L 183 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Post Danmark A/S. (Selskabskonstruktion vedrørende
Post Danmark A/S og Posten AB).
Fremsat den 30. april 2008 af
transportministeren (Carina Christensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Post Danmark
A/S
(Selskabskonstruktion vedrørende Post
Danmark A/S og Posten AB)
§ l
I lov nr. 409 af 6. juni 2002 om Post Danmark A/S
foretages følgende ændringer:
1.§ 4 affattes
således:
Ȥ 4. Transportministeren
bemyndiges til at sælge aktier i Post Danmark A/S.
Transportministeren bemyndiges til som led i
etableringen af en selskabskonstruktion vedrørende Post
Danmark A/S og Posten AB at ombytte statens aktier i Post Danmark
A/S med aktier i et svensk indregistreret
holdingselskab.«
2.§ 7 ophæves.
3.§ 10, stk. 1 og 2,
ophæves, og i stedet indsættes:
»For tjenestemænd, der udlånes
til Post Danmark A/S eller andre selskaber i Danmark som er
koncernforbundne med Post Danmark A/S, udbetaler staten løn
m.v. og afholder udgifter til pension efter bestemmelserne i
tjenestemandspensionslovgivningen, jf. dog stk. 2.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
§ 2
Transportministeren fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden. Ministeren kan fastsætte, at
lovens bestemmelser træder i kraft på forskellige
tidspunkter.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets hovedpunkter
Lovforslaget har til hensigt at muliggøre en
selskabskonstruktion, der i praksis vil indebære en fusion
mellem Post Danmark A/S og Posten AB.
Lovforslaget har endvidere til hensigt at bemyndige
transportministeren til at sælge yderligere aktier i Post
Danmark A/S til Post Invest S.A. (et selskab administreret af CVC
Capital Partners). Post Invest S.A. ejer i dag 22 % af aktierne i
Post Danmark A/S, medarbejdere og ledelse 3 % og staten den
resterende aktiepost på 75 %.
Både ombytning af aktier samt salg af flere aktier i
Post Danmark A/S skal forelægges Folketingets Finansudvalg
til godkendelse.
Herudover indebærer lovforslaget en ændring af
teknisk karakter.
2. Lovforslagets baggrund
Lov om Post Danmark A/S erstattede i 2002 lov om Post Danmark.
Lov om Post Danmark A/S indebar, at den selvstændige
offentlige virksomhed Post Danmark blev omdannet til et
aktieselskab. Herved skabtes et mere hensigtsmæssigt grundlag
for, at Post Danmark A/S kan agere på et marked præget
af øget liberalisering, konkurrence, internationalisering,
brancheglidning og koncentration, f.eks. i form af indgåelse
af alliancer og partnerskaber samt virksomhedsopkøb.
I 2005 blev der gennemført et salg af 22 % af aktierne
i Post Danmark A/S til Post Invest S.A. Samtidig solgte staten 3 %
af aktierne til Post Danmark A/S med henblik på, at selskabet
kunne etablere dels et medarbejderaktieprogram, dels et
aktiebaseret incitamentsprogram. Staten bibeholdt 75 % af aktierne
i virksomheden. Folketingets Finansudvalg tiltrådte salget
ved akt. 42 af 24/6 2005.
I henhold til aktstykket fra 2005 fik transport- og
energiministeren bl.a. hjemmel til at
- Overdrage 22 % af
aktierne i Post Danmark A/S til Post Invest S.A. (et selskab
administreret af CVC Capital Partners) til en pris på 1.270
mio. kr. på grundlag af en med køber indgået
betinget salgs- og købsaftale samt
aktionæroverenskomst.
- Overdrage 3 % af
aktierne i Post Danmark A/S til Post Danmark A/S til en pris
på 173 mio. kr. med henblik på etablering af et
medarbejderaktieprogram samt et incitamentsprogram for ledelsen i
Post Danmark A/S.
- Give Post Invest
S.A. en forkøbsret i det tilfælde, hvor staten
på et senere tidspunkt måtte beslutte at sælge
flere aktier i Post Danmark A/S end de 22 % til Post Invest
S.A.
