L 180 Forslag til lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse.

Af: Integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V)
Udvalg: Udvalget vedrørende Færøske Forhold
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 10-04-2008

Fremsat: 10-04-2008

Lovforslag som fremsat

20072_l180_som_fremsat (html)

L 180 (som fremsat): Forslag til lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse.

Fremsat den 10. april 2008 af integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech)

Forslag

til

Lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse

§ 1. Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse uden forudgående høring af det færøske landsstyre, hvis betingelserne i § 9, stk. 2, nr. 3, i udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne ved kongelig anordning, er opfyldt, og hvis udlændingen har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse inden for et fagområde, hvor der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft.

Stk. 2. For arbejdstagere, der er statsborgere i et land, der er medlem af Den Europæiske Union, finder stk. 1 alene anvendelse, hvis der ikke kan gives de pågældende opholdstilladelse i medfør af § 3.

Stk. 3. Opholdstilladelse efter stk. 1 skal være opnået inden indrejsen på Færøerne. Efter indrejsen kan ansøgning herom ikke indgives, behandles og tillægges opsættende virkning på Færøerne, medmindre særlige grunde taler for det.

§ 2. Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis opholdstilladelse efter § 7 eller § 9, stk. 1, eller stk. 2, nr. 1, 2 eller 4, i udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne ved kongelig anordning, nægtes forlænget efter § 11, stk. 2, jf. § 19, stk. 1, eller inddrages efter § 19, stk. 1, i udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne ved kongelig anordning, når udlændingen er i et fast ansættelsesforhold af længere varighed eller gennem en længere periode har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed, og beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler for det.

Stk. 2. Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 1 kan kun indgives af en udlænding, der opholder sig på Færøerne. Ansøgninger, der indgives senere end 7 dage efter, at der er truffet endelig afgørelse om nægtelse af forlængelse eller om inddragelse af udlændingens opholdstilladelse efter § 7 eller § 9, stk. 1, eller stk. 2, nr. 1, 2 eller 4, i udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne ved kongelig anordning, kan ikke behandles eller tillægges opsættende virkning på Færøerne, medmindre ganske særlige grunde taler for det.

§ 3. Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, der er statsborger i et land, der er medlem af Den Europæiske Union,

1) hvis den pågældende har indgået aftale eller fået tilbud om ordinær beskæftigelse mindst 30 timer om ugen hos en arbejdsgiver på Færøerne i henhold til en hos arbejdsgiveren gældende færøsk overenskomst, der vedrører det pågældende arbejde, og hvor minimumslønnen ikke er mindre end minimumslønnen for tilsvarende beskæftigelse hos en færøsk lønmodtagerorganisation,

2) hvis den pågældende på et arbejdsområde, hvor løn- og ansættelsesvilkårene sædvanligvis alene er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt, har indgået aftale eller fået tilbud om ordinær beskæftigelse mindst 30 timer om ugen hos en arbejdsgiver på Færøerne som forsker, underviser, funktionær i en ledende stilling eller specialist m.v., eller

3) hvis den pågældende uden for de tilfælde, der er nævnt i nr. 1 og 2, har indgået aftale eller fået tilbud om ordinær beskæftigelse mindst 30 timer om ugen hos en arbejdsgiver på Færøerne på sædvanlige færøske løn- og ansættelsesvilkår.



Stk. 2. Opholdstilladelse efter stk. 1 gives, når særlige beskæftigelsesmæssige hensyn taler herfor.

§ 4. Opholdstilladelse efter § 3 skal betinges af, at arbejdsgiveren på Færøerne er registreret hos TAKS som anvisningspligtig efter den færøske skattelov. Udlændingeservice kan indhente oplysning herom fra TAKS. Oplysningerne kan indhentes i elektronisk form.

Stk. 2. Opholdstilladelse efter § 3 kan ikke gives, hvis arbejdsgiveren på Færøerne er omfattet af strejke, lockout eller blokade. Dette gælder dog ikke, hvis konflikten er kendt overenskomststridig eller på anden måde retsstridig.

Stk. 3. Opholdstilladelse efter § 3 skal betinges af, at den indgåede ansættelsesaftale eller det fremsatte ansættelsestilbud indeholder følgende oplysninger:

1) Arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse.

2) Arbejdsstedets beliggenhed eller i mangel af et fast arbejdssted eller et sted, hvor arbejdet hovedsagelig udføres, oplysning om, at lønmodtageren er beskæftiget på forskellige steder, og om hovedsædets eller arbejdsgiverens adresse.

3) Beskrivelse af arbejdet eller angivelse af lønmodtagerens titel, rang, stilling eller jobkategori.

4) Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt.

5) Ansættelsesforholdets forventede varighed, hvor der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse.

6) Lønmodtagerens rettigheder med hensyn til betalt ferie, herunder om der udbetales løn under ferie.

7) Varigheden af lønmodtagerens og arbejdsgiverens opsigelsesvarsler eller reglerne herom.

8) Den gældende eller aftalte løn, som lønmodtageren har ret til ved ansættelsesforholdets påbegyndelse, og tillæg og andre løndele, der ikke er indeholdt heri, f.eks. pensionsbidrag og eventuel kost og logi. Endvidere skal der oplyses om lønnens udbetalingsterminer.

9) Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid.

10) Angivelse af, hvilke kollektive overenskomster eller aftaler der regulerer arbejdsforholdet. Hvis der er tale om overenskomster eller aftaler indgået af parter uden for virksomheden, skal det endvidere oplyses, hvem disse parter er.



Stk. 4. I sager vedrørende opholdstilladelse efter § 3 afgiver arbejdsgiveren på Færøerne over for Udlændingeservice erklæring om, hvorvidt løn- og ansættelsesvilkårene er sædvanlige efter færøske forhold, og om, hvorvidt de oplysninger der er nævnt i stk. 3, er indeholdt i ansættelsesaftalen eller -tilbuddet.

§ 5. Færøernes landsstyre afgiver efter anmodning fra Udlændingeservice en udtalelse om, hvorvidt betingelserne i § 2, stk. 1, § 3 og § 4, stk. 3, efter Færøernes landsstyres opfattelse er opfyldt. Udtalelsen kan indhentes i elektronisk form.

§ 6. Hvis en arbejdsgiver på Færøerne har indgået en færøsk overenskomst, der vedrører det pågældende arbejde, og hvor minimumslønnen ikke er mindre end minimumslønnen for tilsvarende beskæftigelse hos en færøsk lønmodtagerorganisation, jf. § 3, nr. 1, kan Udlændingeservice godkende, at arbejdsgiveren ansætter statsborgere fra lande, der er medlem af Den Europæiske Union, til at udføre nærmere angivne arbejdsfunktioner inden for overenskomstens dækningsområde efter en anmeldelse af ansættelsesforholdet til Udlændingeservice. § 4, stk. 1 og 2, finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 2. Udlændingeservice kan godkende, at en arbejdsgiver på Færøerne, der har indgået en overenskomst som nævnt i stk. 1, ansætter statsborgere fra lande, der er medlem af Den Europæiske Union, i stillinger som omhandlet i § 3, nr. 2, efter en anmeldelse af ansættelsesforholdet til Udlændingeservice. Det er en betingelse, at virksomheden har dokumenteret, at der er tale om arbejdsfunktioner, som falder inden for de omhandlede stillingskategorier. § 4, stk. 1 og 2, finder tilsvarende anvendelse.

Stk. 3. En godkendelse efter stk. 1 eller 2 meddeles for op til 1 år med mulighed for forlængelse.

Stk. 4. En udlænding, der er statsborger i et land, der er medlem af Den Europæiske Union, og som har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse under vilkår som nævnt i § 3, nr. 1 eller 2, hos en arbejdsgiver godkendt efter stk. 1 eller 2, opnår ved anmeldelse til Udlændingeservice ret til ophold og arbejde i tiden, indtil Udlændingeservice har taget stilling til, om udlændingen kan meddeles opholdstilladelse. Opholdstilladelse skal mod forevisning af legitimation afhentes af udlændingen inden 30 dage efter, at meddelelse om, at udlændingen har opnået opholdstilladelse, er sendt til udlændingen.

Stk. 5. En anmeldelse efter stk. 4 skal underskrives af arbejdsgiver og arbejdstager og indeholde oplysninger som nævnt i § 7, nr. 1-5.

Stk. 6. Udlændingeservice kan inddrage en godkendelse meddelt efter stk. 1 eller 2, hvis godkendelsen er opnået ved svig, hvis betingelserne for godkendelsen ikke længere er til stede, eller hvis vilkårene for godkendelsen ikke overholdes. Udlændingeservice kan til brug for en afgørelse efter 1. pkt. indhente en udtalelse fra Færøernes landsstyre. Udtalelsen kan indhentes i elektronisk form.

§ 7. Udlændingeservice videregiver uden udlændingens samtykke oplysning om meddelelse af opholdstilladelse efter § 1, stk. 1, § 2, stk. 1, § 3 og § 6, stk. 4, til Færøernes landsstyre og Landfogeden på Færøerne. Udlændingeservice kan i den forbindelse, herunder i elektronisk form, videregive følgende oplysninger:

1) Lønmodtagerens navn

2) Arbejdsgiverens navn og adresse og arbejdsstedets beliggenhed.

3) Lønmodtagerens arbejdsfunktioner, titel, rang og stilling

4) Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt og dets forventede varighed, hvis der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse.

5) Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid.



§ 8. Med bøde straffes den udlænding, som ikke inden for den i § 6, stk. 4, fastsatte frist på 30 dage afhenter sin opholdstilladelse.

§ 9. Loven træder i kraft den 1. juli 2008.

Stk. 2. Loven finder tillige anvendelse på ansøgninger om opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på Færøerne indgivet inden lovens ikrafttræden.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 

1. Lovforslagets baggrund



Formålet med dette lovforslag er at skabe det retlige grundlag for, at Færøerne kan tiltrække arbejdstagere til områder, hvor der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, samt tiltrække arbejdskraft fra lande, der er medlem af Den Europæiske Union.


