L 174 (som fremsat): Forslag til lov om regulering af
statstilskuddet til kommunerne i 2009.
Fremsat den 28. marts 2008 af
velfærdsministeren (Karen Jespersen)
Forslag
til
Lov om regulering af statstilskuddet til
kommunerne i 2009
§ 1.
Velfærdsministeren nedsætter statens tilskud til
kommunerne, jf. § 14 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner, hvis kommunernes
revisionspåtegnede regnskaber for 2008 for kommunerne under
ét udviser et højere niveau for serviceudgifterne i
2008 eller for bruttoanlægsudgifterne i 2008 end det, der var
forudsat i kommunernes budgetter for 2008.
Stk. 2. Ved
opgørelse af kommunernes bruttoanlægsudgifter efter
denne lov medregnes ikke udgifter til forsyningsvirksomheder,
jordforsyning, ældreboliger og servicearealer i forbindelse
med ældreboliger.
§ 2.
Nedsættelsen efter § 1 opgøres og fordeles
af velfærdsministeren. Nedsættelsen fordeles mellem de
kommuner, hvor der kan konstateres et højere niveau for
serviceudgifterne i 2008 eller for bruttoanlægsudgifterne i
2008 end det, der var forudsat i kommunernes budgetter for
2008.
Stk. 2.
Nedsættelsen fordeles mellem kommunerne i forhold til
afvigelsen mellem det revisionspåtegnede regnskab og
budgettet for henholdsvis serviceudgifterne og
bruttoanlægsudgifterne for 2008.
§ 3.
Velfærdsministeren fastsætter regler for
opgørelse, fordeling og afregning af nedsættelsen,
herunder om indhentelse af særlige revisionserklæringer
vedrørende regnskabsaflæggelsen for 2008 og om
nødvendige korrektioner ved sammenligning af budget og
regnskab.
Stk. 2.
Velfærdsministeren kan i særlige tilfælde
dispensere fra nedsættelsen efter denne lov.
§ 4.
Senest den 31. januar 2009 skal den enkelte kommune sende et
foreløbigt skøn over kommunens serviceudgifter og
bruttoanlægsudgifter for 2008 til
Velfærdsministeriet.
Stk. 2. På
grundlag af det foreløbige skøn foretages der en
foreløbig nedsættelse i statens tilskud til kommunerne
i 2009.
§ 5.
På grundlag af den enkelte kommunes regnskab for 2008
foretages der en fornyet opgørelse af
nedsættelsen.
Stk. 2. Hvis den
fornyede opgørelse af nedsættelsen efter stk. 1 for en
kommune er højere end den foreløbige
nedsættelse efter § 4, beregnes et rentetillæg for
den pågældende kommune. Tillægget beregnes af
forskellen mellem den foreløbige og den fornyede
opgørelse af nedsættelsen med en procent svarende til
Nationalbankens diskonto per 1. januar 2009 fratrukket 2 procent,
dog minimum 1 procent.
§ 6.
Velfærdsministeren foretager en endelig opgørelse af
nedsættelsen på grundlag af kommunernes
revisionspåtegnede regnskaber for 2008.
§ 7.
Loven træder i kraft den 1. januar 2009 og har virkning for
tilskudsåret 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Kommunerne har i deres budgetter for 2008 budgetteret med
serviceudgifter, der ligger højere end det niveau, der blev
aftalt mellem regeringen og KL i aftalen om kommunernes
økonomi for 2008. Regeringen har efterfølgende
tilkendegivet, at kommunerne kan disponere inden for de vedtagne
budgetter for 2008. Men regeringen lægger afgørende
vægt på, at de kommunale udgifter for 2008 ikke vokser
ud over de vedtagne budgetter.
Dette lovforslag indebærer, at velfærdsministeren
får hjemmel til at regulere kommunernes bloktilskud for 2009,
hvis kommunerne overskrider deres budgetter for 2008. Lovforslaget
skal således medvirke til at tilskynde kommunerne under
ét til at overholde deres budgetter for 2008.
2. Gældende ret
Statens tilskud til kommunerne (bloktilskuddet)
fastsættes årligt efter bestemmelserne i § 14
i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner.
Tilskuddet fastsættes af finansministeren med
tilslutning fra Folketingets Finansudvalg. Tilskuddet
fastsættes som summen af: 1) det foregående års
tilskud med fradrag for engangsreguleringer, 2) regulering for
pris- og lønudviklingen, 3) mer- eller mindreudgifter som
følge af ændringer i udgifts- eller opgavefordelingen
mellem staten og kommunerne og regionerne, 4) mer- eller
mindreudgifter som følge af ændringer af den statslige
regulering af kommunernes virksomhed i tilskudsåret, 5) mer-
eller mindreudgifter som følge af udviklingen i kommunernes
udgifter til en række nærmere bestemte formål
(det budgetgaranterede område). Herudover kan
finansministeren med Finansudvalgets tilslutning forhøje
eller nedsætte tilskuddet, hvis hensynet til en balanceret
udvikling i den kommunale økonomi taler herfor.
