L 22 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om pligtaflevering af offentliggjort materiale.
(Forlængelse af revisionsklausul).
Fremsat den 28. november 2007 af
kulturministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om pligtaflevering af
offentliggjort materiale
(Forlængelse af revisionsklausul)
§ 1
I lov nr. 1439 af 22. december 2004 om
pligtaflevering af offentliggjort materiale foretages
følgende ændring:
1.§ 22, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2 .
Kulturministeren fremsætter forslag om revision af loven
senest i folketingsåret 2010-11.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Med dette lovforslag tilsigtes en udskydelse af en revision af
lov nr. 1439 af 22. december 2004 om pligtaflevering af
offentliggjort materiale indtil det tidspunkt, hvor der må
forventes at foreligge det nødvendige grundlag for
overvejelser om en evt. indholdsmæssig revision af
loven.
Ved lov nr. 1439 af 22. december 2004, som trådte i
kraft 1. juli 2005, blev der gennemført en
pligtafleveringsordning, som bragte lovgivningen om pligtaflevering
i overensstemmelse med den teknologiske udvikling, og som samlede
lovgivningen om pligtaflevering i én lov.
Pligtafleveringsordningen omfatter følgende
hovedområder:
- værker
udgivet i eksemplarform
- materiale
offentliggjort i elektroniske kommunikationsnet
- radio- og
fjernsynsprogrammer og
- film produceret
med henblik på offentlig forevisning.
For så vidt angår værker udgivet i
eksemplarform (som fx bøger) og film produceret med henblik
på offentlig forevisning, indebar loven af 2004 stort set en
videreførelse af tidligere ordninger.
For så vidt angår radio- og fjernsynsprogrammer,
indebar loven af 2004 etablering af lovgrundlag for
afleveringsordninger, der tidligere var baseret på
aftale.
For så vidt angår materiale offentliggjort i
elektroniske kommunikationsnet, indebar loven af 2004 en
væsentlig reform med hensyn til indsamling, bevaring og
tilgængeliggørelse af internetmateriale.
Det Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket virker i
samarbejde som pligtafleveringsinstitution for internetmaterialet,
og institutionerne har udviklet et system til arkivering af
materialet fra internettet.
Da det indsamlede materiale fra internettet kan indeholde
personfølsomt materiale, er det forudsat, at
tilgængeliggørelse kun sker til forskningsbrug.
2. Baggrunden for
revisionsklausulen
Lovgivningen om pligtaflevering blev senest revideret ved lov
nr. 1439 af 22. december 2004 om pligtaflevering af offentliggjort
materiale. Om behandlingen af loven henvises til Folketingstidende:
Till. A 2244 (Fremsat skriftligt 4/11-04), Till. A 2210 (Lovforslag
som fremsat), FF 1169 (1. behandling 12/11-04), Till. B 629
(Ændringsforslag til 2. behandling, stillet 8/12-04), FF 2818
( 2. behandling 10/12-04), Till. B 503
(Tillægsbetænkning 15/12-04), FF 3123 (3. behandling
16/12-04), Till. C 118 (Lovforslag som vedtaget 16/12-04).
Lovrevisionen havde på baggrund af anbefalingerne i
»Udredning om bevaring af kulturarven«
(Kulturministeriet 2003) til formål at modernisere grundlaget
for pligtafleveringsordningen især på det elektroniske
område og at samle reguleringen af
pligtafleveringsområdet under én lov.
I henhold til loven er udstedt bekendtgørelse nr. 636
af 13. juni 2005 om pligtaflevering af offentliggjort
materiale.
Bekendtgørelsen indeholder bl.a. bestemmelser, der
nærmere udformer principperne for pligtaflevering af
materiale, som offenligtgøres i elektroniske
kommunikationsnet.
Det Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket er
pligtafleveringsinstitutioner på området.
Indsamlingsmetoden er en automatiseret proces, hvorved materialet
fra internettet kopieres til et elektronisk arkiv
(høstning), og det indhøstede materiale bevares i
elektroniske arkiver på henholdsvis Det Kongelige Bibliotek
og Statsbiblioteket, det såkaldte Netarkiv.
Der kan gives adgang til arkivet efter reglerne i
ophavsretsloven og § 10 i lov om behandling af
personoplysninger. Sidstnævnte bestemmelse indeholder
mulighed for, at der kan gives adgang til følsomme
personoplysninger, hvis dette alene sker med henblik på at
udføre statistiske eller videnskabelige undersøgelser
af væsentlig samfundsmæssig betydning, og hvis
behandlingen er nødvendig for udførelsen af
undersøgelserne, jf. nærmere nedenfor.