Baggrunden for lovforslaget er, at der på Færøerne inden for visse sektorer er mangel på arbejdskraft. Ligeledes opstår der i lyset af arbejdskraftens tiltagende mobilitet et behov for større udveksling af arbejdskraft mellem Færøerne og omverdenen, herunder ikke mindst med det øvrige Norden samt EU-landene, og globaliseringen gør, at Færøerne kommer tættere på EU-landene.


Det færøske landsstyre har under drøftelser med regeringen tilkendegivet et ønske om, at der skal være en lettere adgang til at kunne give arbejdstilladelse på Færøerne til arbejdstagere fra EU-landene.


Der foreslås på den baggrund indført en ordning, hvorefter statsborgere i EU-lande kan meddeles opholds- og arbejdstilladelse på Færøerne på grundlag af ansættelse hos en arbejdsgiver på Færøerne i en række tilfælde, hvor de almindelige betingelser for meddelelse af opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på Færøerne ikke er opfyldt.


En sådan ordning er inspireret af den overgangsordning, der i Danmark gælder for meddelelse af opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse for statsborgere i de nye EU-lande.


I forhold til den danske ordning er der dog den forskel, at den færøske ordning skal omfatte statsborgere fra samtlige EU-lande (bortset fra de nordiske lande).


I modsætning til den danske overgangsordning lægges der med lovforslaget ikke op til en tidsmæssig begrænsning af ordningen på Færøerne, dvs. at den færøske ordning også skal gælde på Færøerne efter den danske overgangsordnings udløb.


Herudover foreslås der i lovforslaget efter færøsk ønske en ordning, hvorefter der skabes en lettere adgang til ophold og arbejde på Færøerne for udlændinge, der søger beskæftigelse på Færøerne inden for et område, hvor det er åbenbart, at der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft på Færøerne. Denne ordning svarer til den danske jobkortordnings positivliste.


Lovforslaget er i overensstemmelse med hjemmestyrelovens § 7 forelagt for de færøske myndigheder til udtalelse.


 

2. Gældende ret



Færøerne og Danmark betragtes som adskilte rejse- og opholdsområder. Det indebærer, at en opholdstilladelse på Færøerne ikke giver ret til ophold i Danmark og omvendt. Reglerne om opholdstilladelse på Færøerne reguleres af den for Færøerne gældende udlændingelov, jf. anordning nr. 182 af 22. marts 2001 om ikrafttræden af udlændingeloven for Færøerne, mens reglerne om opholdstilladelse i Danmark reguleres af udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1044 af 6. august 2007 som ændret senest ved lov nr. 507 af 6. juni 2007.


 

2.1. Den færøske udlændingelovs § 9, stk. 2, nr. 3



På Færøerne gælder udlændingeloven som sat i kraft ved kongelig anordning. Udlændingeloven er senest sat i kraft for Færøerne ved anordning nr. 182 af 22. marts 2001 om ikrafttræden for Færøerne af udlændingeloven.


Der kan i dag efter § 9, stk. 2, nr. 3, i den for Færøerne gældende udlændingelov gives opholdtilladelse med henblik på beskæftigelse på Færøerne, hvis væsentlige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler for at imødekomme ansøgningen. Der henvises herom til lovforslagets § 1, stk. 1, og bemærkningerne til denne bestemmelse.


 

2.2. Udlændingelovens § 9 a



I Danmark gælder reglerne om opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse i udlændingelovens § 9 a. Disse regler finder ikke anvendelse på Færøerne.


Udlændingelovens § 9 a, stk. 1-4, blev indsat ved lov nr. 365 af 6. juni 2002 om ændring af udlændingeloven og ægteskabsloven med flere love (lovforslag nr. L 152 af 28. februar 2002). Bestemmelserne kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.


Udlændingelovens § 9 a, stk. 5-11, som indsat ved lov nr. 283 af 26. april 2004 (lovforslag nr. L 157 af 6. februar 2004), kan derimod ikke sættes i kraft for Færøerne ved kongelig anordning.


Ved lov nr. 532 af 8. juni 2006 (lovforslag nr. L 235 af 27. april 2006) ændredes § 9 a, stk. 5, og som nye stykker blev der efter stk. 10 indsat stk. 11-15. Herudover indsattes stk. 17-19. Loven kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger.


Der kan efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1, efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis væsentlige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler for at imødekomme ansøgningen, herunder hvis udlændingen har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse inden for et fagområde, hvor der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, eller hvor ansættelsen indebærer en årlig aflønning på mindst 450.000 kr.


Dele af bestemmelsen i udlændingelovens § 9 a, stk. 1, svarer til § 9, stk. 2, nr. 3, i den for Færøerne gældende udlændingelov.


Ved ansøgninger om opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse hører Udlændingeservice normalt det regionale beskæftigelsesråd eller en relevant arbejdsgiver- eller fagforening om, hvorvidt betingelserne for at meddele opholdstilladelse er opfyldt. På områder, hvor det er åbenbart, at der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, er der i Danmark etableret en særlig ordning - jobkortordningen - med en hurtig procedure. Ordningen indebærer, at udlændingemyndighederne kan træffe afgørelse uden forudgående høring af det regionale beskæftigelsesråd eller en relevant arbejdsgiver- eller fagforening under forudsætning af, at ansøgeren er i besiddelse af et konkret jobtilbud, hvoraf løn- og ansættelsesvilkår fremgår, og at løn- og ansættelsesvilkår er almindelige efter danske forhold. Ligeledes kan der uden høring af det regionale beskæftigelsesråd m.v. meddeles opholdstilladelse til en udlænding, der kan fremvise et konkret arbejdstilbud med en årlig aflønning på 450.000 kr., og hvis løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige efter danske forhold.


De områder, der er dækket af ordningen, er opregnet på den såkaldte positivliste, som løbende bliver revideret efter samråd med de relevante arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer.


For arbejdstagere fra Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn gælder der særlige regler. Arbejdstagere fra de nævnte lande kan efter udlændingelovens § 9 a, stk. 5, opnå opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse i Danmark, uanset at der ikke er væsentlige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn, som taler for at imødekomme ansøgningen. Statsborgere i Cypern og Malta er i samme udstrækning som statsborgere i de øvrige EU-lande berettiget til at bo og udøve lønnet arbejde i Danmark


Bestemmelsen i udlændingelovens § 9 a, stk. 5, supplerer § 9 a, stk. 1, for så vidt angår arbejdstagere fra de nævnte EU-lande, idet arbejdstagere fra disse lande kan meddeles opholdstilladelse i Danmark på grundlag af ansættelse hos en herværende arbejdsgiver i en række tilfælde, hvor betingelserne i § 9 a, stk. 1, ikke er opfyldt.


Øvrige statsborgere fra et EU-land kan efter udlændingelovens § 2 indrejse og opholde sig i Danmark i op til 3 måneder fra indrejsen, eller såfremt de pågældende er arbejdssøgende, i indtil 6 måneder fra indrejsen.


Det bemærkes, at bestemmelserne i udlændingelovens § 9 a, stk. 5-19 er en overgangsordning, der løber frem til senest den 1. maj 2009 med mulighed for forlængelse i yderligere 2 år. Senest på dette tidspunkt vil bestemmelserne i udlændingelovens § 9 a, stk. 5-19 blive ophævet, mens bestemmelserne i udlændingelovens § 9 a, stk. 1-4, vil blive stående.


 

2.3. Forskelle på de gældende færøske og danske regler



De væsentligste forskelle på de gældende færøske regler og de gældende danske regler vedrørende adgangen til beskæftigelse er således, at der i Danmark er indført en hurtigere og mere smidig procedure på områder, hvor det er åbenbart, at der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, mens der på Færøerne gælder en procedure, hvorefter der forud for meddelelse af opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse skal ske høring af det færøske landsstyre. Endvidere er der i Danmark indført en særlig overgangsordning for en række østeuropæiske EU-lande, jf. ovenfor, således at borgere fra disse lande kan opnå beskæftigelse i Danmark, uanset at der ikke er væsentlige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn, som taler for det. På Færøerne gælder der ikke særlige lempelige regler for EU-borgere.


 

3. Behovet for lovgivning



Lovforslaget er udformet som en lov for Færøerne, der skal supplere reglerne i udlændingeloven, således som loven er sat i kraft for Færøerne ved kongelig anordning.


I den udlændingelov, der gælder for Danmark, findes der regler, der på væsentlige punkter svarer til reglerne i lovforslaget. Der er som nævnt i afsnit 2 i et vist omfang hjemmel til at sætte disse regler i kraft for Færøerne ved kongelig anordning med de afvigelser, som de særlige færøske forhold tilsiger. Det drejer sig om lovforslagets bestemmelser i § 1, stk. 1 og 3, § 2, § 6 og § 8. De regler i den danske udlændingelov, som indførte overgangsordningen for de nye EU-lande, indeholder dog ikke en sådan anordningshjemmel. Det betyder, at lovforslagets § 1, stk. 2, §§ 3-5 og § 7 ikke vil kunne sættes i kraft ved kongelig anordning.


Reglerne i lovforslaget adskiller sig endvidere fra reglerne i udlændingeloven på følgende punkter:


Den særlige ordning for EU-borgere skal i modsætning til den danske ordning gælde for samtlige EU-borgere


Den foreslåede bestemmelse om indførelse af en jobkortordning indeholder ikke som den danske regel mulighed for en særlig smidig procedure i sager, hvor en ansøger har et konkret arbejdstilbud med en årlig aflønning på mindst 450.000 kr.


I lyset af at der således er tale om mere omfattende afvigelser fra og udvidelser af de danske reglers anvendelsesområde, og henset til at der er tale om en samlet regulering der har en indbyrdes sammenhæng, finder Integrationsministeriet, at reglerne i lovforslagets § 1, stk. 1 og 3, og § 2 ikke bør sættes i kraft ved kongelig anordning med de nævnte afvigelser. Hertil kommer som nævnt, at de regler i udlændingeloven, der omhandler overgangsordningen for de nye EU-lande, og som reglerne i lovforslagets § 1, stk. 2, §§ 3-5 og § 7 bl.a. bygger på, ikke indeholder en anordningshjemmel.