- Give Post Invest
S.A. en ret til at kræve, at staten tilbagekøber
selskabets aktiepost til markedspris (put option), såfremt
Post Invest S.A. 5 år efter, at aktionæroverenskomsten
er trådt i kraft, ikke er blevet tilbudt at købe flere
aktier i Post Danmark A/S i et sådant omfang, at statens
ejerandel kan reduceres til mindre end 47 % af aktierne.
Som led i den planlagte selskabskonstruktion skal der findes
en løsning i forhold til Post Invest S.A., der som
minoritetsaktionær i Post Danmark A/S skal være med til
at godkende ombytningen af aktierne.
Den 1. april 2008 underskrev Transportministeriet, det svenske
Näringsdepartement og Post Invest S.A. en
hensigtserklæring om etablering af en selskabskonstruktion
vedrørende Post Danmark A/S og Posten AB, hvor der etableres
en koncern ejet af den danske stat, den svenske stat, Post Invest
S.A. samt virksomhedernes medarbejdere og ledelse.
Den kommende liberalisering af postmarkedet (jf.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/6/EF af 20.
februar 2008 om ændring af direktiv 97/67/EF med henblik
på realisering af det indre marked for posttjenester i
Fællesskabet) forventes at give øget fokus på
kundebetjening og priskonkurrence til gavn for kunderne. Der vil
dog samtidig komme pres på Post Danmark A/S'
indtjening.
Hensigten med selskabskonstruktionen er at skabe en ny og mere
robust samlet virksomhed i et marked med en kraftigt stigende
konkurrence og med stort pres på virksomhedernes hidtidige
kerneprodukt, den adresserede brevforsendelse. Virksomhederne
forventer således at opnå væsentlige
omkostningsbesparelser vedrørende fælles
it-anvendelse, fælles logistiksystemer etc. Dertil kommer, at
den nye virksomhed generelt forventes at kunne tilbyde sine kunder
bedre og mere konkurrencedygtige serviceydelser i ind- og udland.
Dette anses for nødvendigt i en tid, hvor kerneproduktet -
den adresserede brevforsendelse - er truet af den teknologiske
udvikling. Således har Post Danmark A/S de seneste år
kunne konstatere et årligt fald i brevmængden på
3-4 % bl.a. på grund af substitution til e-mail og andre
elektroniske kommunikationsformer.
Den forestående selskabskonstruktion skal opfattes som
en fusion, selv om der ikke er tale om en fusion i
selskabsmæssig forstand, idet det nuværende selskab
fortsat vil bestå. Således vil f.eks. Post Danmark A/S
fortsat eksistere og varetage langt størstedelen af de
aktiviteter, selskabet i dag udfører.
Sideløbende med nærværende lovforslags
behandling føres der politiske drøftelser om
ændring af lov om postbefordring i lyset af en kommende
liberalisering af postsektoren i Danmark. Disse drøftelser
pågår uafhængigt af arbejdet vedrørende
den her omtalte selskabskonstruktion.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Selskabskonstruktion
vedrørende Post Danmark A/S og Posten AB og salg af aktier i
Post Danmark A/S
Lov om Post Danmark A/S indeholder i § 4 en
bestemmelse, hvorefter trafikministeren (nu transportministeren)
bemyndiges til at sælge op til 25 % af aktierne i Post
Danmark A/S. Det fremgår af bemærkningerne til
§ 4, at Post Danmark A/S endvidere vil kunne fusionere
med andre selskaber mod vederlæggelse i aktier, så
længe statens ejerandel i selskabet forbliver mindst 75 % Det
følger af de almindelige bemærkninger til forslag til
lov om Post Danmark A/S, at et salg af mere end 25 % af aktierne
eller en fusion, som indebærer, at statens ejerandel i det
fortsættende selskab bliver under 75 %, forudsætter
lovændring.
