L 163 Forslag til lov om ændring af retsplejeloven.

(Justering af dommernormeringen ved byretterne m.v.).

Af: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 28-03-2008

Fremsat: 28-03-2008

Lovforslag som fremsat

20072_l163_som_fremsat (html)

L 163 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af retsplejeloven. (Justering af dommernormeringen ved byretterne m.v.).

Fremsat den 28. marts 2008 af justitsministeren (Lene Espersen)

Forslag

til

Lov om ændring af retsplejeloven

(Justering af dommernormeringen ved byretterne m.v.)

§ 1

I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1261 af 23. oktober 2007, som ændret ved lov nr. 67 af 11. februar 2008 og § 1 i lov nr. 168 af 12. marts 2008, foretages følgende ændringer:

1. I § 9, stk. 2, ændres »38« til: »39«.

2.§ 9, stk. 4, ophæves.

Stk. 5-13 bliver herefter stk. 4-12.


3. I § 9, stk. 6, der bliver stk. 5, indsættes efter »Aalborg«: »og retten på Frederiksberg«.

4.§ 9, stk. 12, der bliver stk. 11, affattes således:

»Stk. 11. Retten på Bornholm består af en præsident og mindst 1 anden dommer.«

5. I § 9, stk. 13, 1. pkt., der bliver stk. 12, 1. pkt., ændres »stk. 2-12« til: »stk. 2-11«.

6.§ 9, stk. 13, 2. pkt., der bliver stk. 12, 2. pkt., affattes således:

»Der kan højst udnævnes yderligere 5 dommere ved Københavns Byret, yderligere 4 dommere ved hver af de retter, der er nævnt i stk. 3-5, yderligere 3 dommere ved hver af de retter, der er nævnt i stk. 6-8, yderligere 2 dommere ved hver af de retter, der er nævnt i stk. 9 og 10, og yderligere 1 dommer ved retten på Bornholm.«

7. I § 10, stk. 1, 1. pkt., § 12, stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 1, § 19, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., § 32, stk. 4, 1. pkt., § 33 a, stk. 1, 1 . og 2. pkt., § 53, § 58, stk. 2, 1. pkt., § 79, stk. 1, § 273, nr. 1 , og § 357, stk. 4, 1. pkt ., udgår »(på Bornholm dommeren)«.

8. I § 10, stk. 1, 2. pkt., udgår »(dommeren)«.

9. I § 12, stk. 7, 2. pkt., og stk. 8, 2. pkt. , ændres »dommeren« til: »rettens formand«.

10. I § 19, stk. 3, 2. pkt., udgår »(dommerens)«.

11. I § 44 a, stk. 4, udgår »og dommeren ved retten på Bornholms«.

12.§ 45, stk. 3, ophæves.

Stk. 4 bliver herefter stk. 3.


13. I § 47 a, stk. 3, udgår »(for så vidt angår retten på Bornholm af præsidenten for Østre Landsret)«.

14. I § 47 b, stk. 3, 1. pkt., udgår »(for så vidt angår retten på Bornholm præsidenten for Østre Landsret)«.

15. I § 47 c, stk. 3, 1. pkt., udgår »(for så vidt angår retten på Bornholm til præsidenten for Østre Landsret)«.

16. I § 48, stk. 2, 2. pkt., udgår »dommeren ved retten på Bornholm og«.

17. I § 57, stk. 1, 1. pkt., § 334, stk. 1, 1. pkt., og § 735, stk. 1, 1. pkt ., udgår »(på Bornholm af dommeren)«.

18.§ 135, stk. 2, 2. pkt., ophæves.

19. I § 791 a, stk. 3, nr. 3, ændres », 281, 289« til: »eller 281«.

20. I § 791 b, stk. 1, nr. 3, ændres », en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13 eller en overtrædelse af § 289« til: »eller en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13«.

§ 2

Justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.

§ 3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 

1. Indledning



Formålet med lovforslaget er i lyset af erfaringerne siden politi- og domstolsreformens ikrafttræden at justere fordelingen af dommerstillinger mellem enkelte byretter, således at det mindste antal dommere, der ifølge retsplejeloven skal udnævnes, nedsættes med 2 dommere ved retten på Frederiksberg og samtidig forhøjes med 1 dommer ved Københavns Byret og ved retten på Bornholm. Det samlede antal byretsdommerstillinger på landsplan ændres ikke.


Den foreslåede justering af dommernormeringen indebærer, at der skal udnævnes en yderligere dommer ved retten på Bornholm, således at der ved retten på Bornholm fremover vil være mindst 2 dommere, hvor der i dag er én. Det foreslås på denne baggrund, at embedschefen for retten på Bornholm fremover skal have titel af præsident på samme måde som embedscheferne for de øvrige byretter.


Endvidere foreslås der justeringer med hensyn til, hvor mange dommere fra den landsdækkende normering der kan udnævnes ved de enkelte byretter.


 

2. Gældende ret



Antallet af byretsdommere fremgår af retsplejelovens § 9, der for hver af landets 24 byretter fastsætter et mindste antal dommere, der skal udnævnes ved den enkelte ret.


Ud over de dommerstillinger, der på denne måde er fordelt mellem de enkelte byretter (i alt 227 dommerstillinger), skal der efter retsplejelovens § 9 udnævnes yderligere 25 byretsdommere på landsplan, således at det samlede antal byretsdommere er 252. Overgangsbestemmelser som led i politi- og domstolsreformen (lov nr. 538 af 8. juni 2006) gør dog, at 12 af disse stillinger endnu ikke er besat.


Placeringen af de 25 dommerstillinger fra den landsdækkende normering fastsættes for hver stillings vedkommende af Domstolsstyrelsen i forbindelse med indfasningen af politi- og domstolsreformen og herefter ved ledighed i en dommerstilling ved en byret, hvor der er udnævnt en eller flere yderligere dommere ud over retsplejelovens minimumstal for den pågældende byret. Den enkelte dommer er således fast udnævnt ved én byret, og en dommerstilling kan kun flyttes fra en byret til en anden ved stillingsledighed.