Under lovbehandlingen drøftede man muligheden for at
isolere de personfølsomme dele af Netarkivet, hvorved der
evt. ville kunne gives adgang til brug af Netarkivet til andre
formål end forskningsformål. Det var baggrunden for, at
der i loven blev indsat en bestemmelse i § 22,
stk. 2, hvorefter kulturministeren fremsætter forslag om
revision af loven senest i folketingsåret 2007-08.
Det har indtil nu været nødvendigt for
pligtafleveringsinstitutionerne at koncentrere kræfterne om
opbygning og drift af Netarkivet og løsningen af de mange
tekniske problemer i denne forbindelse.
Det må herefter anses for nødvendigt på
dette grundlag at gennemføre en nærmere analyse,
også med inddragelse af internationale erfaringer, af
mulighederne for at afgrænse følsomme
personoplysninger, jf. § 7 i persondataloven, før
en evt. indholdsmæssig revision af loven kan overvejes.
Der er efter Kulturministeriets vurdering ikke i øvrigt
forhold på pligtafleveringsområdet, som på
nuværende tidspunkt nødvendiggør en revision af
loven.
3. Vedrørende indsamling af
materiale, som offentliggøres i elektroniske
kommunikationsnet ( Netarkivet)
3.1. Specielt vedrørende
adgang til Netarkivet og følsomme personoplysninger
3.1.1.Baggrund
Netarkivet, der dannes som følge af de i henhold til
pligtafleveringsloven foretagne høstninger af
internetmateriale, består for størstedelens
vedkommende af ikke-følsomme personoplysninger, jf.
persondatalovens § 7. Det indeholder imidlertid
også følsomme personoplysninger. Disse følsomme
personoplysninger kan ikke umiddelbart udskilles fra det
øvrige materiale, således at man kun giver adgang til
ikke-følsomme personoplysninger. Arkivet adskiller sig i
så henseende ikke fra internettet, hvor man ved hjælp
af søgemaskiner, som fx Google, kan finde alle slags
oplysninger, og hvor man også uforvarende kan støde
på følsomme personoplysninger, selv om man ikke
specifikt søger sådanne.
På den baggrund har man efter samråd med
Datatilsynet fundet, at indtil det måtte blive muligt at
isolere følsomme personoplysninger, må hele arkivet
betragtes som følsomt, således at de vilkår, der
fastsættes for adgangen, bliver dem, der gælder for
følsomme personoplysninger.
Persondataloven indeholder mulighed for, at der i
medfør af § 10, stk. 1, kan gives adgang til
følsomme personoplysninger, hvis dette alene sker med
henblik på at udføre statistiske eller videnskabelige
undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig
betydning, og hvis behandlingen er nødvendig for
udførelsen af undersøgelserne. Ifølge
stk. 2 må oplysningerne ikke senere behandles i andet
end statistisk eller videnskabeligt øjemed. Det samme
gælder behandling af andre oplysninger, som alene foretages i
statistisk eller videnskabeligt øjemed, jf. persondatalovens
§ 6. Endelig må oplysningerne ifølge
stk. 3 kun videregives til tredjemand efter forudgående
tilladelse fra tilsynsmyndigheden. Tilsynsmyndigheden kan stille
nærmere vilkår for videregivelsen.
Ved imødekommelse af ansøgninger om til
forskningsformål at få adgang til arkivet og få
videregivet materiale, der kan indeholde følsomme
personoplysninger, skal der fastsættes de fornødne
vilkår for benyttelsen. Som vilkår kan bl.a.
fastsættes,
- at den
pågældende behandling - i det omfang det kan forudses,
at der vil blive behandlet følsomme personoplysninger -
forinden iværksættelse anmeldes til Datatilsynet i
overensstemmelse med reglerne herom i persondataloven,
- at de
oplysninger, der gives adgang til, kun anvendes til det angivne
formål,
- at videregivne
personoplysninger efter endt brug eller inden for en fastsat
tidsfrist slettes,
- at der
identificeres en dataansvarlig for de i det videregivne materiale
indeholdte personoplysninger.
De anmeldelsespligtige dele af behandlingerne er underlagt de
skærpede sikkerhedskrav i kapitel 3 i bekendtgørelse
nr. 528 af 15. juni 2000, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 201 af 22. marts 2001, om
sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning
(sikkerhedsbekendtgørelsen). Dette betyder bl.a., at der
skal ske logning som beskrevet i sikkerhedsbekendtgørelsens
§ 19.