Forslaget til ændringen af § 4 i lov om Post
Danmark A/S indebærer, at der kan etableres en
selskabskonstruktion vedrørende Post Danmark A/S og Posten
AB. Det fælles selskab vil blive ejet af den danske stat, den
svenske stat, Post Invest S.A. og medarbejdere og ledelsesmedlemmer
i Post Danmark A/S-koncernen og Posten AB. Aktierne i Posten AB
ejes i dag 100 % af den svenske stat. Det fælles selskab
får hovedsæde i Sverige.
De operative selskaber Post Danmark A/S og Posten AB
bibeholdes, og det vil således fortsat være Post
Danmark A/S, der omdeler post i Danmark og Posten AB i
Sverige.
Der skal desuden indgås en aktionæroverenskomst,
der fastlægger den danske stats, den svenske stats og Post
Invest S.A.'s indbyrdes rettigheder og pligter.
Selskabskonstruktionen er afhængig af, at der opnås
enighed om en sådan aktionæroverenskomst. En
aktionæroverenskomst vil skulle bygge på de principper,
der er indeholdt i den allerede indgåede
hensigtserklæring, jf. nedenfor.
Vedrørende de nuværende ejerforhold for Post
Danmark A/S følger det af hensigtserklæringen, at
aktierne i Post Danmark A/S, som i dag ejes af den danske stat
(75 %), Post Invest S.A. (22 %), samt af medarbejdere og
ledelsesmedlemmer i Post Danmark A/S-koncernen (i alt 3 %),
ombyttes til aktier i det fælles selskab.
I henhold til den indgåede hensigtserklæring vil
den danske stat, Post Invest S.A. og medarbejdere og
ledelsesmedlemmer i Post Danmark A/S-koncernen tilsammen eje 40 %
af aktierne i det fælles selskab. Den svenske stat og
medarbejdere og ledelsesmedlemmer i Posten AB vil eje 60 % af det
fælles selskab. Det relative ejerforhold (40/60) mellem de to
grupper af ejere afspejler, at den svenske postvirksomhed er
betydelig større end den danske. Gennem indførelse af
to aktieklasser sikres det, at den danske stat og Post Invest S.A.
på den ene side, og den svenske stat på den anden har
samme antal stemmer (knap 50 %) i det nye fælles selskab.
Medarbejdere og ledelsesmedlemmer vil have de resterende
stemmer.
Den danske stat vil - ligesom den svenske stat og Post Invest
S.A. - have vetoret ved vigtige beslutninger i det fælles
selskab i henhold til den aktionæroverenskomst, der skal
indgås mellem den danske stat, den svenske stat og Post
Invest S.A. forud for selskabskonstruktionen.
Der er enighed om at søge det nye fælles selskab
børsnoteret i Stockholm og/eller København inden for
en periode på 3-5 år. Det er hensigten, at der
også skal være en aktionæroverenskomst mellem
parterne efter en børsnotering - i hvert fald så
længe den danske stat ejer aktier i selskabet. En sådan
aktionæroverenskomst vil skulle respektere den til enhver tid
gældende regulering af børsnoterede
virksomheder.
Da selskabskonstruktionen og det forventede samtidige
aktiesalg, jf. nedenfor, betyder, at statens ejerandel i Post
Danmark A/S nedbringes til under 75 %, foreslås § 4
ændret således, at transportministeren bemyndiges til
at sælge aktier i Post Danmark A/S. Baggrunden herfor er, at
Folketingets Finansudvalg ved akt. 42 af 24/6 2005 tiltrådte
et salg af 22 % af aktierne i Post Danmark A/S til Post Invest S.A.
og 3 % af aktierne til Post Danmark A/S med henblik på
etablering af et medarbejderaktieprogram samt et incitamentsprogram
for Post Danmark A/S-koncernens ledelse. Medarbejderaktieprogrammet
samt incitamentsprogrammet er implementeret og berøres ikke
af bemyndigelsen efter § 4.
Som anført ovenfor skal Post Invest S.A. have mulighed
for at købe flere aktier inden for højst 5 år.
