. Højskolens rektor deltager i bestyrelsens
møder uden stemmeret. Rektor eller den, som rektor anmoder
herom, kan endvidere efter behov deltage i møder i andre
kollektivt sammensatte organer i højskolen, der er nedsat af
bestyrelsen.
Stk. 2. Rektor
eller den, som rektor bemyndiger hertil, ansætter og
afskediger personalet, jf. dog § 12, stk. 6, 2.
pkt.
Stk. 3. Rektor
underskriver regnskabet.
Stk. 4. Rektor har
over for bestyrelsen ansvar for
1) den faglige
ledelse af uddannelserne,
2) at uddannelserne
og andre opgaver gennemføres i overensstemmelse med den
lovgivning, der regulerer uddannelserne eller opgaverne og de givne
bevillinger,
3) at det af
bestyrelsen godkendte budget overholdes, og
4) at
højskolens virksomhed i øvrigt er i overensstemmelse
med bestyrelsens beslutninger og retningslinjer.
Stk. 5. Rektor
tegner højskolen med undtagelse af dispositioner over fast
ejendom.
Uddannelsesudvalg
§ 17.
Bestyrelsen kan efter indstilling fra rektor bestemme, at der for
hvert af de faglige hovedområder, fakulteter el.lign., inden
for hvilke højskolen er organiseret, jf. § 13,
nedsættes et uddannelsesudvalg. Uddannelsesudvalget har til
opgave at rådgive bestyrelsen, rektor og den faglige
områdechef eller dekan el.lign. om uddannelsernes indhold,
profil, kvalitet og relevans samt om uddannelsesdækning.
Uddannelsesudvalget indstiller studieordninger til bestyrelsens
eller rektors godkendelse, jf. § 12, stk. 4.
Stk. 2.
Uddannelsesudvalget sammensættes af personer med kompetence
inden for udvikling og kvalitetssikring af uddannelserne og
personer med kendskab til arbejdsmarkedet.
Stk. 3. 2 medlemmer
udpeges af og blandt de medarbejdere ved højskolen, der
fortrinsvis er beskæftiget inden for udvalgets
uddannelsesområde. De medarbejdervalgte medlemmer er
beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene
på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for
vedkommende eller tilsvarende område.
Stk. 4. 2 medlemmer
udpeges af og blandt de studerende, der er optaget inden for
udvalgets uddannelsesområder.
De studerendes råd
§ 18.
De studerende har ret til på baggrund af valg at danne et
råd. Rådet udpeger repræsentanter for de
studerende til udvalg m.v., som højskolen har nedsat til at
behandle spørgsmål af betydning for de studerende.
Søgsmålskompetence
§ 19.
Beslutning om at anlægge retssag mod bestyrelsesmedlemmer,
ledere, revisorer eller andre i anledning af tab
påført højskolen kan træffes af
bestyrelsen eller af undervisningsministeren.
Kapitel 4
Tilskud, lån, vilkår
m.v.
§ 20.
Højskolen skal i sit virke være uafhængig, og
højskolens midler må alene komme højskolens
formål til gode.
§ 21.
Højskolen disponerer frit inden for sit formål ved
anvendelse af de statslige tilskud og øvrige indtægter
under et. Det er dog en betingelse, at den undervisning og de
øvrige opgaver, hvortil tilskud er ydet, gennemføres
i overensstemmelse med gældende regler og for det antal
studerende, der er ydet tilskud for. Højskolen kan opspare
tilskud til anvendelse til formål i følgende
finansår.
Drifts- og
anlægstilskud
§ 22.
Undervisningsministeren skal yde højskolen et
institutionstilskud, der fastsættes på de årlige
finanslove.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan yde tilskud til andre opgaver, der
varetages af højskolen, herunder udviklings- og
forskningsopgaver, videncenterfunktioner og samarbejde med
forskningsinstitutioner.
Stk. 3.
Undervisningsministeren skal yde tilskud til højskolens
administration, ledelse, bygningsdrift, erhvervelse og
opretholdelse af lokaler, bygninger og arealer. Tilskuddene
fastlægges ud fra antal studenterårsværk,
årselever og dimittender og takster for disse fastsat
på de årlige finanslove for grupper af uddannelser.
Stk. 4 .
Udenlandske studerende på videregående uddannelser kan
kun indgå i beregningen efter stk. 1 og 3, hvis de
pågældende
1) er meddelt
tidsubegrænset opholdstilladelse eller tidsbegrænset
opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold i Danmark,
2) er udvekslet med
danske studerende efter aftale mellem institutionen og en
institution i udlandet eller
3) efter EU-retten,
herunder EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som
Danmark har indgået, har krav på ligestilling med
danske statsborgere.
Stk. 5 .
Højskolens udbud af videregående uddannelse til andre
udenlandske studerende end dem, der er nævnt i stk. 4,
sker som indtægtsdækket virksomhed.