Retsplejeloven fastsætter, hvor mange dommere fra den landsdækkende normering der højst kan udnævnes ved hver enkelt byret. Det maksimale antal yderligere dommere (ud over minimumstallet) afhænger af byrettens størrelse og udgør for Københavns Byret 4 dommere, for retten i Glostrup og retten på Frederiksberg 3 dommere og for de øvrige byretter 2 dommere, dog således at der ikke kan udnævnes yderligere dommere ved retten på Bornholm.


Embedscheferne ved byretterne bortset fra retten på Bornholm har titel af præsident.


 

3. Lovforslagets udformning



3.1. Retsplejelovens regler om antallet af dommere ved byretterne blev i forbindelse med politi- og domstolsreformen, der blev gennemført ved lov nr. 538 af 8. juni 2006 og trådte i kraft den 1. januar 2007, fastsat med udgangspunkt i en beregning fra Domstolsstyrelsen, der byggede på det vægtede antal civile sager og straffesager ved de hidtidige byretter. For så vidt angår de hidtidige retskredse, der blev delt i forbindelse med reformen, blev det vægtede antal sager i de enkelte dele af retskredsen opgjort på grundlag af indbyggertallet i disse dele, idet Domstolsstyrelsen ikke var i besiddelse af statistiske oplysninger, der nærmere kunne belyse, fra hvilke dele af de hidtidige retskredse de enkelte sager kom.


Efter domstolsreformens ikrafttræden har det vist sig, at antallet af sager i de enkelte retskredse ikke er helt forholdsmæssigt fordelt i forhold til indbyggertallet. For så vidt angår den ændring af retskredsgrænsen mellem Københavns Byret og retten på Frederiksberg, der skete ved politi- og domstolsreformen, har det således vist sig, at retten på Frederiksberg i 2007 har modtaget færre sager, end det var forudsat i de oprindelige beregninger, mens Københavns Byret har modtaget flere sager end forudsat. Det har desuden vist sig, at den administrative byrde for dommeren på Bornholm er større end antaget forud for reformen.


Domstolsstyrelsen har derfor foreslået, at Københavns Byret kommer til at bestå af en præsident og mindst 39 andre dommere (mod nu en præsident og mindst 38 andre dommere), og at retten på Frederiksberg kommer til at bestå af en præsident og mindst 10 andre dommere (mod nu en præsident og mindst 12 andre dommere).


Da den administrative byrde for dommeren på Bornholm som nævnt har vist sig at være større end antaget forud for reformen, har Domstolsstyrelsen endvidere foreslået, at retten på Bornholm kommer til at bestå af en præsident og mindst én anden dommer (mod nu én dommer).


Med henblik på at sikre den fleksibilitet og robusthed, der var hensigten med etableringen af ordningen med et mindste dommerantal ved den enkelte byret suppleret med en landsdækkende normering, har Domstolsstyrelsen endelig med hensyn til den landsdækkende normering foreslået, at der ved Københavns Byret kan udnævnes højst yderligere 5 dommere (mod nu 4), at der ved de retter, der består af en præsident og mindst 10-14 andre dommere (retterne i Glostrup, Århus, Odense og Aalborg og retten på Frederiksberg), kan udnævnes højst yderligere 4 dommere (mod nu 3 eller 2), at der ved de retter, der består af en præsident og mindst 7-9 andre dommere (retterne i Roskilde, Kolding, Sønderborg, Randers, Næstved, Hillerød og Lyngby), kan udnævnes højst yderligere 3 dommere (mod nu 2), og at der ved retten på Bornholm kan udnævnes højst yderligere én dommer (mod nu ingen).


3.2. Justitsministeriet er enig med Domstolsstyrelsen i, at der i lyset af erfaringerne siden politi- og domstolsreformens ikrafttræden bør ske en justering af retsplejelovens regler om antallet af dommere ved retten på Frederiksberg, Københavns Byret og retten på Bornholm.


I overensstemmelse med Domstolsstyrelsens anbefaling foreslås det således, at det mindste antal dommere, der ifølge retsplejeloven skal udnævnes, nedsættes med 2 ved retten på Frederiksberg og forhøjes med 1 ved Københavns Byret og ved retten på Bornholm. Endvidere foreslås i overensstemmelse med Domstolsstyrelsens anbefaling justeringer med hensyn til, hvor mange dommere fra den landsdækkende normering der kan udnævnes ved de enkelte byretter.


Som følge af, at retten på Bornholm efter forslaget fremover skal bestå af mindst 2 dommere (mod i dag én dommer), foreslås det, at embedschefen ved retten på Bornholm får titel af præsident ligesom embedscheferne ved de øvrige byretter.


Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1-6 (forslag til ændring af retsplejelovens § 9), og bemærkningerne hertil.


3.3. Lovforslaget indebærer en ændring af det mindste antal dommere, der efter retsplejeloven skal udnævnes ved retten på Frederiksberg, Københavns Byret og retten på Bornholm.


Lovforslaget indebærer ikke i sig selv nogen umiddelbar ændring af det samlede antal dommere ved retten på Frederiksberg eller Københavns Byret.


Fra lovens ikrafttræden vil 2 af de nuværende 13 dommerstillinger (inkl. præsidenten) ved retten på Frederiksberg imidlertid være yderligere stillinger fra den landsdækkende normering, således at Domstolsstyrelsen ved stillingsledighed bestemmer, ved hvilken byret stillingen skal være placeret. Loven giver således mulighed for i tilfælde af stillingsledighed at nedsætte det samlede antal dommere ved retten på Frederiksberg.


For så vidt angår Københavns Byret vil én af de yderligere 4 dommerstillinger fra den landsdækkende normering, der i øjeblikket er placeret ved Københavns Byret, fra lovens ikrafttræden være en del af det mindste antal dommere, der ifølge retsplejeloven skal udnævnes ved Københavns Byret.