Netarkivet indeholder kun i mindre omfang følsomme
personoplysninger. Da de konkrete forskningsprojekter i mange
tilfælde ikke tilsigter at behandle følsomme
personoplysninger, er en forudgående tilladelse fra
Datatilsynet i disse tilfælde ikke fornøden.
Persondatalovens § 10, stk. 2 og 3, skal dog
iagttages. Herudover vil det være et vilkår for adgang
til arkivet, at der straks skal rettes henvendelse til Datatilsynet
med henblik på indhentelse af den fornødne tilladelse
til behandlingen, såfremt det i forbindelse med
forskningsprojektets gennemførelse mod forventning skulle
vise sig, at der alligevel vil indgå følsomme
personoplysninger.
Af lovens forarbejder fremgår desuden, at
»For at lette administration af adgangen til arkivet vil
pligtafleveringsinstitutionerne søge at udarbejde
procedurer, der kan identificere materiale, der ikke indeholder
følsomme persondata. Dette vil typisk være materiale
der offentliggøres fra offentlige institutioners og
større virksomheders, herunder medievirksomheders,
netsteder. Det må forudsættes, at netsteder af denne
karakter har etableret de fornødne administrative
it-procedurer, således at de ikke offentliggør
følsomme persondata. Materiale, der hidrører fra
sådanne netsteder, vil kunne blive lagt i et separat arkiv,
hvortil adgangen kan gives i medfør af ophavsretslovens
bestemmelser herom.«
Under lovforslagets behandling i Folketinget blev der stillet
spørgsmål til ministeren bl.a. om begrænsningen
i adgangen til netarkivet.
Af ministerens svar fremgik det, at
». pligtafleveringsinstitutionerne for at lette adgangen
til arkivet vil søge at udarbejde procedurer, der kan
identificere materiale, der ikke indeholder følsomme
personoplysninger. Dette materiale vil være offentligt
tilgængeligt på Det Kongelige Bibliotek og
Statsbiblioteket.«.
For at sikre en opfølgning heraf blev der
tilføjet en revisionsbestemmelse, jf. pligtafleveringsloven
§ 22 stk. 2. »Kulturministeren
fremsætter forslag om revision af loven senest i
folketingsåret 2007-8.«
Pligtafleveringsinstitutionerne er blevet opmærksomme
på, at det måske er muligt at finde andre og bedre
teknologiske løsninger til at kontrollere adgangen til de
følsomme personoplysninger i arkivet, end dem, man kunne se,
da loven blev udarbejdet, jf. nedenfor under 3.1.2.
Etablering af et internetarkiv er et frontteknologisk projekt,
og der findes derfor ikke 'hyldeklare' systemer og
værktøjer til brug for løsningen af opgaven.
Det Kgl. Bibliotek og Statsbiblioteket har i fællesskab
udviklet et system, der gør det muligt for
bibliotekspersonalet at styre og administrere indsamling af
materiale fra internettet. Der er stor international interesse for
systemet, og det har placeret Danmark som foregangsland på
feltet. Udviklingsressourcerne har således i første
omgang været koncentreret om at udvikle systemet for at sikre
indsamlingen og bevaringen af materialet, hvilket har betydet, at
udviklingen af adgangsværktøjer har måttet
udskydes.
Forskernes interesse for etableringen af Netarkivet har fra
begyndelsen været stor. I de første år vil meget
af det materiale, der findes i arkivet stadig kunne findes på
det levende net. Til trods herfor viste der sig hurtigt at
være behov for at tilvejebringe mulighed for adgang til
arkivet for forskere. Således har en række forskere
ansøgt og fået adgang til materialet. Netarkivet
arbejder for at implementere en mere brugervenlig adgang.
3.1.2. Forslag om en udredning
Det Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket anser det derfor
for nødvendigt at gennemføre en udredning, der
nærmere kan belyse følgende:
- Der er nu
indsamlet en forholdsvis stor mængde data, som kan danne
grundlag for en nærmere analyse af, hvilke former for
følsomme personoplysninger der findes i arkivet, hvilken
sammenhæng de indgår i, og hvordan de i givet fald kan
findes.
