L 182 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om Danmarks Grundforskningsfond. (Kapitalgrundlag,
uddelingsmuligheder, organisation m.v.).
Fremsat den 30. april 2008 af
videnskabsministeren (Helge Sander)
Forslag
til
lov om ændring af lov om Danmarks
Grundforskningsfond
(Kapitalgrundlag, uddelingsmuligheder,
organisation m.v.)
§ 1
I lov om Danmarks Grundforskningsfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 876 af 8. oktober 2003, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2,
ændres »stk. 4« til:
»stk. 5«.
2.§ 1, stk. 3,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
Grundforskningsfonden kan af sin kapital og afkastet heraf samt af
fondens andre indtægter og eventuelle ekstra bevillinger
foretage uddelinger i overensstemmelse med sit formål. Fonden
skal herved sørge for, at uddelingerne foretages
sådan, at de sikrer fondens virke på langt sigt.
Stk. 4. Fonden kan
gennemsnitligt uddele 300 mio. kr. årligt målt i faste
priser over fortløbende 5-års-perioder. Alle
uddelinger skal inkludere bidrag til følgeudgifter forbundet
med forskningen beregnet efter den sats, der til enhver tid
gælder for staten.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
3.§ 2, stk. 1, affattes
således:
»Fonden ledes af en bestyrelse, hvis
medlemmer bl.a. skal have indsigt i forskning på
internationalt niveau samt finansiel indsigt. Formanden og
medlemmerne udpeges af ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling i deres personlige egenskab:
1) En formand
udpeget af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling,
2) 2 medlemmer
indstillet af Det Frie Forskningsråd,
3) 1 medlem
indstillet af Det Strategiske Forskningsråd,
4) 1 medlem
indstillet af Rektorkollegiet uden for kollegiets midte,
5) 1 medlem
indstillet af Sektorforskningens Direktørkollegium uden for
kollegiets midte,
6) 1 medlem
indstillet af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab,
7) 1 medlem
indstillet af Akademiet for de Tekniske Videnskaber og
8) 1 medlem udpeget
af ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.«
4. I
§ 4, stk. 6, 2. pkt.,
udgår »endvidere«.
5. I
§ 4, stk. 6,
indsættes som 3. pkt . :
»Bestyrelsen kan endvidere efter aftale med
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling påtage sig
at udføre nærmere afgrænsede opgaver for
denne.«
6.§ 9, stk. 1, 1. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Fondens regnskab revideres af rigsrevisor og
en statsautoriseret revisor efter reglerne i lov om revisionen af
statens regnskaber m.m. Bestyrelsen udnævner den
statsautoriserede revisor for 3 år ad gangen.«
7. I
§ 9, stk. 2,
ændres »revision« til:
»revisionen«.
8. I
§ 13, stk. 1,
ændres »hæfte« til: »fængsel
indtil 4 måneder«.
9.
Efter § 13 indsættes i kapitel
5:
Ȥ 13
a. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan
bemyndige en under ministeriet oprettet statslig myndighed eller
efter forhandling med vedkommende minister andre statslige
myndigheder til at udøve de beføjelser, der i denne
lov er tillagt ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling.
Stk. 2. Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte regler om
adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at
afgørelserne ikke skal kunne påklages.
Stk. 3. Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte regler om
udøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig
myndighed efter forhandling med vedkommende minister bliver
bemyndiget til at udøve efter stk. 1.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Uanset
§ 1, stk. 4, i lov om Danmarks Grundforskningsfond,
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, kan Danmarks
Grundforskningsfond i 2009 maksimalt uddele 275 mio. kr.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Baggrunden for lovforslaget
Danmarks Grundforskningsfond har i en årrække haft
mulighed for at bruge af grundkapitalen. Uden nye tiltag kunne
kapitalen forventes at være opbrugt med udgangen af 2013, men
allerede fra 2009 ville fonden ikke længere kunne
igangsætte nye aktiviteter, fordi kapitalen er bundet til
finansiering af igangværende aktiviteter. Der skulle derfor
findes en løsning på fondens fremtidige
finansiering.
Ved aftalen om finansloven for 2008 er det besluttet at
øge fondens grundkapital med i alt 3 mia. kr., hvilket
sikrer det nødvendige grundlag for fondens fortsatte
aktiviteter på langt sigt, dvs. yderligere ca. 25 år,
idet det fortsat vil være nødvendigt at bruge af
grundkapitalen.
