L 180 (som fremsat): Forslag til lov for
Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for
beskæftigelse.
Fremsat den 10. april 2008 af
integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech)
Forslag
til
Lov for Færøerne om
udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på
visse former for beskæftigelse
§ 1.
Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse uden
forudgående høring af det færøske
landsstyre, hvis betingelserne i § 9, stk. 2, nr. 3,
i udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne
ved kongelig anordning, er opfyldt, og hvis udlændingen har
indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse
inden for et fagområde, hvor der er mangel på
særligt kvalificeret arbejdskraft.
Stk. 2. For
arbejdstagere, der er statsborgere i et land, der er medlem af Den
Europæiske Union, finder stk. 1 alene anvendelse, hvis
der ikke kan gives de pågældende opholdstilladelse i
medfør af § 3.
Stk. 3.
Opholdstilladelse efter stk. 1 skal være opnået
inden indrejsen på Færøerne. Efter indrejsen kan
ansøgning herom ikke indgives, behandles og tillægges
opsættende virkning på Færøerne, medmindre
særlige grunde taler for det.
§ 2.
Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding, hvis opholdstilladelse efter § 7 eller
§ 9, stk. 1, eller stk. 2, nr. 1, 2 eller 4, i
udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne ved
kongelig anordning, nægtes forlænget efter
§ 11, stk. 2, jf. § 19, stk. 1, eller
inddrages efter § 19, stk. 1, i
udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne ved
kongelig anordning, når udlændingen er i et fast
ansættelsesforhold af længere varighed eller gennem en
længere periode har drevet selvstændig
erhvervsvirksomhed, og beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler for det.
Stk. 2.
Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 1 kan kun
indgives af en udlænding, der opholder sig på
Færøerne. Ansøgninger, der indgives senere end
7 dage efter, at der er truffet endelig afgørelse om
nægtelse af forlængelse eller om inddragelse af
udlændingens opholdstilladelse efter § 7 eller
§ 9, stk. 1, eller stk. 2, nr. 1, 2 eller 4, i
udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne ved
kongelig anordning, kan ikke behandles eller tillægges
opsættende virkning på Færøerne, medmindre
ganske særlige grunde taler for det.
§ 3.
Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding, der er statsborger i et land, der er medlem af Den
Europæiske Union,
1) hvis den
pågældende har indgået aftale eller fået
tilbud om ordinær beskæftigelse mindst 30 timer om ugen
hos en arbejdsgiver på Færøerne i henhold til en
hos arbejdsgiveren gældende færøsk overenskomst,
der vedrører det pågældende arbejde, og hvor
minimumslønnen ikke er mindre end minimumslønnen for
tilsvarende beskæftigelse hos en færøsk
lønmodtagerorganisation,
2) hvis den
pågældende på et arbejdsområde, hvor
løn- og ansættelsesvilkårene sædvanligvis
alene er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt, har
indgået aftale eller fået tilbud om ordinær
beskæftigelse mindst 30 timer om ugen hos en arbejdsgiver
på Færøerne som forsker, underviser,
funktionær i en ledende stilling eller specialist m.v.,
eller
3) hvis den
pågældende uden for de tilfælde, der er
nævnt i nr. 1 og 2, har indgået aftale eller fået
tilbud om ordinær beskæftigelse mindst 30 timer om ugen
hos en arbejdsgiver på Færøerne på
sædvanlige færøske løn- og
ansættelsesvilkår.
Stk. 2.
Opholdstilladelse efter stk. 1 gives, når særlige
beskæftigelsesmæssige hensyn taler herfor.
§ 4.
Opholdstilladelse efter § 3 skal betinges af, at
arbejdsgiveren på Færøerne er registreret hos
TAKS som anvisningspligtig efter den færøske
skattelov. Udlændingeservice kan indhente oplysning herom fra
TAKS. Oplysningerne kan indhentes i elektronisk form.
Stk. 2.
Opholdstilladelse efter § 3 kan ikke gives, hvis
arbejdsgiveren på Færøerne er omfattet af
strejke, lockout eller blokade. Dette gælder dog ikke, hvis
konflikten er kendt overenskomststridig eller på anden
måde retsstridig.
Stk. 3.
Opholdstilladelse efter § 3 skal betinges af, at den
indgåede ansættelsesaftale eller det fremsatte
ansættelsestilbud indeholder følgende oplysninger:
1) Arbejdsgiverens
og lønmodtagerens navn og adresse.
2) Arbejdsstedets
beliggenhed eller i mangel af et fast arbejdssted eller et sted,
hvor arbejdet hovedsagelig udføres, oplysning om, at
lønmodtageren er beskæftiget på forskellige
steder, og om hovedsædets eller arbejdsgiverens adresse.
3) Beskrivelse af
arbejdet eller angivelse af lønmodtagerens titel, rang,
stilling eller jobkategori.
4)
Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt.
5)
Ansættelsesforholdets forventede varighed, hvor der ikke er
tale om tidsubestemt ansættelse.
6)
Lønmodtagerens rettigheder med hensyn til betalt ferie,
herunder om der udbetales løn under ferie.
7) Varigheden af
lønmodtagerens og arbejdsgiverens opsigelsesvarsler eller
reglerne herom.
8) Den
gældende eller aftalte løn, som lønmodtageren
har ret til ved ansættelsesforholdets påbegyndelse, og
tillæg og andre løndele, der ikke er indeholdt heri,
f.eks. pensionsbidrag og eventuel kost og logi. Endvidere skal der
oplyses om lønnens udbetalingsterminer.
9) Den normale
daglige eller ugentlige arbejdstid.
10) Angivelse af,
hvilke kollektive overenskomster eller aftaler der regulerer
arbejdsforholdet. Hvis der er tale om overenskomster eller aftaler
indgået af parter uden for virksomheden, skal det endvidere
oplyses, hvem disse parter er.
Stk. 4. I sager
vedrørende opholdstilladelse efter § 3 afgiver
arbejdsgiveren på Færøerne over for
Udlændingeservice erklæring om, hvorvidt løn- og
ansættelsesvilkårene er sædvanlige efter
færøske forhold, og om, hvorvidt de oplysninger der er
nævnt i stk. 3, er indeholdt i ansættelsesaftalen
eller -tilbuddet.
§ 5.
Færøernes landsstyre afgiver efter anmodning fra
Udlændingeservice en udtalelse om, hvorvidt betingelserne i
§ 2, stk. 1, § 3 og § 4,
stk. 3, efter Færøernes landsstyres opfattelse er
opfyldt. Udtalelsen kan indhentes i elektronisk form.
§ 6.
Hvis en arbejdsgiver på Færøerne har
indgået en færøsk overenskomst, der
vedrører det pågældende arbejde, og hvor
minimumslønnen ikke er mindre end minimumslønnen for
tilsvarende beskæftigelse hos en færøsk
lønmodtagerorganisation, jf. § 3, nr. 1, kan
Udlændingeservice godkende, at arbejdsgiveren ansætter
statsborgere fra lande, der er medlem af Den Europæiske
Union, til at udføre nærmere angivne arbejdsfunktioner
inden for overenskomstens dækningsområde efter en
anmeldelse af ansættelsesforholdet til
Udlændingeservice. § 4, stk. 1 og 2, finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
Udlændingeservice kan godkende, at en arbejdsgiver på
Færøerne, der har indgået en overenskomst som
nævnt i stk. 1, ansætter statsborgere fra lande,
der er medlem af Den Europæiske Union, i stillinger som
omhandlet i § 3, nr. 2, efter en anmeldelse af
ansættelsesforholdet til Udlændingeservice. Det er en
betingelse, at virksomheden har dokumenteret, at der er tale om
arbejdsfunktioner, som falder inden for de omhandlede
stillingskategorier. § 4, stk. 1 og 2, finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. En
godkendelse efter stk. 1 eller 2 meddeles for op til 1
år med mulighed for forlængelse.
Stk. 4. En
udlænding, der er statsborger i et land, der er medlem af Den
Europæiske Union, og som har indgået aftale eller
fået tilbud om ansættelse under vilkår som
nævnt i § 3, nr. 1 eller 2, hos en arbejdsgiver
godkendt efter stk. 1 eller 2, opnår ved anmeldelse til
Udlændingeservice ret til ophold og arbejde i tiden, indtil
Udlændingeservice har taget stilling til, om
udlændingen kan meddeles opholdstilladelse. Opholdstilladelse
skal mod forevisning af legitimation afhentes af udlændingen
inden 30 dage efter, at meddelelse om, at udlændingen har
opnået opholdstilladelse, er sendt til udlændingen.
Stk. 5. En
anmeldelse efter stk. 4 skal underskrives af arbejdsgiver og
arbejdstager og indeholde oplysninger som nævnt i
§ 7, nr. 1-5.
Stk. 6.
Udlændingeservice kan inddrage en godkendelse meddelt efter
stk. 1 eller 2, hvis godkendelsen er opnået ved svig,
hvis betingelserne for godkendelsen ikke længere er til
stede, eller hvis vilkårene for godkendelsen ikke overholdes.
Udlændingeservice kan til brug for en afgørelse efter
1. pkt. indhente en udtalelse fra Færøernes
landsstyre. Udtalelsen kan indhentes i elektronisk form.
§ 7.
Udlændingeservice videregiver uden udlændingens
samtykke oplysning om meddelelse af opholdstilladelse efter
§ 1, stk. 1, § 2, stk. 1,
§ 3 og § 6, stk. 4, til
Færøernes landsstyre og Landfogeden på
Færøerne. Udlændingeservice kan i den
forbindelse, herunder i elektronisk form, videregive
følgende oplysninger:
1)
Lønmodtagerens navn
2) Arbejdsgiverens
navn og adresse og arbejdsstedets beliggenhed.
3)
Lønmodtagerens arbejdsfunktioner, titel, rang og
stilling
4)
Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt og dets forventede
varighed, hvis der ikke er tale om tidsubestemt
ansættelse.
5) Den normale
daglige eller ugentlige arbejdstid.
§ 8.
Med bøde straffes den udlænding, som ikke inden for
den i § 6, stk. 4, fastsatte frist på 30 dage
afhenter sin opholdstilladelse.
§ 9.
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Stk. 2. Loven
finder tillige anvendelse på ansøgninger om
opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på
Færøerne indgivet inden lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Formålet med dette lovforslag er at skabe det retlige
grundlag for, at Færøerne kan tiltrække
arbejdstagere til områder, hvor der er mangel på
særligt kvalificeret arbejdskraft, samt tiltrække
arbejdskraft fra lande, der er medlem af Den Europæiske
Union.
Baggrunden for lovforslaget er, at der på
Færøerne inden for visse sektorer er mangel på
arbejdskraft. Ligeledes opstår der i lyset af arbejdskraftens
tiltagende mobilitet et behov for større udveksling af
arbejdskraft mellem Færøerne og omverdenen, herunder
ikke mindst med det øvrige Norden samt EU-landene, og
globaliseringen gør, at Færøerne kommer
tættere på EU-landene.