I modsat fald har Post Invest S.A. ret til at kræve aktierne
(22 %) tilbagekøbt af den danske stat. Det følger
endvidere af den eksisterende aktionæroverenskomst mellem den
danske stat og Post Invest S.A., at en ombytning af statens og Post
Invest S.A.'s aktier i Post Danmark A/S med aktier i det nye
fælles selskab med den svenske stat kræver enighed
mellem parterne. Dette skyldes, at når der indgås en
aktionæroverenskomst, vil parterne som det normale skulle
være enige om alle væsentlige beslutninger. Dette er
også tilfældet i det eksisterende aftaleforhold mellem
den danske stat og Post Invest S.A. Fusionen forudsætter
dermed enighed mellem den danske stat og den svenske stat samt Post
Invest S.A.
I tilknytning til etableringen af selskabskonstruktionen, der
skal muliggøre fusionen, er det på den baggrund
hensigten at gennemføre et salg af yderligere aktier i Post
Danmark A/S til Post Invest S.A. Aftalen vil skulle indgås
på kommercielle vilkår. Post Invest S.A. har
tilkendegivet et ønske om at købe flere aktier.
Selskabskonstruktionen og et salg af yderligere aktier i Post
Danmark A/S til Post Invest S.A. vil skulle forelægges for
Folketingets Finansudvalg til endelig godkendelse. Ved
forelæggelsen af et aktstykke vil der bl.a. blive redegjort i
detaljer for de præcise vilkår for ombytningen af
aktier i Post Danmark A/S med aktier i det fælles selskab,
herunder indholdet af fusionsaftalen og
aktionæroverenskomsten mv. Tilsvarende vil de endelige
vilkår for selskabskonstruktionen skulle godkendes af
henholdsvis den svenske stat og Post Invest S.A.
Selskabskonstruktionen vil endvidere skulle forelægges
konkurrencemyndighederne til godkendelse.
3.2. Personalemæssige
forhold
Efter § 10, stk. 1 og 2, i lov om Post Danmark
A/S er tjenestemændene forpligtet til at gøre tjeneste
i Post Danmark A/S med bevarelse af deres ansættelsesforhold
til staten (»udlån«).
Med den forestående selskabskonstruktion vil statens
indirekte ejerandel i Post Danmark A/S blive reduceret til under 50
%, hvorfor tjenestemændene i Post Danmark A/S ikke
længere kan pålægges at gøre tjeneste i
Post Danmark A/S. Et fortsat udlån af de
pågældende tjenestemænd til Post Danmark A/S kan
herefter alene ske på frivillig basis.
På den baggrund foreslås § 10,
stk. 1 og 2, ændret således, at bestemmelsen ikke
længere indeholder en forpligtelse til at gøre
tjeneste i Post Danmark A/S, men alene fastlægger
betalingsforholdet mellem staten og Post Danmark A/S-koncernen, for
så vidt angår udbetaling af pension og løn m.v.
til de udlånte tjenestemænd.
Ved dannelsen af Post Danmark A/S pr. 1. januar 2002 var 502
tjenestemænd udlånt til Post Danmark A/S-koncernen. De
pr. 1. april 2008 tilbageværende 209 udlånte
tjenestemænd modtager i løbet af april/maj måned
2008 tilbud om frivilligt udlån fra staten til Post Danmark
A/S eller andre med Post Danmark A/S koncernforbundne selskaber i
Danmark på vilkår aftalt mellem Post Danmark A/S og de
udlånte tjenestemænds forhandlingsberettigede
organisationer.
Det bemærkes, at den pensionsaftale, som med hjemmel i
§ 11 i lov om Post Danmark A/S er indgået mellem
Post Danmark A/S og Personalestyrelsen, omfatter tjenestemænd
med ret til statslig tjenestemandspension i Post Danmark A/S eller
hermed koncernforbundne selskaber o.l. Med forslaget om
tilføjelsen af formuleringen »eller andre med Post
Danmark A/S koncernforbundne selskaber i Danmark« i
§ 10, stk. 1, i lov om Post Danmark A/S vil der
være overensstemmelse mellem lovteksten og pensionsaftalen
mellem Post Danmark A/S og Personalestyrelsen.