§ 23.
Undervisningsministeren kan pålægge højskolen
mod betaling at stille eventuel ledig lokalekapacitet til
rådighed for andre statsfinansierede
uddannelsesinstitutioner.
§ 24.
Undervisningsministeren kan efter drøftelse med
finansministeren pålægge højskolen for en
periode at udskyde igangsættelse af planlagte byggerier af en
vis størrelse under hensyn til landsdækkende eller
regional konjunkturregulering af bygge- og
anlægsvirksomhed.
§ 25.
Tilskud efter loven ydes ikke til dækning af
højskolens udgifter til betaling af afgifter i henhold til
momsloven.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kompenserer højskolen for udgifter
til betaling af afgifter i henhold til momsloven, som efter
momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af
afgiftstilsvaret (ikke fradragsberettiget købsmoms), og som
højskolen afholder ved køb af varer og
tjenesteydelser, til hvilke der ydes tilskud efter loven.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om kompensationen
efter stk. 2 og kan herunder beslutte, at der skal etableres
en acontoordning for momskompensationen til højskolen.
§ 26.
Undervisningsministeren kan yde lån eller tilskud til medie
og journalisthøjskolen, hvis denne efter
undervisningsministerens skøn er kommet i en særlig
vanskelig økonomisk situation. Lån eller tilskud
er betinget af, at højskolen følger
undervisningsministerens krav til omlægning af
højskolens aktivitet med henblik på genopretning af
økonomien eller krav om, at der indgås en
indsatsaftale.
Vilkår m.v.
§ 27.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
aktivitetsindberetninger, opgørelsen af antal
studenterårsværk, årselever og dimittender.
Ministeren kan fastlægge minimums- og maksimumsrammer for
tilgangen til uddannelserne.
§ 28.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om vilkår
og betingelser for tilskud og lån. Undervisningsministeren
fastsætter efter forhandling med finansministeren regler om
højskolens budget- og bevillingssystem og om udbetaling af
tilskud, herunder forskudsvis udbetaling, til højskolen.
Ministeren fastsætter regler om tilbagebetaling og kontrol af
udbetalte tilskud.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan ved ydelse af tilskud til
højskolen stille vilkår, der fremmer formålet i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (sociale
klausuler).
§ 29.
Aftaler, herunder husleje- og ejendomsaftaler, skal indgås
på vilkår, der ikke er ringere for højskolen end
sædvanlige markedsvilkår.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
huslejeaftaler, herunder i særlige tilfælde bestemme,
at huslejeaftaler skal indgås på andre vilkår end
dem, der er nævnt i stk. 1.
§ 30.
Højskolen skal følge de af finansministeren fastsatte
eller aftalte bestemmelser om løn- og
ansættelsesvilkår, herunder om pensionsforhold for
højskolens ansatte.
Stk. 2.
Tjenestemandslovens § 21, stk. 4, gælder for
medlemmer af højskolens bestyrelse.
§ 31.
Hvis højskolen ikke følger bestemmelserne i denne lov
eller de regler eller aftaler, jf. § 30, der er fastsat
eller indgået i henhold til loven, eller
undervisningsministerens påbud, kan undervisningsministeren
midlertidigt tilbageholde tilskud, lade tilskud bortfalde helt
eller delvis eller kræve tilskud tilbagebetalt helt eller
delvis. Undervisningsministeren kan tilbageholde tilskud til
højskolen eller lade tilskud bortfalde, hvis der er indgivet
konkursbegæring mod højskolen, hvis højskolen
standser sine betalinger, eller når der i øvrigt er
fare for, at højskolens virksomhed må indstilles.
Stk. 2.
Undervisningsministeriet kan desuden kræve tilskud
tilbagebetalt, hvis grundlaget for tilskudsberegningen eller
tilskudsberegningen i øvrigt har været fejlagtig. For
meget udbetalt tilskud kan modregnes i kommende
tilskudsudbetalinger.
Kapitel 5
Kapitalforvaltning, regnskab og
revision
§ 32.
Højskolens regnskabsår er finansåret. Ved
regnskabsårets afslutning udarbejdes en årsrapport.
Årsrapporten skal underskrives af bestyrelsen og rektor. I
forbindelse med indsendelse af årsrapport til
Undervisningsministeriet skal bestyrelsesmedlemmerne afgive en
erklæring på tro og love om, at de opfylder
betingelserne for at være medlemmer af bestyrelsen.
Stk. 2.
Højskolens regnskaber revideres af rigsrevisor i henhold til
§ 2, stk. 2, i lov om revisionen af statens
regnskaber m.m. Endvidere udpeger bestyrelsen en intern revisor,
som skal være statsautoriseret eller registreret revisor, til
at udføre revision i henhold til regler, der
fastsættes af undervisningsministeren efter forhandling med
rigsrevisor. Bestyrelsen underretter Undervisningsministeriet og
rigsrevior om den udpegede interne revisor og om skift af intern
revisor.