Det færøske landsstyre har under
drøftelser med regeringen tilkendegivet et ønske om,
at der skal være en lettere adgang til at kunne give
arbejdstilladelse på Færøerne til arbejdstagere
fra EU-landene.
Der foreslås på den baggrund indført en
ordning, hvorefter statsborgere i EU-lande kan meddeles opholds- og
arbejdstilladelse på Færøerne på grundlag
af ansættelse hos en arbejdsgiver på
Færøerne i en række tilfælde, hvor de
almindelige betingelser for meddelelse af opholdstilladelse med
henblik på beskæftigelse på Færøerne
ikke er opfyldt.
En sådan ordning er inspireret af den overgangsordning,
der i Danmark gælder for meddelelse af opholdstilladelse med
henblik på beskæftigelse for statsborgere i de nye
EU-lande.
I forhold til den danske ordning er der dog den forskel, at
den færøske ordning skal omfatte statsborgere fra
samtlige EU-lande (bortset fra de nordiske lande).
I modsætning til den danske overgangsordning
lægges der med lovforslaget ikke op til en tidsmæssig
begrænsning af ordningen på Færøerne, dvs.
at den færøske ordning også skal gælde
på Færøerne efter den danske overgangsordnings
udløb.
Herudover foreslås der i lovforslaget efter
færøsk ønske en ordning, hvorefter der skabes
en lettere adgang til ophold og arbejde på
Færøerne for udlændinge, der søger
beskæftigelse på Færøerne inden for et
område, hvor det er åbenbart, at der er mangel på
særligt kvalificeret arbejdskraft på
Færøerne. Denne ordning svarer til den danske
jobkortordnings positivliste.
Lovforslaget er i overensstemmelse med hjemmestyrelovens
§ 7 forelagt for de færøske myndigheder til
udtalelse.
2. Gældende ret
Færøerne og Danmark betragtes som adskilte rejse-
og opholdsområder. Det indebærer, at en
opholdstilladelse på Færøerne ikke giver ret til
ophold i Danmark og omvendt. Reglerne om opholdstilladelse på
Færøerne reguleres af den for Færøerne
gældende udlændingelov, jf. anordning nr. 182 af 22.
marts 2001 om ikrafttræden af udlændingeloven for
Færøerne, mens reglerne om opholdstilladelse i Danmark
reguleres af udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1044 af 6. august 2007 som ændret senest ved lov nr. 507
af 6. juni 2007.
2.1. Den færøske
udlændingelovs § 9, stk. 2, nr. 3
På Færøerne gælder
udlændingeloven som sat i kraft ved kongelig anordning.
Udlændingeloven er senest sat i kraft for
Færøerne ved anordning nr. 182 af 22. marts 2001 om
ikrafttræden for Færøerne af
udlændingeloven.
Der kan i dag efter § 9, stk. 2, nr. 3, i den
for Færøerne gældende udlændingelov gives
opholdtilladelse med henblik på beskæftigelse på
Færøerne, hvis væsentlige
beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige
hensyn taler for at imødekomme ansøgningen. Der
henvises herom til lovforslagets § 1, stk. 1, og
bemærkningerne til denne bestemmelse.
2.2. Udlændingelovens
§ 9 a
I Danmark gælder reglerne om opholdstilladelse med
henblik på beskæftigelse i udlændingelovens
§ 9 a. Disse regler finder ikke anvendelse på
Færøerne.
Udlændingelovens § 9 a, stk. 1-4, blev
indsat ved lov nr. 365 af 6. juni 2002 om ændring af
udlændingeloven og ægteskabsloven med flere love
(lovforslag nr. L 152 af 28. februar 2002). Bestemmelserne kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Udlændingelovens § 9 a, stk. 5-11, som
indsat ved lov nr. 283 af 26. april 2004 (lovforslag nr. L 157 af
6. februar 2004), kan derimod ikke sættes i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning.
Ved lov nr. 532 af 8. juni 2006 (lovforslag nr. L 235 af 27.
april 2006) ændredes § 9 a, stk. 5, og som nye
stykker blev der efter stk. 10 indsat stk. 11-15.
Herudover indsattes stk. 17-19. Loven kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Der kan efter udlændingelovens § 9 a,
stk. 1, efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding, hvis væsentlige
beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige
hensyn taler for at imødekomme ansøgningen, herunder
hvis udlændingen har indgået aftale eller fået
tilbud om ansættelse inden for et fagområde, hvor der
er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, eller
hvor ansættelsen indebærer en årlig
aflønning på mindst 450.000 kr.
Dele af bestemmelsen i udlændingelovens § 9 a,
stk. 1, svarer til § 9, stk. 2, nr. 3, i den
for Færøerne gældende udlændingelov.
Ved ansøgninger om opholdstilladelse med henblik
på beskæftigelse hører Udlændingeservice
normalt det regionale beskæftigelsesråd eller en
relevant arbejdsgiver- eller fagforening om, hvorvidt betingelserne
for at meddele opholdstilladelse er opfyldt. På
områder, hvor det er åbenbart, at der er mangel
på særligt kvalificeret arbejdskraft, er der i Danmark
etableret en særlig ordning - jobkortordningen - med en
hurtig procedure. Ordningen indebærer, at
udlændingemyndighederne kan træffe afgørelse
uden forudgående høring af det regionale
beskæftigelsesråd eller en relevant arbejdsgiver- eller
fagforening under forudsætning af, at ansøgeren er i
besiddelse af et konkret jobtilbud, hvoraf løn- og
ansættelsesvilkår fremgår, og at løn- og
ansættelsesvilkår er almindelige efter danske forhold.
Ligeledes kan der uden høring af det regionale
beskæftigelsesråd m.v. meddeles opholdstilladelse til
en udlænding, der kan fremvise et konkret arbejdstilbud med
en årlig aflønning på 450.000 kr., og hvis
løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige
efter danske forhold.
De områder, der er dækket af ordningen, er
opregnet på den såkaldte positivliste, som
løbende bliver revideret efter samråd med de relevante
arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer.
For arbejdstagere fra Bulgarien, Estland, Letland, Litauen,
Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn
gælder der særlige regler. Arbejdstagere fra de
nævnte lande kan efter udlændingelovens § 9
a, stk. 5, opnå opholdstilladelse med henblik på
beskæftigelse i Danmark, uanset at der ikke er
væsentlige beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn, som taler for at imødekomme
ansøgningen. Statsborgere i Cypern og Malta er i samme
udstrækning som statsborgere i de øvrige EU-lande
berettiget til at bo og udøve lønnet arbejde i
Danmark
Bestemmelsen i udlændingelovens § 9 a,
stk. 5, supplerer § 9 a, stk. 1, for så
vidt angår arbejdstagere fra de nævnte EU-lande, idet
arbejdstagere fra disse lande kan meddeles opholdstilladelse i
Danmark på grundlag af ansættelse hos en
herværende arbejdsgiver i en række tilfælde, hvor
betingelserne i § 9 a, stk. 1, ikke er
opfyldt.
Øvrige statsborgere fra et EU-land kan efter
udlændingelovens § 2 indrejse og opholde sig i
Danmark i op til 3 måneder fra indrejsen, eller såfremt
de pågældende er arbejdssøgende, i indtil 6
måneder fra indrejsen.
Det bemærkes, at bestemmelserne i udlændingelovens
§ 9 a, stk. 5-19 er en overgangsordning, der
løber frem til senest den 1. maj 2009 med mulighed for
forlængelse i yderligere 2 år. Senest på dette
tidspunkt vil bestemmelserne i udlændingelovens § 9
a, stk. 5-19 blive ophævet, mens bestemmelserne i
udlændingelovens § 9 a, stk. 1-4, vil blive
stående.
2.3. Forskelle på de
gældende færøske og danske regler
De væsentligste forskelle på de gældende
færøske regler og de gældende danske regler
vedrørende adgangen til beskæftigelse er
således, at der i Danmark er indført en hurtigere og
mere smidig procedure på områder, hvor det er
åbenbart, at der er mangel på særligt
kvalificeret arbejdskraft, mens der på Færøerne
gælder en procedure, hvorefter der forud for meddelelse af
opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse skal ske
høring af det færøske landsstyre. Endvidere er
der i Danmark indført en særlig overgangsordning for
en række østeuropæiske EU-lande, jf. ovenfor,
således at borgere fra disse lande kan opnå
beskæftigelse i Danmark, uanset at der ikke er
væsentlige beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn, som taler for det. På
Færøerne gælder der ikke særlige lempelige
regler for EU-borgere.
3. Behovet for lovgivning
Lovforslaget er udformet som en lov for Færøerne,
der skal supplere reglerne i udlændingeloven, således
som loven er sat i kraft for Færøerne ved kongelig
anordning.
I den udlændingelov, der gælder for Danmark,
findes der regler, der på væsentlige punkter svarer til
reglerne i lovforslaget. Der er som nævnt i afsnit 2 i et
vist omfang hjemmel til at sætte disse regler i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning med de afvigelser, som
de særlige færøske forhold tilsiger. Det drejer
sig om lovforslagets bestemmelser i § 1, stk. 1 og
3, § 2, § 6 og § 8. De regler i den
danske udlændingelov, som indførte overgangsordningen
for de nye EU-lande, indeholder dog ikke en sådan
anordningshjemmel. Det betyder, at lovforslagets § 1,
stk. 2, §§ 3-5 og § 7 ikke vil kunne
sættes i kraft ved kongelig anordning.
Reglerne i lovforslaget adskiller sig endvidere fra reglerne i
udlændingeloven på følgende punkter:
Den særlige ordning for EU-borgere skal i
modsætning til den danske ordning gælde for samtlige
EU-borgere
Den foreslåede bestemmelse om indførelse af en
jobkortordning indeholder ikke som den danske regel mulighed for en
særlig smidig procedure i sager, hvor en ansøger har
et konkret arbejdstilbud med en årlig aflønning
på mindst 450.000 kr.
I lyset af at der således er tale om mere omfattende
afvigelser fra og udvidelser af de danske reglers
anvendelsesområde, og henset til at der er tale om en samlet
regulering der har en indbyrdes sammenhæng, finder
Integrationsministeriet, at reglerne i lovforslagets § 1,
stk. 1 og 3, og § 2 ikke bør sættes i
kraft ved kongelig anordning med de nævnte afvigelser. Hertil
kommer som nævnt, at de regler i udlændingeloven, der
omhandler overgangsordningen for de nye EU-lande, og som reglerne i
lovforslagets § 1, stk. 2, §§ 3-5 og
§ 7 bl.a. bygger på, ikke indeholder en
anordningshjemmel.