Tilskuddet fastsættes årligt i juni måned i
året før tilskudsåret. Tilskuddet
fastsættes umiddelbart efter afslutningen af regeringens
økonomiforhandlinger med KL om det kommende års
økonomi. I den forbindelse reguleres tilskuddet
således, at der sikres finansiering af det udgiftsniveau, der
er aftalt med KL. Dermed sikres en balanceret udvikling i den
kommunale økonomi.
Tilskuddet fordeles til de enkelte kommuner af
velfærdsministeren. En del af tilskuddet anvendes til
finansiering af de kommunale udligningsordninger, mens den
resterede del fordeles til kommunerne i forhold til
indbyggertallet.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indebærer, at velfærdsministeren
nedsætter det statslige tilskud til kommunerne i 2009, hvis
kommunerne under ét overskrider de budgetterede
serviceudgifter eller anlægsudgifter i 2008.
Den samlede nedsættelse vil svare til den samlede
overskridelse af henholdsvis de budgetterede serviceudgifter og
anlægsudgifter for 2008. Overskridelserne på
henholdsvis serviceudgifter og anlægsudgifter opgøres
hver for sig. Nedsættelsen vil blive fordelt på de
kommuner, der har overskredet deres budgetterede udgifter for 2008
på de nævnte områder.
For de kommuner, hvor der ikke konstateres overskridelse af
deres budgetterede serviceudgifter eller anlægsudgifter for
2008, vil der ikke blive foretaget nedsættelse.
Med lovforslaget sigtes der mod, at nedsættelsen kan
foretages så tidligt som muligt. Det betyder, at kommunerne
ultimo januar 2009 skal sende et foreløbigt skøn over
serviceudgifterne og anlægsudgifterne for 2008 til
velfærdsministeren. På den baggrund kan der foretages
en foreløbig opgørelse, og hvis opgørelsen
viser en overskridelse af budgetterne for 2008, vil der allerede
tidligt på året blive foretaget en a conto
nedsættelse af kommunernes bloktilskud.
Når Danmarks Statistiks opgørelse af kommunernes
regnskaber for 2008 foreligger i maj 2009, foretager
velfærdsministeren en fornyet opgørelse af
nedsættelsen, og nedsættelsen vil blive reguleret
på grundlag heraf. Med henblik på ikke at tilskynde
kommunerne til at indberette for lave beløb i den
foreløbige indberetning ultimo januar, indeholder
lovforslaget en bestemmelse om, at hvis regnskabsopgørelsen
for en kommune viser et højere beløb end den
foreløbige indberetning ultimo januar, vil der blive
beregnet et tillæg til nedsættelsen.
I efteråret 2009 skal kommunerne indsende
revisionspåtegnede regnskaber for 2008. Hvis revisionens
gennemgang af de kommunale regnskaber indebærer
ændringer, vil nedsættelsen blive reguleret
tilsvarende.
Lovforslaget indeholder endvidere en bemyndigelse til
velfærdsministeren til at fastsætte regler for
opgørelse, fordeling og afregning af nedsættelsen,
herunder om indhentelse af særlige revisionserklæringer
vedrørende regnskabsaflæggelsen for 2008. Der vil
herunder blive fastsat nærmere regler om opgørelse af
kommunernes serviceudgifter og bruttoanlægsudgifter ud fra
den kommunale kontoplan. Det skal i den forbindelse bemærkes,
at lovforslaget indebærer, at bruttoanlægsudgifterne
opgøres eksklusive udgifter til forsyningsvirksomheder,
jordforsyning og ældreboliger, herunder udgifter til
servicearealer i forbindelse med ældreboliger. Med hensyn til
jordforsyning skal det bemærkes, at lovforslaget
primært sigter mod at regulere den del af
anlægsudgifterne, som har aktivitetsvirkning. Det vurderes
ikke, at kommunernes køb af jord til
jordforsyningsformål har aktivitetsvirkning, og denne del af
kommunernes anlægsudgifter er derfor undtaget.