Stk. 3.
Undervisningsministeren og rigsrevisor kan i henhold til
§ 9 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
aftale, at revisionsopgaver varetages i et nærmere fastlagt
samarbejde mellem rigsrevisor og den i stk. 2 nævnte
interne revisor. Rigsrevisor kan pålægge bestyrelsen at
udpege en anden intern revisor til at udføre denne
revisionsopgave, hvis den interne revisor ikke på
tilfredsstillende måde opfylder kravene i de regler om intern
revision, der er fastsat i medfør af stk. 2, 2. pkt.,
eller i øvrigt ikke opfylder pligterne som intern
revisor.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om indholdet af
årsrapporten og om højskolens
regnskabsføring.
Stk. 5. Opfylder
revisor ikke på tilfredsstillende måde kravene til
revision efter denne lov eller regler fastsat i medfør
heraf, eller tilsidesætter revisor i øvrigt sine
pligter som revisor, kan undervisningsministeren
pålægge bestyrelsen inden for en nærmere angivet
frist at udpege en anden revisor.
Stk. 6.
Undervisningsministeren fastsætter regler om revisors kontrol
af højskolens oplysninger til brug ved beregning af
statstilskud.
§ 33.
Bestyrelsen påser, at den interne revisor opfylder
bestemmelserne om uafhængighed i § 11 i lov om
statsautoriserede og registrerede revisorer. Bestyrelsen må
ikke antage en revisor, der samtidig er revisor for udlejer af de
ejendomme m.v., som højskolen anvender, eller for fonde,
selskaber, foreninger eller andre virksomheder, der kontrollerer
udlejer, medmindre lejeforholdet er af uvæsentligt
omfang.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om,
hvornår lejeforholdet er af uvæsentligt omfang.
Kapitel 6
Ophør
§ 34.
Undervisningsministeren kan efter høring af
højskolens bestyrelse beslutte at nedlægge
højskolen, hvis ministeren skønner, at
højskolen efter en samlet vurdering ikke lever op til
betingelserne efter loven, eller hvis der ikke længere er
behov for højskolen.
§ 35.
Formue hidrørende fra højskolen tilfalder statskassen
ved ophør, jf. dog stk. 2. Gaver skænket til
højskolen tilfalder statskassen, medmindre andet
følger af dansk rets almindelige regler.
Stk. 2. Hvis der
indgår nettoformue fra Den Grafiske Højskole, der den
31. december 1990 var en selvejende institution, anvendes den del
af højskolens nettoformue, der svarer til institutionens
nettoformue opgjort pr. 31. december 1990 til de formål, der
var fastsat i vedtægten pr. 1. januar 1991.
Stk. 3. Gaver i
form af løsøre, fast ejendom og anlægstilskud
til fast ejendom, der er skænket til Danmarks
Journalisthøjskole eller Den Grafiske Højskole efter
den 1. januar 1991 og indtil sammenlægning af de to
institutioner, anvendes til de formål, der er fastsat i
vedtægten pr. 1. januar 1991.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
opgørelsen af formuen efter stk. 1-3.
Kapitel 7
Tilsyn og kvalitetssikring
§ 36.
Undervisningsministeren fører tilsyn med højskolen og
kan indhente de nødvendige oplysninger til dette brug.
Stk. 2. Hvis
undervisningsministeren finder, at højskolens virksomhed
ikke er i overensstemmelse med denne lov, de regler eller aftaler,
der er fastsat eller indgået i henhold til loven, kan
ministeren udstede påbud til højskolen om at
ændre den pågældende virksomhed, jf.
§ 14, stk. 2 og 3, og § 31.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan pålægge bestyrelsen at
indgå en indsatsaftale med ministeren, hvis ministeren
konstaterer, at kvaliteten i en højskoles undervisning eller
uddannelse er utilstrækkelig. Indsatsaftalen skal bl.a.
fastsætte mål for kvaliteten af undervisningen eller
uddannelsen og de foranstaltninger, der er nødvendige for at
rette op på den utilstrækkelige kvalitet.
§ 37.
Hvis det af revisors beretning eller på anden måde
fremgår, at der foreligger lovovertrædelser eller andre
uacceptable forhold i forbindelse med forvaltningen af
højskolens midler, skal undervisningsministeren snarest
iværksætte foranstaltninger til genoprettelse af en
lovlig og forsvarlig forvaltning.
§ 38.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
kvalitetssikring af højskolen, herunder om
kvalitetssikringssystemer.
Oplysningsforpligtelser
§ 39.