Da der i dag kun er udnævnt én dommer ved retten på Bornholm, indebærer lovforslaget, at der skal udnævnes en yderligere dommer ved retten på Bornholm. Af bevillingsmæssige grunde foreslås det derfor, at justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det er hensigten, at loven skal sættes i kraft den 1. januar 2009 eller på det tidligere tidspunkt, hvor der måtte opstå ledighed i en stilling ved en byret, hvor der er udnævnt en eller flere yderligere dommere fra den landsdækkende normering, eller ved retten på Frederiksberg, hvor lovforslaget som nævnt indebærer, at to dommerstillinger bliver stillinger fra den landsdækkende normering.


Hvis loven sættes i kraft før den 1. januar 2009, finansieres den yderligere dommerstilling ved retten på Bornholm ved, at den ledige stilling ved en anden byret ikke genbesættes. Hvis loven sættes i kraft den 1. januar 2009, finansieres den yderligere dommerstilling ved retten på Bornholm af den pulje af endnu ubesatte dommerstillinger, der indgår i politi- og domstolsreformen.


Ved lovens ikrafttræden bliver den nuværende dommer ved retten på Bornholm præsident for retten på Bornholm. Stillingen som præsident for retten på Bornholm skal således ikke slås op (medmindre der inden lovens ikrafttræden måtte opstå ledighed i stillingen som dommer ved retten på Bornholm).


Der henvises til lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil.


 

4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser mv.



Lovforslaget indebærer en justering af fordelingen af dommerstillinger ved enkelte byretter, således at det mindste antal dommere, der ifølge retsplejeloven skal udnævnes, nedsættes med 2 ved retten på Frederiksberg og forhøjes med 1 ved Københavns Byret og ved retten på Bornholm. Det samlede antal byretsdommerstillinger på landsplan ændres ikke.


Lovforslaget indebærer, at der skal udnævnes én yderligere dommer ved retten på Bornholm, men dette vil først ske ved ledighed i en dommerstilling ved en anden byret, som ikke genbesættes, eller den 1. januar 2009, hvor stillingen i givet fald vil blive taget fra den pulje af endnu ubesatte dommerstillinger, der ingår i politi- og domstolsreformen.


Lovforslaget har på denne baggrund ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for staten. Lovforslaget har heller ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner.


Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.


Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.


Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser og indeholder ikke EU-retlige aspekter.


 

5. Hørte myndigheder mv.



Et udkast til lovforslaget har været sendt til høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:


Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Bibeskæftigelsesnævnet, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark, HK Landsklubben Danmarks Domstole, Advokatrådet og Landsforeningen af Beskikkede Advokater.


 

6. Sammenfattende skema



 
Positive konsekvenser/mindre udgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

I bilaget til lovforslaget er de foreslåede bestemmelser sammenholdt med de gældende regler.


Til § 1

Til nr. 1 (§ 9, stk. 2)
Det foreslås at forhøje det antal dommere, der mindst skal udnævnes ved Københavns Byret, fra en præsident og mindst 38 dommere til en præsident og 39 andre dommere.


Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.


Til nr. 2 og 3 (§ 9, stk. 4 og 6)
Det foreslås at nedsætte det antal dommere, der mindst skal udnævnes ved retten på Frederiksberg, fra en præsident og mindst 12 andre dommere til en præsident og mindst 10 andre dommere.


Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.


Til nr. 4 (§ 9, stk. 12)
Det foreslås, at retten på Bornholm skal bestå af en præsident og mindst én anden dommer (mod i dag én dommer).


Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.


Til nr. 5 (§ 9, stk. 13, 1. pkt.)
Der er tale om en redaktionel ændring som følge af den foreslåede ophævelse af § 9, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.


Til nr. 6 (§ 9, stk. 13, 2. pkt.)
Det foreslås, at der ved Københavns Byret skal kunne udnævnes højst yderligere 5 dommere (mod nu 4) fra den landsdækkende normering, at der ved de retter, der består af en præsident og mindst 10-14 andre dommere (retterne i Glostrup, Århus og Odense og Aalborg og retten på Frederiksberg), skal kunne udnævnes højst yderligere 4 dommere (mod nu 3 eller 2), at der ved de retter, der består en præsident og mindst 7-9 andre dommere (retterne i Roskilde, Kolding, Sønderborg, Randers, Næstved, Hillerød og Lyngby), skal kunne udnævnes højst yderligere 3 dommere (mod nu 2), og at der ved retten på Bornholm skal kunne udnævnes højst yderligere én dommer (mod nu ingen). Ved de øvrige byretter (retterne i Hjørring, Esbjerg, Nykøbing Falster, Helsingør, Viborg, Holstebro, Herning, Horsens, Svendborg og Holbæk) kan der uændret udnævnes højst yderligere 2 dommere fra den landsdækkende normering.


Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.


Til nr. 7, 8, 10, 17 og 18 (§ 10, stk. 1, § 12, stk. 2, § 13, stk. 1, § 19, stk. 1 og 3, § 32, stk. 4, § 33 a, stk. 1, § 53, § 57, stk. 1, § 58, stk. 2, § 79, stk. 1, § 135, stk. 2, § 273, nr. 1, § 334, stk. 1, § 357, stk. 4, og § 735, stk. 1)
Der er tale om redaktionelle ændringer som følge af, at embedschefen ved retten på Bornholm får titel af præsident, jf. lovforslagets § 1, nr. 4. Forslagene indebærer, at henvisninger til »på Bornholm dommeren« eller lignende ved siden af henvisninger til byrettens præsident udgår.


Til nr. 9 (§ 12, stk. 7 og 8)
Der er tale om en ændring som følge af, at embedschefen ved retten på Bornholm får titel af præsident, jf. lovforslagets § 1, nr. 4. Det foreslås præciseret, at beslutning om deltagelse af suppleanter for dommeren eller lægdommerne i en straffesag eller om behandling af en straffesag om økonomisk kriminalitet med 2 dommere og 3 domsmænd også ved retten på Bornholm skal træffes efter indstilling fra rettens formand (mod i dag efter indstilling fra »dommeren«). Der foreslås ingen ændringer i, at en sådan beslutning for så vidt angår retten på Bornholm skal træffes af præsidenten for Østre Landsret.