- På baggrund
heraf bør der gennemføres en række
eksperimentelle søgninger og undersøgelser i arkivet
for at indkredse, hvorledes det vil være muligt at
afgrænse følsomme personoplysninger samt at
fastslå problemets omfang i det faktisk indsamlede
materiale
- Disse
søgninger og undersøgelser kan danne baggrund for at
vurdere, hvad man administrativt og teknisk kan hindre adgangen
til, således at slutbrugeren stadig oplever den
begrænsede adgang som en meningsfuld adgang. Det drejer sig
her om, hvorvidt en blokering af søgning eller visning af
enkeltelementer som f.eks. personnavne eller billeder, dele
(sektioner) af dokumenter, hele dokumenter mv. stadig kan give
meningsfulde resultater for brugeren.
- Resultatet af
disse undersøgelser vil danne grundlag for en dialog med
Datatilsynet med henblik på at afklare, hvilke krav der
stilles i forbindelse med en udvidet adgang til det indsamlede
materiale, hvilke tekniske muligheder der er for at
imødekomme Datatilsynets fordringer, og hvilke
løsninger man kan anbefale.
Spørgsmålet om adgang til arkiverede hjemmesider
påkalder sig også international interesse, og blandt
Det Kongelige Bibliotek og Statsbibliotekets internationale
samarbejdspartnere i EU og USA arbejdes der på at finde
løsninger, der tager højde for de særlige
hensyn, som arkiveringen af følsomme personoplysninger
stiller institutionerne overfor.
Kulturministeriet er indstillet på at fremme
gennemførelsen af en sådan udredning.
3.2. Specielt vedrørende
strategier mv. for indsamling af materiale
3.2.1. Baggrund
De nærmere bestemmelser om indsamlingen m.v. er fastsat
i kapitel 2 i bekendtgørelse nr. 636 af 13. juni 2005 om
pligtaflevering af offentliggjort materiale.
Pligtaflevering af internettet administreres af Det Kongelige
Bibliotek og Statsbibliotektet i fællesskab. I den
forbindelse har de to biblioteker dannet en organisation,
Netarkivet.dk, der ledes af en styregruppe bestående af
repræsentanter for de to biblioteker samt den daglige leder
af Netarkivet.dk.
Netarkivet begyndte som planlagt at indsamle og bevare den
danske del af internettet i juli 2005. Indsamling og bevaring
foretages ved hjælp af et system, som er udviklet af de to
biblioteker. Dette system benytter flere open source-programmer, og
Netarkivet har i 2007 udsendt hele systemet som open source.
Der har været stor international interesse for
Netarkivets aktiviteter og systemerne i særdeleshed.
Således har flere europæiske nationalbiblioteker haft
systemet på prøve, allerede inden det blev frigivet
som open source, og flere ønsker at teste, om Netarkivets
system vil kunne klare deres forpligtelser vedrørende
arkivering af internettet. Netarkivet vil i fremtiden udbygge det
internationale samarbejde om videreudviklingen af det danske
system.
Netarkivet indsamler det danske internetmateriale efter tre
strategier:
-
Tværsnitshøstning (4 gange årligt)
- Selektiv
høstning (80 udvalgte web-steder høstes hyppigt)
-
Begivenhedshøstning (2-3 gange årligt)
Baggrunden for valget af denne trestrengede strategi var, at
de tre indsamlingsstrategier skulle komplettere hinanden, og det
vurderedes, at de hver især med den angivne
høstningsfrekvens var nødvendige for at sikre en
så fuldstændig dækning af det danske internet som
muligt.
3.2.2. Erfaringer
Tværsnitshøstning
Formålet med denne type høstninger er at få
et komplet »øjebliksbillede« af det danske
internet ved at høste alt det offentliggjorte materiale fire
gange om året. Der er i de første to år
foretaget tre høstninger, en i 2005 og to i 2006. I 2007 vil
der blive foretaget tre høstninger.
En tværsnitshøstning går ud fra en
opdateret liste over domæner inden for topdomænet .dk,
som Netarkivet får fra DK Hostmaster. Strategien for de
første tre høstninger har været at høste
i trin, således at alle web-steder høstes op til en
vis størrelsesmæssig grænse. Forskellige
tekniske metoder til grænsedragning har været
afprøvet
Konklusion vedrørende
tværsnitshøstningerne: Det har ikke fra starten
været muligt at gennemføre fire årlige
høstninger på grund af tekniske udfordringer, som dels
betød, at der måtte indsættes ekstra
udviklingsressourcer på fejlretning og udvikling af
særlige moduler, dels at høstningen i perioder
måtte stilles i bero. Hertil kommer at det faktiske volumen
for en tværsnitshøstning er langt større end
oprindeligt anslået. Det anslåede volumen i 2003 var
3,5 TB, mens det faktiske volumen i 2006 var 11 TB. Dette skyldes
bl.a. at det er blevet almindeligt, at folk lægger fotos og
videoer på deres hjemmesider. Udviklingen bekræfter, at
nettet ikke er statisk, og at det derfor er nødvendigt
løbende at tilpasse indsamlingsstrategi, software og
økonomi.
