L 2 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om udnyttelse af vandkraften i Gudenå.
(Forlængelse af Gudenaacentralens koncession til den 8.
januar 2014).
Fremsat den 28. november 2007 af
miljøministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udnyttelse af
vandkraften i Gudenå
(Forlængelse af Gudenaacentralens
koncession til den 8. januar 2014)
§ 1
I lov nr. 184 af 20. marts 1918 om udnyttelse af
vandkraften i Gudenå, som ændret ved lov nr. 1274 af
20. december 2000 og lov nr. 1054 af 17. december 2002, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1 ændres
»indtil den 8. januar 2008« til: »indtil den 8.
januar 2014«.
2.§ 1, litra o,
ophæves.
Litra p og q bliver herefter litra o og p.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag L 5,
som blev fremsat den 3. oktober 2007 af miljøministeren. Ved
førstebehandlingen af lovforslaget den 9. oktober 2007 var
der generel opbakning til forslaget. For så vidt angår
fremsættelsen den 3. oktober 2007, henvises til
Folketingstidende 2007-08: Tillæg A 94 og 100.
1.1 Formålet med
lovforslaget
Hensigten med lovforslaget er at skabe hjemmel til at
forlænge den koncession, som Gudenaacentralen
(Tangeværket) har til at udnytte vandkraften i Gudenåen
jf. Lov nr. 184 af 20/03/1918 med senere ændringer med
yderligere 6 år dvs. indtil den 8. januar 2014, således
at der sikres 3 år til gennemførelse af
vandplanlægningen, og at der yderligere sikres en
treårig periode til en eventuel projektforberedelse.
Ved samme lejlighed ophæves 1918-lovens § 1,
litra o, som stiller krav om, at koncessionshavernes ansatte skal
have dansk indfødsret, da den ved en fejl ikke er blevet
ophævet tidligere.
1.2 Baggrund for lovforslaget
Tangeværket, der ejes af Gudenaacentralen A.m.b.a., er
et af de 20 vandkraftværker, som blev opført i
tiåret omkring første verdenskrig. Tangeværket
fik i medfør af lov nr. 184 af 20. marts 1918 koncession til
udnyttelse af vandkraften i Gudenå. Koncessionen blev meddelt
for en periode på 80 år fra 8. januar 1921.
Etableringen af Tangeværket betød, at
Gudenåens naturlige dyreliv blev forhindret i at vandre frit
i åen. Fiskene blev afskåret fra at vandre
opstrøms Tange Sø til gydepladserne, og 13 km af den
oprindelige Gudenå er nu oversvømmet af Tange
Sø. Til gengæld har Tangeværket i en periode
på snart 87 år produceret forureningsfri energi. En
fisketrappe er desuden etableret for at afbøde virkningerne
af afskæringen.
Tangeværket har i dag følgende andelshavere:
Energiselskabet NRGi, EnergiMidt, Galten Elværk, Skanderborg
Kommune og Energi Viborg. Værket producerer ca. 12.000 MWh om
året svarende til forsyningen af ca. 3000 husstande og
på niveau med, hvad der produceres af to moderne
vindmøller.
I 2000 vedtog Folketinget en ændring af loven, så
der blev skabt hjemmel til at forlænge koncessionen med 2
år, jf. lov nr. 1274 af 20. december 2000. Et resultat af
lovændringen i 2000 var, at der blev igangsat et
udredningsarbejde, der skulle belyse konsekvenserne af forskellige
løsningsmodeller for en fremtidig faunapassage ved Tange
Sø under den udtrykkelige forudsætning, at Tange
Sø skulle bevares.
Resultaterne af dette arbejde blev i 2002 sammenfattet i
rapporten »Gudenåens passage ved
Tangeværket« (Tangerapporten). I rapporten
undersøges otte forskellige modeller for faunapassager og et
forslag til restaurering af Gudenåen nedenfor
Tangeværket. Modellerne kan groft deles op i tre kategorier;
korte, mellemlange og lange omløb. Alle modeller skaber
passage forbi Tangeværket, og modellerne med langt
omløb indeholder desuden en passage forbi Tange
Sø.