Til nr. 11 (§ 44 a, stk. 4)
Der er tale om en ændring som følge af forslaget om, at retten på Bornholm fremover skal bestå af flere dommere under ledelse af en præsident, jf. lovforslagets § 1, nr. 4. Det foreslås, at samtykke til uden for sygdomstilfælde at holde en dommerstilling midlertidigt besat i mere end 1 år også for retten på Bornholm skal gives af rettens præsident. For så vidt angår embedschefen ved retten på Bornholm, der fremover får titel af præsident, vil samtykke ligesom i dag i givet fald skulle gives af præsidenten for Østre Landsret.


Til nr. 12 (§ 45, stk. 3)
Der er tale om en ændring som følge af forslaget om, at retten på Bornholm fremover skal bestå af flere dommere under ledelse af en præsident, jf. lovforslagets § 1, nr. 4. Den særlige regel om, at det i tilfælde af midlertidig beskikkelse af en yderligere dommer ved retten på Bornholm i medfør af retsplejelovens § 45 er præsidenten for Østre Landsret, der bestemmer, hvilke forretninger der skal varetages af den midlertidige dommer, foreslås ophævet. På samme måde som ved de øvrige byretter vil bestemmelse herom fremover skulle træffes af præsidenten for retten på Bornholm, jf. den almindelige regel om sagernes fordeling mellem dommerne ved en byret i retsplejelovens § 12, stk 1, 2. pkt. (der ikke foreslås ændret).


Til nr. 13-15 (§ 47 a, stk. 3, § 47 b, stk. 3, og § 47 c, stk. 3)
Der er tale om ændringer som følge af forslaget om, at retten på Bornholm fremover skal bestå af flere dommere under ledelse af en præsident, jf. lovforslagets § 1, nr. 4. Det foreslås, at der skal gælde samme regler om tilsyn med dommeres bibeskæftigelse ved retten på Bornholm som ved de andre byretter.


Det indebærer, at udpegning af en dommer ved retten på Bornholm som medlem af et offenligt eller et privat råd eller nævn, som medlem af en voldgiftsret eller til anden tvistløsning uden for domstolene skal foretages af præsidenten for retten på Bornholm eller af en anden dommer, som præsidenten for retten på Bornholm har bemyndiget hertil (§ 47 a, stk. 3).


Det indebærer endvidere, at præsidenten for retten på Bornholm får de samme beføjelser i relation til indtægtsbegrænsningen (§ 47 b), indberetning af indtægtsgivende hverv (§ 47 c) og pålæg vedrørende bibeskæftigelse (§ 47 d) som præsidenterne for de andre byretter.


Det bemærkes i øvrigt, at præsidenten for retten på Bornholm fremover sammen med de øvrige byretspræsidenter deltager i valget af en retspræsident til Bibeskæftigelsesnævnet (§ 47 e).


Til nr. 16 (§ 48, stk. 2)
Der er tale om en ændring som følge af forslaget om, at retten på Bornholm fremover skal bestå af flere dommere under ledelse af en præsident, jf. lovforslagets § 1, nr. 4. Forslaget indebærer, at præsidenten ved retten på Bornholm får samme disciplinærmyndighed over for rettens dommere som de andre byretspræsidenter.


Hvad angår embedschefen ved retten på Bornholm, der fremover får titel af præsident, vil denne ligesom i dag i givet fald være underlagt præsidenten for Østre Landsrets disciplinærmyndighed.


Til nr. 19 og 20 (§§ 791 a og 791 b)
Der er tale om konsekvensændringer som følge af forhøjelsen af strafferammen i straffelovens § 289 til fængsel indtil 8 år, jf. lov nr. 366 af 24. maj 2005. Straffelovens § 289 opfylder herefter det almindelige strafferammekrav (fængsel i 6 år eller derover) i retsplejelovens § 791 a, stk. 3, nr. 3, og § 791 b, stk. 1, nr. 3 (om observation af personer, der befinder sig i en bolig, ved hjælp af fjernbetjent apparat mv. og dataaflæsning). De specifikke henvisninger i disse bestemmelser til straffelovens § 289 foreslås derfor ophævet.


Til § 2

Bestemmelsen angår lovens ikrafttræden. Det foreslås, at justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det forudsættes, at loven sættes i kraft den 1. januar 2009 eller på det tidligere tidspunkt, hvor der måtte opstå ledighed i en stilling ved en byret, hvor der er udnævnt en eller flere yderligere dommere fra den landsdækkende normering, eller ved retten på Frederiksberg.


Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.


Til § 3

Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed.



Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering


Lovforslaget


  
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1261 af 23. oktober 2007, som ændret ved lov nr. 67 af 11. februar 2008 og § 1 i lov nr. 168 af 12. marts 2008, foretages følgende ændringer:
   
§ 9. Landet inddeles i 24 retskredse. Justitsministeren kan foretage forandringer i retskredsenes område, medmindre forandringen indebærer oprettelse eller nedlæggelse af en retskreds.
  
Stk. 2. Københavns Byret består af en præsident og mindst 38 andre dommere.
Stk. 3. Retten i Glostrup består af en præsident og mindst 14 andre dommere.
 
1. I § 9, stk. 2, ændres »38« til: »39«.
Stk. 4. Retten på Frederiksberg består af en præsident og mindst 12 andre dommere.
Stk. 5. Retterne i Århus og Odense består af en præsident og mindst 11 andre dommere.
 
2.§ 9, stk. 4, ophæves.
Stk. 5-13 bliver herefter stk. 4-12.
Stk. 6. Retten i Aalborg består af en præsident og mindst 10 andre dommere.
Stk. 7. Retten i Roskilde består af en præsident og mindst 9 andre dommere.
Stk. 8. Retterne i Kolding og Sønderborg består af en præsident og mindst 8 andre dommere.
Stk. 9. Retterne i Randers, Næstved, Hillerød og Lyngby består af en præsident og mindst 7 andre dommere.
Stk. 10. Retterne i Hjørring, Esbjerg, Nykøbing Falster og Helsingør består af en præsident og mindst 6 andre dommere.
Stk. 11. Retterne i Viborg, Holstebro, Herning, Horsens, Svendborg og Holbæk består af en præsident og mindst 5 andre dommere.
 