I det gældende lovgrundlag er indsat en bestemmelse om,
at der senest i folketingsåret 2007-08 skal fremsættes
forslag til revision af lovens bestemmelser om fondens
organisation, kapitalgrundlag og uddelingsmuligheder.
På baggrund af ovenstående og i lyset af den
hidtidige brede opbakning til fondens aktiviteter foreslås
foretaget nogle ændringer, som skal sikre fondens fremtidige
finansiering, smidiggøre fondens uddelingsmuligheder,
forbedre bestyrelsens sammensætning samt øge
fleksibiliteten i opgaveløsningen.
2. Gældende ret
De gældende regler for fonden er fastsat i lov nr. 409
af 6. juni 1991 om Danmarks Grundforskningsfond med senere
ændringer, jf. lovbekendtgørelse nr. 876 af 8. oktober
2003, samt i bekendtgørelse nr. 599 af 24. juni 2003 om
forvaltning af Danmarks Grundforskningsfonds midler og i anordning
nr. 574 af 25. juni 2003 om fundats for Danmarks
Grundforskningsfond.
Fonden blev oprettet ved loven fra 1991 med en grundkapital
på 2 mia. kr. Formueforvaltningen skal ifølge
bekendtgørelsen placeres helt eller delvis ved en
institution, der er omfattet af begrebet
»værdipapirhandlere« i lov om
værdipapirhandel, og som har erfaring med formueforvaltning.
Aktuelt har fonden en forvaltningsaftale med Danske Capital.
Danmarks Grundforskningsfond har til formål at styrke
Danmarks forskningsmæssige udviklingsevne ved finansiering af
enestående forskning på internationalt niveau. Fondens
hovedaktivitet er at oprette og finansiere grundforskningscentre.
En fortsættelse af de aktiviteter fonden udfører, er i
overensstemmelse med regeringsgrundlaget »Mulighedernes
samfund«, november 2007, hvoraf fremgår, at regeringen
vil ».bevare fondens uafhængighed og sikre fondens
finansieringsgrundlag på lang sigt.«
3. Lovforslaget
3.1. Kapitalgrundlag
Ved etableringen af Danmarks Grundforskningsfond i 1991
sikrede en høj rente et højt afkast af den indskudte
kapital. Det høje startniveau for afkastet har angivet
forventningen til fondens aktivitetsniveau. Renteudviklingen har
medført et betydeligt mindre afkast, og to
lovændringer i henholdsvis 1997 og 2003 gav mulighed for at
opretholde aktivitetsniveauet ved at bruge af grundkapitalen. Som
følge heraf var grundkapitalen nede på 1,65 mia. kr.
ved udgangen af 2006.
Med den nuværende udvikling ville fondens kapital
være opbrugt ved udgangen af 2013, men allerede fra 2009
ville der ikke kunne gives nye tilsagn om at igangsætte nye
grundforskningscentre, idet de resterende midler er bundet til at
færdiggøre de igangværende aktiviteter.
Fondens fremtidige finansiering er sikret i forbindelse med
forslag til finansloven for 2008 ved en aftale indgået 2.
marts 2008 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance om
kapitalindskud i Danmarks Grundforskningsfond.
Af aftalen fremgår bl.a. følgende:
»Med aftalen sikres fondens videreførelse i de
næste 25 år gennem indskud af ny kapital på 3
mia. kr. i 2008.
Indskuddet finansieres delvist med det beløb, der i dag
står i Finansieringsfonden på finansloven (ca. 1,6 mia.
kr.). Dette indebærer, at den eksisterende
finanslovsbevilling på 65 mio. kr. årligt, som er det
beregnede afkast fra Finansieringsfonden, vil udgå af
finansloven og fremover vil være en del af fondens egen
økonomi. Herudover finansieres 0,4 mia. kr. ved
ekstraordinære udlodninger fra IØ (0,2 mia. kr.) og
IFU (0,2 mia. kr.). Den resterende finansiering på ca. 1,0
mia. kr. dækkes ind af salg og/eller omlægning af
statslige aktiver.