Høringssvarene til Tangerapporten viste, at der lokalt
var betydelig uenighed om, hvordan de fremtidige forhold omkring
Tangeværket og Tange Sø burde være. Desuden
forelå der ikke klarhed over, hvordan et eventuelt
omløbsprojekt kunne finansieres.
For at sikre tilstrækkeligt råderum for den lokale
afklaring, herunder af finansieringsspørgsmålet, og
forberedelse af et eventuelt detailprojekt for et omløb mv.,
vedtog Folketinget i 2002 en ændring af loven, som indeholdt
hjemmel til, at Gudenaacentralens koncession til udnyttelse af
vandkraften i Gudenå kunne forlænges indtil den 8.
januar 2008; jf. lov nr. 1054 af 17. december 2002.
I lovforslaget indgik det igen som en forudsætning for
en langsigtet løsning med et eventuelt omløbsprojekt,
at Tange Sø skulle bevares, at der skulle opnås bred
lokal opbakning til et projekt, at der skulle tilvejebringes
betydelig lokal medfinansiering, og at finansieringen skulle
være afklaret på forhånd.
Efterfølgende har der været drøftelser med
alle involverede parter, som har vist, at der fortsat er
forskellige opfattelser af, hvilken løsning, som bør
vælges.
Gudenaacentralen har siden 2005 fået udarbejdet en
række rapporter om konsekvenserne af forskellige modeller for
Gudenåens passage ved Tangeværket og de lokale
holdninger hertil. Senest har Gudenaacentralen den 19. april 2007
offentliggjort rapporten »Fiskepassager i Tangetrappen
2006«, som redegør for den eksisterende fisketrappes
funktionsdygtighed.
Danmarks Naturfredningsforening har den 21. april 2007
offentliggjort en rapport om »Supplering af
beslutningsgrundlag for Gudenåens passage ved
Tangeværket«. Rapporten vurderer de mest relevante af
de otte faunapassager i rapporten fra 2002 i forhold til
miljømålslovens (Lovbekendtgørelse nr. 1756 af
22/12/2006) krav til opfyldelse af vandrammedirektivet,
habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet
(Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23.
oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet), (EF-Tidende 2000 nr. L 327, side 1)),
(Rådets direktiv 92/42/EØF af 21. maj 1992 om bevaring
af naturtyper samt vilde dyr og planter (EF-habitatdirektivet)
(EF-Tidende 1992 nr. L 206, side 7), som senest ændret ved
Rådets direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006 (EU-Tidende
2006 nr. L 362 side 368)) og (Rådets direktiv nr.
79/409/EØF af 2. april 1979 om beskyttelse af vilde fugle
(EF-fuglebeskyttelsesdirektivet) (EF-Tidende 1979 nr. L 103, side
1), som senest ændret ved Rådets direktiv 2006/105/EF
af 20. november 2006 (EU-tidende 2006 nr. L 363 side 368)), som
siden udfærdigelsen af rapporten fra 2002 har fået
stadigt større betydning, og bl.a. pålægger
staten og kommunerne at gennemføre planlægning for
alle vandområder i landet. I forlængelse af kravene i
Vandrammedirektivet har Danmarks Naturfredningsforening yderligere
ønsket at belyse mulighederne for en egentlig
naturgenopretning af Gudenåen, således at Tange
Sø nedlægges, Gudenåen føres tilbage til
sit oprindelige forløb, og ådalen genskabes. Endelig
vurderes i rapporten en ny mellemlang passagemodel, der vil have de
største positive konsekvenser for vandkvaliteten i Tange
Sø, forbedre vilkårene for vandplanter og smådyr
i Gudenåen nedenfor Tange Sø, men til en lavere pris
end en sammenlignelig løsning i rapporten fra 2002.