Lovforslagets regler i § 6 og § 8 bygger derimod på bestemmelser, der er indsat ved en lov, der kan sættes i kraft for Færøerne ved kongelig anordning. Bestemmelserne knytter sig imidlertid alle til bestemmelserne i lovforslagets § 3 om den særlige ordning for EU-borgere og vil derfor ikke kunne stå alene.


Integrationsministeriet finder det på denne baggrund rigtigst at gennemføre reglerne på Færøerne ved en lov for Færøerne, der supplerer reglerne i udlændingeloven, således som denne er sat i kraft for Færøerne ved kongelig anordning.


Det betyder, at de generelle regler om bl.a. afvisning, udelukkelse, udvisning, nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse samt inddragelse også finder anvendelse i forhold til udlændinge, der meddeles opholdstilladelse efter de foreslåede bestemmelser i lovforslaget.


Tilsvarende vil kompetence- og klagereglerne i den for Færøerne gældende udlændingelov også gælde i sager om opholdstilladelse efter de foreslåede bestemmelser i lovforslaget. Det indebærer, at det også i sager om opholdstilladelse efter de foreslåede bestemmelser i lovforslaget vil være Udlændingeservice, der træffer afgørelse i første instans. Udlændingeservices afgørelser efter lovforslaget vil ligeledes kunne påklages til Integrationsministeriet.


Endvidere finder straffebestemmelserne i kapitel 9 i den for Færøerne gældende udlændingelov anvendelse.


 

4. Lovforslagets indhold

4.1. Indførelse af en positivliste



Efter § 9, stk. 2, nr. 3, i den for Færøerne gældende udlændingelov gives opholdtilladelse med henblik på beskæftigelse på Færøerne, hvis væsentlige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler for at imødekomme ansøgningen.


Det er som udgangspunkt en betingelse, at ansøgeren har et konkret arbejdstilbud, og at de i arbejdstilbuddet fastsatte løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige efter færøske forhold.


Der er på visse områder etableret en særlig praksis for meddelelse af opholdstilladelse efter § 9, stk. 2, nr. 3, i den for Færøerne gældende udlændingelov. Der gælder således en særlig praksis for meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse på Færøerne for halvprofessionelle idrætsudøvere eller -trænere, og der er indført en særlig ordning for læger, der har fået ansættelsestilbud fra visse sygehuse på Færøerne og har en gyldig lægeautorisation gældende for det danske rige. Efter denne ordning kan de pågældende læger meddeles opholds- og arbejdstilladelse, hvis betingelserne - herunder løn- og arbejdstidsforhold - i øvrigt er opfyldt, uden at sagerne sendes til Færøernes landsstyre med henblik på en udtalelse om, hvorvidt arbejdstilladelsen kan anbefales. Ordningen minder således om jobkortordningens positivliste efter udlændingelovens § 9 a, stk. 1. Endvidere er der i forbindelse med ansøgninger fra cirkusartister etableret en særordning uden forudgående høring af Færøernes landsstyre, idet der ikke forefindes et cirkuserhverv på Færøerne. Der er herudover etableret en særlig smidig ordning om arbejdskraft til olieindustrien i forbindelse med offshore-olieeftersøgningsvirksomhed, hvorefter ansøgningerne behandles summarisk og hurtigt.


Der vil ikke med lovforslaget blive ændret på den særlige praksis for meddelelse af opholdstilladelse efter § 9, stk. 2, nr. 3, i den for Færøerne gældende udlændingelov.


Efter lovforslaget får Færøerne en bestemmelse svarende til dele af udlændingelovens § 9 a, stk. 1, om jobkortordningens positivliste. Der foreslås således indført en særlig smidig procedure for meddelelse af opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på Færøerne for udlændinge, der søger beskæftigelse inden for et område, hvor det er åbenbart, at der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft på Færøerne.


Der henvises til lovforslagets § 1, stk. 1 og bemærkningerne til denne bestemmelse.


 

4.2. Indførelse af en særlig lempelig adgang til opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på Færøerne for borgere fra EU-lande



Med lovforslaget indføres en særlig lempelig adgang til opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på Færøerne for borgere fra EU-lande. Der foreslås således en delvis liberalisering vedrørende EU-landenes statsborgeres muligheder for at arbejde på Færøerne med deraf afledte opholdsrettigheder. Denne liberalisering svarer til den midlertidige ordning (overgangsordningen) i Danmark for arbejdstagere fra "de nye" EU-lande, med den forskel, at den foreslåede ordning vil omfatte samtlige EU-landes arbejdstagere.


Færøerne er en del af det danske rigsfællesskab, men er ikke omfattet af det danske EU-medlemskab og de forpligtelser, Danmark har påtaget sig i forhold til EU. Der er indgået aftaler med EU, der regulerer samkvemmet mellem Færøerne og EU vedrørende fiskeri og varehandel. På andre områder, herunder arbejdsmarkedet, foreligger der ikke nogen aftale. Statsborgere fra de ikke-nordiske EU-lande behandles på Færøerne som tredjelandsborgere, og de ikke-nordiske EU-lande behandler arbejdstagere, der er hjemmehørende på Færøerne, som tredjelandsborgere. Samkvemmet mellem Færøerne og omverdenen er som helhed stigende, og dette gælder især for de nordiske lande og EU-landene. Flere og flere færinger søger beskæftigelse i EU, og fra færøske myndigheders side er der en velvillig indstilling over for, at arbejdstagere fra EU-landene søger beskæftigelse på Færøerne.


Der gives med lovforslaget borgere fra EU-landene en fortrinsstilling frem for andre tredjelandsborgere.


Der henvises til lovforslagets § 3 og bemærkningerne til denne bestemmelse.


Udlændingelovens § 9 a indeholder en række betingelser, der knytter sig til overgangsordningen i § 9 a, stk. 5. Det er således bl.a. en betingelse, at arbejdsgiveren er registreret som indeholdelsespligtig i henhold til kildeskatteloven, og at arbejdsgiveren ikke er omfattet af strejke, lockout eller blokade. Det er endvidere en betingelse, at der foreligger et konkret ansættelsestilbud, eller at der er indgået en ansættelseskontrakt mellem udlændingen og arbejdsgiveren.


Med lovforslaget indføres tilsvarende bestemmelser gældende for arbejdstagere, der søger om opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på Færøerne.


Der henvises til lovforslagets §§ 4-8 og bemærkningerne til disse bestemmelser.


 

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.



Integrationsministeriet vurderer, at lovforslaget er ressourceneutralt for Integrationsministeriet. Forslaget vil under visse omstændigheder kunne medføre et øget ressourcebehov, hvis den udvidede mulighed for opholdstilladelse, vil bevirke en stigning i antallet af ansøgninger. Integrationsministeriet har ikke mulighed for at vurdere størrelsen af en evt. stigning i ressourcebehovet.


Forslaget vil indføre en ny sagstype ved Udlændingeservice: forhåndsgodkendelse af færøske arbejdsgivere.


For landsstyret på Færøerne vil der være en lettelse i sagsbehandlingen grundet, at visse ansøgninger, ikke længere skal sendes i høring hos Færøernes landsstyre af Udlændingeservice.


Der vurderes ikke at være økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og regioner.


 

6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.



Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.


 

7. Miljømæssige konsekvenser



Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.


 

8. Administrative konsekvenser for borgerne



Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.


 

9. Forholdet til EU-retten



Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter


 

10. Hørte myndigheder m.v.



Lovforslaget er inden fremsættelsen sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:


Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Amnesty International, Beskæftigelsesministeriet, Beskæftigelsesrådet, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske Europabevægelse, Det Centrale Handicapråd, Dokumentations- og Rådgivningscenteret om Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Flygtningenævnet, Foreningen af offentlige anklagere, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af Statsamtsjurister, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Frederiksberg Kommune, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Færøernes landsstyre, Grønlands landsstyre, Handel, Transport og Serviceerhvervene, HK/Danmark, HK/Kommunal, HK/Privat, Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, Justitsministeriet, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Københavns Kommune, Landsorganisationen i Danmark, Landbrugsrådet, Ledernes Hovedorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Politidirektøren i København, Politiforbundet i Danmark, præsidenterne for Vestre og Østre landsret, retterne i København, Århus, Odense, Aalborg og Roskilde, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Etniske Minoriteter, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Specialarbejderforbundet i Danmark, Udenrigsministeriet samt UNHCR.


 

11. Sammenfattende skema



 
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Integrationsministeriet vurderer, at lovforslaget er ressourceneutralt for Integrationsministeriet. Forslaget vil under visse omstændigheder kunne medføre et øget ressourcebehov, hvis den udvidede mulighed for opholdstilladelse, vil bevirke en stigning i antallet af ansøgninger. Integrationsministeriet har ikke mulighed for at vurdere størrelsen af en evt. stigning i ressourcebehovet.
Ingen
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Forslaget vil indføre en ny sagstype ved Udlændingeservice: forhåndsgodkendelse af færøske arbejdsgivere.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

 

Til § 1

Til stk. 1

Efter den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1, kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse uden forudgående høring af det færøske landsstyre, hvis betingelserne i § 9, stk. 2, nr. 3, i udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne ved kongelig anordning, er opfyldt, og hvis udlændingen har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse inden for et fagområde, hvor der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft.


I sager om opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse efter den gældende bestemmelse i § 9, stk. 2, nr. 3, i den for Færøerne gældende udlændingelov er Færøernes landsstyre høringsmyndighed. Udlændingeservice anmoder i høringsskrivelsen navnlig om oplysning om, hvorvidt der generelt set er tilgængelig arbejdskraft, som på kvalificeret vis vil kunne varetage arbejdet, hvorvidt arbejdet er af en sådan særlig karakter, at arbejds- og opholdstilladelse kan anbefales, og hvorvidt de væsentligste løn- og ansættelsesforhold efter færøske forhold er sædvanlige.


Den foreslåede ordning i § 1, stk. 1, indebærer en hurtigere og mere smidig procedure, idet udlændingemyndighederne efter ordningen kan træffe afgørelse uden forudgående høring af det færøske landsstyre.


