L 176 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om almene boliger m.v. (Forlængelse af
forsøgsordningen med salg af almene familieboliger).
Fremsat den 1. april 2008 af
velfærdsministeren (Karen Jespersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v.
(Forlængelse af
forsøgsordningen med salg af almene familieboliger)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1118 af 26. september 2007, som
ændret ved § 10 i lov nr. 539 af 8. juni 2006, lov nr.
1590 af 20. december 2006, § 2 i lov nr. 575 af 6. juni 2007
og § 1 i lov nr. 194 af 26. marts 2008, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 75 j, stk. 1, 2. pkt., og § 75 k,
stk. 5, ændres »31. december 2007« til:
»31. december 2009«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Folketinget vedtog i 2004 på baggrund af en aftale
mellem regeringen og Dansk Folkeparti en 3-årig
forsøgsordning med salg af almene familieboliger.
Forsøgsordningen udløb den 31. december 2007.
Forsøgsordningen indgik i regeringens samlede boligpolitiske
indsats for at skabe bedre balance på boligmarkedet og havde
som formål at give almene lejere et tilbud om at købe
deres bolig som ejerbolig samt at skaffe midler til byggeri af
flere nye boliger og dermed at øge antallet af boliger i
Danmark. Samtidig var forsøgsordningen et yderligere
instrument i bestræbelserne på at blande ejerformerne
og dermed sikre en varieret beboersammensætning i de
eksisterende almene boligområder.
Efter forsøgsordningen kunne kommuner og
boligorganisationer uafhængigt af hinanden ansøge
Velfærdsministeriet om, at der i deres kommune eller
boligorganisation skulle være mulighed for, at lejerne i de
almene boliger kunne købe deres bolig som ejerbolig. Lejerne
skulle efterfølgende godkende beslutningen på et
afdelingsmøde. Lejere, som ikke ønskede at
købe deres bolig, kunne fortsætte som lejere.
Provenuet fra salget skulle indbetales til Landsbyggefonden, hvor
det primært skulle anvendes til at refundere den offentlige
støtte til nybyggeri.
Efter en bestemmelse i loven fra 2004 skal der
fremsættes forslag til revision af bestemmelserne i
forsøgsordningen for Folketinget i folketingsåret
2007-08. Hidtidige erfaringer med forsøgsordningen samt
resultatet af en gennemført evaluering viser, at interessen
fra kommuner og boligorganisationer til at deltage i salg har
været begrænset.
Boligselskabernes Landsforening anlagde som mandatar for
Arbejdernes Andels-Boligforening (AAB) i 2005 en retssag mod den
tidligere Farum Kommune (nu Furesø Kommune) og staten i en
konkret sag vedrørende afdelingen Fuglsangpark. Det
tidligere Socialministerium havde godkendt en ansøgning
alene fra kommunen om at deltage i forsøgsordningen med en
afdeling under AAB. AAB mente, at ministeriets godkendelse var
ugyldig, fordi forsøgsloven efter AAB's opfattelse indebar
ekspropriation. Furesø Kommune og staten blev frifundet ved
Østre Landsret, som afsagde dom i sagen den 31. oktober
2006. Dommen blev anket til Højesteret. Højesteret
stadfæstede landsrettens dom den 7. november 2007 og fastslog
således, at kommunen med statens godkendelse kan beslutte at
sælge en afdelings boliger uden om boligorganisationen.
Først med Højesteretsdommen er der skabt
afklaring om de juridiske rammer for forsøgsordningen.
På den baggrund foreslås det derfor at forlænge
forsøgsperioden, så der i perioden fra 1. juli 2008
frem til og med den 31. december 2009 kan gennemføres salg
efter forsøgsordningen. Hermed skabes mulighed for at kunne
vurdere forsøget på et rimeligt grundlag.
Den forlængede forsøgsperiode skal samtidig
bruges til med udgangspunkt i den gennemførte evaluering og
erfaringerne med salget efter forlængelsen at afklare,
hvordan en fremtidig salgsordning kan udformes. Salgsordningen skal
tilgodese forskellige overordnede hensyn. Det er regeringens
mål, at lejerne i almene familieboliger fortsat skal have
valgfrihed og således tilbydes muligheden for at købe
deres bolig. Det er samtidig regeringens mål fortsat at
udvikle modeller og instrumenter, som kan medvirke til at variere
beboersammensætningen i almene boligområder. En
blanding af ejerformerne og dermed af beboerne er vigtige elementer
i indsatsen mod ghettoiseringen.