Der knytter sig betydelige kulturhistoriske interesser til det
samlede anlæg ved Tangeværket. Værket og dets
omgivelser, herunder Danmarks største kunstigt skabte
sø, udgør et sammenhængende kulturmiljø
med hoveddæmningen med frisluse, de to sekundære
dæmninger, indløbskanalen mellem Tange Sø og
værket, selve kraftværket med stigbord og
transformatortårne og funktionærboliger. Anlægget
er opført i perioden 1918-21. I det væsentlige
står værket og dets omgivelser uændret og
udgør derved et vigtigt eksempel på et
industrimiljø fra begyndelsen af 1900-tallet.
I tilknytning til Tangeværket findes Danmarks Elmuseum,
som er et af Danmarks store tekniske museer. En af Elmuseets
opgaver er at dokumentere og formidle kulturmiljøet omkring
Tangeværket, og elproduktionen på værket er
inddraget i museets formidling. Elmuseet er i en lang række
praktiske forhold afhængigt af andelsselskabet
Gudenaacentralen, idet alle museets aktiviteter foregår
på jord tilhørende Gudenaacentralen. Museet betaler
leje for sine lejemål og modtager desuden hvert år et
driftstilskud fra Gudenaacentralen.
2. Hovedtræk i lovforslaget
Tangeværkets koncession til at udnytte vandkraften i
Gudenåen udløber den 8. januar 2008. Det fremgår
af 1918-loven, at det afgøres ved lov, hvad der skal ske,
når Tangeværkets koncession udløber.
Koncessionen blev den 20. december 2002 med hjemmel i lov nr. 1054
af 17. december 2002 forlænget på uændrede
vilkår indtil den 8. januar 2008, hvor koncessionen
udløber uden yderligere varsel. Der er således behov
for, at Folketinget tager stilling til, hvorvidt Tangeværket
også efter 8. januar 2008 skal have mulighed for at udnytte
vandkraften i Gudenåen.
Med lovforslaget tilvejebringes der hjemmel til at
forlænge den koncession, som Gudenaacentralen
(Tangeværket) har til at udnytte vandkraften i
Gudenåen, med yderligere 6 år, dvs. indtil den 8.
januar 2014.
Miljømålsloven implementerer dele af
vandrammedirektivet, habitatdirektivet og
fuglebeskyttelsesdirektivet i dansk lovgivning.
Efter miljømålsloven skal der fastlægges
miljømål og en frist for målenes opfyldelse. Alt
overfladevand og grundvand skal som udgangspunkt opnå god
tilstand senest 22. december 2015.
I henhold til miljømålsloven skal hvert af
Danmarks fire vanddistrikter udarbejde en vandplan. På
baggrund af vandplanen udarbejder kommunerne en handleplan, som
indenfor kommunens geografiske område redegør for,
hvordan vandplanen vil blive realiseret.
Forslag til vandplanerne offentliggøres inden udgangen
af 2008, hvorefter interesseorganisationer og andre kan fremkomme
med ønsker og synspunkter til planerne. De endelige
vandplaner skal foreligge inden udgangen af 2009.
Inden udgangen af 2010 offentliggøres de kommunale
handleplaner for foranstaltninger, der skal sikre opfyldelse af
vandplanernes målsætninger om god tilstand.
Foranstaltningerne skal senest iværksættes med udgangen
af 2012, med henblik på at opfylde miljømålene i
2015.
Da den endelige vandplan for Gudenåen derfor
først vil foreligge med udgangen af 2009, kan det på
nuværende tidspunkt ikke vurderes, hvilke konsekvenser
miljømålsloven vil have for de fremtidige forhold
omkring Gudenåen, Tangeværket og Tange Sø.