På områder, hvor det er åbenbart, at der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, foreslås der således skabt mulighed for at etablere en ordning svarende til jobkortordningens positivliste i udlændingelovens § 9 a, stk. 1.


De områder, der dækkes af jobkortordningen, opregnes på en såkaldt positivliste, som løbende vil blive revideret af landsstyret.


Det vil være et krav, at den pågældendes arbejde foregår på sædvanlige færøske løn- og ansættelsesvilkår. Til brug for udlændingemyndighedernes vurdering heraf vil det færøske landsstyre i forbindelse med beslutning om at indføje nye jobkategorier på positivlisten samtidig tage stilling til, hvilke løn- og ansættelsesvilkår der skal anses for at være sædvanlige.


Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1, forudsættes i øvrigt administreret i overensstemmelse med udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt., om jobkortordningens positivliste.


Opholds- og arbejdstilladelse efter § 9, stk. 2, nr. 3, i den for Færøerne gældende udlændingelov meddeles med henblik på midlertidigt ophold og udstedes for højst 1 år ad gangen. Arbejdstilladelsen gives til beskæftigelse i et bestemt arbejdsforhold og stedfæstes til en bestemt arbejdsgiver.


Hvis arbejdsforholdet skifter væsentlig karakter, eller hvis udlændingen tilbydes arbejde hos en anden arbejdsgiver, skal udlændingen søge om ny tilladelse og må ikke begynde at arbejde, før en sådan tilladelse foreligger.


Denne praksis vil også være gældende i forhold til udstedelse af opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1.


Meddeles en arbejdstager opholdstilladelse på Færøerne på baggrund af den foreslåede ordning, kan den pågældende få sin ægtefælle/faste samlever og mindreårige hjemmeboende børn med til Færøerne, hvis betingelserne for familiesammenføring i den for Færøerne gældende udlændingelov er opfyldt, jf. § 9, stk. 2, nr. 4, i den for Færøerne gældende udlændingelov. Det er en forudsætning, at familien bor sammen, og at familien kan forsørge sig selv. Får en ægtefælle eller en samlever opholdstilladelse på Færøerne, har han eller hun ret til at arbejde på Færøerne, så længe opholdstilladelsen er gyldig. Opholdstilladelse til arbejdstageres familiemedlemmer gives kun efter høring af de færøske myndigheder.


Til stk. 2

For arbejdstagere, der er statsborgere i lande, der er medlem af Den Europæiske Union, finder stk. 1 alene anvendelse, hvis der ikke kan gives de pågældende opholdstilladelse i medfør af § 3, jf. den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 2.


Den foreslåede bestemmelse indebærer således, at en statsborger fra et EU-land som udgangspunkt meddeles opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 3. I de tilfælde, hvor betingelserne i den foreslåede bestemmelse i § 3 ikke er opfyldt, kan den pågældende EU-borger søge om opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på Færøerne efter den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1.


Til stk. 3

Efter den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 3, skal opholdstilladelse efter stk. 1 være opnået inden indrejsen på Færøerne. Efter indrejsen kan ansøgning herom ikke indgives, behandles eller tillægges opsættende virkning på Færøerne, medmindre særlige grunde taler for det.


I tilfælde, hvor en statsborger i et land, der er medlem af Den Europæiske Union, efter indrejse på Færøerne indgiver ansøgning om opholdstilladelse som arbejdstager på Færøerne, og hvor ansøgningen ikke imødekommes efter den foreslåede bestemmelse i § 3, vil der foreligge sådanne særlige grunde, at spørgsmålet om opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1, kan behandles og tillægges opsættende virkning, selv om den pågældende udlænding opholder sig på Færøerne.


Særlige grunde vil endvidere kunne foreligge, hvis en udlænding har en ansættelseskontrakt eller et ansættelsestilbud inden for et fagområde, hvor der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft (jobkortordningens positivliste).


Den foreslåede bestemmelse svarer til den gældende bestemmelse i § 9, stk. 7, 1. og 2. pkt., i den for Færøerne gældende udlændingelov, hvorefter en opholdstilladelse efter § 9, stk. 2, nr. 3, skal være opnået inden indrejsen på Færøerne, og hvor ansøgning herom ikke kan indgives, behandles eller tillægges opsættende virkning efter indrejsen, medmindre ganske særlige forhold taler derfor.


Hvis ansøgning om opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse indgives under ophold på Færøerne, skal dette ske ved indgivelse til Landfogeden. Ansøgningen sendes fra Landfogeden videre til Udlændingeservice, der først afgør, om ansøgningen kan tillades indgivet og behandlet på Færøerne. Finder Udlændingeservice, at der foreligger sådanne grunde, at ansøgningen kan indgives på Færøerne, høres Færøernes landsstyre herom. Finder Udlændingeservice ikke, at der foreligger sådanne særlige grunde, afvises ansøgningen, og ansøgeren henvises til at indgive ansøgningen fra sit hjemland eller et land, hvor vedkommende har haft fast ophold de seneste tre måneder.


Til § 2

Til stk. 1

Efter den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis opholdstilladelse nægtes forlænget eller inddrages, når udlændingen er i et fast ansættelsesforhold af længere varighed eller gennem en længere periode har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed, og beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler for det.


Den foreslåede bestemmelse finder anvendelse i forhold til udlændinge, der har haft opholdstilladelse efter § 7 eller § 9, stk. 1, eller stk. 2, nr. 1, 2 eller 4, i den for Færøerne gældende udlændingelov.


Den foreslåede bestemmelse finder alene anvendelse, hvis den pågældendes opholdstilladelse nægtes forlænget efter § 11, stk. 2, eller inddrages efter § 19, stk. 1, i den for Færøerne gældende udlændingelov. Der vil således ikke være mulighed for at meddele opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse, hvis udlændingens oprindelige opholdstilladelse er nægtet forlænget eller inddraget på grund af svig, jf. § 19, stk. 2, i den for Færøerne gældende udlændingelov.


Den foreslåede bestemmelse indebærer, at en udlænding, hvis tidsbegrænsede opholdstilladelse som f.eks. flygtning eller familiesammenført nægtes forlænget eller inddrages, efter ansøgning kan meddeles opholdstilladelse efter bestemmelsen, hvis den pågældende er i et fast ansættelsesforhold af længere varighed eller gennem en længere periode har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed, og beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler derfor.


Det er en betingelse for meddelelse af opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse, at den pågældende har udøvet og fortsat udøver sin beskæftigelse lovligt. Det er endvidere en forudsætning, at beskæftigelsen i form af fast ansættelse eller selvstændig drevet erhvervsvirksomhed foregår på Færøerne.


Ved et fast ansættelsesforhold af længere varighed skal som udgangspunkt forstås et ansættelsesforhold af mindst 2 års uafbrudt varighed hos samme arbejdsgiver. Tilsvarende forstås ved selvstændig erhvervsvirksomhed gennem en længere periode som udgangspunkt, at udlændingen skal have drevet samme virksomhed uafbrudt gennem mindst 2 år.


Varigheden af et ansættelsesforhold skal dokumenteres, f.eks. ved fremlæggelse af ansættelseskontrakt, lønsedler eller årsopgørelse. Dokumentation for, hvor længe en udlænding har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed, skal normalt ske ved fremlæggelse af driftsøkonomiske årsregnskaber.


Det er en betingelse for meddelelse af opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse, at udlændingens ansættelsesforhold bestod på tidspunktet for Udlændingeservices inddragelse eller nægtelse af forlængelse af den oprindelige opholdstilladelse og fortsat består på tidspunktet for meddelelse af opholdstilladelse efter bestemmelsen. Tilsvarende gælder, hvis udlændingen er selvstændig erhvervsdrivende.


I modsætning til den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1, er det ikke et krav, at de beskæftigelses- eller erhvervsmæssige hensyn, der stilles som betingelse for meddelelse af opholdstilladelse efter § 2, stk. 1, skal være væsentlige.


Der vil derfor kunne meddeles opholdstilladelse til en arbejdstager efter den foreslåede bestemmelse, selv om der er tilgængelig arbejdskraft på Færøerne.


Det vil - som efter den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1 - være et krav, at den pågældendes arbejde foregår på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår.


Der vil endvidere skulle lægges vægt på arbejdets karakter. Det forudsættes dog, at der i praksis anlægges en mindre restriktiv adgang til opholdstilladelse end efter den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1. Der vil således efter den foreslåede bestemmelse efter omstændighederne kunne meddeles opholdstilladelse til udlændinge, der er beskæftiget som f.eks. snedkere, elektrikere el.lign., dvs. former for faglært arbejde, der ikke normalt vil kunne danne grundlag for meddelelse af opholdstilladelse efter § 1, stk. 1. Der vil derimod som altovervejende hovedregel ikke kunne meddeles opholdstilladelse til udlændinge, der er beskæftiget ved ikke-faglært arbejde, f.eks. som rengøringsassistent, fabriksarbejder eller ufaglært kok.


Ved vurderingen af, om der kan meddeles opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse som følge af, at udlændingen har drevet - og fortsat driver - selvstændig erhvervsvirksomhed, skal der bl.a. lægges vægt på, om virksomheden har ansatte og på virksomhedens karakter og økonomi. Er der tale om selvstændig erhvervsvirksomhed inden for detailhandlen eller restaurationsbranchen, skal der som udgangspunkt meddeles afslag på opholdstilladelse, medmindre virksomheden er overskudsgivende og beskæftiger et ikke ubetydeligt antal medarbejdere (som udgangspunkt mindst 8-10 personer). Dokumentation for, at virksomheden er overskudsgivende, skal som udgangspunkt ske ved fremlæggelse af driftsøkonomisk årsregnskab og eventuelt perioderegnskab forsynet med en erklæring uden forbehold fra en statsautoriseret eller registreret revisor i overensstemmelse med forskrifterne herom.


