Undervisningsministeren (Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser
m.v. og forskellige andre love (Omlægning af ansvaret for
befordring til brobygning, ny befordringsordning ved korte
forløb, elektronisk ansøgning m.v.)
(Lovforslag nr. L 26).
I forbindelse med kommunalreformen overgik de hidtidige
amtskommunale befordringsordninger for uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser og unge og voksne deltagere i visse
undervisningsforløb til staten fra den 1. januar 2007.
Uddannelsessøgende, der deltager i
undervisningsforløb efter lov om brobygning til
ungdomsuddannelse, er omfattet af bestemmelserne i den nye
statslige befordringsordning. Herefter har deltagerne ret til rabat
på abonnementskort til befordring med bus, tog og metro i den
periode, hvor de brobygger til en ungdomsuddannelse.
Abonnementskort - dvs. personlige periodekort eller pendlerkort -
sælges typisk ikke med en kortere gyldighedsperiode end 30
dage, og det er efter reglerne ikke muligt at få rabat
på klippekort eller enkeltbilletter.
Brobygning kan tilrettelægges som korte forløb
eller lægges på enkelte dage om ugen. Det har derfor
vist sig at være et problem, at der kun kan gives tilskud til
køb af abonnementskort. Problemstillingen er yderligere
aktualiseret ved, at det fra den 1. august 2008 bliver obligatorisk
for elever i 10. klasse at følge et brobygningsforløb
på 2 uger med mulighed for 4 ugers frivillig brobygning i
tillæg, jf. kapitel 2 a i lov om vejledning om valg af
uddannelse og erhverv.
Det foreslås derfor, at brobygning udgår som
uddannelse eller uddannelsesforløb, der berettiger til rabat
efter lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser m.v., og at tilskud til befordring i forbindelse
med brobygning til en ungdomsuddannelse i stedet gives efter de
regler, der gælder for den uddannelse, som den
uddannelsessøgende brobygger fra (folkeskole, fri
grundskole, efterskole, husholdningsskole, håndarbejdsskole
m.fl.). Sådanne ordninger vil have den nødvendige
fleksibilitet, og samtidig undgås også, at
uddannelsessøgende i brobygningsforløb er omfattet af
to forskellige befordringsordninger med hver sin administration.
Forslaget kræver en ændring af lov om folkeskolen, lov
om vejledning om valg af uddannelse og erhverv, lov om
folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og
håndarbejdsskoler (frie kostskoler), lov om friskoler og
private grundskoler og lov om ungdomsskoler.
En lignende problemstilling gør sig gældende for
så vidt angår korte, kombinerede forløb blandt
andet på produktionsskoler og ved erhvervsuddannelserne, som
også er omfattet af befordringsrabatordningen. Der
foreslås derfor tillige indført en ny og mere
fleksibel befordringsordning for uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser, der deltager i korte forløb, hvor et
tilbud om rabat på et abonnementskort ikke er attraktivt.
Ordningen baseres på, at uddannelsesinstitutionen
sørger for befordring og efterfølgende får den
del af udgiften, der overstiger den uddannelsessøgendes
egenbetaling, refunderet af styrelsen.
På baggrund af de indvundne erfaringer med
administrationen af den nye statslige ordning har det desuden vist
sig nødvendigt at foretage en række yderligere
justeringer af lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., lov om
befordringsrabat til studerede ved videregående uddannelser
og SU-loven. Ændringerne har til blandt andet til hensigt at
lette administrationen af befordringsrabatordningen og hindre
misbrug af ordningen.
Endelig foreslås en ændring af SU-loven som
konsekvens af en aftale mellem Transport- og Energiministeriet og
DSB om omlægning af DSB's ungdomsrabatordning (WildCard),
så den fra den 1. juli 2007 også omfatter
uddannelsessøgende over 25 år, der modtager SU.
Arrivas ungdomsrabatordning (4U) omlægges tilsvarende. For at
lette jernbanevirksomhedernes administration af ordningen
forslås der skabt hjemmel til, at styrelsen på
anfordring elektronisk kan overføre oplysninger til
jernbanevirksomhederne om, hvorvidt en WildCard eller 4U kunde er
registret som SU-berettiget.
Idet jeg i øvrig henviser til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
forslaget til velvillig behandling i det høje Ting.