Lovforslaget tager således ikke stilling til, hvilken
løsningsmodel for Gudenåens passage ved
Tangeværket, som skal anvendes - herunder om Tange Sø
skal tømmes, og det oprindelige Gudenå-løb
restaureres, men sikrer en periode, hvori de statslige vandplaner
og kommunale handleplaner kan udarbejdes. Efter tre år,
når vandplanerne og de kommunale handleplaner er udarbejdet,
skal der tages stilling til, hvilken løsningsmodel, som skal
anvendes, således at Gudenaacentralen kan få klarhed
over, hvorvidt Tangeværkets drift efter 2014 er forenelig med
vandrammedirektivet og den valgte løsningsmodel.
Efter udarbejdelsen af vandplanerne og de kommunale
handleplaner vil der, alt afhængig af hvor stor en
løsning der skal til for at opfylde forpligtelserne efter
vandrammedirektivet, være behov for et udredningsarbejde
inden selve anlægsfasen kan igangsættes. En del af de
mulige løsningsmodeller, som skaber passage forbi
Tangeværket, er store omkostningstunge løsninger, som
vil kræve omfattende VVM-undersøgelser, en
længere projekteringsfase og forberedelse af en eventuel
anlægslov.
Loven skaber således hjemmel for en samlet
seksårig forlængelse til gennemførelse af
vandplanlægningen efter miljømålsloven og en
projektforberedelsesperiode.
Hertil kommer at drøftelserne med alle involverede
parter har vist, at der stadig er væsentligt forskellige
opfattelser af, hvordan de fremtidige forhold omkring
Tangeværket og Tange Sø bør være.
Endvidere er finansieringen af et omløb ikke afklaret.
Med kommunalreformen er den lokale myndighedstruktur
ændret, og en koncessionsforlængelse gør det
muligt, at de nye storkommuner kan finde et fælles grundlag
for en anbefaling. Som det også fremgår af lovforslaget
i 2002, bør der lægges stor vægt på, at
der er lokal opbakning til et projekt, og at der på
forhånd er en afklaring af, hvordan projektet finansieres.
Valget af projekt bør desuden tage hensyn til lokale
rekreative, naturmæssige og landskabelige interesser. De nye
storkommuner bør derfor inddrages i valget af
løsningsmodel i den kommende
koncessionsforlængelse.
3. Forholdet til anden lovgivning
Kulturarvsstyrelsen har den 30. juni 2006 i medfør af
lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og
bymiljøer fredet Tangeværket. Fredningen omfatter
følgende bygningsværker: Hoveddæmningen med
frisluse, de to sekundære dæmninger,
indløbskanalen mellem Tange Sø og kraftværket
og kraftværket med stigbord på Tangeværket.
Kulturarvsstyrelsen har i forbindelse hermed anført, at en
fredning i sit udgangspunkt er en fastlåsning af
bygningsværkernes aktuelle udtryk, men fastlåst i den
forstand, at der ønskes et kontrolleret
udviklingsforløb, hvor ændringer og nyskabelser kan
ske, hvis det sker i respekt for de bærende
fredningsværdier.
Lovforslaget har ingen indflydelse på den
gennemførte fredning.
Derudover har Konkurrencestyrelsen vurderet lovforslagets
statsstøtteretlige aspekter, og har, »da
Tangeværket ikke opnår nogen fordel i forhold til andre
producenter af energi«, vurderet, »at der formentlig
ikke er tale om statsstøtte i strid med EU-retlige
regler«.
Endelig modtager Tangeværket som andre
vandkraftværker et pristillæg for produktionen af el.
Tillægget reguleres ikke af Tangeloven, men af
Energiforsyningsloven. Den 4. oktober 2005 orienterede transport-
og energiministeren Folketingets Energipolitiske Udvalg om
Tangeværkets økonomi (EPU 2005-06, Alm. del - bilag
23). I orienteringen tilkendegav Transport- og
Energiministeriet som sin opfattelse,
at spørgsmålet om vurdering af prisstøtten
til landets vandkraftanlæg bør indgå i
overvejelserne i forbindelse med koncessionslovens udløb i
2008. Formålet hermed er især at få belyst,
hvorvidt prisstøtten overkompenserer elproduktionen på
sektorens værker, og prisstøtten dermed ikke
efterlever ønsket om effektivitet i tilskudsgivningen.