Det forudsættes, at behandlingen af ansøgninger om opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse følger samme procedurer som behandlingen af ansøgninger om opholdstilladelse efter § 1, stk. 1. Dette indebærer bl.a., at der ikke skal ske forudgående høring af den relevante fagforening i tilfælde, hvor udlændingen har beskæftigelse på et område, der er omfattet af den positivliste over områder, hvor der er mangel på særligt kvalificeret arbejdskraft, der foreslås indført med den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1.


Den foreslåede bestemmelse svarer til udlændingelovens § 9 a, stk. 2.


Til stk. 2

Det foreslås i § 2, stk. 2, 1. pkt., at ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 1, kun kan indgives af en udlænding, der opholder sig på Færøerne.


Det forudsættes, at udlændingens ophold skal være lovligt, herunder i form af et processuelt ophold. En udlænding, der opholder sig ulovligt på Færøerne, kan således ikke indgive ansøgning om opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1. Tilsvarende kan en udlænding, hvis opholdstilladelse inddrages, og som herefter udrejser eller udsendes af Færøerne, ikke indgive ansøgning om opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, fra udlandet.


I § 2, stk. 2, 2. pkt., foreslås det, at en ansøgning, der indgives senere end 7 dage efter, at der er truffet endelig afgørelse om nægtelse af forlængelse eller inddragelse af udlændingens oprindelige opholdstilladelse, ikke kan behandles eller tillægges opsættende virkning på Færøerne, medmindre ganske særlige grunde taler for det.


7 dages-fristen regnes fra tidspunktet for den endelige afgørelse om nægtelse af forlængelse eller inddragelse af udlændingens oprindelige opholdstilladelse. I tilfælde, hvor Udlændingeservices afgørelse påklages til Integrationsministeriet eller Flygtningenævnet, regnes fristen således fra tidspunktet for Integrationsministeriets eller Flygtningenævnets afgørelse.


Det forudsættes i den forbindelse, at en ansøgning om opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, der indgives, inden der er truffet endelig afgørelse om nægtelse af forlængelse eller inddragelse af udlændingens oprindelige opholdstilladelse, ikke undergives realitetsbehandling, før der er truffet endelig afgørelse om nægtelse af forlængelse eller inddragelse af udlændingens oprindelige opholdstilladelse.


Indgives ansøgning om opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, inden 7 dage efter, at der er truffet endelig afgørelse om nægtelse af forlængelse eller inddragelse af udlændingens oprindelige opholdstilladelse, har udlændingen ret til at fortsætte med udøvelsen af det arbejde eller den selvstændige erhvervsvirksomhed, der danner grundlag for ansøgningen, indtil sagen er endeligt afgjort.


Ansøgning om opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, indebærer ikke i sig selv, at afgørelsen om nægtelse af forlængelse eller inddragelse af udlændingens oprindelige opholdstilladelse skal anses for påklaget til Integrationsministeriet.


Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2, svarer til udlændingelovens § 9 a, stk. 4.


Til § 3

Til stk. 1

Den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1 er inspireret af udlændingelovens § 9 a, stk. 5, og supplerer den foreslåede bestemmelse i § 1 for så vidt angår statsborgere fra lande, der er medlem af Den Europæiske Union, idet arbejdstagere fra disse lande kan meddeles opholdstilladelse på Færøerne på grundlag af ansættelse hos en færøsk arbejdsgiver i en række tilfælde, hvor betingelserne i § 1, stk. 1, ikke er opfyldt.


Udlændingeservice kan forhåndsgodkende arbejdsgivere, som er omfattet af en gældende færøsk overenskomst, til at kunne ansætte statsborgere fra lande, der er medlem af Den Europæiske Union. Indgår en forhåndsgodkendt arbejdsgiver ansættelsesaftale med en arbejdstager fra et land, der er medlem af Den Europæiske Union, skal ansættelsesforholdet blot anmeldes til Udlændingeservice, hvorefter arbejdstageren har ret til at påbegynde arbejdet.


Det er en generel betingelse for meddelelse af opholdstilladelse efter bestemmelsen, at der er tale om ordinær beskæftigelse, hvorved forstås beskæftigelse uden offentligt tilskud. Der kan derfor ikke meddeles opholdstilladelse efter bestemmelsen på grundlag af beskæftigelse i form af eksempelvis fleksjob eller skånejob.


Der skal endvidere være tale om beskæftigelse i mindst 30 timer om ugen. Ved en arbejdstid på mindst 30 timer om ugen forstås i almindelighed en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på mindst 30 timer. Dvs. at arbejdstiden over en kortere periode - normalt ikke mere end en måned - kan variere, således at en ugentlig arbejdstid kan være under 30 timer, f.eks. i forbindelse med en oplæringsperiode, men at den gennemsnitlige arbejdstid målt over en måned ikke er under 30 timer om ugen.


Det er endvidere et krav, at udlændingen har indgået aftale eller fået tilbud om beskæftigelse hos en arbejdsgiver på Færøerne. Der er tale om en geografisk afgrænsning, der indebærer, at virksomheden skal være etableret på Færøerne, for at betingelsen i § 3 er opfyldt. Tilsvarende betingelse gælder for, at en virksomhed kan blive forhåndsgodkendt, jf. nedenfor om den foreslåede bestemmelse i § 6.


Indgiver en statsborger fra et land, der er medlem af Den Europæiske Union, ansøgning om opholdstilladelse på grundlag af ansættelse hos en færøsk arbejdsgiver, vurderer Udlændingeservice i første omgang, om betingelserne for meddelelse af opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse er opfyldt. Er dette ikke tilfældet, tager Udlændingeservice efterfølgende tillige stilling til, om betingelserne for meddelelse af opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1, er opfyldt.


Efter den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 1, kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, der er statsborger i et land, der er medlem af Den Europæiske Union, hvis den pågældende har indgået aftale eller fået tilbud om ordinær beskæftigelse mindst 30 timer om ugen hos en arbejdsgiver på Færøerne i henhold til en hos arbejdsgiveren gældende færøsk overenskomst, der vedrører det pågældende arbejde, og hvor minimumslønnen ikke er mindre end minimumslønnen for tilsvarende beskæftigelse hos en færøsk lønmodtagerorganisation.


Efter den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 2, kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, der er statsborger i et land, der er medlem af Den Europæiske Union, hvis den pågældende på et arbejdsområde, hvor løn- og ansættelsesvilkårene sædvanligvis alene er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt, har indgået aftale eller fået tilbud om ordinær beskæftigelse mindst 30 timer om ugen hos en arbejdsgiver på Færøerne som forsker, underviser, funktionær i en ledende stilling eller specialist m.v.


Ved forskere forstås medarbejdere, der gennem ansættelse på universiteter, højere læreanstalter eller private virksomheder driver forskning, herunder professorer, gæsteprofessorer, forskningsprofessorer, lektorer, adjunkter, stipendiater, ph.d.-forskere, forskningsledere, forskningsmedarbejdere, forskningsassistenter, researchere og scientists.


Ved undervisere forstås medarbejdere, der gennem ansættelse på universiteter eller højere læreanstalter driver undervisning, herunder professorer, gæsteprofessorer, seniorlektorer, lektorer, adjunkter, stipendiater, ph.d.-studerende og undervisningsassistenter.


Ved funktionærer i ledende stilling forstås direktører, chefer og ledende teknisk eller administrativt personale, der tilhører den øverste ledelse, herunder administrerende direktører, tekniske direktører, salgschefer, indkøbschefer, importchefer, marketingschefer, personalechefer, ledende ingeniører, chefingeniører og chefarkitekter.


Ved specialister forstås medarbejdere med specialistfunktion, der ikke tilhører den øverste ledelse, herunder ingeniører, arkitekter, økonomer, jurister, læger, dyrlæger, tandlæger, fysioterapeuter, sygeplejersker, journalister, technical advisers og legal advisers.


Efter den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 3, kan der efter ansøgning gives opholdstilladelse til en udlænding, der er statsborger i et land, der er medlem af Den Europæiske Union, hvis den pågældende uden for de tilfælde, der er nævnt i nr. 1 og 2, har indgået aftale eller fået tilbud om ordinær beskæftigelse mindst 30 timer om ugen hos en arbejdsgiver på Færøerne på sædvanlige færøske løn- og ansættelsesvilkår.


Bestemmelsen indebærer, at der i tilfælde, hvor den arbejdsgiver, for hvem udlændingen skal arbejde, ikke er overenskomstdækket for så vidt angår det arbejde, den pågældende udlænding skal udføre, kan meddeles opholdstilladelse, hvis de væsentlige løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige i forhold til de ansatte hos arbejdsgiveren, som udfører tilsvarende arbejde, eller - dersom der ikke er personer hos arbejdsgiveren, der udfører tilsvarende arbejde - svarer til, hvad der på det pågældende arbejdsområde er sædvanligt efter færøske forhold. Der skal ved vurderingen af, om løn- og ansættelsesvilkårene er sædvanlige, tages hensyn til udlændingens kvalifikationer og færdigheder m.v.


Meddeles en arbejdstager opholdstilladelse på baggrund af de foreslåede bestemmelser i § 3, stk. 1, nr. 1-3, kan den pågældende få sin ægtefælle/faste samlever og mindreårige hjemmeboende børn med til Færøerne, hvis betingelserne for familiesammenføring i den for Færøerne gældende udlændingelov er opfyldt. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, stk. 1, ovenfor.


Til stk. 2

Efter den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 2, skal særlige beskæftigelsesmæssige hensyn tale for at give opholdstilladelse efter § 3, stk. 1. Denne betingelse skyldes, at visse særlige forhold, affødt af det færøske arbejdsmarkeds begrænsede størrelse, medfører, at udbud og efterspørgsel efter arbejdskraft på Færøerne kan fluktuere ganske anderledes, hurtigere og mere uforudsigeligt end i Danmark. Det er landsstyrets ønske at kunne få arbejdskraft fra de europæiske lande efter en smidigere ordning, men det er samtidig landsstyrets klare hensigt, at udenlandsk arbejdskraft skal være successiv i forhold til færøsk arbejdskraft.


Særlige beskæftigelsesmæssige hensyn foreligger, når der på Færøernes er lav ledighed og dermed øget behov for udenlandsk arbejdskraft. Det er således landsstyrets hensigt, at der ikke gives opholdstilladelse efter § 3, stk.1, jf. stk. 2, når arbejdsløsheden på Færøerne overstiger 3,5 % i en periode på mindst tre på hinanden følgende måneder.