For 2009 er der aftalt et uddelingsniveau for fonden på
275 mio. kr. I de følgende år giver kapitalindskuddet
mulighed for et årligt uddelingsniveau på ca. 300 mio.
kr.«
3.2. Uddelingsmuligheder
I den nugældende lov er der fastsat et loft for fondens
årlige uddelinger på 250 mio. kr. i faste priser. Det
svarer til ca. 294 mio. kr. i 2008-priser. Som følge af
aftalen af 2. marts 2008 om kapitalindskuddet, jf. 3.1, får
fonden mulighed for et gennemsnitligt uddelingsniveau på 300
mio. kr. årligt i 2008-priser. Det hidtidige loft over de
årlige udbetalinger udgår herefter; dog
fastsættes loftet i 2009 til 275 mio. kr. i
2009-priser.
Fondens uddelinger har hidtil i praksis været tillagt
bidrag til følgeudgifter forbundet med forskningen, det
såkaldte overheadbidrag. Denne praksis foreslås nu
lovfæstet.
3.3. Tekniske ændringer
Erfaringerne med den nugældende lov har vist et behov
for nogle få ændringer af teknisk karakter, herunder
om:
- Bestyrelsens
sammensætning
Danmarks Grundforskningsfond ledes af en uafhængig
bestyrelse og en direktion.
Det bliver af stadig større vigtighed, at det sikres,
at bestyrelsen råder over de kompetencer, som er
hensigtsmæssige henset til fondens formål og
aktiviteter. Ønsket om at sikre de nødvendige
kompetencer foreslås tilgodeset ved at indsætte krav
herom direkte i loven.
- Udførelse af opgaver
Bestyrelsens opgaver fremgår af lovens § 4.
Til rækken af opgaver foreslås supplerende, at der
gives bestyrelsen mulighed for efter aftale at påtage sig
nærmere afgrænsede opgaver for ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling. Forslaget skal ses i
forlængelse af et ønske om at drage
tværgående nytte af den særlige ekspertise og
viden, som findes i og til stadighed opbygges i fonden.
- Delegationsadgang for ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling
Det foreslås, at ministeren får hjemmel til at
bemyndige en under ministeriet oprettet styrelse eller tilsvarende
institution eller efter forhandling med vedkommende minister en
anden statslig myndighed til at udøve de beføjelser,
der efter loven er tillagt ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Staten indskyder i alt 3 mia. kr. i fonden. Indskuddet
finansieres delvist med det beløb, der i dag står i
Finansieringsfonden på finansloven (ca. 1,6 mia. kr.).
Herudover finansieres 0,4 mia. kr. ved ekstraordinære
udlodninger fra Investeringsfondene for Østlandene
(IØ) (0,2 mia. kr.) og Investeringsfondene for
Udviklingslandene (IFU) (0,2 mia. kr.). Den resterende finansiering
på ca. 1,0 mia. kr. dækkes ind af salg og/eller
omlægning af statslige aktiver. Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og
kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Følgende myndigheder, organisationer mv. er blevet
hørt over et udkast til lovforslaget:
Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland,
Region Sjælland, Region Syddanmark, IT- og Telestyrelsen,
Nationalbanken, Rigsrevisionen, Universitets- og Bygningsstyrelsen,
Copenhagen Business School, Danmarks Tekniske Universitet,
IT-Universitetet i København, Københavns Universitet,
Roskilde Universitetscenter, Syddansk Universitet, Aalborg
Universitet, Aarhus Universitet, Anvendt KommunalForskning, Center
for Regional- og Turismeforskning, Danmarks Designskole, Danmarks
Meteorologiske Institut, Dansk Arkitektur Center, Dansk Institut
for Internationale Studier, Dansk Sundhedsinstitut, De Nationale
Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland, Det
Kongelige Danske Kunstakademi, Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø, Forsvarsakademiet, It-vest, Kennedy Centret -
Nationalt forsknings- og rådgivningscenter for genetik,
synshandicap og mental retardering, Nationalmuseet, Rigsarkivet,
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Statens
Serum Institut, Statsbiblioteket, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, Carlsberg Fondet, Danmarks Erhvervsråd, Danmarks
Forskningspolitiske Råd, Danmarks Grundforskningsfond, Det
Frie Forskningsråd, Det Kongelige Danske Videnskabernes
Selskab, Det Strategiske Forskningsråd, De Økonomiske
Råd, Højteknologifonden, Koordinationsudvalget for
forskning, Kræftens Bekæmpelse, Lundbeckfonden, Novo
Nordisk Fonden, Rockwool Fonden, Rådet for Teknologi og
Innovation, Teknologirådet, Udvalgene vedrørende
Videnskabelig Uredelighed, Velux Fondene, VækstFonden,
Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, CO-industri, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
ErhvervsforskningsAkademi, Danmarks Jurist- og
Økonomforbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Magisterforening, Danske Regioner, Danske
Studerendes Fællesråd, Det Etiske Råd, Foreningen
af Rådgivende Ingeniører, Godkendt Teknologisk
Service, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Branchen,
Kommunernes Landforening, Landbrugsraadet, Landsorganisationen i
Danmark, Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen,
Ph.d.-nettet, Danske Universiteter og Sektorforskningens
Direktørkollegium.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Overførelse af 3 mia. kr. fra
staten |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ændringen er en konsekvens af nr. 2.