Lovforslaget indeholder en dispensationsbestemmelse, hvorefter
velfærdsministeren i særlige tilfælde kan
begrænse nedsættelsen af kommunens bloktilskud eller
helt undlade at fratrække forskelsbeløb i
bloktilskuddet. Dispensationsbestemmelsen kan blandt andet udnyttes
i tilfælde, hvor helt særlige forhold
påfører en kommune anlægsudgifter, som kommunen
ikke havde mulighed for at forudse ved budgetlægningen, eller
en helt nødvendig færdiggørelse ikke kan holdes
inden for det samlede anlægsbudget.
Der kan endvidere dispenseres for anlægsudgifter, som
ikke indgår i budgettet, hvis kommunen ikke har budgetteret
med udgifter til et projekt, der overføres fra tidligere
år, hvor kommunen er kontraktligt bundet, eller hvor kommunen
- før datoen for indgåelsen af aftalen om finansloven
- har vedtaget tillægsbevilling til budgettet og på den
baggrund igangsat et anlægsprojekt, hvor kommunen er
kontraktligt bundet.
I alle tilfælde er det en forudsætning for
dispensation, at der ikke er omdisponeringsmuligheder i
anlægsbudgettet og/eller mulighed for at udskyde
anlægsarbejder.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Med lovforslaget understøttes kommunerne i at overholde
de vedtagne budgetter for 2008. Lovforslaget tilskynder
således via modregningsmekanismen i bloktilskuddet til, at de
kommunale budgetter for 2008 overholdes. Størrelsen af en
eventuel modregning vil kunne opgøres, når de
revisionspåtegnede regnskaber for 2008 foreligger.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for regionerne.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. De administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring i KL.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget tilskynder via
modregningsmekanismen til, at kommunernes budgetter for 2008
overholdes. Størrelsen af en eventuel modregning vil kunne
opgøres, når de revisionspåtegnede regnskaber
for 2008 foreligger. | |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at det
kommunale bloktilskud for 2009 vil blive reduceret med et
beløb svarende til kommunernes eventuelle samlede
overskridelse af de budgetterede serviceudgifter eller
anlægsudgifter for 2008 for kommunerne under ét.
Overskridelsen vil blive opgjort som forskellen mellem udgifterne
for kommunerne under ét i regnskaberne for 2008 og de
budgetterede udgifter for 2008 for kommunerne under ét
på de pågældende udgiftsområder.
Overskridelsen vedrørende serviceudgifterne og
anlægsudgifterne vil blive opgjort hver for sig.
Hvis de samlede kommunale serviceudgifter henholdsvis
anlægsudgifter i regnskabet for 2008 ligger på eller
under niveauet for budgetterne for 2008, vil der ikke ske
modregning i bloktilskuddet.
Serviceudgifterne skal i denne sammenhæng opgøres
som nettodriftsudgifterne inklusive statsrefusion (jf. den
autoriserede kontoplans dranst 1 og 2) på hovedkonto 0, 2, 3,
4, 5 og 6 i den kommunale kontoplan fratrukket
nettodriftsudgifterne inklusive statsrefusion (dranst 1 og 2)
på funktionerne 3.30.45, 3.38.77, 4.62.81, 5.46.60, 5.46.61,
5.46.65, 5.48.67, 5.48.68, 5.48.69, 5.48.70. 5.57.71, 5.57.72,
5.57.73, 5.57.74, 5.57.75, 5.57.76, 5.57.77, 5.58.81, 5.68.97 og
5.68.98 samt nettodriftsudgifterne (dranst 1) på funktion
6.52.72 gruppering 001 og nettodriftsudgifterne inklusive
statsrefusion (dranst 1 og 2) på 5.58.80 dog undtagen
nettodriftsudgifterne (dranst 1) på gruppering 004 og
005.
Anlægsudgifterne opgøres som kommunernes
bruttoanlægsudgifter opgjort eksklusive udgifter til
forsyningsvirksomheder mv. på hovedkonto 1 i den kommunale
kontoplan, jordforsyning på hovedfunktion 0.22, udgifter til
ældreboliger på funktion 5.32.30 og udgifter til
servicearealer i forbindelse med ældreboliger - del af
funktion 0.25.18 gr. 003.
Til § 2
Det foreslås, at velfærdsministeren bemyndiges til
at opgøre og fordele nedsættelsen af bloktilskuddet.
Bloktilskudsnedsættelsen vil blive fordelt på de
kommuner, hvis serviceudgifter eller bruttoanlægsudgifter i
regnskabet for 2008 ligger højere end budgettet.
Nedsættelsen fordeles mellem kommunerne i forhold til
kommunernes overskridelse af budgettet.