Lovforslagets regler i § 6 og § 8 bygger
derimod på bestemmelser, der er indsat ved en lov, der kan
sættes i kraft for Færøerne ved kongelig
anordning. Bestemmelserne knytter sig imidlertid alle til
bestemmelserne i lovforslagets § 3 om den særlige
ordning for EU-borgere og vil derfor ikke kunne stå
alene.
Integrationsministeriet finder det på denne baggrund
rigtigst at gennemføre reglerne på
Færøerne ved en lov for Færøerne, der
supplerer reglerne i udlændingeloven, således som denne
er sat i kraft for Færøerne ved kongelig
anordning.
Det betyder, at de generelle regler om bl.a. afvisning,
udelukkelse, udvisning, nægtelse af forlængelse af
opholdstilladelse samt inddragelse også finder anvendelse i
forhold til udlændinge, der meddeles opholdstilladelse efter
de foreslåede bestemmelser i lovforslaget.
Tilsvarende vil kompetence- og klagereglerne i den for
Færøerne gældende udlændingelov også
gælde i sager om opholdstilladelse efter de foreslåede
bestemmelser i lovforslaget. Det indebærer, at det også
i sager om opholdstilladelse efter de foreslåede bestemmelser
i lovforslaget vil være Udlændingeservice, der
træffer afgørelse i første instans.
Udlændingeservices afgørelser efter lovforslaget vil
ligeledes kunne påklages til Integrationsministeriet.
Endvidere finder straffebestemmelserne i kapitel 9 i den
for Færøerne gældende udlændingelov
anvendelse.
4. Lovforslagets indhold
4.1. Indførelse af en
positivliste
Efter § 9, stk. 2, nr. 3, i den for
Færøerne gældende udlændingelov gives
opholdtilladelse med henblik på beskæftigelse på
Færøerne, hvis væsentlige
beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige
hensyn taler for at imødekomme ansøgningen.
Det er som udgangspunkt en betingelse, at ansøgeren har
et konkret arbejdstilbud, og at de i arbejdstilbuddet fastsatte
løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige
efter færøske forhold.
Der er på visse områder etableret en særlig
praksis for meddelelse af opholdstilladelse efter § 9,
stk. 2, nr. 3, i den for Færøerne gældende
udlændingelov. Der gælder således en særlig
praksis for meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse på
Færøerne for halvprofessionelle
idrætsudøvere eller -trænere, og der er
indført en særlig ordning for læger, der har
fået ansættelsestilbud fra visse sygehuse på
Færøerne og har en gyldig lægeautorisation
gældende for det danske rige. Efter denne ordning kan de
pågældende læger meddeles opholds- og
arbejdstilladelse, hvis betingelserne - herunder løn- og
arbejdstidsforhold - i øvrigt er opfyldt, uden at sagerne
sendes til Færøernes landsstyre med henblik på
en udtalelse om, hvorvidt arbejdstilladelsen kan anbefales.
Ordningen minder således om jobkortordningens positivliste
efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1.
Endvidere er der i forbindelse med ansøgninger fra
cirkusartister etableret en særordning uden forudgående
høring af Færøernes landsstyre, idet der ikke
forefindes et cirkuserhverv på Færøerne. Der er
herudover etableret en særlig smidig ordning om arbejdskraft
til olieindustrien i forbindelse med
offshore-olieeftersøgningsvirksomhed, hvorefter
ansøgningerne behandles summarisk og hurtigt.
Der vil ikke med lovforslaget blive ændret på den
særlige praksis for meddelelse af opholdstilladelse efter
§ 9, stk. 2, nr. 3, i den for Færøerne
gældende udlændingelov.
Efter lovforslaget får Færøerne en
bestemmelse svarende til dele af udlændingelovens
§ 9 a, stk. 1, om jobkortordningens positivliste.
Der foreslås således indført en særlig
smidig procedure for meddelelse af opholdstilladelse med henblik
på beskæftigelse på Færøerne for
udlændinge, der søger beskæftigelse inden for et
område, hvor det er åbenbart, at der er mangel på
særligt kvalificeret arbejdskraft på
Færøerne.
Der henvises til lovforslagets § 1, stk. 1 og
bemærkningerne til denne bestemmelse.
4.2. Indførelse af en
særlig lempelig adgang til opholdstilladelse med henblik
på beskæftigelse på Færøerne for
borgere fra EU-lande
Med lovforslaget indføres en særlig lempelig
adgang til opholdstilladelse med henblik på
beskæftigelse på Færøerne for borgere fra
EU-lande. Der foreslås således en delvis liberalisering
vedrørende EU-landenes statsborgeres muligheder for at
arbejde på Færøerne med deraf afledte
opholdsrettigheder. Denne liberalisering svarer til den
midlertidige ordning (overgangsordningen) i Danmark for
arbejdstagere fra "de nye" EU-lande, med den forskel, at den
foreslåede ordning vil omfatte samtlige EU-landes
arbejdstagere.
Færøerne er en del af det danske
rigsfællesskab, men er ikke omfattet af det danske
EU-medlemskab og de forpligtelser, Danmark har påtaget sig i
forhold til EU. Der er indgået aftaler med EU, der regulerer
samkvemmet mellem Færøerne og EU vedrørende
fiskeri og varehandel. På andre områder, herunder
arbejdsmarkedet, foreligger der ikke nogen aftale. Statsborgere fra
de ikke-nordiske EU-lande behandles på Færøerne
som tredjelandsborgere, og de ikke-nordiske EU-lande behandler
arbejdstagere, der er hjemmehørende på
Færøerne, som tredjelandsborgere. Samkvemmet mellem
Færøerne og omverdenen er som helhed stigende, og
dette gælder især for de nordiske lande og EU-landene.
Flere og flere færinger søger beskæftigelse i
EU, og fra færøske myndigheders side er der en
velvillig indstilling over for, at arbejdstagere fra EU-landene
søger beskæftigelse på
Færøerne.
Der gives med lovforslaget borgere fra EU-landene en
fortrinsstilling frem for andre tredjelandsborgere.
Der henvises til lovforslagets § 3 og
bemærkningerne til denne bestemmelse.
Udlændingelovens § 9 a indeholder en
række betingelser, der knytter sig til overgangsordningen i
§ 9 a, stk. 5. Det er således bl.a. en
betingelse, at arbejdsgiveren er registreret som
indeholdelsespligtig i henhold til kildeskatteloven, og at
arbejdsgiveren ikke er omfattet af strejke, lockout eller blokade.
Det er endvidere en betingelse, at der foreligger et konkret
ansættelsestilbud, eller at der er indgået en
ansættelseskontrakt mellem udlændingen og
arbejdsgiveren.
Med lovforslaget indføres tilsvarende bestemmelser
gældende for arbejdstagere, der søger om
opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på
Færøerne.
Der henvises til lovforslagets §§ 4-8 og
bemærkningerne til disse bestemmelser.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
Integrationsministeriet vurderer, at lovforslaget er
ressourceneutralt for Integrationsministeriet. Forslaget vil under
visse omstændigheder kunne medføre et øget
ressourcebehov, hvis den udvidede mulighed for opholdstilladelse,
vil bevirke en stigning i antallet af ansøgninger.
Integrationsministeriet har ikke mulighed for at vurdere
størrelsen af en evt. stigning i ressourcebehovet.
Forslaget vil indføre en ny sagstype ved
Udlændingeservice: forhåndsgodkendelse af
færøske arbejdsgivere.
For landsstyret på Færøerne vil der
være en lettelse i sagsbehandlingen grundet, at visse
ansøgninger, ikke længere skal sendes i høring
hos Færøernes landsstyre af
Udlændingeservice.
Der vurderes ikke at være økonomiske eller
administrative konsekvenser for kommuner og regioner.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
10. Hørte myndigheder m.v.
Lovforslaget er inden fremsættelsen sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Amnesty
International, Beskæftigelsesministeriet,
Beskæftigelsesrådet, Centralorganisationernes
Fællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Flygtningehjælp, Dansk Handel og Service, Dansk
Industri, Dansk Landbrug, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk
Røde Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Den Danske Europabevægelse, Det
Centrale Handicapråd, Dokumentations- og
Rådgivningscenteret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Flygtningenævnet, Foreningen af
offentlige anklagere, Foreningen af
Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsamtsjurister, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd,
Færøernes landsstyre, Grønlands landsstyre,
Handel, Transport og Serviceerhvervene, HK/Danmark, HK/Kommunal,
HK/Privat, Håndværksrådet, Institut for
Menneskerettigheder, Justitsministeriet, KL, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Københavns Kommune, Landsorganisationen i Danmark,
Landbrugsrådet, Ledernes Hovedorganisation, Mellemfolkeligt
Samvirke, Politidirektøren i København,
Politiforbundet i Danmark, præsidenterne for Vestre og
Østre landsret, retterne i København, Århus,
Odense, Aalborg og Roskilde, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for Etniske Minoriteter, Sammenslutningen
af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Specialarbejderforbundet i
Danmark, Udenrigsministeriet samt UNHCR.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Integrationsministeriet vurderer, at
lovforslaget er ressourceneutralt for Integrationsministeriet.
Forslaget vil under visse omstændigheder kunne medføre
et øget ressourcebehov, hvis den udvidede mulighed for
opholdstilladelse, vil bevirke en stigning i antallet af
ansøgninger. Integrationsministeriet har ikke mulighed for
at vurdere størrelsen af en evt. stigning i
ressourcebehovet. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget vil indføre en ny
sagstype ved Udlændingeservice: forhåndsgodkendelse af
færøske arbejdsgivere. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til stk. 1
Efter den foreslåede bestemmelse i § 1,
stk. 1, kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse
uden forudgående høring af det færøske
landsstyre, hvis betingelserne i § 9, stk. 2, nr. 3,
i udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne
ved kongelig anordning, er opfyldt, og hvis udlændingen har
indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse
inden for et fagområde, hvor der er mangel på
særligt kvalificeret arbejdskraft.
I sager om opholdstilladelse med henblik på
beskæftigelse efter den gældende bestemmelse i
§ 9, stk. 2, nr. 3, i den for Færøerne
gældende udlændingelov er Færøernes
landsstyre høringsmyndighed. Udlændingeservice anmoder
i høringsskrivelsen navnlig om oplysning om, hvorvidt der
generelt set er tilgængelig arbejdskraft, som på
kvalificeret vis vil kunne varetage arbejdet, hvorvidt arbejdet er
af en sådan særlig karakter, at arbejds- og
opholdstilladelse kan anbefales, og hvorvidt de væsentligste
løn- og ansættelsesforhold efter færøske
forhold er sædvanlige.
Den foreslåede ordning i § 1, stk. 1,
indebærer en hurtigere og mere smidig procedure, idet
udlændingemyndighederne efter ordningen kan træffe
afgørelse uden forudgående høring af det
færøske landsstyre.
På områder, hvor det er åbenbart, at der er
mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft,
foreslås der således skabt mulighed for at etablere en
ordning svarende til jobkortordningens positivliste i
udlændingelovens § 9 a, stk. 1.