Til nr. 2
Til stk. 3. Med forslaget
præciseres dels, at alle fondens uddelinger er omfattet af
bestemmelserne i lovens § 1, dels at fonden skal sikre
sit virke, og dermed fondens finansiering, på langt
sigt.
Det gældende udbetalingsloft foreslås
ophævet og erstattet af en mulighed for årlige
uddelinger på gennemsnitligt 300 mio. kr. i faste priser
målt over fortløbende 5-års-perioder, dvs.
2008-2012, 2009-2013 og så fremdeles. Derved
imødekommes et behov for at øge fondens fleksibilitet
i uddeling af støtte således, at alle de bedste, og
kun de bedste ansøgninger imødekommes. Fonden skal
afpasse størrelsen af de årlige uddelinger
sådan, at fondens virke sikres i den forudsete periode
på 25 år fra 2008 til 2032.
Anordning nr. 574 af 25. juni 2003 om fundats for Danmarks
Grundforskningsfond, i det følgende benævnt fundatsen,
skal konsekvensændres i det omfang ovenstående forslag
vedtages.
Til stk. 4. Fondens
uddelinger tillægges efter praksis, i lighed med anden
tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed, et bidrag til
fællesudgifter, dvs. et bidrag til dækning af de
følgeudgifter, der er forbundet med at udmønte de
finansierede forskningsaktiviteter, f.eks. omkostninger til
administration, drift, udstyr, lokaler m.v. Denne praksis
foreslås nu lovfæstet, idet det eksplicit
anføres i loven, at bidraget skal beregnes efter den
procentsats, som staten i øvrigt anvender for
tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed.
Til nr. 3
I den gældende lov er det bestemt, at formanden og
medlemmerne udpeges af ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling i deres personlige egenskab. Syv medlemmer udpeges efter
indstilling af henholdsvis Det Frie Forskningsråd (to
medlemmer), Det Strategiske Forskningsråd (et medlem),
Rektorkollegiet (et medlem), Sektorforskningens
Direktørkollegium (et medlem), Det Kongelige Danske
Videnskabernes Selskab (et medlem) samt Akademiet for de Tekniske
Videnskaber (et medlem). Formanden og et medlem udpeges af
ministeren uden indstilling.
Med forslaget præciseres det, at bestyrelsens samlede
kompetencer modsvarer fondens særlige aktiviteter.
Det anses herved for væsentligt at sikre bestyrelsen
betydelig indsigt i forskning på internationalt niveau for,
at den kan leve op til kravene om at foretage en professionel
vurdering af ansøgninger i forhold til et internationalt
forskningsniveau. Det tilføjes, at det gennem de senere
år har vist sig vanskeligt at formå de
indstillingsberettigede organer til at indstille medlemmer med en
international baggrund.
I lyset af fondens fortsatte forvaltning af sine finansielle
midler anses det videre vigtigt, at bestyrelsen til stadighed
besidder indsigt i finansielle forhold.
Efter ligestillingsloven skal ministeren sikre en ligelig
repræsentation af begge køn. Det foreliggende forslag
giver ministeren klarere hjemmel og dermed bedre muligheder for at
sikre de ønskede ekspertiser.
Til nr. 4
Forslaget er af rent sproglig karakter og skal ses i
sammenhæng med nr. 5.
Til nr. 5
Ved forslaget gives der eksplicit fondens bestyrelse mulighed
for at påtage sig nærmere afgrænsede opgaver for
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling. Det vurderes at
være nyttigt både for Danmarks Grundforskningsfond og
for det samlede forskningsrådssystem i Danmark, at der gives
fonden en lovfæstet mulighed for at bruge sin ekspertise til
i begrænset omfang at indgå i andre beslægtede
aktiviteter inden for ministerens ressort. Som eksempel kan
nævnes UNIK-initiativet (UNiversitetsforskningens
InvesteringsKapital), hvortil fonden aktuelt yder
sekretariatsmæssig bistand.
