Skriftlig fremsættelse (28. marts
2008)
Velfærdsministeren (Karen Jespersen)
:
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om nedsættelse af
statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af den
kommunale skatteudskrivning
(Lovforslag nr. L 173).
Det foreliggende lovforslag er et led i udmøntningen af
den del af finanslovsaftalen for 2008, som vedrører
justering af aftalesystemet for den kommunale økonomi.
Aftalesystemet for den kommunale økonomi hviler
på, at de indgåede aftaler mellem regeringen og KL
overholdes. Aftalesystemet skal således gøres mere
forpligtende med henblik på at understøtte kommunernes
fælles ansvar for at sikre aftaleoverholdelse.
Formålet med lovforslaget er at understøtte
aftalesystemet mellem staten og kommunerne ved at styrke
kommunernes incitamenter til at overholde de indgåede aftaler
om den kommunale skatteudskrivning.
Lovforslaget indebærer, at velfærdsministeren
får hjemmel til at nedsætte kommunernes bloktilskud
gennem en kombination af individuelle og kollektive
nedsættelser, hvis den samlede kommunale beskatning stiger. I
en sådan situation vil 75 pct. af den samlede skattestigning
i det første år blive inddraget fra de kommuner, der
har sat skatten op, og i det følgende år 50 procent af
skattestigningen. Den resterende del af skatteforhøjelsen
vil blive inddraget fra alle kommuner gennem en generel
nedsættelse af statstilskuddet til kommunerne.
Det skal understreges, at modregningsmekanismen kun
iværksættes, hvis den samlede kommunale beskatning
stiger. Der er således fortsat mulighed for, at nogle
kommuner kan sætte skatten op, hvis andre sætter den
tilsvarende ned. I den situation vil skattestoppet være
overholdt, og modregningsmekanismen vil ikke blive
iværksat.
Regeringen har tidligere givet tilsagn om, at kommuner, der
nedsætter skatten, ikke vil blive omfattet af eventuelle
individuelle modregningskrav ved en eventuel fremtidig
skatteforhøjelse af tilsvarende størrelse.
Lovforslaget indeholder derfor bestemmelser om, at ikke-sammenlagte
kommuner, som har nedsat skatten fra og med budgetåret 2003,
bliver friholdt for nedsættelse af bloktilskuddet efter denne
lov for en tilsvarende skatteforhøjelse. Tilsvarende vil
sammenlagte kommuner, som har nedsat skatten for 2008 eller senere,
blive friholdt for nedsættelse af bloktilskuddet efter denne
lov.
Lovforslaget indebærer endvidere, at regeringen kan
fastsætte en ramme for kommunale skatteforhøjelser.
Hvis det er tilfældet, vil nedsættelse efter denne lov
kun finde sted, hvis denne ramme overskrides.
Det indgår i lovforslaget, at lovens bestemmelser skal
tages op til revision i folketingsåret 2011-12. Regeringen
vil i den forbindelse også have mulighed for at vurdere
ordningen i lyset af andre mulige initiativer til en bedre funktion
af den kommunale skattefastsættelse, herunder eventuelt
øget synlighed af den enkelte kommunes skat.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale forslaget til
hurtig og velvillig behandling i Det Høje Ting.