3. I § 9, stk. 6, der bliver stk. 5, indsættes efter »Aalborg«: »og retten på Frederiksberg«.
Stk. 12. Retten på Bornholm består af 1 dommer.
 
4.§ 9, stk. 12, der bliver stk. 11, affattes således:
»Stk. 11. Retten på Bornholm består af en præsident og mindst 1 anden dommer.«
Stk. 13. Ud over det antal dommere, der er nævnt i stk. 2-12, udnævnes yderligere 25 dommere ved byretterne. Der kan højst udnævnes yderligere 4 dommere ved Københavns Byret, yderligere 3 dommere ved hver af de retter, der er nævnt i stk. 3 og 4, og yderligere 2 dommere ved hver af de retter, der er nævnt i stk. 5-11. Ved ledighed i en dommerstilling ved en ret, hvor der er udnævnt en eller flere yderligere dommere, bestemmer Domstolsstyrelsen, ved hvilken ret stillingen skal placeres.
 
5. I § 9, stk. 13, 1. pkt., der bliver stk. 12, 1. pkt., ændres »stk. 2-12« til: »stk. 2-11«.
6.§ 9, stk. 13, 2. pkt., der bliver stk. 12, 2. pkt., affattes således:
»Der kan højst udnævnes yderligere 5 dommere ved Københavns Byret, yderligere 4 dommere ved hver af de retter, der er nævnt i stk. 3-5, yderligere 3 dommere ved hver af de retter, der er nævnt i stk. 6-8, yderligere 2 dommere ved hver af de retter, der er nævnt i stk. 9 og 10, og yderligere 1 dommer ved retten på Bornholm.«
   
§ 10. Byrettens præsident (på Bornholm dommeren) er ansvarlig for varetagelsen af de bevillingsmæssige og administrative forhold, der er henlagt til embedet. Præsidenten (dommeren) skal herunder sørge for en forsvarlig og hensigtsmæssig drift af embedet og skal tage de fornødne initiativer til sikring heraf.
 
7. I § 10, stk. 1, 1. pkt., § 12, stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 1, § 19, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., § 32, stk. 4, 1. pkt., § 33 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 53, § 58, stk. 2, 1. pkt., § 79, stk. 1, § 273, nr. 1, og § 357, stk. 4, 1. pkt., udgår »(på Bornholm dommeren)«.
8. I § 10, stk. 1, 2. pkt., udgår »(dommeren)«.
Stk. 2. ---
  
   
§ 12. I afgørelsen af sager ved byretterne deltager, medmindre andet er bestemt, 1 dommer. Præsidenten træffer efter forhandling med rettens øvrige dommere bestemmelse om sagernes fordeling mellem dommerne og om sagernes administrative behandling.
  
Stk. 2. Hvis flere deltager i afgørelsen af sagen, beklædes formandspladsen af den af rettens dommere, som præsidenten (på Bornholm dommeren) har beskikket dertil. I fornødent fald træder den efter embedsalder ældste af de dommere, af hvilke retten dannes, i formandens sted. Uden for hovedforhandlingen kan en enkelt dommer handle på rettens vegne.
Stk. 3-6. ---
 
7. I § 10, stk. 1, 1. pkt., § 12, stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 1, § 19, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., § 32, stk. 4, 1. pkt., § 33 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 53, § 58, stk. 2, 1. pkt., § 79, stk. 1, § 273, nr. 1, og § 357, stk. 4, 1. pkt., udgår »(på Bornholm dommeren)«.
Stk. 7. Hvis hovedforhandlingen i en nævninge- eller domsmandssag antages at ville blive af længere varighed, kan rettens præsident efter indstilling fra rettens formand bestemme, at suppleanter for dommeren eller dommerne og nævningerne eller domsmændene skal overvære hovedforhandlingen. For så vidt angår retten på Bornholm, træffes bestemmelsen af Østre Landsrets præsident efter indstilling fra dommeren. Suppleanterne deltager ikke i rettens rådslagninger og afstemninger, men kan efter retsformandens bestemmelse overvære disse. I øvrigt finder reglerne om nævninger og domsmænd tilsvarende anvendelse på suppleanter for disse. En suppleant tiltræder retten, hvis en af dommerne, nævningerne eller domsmændene bliver forhindret i at medvirke ved sagens behandling og pådømmelse.
 
9. I § 12, stk. 7, 2. pkt., og stk. 8, 2. pkt., ændres »dommeren« til: »rettens formand«.
Stk. 8. I domsmandssager om økonomisk kriminalitet, der forventes at have en længere varighed, kan rettens præsident efter indstilling fra rettens formand bestemme, at retten sammensættes af 2 dommere og 3 domsmænd. For så vidt angår retten på Bornholm, træffes bestemmelsen af Østre Landsrets præsident efter indstilling fra dommeren. Stk. 7 finder ikke anvendelse.
 
9. I § 12, stk. 7, 2. pkt., og stk. 8, 2. pkt., ændres »dommeren« til: »rettens formand«.
   
§ 13. Domstolsstyrelsen fastsætter efter forhandling med den enkelte byretspræsident (på Bornholm dommeren) tingstederne for byretterne.
 
7. I § 10, stk. 1, 1. pkt., § 12, stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 1, § 19, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., § 32, stk. 4, 1. pkt., § 33 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 53, § 58, stk. 2, 1. pkt., § 79, stk. 1, § 273, nr. 1, og § 357, stk. 4, 1. pkt., udgår »(på Bornholm dommeren)«.
Stk. 2-4. ---
  
   
§ 19. Fuldmægtige ved byretterne, Sø- og Handelsretten og Tinglysningsretten kan behandle sager, der hører under vedkommende ret, i det omfang rettens præsident (på Bornholm dommeren) bestemmer det.
 