Til nr. 6.
Forslaget er en præcisering af den gældende
bestemmelse om revision af fondens regnskaber, idet forslaget med
en henvisning til lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
samtidig tydeliggør, at revisionen skal foretages efter god
offentlig revisionsskik (GOR).
Til nr. 7.
Forslaget er alene en sproglig præcisering, så der
nu henvises til den korrekte titel for lov om revisionen af statens
regnskaber m.m.
Til nr. 8.
Ændringen er en konsekvens af, at hæftestraffen
blev afskaffet den 1. juli 2001, jf. lov nr. 433 af 31. maj 2000 om
ændring af forskellige lovbestemmelser i forbindelse med
gennemførelsen af en lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Ændringer som følge af straffuldbyrdelsesloven,
afskaffelse af hæftestraffen og
prøveløsladelses af livstidsdømte m.v.). Af
overgangsbestemmelsen i lovens § 32, stk. 2, fremgik
det, at der i love, hvor hæfte indgik i strafferammen, i
stedet for hæfte kunne idømmes fængsel indtil 4
måneder.
Til nr. 9.
Til stk. 1.
- Ad delegation til statslige myndigheder under Ministeriet
for Videnskab, Teknologi og Udvikling:
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan
ulovbestemt delegere sine beføjelser til underordnede
myndigheder i ministeriet efter almindelige forvaltningsretlige
regler. Beslutningen om, at en kompetence overlades mere permanent
f.eks. af en minister til en styrelse, bør imidlertid af
hensyn til borgernes mulighed for at kunne vide, hvem der er rette
myndighed, altid angives i en bekendtgørelse, jf. pkt. 4 i
Justitsministeriets vejledning nr. 153 af 22. september 1987 om
udarbejdelse af administrative forskrifter. Det foreslås
derfor, at der i loven indsættes en hjemmel for ministeren
til at bemyndige en under ministeriet oprettet styrelse eller
tilsvarende institution til at udøve de beføjelser,
der i loven er tillagt ministeren. Ministeren kan herefter i en
bekendtgørelse udnytte adgangen til at delegere opgaver og
beføjelser til en statslig myndighed under ministeriet.
Bemyndigelseshjemlen er formuleret, så den med sikkerhed kan
rumme statslige myndigheder under Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling, som organisatorisk er underordnet
styrelserne.
Ministeren kan således efter den foreslåede
bestemmelse delegere sine beføjelser efter loven til enhver
myndighed inden for ministeriets administrative hierarki uanset
myndighedens placering i det administrative hierarki, herunder
myndigheder, som er underordnet styrelser.
- Ad udvidet delegationsadgang til andre statslige myndigheder
efter forhandling med vedkommende minister:
Som hovedregel er der alene mulighed for at delegere
beføjelser til myndigheder, der hører under
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Hvis der
træffes beslutning om en flytning af institutioner under
ministeriet, vil ministeren derfor som udgangspunkt være
afskåret fra at kunne delegere beføjelser eller
myndighedsopgaver til disse. Det er derfor hensigtsmæssigt
samtidig at muliggøre delegation af myndighedsopgaver til
myndigheder uden for ministeriet. For at sikre at ministeren
fortsat - hvis der træffes beslutning om flytning af
institutioner under ministeriet - kan henlægge eventuelle
myndighedsopgaver dertil, hvis dette findes hensigtsmæssigt,
foreslås hjemlerne derfor formuleret, således at
ministeren også kan bemyndige myndigheder uden for
ministeriet til at udøve de beføjelser, der i loven
er tillagt ministeren.
Det foreslås på den baggrund, at
bemyndigelsesbestemmelsen formuleres, så ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling efter forhandling med vedkommende
minister kan bemyndige andre statslige myndigheder til at
udøve de beføjelser, som i loven er tillagt
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling. Der er alene tale
om statslige myndigheder. Der kan således ikke i
medfør af denne bestemmelse ske delegation til private
virksomheder eller organisationer. Omfanget af delegationen til den
pågældende statslige myndighed skal ske efter
forhandling med vedkommende minister.