De udlånte tjenestemænd, som accepterer tilbud om
frivilligt udlån på de aftalte vilkår, vil
samtidig skulle acceptere dette som en skriftlig, uigenkaldelig
accept af et ikke tidsbegrænset udlån uafhængigt
af statens ejerforhold i Post Danmark A/S.
Til frivilligt udlånte tjenestemænd i Post Danmark
A/S eller i de med Post Danmark A/S koncernforbundne selskaber i
Danmark udbetaler staten løn m.v. og afholder udgifter til
pension efter bestemmelserne i tjenestemandspensionslovgivningen.
Post Danmark A/S og koncernforbundne selskaber med udlånte
tjenestemænd skal refundere staten udgifterne til løn
m.v., ligesom selskabet betaler bidrag m.v. til dækning af
statens pensionsudgifter i overensstemmelse med den mellem
Finansministeriet og Post Danmark A/S indgåede aftale pr. 28.
juni 2002.
De frivilligt udlånte tjenestemænd vil i
personaleadministrativ sammenhæng fortsat henhøre
under Transportministeriet.
De i Post Danmark A/S udlånte tjenestemænd, som
ikke måtte acceptere frivilligt udlån efter
ovenstående, vil ved en sådan ændring af statens
ejerskab, styring og kontrol, at det for udlånte
tjenestemænd vil indebære »forflyttelse«,
blive søgt omflyttet til andre tjenestemandsstillinger i
medfør af tjenestemandslovens §§ 12-13. De
pågældende udlånte tjenestemænd har i dag
et indholdsmæssigt ansættelsesområde
dækkende det samme funktionelle område som den
tidligere selvstændige offentlige virksomhed Post Danmark. De
pågældendes nuværende
ansættelsesområde er landsdækkende.
De udlånte tjenestemænd, som ikke måtte
acceptere frivilligt udlån, og som ikke kan omplaceres efter
ovenstående, kan kræve at blive afskediget med
rådighedsløn og pension. Udgiften til
rådighedsløn og pension, som udløses af
aktiesalget mv., vil påhvile staten, mens evt. udgifter til
rådighedsløn og pension til frivilligt udlånte
tjenestemænd, som måtte blive aktualiseret ved
aktieselskabets beslutninger på et senere tidspunkt, vil
påhvile selskabet.
Det bemærkes, at der uafhængigt af den
påtænkte selskabskonstruktion eller et salg af
yderligere aktier i Post Danmark A/S ønskes indgået en
aftale med tjenestemændene i Post Danmark A/S om frivilligt
udlån.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Et salg af yderligere aktier i Post Danmark A/S vil give et
provenu til staten.
Der vil være en mulig merudgift for staten til
rådighedsløn og pension for de udlånte
tjenestemænd i Post Danmark A/S, som ikke ønsker at
fortsætte udlånet på frivillig basis og som ikke
kan anvises anden passende stilling.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Der vil være synergier som følge af etablering af
det fælles ejerskab af Post Danmark A/S og Posten AB.
Selskabskonstruktionen giver mulighed for en mere konkurrencedygtig
postvirksomhed.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Selskabskonstruktionen skal godkendes af Europa-Kommissionen
efter EU's fusionskontrolforordning (Rådets forordning (EF)
nr. 139/2004). Forordningen har til formål at sikre en
effektiv kontrol med alle fusioner på grundlag af deres
indvirkning på konkurrencen i EU.
9. Høring
Lovforslaget er sendt i høring hos følgende
organisationer m.v.: Post Danmark A/S, DI, Dansk Erhverv, 3F, Dansk
Arbejdsgiverforening, HK/Post & Kommunikation,
Landsorganisationen i Danmark og Statsansattes Kartel.