Såfremt arbejdsløsheden på Færøerne ifølge Hagstova Føroya (Færøernes Statistik) overstiger 3,5 % i en periode på mindst tre på hinanden følgendemåneder, forudsættes det, at Færøernes landsstyre orienterer Ministeriet for Flygtninge Indvandrere og Integration samt Udlændingeservice herom, hvorefter opholdstilladelser efter § 3 ikke gives.


Landsstyrets orientering til rigsmyndighederne herom vil samtidig indebære, at §§ 4, 6 og 8 ikke finder anvendelse, idet disse bestemmelser alene finder anvendelse i sammenhæng med § 3.


Ansøgninger om opholdstilladelser med henblik på beskæftigelse på Færøerne, som indgives efter, at landsstyret har orienteret rigsmyndighederne om, at særlige beskæftigelsesmæssige hensyn ikke længere foreligger, behandles enten efter §§ 1 og 2 i denne lov, eller efter de hidtidige regler i § 9, stk. 2, nr. 3, i udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne ved kongelig anordning nr. 182 af 22. marts 2001.


Til § 4

Til stk. 1

Efter den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 1, skal opholdstilladelse efter § 3 betinges af, at arbejdsgiveren på Færøerne er registreret hos TAKS (den færøske skatteforvaltning) som anvisningspligtig efter den færøske skattelov (de færøske regler om indeholdelsespligt). Udlændingeservice kan indhente oplysning herom hos TAKS. Oplysningerne kan indhentes i elektronisk form.


Til stk. 2


Efter den foreslåede § 4, stk. 2, kan opholdstilladelse efter § 3 ikke gives, hvis arbejdsgiveren på Færøerne er omfattet af strejke, lockout eller blokade. Dette gælder dog ikke, hvis konflikten er kendt overenskomststridig eller på anden måde retsstridig.


Det forudsættes, at Færøernes landsstyre løbende holder Udlændingeservice underrettet om, hvilke arbejdsgivere på Færøerne der aktuelt er omfattet af strejke, lockout eller blokade, som ikke er kendt overenskomststridig eller på anden måde retsstridig. Det forudsættes ligeledes, at Færøernes landsstyre underretter Udlændingeservice, når en konflikt hos en færøsk arbejdsgiver er hævet eller er kendt overenskomststridig eller på anden måde retsstridig.


Til stk. 3

Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 8, skal en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 5, nr. 3, betinges af, at den indgåede ansættelsesaftale eller det fremsatte ansættelsestilbud indeholder de i § 2, stk. 2, i lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet nævnte oplysninger. Det bemærkes, at Lagtinget forventer snarest at vedtage en lagtingslov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet magen til den danske lov herom.


Efter § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet skal arbejdsgiveren give lønmodtageren oplysninger om alle væsentlige vilkår for ansættelsesforholdet. Arbejdsgiverens oplysningspligt omfatter mindst de i § 2, stk. 2, nævnte oplysninger. Det drejer sig om oplysninger om arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse og om arbejdsstedets beliggenhed. Det drejer sig endvidere om en beskrivelse af arbejdet eller en angivelse af lønmodtagerens titel, rang, stilling eller jobkategori. Herudover skal arbejdsgiveren oplyse ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt og dets forventede varighed, hvis der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse. Arbejdsgiveren skal endvidere oplyse om lønmodtagerens rettigheder med hensyn til betalt ferie, om varigheden af lønmodtagerens og arbejdsgiverens opsigelsesvarsler eller reglerne herom, om den gældende eller aftalte løn og dennes udbetalingsterminer og om den normale daglige eller ugentlige arbejdstid. Endelig skal arbejdsgiveren angive, hvilke kollektive overenskomster eller aftaler der regulerer arbejdsforholdet.


Lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 682 af 20. august 2002, gælder ikke for Færøerne og kan heller ikke sættes i kraft for Færøerne ved kongelig anordning, idet området er et hjemmestyreanliggende.


Det foreslås på den baggrund i § 4, stk. 3, at opholdstilladelse efter § 3 skal betinges af, at den indgåede ansættelsesaftale eller det fremsatte ansættelsestilbud indeholder oplysninger om arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse, oplysninger om arbejdsstedets beliggenhed, en beskrivelse af arbejdet eller angivelse af lønmodtagerens titel, rang, stilling eller jobkategori, oplysninger om ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt og forventede varighed, hvor der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse, oplysninger om lønmodtagerens rettigheder med hensyn til betalt ferie, oplysninger om varigheden af lønmodtagerens og arbejdsgiverens opsigelsesvarsler eller reglerne herom, samt oplysninger om den gældende eller aftalte løn, som lønmodtageren har ret til ved ansættelsesforholdets påbegyndelse, og tillæg og andre løndele, der ikke er indeholdt heri, f.eks. pensionsbidrag og eventuel kost og logi. Endvidere skal der oplyses om lønnens udbetalingsterminer og den normale daglige eller ugentlige arbejdstid samt angives, hvilke kollektive overenskomster eller aftaler der regulerer arbejdsforholdet. Hvis der er tale om overenskomster eller aftaler indgået af parter uden for virksomheden, skal det endvidere oplyses, hvem disse parter er. Den foreslåede bestemmelse svarer således til § 2, stk. 2, i lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet.


Til stk. 4

Efter den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 4, afgiver arbejdsgiveren på Færøerne over for Udlændingeservice i sager vedrørende opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 3 erklæring om, hvorvidt løn- og ansættelsesvilkårene er sædvanlige efter færøske forhold, og om hvorvidt de i den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 3, nævnte oplysninger er indeholdt i ansættelsesaftalen eller -tilbuddet.


Erklæringen efter den foreslåede bestemmelse skal være skriftlig.


Foreligger der ikke en sådan erklæring, eller har arbejdsgiveren afgivet erklæring om, at de nævnte oplysninger ikke er indeholdt i ansættelsesaftalen eller -tilbuddet, eller om, at løn- og ansættelsesforholdene ikke er sædvanlige efter færøske forhold, meddeler Udlændingeservice udlændingen afslag på opholdstilladelse uden forudgående høring af Færøernes landsstyre, jf. nedenfor om den foreslåede § 5.


Til § 5

Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 10, afgiver det regionale beskæftigelsesråd efter anmodning fra Udlændingeservice en udtalelse om, hvorvidt de i udlændingelovens § 9 a, stk. 1, eller 2, eller de i stk. 5 eller 8 angivne betingelser efter det regionale beskæftigelsesråds opfattelse er opfyldt. Udtalelsen kan indhentes i elektronisk form.


Det forudsættes, at Udlændingeservice som udgangspunkt kun anmoder det regionale beskæftigelsesråd om en udtalelse i visse sager.


Efter den foreslåede bestemmelse i § 5 afgiver Færøernes landsstyre efter anmodning fra Udlændingeservice en udtalelse om, hvorvidt betingelserne i de foreslåede bestemmelser i § 2, stk. 1, § 3 og § 4, stk. 3, efter Færøernes landsstyres opfattelse er opfyldt. Udtalelsen kan indhentes i elektronisk form.


I sager vedrørende opholdstilladelse efter den foreslåede § 2, stk. 1, jf. ovenfor, hører Udlændingeservice det færøske landsstyre i de tilfælde, hvor Udlændingeservice ikke finder at besidde den fornødne sagkundskab til selv at kunne bedømme, hvorvidt betingelserne for meddelelse af opholdstilladelse efter den nævnte bestemmelser er opfyldt. Udlændingeservice træffer herefter afgørelse i sagen, bl.a. på grundlag af landsstyrets udtalelse.


Det færøske landsstyre afgiver udtalelse om, hvorvidt udlændingen er i et fast ansættelsesforhold af længere varighed på Færøerne, hvorvidt udlændingen gennem en længere periode har drevet selvstændig virksomhed på Færøerne og om, hvorvidt beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler for at give opholdstilladelse efter bestemmelsen.


I sager vedrørende opholdstilladelse efter den foreslåede § 3, stk. 1, nr. 1, jf. ovenfor, træffer Udlændingeservice som altovervejende udgangspunkt afgørelse om, hvorvidt der skal meddeles opholdstilladelse, uden forudgående høring af Færøernes landsstyre.


Fatter Udlændingeservice mistanke om, at en konkret ansættelseskontrakts eller et konkret ansættelsestilbuds angivelse af, at der er tale om en overenskomstmæssig ansættelse som anført, er urigtig, kan Udlændingeservice indhente en udtalelse hos Færøernes Landsstyre om, hvorvidt betingelserne i den foreslåede § 3, stk. 1, nr. 1, er opfyldt.


I sager vedrørende opholdstilladelse efter den foreslåede § 3, stk. 1, nr. 2, jf. ovenfor, træffer Udlændingeservice ligeledes som altovervejende udgangspunkt afgørelse om, hvorvidt der skal meddeles opholdstilladelse uden forudgående høring af Færøernes landsstyre.


Efter meddelelse af opholdstilladelse efter de foreslåede bestemmelser i § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, orienterer Udlændingeservice Færøernes landsstyre og Landfogeden herom, jf. den foreslåede bestemmelse i § 7.


Har det i et større antal sager om meddelelse af opholdstilladelse efter den foreslåede § 3, stk. 1, nr. 2, vedrørende ansættelse hos bestemte arbejdsgivere vist sig, at en efterfølgende orientering har ført til inddragelse af en opholds- og arbejdstilladelse, fordi der - uanset det i ansøgningen anførte - har været tale om ansættelse på et arbejdsområde, hvor løn- og ansættelsesvilkårene ikke sædvanligvis alene er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt, vil der ikke blive meddelt opholds- og arbejdstilladelse med henblik på ansættelse hos disse arbejdsgivere, før end Færøernes landsstyre har afgivet udtalelse om, hvorvidt forholdene i den konkrete sag er i orden. Det samme gælder, hvis Udlændingeservice i øvrigt har begrundet mistanke om, at der, uanset at dette gøres gældende i ansøgningen, ikke er tale om ansættelse på et arbejdsområde, hvor løn- og ansættelsesvilkårene sædvanligvis alene er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt.