Til stk. 2. Forslaget er en
konsekvens, som følger af det foreslåede stk. 1 til en
udvidet delegationsadgang for ministeren efter stk. 1, til
statslige myndigheder under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling. Efter forslaget får ministeren adgang til at
delegere beføjelser efter loven til myndigheder, som
organisatorisk ligger under styrelser, eller til andre statslige
myndigheder efter aftale med vedkommende minister. Det
foreslås derfor, at ministeren får hjemmel til at
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages, hvilket betyder, at ministeren også kan
afskære klageadgangen fra organisatorisk underordnede
statslige myndigheder til styrelserne eller for andre statslige
myndigheder. Ministeren kan f.eks. således ikke blot
afskære påklage til ministeren, men også
påklage til styrelserne. Adgangen til at afskære klage
knytter sig kun til afgørelser på områder, som
er delegeret fra ministeren i henhold til loven. Således vil
ministeren ikke i denne bestemmelse have hjemmel til at
afskære klageadgang, der i øvrigt er fastsat i
lovgivningen.
Til stk. 3. Ministeren
får hjemmel til at fastsætte regler om udøvelsen
af de beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1. Bestemmelsen omhandler de
tilfælde, hvor ministeren udnytter sin adgang til at delegere
beføjelser til andre statslige myndigheder uden for
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Der består
i disse tilfælde ikke et over-/underordnelsesforhold mellem
ministeren og den pågældende myndighed. Ved andre
statslige myndigheders varetagelse af f.eks. myndighedsopgaver for
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling efter delegation
bevarer ministeren sine beføjelser, herunder
instruktionsbeføjelsen, i relation til de delegerede
opgaver, da myndigheden på det delegerede område
funktionelt vil høre under ministeren for videnskab
teknologi og udvikling.
Til § 2
Til stk. 1. Det nye
kapitalindskud overføres til fonden, når loven
træder i kraft. Lovforslaget har således betydning for
fondens muligheder for at sikre et højt afkast af midlerne
til gavn for fondens forskningsfinansiering samt betydning for den
årlige planlægning af fondens aktiviteter. Det
foreslås på den baggrund, at loven træder i kraft
allerede dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til stk. 2. Særligt for
2009 foreslås bibeholdt et maksimalt beløb for
uddeling. Forslaget skal ses i lyset af regeringens ønske om
at begrænse det offentlige forbrug i 2009. Beløbet
foreslås fastsat til 275 mio. kr. i 2009-priser, jf. aftale
af 2. marts 2008 om kapitalindskud til fonden.
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om Danmarks Grundforskningsfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 876 af 8. oktober 2003, foretages
følgende ændringer: |
| | |
Kapitel 1 | | |
Fondens oprettelse og formål | | |
| | |
§ 1.
--- | | |
Stk. 2.
Grundforskningsfondens kapital og afkastet heraf og fondens andre
indtægter, jf. stk. 4, skal anvendes til finansiering af
enestående forskning på internationalt niveau. | | 1. I
§ 1, stk. 2, ændres »stk. 4«
til: »stk. 5«. |
Stk. 3.
Grundforskningsfonden kan maksimalt uddele 250 mio. kr.
årligt målt i faste priser. Stk. 4.
Grundforskningsfonden kan oppebære indtægter af
patenter, licenser og gaver m.m. og kan inden for sit formål
udføre kontraktforskning. | | 2.§ 1,
stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes: »Stk. 3. Grundforskningsfonden kan af sin
kapital og afkastet heraf samt af fondens andre indtægter og
eventuelle ekstra bevillinger foretage uddelinger i
overensstemmelse med sit formål. Fonden skal herved
sørge for, at uddelingerne foretages sådan, at de
sikrer fondens virke på langt sigt. |
| | Stk. 4.
Fonden kan gennemsnitligt uddele 300 mio. kr. årligt
målt i faste priser over fortløbende
5-års-perioder. Alle uddelinger skal inkludere bidrag til
følgeudgifter forbundet med forskningen beregnet efter den
sats, der til enhver tid gælder for staten.« Stk. 4 bliver herefter
stk. 5. |
| | |
Kapitel 2 | | |
Fondens ledelse | | |
| | |
§ 2.
Fonden ledes af en bestyrelse, hvis formand og medlemmer udpeges af
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling i deres personlige
egenskab: 1) En formand udpeget af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, 2) 2 medlemmer indstillet af Det Frie
Forskningsråd, 3) 1 medlem indstillet af Det Strategiske
Forskningsråd, 4) 1 medlem indstillet af Rektorkollegiet
uden for kollegiets midte, 5) 1 medlem indstillet af
Sektorforskningens Direktørkollegium uden for kollegiets
midte, 6) 1 medlem indstillet af Det Kongelige
Danske Videnskabernes Selskab, 7) 1 medlem indstillet af Akademiet for de
tekniske Videnskaber og 8) 1 medlem udpeget af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling. Stk. 2.
