Undervisningsministeren (Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
(Lovforslag nr. L 25).
For at fastholde Danmarks position som et af verdens mest
velstående lande er det afgørende, at danske
uddannelser er af højeste kvalitet, og at flere unge
gennemfører en videregående uddannelse. Regeringens
målsætning er, at mindst 50 pct. af alle unge i 2015
skal have en videregående uddannelse, herunder en kort eller
mellemlang videregående uddannelse. For at denne
målsætning kan indfries, er det afgørende, at de
korte og mellemlange videregående uddannelser samlet
udgør en attraktiv vifte af uddannelsestilbud, der til
stadighed er tilpasset arbejdsmarkedets behov for kvalificeret
arbejdskraft. Det er endvidere afgørende, at uddannelserne
er kendetegnet ved høj kvalitet og ved stor
fleksibilitet.
Lovforslaget indeholder på den baggrund en række
centrale nyskabelser:
En ny fleksibel uddannelsesstruktur, hvor sammenhængen
mellem de korte og mellemlange videregående uddannelser
bliver tydeligere, og hvor overgangen fra det ene niveau til det
andet bliver lettere. Nyskabelsen består primært i, at
erhvervsakademiuddannede får mulighed for at videreuddanne
sig til professionsbachelorniveau gennem særligt
tilrettelagte overbygningsuddannelser af kortere varighed. Der
skabes desuden mulighed for at udbyde særlige
professionsbacheloruddannelser, hvor de studerende, der måtte
ønske det, får mulighed for at afslutte
forløbet tidligere med en erhvervsakademiuddannelse.
Systematisk kvalitetssikring af alle korte videregående
uddannelser, mellemlange videregående uddannelser,
professionsbacheloruddannelser, videregående
voksenuddannelser og diplomuddannelser samt af
uddannelsesinstitutionernes udbud heraf. Kvaliteten skal sikres
gennem et krav om akkreditering af såvel den enkelte
uddannelse som den enkelte institutions udbud heraf.
Akkrediteringen skal foretages af Akkrediteringsrådet i
henhold til fastsatte kriterier for kvalitet og relevans og give
sikkerhed for, at såvel uddannelse som institutionens
uddannelsesudbud har den ønskede kvalitet. Kun de
uddannelsesudbud og de uddannelser, der er blevet positivt
akkrediteret, skal kunne godkendes af undervisningsministeren, og
dermed få en plads i uddannelsessystemet.
Korte videregående uddannelser skal gennem
indførelse af obligatorisk praktik sikres større
kontaktflader til erhvervslivet. Derved styrkes uddannelsernes
sammenhæng med det arbejdsmarked, der er relevant for den
enkelte uddannelse, og samtidig opnår uddannelserne en
større relevans for såvel arbejdsgivere som
studerende.
Viden og indsigt om andre lande og kulturer er centrale
kundskaber. Korte og mellemlange videregående uddannelser
skal kunne tilrettelægges således, at det, i langt
højere grad end det er tilfældet i dag, bliver muligt
for den studerende at kombinere uddannelsen med et
uddannelsesophold i udlandet inden for den normerede studietid.
Endvidere skal institutionerne have mulighed for at
tilrettelægge uddannelser som paralleluddannelser, hvor dele
af den danske uddannelse også kan gennemføres ved
udenlandske institutioner. Endelig skal uddannelserne kunne
tilrettelægges som fællesuddannelser, hvor en
uddannelse sammensættes af dele af en udenlandsk uddannelse
og dele af en dansk uddannelse.
Erhvervsakademirådet og Rådet for de mellemlange
videregående uddannelser foreslås nedlagt. Samtidig
foreslås der oprettet et Råd for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, der
samlet får til opgave at rådgive om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser samt
om efter- og videreuddannelser i tilknytning hertil
(videregående voksenuddannelser og diplomuddannelser).
Sammenlægningen skal forenkle og rationalisere
rådgivningen og sikre, at der gives en sammenhængende
rådgivning, både i relation til
erhvervsakademiuddannelserne og professionsbacheloruddannelser og i
relation til efter- og videreuddannelsesområdet. Samtidig
skal etableringen af ét råd være med til at
understrege, at erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser indgår i et samordnet
uddannelsessystem af videregående uddannelser og medvirke til
at styrke uddannelsernes position i det samlede
uddannelsesbillede.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april
2008, dog således at lovens § 4 om obligatorisk praktik
og § 8 om tilrettelæggelse af uddannelser med henblik
på studieophold i udlandet først finder anvendelse fra
den 1. august 2009.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til
hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.