I sager vedrørende opholdstilladelse efter den foreslåede § 3, stk.1, nr. 3, jf. ovenfor, træffer Udlændingeservice som udgangspunkt først afgørelse om, hvorvidt der skal meddeles opholdstilladelse, efter høring af Færøernes landsstyre om, hvorvidt de oplyste løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige i forhold til de ansatte hos arbejdsgiveren, som udfører tilsvarende arbejde, eller - dersom der ikke er personer hos arbejdsgiveren, der udfører tilsvarende arbejde - svarer til, hvad der på den pågældende del af Færøerne er sædvanligt på det pågældende arbejdsområde, og om, hvorvidt de i den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 3, nævnte betingelser for opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 3 er opfyldt, jf. herved ovenfor.


Er det i en sag omfattet af den foreslåede § 3, stk. 1, nr. 3, åbenbart, at betingelserne for meddelelse af opholdstilladelse er opfyldt - herunder at ansættelsen finder sted på vilkår, der mindst svarer til allerede godkendte løn- og ansættelsesvilkår - meddeler Udlændingeservice opholdstilladelse uden forudgående høring af Færøernes landsstyre. Er det omvendt åbenbart, at betingelserne ikke er opfyldt, meddeles der afslag på opholdstilladelse uden høring.


Efter meddelelse af opholdstilladelse efter den foreslåede § 3, stk. 1, nr. 3, orienterer Udlændingeservice Færøernes landsstyre og Landfogeden herom, jf. den foreslåede bestemmelse i § 7.


Det gælder generelt i sager vedrørende opholdstilladelse efter den foreslåede § 3, at Udlændingeservice, såfremt Udlændingeservice bliver opmærksom på, at bestemte arbejdsgivere gentagne gange har benyttet arbejdskraft uden gyldigt opholdsgrundlag, ikke meddeler opholds- og arbejdstilladelse med henblik på ansættelse hos disse arbejdsgivere, før end Færøernes landsstyre har afgivet udtalelse om, hvorvidt forholdene i den konkrete sag er i orden.


I sager vedrørende opholdstilladelse efter den foreslåede § 4, stk. 3, jf. ovenfor, afgiver det færøske landsstyre udtalelse om, hvorvidt den indgåede ansættelsesaftale eller det fremsatte ansættelsestilbud indeholder de i den foreslåede bestemmelse nævnte oplysninger om bl.a. arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse, oplysninger om arbejdsstedets beliggenhed, oplysninger om ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt og forventede varighed, hvor der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse og oplysninger om lønmodtagerens rettigheder med hensyn til betalt ferie.


Udlændingeservices anmodning til Færøernes landsstyre om en udtalelse vedlægges en kopi af ansøgningen om opholdstilladelse inklusive bilag.


Finder Færøernes landsstyre på baggrund af de heri indeholdte oplysninger ikke umiddelbart, at betingelserne for meddelelse af opholdstilladelse efter den relevante bestemmelse er opfyldt, indhenter landsstyret - forinden udtalelse herom afgives til Udlændingeservice - en udtalelse fra den pågældende arbejdsgiver og fra relevante arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer.


Finder Færøernes landsstyre ikke at besidde den fornødne ekspertise på bestemte fagområder, indhenter landsstyret de nødvendige oplysninger hos relevante arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer forud for afgivelsen af udtalelse til Udlændingeservice.


Færøernes landsstyre afgiver herefter udtalelse til Udlændingeservice om, hvorvidt betingelserne for meddelelse af opholdstilladelse efter de foreslåede bestemmelser i § 2, stk. 1, § 3 eller § 4, stk. 3, efter landsstyrets opfattelse er opfyldt. Landsstyrets udtalelse vedrørende betingelserne i § 2, stk. 1 og § 3 ledsages af en begrundelse.


Er Færøernes landsstyres udtalelse negativ, anmoder Udlændingeservice i overensstemmelse med forvaltningslovens regler herom den pågældende udlænding om at fremkomme med sine eventuelle bemærkninger inden for en af Udlændingeservice angiven frist. Efter udløbet af fristen træffer Udlændingeservice afgørelse i sagen på det foreliggende grundlag, herunder landsstyrets udtalelse, om fornødent efter fornyet høring af landsstyret.


Før end Udlændingeservice anmoder Færøernes landsstyre om en udtalelse om, hvorvidt betingelserne for opholdstilladelse efter landsstyrets opfattelse er opfyldt, indhenter Udlændingeservice - i det omfang dette er nødvendigt efter forvaltningslovens og persondatalovens regler om videregivelse af personfølsomme oplysninger - samtykke fra udlændingen til, at udtalelsen indhentes, og at Udlændingeservices anmodning til landsstyret om en udtalelse vedlægges en kopi af ansøgningen om opholdstilladelse inklusive bilag. Er det efter forvaltningsloven og persondataloven konkret nødvendigt, at udlændingen giver samtykke til indhentelse af udtalelsen og i den forbindelse videregivelse af ansøgningen om opholdstilladelse inklusive bilag til Færøernes landsstyre, og giver udlændingen ikke samtykke hertil, vil dette kunne blive tillagt processuel skadesvirkning, dvs. at afgørelsen vil blive truffet på det foreliggende oplysningsgrundlag.


Til § 6

Til stk. 1 og 2

Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 11 og 12, kan Udlændingeservice godkende herværende virksomheder, der har indgået en kollektiv overenskomst om løn- og arbejdsforhold med en dansk lønmodtagerorganisation, jf. stk. 5, nr. 1, til at lade en udlænding, der er statsborger i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet eller Ungarn, udføre arbejde på vilkår som nævnt i stk. 5, nr. 1 (arbejde i henhold til gældende dansk overenskomst), og stk. 5, nr. 2 (forskere, undervisere, funktionærer i ledende stillinger og specialister m.v.), efter anmeldelse af ansættelsesforholdet til Udlændingeservice.


Efter den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 1, kan Udlændingeservice godkende, at en arbejdsgiver på Færøerne ansætter statsborgere fra lande, der er medlem af Den Europæiske Union, til at udføre nærmere angivne arbejdsfunktioner inden for overenskomstens dækningsområde efter en anmeldelse af ansættelsesforholdet til Udlændingeservice, hvis en arbejdsgiver på Færøerne har indgået en gældende færøsk overenskomst, og hvor minimumslønnen ikke er mindre end minimumslønnen for tilsvarende beskæftigelse hos en færøsk lønmodtagerorganisation, jf. den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 1. De foreslåede bestemmelser i § 4, stk. 1 og 2, finder tilsvarende anvendelse.


Tilsvarende kan Udlændingeservice efter den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 2, godkende, at en arbejdsgiver på Færøerne, der har indgået en overenskomst som nævnt i den foreslåede bestemmelse i § 4, ansætter statsborgere fra lande, der er medlem af Den Europæiske Union, i stillinger som omhandlet i den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 2, efter en anmeldelse af ansættelsesforholdet til Udlændingeservice. Det er en betingelse, at virksomheden har dokumenteret, at der er tale om arbejdsfunktioner, som falder inden for de omhandlede stillingskategorier. De foreslåede bestemmelser i § 4, stk. 1 og 2, finder tilsvarende anvendelse.


Efter de foreslåede bestemmelser kan arbejdstagere fra lande, der er medlem af Den Europæiske Union, påbegynde arbejde i overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser i § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, hos forhåndsgodkendte arbejdsgivere på Færøerne, når ansættelsesforholdet er anmeldt til Udlændingeservice.


En arbejdsgiver, der har indgået en gældende færøsk overenskomst, og hvor minimumslønnen ikke er mindre end minimumslønnen for tilsvarende beskæftigelse hos en færøsk lønmodtagerorganisation, jf. den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 1, kan således til Udlændingeservice indgive ansøgning om at blive godkendt til fremover at kunne ansætte arbejdstagere fra lande, der er medlem af Den Europæiske Union, i overensstemmelse med de foreslåede bestemmelser i § 3, stk. 1, nr. 1 og 2. Muligheden for godkendelse omfatter også et overenskomstdækket vikarbureau, der ønsker at ansætte arbejdstagere i vikarbureauet i henhold til gældende færøsk overenskomst. Vikarbureauet skal som arbejdsgiver sikre, at arbejdstageren ansættes under de vilkår, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1 og 2, herunder at der er tale om ordinær beskæftigelse mindst 30 timer om ugen. Beskæftigelsen kan herefter finde sted på et eller flere arbejdssteder.


Ved godkendelse af en arbejdsgiver vil Udlændingeservice påse, at der er tale om en overenskomstdækket arbejdsgiver, samt at den pågældende er registreret hos den færøske told- og skatteforvaltning (TAKS) som anvisningspligtig efter de færøske regler om indeholdelsespligt (den færøske skattelov) og ikke er omfattet af en lovlig arbejdskonflikt, jf. de foreslåede bestemmelser i § 4, stk. 1 og 2.


De enkelte godkendelser udformes, så det fremgår udtrykkeligt, at arbejdsgiveren alene har ret til at ansætte udlændinge på bestemte overenskomstmæssige vilkår, jf. den foreslåede § 3, stk. 1, nr. 1, henholdsvis forskere, specialister m.v. i nærmere definerede stillinger, jf. den foreslåede § 3, stk. 1, nr. 2, og på betingelse af, at den pågældende er registreret hos den færøske told- og skatteforvaltning som anvisningspligtig efter den færøske skattelov og ikke er omfattet af en lovlig arbejdskonflikt, jf. de foreslåede bestemmelser i § 4, stk. 1 og 2.


Arbejdsgiveren må således ikke benytte anmeldelsesordningen, hvis den pågældende efter godkendelsen bliver omfattet af en lovlig arbejdskonflikt.


En arbejdsgiver skal være meddelt godkendelse, før den pågældende kan ansætte arbejdstagere. Det er ikke tilstrækkeligt, at arbejdsgiveren har indgivet ansøgning om godkendelse.