Selektiv høstning
Formålet med selektiv høstning er at indsamle
web-steder, der ud fra en faglig vurdering har værdi for
fremtiden, og hvor kun det værdifulde bevares. I dialog med
forskere fastsattes i forbindelse med loven et antal på 80
udvalgte web-steder.
Det blev i lovbemærkningerne understreget, at da
internettet er et dynamisk medie, der præges af skiftende
aktivitetsformer og genrer, vil udvalget af web-steder, der
høstes, skulle vurderes løbende.
Når et web-sted er udpeget som genstand for selektiv
høstning, skal det undersøges, hvor ofte og hvor dybt
der skal høstes. En netavis vil typisk have to eller flere
forsider, der skifter flere gange i døgnet og derunder mange
lag sider, der ikke ændrer sig. Selektiv høstning
kræver derfor megen manuel overvågning af nettet og de
udvalgte web-steder for at sikre, at der høstes de
nødvendige sider og i den nødvendige frekvens.
Konklusion vedrørende selektiv høstning: Det har
ikke været muligt fra starten at identificere alle 80
web-steder, dels på grund af internettets vækst i
omfang og genrer, dels på grund af behov for forbedring af
det tekniske system, som de faglige medarbejdere benytter til
opsætning og justering af indsamlingsprofilerne for de
enkelte web-steder. Efter tilførsel af ekstra fagkyndigt
personale forventes samtlige 80 web-steder at blive identificeret i
løbet af 2007.
Begivenhedshøstning
En begivenhed er defineret som bevaringsværdig, hvis
den:
- skaber debat i
befolkningen og menes at have en betydning for Danmarks historie
eller udvikling
- udløser
nye web-steder
- også
behandles i stort omfang på eksisterende web-steder
En »begivenhedshøstning« kan være en
kortvarig ekstra indsats på et enkelt eller nogle få
domæner, eller det kan være en længerevarende
indsats, hvor høstningsfrekvensen nedtrappes,
efterhånden som aktiviteten på nye web-steder aftager.
Nogle begivenheder er forudsigelige, men de fleste begivenheder vil
ikke kunne forudsiges. Det er først, når en
sådan begivenhed er i gang, dvs. når der er
opstået nye web-steder, når begivenheden har skabt
debat, og når den behandles på eksisterende web-steder,
at den bliver en begivenhed i Netarkivets forstand.
Konklusion vedrørende begivenhedshøstning: Denne
delstrategi vurderes at være opfyldt, idet de
væsentligste begivenheder i perioden er indsamlet som fx
debatten i forbindelse med Muhammed-tegningerne.
Kulturministereren har nedsat en redaktionsgruppe
bestående af repræsentanter fra universiteterne samt
medie- og forlagsverdenen. Redaktionen mødes med
repræsentanter fra Netarkivet 2-3 gange årligt for at
rådgive om faglige spørgsmål. Redaktionen yder i
kraft af sin samlede ekspertise en værdifuld indsats, dels
ved at bidrage til at formulere kriterier for indsamling af
begivenheder og indsamling af web-steder uden for .dk, som er
rettet mod et dansk publikum, dels ved at finde og vurdere
web-steder, der skal indsamles selektivt.
3.3. Vurdering
Det er pligtafleveringsinstitutionernes vurdering, at der ikke
på nuværende tidspunkt foreligger tilstrækkeligt
grundlag for fremsættelse af forslag om indholdsmæssig
revision af loven, jf. ovenfor under 3.1.
Kulturministeriet deler denne vurdering.
Med hensyn til det bevillingsmæsssige grundlag for
indsamling, bevaring og tilgængeliggørelse af
materiale fra internettet bemærkes følgende:
I redegørelsen for driftsøkonomien for
Netarkivet var en af forudsætningerne følgende: Det er
i beregningerne forudsat, at prisen for datalager udvikler sig
omvendt proportionalt med væksten af den danske del af
internettet. Som konsekvens af dette er prisen for at lagre et
givet års høstninger konstant. Dette forhold blev
undersøgt nøje ved at gennemgå diskprisernes
udvikling over en 10-årig periode og ved at undersøge
udviklingen af størrelsen på internettet generelt.