Hvis en kommune ikke overskrider sit budget på de
relevante udgiftsområder, vil der ikke ske nedsættelse
af den pågældende kommunes bloktilskud.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at
velfærdsministeren fastsætter de nærmere regler
for opgørelse, fordeling og afregning af nedsættelsen
af bloktilskuddet. Der kan i den forbindelse fastsættes
regler om korrektion for opgaveændringer fra budget til
regnskab for 2008. Der kan endvidere fastsættes regler om
korrektion for ændrede forudsætninger for pris- og
lønudviklingen for 2008 samt korrektion for afvigelser i
forhold til det forudsatte niveau for aktivitetsbestemt
medfinansiering af det regionale sundhedsvæsen i 2008.
Den endelige opgørelse af nedsættelsen vil blive
foretaget på grundlag af kommunernes revisionspåtegnede
regnskaber for 2008, jf. § 6. Velfærdsministeren
kan i den forbindelse fastsætte nærmere regler om
afgivelse og indberetning af revisionspåtegnede regnskaber
for de relevante udgiftsområder, herunder tidsfrister
herfor.
Der kan endvidere dispenseres for anlægsudgifter, som
ikke indgår i budgettet, hvis kommunen ikke har budgetteret
med udgifter til et projekt, der overføres fra tidligere
år, hvor kommunen er kontraktligt bundet, eller hvor kommunen
- før datoen for indgåelsen af aftalen om finansloven
- har vedtaget tillægsbevilling til budgettet og på den
baggrund igangsat et anlægsprojekt, hvor kommunen er
kontraktligt bundet.
I alle tilfælde er det en forudsætning for
dispensation, at der ikke er omdisponeringsmuligheder i
anlægsbudgettet og/eller mulighed for at udskyde
anlægsarbejder.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at den
enkelte kommune senest den 31. januar 2009 skal sende et
foreløbigt skøn over kommunens udgifter på de
relevante områder i 2008 til Velfærdsministeriet. Hvis
det foreløbige skøn viser en overskridelse af
budgettet for 2008 for kommunerne under ét, vil der blive
foretaget en foreløbig nedsættelse af bloktilskuddet
på baggrund heraf.
Denne ordning indebærer, at der allerede kort efter
udløbet af regnskabsåret 2008 kan foretages
nedsættelse i kommunernes bloktilskud, hvis det kommunale
forbrug i 2008 har været højere end budgetteret.
Den enkelte kommune vil allerede i januar 2009 kunne udarbejde
et forholdsvis sikkert skøn over udgifterne på de
relevante områder for 2008. Opgørelsen vil dog blive
korrigeret efter kommunernes aflæggelse af regnskaberne for
2008 i april 2009, jf. § 5. Herudover vil der ske en
yderligere korrektion, såfremt revisionsberetningerne giver
anledning til det, jf. § 6.
Til § 5
Kommunerne afslutter senest den 1. april 2009 deres regnskaber
for 2008 og indberetter dem til Danmarks Statistik. På
baggrund af Danmarks Statistiks opgørelse af de kommunale
regnskaber for 2008, som vil foreligge i maj 2009, foretages en
fornyet opgørelse.
I det omfang, den fornyede opgørelse adskiller sig for
den foreløbige opgørelse, som blev indberettet ultimo
januar, vil der blive foretaget korrektioner af den
foreløbige opgørelse af nedsættelsen.
En eventuel positiv difference mellem den fornyede og den
foreløbige opgørelse foreslås forhøjet
med et tillæg som beregnes svarende til Nationalbankens
diskonto per 1. januar 2009 minus 2 pct., dog minimum 1 pct. Den
beregnede forrentning er fastsat under hensyntagen til, at det som
følge af den fornyede opgørelse kun vil være en
del af året, at den manglende modregning forekommer.
Til § 6
Den foreslåede bestemmelse i § 6
indebærer, at den endelige opgørelse af
nedsættelsen opgøres på grundlag af kommunernes
revisionspåtegnede regnskaber for 2008.
Umiddelbart efter, at revisionen har afgivet beretning om
regnskabet for 2008 til kommunalbestyrelsen, skal opgørelsen
af kommunens serviceudgifter og bruttoanlægsudgifter sendes
til Velfærdsministeriet sammen med eventuelle
bemærkninger fra revisionen hertil. Såfremt revisionens
bemærkninger til opgørelsen giver anledning til et
andet niveau for serviceudgifterne og anlægsudgifterne end
det, der fremgår af kommunens regnskab, vil
Velfærdsministeriet på basis af revisionens
bemærkninger foretage den endelige opgørelse af
budgetoverholdelsen.
Til § 7
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
januar 2009. Loven vil alene have virkning for tilskudsåret
2009. Der vil i efteråret 2008 blive udstedt nærmere
regler i medfør af loven med ikrafttræden den 1.
januar 2009.