Til stk. 3

Det foreslås i § 6, stk. 3, at en godkendelse efter de foreslåede bestemmelser i § 6, stk. 1 eller 2, meddeles for op til 1 år med mulighed for forlængelse.


Til stk. 4

Efter den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 4, 1. pkt., opnår en udlænding, der er statsborger i et land, der er medlem af Den Europæiske Union, og som har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse under vilkår som nævnt i de foreslåede bestemmelser i § 3, stk. 1, nr. 1 eller 2, hos en arbejdsgiver på Færøerne godkendt efter stk. 1 eller 2, ved anmeldelse til Udlændingeservice ret til ophold og arbejde i tiden, indtil Udlændingeservice har taget stilling til, om udlændingen kan meddeles opholdstilladelse.


Indgår en godkendt arbejdsgiver på Færøerne aftale om ansættelse af en statsborger fra et land, der er medlem af Den Europæiske Union, til at udføre arbejde på vilkår omfattet af godkendelsen, skal ansættelsesforholdet anmeldes til Udlændingeservice. Udlændingen har herefter ret til at påbegynde arbejdet på Færøerne.


Udlændingeservice skal straks efter modtagelse af en anmeldelse udstede en opholds- og arbejdstilladelse til udlændingen, forudsat at reglerne om indrejseforbud i anledning af kriminalitet el.lign. ikke er til hinder herfor. Udlændingeservice skal således undersøge, om forhold som nævnt i § 10 om udelukkelsesgrunde i den for Færøerne gældende udlændingelov er til hinder for udstedelse af opholds- og arbejdstilladelse. Det skal fremgå af opholds- og arbejdstilladelsen, hvilke betingelser tilladelsen er udstedt under, herunder hvilken arbejdsgiver tilladelsen er stedfæstet til.


Efter bestemmelsens 2. pkt. skal udlændingen mod forevisning af legitimation afhente opholdstilladelsen inden 30 dage efter, at meddelelse om, at udlændingen har opnået opholdstilladelse, er sendt til udlændingen. Når Udlændingeservice har truffet afgørelse, skal det i et brev til udlændingen angives, hvor opholdstilladelsen kan afhentes (hos landfogeden på Færøerne, hos Udlændingeservice eller hos politiet på det sted, hvor udlændingen bor eller opholder sig), og fra hvilket tidspunkt dette kan ske. Udlændingen vil kun blive bedt om at afhente tilladelsen hos Udlændingeservice eller hos politiet på det sted, hvor udlændingen bor eller opholder sig, hvis udlændingen opholder sig i Danmark.


Bestemmelsen er ikke til hinder for, at arbejdsgiveren eller andre i overensstemmelse med almindelige regler om fuldmagt kan afhente opholdstilladelsen på arbejdstagerens vegne. Arbejdstageren skal dog enten ved anmeldelsens indgivelse eller ved afhentningen af tilladelsen legitimere sig over for en relevant myndighed (Landfogeden, Udlændingeservice eller politiet).


Til stk. 5

Efter den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 5, skal en anmeldelse efter stk. 4 underskrives af arbejdsgiver og arbejdstager og indeholde oplysninger som nævnt i § 7, nr. 1-5.


En anmeldelse skal således indeholde oplysninger om lønmodtagerens navn, arbejdsgiverens navn og adresse, arbejdsstedets beliggenhed, lønmodtagerens arbejdsfunktioner, titel, rang og stilling, ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt og dets forventede varighed, hvis der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse, samt den normale daglige eller ugentlige arbejdstid.


Udlændingeservice kan på baggrund af anmeldelsen videregive oplysninger om meddelelse af opholdstilladelse til Færøernes landsstyre og Landfogeden, jf. lovforslagets § 7.


Udlændingen skal i forbindelse med anmeldelsen dokumentere sin identitet, f.eks. ved fremvisning af sit pas ved indgivelse af anmeldelsen eller ved afhentningen af tilladelsen.


Til stk. 6

Efter den foreslåede bestemmelse i § 6, stk. 6, kan Udlændingeservice inddrage en godkendelse meddelt efter stk. 1 eller 2, hvis godkendelsen er opnået ved svig, hvis betingelserne for godkendelsen ikke længere er til stede, eller hvis vilkårene for godkendelsen ikke overholdes. Udlændingeservice kan til brug for en afgørelse efter 1. pkt. indhente en udtalelse fra Færøernes landsstyre. Udtalelsen kan indhentes i elektronisk form.


Udlændingeservice kan således inddrage en godkendelse på grund af svig. Ved svig forstås det forhold, at en arbejdsgiver forsætligt afgiver urigtige oplysninger eller fortier sandheden med henblik på at opnå en godkendelse.


Udlændingeservice kan endvidere inddrage en godkendelse, hvis betingelserne for godkendelsen ikke længere er til stede. Dette kan være tilfældet, hvis arbejdsgiveren ikke længere er dækket af en færøsk overenskomst, eller hvis den pågældende ikke længere er registreret hos TAKS som anvisningspligtig efter den færøske skattelov eller er blevet omfattet af en lovlig arbejdskonflikt, jf. de foreslåede bestemmelser i § 4, stk. 1 og 2.


Udlændingeservice kan endelig inddrage en godkendelse, hvis vilkårene for godkendelsen ikke overholdes. Får udlændingemyndighederne mistanke om, at en udenlandsk arbejdstager arbejder i strid med arbejdsgiverens meddelte godkendelse og således også arbejdstagerens opholds- og arbejdstilladelse, bør udlændingemyndighederne anmelde forholdet til Landfogeden med henblik på nærmere undersøgelse af, om dette er tilfældet. Godkendelse bør normalt inddrages i tilfælde af grovere eller gentagne tilfælde af overtrædelse af vilkårene for en godkendelse.


Inddrages en godkendelse, vil ansættelsesforhold fremover forudsætte, at arbejdstageren er meddelt opholds- og arbejdstilladelse efter de foreslåede bestemmelser i § 1, stk. 1 eller 2, eller § 3, efter almindelig ansøgningsprocedure.


De almindelige regler om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse og inddragelse efter § 11 og § 19, jf. § 26, i den for Færøerne gældende udlændingelov finder i øvrigt anvendelse.


Til § 7

Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 16, videregiver Udlændingeservice uden udlændingens samtykke oplysning om meddelelse af opholdstilladelse efter stk. 5 og 13 til det regionale beskæftigelsesråd.


Efter den foreslåede bestemmelse i § 7 videregiver Udlændingeservice uden udlændingens samtykke oplysning om meddelelse af opholdstilladelse efter de foreslåede bestemmelser i § 1, stk. 1, § 2, stk. 1, § 3 og § 6, stk. 4, til Færøernes landsstyre og Landfogeden. Udlændingeservice kan i den forbindelse, herunder i elektronisk form, videregive oplysninger om lønmodtagerens navn, arbejdsgiverens navn og adresse og arbejdsstedets beliggenhed, lønmodtagerens arbejdsfunktioner, titel, rang og stilling, ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt og dets forventede varighed, hvis der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse, samt oplysninger om den normale daglige eller ugentlige arbejdstid. Underretningen kan ske ved fremsendelse af kopi af tilladelsesbrevet pr. fax eller mail.


I sager om meddelelse af opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, nr. 2, vil det fremgå af orienteringen til Færøernes landsstyre, at opholds- og arbejdstilladelsen er meddelt på betingelse af, at løn- og ansættelsesvilkårene for arbejde inden for det pågældende område sædvanligvis alene er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt. Færøernes landsstyre gives derved mulighed for at reagere, dersom løn- og ansættelsesvilkårene for arbejde inden for det pågældende område ifølge landsstyrets opfattelse ikke sædvanligvis alene er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt. Giver orienteringen anledning til fagretlige skridt, og munder disse ud i en fagretlig afgørelse om, at løn- og ansættelsesvilkårene for arbejde inden for det pågældende område ikke sædvanligvis alene er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt, vil arbejdstagerens opholds- og arbejdstilladelse efter omstændighederne blive inddraget.


Udlændingeservice har efter den foreslåede bestemmelse adgang til - udover i de almindelige sager efter den foreslåede § 3 - i sager om meddelelse af opholdstilladelse efter anmeldelsesordningen at videregive oplysninger til Færøernes landsstyre og Landfogeden.


Til § 8

Efter den foreslåede bestemmelse i § 8 straffes den udlænding, som ikke inden for den i § 6, stk. 4, fastsatte frist på 30 dage afhenter sin opholdstilladelse, med bøde.


Den foreslåede bestemmelse svarer til udlændingelovens § 59, stk. 8.


Straffebestemmelserne i den for Færøerne gældende udlændingelov finder i øvrigt anvendelse i forhold til udlændinge, der meddeles opholdstilladelse efter de foreslåede bestemmelser i lovforslaget.


Til § 9

Til stk. 1

Det foreslås i § 9, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli 2008.


De foreslåede bestemmelser i lovforslaget finder således anvendelse fra og med den 1. juli 2008. Det indebærer, at lovforslagets bestemmelser finder anvendelse på ansøgninger om opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på Færøerne indgivet fra og med den 1. juli 2008.


Den foreslåede bestemmelse i § 9, stk. 1, indebærer endvidere, at den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, også finder anvendelse for udlændinge, der inden lovens ikrafttræden er meddelt en opholdstilladelse efter § 7 eller § 9, stk. 1 eller 2, nr. 1, 2 eller 4, i den for Færøerne gældende udlændingelov.


Det foreslås i § 9, stk. 2, at loven tillige finder anvendelse på ansøgninger om opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på Færøerne indgivet inden lovens ikrafttræden.


De foreslåede bestemmelser i lovforslaget finder således også anvendelse på verserende sager om opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse på Færøerne. Det indebærer, at der for ansøgere, der har indgivet ansøgning om opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse inden lovens ikrafttræden, gives en bedre adgang til at opnå opholdstilladelse på Færøerne end efter de hidtidige regler. Samtidig indebærer det, at lovforslagets § 7 om videregivelse af oplysninger uden ansøgerens samtykke også finder anvendelse i sager, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden er verserende.