Behovet for lagerplads har efterfølgende vist sig at
følge de oprindelige størrelses-estimater meget godt,
men diskprisernes fald har taget en ny retning, idet de ikke
længere falder med samme hast som tidligere.
Kulturministeriet vil vurdere mulighederne for at løse
de rejste spørgsmål inden for ministeriets
bevillingsmæssige rammer.
4. Lovens øvrige
områder
4.1. Værker som
offentliggøres ved udgivelse i eksemplarform
4.1.1. Baggrund
Lov nr. 1439 af 22. december 2004 om pligtaflevering af
offentliggjort materiale videreførte stort set uændret
de regler vedrørende værker, der udgives i
eksemplarform, som blev formuleret i lov nr. 423 af 10. juli 1997
om pligtaflevering af udgivne værker. Med 1997-loven skete
der en afgørende modernisering af reglerne for
området, som har vist sig at være holdbar og som med
enkelte, hovedsageligt redaktionelle, revisioner kunne
videreføres i loven af 2004.
4.1.2. Erfaringer
Forventningen var i 1997, at omfanget af trykte værker
ville falde, mens omfanget af værker i elektronisk form ville
stige og blive en dominerende udgivelsesform. Dette har holdt stik,
men den elektroniske udgivelse sker på internettet, ikke i
fysisk form (disketter, cd-rom). På nuværende tidspunkt
synes den foretrukne udgivelsesform at være dels via
internettet, dels på tryk. Trykte publikationer er
således fortsat den helt dominerende udgivelsesform for
værker i fysisk form.
4.2. Radio- og
fjernsynsudsendelser
4.2.1. Baggrund
Med 2004-loven blev radio- og fjernsynsprogrammer for
første gang afleveringspligtige. I loven og den
tilhørende bekendtgørelse udstikkes principper for,
hvad der skal indsamles, og hvordan det skal indsamles: Det er
danske programmer, der skal indsamles, og der gives en definition
af, hvad der skal forstås ved dansk. Indsamling skal ske ved,
at Statsbiblioteket selv forestår optagelserne ved nedtagning
fra antenne, kabel eller satellit uden omkostninger for
stationerne.
Indsamling af radio/tv har fundet sted tidligere, idet Statens
Mediesamling siden 1987 indsamlede danske programmer, primært
DR og TV 2 inkl. regioner samt lokalradio/tv i udvalg. Indsamlingen
skete ved, at de stationer, som Statens Mediesamling havde
indgået aftale med, afleverede bånd mod refusion af
bånd- og forsendelsesomkostninger.
4.2.2. Erfaringer
Den teknologiske udvikling muliggør, at indsamlingen nu
kan ske ved, at Statsbiblioteket selv nedtager programmerne. Det
forberedende arbejde med de tekniske installationer og
it-infrastrukturen blev gennemført i 2005. Der blev i 2005
indsamlet materiale fra 6 tv-kanaler og 7 radiokanaler.
Fra januar 2006 har nedtagningssystemet for radio/tv
kørt i drift, således at alle radio/tv-stationer, som
geografisk kan nås fra Statsbiblioteket, nu modtages fra
enten antenne, kabel-TV, satellit eller internettet og lagres
direkte på bibliotekets servere.
For så vidt angår lokalstationer, som
Statsbiblioteket ikke selv kan optage, afleverer stationerne
bånd til Statsbiblioteket mod refusion af
omkostningerne.
Mediebilledet er under stærk forandring, og det
præger varetagelsen af pligtafleveringsopgaven. Der kommer
nye kanaler, og nye kommercielle initiativer dukker op. Det
kræver konstant overvågning af markedet for at sikre,
at stationer, som falder ind under lovens kriterier, nedtages og
bevares. Det er derfor hensigtsmæssigt, at loven udstikker
principperne for, hvad der skal afleveres, og ikke præcist
hvilke stationer der skal afleveres. Udviklingen rejser
spørgsmål vedrørende det
bevillingsmæssige grundlag, og Kulturministeriet vil vurdere
mulighederne for at løse det rejste spørgsmål
inden for ministeriets bevillingsmæssige rammer.
Indsamling af lokalradio/TV sker selektivt. Der indsamles i
henhold til principperne kun en uge om året (uge 46).