7. I § 10, stk. 1, 1. pkt., § 12, stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 1, § 19, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., § 32, stk. 4, 1. pkt., § 33 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 53, § 58, stk. 2, 1. pkt., § 79, stk. 1, § 273, nr. 1, og § 357, stk. 4, 1. pkt., udgår »(på Bornholm dommeren)«.
Stk. 2. ---
  
Stk. 3. Ved byretterne og Sø- og Handelsretten kan rettens præsident (på Bornholm dommeren) meddele andre personer bemyndigelse til at træffe afgørelser efter § 350, stk. 2, og § 477 d, stk. 2, og at udføre foged-, skifte- og notarialforretninger samt faderskabssager, hvis der ikke skal træffes afgørelse i tvistigheder. Personer, der er bemyndiget til at udføre fogedforretninger, kan dog efter præsidentens (dommerens) nærmere bestemmelse træffe afgørelser efter § 490, § 494, stk. 2 og 3, og § 525.
Stk. 4. Ved Tinglysningsretten kan præsidenten meddele andre personer bemyndigelse til at udføre tinglysningsforretninger.
 
7. I § 10, stk. 1, 1. pkt., § 12, stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 1, § 19, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., § 32, stk. 4, 1. pkt., § 33 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 53, § 58, stk. 2, 1. pkt., § 79, stk. 1, § 273, nr. 1, og § 357, stk. 4, 1. pkt., udgår »(på Bornholm dommeren)«.
10. I § 19, stk. 3, 2. pkt., udgår »(dommerens)«.
   
§ 32. Det er forbudt under retsmøder at optage eller transmittere billeder og lyd, medmindre retten undtagelsesvis tillader dette. Det er endvidere forbudt under retsmøder at transmittere tekst, medmindre retten undtagelsesvis tillader dette. Offentliggørelse af billeder og lyd, der er optaget i strid hermed, er forbudt. Retten kan i øvrigt på ethvert tidspunkt under sagen forbyde offentlig gengivelse af billeder og lyd, der er optaget under et retsmøde. Rettens afgørelse efter 1. og 4. pkt. træffes ved kendelse.
Stk. 2-3. ---
  
Stk. 4. Billedoptagelse i rettens bygninger er forbudt, medmindre rettens præsident (på Bornholm dommeren) giver tilladelse dertil. Stk. 1, 3.-5. pkt., finder tilsvarende anvendelse.
 
7. I § 10, stk. 1, 1. pkt., § 12, stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 1, § 19, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., § 32, stk. 4, 1. pkt., § 33 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 53, § 58, stk. 2, 1. pkt., § 79, stk. 1, § 273, nr. 1, og § 357, stk. 4, 1. pkt., udgår »(på Bornholm dommeren)«.
Stk. 5. ---
  
   
§ 33 a. Domstolsstyrelsen kan efter forhandling med præsidenten (på Bornholm dommeren) bestemme, at der ved en byret gennemføres forsøg med lydoptagelse af forklaringer under hovedforhandlingen i straffesager, jf. stk. 2-6, eller af rettens gengivelse af sådanne forklaringer, jf. stk. 7. Præsidenten (på Bornholm dommeren) kan efter drøftelse med Domstolsstyrelsen fastlægge nærmere retningslinjer for forsøget.
Stk. 2-7. ---
 
7. I § 10, stk. 1, 1. pkt., § 12, stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 1, § 19, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., § 32, stk. 4, 1. pkt., § 33 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 53, § 58, stk. 2, 1. pkt., § 79, stk. 1, § 273, nr. 1, og § 357, stk. 4, 1. pkt., udgår »(på Bornholm dommeren)«.
   
§ 44 a. Domstolsstyrelsen kan meddele midlertidig beskikkelse, når det er nødvendigt ved ledighed i en stilling eller ved en fast dommers forfald.
Stk. 2. Når det af de grunde, der er nævnt i stk. 1, skønnes nødvendigt, er enhver byretsdommer forpligtet til at modtage beskikkelse til foruden sit eget embede midlertidigt at beklæde et andet embede som byretsdommer.
Stk. 3. Bortset fra tilfælde af forfald på grund af sygdom kan en stilling ikke holdes midlertidigt besat i mere end ét år.
  
Stk. 4. Etårsfristen kan dog forlænges i op til et år ad gangen, hvis ganske særlige grunde taler for det, og hvis samtykke gives af præsidenten for vedkommende ret eller for retspræsidenters og dommeren ved retten på Bornholms vedkommende af præsidenten for den nærmeste overordnede ret.
Stk. 5. Forlængelser af etårsfristen kan dog højst ske for en samlet periode på 3 år.
Stk. 6. Midlertidig beskikkelse meddelt efter stk. 1 bortfalder, når den ledige stilling besættes eller forfaldsgrunden ophører at bestå. Domstolsstyrelsen kan dog efter indstilling fra vedkommende landsretspræsident tilbagekalde beskikkelsen fra et tidligere tidspunkt.
 
11. I § 44 a, stk. 4, udgår »og dommeren ved retten på Bornholms«.
   
§ 45. Landsrettens præsident kan meddele midlertidig beskikkelse som yderligere dommer ved en byret, når byrettens forhold tilsiger det.
Stk. 2. Beskikkelse efter stk. 1 kan uden ansøgning kun meddeles dommere eller fuldmægtige i en tilstødende retskreds inden for landsretskredsen. Beskikkelse som yderligere dommer ved retten på Bornholm kan uden ansøgning meddeles dommere og fuldmægtige ved Københavns Byret efter drøftelse med rettens præsident. Beskikkelse kan uden ansøgning kun meddeles for et tidsrum af højst 3 måneder for den enkelte dommer eller fuldmægtig. Beskikkelse af en dommer eller fuldmægtig for et tidsrum ud over 1 måned kan kun ske efter drøftelse med Domstolsstyrelsen. Beskikkelse til tjeneste ved en bestemt byret kan i intet tilfælde meddeles ud over et tidsrum af 2 år.
  