10. Sammenfattende skema
Samlet vurdering
af lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/Mindreudgifter | Negative konsekvenser/Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Et salg af yderligere aktier i Post
Danmark A/S vil give et provenu til staten. | De tjenestemænd, som ikke
ønsker at fortsætte deres udlån på
frivillig basis og ikke kan omplaceres til anden passende stilling,
vil kunne kræve at blive afskediget med
rådighedsløn, hvilket indebærer en merudgift for
staten. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Der vil være en række
synergier som følge af etablering af det fælles
ejerskab af Post Danmark A/S og Posten AB. Det fælles
ejerskab giver mulighed for en mere konkurrencedygtig
postvirksomhed. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Selskabskonstruktionen skal godkendes af
EU-Kommissionen efter EU's fusionskontrolforordning. |
Bemærkningerne til
lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede ændring i stk. 1
indebærer, at transportministeren bemyndiges til et salg af
flere aktier i Post Danmark A/S i forlængelse af det
tidligere salg til Post Invest S.A. (CVC Capital Partners).
Vilkårene for salget vil skulle forelægges Folketingets
Finansudvalg til godkendelse.
Den foreslåede ændring i stk. 2
indebærer, at transportministeren bemyndiges til at etablere
en selskabskonstruktion vedrørende Post Danmark A/S og
Posten AB. Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger. De nærmere
vilkår for selskabskonstruktionen, som skal muliggøre
fusionen, vil skulle forelægges Folketingets Finansudvalg til
godkendelse.
Til nr. 2
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af, at lov
om postvirksomhed er ophævet ved § 20, stk. 2,
i lov om postbefordring (lov nr. 472 af 9. juni 2004). Hjemlen til
at meddele koncession følger nu af § 2 i lov om
postbefordring.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af, at
tjenestemændene i Post Danmark A/S ikke kan forpligtes til at
gøre tjeneste i Post Danmark A/S, såfremt staten i
forbindelse med selskabskonstruktionen eller et salg af yderligere
aktier i Post Danmark A/S opgiver kontrollen med Post Danmark A/S.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at transportministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden, hvorved det sikres, at
ikrafttrædelsen kan koordineres med forhandlingerne med Post
Invest S.A. og den svenske stat om selskabskonstruktionen.
Det foreslås endvidere, at de enkelte bestemmelser i
loven kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter,
hvorved tillige opnås, at en aftale mellem Post Danmark A/S
og tjenestemændene i Post Danmark A/S om frivilligt
udlån er uafhængig af gennemførelse af
selskabskonstruktionen eller et salg af yderligere aktier i Post
Danmark A/S.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 4.
Trafikministeren bemyndiges til at sælge op til 25 % af
aktierne i Post Danmark A/S. Der kan tegnes
medarbejderaktier. | | 1.§ 4
affattes således: »§ 4. Transportministeren
bemyndiges til at sælge aktier i Post Danmark
A/S.« Stk. 2.
Transportministeren bemyndiges til at etablere en
selskabskonstruktion vedrørende Post Danmark A/S og Posten
AB.« |
| | |
§ 7.
Trafikministeren meddeler efter bestemmelserne i lov om
postvirksomhed koncession til Post Danmark A/S. | | 2.§ 7
ophæves. |
| | |
§ 10.
De tjenestemænd, der ved stiftelsen af selskabet er ansat i
den selvstændige offentlige virksomhed Post Danmark, er
forpligtet til at gøre tjeneste i Post Danmark A/S med
bevarelse af deres ansættelsesforhold til staten, ligesom
selskabet i forhold til staten er forpligtet til at
beskæftige disse. Stk. 2.
Til disse tjenestemænd udbetaler staten løn m.v. og
afholder udgifter til pension efter bestemmelserne i
tjenestemandspensionslovgivningen, jf. dog stk. 3. | | 3.§ 10, stk. 1 og 2,
ophæves, og i stedet indsættes: »For tjenestemænd, der
udlånes til Post Danmark A/S eller andre selskaber i Danmark,
der er koncernforbundne med Post Danmark A/S, udbetaler staten
løn m.v. og afholder udgifter til pension efter
bestemmelserne i tjenestemandspensionslovgivningen, jf. dog
stk. 2.« Stk. 3 bliver herefter
stk. 2. |
Stk. 3.
Ved opløsningen af den selvstændige offentlige
virksomhed Post Danmark overtager Post Danmark A/S pligten til at
refundere staten løn m.v. for udlånte
tjenestemænd. | | |