2. Lovforslagets indhold
Med forslaget forlænges forsøgsordningen med salg
af almene familieboliger til lejerne fra den 1. juli 2008 frem til
og med den 31. december 2009. Efter forslaget vil kommuner og
boligorganisationer herefter løbende og uafhængigt af
hinanden kunne ansøge Velfærdsministeriet om at
deltage i forsøg med salg af almene familieboliger til
lejerne efter de hidtidige gældende betingelser.
Målgruppen for forsøgsordningen er fortsat alle almene
lejere.
Forsøgsordningen er tilrettelagt sådan, at
- kommunen kan
ansøge om at deltage i forsøget med en eller flere
afdelinger i boligorganisationen, ligesom kommunen kan
ansøge om kun at deltage med en del af boligerne i en
afdeling,
-
boligorganisationen kan ansøge om forsøg på
samme vilkår som kommunen, dog kan kommunen modsætte
sig salg, når der er solgt 5 pct. af kommunens samlede
bestand af almene familieboliger,
- når
ministeriet har godkendt ansøgning om salg, skal lejerne
efterfølgende træffe en flertalsbeslutning om salg
på et afdelingsmøde,
- lejerne har
mulighed for at overtage deres almene bolig som ejerbolig med et
rente- og afdragsfrit lån til finansiering af 30 pct. af
købesummen fra Landsbyggefonden,
- provenuet fra
salget indbetales til Landsbyggefonden, hvor det overføres
til provenufonden, og det anvendes hovedsageligt til at refundere
den offentlige støtte til byggeri af nye almene
familieboliger i de kommuner, hvor der er solgt boliger, og
- de
tilbageværende lejere kan blive boende som almene lejere.
I 2005 vedtog Folketinget på baggrund af en aftale
mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre desuden
en ny tidsubegrænset salgsordning ved siden af
forsøgsordningen. Efter den permanente salgsordning kan
kommunen og boligorganisationen i fællesskab ansøge
Velfærdsministeriet om salg. Lejerne skal
efterfølgende godkende beslutningen på et
afdelingsmøde. Denne ordning berøres ikke af
lovforslaget.
3. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Den foreslåede forlængelse af
forsøgsordningen med salg af almene familieboliger til
lejerne fra den 1. juli 2008 til den 31. december 2009
skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et salg i
størrelsesordenen 50 boliger i 2008 og 250 boliger i
2009.
Salget vil medføre beskedne mindreudgifter for staten
og kommunerne, som vedrører tilbagebetaling af
grundkapitallån og driftsstøttelån samt bortfald
af fremtidig løbende offentlig støtte til de solgte
boliger. De statslige mindreudgifter skønnes at
udgøre 1 mio. kr. i 2008 og 5 mio. kr. i 2009. De kommunale
mindreudgifter skønnes at udgøre 0,5 mio. kr. i 2008
og 2 mio. kr. i 2009. Salget har ikke økonomiske
konsekvenser for regionerne.
Eventuelle offentlige merudgifter som følge af
lovforslaget afholdes inden for Velfærdsministeriets
eksisterende rammer.
Lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser for det
offentlige fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Samlede økonomiske
konsekvenser for staten og kommunerne
(Mio. kr., 2008-prisniveau) | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
I alt - heraf staten - heraf kommunerne - heraf regionerne | -1,5 -1,0 -0,5 0,0 | -7,0 -5,0 -2,0 0,0 | 0 0 0 0 | 0 0 0 0 |
Anm: En negativ værdi angiver en mindreudgift
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget skal
forhandles med de kommunale parter.
4. Administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ikke nævneværdige administrative
konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Samtidig med lovforslagets fremsættelse sendes
lovforslaget i høring hos følgende organisationer
m.v.: Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BAT-Kartellet,
Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, Bygherreforeningen i
Danmark, Byggematerialebranchen, Byggeskadefonden, Byggesocietetet,
Danske Ark, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Danske
Regioner, Danske Ældreråd, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Finansministeriet, Finansrådet,
Finanstilsynet, Håndværksrådet,
Integrationsministeriet, Jydske Grundejerforeninger, Kommunekredit,
KL, Konkurrencestyrelsen, Landsforeningen SIND, Landsforeningen
Ældre Sagen, Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Organisationen af Selvejende Institutioner,
Programbestyrelsen mod ghettoisering, Realkreditrådet,
Rådet for Socialt Udsatte, Skatteministeriet,
Socialforskningsinstituttet, Statens Byggeforskningsinstitut,
TEKNIQ, Ungdomsboligrådet, Ældreboligrådet,
Ældremobiliseringen, Økonomi- og Erhvervsministeriet,
Økonomistyrelsen.
10. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Statslige mindreudgifter på 1 mio.
kr. i 2008 og 5 mio. kr. i 2009. samt kommunale mindreudgifter
på 0,5 mio. kr. i 2008, og 2 mio. kr. i 2009 | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den 3-årige forsøgsordning med salg af almene
familieboliger til lejerne udløb med udgangen af 2007. Efter
reglerne i denne ordning er det en betingelse for salg, at enten
kommunalbestyrelsen eller boligorganisationen ansøger
ministeriet om forsøg, jf. § 75 a, stk. 1, og § 75
b, stk. 1, og at lejerne efterfølgende godkender salg af de
boliger, der er omfattet af forsøget, på et
afdelingsmøde, jf. § 75 a, stk. 3, og § 75 b, stk.
4. Ved salg af ledige boliger er det en betingelse, at
kommunalbestyrelsen eller boligorganisationen i fællesskab
ansøger ministeriet om forsøg, jf. § 75 c, stk.
1, og at lejerne efterfølgende godkender salg af de
omfattede boliger, jf. § 75 c, stk. 4, på et
afdelingsmøde.
Det er tillige en betingelse, at den tilmeldingsperiode
på 1 måned, som boligorganisationen skal
fastsætte efter lovens § 75 h, stk. 1, nr. 4, inden for
hvilken de lejere, som ønsker at købe deres bolig,
skal meddele dette til boligorganisationen, ikke udløber
efter den 31. december 2007, jf. § 75 j, stk. 1.
Tilmeldingsperioden fastsættes først, når
afdelingsmødet har godkendt salg. Ved salg af ledige boliger
er det endelig en betingelse, at købsaftalen skal være
indgået senest den 31. december 2007.
Med ændringen foreslås forsøgsordningen med
salg af almene familieboliger til lejerne og salg af ledige boliger
forlænget fra lovens ikrafttræden den 1. juli 2008 til
og med den 31. december 2009.
Hvis kommunalbestyrelsen eller boligorganisationen
ønsker, at lejerne igen skal have mulighed for at
købe deres egen bolig i afdelinger, hvor der tidligere er
godkendt salg efter forsøgsordningen, skal der på ny
ansøges om deltagelse i forsøgsordningen. Det vil
endvidere kræve en ny afdelingsbeslutning.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1118 af 26. september 2007, som
ændret ved § 10 i lov nr. 539 af 8. juni 2006, lov nr.
1590 af 20. december 2006, § 2 i lov nr. 575 af 6. juni 2007
og § 1 i lov nr. 194 af 26. marts 2008, foretages
følgende ændring: |
§ 75
j. Boligorganisationen fastsætter for hver afdeling en
årlig tilmeldingsperiode på 1 måned, inden
udløbet af hvilken de lejere, som ønsker at
købe deres bolig, skal meddele dette skriftligt til
boligorganisationen. Boligorganisationen kan ikke fastsætte
en tilmeldingsperiode, som udløber efter den 31. december
2007, jf. dog stk. 2. | | 1. I § 75 j, stk. 1, 2.
pkt., og § 75 k, stk. 5,
ændres »31. december 2007« til: »31.
december 2009«. |
§ 75 k. . Stk. 5. Ved
salg af ledige boliger skal købsaftalen være
indgået senest den 31. december 2007, jf. dog stk. 6. | | |