Stk. 3. Sker beskikkelsen ved retten på Bornholm, træffer Østre Landsrets præsident efter forhandling med dommerne bestemmelse om, hvilke forretninger der skal varetages af den midlertidigt beskikkede dommer.
Stk. 4. Den midlertidige beskikkelse tilbagekaldes af landsretspræsidenten.
 
12.§ 45, stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
   
§ 47 a. En dommer må kun have fast indtægtsgivende bibeskæftigelse, hvis det ved lov er bestemt, at det pågældende hverv skal varetages af en dommer, eller hvis dommerens varetagelse af hvervet tillades af Bibeskæftigelsesnævnet.
Stk. 2. Hverv som medlem af et offentligt eller privat råd eller nævn må kun varetages af højesteretsdommere, landsdommere og præsidenten og vicepræsidenterne for Sø- og Handelsretten, hvis det er bestemt ved lov eller godkendt af Bibeskæftigelsesnævnet, at hvervet skal varetages af en sådan dommer. Nævnets godkendelse kan begrænses til at gælde for en bestemt dommer eller for et bestemt tidsrum.
  
Stk. 3. Udpegning af en dommer som medlem af et offentligt eller et privat råd eller nævn, som medlem af en voldgiftsret eller til anden tvistløsning uden for domstolene skal foretages af vedkommende retspræsident (for så vidt angår retten på Bornholm af præsidenten for Østre Landsret) eller af en anden dommer, som en retspræsident har bemyndiget hertil.
Stk. 4. Bibeskæftigelsesnævnet offentliggør årligt en oversigt over de tilladelser, som nævnet har givet i medfør af stk. 1, og de hverv, som nævnet i medfør af stk. 2 har bestemt kan varetages af højesteretsdommere, landsdommere eller præsidenten eller en vicepræsident i Sø- og Handelsretten.
 
13. I § 47 a, stk. 3, udgår »(for så vidt angår retten på Bornholm af præsidenten for Østre Landsret)«.
   
§ 47 b. En dommers indtægter ved bibeskæftigelse må i gennemsnit ikke overstige 50 pct. af dommerens løn i hovedstillingen og må maksimalt udgøre 50 pct. af en højesteretsdommers løn i hovedstillingen, jf. dog stk. 2. Indtægtsopgørelsen sker i faste perioder på 3 kalenderår.
Stk. 2. Indtægtsbegrænsningen i stk. 1 omfatter ikke indtægter ved forfattervirksomhed og hverv i særlige domstole. Indtægtsbegrænsningen i stk. 1 omfatter endvidere i 3 år fra tiltrædelsen af hvervet ikke indtægter ved varetagelse af hverv, hvor det ved lov er bestemt, at hvervet skal varetages af en dommer.
  
Stk. 3. Vedkommende retspræsident (for så vidt angår retten på Bornholm præsidenten for Østre Landsret) påser, at en dommers indtægter ikke overskrider indtægtsbegrænsningen i stk. 1. Overstiger en dommers indtægter i en opgørelsesperiode det tilladte, forelægger retspræsidenten sagen for Bibeskæftigelsesnævnet. Nævnet kan herefter
1) fastsætte en lavere indtægtsgrænse for den pågældende dommer i den kommende opgørelsesperiode og
2) bestemme, at dommeren fremover skal omfattes af den konkrete indberetnings- og tilladelsesordning i § 47 d.
Stk. 4. Bibeskæftigelsesnævnet offentliggør efter hver opgørelsesperiode en oversigt over de afgørelser, der er truffet i medfør af stk. 3.
 
14. I § 47 b, stk. 3, 1. pkt., udgår »(for så vidt angår retten på Bornholm præsidenten for Østre Landsret)«.
   
§ 47 c. En dommer skal hvert år inden den 1. februar afgive indberetning om de indtægtsgivende hverv, som den pågældende det forudgående kalenderår har varetaget ved siden af hovedstillingen. Indberetning om voldgiftssager afgives for sager, hvori der er oppebåret vederlag i det foregående kalenderår, og for andre sager, der er verserende, og hvori der er udført vederlagsgivende arbejde.
Stk. 2. Indberetningerne skal indeholde oplysninger om hvervets art og hvervgiveren. I indberetninger om voldgiftssager skal parternes navne ikke angives, men derimod navnene på de advokater eller andre, som har repræsenteret parterne, samt hvorledes dommeren er udpeget. Dommeren skal endvidere afgive indberetning om indtægten ved de enkelte hverv.
  
Stk. 3. Indberetningerne indgives til rettens præsident (for så vidt angår retten på Bornholm til præsidenten for Østre Landsret). Præsidenterne for byretterne indgiver indberetning til vedkommende landsretspræsident. Præsidenterne for landsretterne samt præsidenten for Sø- og Handelsretten indgiver indberetning til Højesterets præsident.
Stk. 4. Oplysninger om antal og karakter af de enkelte dommeres bierhverv, jf. stk. 1 og stk. 2, 1. og 2. pkt., videregives af vedkommende retspræsident til Bibeskæftigelsesnævnet. Har en dommer overskredet indtægtsbegrænsningen i § 47 b, stk. 1, videregives tillige efter nævnets nærmere bestemmelse indtægtsoplysninger, jf. stk. 2, 3. pkt., med henblik på nævnets stillingtagen hertil efter § 47 b, stk. 3, 3. pkt. Nævnet offentliggør de oplysninger, der er nævnt i 1. pkt.
Stk. 5. Indberetninger i henhold til stk. 1 og stk. 2, 1. og 2. pkt., er undergivet aktindsigt.
 
15. I § 47 c, stk. 3, 1. pkt., udgår »(for så vidt angår retten på Bornholm til præsidenten for Østre Landsret)«.
   
§ 48. Gør en dommer sig skyldig i forsømmelse eller skødesløshed i embedsførelsen, der dog ikke er af en sådan karakter, at den efter lovgivningen medfører straf, eller udviser dommeren i øvrigt utilbørligt eller usømmeligt forhold, kan der meddeles den pågældende en advarsel.
  