De områder, der dækkes af jobkortordningen,
opregnes på en såkaldt positivliste, som løbende
vil blive revideret af landsstyret.
Det vil være et krav, at den pågældendes
arbejde foregår på sædvanlige
færøske løn- og ansættelsesvilkår.
Til brug for udlændingemyndighedernes vurdering heraf vil det
færøske landsstyre i forbindelse med beslutning om at
indføje nye jobkategorier på positivlisten samtidig
tage stilling til, hvilke løn- og
ansættelsesvilkår der skal anses for at være
sædvanlige.
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1,
forudsættes i øvrigt administreret i overensstemmelse
med udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt.,
om jobkortordningens positivliste.
Opholds- og arbejdstilladelse efter § 9,
stk. 2, nr. 3, i den for Færøerne gældende
udlændingelov meddeles med henblik på midlertidigt
ophold og udstedes for højst 1 år ad gangen.
Arbejdstilladelsen gives til beskæftigelse i et bestemt
arbejdsforhold og stedfæstes til en bestemt
arbejdsgiver.
Hvis arbejdsforholdet skifter væsentlig karakter, eller
hvis udlændingen tilbydes arbejde hos en anden arbejdsgiver,
skal udlændingen søge om ny tilladelse og må
ikke begynde at arbejde, før en sådan tilladelse
foreligger.
Denne praksis vil også være gældende i
forhold til udstedelse af opholdstilladelse efter den
foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1.
Meddeles en arbejdstager opholdstilladelse på
Færøerne på baggrund af den foreslåede
ordning, kan den pågældende få sin
ægtefælle/faste samlever og mindreårige
hjemmeboende børn med til Færøerne, hvis
betingelserne for familiesammenføring i den for
Færøerne gældende udlændingelov er
opfyldt, jf. § 9, stk. 2, nr. 4, i den for
Færøerne gældende udlændingelov. Det er en
forudsætning, at familien bor sammen, og at familien kan
forsørge sig selv. Får en ægtefælle eller
en samlever opholdstilladelse på Færøerne, har
han eller hun ret til at arbejde på Færøerne,
så længe opholdstilladelsen er
gyldig. Opholdstilladelse til arbejdstageres familiemedlemmer
gives kun efter høring af de færøske
myndigheder.
Til stk. 2
For arbejdstagere, der er statsborgere i lande, der er medlem
af Den Europæiske Union, finder stk. 1 alene anvendelse,
hvis der ikke kan gives de pågældende opholdstilladelse
i medfør af § 3, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 1, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse indebærer
således, at en statsborger fra et EU-land som udgangspunkt
meddeles opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i
§ 3. I de tilfælde, hvor betingelserne i den
foreslåede bestemmelse i § 3 ikke er opfyldt, kan
den pågældende EU-borger søge om
opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på
Færøerne efter den foreslåede bestemmelse i
§ 1, stk. 1.
Til stk. 3
Efter den foreslåede bestemmelse i § 1,
stk. 3, skal opholdstilladelse efter stk. 1 være
opnået inden indrejsen på Færøerne. Efter
indrejsen kan ansøgning herom ikke indgives, behandles eller
tillægges opsættende virkning på
Færøerne, medmindre særlige grunde taler for
det.
I tilfælde, hvor en statsborger i et land, der er medlem
af Den Europæiske Union, efter indrejse på
Færøerne indgiver ansøgning om
opholdstilladelse som arbejdstager på Færøerne,
og hvor ansøgningen ikke imødekommes efter den
foreslåede bestemmelse i § 3, vil der foreligge
sådanne særlige grunde, at spørgsmålet om
opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i
§ 1, stk. 1, kan behandles og tillægges
opsættende virkning, selv om den pågældende
udlænding opholder sig på Færøerne.
Særlige grunde vil endvidere kunne foreligge, hvis en
udlænding har en ansættelseskontrakt eller et
ansættelsestilbud inden for et fagområde, hvor der er
mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft
(jobkortordningens positivliste).
Den foreslåede bestemmelse svarer til den gældende
bestemmelse i § 9, stk. 7, 1. og 2. pkt., i den for
Færøerne gældende udlændingelov, hvorefter
en opholdstilladelse efter § 9, stk. 2, nr. 3, skal
være opnået inden indrejsen på
Færøerne, og hvor ansøgning herom ikke kan
indgives, behandles eller tillægges opsættende virkning
efter indrejsen, medmindre ganske særlige forhold taler
derfor.
Hvis ansøgning om opholdstilladelse efter den
foreslåede bestemmelse indgives under ophold på
Færøerne, skal dette ske ved indgivelse til
Landfogeden. Ansøgningen sendes fra Landfogeden videre til
Udlændingeservice, der først afgør, om
ansøgningen kan tillades indgivet og behandlet på
Færøerne. Finder Udlændingeservice, at der
foreligger sådanne grunde, at ansøgningen kan indgives
på Færøerne, høres Færøernes
landsstyre herom. Finder Udlændingeservice ikke, at der
foreligger sådanne særlige grunde, afvises
ansøgningen, og ansøgeren henvises til at indgive
ansøgningen fra sit hjemland eller et land, hvor vedkommende
har haft fast ophold de seneste tre måneder.
Til § 2
Til stk. 1
Efter den foreslåede bestemmelse i § 2,
stk. 1, kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse
til en udlænding, hvis opholdstilladelse nægtes
forlænget eller inddrages, når udlændingen er i
et fast ansættelsesforhold af længere varighed eller
gennem en længere periode har drevet selvstændig
erhvervsvirksomhed, og beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler for det.
Den foreslåede bestemmelse finder anvendelse i forhold
til udlændinge, der har haft opholdstilladelse efter
§ 7 eller § 9, stk. 1, eller stk. 2,
nr. 1, 2 eller 4, i den for Færøerne gældende
udlændingelov.
Den foreslåede bestemmelse finder alene anvendelse, hvis
den pågældendes opholdstilladelse nægtes
forlænget efter § 11, stk. 2, eller inddrages
efter § 19, stk. 1, i den for Færøerne
gældende udlændingelov. Der vil således ikke
være mulighed for at meddele opholdstilladelse efter den
foreslåede bestemmelse, hvis udlændingens oprindelige
opholdstilladelse er nægtet forlænget eller inddraget
på grund af svig, jf. § 19, stk. 2, i den for
Færøerne gældende udlændingelov.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at en
udlænding, hvis tidsbegrænsede opholdstilladelse som
f.eks. flygtning eller familiesammenført nægtes
forlænget eller inddrages, efter ansøgning kan
meddeles opholdstilladelse efter bestemmelsen, hvis den
pågældende er i et fast ansættelsesforhold af
længere varighed eller gennem en længere periode har
drevet selvstændig erhvervsvirksomhed, og
beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige
hensyn taler derfor.
Det er en betingelse for meddelelse af opholdstilladelse efter
den foreslåede bestemmelse, at den pågældende har
udøvet og fortsat udøver sin beskæftigelse
lovligt. Det er endvidere en forudsætning, at
beskæftigelsen i form af fast ansættelse eller
selvstændig drevet erhvervsvirksomhed foregår på
Færøerne.
Ved et fast ansættelsesforhold af længere varighed
skal som udgangspunkt forstås et ansættelsesforhold af
mindst 2 års uafbrudt varighed hos samme arbejdsgiver.
Tilsvarende forstås ved selvstændig erhvervsvirksomhed
gennem en længere periode som udgangspunkt, at
udlændingen skal have drevet samme virksomhed uafbrudt gennem
mindst 2 år.
Varigheden af et ansættelsesforhold skal dokumenteres,
f.eks. ved fremlæggelse af ansættelseskontrakt,
lønsedler eller årsopgørelse. Dokumentation
for, hvor længe en udlænding har drevet
selvstændig erhvervsvirksomhed, skal normalt ske ved
fremlæggelse af driftsøkonomiske
årsregnskaber.
Det er en betingelse for meddelelse af opholdstilladelse efter
den foreslåede bestemmelse, at udlændingens
ansættelsesforhold bestod på tidspunktet for
Udlændingeservices inddragelse eller nægtelse af
forlængelse af den oprindelige opholdstilladelse og fortsat
består på tidspunktet for meddelelse af
opholdstilladelse efter bestemmelsen. Tilsvarende gælder,
hvis udlændingen er selvstændig erhvervsdrivende.
I modsætning til den foreslåede bestemmelse i
§ 1, stk. 1, er det ikke et krav, at de
beskæftigelses- eller erhvervsmæssige hensyn, der
stilles som betingelse for meddelelse af opholdstilladelse efter
§ 2, stk. 1, skal være væsentlige.
Der vil derfor kunne meddeles opholdstilladelse til en
arbejdstager efter den foreslåede bestemmelse, selv om der er
tilgængelig arbejdskraft på
Færøerne.
Det vil - som efter den foreslåede bestemmelse i
§ 1, stk. 1 - være et krav, at den
pågældendes arbejde foregår på
sædvanlige løn- og
ansættelsesvilkår.
Der vil endvidere skulle lægges vægt på
arbejdets karakter. Det forudsættes dog, at der i praksis
anlægges en mindre restriktiv adgang til opholdstilladelse
end efter den foreslåede bestemmelse i § 1,
stk. 1. Der vil således efter den foreslåede
bestemmelse efter omstændighederne kunne meddeles
opholdstilladelse til udlændinge, der er beskæftiget
som f.eks. snedkere, elektrikere el.lign., dvs. former for
faglært arbejde, der ikke normalt vil kunne danne grundlag
for meddelelse af opholdstilladelse efter § 1,
stk. 1. Der vil derimod som altovervejende hovedregel ikke
kunne meddeles opholdstilladelse til udlændinge, der er
beskæftiget ved ikke-faglært arbejde, f.eks. som
rengøringsassistent, fabriksarbejder eller ufaglært
kok.
Ved vurderingen af, om der kan meddeles opholdstilladelse
efter den foreslåede bestemmelse som følge af, at
udlændingen har drevet - og fortsat driver -
selvstændig erhvervsvirksomhed, skal der bl.a. lægges
vægt på, om virksomheden har ansatte og på
virksomhedens karakter og økonomi. Er der tale om
selvstændig erhvervsvirksomhed inden for detailhandlen eller
restaurationsbranchen, skal der som udgangspunkt meddeles afslag
på opholdstilladelse, medmindre virksomheden er
overskudsgivende og beskæftiger et ikke ubetydeligt antal
medarbejdere (som udgangspunkt mindst 8-10 personer). Dokumentation
for, at virksomheden er overskudsgivende, skal som udgangspunkt ske
ved fremlæggelse af driftsøkonomisk årsregnskab
og eventuelt perioderegnskab forsynet med en erklæring uden
forbehold fra en statsautoriseret eller registreret revisor i
overensstemmelse med forskrifterne herom.