Energistyrelsen har den 2. april 2007 sendt et notat i
høring til berørte myndigheder og Tangeværket
vedrørende vurdering af prisstøtten til
vandkraftværker.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regionerne og
kommunerne.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for hverken stat, regioner eller kommuner.
5. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Lovforslagets administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne
7. Miljømæssige
konsekvenser af lovforslaget
Da lovforslaget skaber hjemmel til at forlænge den
koncession, som Gudenaacentralen (Tangeværket) har til at
udnytte vandkraften i Gudenåen med 6 år,
videreføres de eksisterende forhold omkring Gudenåen,
Tangeværket og Tange Sø, hvorfor forslaget ikke
vurderes at have miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder,
organisationer m.v.:
Favrskov Kommune, Finansministeriet,
Fødevareministeriet, Justitsministeriet, Kommunernes
Landsforening, Kulturministeriet, Randers Kommune, Silkeborg
Kommune, Skanderborg Kommune, Viborg Kommune, Økonomi- og
Erhvervsministeriet, Advokatrådet, Bjerringbro og omegns
sportsfiskerforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk
Akvakultur, Dansk Botanisk Forening, Dansk Familielandbrug, Dansk
Forening for Rosport, Dansk Kano & Kajak Forbund, Dansk
Landbrug, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Sejlunion, Elmuseet,
EnergiMidt, Energi Viborg, Entomologisk forening,
Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Fiskeringen, Foreningen
til Bevarelse af Tange Sø, Friluftsrådet, Galten
Elværk, Gudenaacentralen, Gudenaaens Laksefond,
Gudenåsammenslutningen Lakseprojektet, Landbrugsrådet,
Naturhistorisk museum Århus, Natur og Ungdom, NRGi,
Skovdyrkerforeningerne, Tange Roklub, WWF,
Verdensnaturfonden.
10. Sammenfattende skema
Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen tilvejebringer hjemmel til at forlænge den
koncession, som Gudenaacentralen (Tangeværket) har til at
udnytte vandkraften i Gudenåen, med yderligere 6 år,
dvs. indtil den 8. januar 2014.
Til nr. 2
§ 1, litra o, ophæves, da den ved en fejl ikke
er blevet ophævet tidligere.
Til § 2
Efter forslaget træder loven i kraft den 1. januar 2008,
da den gældende koncession udløber 8. januar
2008
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 184 af 20. marts 1918 om
udnyttelse af vandkraften i Gudenå, som ændret ved lov
nr. 1274 af 20. december 2000 og lov nr. 1054 af 17. december 2002,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 1.
Ministeren for offentlige arbejder bemyndiges til at meddele Viborg
Amtsråd og Århus Byråd samt de andre
amtsråd og byråd i Viborg, Århus og Randers
amter, som måtte slutte sig til det fra de fornævnte
kommunale bestyrelser allerede fremkomne andragende koncession
på udnyttelse af vandkraften i Gudenå ved anlæg
af et elektricitetsværk i Tange og et mindre værk i
nærheden af Kongensbro og ved disse værkers drift
indtil den 8. januar 2008. | | 1. I
§ 1 ændres »indtil den 8. januar 2008«
til: »indtil den 8. januar 2014«. |
I Koncessionen bliver der at optage
bestemmelse om: | | |
a) at... | | |
b) at... | | |
c) at... | | |
- | | |
- | | |
- | | |
o) at enhver Medindehaver af Koncessionen
og alle under Koncessionshaverne ansatte skal have dansk
Indfødsret og være danske Undersaatter; | | 2.Litra o,
ophæves. |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. januar
2008. |