Skriftlig fremsættelse (28. marts
2008)
Velfærdsministeren (Karen Jespersen)
:
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om regulering af
statstilskuddet til kommunerne i 2009
(Lovforslag nr. L 174).
Det foreliggende lovforslag er et led i udmøntningen af
den del af finanslovsaftalen for 2008, som vedrører
justering af aftalesystemet for den kommunale økonomi.
Kommunerne har i deres budgetter for 2008 budgetteret med
serviceudgifter, der ligger 0,9 mia. kr. over det aftalte
niveau.
Formålet med dette lovforslag er at modvirke risikoen
for yderligere overskridelser af de aftalte økonomiske
rammer for 2008 i en situation med kapacitetspres i
økonomien.
Lovforslaget indebærer, at velfærdsministeren
nedsætter det statslige tilskud til kommunerne i 2009, hvis
kommunerne under ét overskrider de budgetterede
serviceudgifter eller anlægsudgifter i 2008. Den samlede
nedsættelse vil svare til den samlede overskridelse af
henholdsvis de budgetterede serviceudgifter og anlægsudgifter
for 2008. Nedsættelsen vil blive fordelt på de
kommuner, der har overskredet deres budgetterede udgifter for 2008
på de nævnte områder.
For de kommuner, hvor der ikke konstateres overskridelse af
deres budgetterede serviceudgifter eller anlægsudgifter for
2008, vil der ikke blive foretaget nedsættelse.
Lovforslaget indeholder endvidere en bemyndigelse til
velfærdsministeren til at fastsætte regler for
opgørelse, fordeling og afregning af nedsættelsen,
herunder om indhentelse af særlige revisionserklæringer
vedrørende regnskabsaflæggelsen for 2008. Der vil
herunder blive fastsat nærmere regler om opgørelse af
kommunernes serviceudgifter og bruttoanlægsudgifter ud fra
den kommunale kontoplan.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at lovforslaget
indebærer, at bruttoanlægsudgifterne opgøres
eksklusive udgifter til forsyningsvirksomheder, jordforsyning og
ældreboliger, herunder udgifter til servicearealer i
forbindelse med ældreboliger.
Lovforslaget indeholder en dispensationsbestemmelse, hvorefter
velfærdsministeren i særlige tilfælde kan
begrænse nedsættelsen af kommunens bloktilskud eller
helt undlade at fratrække forskelsbeløb i
bloktilskuddet. Dispensationsbestemmelsen kan blandt andet udnyttes
i tilfælde, hvor helt særlige forhold
påfører en kommune anlægsudgifter, som kommunen
ikke havde mulighed for at forudse ved budgetlægningen, eller
en helt nødvendig færdiggørelse ikke kan holdes
inden for det samlede anlægsbudget.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale forslaget til
hurtig og velvillig behandling i Det Høje Ting.