Undervisningsministeren kan indhente alle nødvendige
oplysninger fra højskolen om uddannelserne, de studerende,
medarbejderne, udstyr, huslejeaftaler, aftaler om
ejendomskøb og andre aftaler og om højskolens drift i
øvrigt til brug for fastlæggelse af tilskud,
gennemgang af årsrapport, gennemførelse af tilsyn og
udarbejdelse af statistik. Undervisningsministeren kan bestemme, at
sådanne oplysninger skal leveres i elektronisk form, og kan
herunder fastsætte, i hvilket format leveringen skal ske.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan bestemme, at højskolen skal
anvende fælles administrative systemer.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om sådanne
systemer.
§ 40.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om elektronisk
kommunikation mellem højskolen og Undervisningsministeriet,
mellem højskolen og andre offentlige myndigheder og
uddannelsesinstitutioner omfattet af Undervisningsministeriets
lovgivning, samt mellem højskolen og brugerne heraf,
herunder om anvendelse af digital signatur.
Stk. 2.
Højskolen sikrer, at også andre informationer om
højskolen på en let tilgængelig måde er
oplyst på højskolens hjemmeside på internettet.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler herom.
Kapitel 8
De studerendes adfærd og
klageadgang
§ 41.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
højskolens adgang til at fastsætte retningslinjer om
de studerendes adfærd og om højskolens adgang til at
gennemføre disciplinære foranstaltninger over for de
studerende, som ikke overholder de retningslinjer, som
højskolen fastsætter.
§ 42.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at klager
over højskolens afgørelser kan indbringes for
undervisningsministeren, herunder om klagefrist eller om, at visse
afgørelser ikke kan indbringes for
undervisningsministeren.
Stk. 2. Retlige
spørgsmål vedrørende afgørelser om en
studerendes retsstilling kan altid indbringes for
undervisningsministeren.
Kapitel 9
Ikrafttræden og overgang
§ 43.
Undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens
§§ 44-46 træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 3. Lov om
Danmarks Journalisthøjskole ophæves.
Stk. 4. Regler, der
er udstedt i medfør af lov om Danmarks
Journalisthøjskole eller i medfør af lov om Centre
for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner
for videregående uddannelser m.v., forbliver i kraft, indtil
de afløses af regler udstedt i medfør af denne
lov.
§ 44.
Undervisningsministeren kan efter indstilling fra bestyrelsen
godkende, at § 16 fraviges med virkning indtil den 31.
december 2011.
§ 45.
Regnskab vedrørende 2007 for Danmarks
Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole
aflægges til undervisningsministeren af bestyrelsen for
medie- og journalisthøjskolen. Regnskab vedrørende
2007 for Danmarks Journalisthøjskole skal tillige indeholde
en åbningsbalance opgjort pr. 1. januar 2007.
Aflæggelse af regnskab og revision for 2007 sker efter
reglerne herom i lov om Centre for Videregående Uddannelse og
andre selvejende institutioner for videregående uddannelser
m.v.
Stk. 2. For
Danmarks Journalisthøjskoles udgifter fra og med den 1.
januar 2007 i henhold til momsloven, som efter momsloven ikke kan
fradrages ved en virksomhedsopgørelse af afgiftstilsvaret
(ikke fradragsberettiget købsmoms), og som Danmarks
Journalisthøjskole afholder ved køb af varer og
tjenesteydelser, til hvilke der ydes tilskud efter § 9 i
lov om Danmarks Journalisthøjskole, finder lovens
§ 25, stk. 2, tilsvarende anvendelse.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan yde tilskud til udgifter, der afholdes
i forbindelse med sammenlægning af Den Grafiske
Højskole med Danmarks Journalisthøjskole til medie-
og journalisthøjskolen.
Tjenestemænd
§ 46.
Tjenestemænd, der i forbindelse med Danmarks
Journalisthøjskoles overgang til selveje har valgt at
opretholde deres ansættelsesforhold som
statstjenestemænd, bevarer deres status som
statstjenestemænd under udførelse af arbejdet ved
medie- og journalisthøjskolen.
Stk. 2.
Tjenestemanden har ikke krav på ventepenge,
rådighedsløn eller pension som følge af
sammenlægningen af Danmarks Journalisthøjskole og Den
Grafiske Højskole og har pligt til at underkaste sig de
forandringer i sine tjenesteforretningers omfang og beskaffenhed,
som følger af denne sammenlægning.
Stk. 3.
Højskolen afholder lønudgifterne og indbetaler
pensionsbidrag til statskassen for sådanne
tjenestemænd, herunder eventuelle udgifter til ventepenge,
rådighedsløn og efterindtægt af løn.
Udgifter til aktuel pension afholdes af staten. I tilfælde af
højskolens ophør afholdes også eventuelle
udgifter til ventepenge eller rådighedsløn og
efterindtægt af løn af statskassen, hvis
højskolen ikke har midler til at afholde udgiften.