Det forudsættes, at behandlingen af ansøgninger
om opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse
følger samme procedurer som behandlingen af
ansøgninger om opholdstilladelse efter § 1,
stk. 1. Dette indebærer bl.a., at der ikke skal ske
forudgående høring af den relevante fagforening i
tilfælde, hvor udlændingen har beskæftigelse
på et område, der er omfattet af den positivliste over
områder, hvor der er mangel på særligt
kvalificeret arbejdskraft, der foreslås indført med
den foreslåede bestemmelse i § 1,
stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse svarer til
udlændingelovens § 9 a, stk. 2.
Til stk. 2
Det foreslås i § 2,
stk. 2, 1. pkt., at ansøgning om
opholdstilladelse efter stk. 1, kun kan indgives af en
udlænding, der opholder sig på
Færøerne.
Det forudsættes, at udlændingens ophold skal
være lovligt, herunder i form af et processuelt ophold. En
udlænding, der opholder sig ulovligt på
Færøerne, kan således ikke indgive
ansøgning om opholdstilladelse efter den foreslåede
bestemmelse i § 2, stk. 1. Tilsvarende kan en
udlænding, hvis opholdstilladelse inddrages, og som herefter
udrejser eller udsendes af Færøerne, ikke indgive
ansøgning om opholdstilladelse efter den foreslåede
bestemmelse i § 2, stk. 1, fra udlandet.
I § 2, stk. 2, 2.
pkt., foreslås det, at en ansøgning, der
indgives senere end 7 dage efter, at der er truffet endelig
afgørelse om nægtelse af forlængelse eller
inddragelse af udlændingens oprindelige opholdstilladelse,
ikke kan behandles eller tillægges opsættende virkning
på Færøerne, medmindre ganske særlige
grunde taler for det.
7 dages-fristen regnes fra tidspunktet for den endelige
afgørelse om nægtelse af forlængelse eller
inddragelse af udlændingens oprindelige opholdstilladelse. I
tilfælde, hvor Udlændingeservices afgørelse
påklages til Integrationsministeriet eller
Flygtningenævnet, regnes fristen således fra
tidspunktet for Integrationsministeriets eller
Flygtningenævnets afgørelse.
Det forudsættes i den forbindelse, at en
ansøgning om opholdstilladelse efter den foreslåede
bestemmelse i § 2, stk. 1, der indgives, inden der
er truffet endelig afgørelse om nægtelse af
forlængelse eller inddragelse af udlændingens
oprindelige opholdstilladelse, ikke undergives realitetsbehandling,
før der er truffet endelig afgørelse om
nægtelse af forlængelse eller inddragelse af
udlændingens oprindelige opholdstilladelse.
Indgives ansøgning om opholdstilladelse efter den
foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, inden 7
dage efter, at der er truffet endelig afgørelse om
nægtelse af forlængelse eller inddragelse af
udlændingens oprindelige opholdstilladelse, har
udlændingen ret til at fortsætte med udøvelsen
af det arbejde eller den selvstændige erhvervsvirksomhed, der
danner grundlag for ansøgningen, indtil sagen er endeligt
afgjort.
Ansøgning om opholdstilladelse efter den
foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1,
indebærer ikke i sig selv, at afgørelsen om
nægtelse af forlængelse eller inddragelse af
udlændingens oprindelige opholdstilladelse skal anses for
påklaget til Integrationsministeriet.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2,
svarer til udlændingelovens § 9 a,
stk. 4.
Til § 3
Til stk. 1
Den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1 er inspireret af
udlændingelovens § 9 a, stk. 5, og supplerer
den foreslåede bestemmelse i § 1 for så vidt
angår statsborgere fra lande, der er medlem af Den
Europæiske Union, idet arbejdstagere fra disse lande kan
meddeles opholdstilladelse på Færøerne på
grundlag af ansættelse hos en færøsk
arbejdsgiver i en række tilfælde, hvor betingelserne i
§ 1, stk. 1, ikke er opfyldt.
Udlændingeservice kan forhåndsgodkende
arbejdsgivere, som er omfattet af en gældende
færøsk overenskomst, til at kunne ansætte
statsborgere fra lande, der er medlem af Den Europæiske
Union. Indgår en forhåndsgodkendt arbejdsgiver
ansættelsesaftale med en arbejdstager fra et land, der er
medlem af Den Europæiske Union, skal
ansættelsesforholdet blot anmeldes til
Udlændingeservice, hvorefter arbejdstageren har ret til at
påbegynde arbejdet.
Det er en generel betingelse for meddelelse af
opholdstilladelse efter bestemmelsen, at der er tale om
ordinær beskæftigelse, hvorved forstås
beskæftigelse uden offentligt tilskud. Der kan derfor ikke
meddeles opholdstilladelse efter bestemmelsen på grundlag af
beskæftigelse i form af eksempelvis fleksjob eller
skånejob.
Der skal endvidere være tale om beskæftigelse i
mindst 30 timer om ugen. Ved en arbejdstid på mindst 30 timer
om ugen forstås i almindelighed en gennemsnitlig ugentlig
arbejdstid på mindst 30 timer. Dvs. at arbejdstiden over en
kortere periode - normalt ikke mere end en måned - kan
variere, således at en ugentlig arbejdstid kan være
under 30 timer, f.eks. i forbindelse med en oplæringsperiode,
men at den gennemsnitlige arbejdstid målt over en måned
ikke er under 30 timer om ugen.
Det er endvidere et krav, at udlændingen har
indgået aftale eller fået tilbud om beskæftigelse
hos en arbejdsgiver på Færøerne. Der er tale om
en geografisk afgrænsning, der indebærer, at
virksomheden skal være etableret på
Færøerne, for at betingelsen i § 3 er
opfyldt. Tilsvarende betingelse gælder for, at en virksomhed
kan blive forhåndsgodkendt, jf. nedenfor om den
foreslåede bestemmelse i § 6.
Indgiver en statsborger fra et land, der er medlem af Den
Europæiske Union, ansøgning om opholdstilladelse
på grundlag af ansættelse hos en færøsk
arbejdsgiver, vurderer Udlændingeservice i første
omgang, om betingelserne for meddelelse af opholdstilladelse efter
den foreslåede bestemmelse er opfyldt. Er dette ikke
tilfældet, tager Udlændingeservice efterfølgende
tillige stilling til, om betingelserne for meddelelse af
opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i
§ 1, stk. 1, er opfyldt.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 1, kan der efter
ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding,
der er statsborger i et land, der er medlem af Den Europæiske
Union, hvis den pågældende har indgået aftale
eller fået tilbud om ordinær beskæftigelse mindst
30 timer om ugen hos en arbejdsgiver på Færøerne
i henhold til en hos arbejdsgiveren gældende
færøsk overenskomst, der vedrører det
pågældende arbejde, og hvor minimumslønnen ikke
er mindre end minimumslønnen for tilsvarende
beskæftigelse hos en færøsk
lønmodtagerorganisation.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 2, kan der efter
ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding,
der er statsborger i et land, der er medlem af Den Europæiske
Union, hvis den pågældende på et
arbejdsområde, hvor løn- og
ansættelsesvilkårene sædvanligvis alene er
reguleret i en individuel ansættelseskontrakt, har
indgået aftale eller fået tilbud om ordinær
beskæftigelse mindst 30 timer om ugen hos en arbejdsgiver
på Færøerne som forsker, underviser,
funktionær i en ledende stilling eller specialist m.v.
Ved forskere forstås medarbejdere, der gennem
ansættelse på universiteter, højere
læreanstalter eller private virksomheder driver forskning,
herunder professorer, gæsteprofessorer,
forskningsprofessorer, lektorer, adjunkter, stipendiater,
ph.d.-forskere, forskningsledere, forskningsmedarbejdere,
forskningsassistenter, researchere og scientists.
Ved undervisere forstås medarbejdere, der gennem
ansættelse på universiteter eller højere
læreanstalter driver undervisning, herunder professorer,
gæsteprofessorer, seniorlektorer, lektorer, adjunkter,
stipendiater, ph.d.-studerende og undervisningsassistenter.
Ved funktionærer i ledende stilling forstås
direktører, chefer og ledende teknisk eller administrativt
personale, der tilhører den øverste ledelse, herunder
administrerende direktører, tekniske direktører,
salgschefer, indkøbschefer, importchefer, marketingschefer,
personalechefer, ledende ingeniører, chefingeniører
og chefarkitekter.
Ved specialister forstås medarbejdere med
specialistfunktion, der ikke tilhører den øverste
ledelse, herunder ingeniører, arkitekter, økonomer,
jurister, læger, dyrlæger, tandlæger,
fysioterapeuter, sygeplejersker, journalister, technical advisers
og legal advisers.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 3, kan der efter
ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding,
der er statsborger i et land, der er medlem af Den Europæiske
Union, hvis den pågældende uden for de tilfælde,
der er nævnt i nr. 1 og 2, har indgået aftale eller
fået tilbud om ordinær beskæftigelse mindst 30
timer om ugen hos en arbejdsgiver på Færøerne
på sædvanlige færøske løn- og
ansættelsesvilkår.
Bestemmelsen indebærer, at der i tilfælde, hvor
den arbejdsgiver, for hvem udlændingen skal arbejde, ikke er
overenskomstdækket for så vidt angår det arbejde,
den pågældende udlænding skal udføre, kan
meddeles opholdstilladelse, hvis de væsentlige løn- og
ansættelsesvilkår er sædvanlige i forhold til de
ansatte hos arbejdsgiveren, som udfører tilsvarende arbejde,
eller - dersom der ikke er personer hos arbejdsgiveren, der
udfører tilsvarende arbejde - svarer til, hvad der på
det pågældende arbejdsområde er sædvanligt
efter færøske forhold. Der skal ved vurderingen af, om
løn- og ansættelsesvilkårene er
sædvanlige, tages hensyn til udlændingens
kvalifikationer og færdigheder m.v.
Meddeles en arbejdstager opholdstilladelse på baggrund
af de foreslåede bestemmelser i § 3, stk. 1, nr. 1-3, kan den
pågældende få sin ægtefælle/faste
samlever og mindreårige hjemmeboende børn med til
Færøerne, hvis betingelserne for
familiesammenføring i den for Færøerne
gældende udlændingelov er opfyldt. Der henvises
til bemærkningerne til lovforslagets § 1,
stk. 1, ovenfor.
Til stk. 2
Efter den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 2, skal
særlige beskæftigelsesmæssige hensyn tale for at
give opholdstilladelse efter § 3, stk. 1. Denne
betingelse skyldes, at visse særlige forhold, affødt
af det færøske arbejdsmarkeds begrænsede
størrelse, medfører, at udbud og efterspørgsel
efter arbejdskraft på Færøerne kan fluktuere
ganske anderledes, hurtigere og mere uforudsigeligt end i Danmark.
Det er landsstyrets ønske at kunne få arbejdskraft fra
de europæiske lande efter en smidigere ordning, men det er
samtidig landsstyrets klare hensigt, at udenlandsk arbejdskraft
skal være successiv i forhold til færøsk
arbejdskraft.