Målsætningen er at tilvejebringe en repræsentativ
samling af udsendelser, der imødekommer forskningens
behov.
Ligesom for Netarkivet har Kulturministeriet nedsat en
Redaktionsgruppe for Radio/tv bestående af
repræsentanter fra forsknings- og medieverdenen. Redaktionen
mødes med repræsentanter fra Statsbiblioteket 2-3
gange årligt og yder i kraft af sin samlede ekspertise og
indsigt i medieudviklingen en meget værdifuld
rådgivning for biblioteket.
4.3. Film, der produceres med henblik
på offentlig forevisning
4.3.1. Baggrund
Kapitel 5 i pligtafleveringsloven af 22. december 2004
omhandler film og er generelt overført fra den
daværende filmlov. I kapitel 4 i bekendtgørelsen til
loven præciseres formatkravene til pligtafleveret
filmmateriale, hvis filmen er støttet af Det Danske
Filminstitut.
Det skal bemærkes, at film adskiller sig fra andre
afleveringspligtige materialer. Afleveringspligten for film
støttet af Filminstituttet omfatter ikke kun en kopi, som
tilfældet er for fx bøger og dvd, men omfatter filmens
basismateriale, den originale lydside og en ubrugt kopi af filmen,
som den fremtrådte for publikum.
4.3.2. Erfaringer
Filminstituttets filmarkiv håndterer fysisk materialet,
godkender kvalitet og har ansvaret for den optimale
opbevaring.
Vedrørende reklamefilm er der truffet aftale med Dansk
Reklamefilm om samlet aflevering af en filmkopi med årets
biografreklamer.
For så vidt angår film optaget digitalt eller
på båndformater, afleveres der i dag en digital
betacam-master, der pt. vurderes som det bedst egnede
bevaringsmateriale. Filminstituttet planlægger fremover at
kræve støttede film optaget i HD formater, der visuelt
er bedre, og som vil være fremtidens tv-standard. I så
fald vil HD blive pligtafleveringsformatet.
4.4. Vurdering
Det er pligtafleveringsinstitutionernes vurdering, at der
på nuværende tidspunkt ikke er behov for en
indholdsmæssig revision af loven.
Kulturministeriet deler denne vurdering.
5. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
6. Administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ikke bestemmelser med administrative
konsekvenser.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgere
(privatpersoner).
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige konsekvenser.
11. Høring
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Akademiet for de tekniske Videnskaber,
Amtsrådsforeningen i Danmark, Antipiratgruppen,
Arbejderbevægelsens Bibliotek og Arkiv, Arkitektforbundet,
Beskæftigelsesministeriet, Bibliotekarforbundet,
Bibliotekslederforeningen, Biblioteksstyrelsen, Billedkunstnernes
Forbund, Boligselskabernes Landsforening, Brancheforeningen for
Undervisningsmidler, Brancheorganisationen Forbrugerelektronik,
Business Software Alliance, Canal Digital, Copy-Dan, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Biblioteksskole, Danmarks
Blindebibliotek, Danmarks Forskningsbiblioteksforening, Danmarks
Idræts-Forbund, Danmarks Natur- og Lægevidenskabelige
Bibliotek, Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Artist Forbund, Dansk BiblioteksCenter, Dansk Blindesamfund,
Dansk Fagpresse, Dansk Filmfotograf Forbund, Dansk
Firmaidrætsforbund, Dansk Folkemindesamling, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Forening til Bekæmpelse
af Produktpirateri, Dansk Forfatterforening, Dansk Fotografisk
Forening, Dansk Galleri Sammenslutning, Dansk Handel og Service,
Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Journalistforbund, Dansk
Kapelmesterforening, Dansk Kommunikationsforening, Dansk
Komponistforening, Dansk Kulturhistorisk Museumsforening, Dansk
Kunstnerråd, Dansk Magasinpresses Udgiverforening, Dansk
Metalarbejderforbund, Dansk Musikbiblioteksforening, Dansk Musiker
Forbund, Dansk Musikforlæggerforening, Dansk
Skuespillerforbund, Dansk Solist-Forbund, Danske Billedautorer,
Danske Billedkunstneres Fagforening, Danske Dagblades Forening,
Danske Dramatikeres Forbund, Danske Filminstruktører, Danske
Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske Jazz-, Beat- og
Folkemusikautorer, Danske Kunsthåndværkere, Danske
Mediers Forum, Danske Populærautorer, Danske Reklamebureauers
Brancheforening, Danske Skønlitterære Forfattere,
Danske Teatres Fællesorganisation, Danske Tegneserieskabere,
Danske Uafhængige Pladeselskaber, Datatilsynet, DDJO, De
Samvirkende Invalideorganisationer, Den danske Boghandlerforening,
Den danske Forlæggerforening, Den Kristne Producent Komite,
Det Centrale Handicapråd, Det danske Akademi, Det Danske
Filminstitut, Det Kgl. Bibliotek, Det Kgl. Teater, DIFO, Digital
Forbruger Danmark, Direktoratet for Kriminalforsorgen, DK 4, DK
Hostmaster A/S, Docent Thomas Riis, Domstolsstyrelsen, DR,
Døvefilm Video, Film- og TV-arbejderforeningen, FILMRET,
Finansministeriet, Finansrådet, Fonden for Aktive Blinde,
Forbrugerrådet, Forenede Danske Antenneanlæg,
Foreningen af Arbejderbevægelsens Medievirksomheder,
Foreningen af Auktionsledere i Danmark, Foreningen af
Billedmedieoversættere, Foreningen af Danske InternetMedier,
Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter, Foreningen af Danske
Kunstmuseer, Foreningen af Danske Naturhistoriske Museer,
Foreningen af Danske Sceneinstruktører, Foreningen af
Filmudlejere i Danmark, Foreningen af Kommercielle Lokalradio og
TV-stationer, Foreningen af Videogramdistributører i
Danmark, Foreningen Danske Designere, Foreningen for Dansk Internet
Handel, Forskningsbibliotekernes Chefkollegium,
Forsvarsministeriet, Frederiksberg Kommune, Fællesrådet
for Autorer, Fællesrådet for Udøvende Kunstnere,
Færøernes Hjemmestyre, Grafisk Arbejdsgiverforening,
Gramex, Grønlands Hjemmestyre, HK, HORESTA, HTS-I,
Håndværksrådet, IFPI Danmark,
IT-Brancheforeningen, ITEK, KODA, Kommunernes Landsforening,
Kommunernes Skolebiblioteksforening, Konkurrence Rådet,
Kræftens Bekæmpelse, Kulturarvsstyrelsen,
Kulturministeriets Rektorer - KUR, Kunsthandlerforeningen,
Kunstrådet, Københavns Kommune, Landsforeningen til
bevaring af fotografier og film, Landsorganisationen i Danmark,
Lægemiddel Industri foreningen, Multi Medie Foreningen,
Nordisk Copyright Bureau, Ophavsretligt Forum,
Ophavsretslicensnævnet, Ordblinde/Dysleksiforeningen, Patent-
og Varemærkestyrelsen, Phonofile, Praktiserende Arkitekters
Råd, Producentforeningen, Professor Jens Schovsbo, Professor
Mads Bryde Andersen, Professor Niels Ole Finnemann, Institut for
Informations og Medievidenskab, Aarhus Universitet, Professor Palle
Bo Madsen, Professor Peter Blume, PROSA, Radio 2, Rektor Morten
Rosenmeier, Rektorkollegiet, RettighedsAlliancen, Rigsarkivet,
Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske Scenografer,
Sammenslutningen af Lokalarkiver, Sammenslutningen af lokale radio-
og tv-stationer i Danmark, Samrådet for Ophavsret, SKY Radio,
SMID, Socialministeriet, Solistforeningen af 1921, Speaker- og
Indlæserforeningen, Statens Kunstfond, Statens Museum for
Kunst, Statsbiblioteket, STOP I/S, TDC, Teaterteknikerforbundet,
Tegnerne/Tegnerforbundet af 1919, Teknologirådet, TV
2/DANMARK, TV 3, TV 3+, TvDanmark, UBOD, UBVA, Viasat.
12. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømøssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 22, stk. 2)
Det følger af den nuværende § 22,
stk. 2, at forslag om revision af loven skal fremsættes
senest i folketingsåret 2007-08. Med bestemmelsen udskydes
revisionen af loven til senest i folketingsåret 2010-11. I
øvrigt henvises til de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at ændringsloven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov nr. 1439 af 22. december 2004 om
pligtaflevering af offentliggjort materiale foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 22.
--- Stk. 2.
Kulturministeren fremsætter forslag om revision af loven
senest i folketingsåret 2007-08. | | 1.§ 22, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2. Kulturministeren
fremsætter forslag om revision af loven senest i
folketingsåret 2010-11.« |