Fonden tilrettelægger selv sin administration, idet dog
opgavefordelingen mellem bestyrelse og direktør
fastsættes i fundatsen, jf. § 3. Stk. 3.
Nedlægges eller ændres nogen af de i stk. 1
nævnte indstillingsberettigede parter væsentligt,
fastlægges det i fundatsen, jf. § 3, hvordan det
pågældende medlem indstilles. | | 3.§ 2,
stk. 1, affattes
således: »Fonden ledes af en bestyrelse, hvis
medlemmer bl.a. skal have indsigt i forskning på
internationalt niveau samt finansiel indsigt. Formanden og
medlemmerne udpeges af ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling i deres personlige egenskab: 1) En formand udpeget af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling, 2) 2 medlemmer indstillet af Det Frie
Forskningsråd, 3) 1 medlem indstillet af Det Strategiske
Forskningsråd, 4) 1 medlem indstillet af Rektorkollegiet
uden for kollegiets midte, 5) 1 medlem indstillet af
Sektorforskningens Direktørkollegium uden for kollegiets
midte, 6) 1 medlem indstillet af Det Kongelige
Danske Videnskabernes Selskab, 7) 1 medlem indstillet af Akademiet for de
Tekniske Videnskaber og 8) 1 medlem udpeget af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling.« |
| | |
§ 4.
--- | | |
Stk. 2-5.
--- | | |
Stk. 6.
Bestyrelsen kan gennemføre initiativer efter stk. 1,
nr. 1, i samarbejde med og med hel eller delvis finansiering fra
andre offentlige eller private råd, fonde eller virksomheder,
herunder også offentlige eller private råd,
institutioner, fonde eller virksomheder i udlandet. Bestyrelsen kan
endvidere efter aftale påtage sig at gennemføre
tilskudsaktiviteter med hel eller delvis finansiering fra anden
side. | | 4. I
§ 4, stk. 6, 2. pkt.,
udgår »endvidere«. 5. I
§ 4, stk. 6,
indsættes som 3. pkt.: »Bestyrelsen kan endvidere efter
aftale påtage sig at udføre nærmere
afgrænsede opgaver for ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling.« |
| | |
§ 9.
Fondens regnskab skal revideres af Rigsrevisionen og en
statsautoriseret revisor, som bestyrelsen udnævner for 3
år ad gangen. Valget skal godkendes af ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling. Udnævnelsen kan til enhver
tid tilbagekaldes. Stk. 2.
Bestemmelserne i § 17, stk. 2 og 3,
og § 18 i lov om revision af statens
regnskaber m.m. finder tilsvarende anvendelse. | | 6.§ 9,
stk. 1, 1. pkt., ophæves, og
i stedet indsættes: »Fondens regnskab revideres af
rigsrevisor og en statsautoriseret revisor efter reglerne i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m. Bestyrelsen udnævner
den statsautoriserede revisor for 3 år ad
gangen.« 7. I
§ 9, stk. 2,
ændres »revision« til:
»revisionen«. |
| | |
Kapitel 5 | | |
Straffebestemmelser m.v. | | |
| | |
§ 13.
Med bøde eller hæfte straffes, hvis ikke strengere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, den, der | | 8. I
§ 13, stk. 1,
ændres »hæfte« til: »fængsel
indtil 4 måneder«. |
1) undlader at opfylde de pligter, der
påhviler vedkommende efter loven, | | |
2) giver urigtige eller vildledende
oplysninger til Rigsrevisionen, ministeren for videnskab, teknologi
og udvikling eller andre offentlige myndigheder om forhold, der
vedrører fonden, | | |
3) gør sig skyldig i grov eller
oftere gentagen forsømmelse eller
skødesløshed, der kan medføre tab for
fonden. | | |
Stk. 2.
--- | | |
| | |
| | 9. Efter
§ 13 indsættes i kapitel
5: |
| | Ȥ 13
a. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan
bemyndige en under ministeriet oprettet statslig myndighed eller
efter forhandling med vedkommende minister andre statslige
myndigheder til at udøve de beføjelser, der i denne
lov er tillagt ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling. |
| | Stk. 2.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages. |
| | Stk. 3.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter
stk. 1.« |