Særlige beskæftigelsesmæssige hensyn
foreligger, når der på Færøernes er lav
ledighed og dermed øget behov for udenlandsk arbejdskraft.
Det er således landsstyrets hensigt, at der ikke gives
opholdstilladelse efter § 3, stk.1, jf. stk. 2,
når arbejdsløsheden på Færøerne
overstiger 3,5 % i en periode på mindst tre på hinanden
følgende måneder.
Såfremt arbejdsløsheden på
Færøerne ifølge Hagstova Føroya
(Færøernes Statistik) overstiger 3,5 % i en periode
på mindst tre på hinanden følgendemåneder,
forudsættes det, at Færøernes landsstyre
orienterer Ministeriet for Flygtninge Indvandrere og Integration
samt Udlændingeservice herom, hvorefter opholdstilladelser
efter § 3 ikke gives.
Landsstyrets orientering til rigsmyndighederne herom vil
samtidig indebære, at §§ 4, 6 og 8 ikke finder
anvendelse, idet disse bestemmelser alene finder anvendelse i
sammenhæng med § 3.
Ansøgninger om opholdstilladelser med henblik på
beskæftigelse på Færøerne, som indgives
efter, at landsstyret har orienteret rigsmyndighederne om, at
særlige beskæftigelsesmæssige hensyn ikke
længere foreligger, behandles enten efter §§ 1
og 2 i denne lov, eller efter de hidtidige regler i § 9,
stk. 2, nr. 3, i udlændingeloven som sat i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning nr. 182 af 22. marts
2001.
Til § 4
Til stk. 1
Efter den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 1, skal
opholdstilladelse efter § 3 betinges af, at
arbejdsgiveren på Færøerne er registreret hos
TAKS (den færøske skatteforvaltning) som
anvisningspligtig efter den færøske skattelov (de
færøske regler om indeholdelsespligt).
Udlændingeservice kan indhente oplysning herom hos TAKS.
Oplysningerne kan indhentes i elektronisk form.
Til stk. 2
Efter den foreslåede § 4,
stk. 2, kan opholdstilladelse efter § 3 ikke
gives, hvis arbejdsgiveren på Færøerne er
omfattet af strejke, lockout eller blokade. Dette gælder dog
ikke, hvis konflikten er kendt overenskomststridig eller på
anden måde retsstridig.
Det forudsættes, at Færøernes landsstyre
løbende holder Udlændingeservice underrettet om,
hvilke arbejdsgivere på Færøerne der aktuelt er
omfattet af strejke, lockout eller blokade, som ikke er kendt
overenskomststridig eller på anden måde retsstridig.
Det forudsættes ligeledes, at Færøernes
landsstyre underretter Udlændingeservice, når en
konflikt hos en færøsk arbejdsgiver er hævet
eller er kendt overenskomststridig eller på anden måde
retsstridig.
Til stk. 3
Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 8,
skal en opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 5, nr. 3, betinges af, at den
indgåede ansættelsesaftale eller det fremsatte
ansættelsestilbud indeholder de i § 2, stk. 2,
i lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet nævnte oplysninger. Det
bemærkes, at Lagtinget forventer snarest at vedtage en
lagtingslov om arbejdsgiverens pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet magen til den danske lov herom.
Efter § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om
arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om
vilkårene for ansættelsesforholdet skal arbejdsgiveren
give lønmodtageren oplysninger om alle væsentlige
vilkår for ansættelsesforholdet. Arbejdsgiverens
oplysningspligt omfatter mindst de i § 2, stk. 2,
nævnte oplysninger. Det drejer sig om oplysninger om
arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse og om
arbejdsstedets beliggenhed. Det drejer sig endvidere om en
beskrivelse af arbejdet eller en angivelse af lønmodtagerens
titel, rang, stilling eller jobkategori. Herudover skal
arbejdsgiveren oplyse ansættelsesforholdets
begyndelsestidspunkt og dets forventede varighed, hvis der ikke er
tale om tidsubestemt ansættelse. Arbejdsgiveren skal
endvidere oplyse om lønmodtagerens rettigheder med hensyn
til betalt ferie, om varigheden af lønmodtagerens og
arbejdsgiverens opsigelsesvarsler eller reglerne herom, om den
gældende eller aftalte løn og dennes
udbetalingsterminer og om den normale daglige eller ugentlige
arbejdstid. Endelig skal arbejdsgiveren angive, hvilke kollektive
overenskomster eller aftaler der regulerer arbejdsforholdet.
Lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 682 af
20. august 2002, gælder ikke for Færøerne og kan
heller ikke sættes i kraft for Færøerne ved
kongelig anordning, idet området er et
hjemmestyreanliggende.
Det foreslås på den baggrund i § 4,
stk. 3, at opholdstilladelse efter § 3 skal betinges
af, at den indgåede ansættelsesaftale eller det
fremsatte ansættelsestilbud indeholder oplysninger om
arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse,
oplysninger om arbejdsstedets beliggenhed, en beskrivelse af
arbejdet eller angivelse af lønmodtagerens titel, rang,
stilling eller jobkategori, oplysninger om
ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt og forventede
varighed, hvor der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse,
oplysninger om lønmodtagerens rettigheder med hensyn til
betalt ferie, oplysninger om varigheden af lønmodtagerens og
arbejdsgiverens opsigelsesvarsler eller reglerne herom, samt
oplysninger om den gældende eller aftalte løn, som
lønmodtageren har ret til ved ansættelsesforholdets
påbegyndelse, og tillæg og andre løndele, der
ikke er indeholdt heri, f.eks. pensionsbidrag og eventuel kost og
logi. Endvidere skal der oplyses om lønnens
udbetalingsterminer og den normale daglige eller ugentlige
arbejdstid samt angives, hvilke kollektive overenskomster eller
aftaler der regulerer arbejdsforholdet. Hvis der er tale om
overenskomster eller aftaler indgået af parter uden for
virksomheden, skal det endvidere oplyses, hvem disse parter er. Den
foreslåede bestemmelse svarer således til
§ 2, stk. 2, i lov om arbejdsgiverens pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet.
Til stk. 4
Efter den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 4, afgiver
arbejdsgiveren på Færøerne over for
Udlændingeservice i sager vedrørende opholdstilladelse
efter den foreslåede bestemmelse i § 3
erklæring om, hvorvidt løn- og
ansættelsesvilkårene er sædvanlige efter
færøske forhold, og om hvorvidt de i den
foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 3,
nævnte oplysninger er indeholdt i ansættelsesaftalen
eller -tilbuddet.
Erklæringen efter den foreslåede bestemmelse skal
være skriftlig.
Foreligger der ikke en sådan erklæring, eller har
arbejdsgiveren afgivet erklæring om, at de nævnte
oplysninger ikke er indeholdt i ansættelsesaftalen eller
-tilbuddet, eller om, at løn- og ansættelsesforholdene
ikke er sædvanlige efter færøske forhold,
meddeler Udlændingeservice udlændingen afslag på
opholdstilladelse uden forudgående høring af
Færøernes landsstyre, jf. nedenfor om den
foreslåede § 5.
Til § 5
Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 10,
afgiver det regionale beskæftigelsesråd efter anmodning
fra Udlændingeservice en udtalelse om, hvorvidt de i
udlændingelovens § 9 a, stk. 1, eller 2, eller
de i stk. 5 eller 8 angivne betingelser efter det regionale
beskæftigelsesråds opfattelse er opfyldt. Udtalelsen
kan indhentes i elektronisk form.
Det forudsættes, at Udlændingeservice som
udgangspunkt kun anmoder det regionale
beskæftigelsesråd om en udtalelse i visse sager.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 5 afgiver Færøernes
landsstyre efter anmodning fra Udlændingeservice en udtalelse
om, hvorvidt betingelserne i de foreslåede bestemmelser i
§ 2, stk. 1, § 3 og § 4,
stk. 3, efter Færøernes landsstyres opfattelse er
opfyldt. Udtalelsen kan indhentes i elektronisk form.
I sager vedrørende opholdstilladelse efter den
foreslåede § 2, stk. 1, jf. ovenfor,
hører Udlændingeservice det færøske
landsstyre i de tilfælde, hvor Udlændingeservice ikke
finder at besidde den fornødne sagkundskab til selv at kunne
bedømme, hvorvidt betingelserne for meddelelse af
opholdstilladelse efter den nævnte bestemmelser er opfyldt.
Udlændingeservice træffer herefter afgørelse i
sagen, bl.a. på grundlag af landsstyrets udtalelse.
Det færøske landsstyre afgiver udtalelse om,
hvorvidt udlændingen er i et fast ansættelsesforhold af
længere varighed på Færøerne, hvorvidt
udlændingen gennem en længere periode har drevet
selvstændig virksomhed på Færøerne og om,
hvorvidt beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler for at give opholdstilladelse
efter bestemmelsen.
I sager vedrørende opholdstilladelse efter den
foreslåede § 3, stk. 1, nr. 1, jf. ovenfor,
træffer Udlændingeservice som altovervejende
udgangspunkt afgørelse om, hvorvidt der skal meddeles
opholdstilladelse, uden forudgående høring af
Færøernes landsstyre.
Fatter Udlændingeservice mistanke om, at en konkret
ansættelseskontrakts eller et konkret
ansættelsestilbuds angivelse af, at der er tale om en
overenskomstmæssig ansættelse som anført, er
urigtig, kan Udlændingeservice indhente en udtalelse hos
Færøernes Landsstyre om, hvorvidt betingelserne i den
foreslåede § 3, stk. 1, nr. 1, er opfyldt.
I sager vedrørende opholdstilladelse efter den
foreslåede § 3, stk. 1, nr. 2, jf. ovenfor,
træffer Udlændingeservice ligeledes som altovervejende
udgangspunkt afgørelse om, hvorvidt der skal meddeles
opholdstilladelse uden forudgående høring af
Færøernes landsstyre.
Efter meddelelse af opholdstilladelse efter de
foreslåede bestemmelser i § 3, stk. 1, nr. 1 og 2,
orienterer Udlændingeservice Færøernes
landsstyre og Landfogeden herom, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 7.
Har det i et større antal sager om meddelelse af
opholdstilladelse efter den foreslåede § 3, stk. 1,
nr. 2, vedrørende ansættelse hos bestemte
arbejdsgivere vist sig, at en efterfølgende orientering har
ført til inddragelse af en opholds- og arbejdstilladelse,
fordi der - uanset det i ansøgningen anførte - har
været tale om ansættelse på et
arbejdsområde, hvor løn- og
ansættelsesvilkårene ikke sædvanligvis alene er
reguleret i en individuel ansættelseskontrakt, vil der
ikke blive meddelt opholds- og arbejdstilladelse med
henblik på ansættelse hos disse arbejdsgivere,
før end Færøernes landsstyre har afgivet
udtalelse om, hvorvidt forholdene i den konkrete sag er i
orden. Det samme gælder, hvis Udlændingeservice i
øvrigt har begrundet mistanke om, at der, uanset at dette
gøres gældende i ansøgningen, ikke er tale om
ansættelse på et arbejdsområde, hvor løn-
og ansættelsesvilkårene sædvanligvis alene er
reguleret i en individuel ansættelseskontrakt.
I sager vedrørende opholdstilladelse efter den
foreslåede § 3, stk.1, nr. 3, jf. ovenfor,
træffer Udlændingeservice som udgangspunkt først
afgørelse om, hvorvidt der skal meddeles opholdstilladelse,
efter høring af Færøernes landsstyre om,
hvorvidt de oplyste løn- og ansættelsesvilkår er
sædvanlige i forhold til de ansatte hos arbejdsgiveren, som
udfører tilsvarende arbejde, eller - dersom der ikke er
personer hos arbejdsgiveren, der udfører tilsvarende arbejde
- svarer til, hvad der på den pågældende del af
Færøerne er sædvanligt på det
pågældende arbejdsområde, og om, hvorvidt de i
den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 3,
nævnte betingelser for opholdstilladelse efter den
foreslåede bestemmelse i § 3 er opfyldt, jf. herved
ovenfor.
Er det i en sag omfattet af den foreslåede
§ 3, stk. 1, nr. 3, åbenbart, at betingelserne for
meddelelse af opholdstilladelse er opfyldt - herunder at
ansættelsen finder sted på vilkår, der mindst
svarer til allerede godkendte løn- og
ansættelsesvilkår - meddeler Udlændingeservice
opholdstilladelse uden forudgående høring af
Færøernes landsstyre. Er det omvendt åbenbart,
at betingelserne ikke er opfyldt, meddeles der afslag på
opholdstilladelse uden høring.
Efter meddelelse af opholdstilladelse efter den
foreslåede § 3, stk. 1, nr. 3, orienterer
Udlændingeservice Færøernes landsstyre og
Landfogeden herom, jf. den foreslåede bestemmelse i
§ 7.
Det gælder generelt i sager vedrørende
opholdstilladelse efter den foreslåede § 3, at
Udlændingeservice, såfremt Udlændingeservice
bliver opmærksom på, at bestemte arbejdsgivere gentagne
gange har benyttet arbejdskraft uden gyldigt opholdsgrundlag, ikke
meddeler opholds- og arbejdstilladelse med henblik på
ansættelse hos disse arbejdsgivere, før end
Færøernes landsstyre har afgivet udtalelse om,
hvorvidt forholdene i den konkrete sag er i orden.
I sager vedrørende opholdstilladelse efter den
foreslåede § 4, stk. 3, jf. ovenfor, afgiver
det færøske landsstyre udtalelse om, hvorvidt den
indgåede ansættelsesaftale eller det fremsatte
ansættelsestilbud indeholder de i den foreslåede
bestemmelse nævnte oplysninger om bl.a. arbejdsgiverens og
lønmodtagerens navn og adresse, oplysninger om
arbejdsstedets beliggenhed, oplysninger om
ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt og forventede
varighed, hvor der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse og
oplysninger om lønmodtagerens rettigheder med hensyn til
betalt ferie.
Udlændingeservices anmodning til Færøernes
landsstyre om en udtalelse vedlægges en kopi af
ansøgningen om opholdstilladelse inklusive bilag.
Finder Færøernes landsstyre på baggrund af
de heri indeholdte oplysninger ikke umiddelbart, at betingelserne
for meddelelse af opholdstilladelse efter den relevante bestemmelse
er opfyldt, indhenter landsstyret - forinden udtalelse herom
afgives til Udlændingeservice - en udtalelse fra den
pågældende arbejdsgiver og fra relevante arbejdsgiver-
og lønmodtagerorganisationer.
Finder Færøernes landsstyre ikke at besidde den
fornødne ekspertise på bestemte fagområder,
indhenter landsstyret de nødvendige oplysninger hos
relevante arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer forud
for afgivelsen af udtalelse til Udlændingeservice.
Færøernes landsstyre afgiver herefter udtalelse
til Udlændingeservice om, hvorvidt betingelserne for
meddelelse af opholdstilladelse efter de foreslåede
bestemmelser i § 2, stk. 1, § 3 eller
§ 4, stk. 3, efter landsstyrets opfattelse er
opfyldt. Landsstyrets udtalelse vedrørende betingelserne i
§ 2, stk. 1 og § 3 ledsages af en
begrundelse.
Er Færøernes landsstyres udtalelse negativ,
anmoder Udlændingeservice i overensstemmelse med
forvaltningslovens regler herom den pågældende
udlænding om at fremkomme med sine eventuelle
bemærkninger inden for en af Udlændingeservice angiven
frist. Efter udløbet af fristen træffer
Udlændingeservice afgørelse i sagen på det
foreliggende grundlag, herunder landsstyrets udtalelse, om
fornødent efter fornyet høring af landsstyret.
Før end Udlændingeservice anmoder
Færøernes landsstyre om en udtalelse om, hvorvidt
betingelserne for opholdstilladelse efter landsstyrets opfattelse
er opfyldt, indhenter Udlændingeservice - i det omfang dette
er nødvendigt efter forvaltningslovens og persondatalovens
regler om videregivelse af personfølsomme oplysninger -
samtykke fra udlændingen til, at udtalelsen indhentes, og at
Udlændingeservices anmodning til landsstyret om en udtalelse
vedlægges en kopi af ansøgningen om opholdstilladelse
inklusive bilag. Er det efter forvaltningsloven og persondataloven
konkret nødvendigt, at udlændingen giver samtykke til
indhentelse af udtalelsen og i den forbindelse videregivelse af
ansøgningen om opholdstilladelse inklusive bilag til
Færøernes landsstyre, og giver udlændingen ikke
samtykke hertil, vil dette kunne blive tillagt processuel
skadesvirkning, dvs. at afgørelsen vil blive truffet
på det foreliggende oplysningsgrundlag.
Til § 6
Til stk. 1 og 2
Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 11 og
12, kan Udlændingeservice godkende herværende
virksomheder, der har indgået en kollektiv overenskomst om
løn- og arbejdsforhold med en dansk
lønmodtagerorganisation, jf. stk. 5, nr. 1, til at lade
en udlænding, der er statsborger i Bulgarien, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet eller Ungarn, udføre arbejde på vilkår
som nævnt i stk. 5, nr. 1 (arbejde i henhold til
gældende dansk overenskomst), og stk. 5, nr. 2
(forskere, undervisere, funktionærer i ledende stillinger og
specialister m.v.), efter anmeldelse af ansættelsesforholdet
til Udlændingeservice.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 6,
stk. 1, kan Udlændingeservice godkende, at en
arbejdsgiver på Færøerne ansætter
statsborgere fra lande, der er medlem af Den Europæiske
Union, til at udføre nærmere angivne arbejdsfunktioner
inden for overenskomstens dækningsområde efter en
anmeldelse af ansættelsesforholdet til
Udlændingeservice, hvis en arbejdsgiver på
Færøerne har indgået en gældende
færøsk overenskomst, og hvor minimumslønnen
ikke er mindre end minimumslønnen for tilsvarende
beskæftigelse hos en færøsk
lønmodtagerorganisation, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 1. De foreslåede
bestemmelser i § 4, stk. 1 og 2, finder tilsvarende
anvendelse.
Tilsvarende kan Udlændingeservice efter den
foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 2,
godkende, at en arbejdsgiver på Færøerne, der
har indgået en overenskomst som nævnt i den
foreslåede bestemmelse i § 4, ansætter
statsborgere fra lande, der er medlem af Den Europæiske
Union, i stillinger som omhandlet i den foreslåede
bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 2, efter en anmeldelse af
ansættelsesforholdet til Udlændingeservice. Det er en
betingelse, at virksomheden har dokumenteret, at der er tale om
arbejdsfunktioner, som falder inden for de omhandlede
stillingskategorier. De foreslåede bestemmelser i
§ 4, stk. 1 og 2, finder tilsvarende
anvendelse.
Efter de foreslåede bestemmelser kan arbejdstagere fra
lande, der er medlem af Den Europæiske Union, påbegynde
arbejde i overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser i
§ 3, stk. 1, nr. 1 og 2, hos forhåndsgodkendte
arbejdsgivere på Færøerne, når
ansættelsesforholdet er anmeldt til
Udlændingeservice.
En arbejdsgiver, der har indgået en gældende
færøsk overenskomst, og hvor minimumslønnen
ikke er mindre end minimumslønnen for tilsvarende
beskæftigelse hos en færøsk
lønmodtagerorganisation, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 1, kan således til
Udlændingeservice indgive ansøgning om at blive
godkendt til fremover at kunne ansætte arbejdstagere fra
lande, der er medlem af Den Europæiske Union, i
overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser i
§ 3, stk. 1, nr. 1 og 2. Muligheden for godkendelse
omfatter også et overenskomstdækket vikarbureau, der
ønsker at ansætte arbejdstagere i vikarbureauet i
henhold til gældende færøsk overenskomst.
Vikarbureauet skal som arbejdsgiver sikre, at arbejdstageren
ansættes under de vilkår, der er nævnt i
§ 3, stk. 1, nr. 1 og 2, herunder at der er tale om
ordinær beskæftigelse mindst 30 timer om ugen.
Beskæftigelsen kan herefter finde sted på et eller
flere arbejdssteder.
Ved godkendelse af en arbejdsgiver vil Udlændingeservice
påse, at der er tale om en overenskomstdækket
arbejdsgiver, samt at den pågældende er registreret hos
den færøske told- og skatteforvaltning (TAKS) som
anvisningspligtig efter de færøske regler om
indeholdelsespligt (den færøske skattelov) og ikke er
omfattet af en lovlig arbejdskonflikt, jf. de foreslåede
bestemmelser i § 4, stk. 1 og 2.
De enkelte godkendelser udformes, så det fremgår
udtrykkeligt, at arbejdsgiveren alene har ret til at ansætte
udlændinge på bestemte overenskomstmæssige
vilkår, jf. den foreslåede § 3, stk. 1, nr.
1, henholdsvis forskere, specialister m.v. i nærmere
definerede stillinger, jf. den foreslåede § 3, stk.
1, nr. 2, og på betingelse af, at den pågældende
er registreret hos den færøske told- og
skatteforvaltning som anvisningspligtig efter den
færøske skattelov og ikke er omfattet af en lovlig
arbejdskonflikt, jf. de foreslåede bestemmelser i
§ 4, stk. 1 og 2.
Arbejdsgiveren må således ikke benytte
anmeldelsesordningen, hvis den pågældende efter
godkendelsen bliver omfattet af en lovlig arbejdskonflikt.
En arbejdsgiver skal være meddelt godkendelse,
før den pågældende kan ansætte
arbejdstagere. Det er ikke tilstrækkeligt, at arbejdsgiveren
har indgivet ansøgning om godkendelse.
Til stk. 3
Det foreslås i § 6, stk. 3, at en
godkendelse efter de foreslåede bestemmelser i § 6,
stk. 1 eller 2, meddeles for op til 1 år med mulighed
for forlængelse.
Til stk. 4
Efter den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 4, 1. pkt.,
opnår en udlænding, der er statsborger i et land, der
er medlem af Den Europæiske Union, og som har indgået
aftale eller fået tilbud om ansættelse under
vilkår som nævnt i de foreslåede bestemmelser i
§ 3, stk. 1, nr. 1 eller 2, hos en arbejdsgiver på
Færøerne godkendt efter stk. 1 eller 2, ved
anmeldelse til Udlændingeservice ret til ophold og arbejde i
tiden, indtil Udlændingeservice har taget stilling til, om
udlændingen kan meddeles opholdstilladelse.
Indgår en godkendt arbejdsgiver på
Færøerne aftale om ansættelse af en statsborger
fra et land, der er medlem af Den Europæiske Union, til at
udføre arbejde på vilkår omfattet af
godkendelsen, skal ansættelsesforholdet anmeldes til
Udlændingeservice. Udlændingen har herefter ret til at
påbegynde arbejdet på Færøerne.
Udlændingeservice skal straks efter modtagelse af en
anmeldelse udstede en opholds- og arbejdstilladelse til
udlændingen, forudsat at reglerne om indrejseforbud i
anledning af kriminalitet el.lign. ikke er til hinder herfor.
Udlændingeservice skal således undersøge, om
forhold som nævnt i § 10 om udelukkelsesgrunde i
den for Færøerne gældende udlændingelov er
til hinder for udstedelse af opholds- og arbejdstilladelse. Det
skal fremgå af opholds- og arbejdstilladelsen, hvilke
betingelser tilladelsen er udstedt under, herunder hvilken
arbejdsgiver tilladelsen er stedfæstet til.
Efter bestemmelsens 2. pkt. skal
udlændingen mod forevisning af legitimation afhente
opholdstilladelsen inden 30 dage efter, at meddelelse om, at
udlændingen har opnået opholdstilladelse, er sendt til
udlændingen. Når Udlændingeservice har truffet
afgørelse, skal det i et brev til udlændingen angives,
hvor opholdstilladelsen kan afhentes (hos landfogeden på
Færøerne, hos Udlændingeservice eller hos
politiet på det sted, hvor udlændingen bor eller
opholder sig), og fra hvilket tidspunkt dette kan ske.
Udlændingen vil kun blive bedt om at afhente tilladelsen hos
Udlændingeservice eller hos politiet på det sted, hvor
udlændingen bor eller opholder sig, hvis udlændingen
opholder sig i Danmark.
Bestemmelsen er ikke til hinder for, at arbejdsgiveren eller
andre i overensstemmelse med almindelige regler om fuldmagt kan
afhente opholdstilladelsen på arbejdstagerens vegne.
Arbejdstageren skal dog enten ved anmeldelsens indgivelse eller ved
afhentningen af tilladelsen legitimere sig over for en relevant
myndighed (Landfogeden, Udlændingeservice eller
politiet).
Til stk. 5
Efter den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 5, skal en
anmeldelse efter stk. 4 underskrives af arbejdsgiver og
arbejdstager og indeholde oplysninger som nævnt i
§ 7, nr. 1-5.
En anmeldelse skal således indeholde oplysninger om
lønmodtagerens navn, arbejdsgiverens navn og adresse,
arbejdsstedets beliggenhed, lønmodtagerens
arbejdsfunktioner, titel, rang og stilling,
ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt og dets forventede
varighed, hvis der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse,
samt den normale daglige eller ugentlige arbejdstid.
Udlændingeservice kan på baggrund af anmeldelsen
videregive oplysninger om meddelelse af opholdstilladelse til
Færøernes landsstyre og Landfogeden, jf. lovforslagets
§ 7.
Udlændingen skal i forbindelse med anmeldelsen
dokumentere sin identitet, f.eks. ved fremvisning af sit pas ved
indgivelse af anmeldelsen eller ved afhentningen af
tilladelsen.
Til stk. 6
Efter den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 6, kan
Udlændingeservice inddrage en godkendelse meddelt efter
stk. 1 eller 2, hvis godkendelsen er opnået ved svig,
hvis betingelserne for godkendelsen ikke længere er til
stede, eller hvis vilkårene for godkendelsen ikke overholdes.
Udlændingeservice kan til brug for en afgørelse efter
1. pkt. indhente en udtalelse fra Færøernes
landsstyre. Udtalelsen kan indhentes i elektronisk form.
Udlændingeservice kan således inddrage en
godkendelse på grund af svig. Ved svig forstås det
forhold, at en arbejdsgiver forsætligt afgiver urigtige
oplysninger eller fortier sandheden med henblik på at
opnå en godkendelse.
Udlændingeservice kan endvidere inddrage en godkendelse,
hvis betingelserne for godkendelsen ikke længere er til
stede. Dette kan være tilfældet, hvis arbejdsgiveren
ikke længere er dækket af en færøsk
overenskomst, eller hvis den pågældende ikke
længere er registreret hos TAKS som anvisningspligtig efter
den færøske skattelov eller er blevet omfattet af en
lovlig arbejdskonflikt, jf. de foreslåede bestemmelser i
§ 4, stk. 1 og 2.
Udlændingeservice kan endelig inddrage en godkendelse,
hvis vilkårene for godkendelsen ikke overholdes. Får
udlændingemyndighederne mistanke om, at en udenlandsk
arbejdstager arbejder i strid med arbejdsgiverens meddelte
godkendelse og således også arbejdstagerens opholds- og
arbejdstilladelse, bør udlændingemyndighederne anmelde
forholdet til Landfogeden med henblik på nærmere
undersøgelse af, om dette er tilfældet. Godkendelse
bør normalt inddrages i tilfælde af grovere eller
gentagne tilfælde af overtrædelse af vilkårene
for en godkendelse.
Inddrages en godkendelse, vil ansættelsesforhold
fremover forudsætte, at arbejdstageren er meddelt opholds- og
arbejdstilladelse efter de foreslåede bestemmelser i
§ 1, stk. 1 eller 2, eller § 3, efter
almindelig ansøgningsprocedure.
De almindelige regler om nægtelse af forlængelse
af opholdstilladelse og inddragelse efter § 11 og
§ 19, jf. § 26, i den for
Færøerne gældende udlændingelov finder i
øvrigt anvendelse.
Til § 7
Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 16,
videregiver Udlændingeservice uden udlændingens
samtykke oplysning om meddelelse af opholdstilladelse efter
stk. 5 og 13 til det regionale
beskæftigelsesråd.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 7
videregiver Udlændingeservice uden udlændingens
samtykke oplysning om meddelelse af opholdstilladelse efter de
foreslåede bestemmelser i § 1, stk. 1,
§ 2, stk. 1, § 3 og § 6,
stk. 4, til Færøernes landsstyre og Landfogeden.
Udlændingeservice kan i den forbindelse, herunder i
elektronisk form, videregive oplysninger om lønmodtagerens
navn, arbejdsgiverens navn og adresse og arbejdsstedets
beliggenhed, lønmodtagerens arbejdsfunktioner, titel, rang
og stilling, ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt og
dets forventede varighed, hvis der ikke er tale om tidsubestemt
ansættelse, samt oplysninger om den normale daglige eller
ugentlige arbejdstid. Underretningen kan ske ved fremsendelse af
kopi af tilladelsesbrevet pr. fax eller mail.
I sager om meddelelse af opholdstilladelse efter den
foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 2, vil
det fremgå af orienteringen til Færøernes
landsstyre, at opholds- og arbejdstilladelsen er meddelt på
betingelse af, at løn- og ansættelsesvilkårene
for arbejde inden for det pågældende område
sædvanligvis alene er reguleret i en individuel
ansættelseskontrakt. Færøernes landsstyre gives
derved mulighed for at reagere, dersom løn- og
ansættelsesvilkårene for arbejde inden for det
pågældende område ifølge landsstyrets
opfattelse ikke sædvanligvis alene er reguleret i en
individuel ansættelseskontrakt. Giver orienteringen anledning
til fagretlige skridt, og munder disse ud i en fagretlig
afgørelse om, at løn- og
ansættelsesvilkårene for arbejde inden for det
pågældende område ikke sædvanligvis alene
er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt, vil
arbejdstagerens opholds- og arbejdstilladelse efter
omstændighederne blive inddraget.
Udlændingeservice har efter den foreslåede
bestemmelse adgang til - udover i de almindelige sager efter den
foreslåede § 3 - i sager om meddelelse af
opholdstilladelse efter anmeldelsesordningen at videregive
oplysninger til Færøernes landsstyre og
Landfogeden.
Til § 8
Efter den foreslåede bestemmelse i § 8 straffes den udlænding,
som ikke inden for den i § 6, stk. 4, fastsatte
frist på 30 dage afhenter sin opholdstilladelse, med
bøde.
Den foreslåede bestemmelse svarer til
udlændingelovens § 59, stk. 8.
Straffebestemmelserne i den for Færøerne
gældende udlændingelov finder i øvrigt
anvendelse i forhold til udlændinge, der meddeles
opholdstilladelse efter de foreslåede bestemmelser i
lovforslaget.
Til § 9
Til stk. 1
Det foreslås i § 9,
stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli
2008.
De foreslåede bestemmelser i lovforslaget finder
således anvendelse fra og med den 1. juli 2008. Det
indebærer, at lovforslagets bestemmelser finder anvendelse
på ansøgninger om opholdstilladelse med henblik
på beskæftigelse på Færøerne
indgivet fra og med den 1. juli 2008.
Den foreslåede bestemmelse i § 9, stk. 1,
indebærer endvidere, at den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 1, også finder anvendelse for
udlændinge, der inden lovens ikrafttræden er meddelt en
opholdstilladelse efter § 7 eller § 9,
stk. 1 eller 2, nr. 1, 2 eller 4, i den for
Færøerne gældende udlændingelov.
Det foreslås i § 9,
stk. 2, at loven tillige finder anvendelse på
ansøgninger om opholdstilladelse med henblik på
beskæftigelse på Færøerne indgivet inden
lovens ikrafttræden.
De foreslåede bestemmelser i lovforslaget finder
således også anvendelse på verserende sager om
opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på
Færøerne. Det indebærer, at der for
ansøgere, der har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse inden
lovens ikrafttræden, gives en bedre adgang til at opnå
opholdstilladelse på Færøerne end efter de
hidtidige regler. Samtidig indebærer det, at lovforslagets
§ 7 om videregivelse af oplysninger uden
ansøgerens samtykke også finder anvendelse i sager,
der på tidspunktet for lovens ikrafttræden er
verserende.