Stk. 2. Sager efter stk. 1 behandles af rettens præsident. For så vidt angår dommeren ved retten på Bornholm og præsidenterne for byretterne, landsretterne, Sø- og Handelsretten og Tinglysningsretten, behandles sager efter stk. 1 dog af præsidenten for den nærmeste overordnede ret.
Stk. 3. Sager efter stk. 1 kan rejses ved klage eller af retspræsidenterne af egen drift. Klage skal indgives inden 4 uger efter, at klageren er blevet bekendt med det forhold, som giver anledning til klagen. Såfremt klagen efter sin beskaffenhed findes uegnet til afgørelse efter stk. 1, kan den henvises til Den Særlige Klageret.
 
16. I § 48, stk. 2, 2. pkt., udgår »dommeren ved retten på Bornholm og«.
   
§ 53. Når en fuldmægtig på grund af inhabilitet er udelukket fra at virke i en sag, bestemmer vedkommende præsident (på Bornholm dommeren), hvem der i stedet skal fungere i sagen.
 
7. I § 10, stk. 1, 1. pkt., § 12, stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 1, § 19, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., § 32, stk. 4, 1. pkt., § 33 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 53, § 58, stk. 2, 1. pkt., § 79, stk. 1, § 273, nr. 1, og § 357, stk. 4, 1. pkt., udgår »(på Bornholm dommeren)«.
   
§ 57. I hver retskreds samt ved landsretterne og Sø- og Handelsretten beskikkes det fornødne antal stævningsmænd af vedkommende præsident (på Bornholm af dommeren). Fortegnelse over de beskikkede stævningsmænd opslås på tingstederne samt henholdsvis i landsretternes, Sø- og Handelsrettens og Københavns Byrets lokaler.
Stk. 2-4. ---
 
17. I § 57, stk. 1, 1. pkt., § 334, stk. 1, 1. pkt., og § 735, stk. 1, 1. pkt., udgår »(på Bornholm af dommeren)«.
   
§ 58. Justitsministeren udfærdiger en instruks for stævningsmænd.
  
Stk. 2. Enhver stævningsmand afgiver til vedkommende retspræsident (på Bornholm dommeren) en højtidelig erklæring om, at han med troskab og samvittighedsfuldhed vil opfylde de pligter, der påhviler ham efter nærværende lov og den ham meddelte instruks. Formen for denne erklæring fastsættes af Domstolsstyrelsen. Dommeren i retskredsen har at vejlede stævningsmændene med hensyn til deres pligter.
 
7. I § 10, stk. 1, 1. pkt., § 12, stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 1, § 19, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., § 32, stk. 4, 1. pkt., § 33 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 53, § 58, stk. 2, 1. pkt., § 79, stk. 1, § 273, nr. 1, og § 357, stk. 4, 1. pkt., udgår »(på Bornholm dommeren)«.
   
§ 79. Når behandling skal finde sted af en sag, i hvilken nævninger skal medvirke, udtager ved landsretten retsformanden og ved byretterne præsidenten (på Bornholm dommeren) det fornødne antal nævninger og suppleanter af de øverst på nævninge- og domsmandslisten opførte personer, der ikke tidligere i det tidsrum, for hvilket listen gælder, har gjort tjeneste som nævninger eller domsmænd eller som suppleanter.
Stk. 2-3. ---
 
7. I § 10, stk. 1, 1. pkt., § 12, stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 1, § 19, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., § 32, stk. 4, 1. pkt., § 33 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 53, § 58, stk. 2, 1. pkt., § 79, stk. 1, § 273, nr. 1, og § 357, stk. 4, 1. pkt., udgår »(på Bornholm dommeren)«.
   
§ 135. Enhver advokat kan have en eller to autoriserede fuldmægtige, der skal have bestået dansk juridisk bachelor- og kandidateksamen, jf. dog § 135 a, stk. 1.
  
Stk. 2. Autorisationen meddeles af præsidenten i den byretskreds, hvor vedkommende advokat har kontor. På Bornholm meddeles autorisationen af dommeren. Bestemmelsen i § 121 gælder tilsvarende.
 
18.§ 135, stk. 2, 2. pkt., ophæves.
   
§ 273. Som retsmægler kan udpeges
1) en dommer eller fuldmægtig ved det pågældende embede, som af vedkommende retspræsident (på Bornholm dommeren) er udpeget til at fungere som retsmægler, eller
2) en advokat, som er antaget af Domstolsstyrelsen til at fungere som retsmægler i den pågældende landsretskreds.
 
7. I § 10, stk. 1, 1. pkt., § 12, stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 1, § 19, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., § 32, stk. 4, 1. pkt., § 33 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 53, § 58, stk. 2, 1. pkt., § 79, stk. 1, § 273, nr. 1, og § 357, stk. 4, 1. pkt., udgår »(på Bornholm dommeren)«.
   
§ 334. Beskikkelse af advokat meddeles af rettens præsident (på Bornholm af dommeren). Beskikkelsen omfatter også retshandlinger ved anden ret.
Stk. 2-6. ---
 
17. I § 57, stk. 1, 1. pkt., § 334, stk. 1, 1. pkt., og § 735, stk. 1, 1. pkt., udgår »(på Bornholm af dommeren)«.
   
§ 357. ---
Stk. 2. ---
Stk. 3. I sager, der behandles med flere dommere eller under medvirken af sagkyndige, tilsender parterne senest 1 uge inden hovedforhandlingen retten kopier af de udvekslede processkrifter og af de dokumenter eller dele af dokumenter, der agtes påberåbt under sagen. Afgøres sagen i medfør af § 366 uden mundtlig hovedforhandling, skal kopier som nævnt i 1. pkt. indleveres til retten senest ved afslutningen af parternes udveksling af skriftlige procedureindlæg. Domstolsstyrelsen kan fastsætte regler om kopier.
  
Stk. 4. Rettens præsident (på Bornholm dommeren) kan bestemme, at de i stk. 3 nævnte kopier skal samles i en ekstrakt. Landsretspræsidenterne og præsidenten for Sø- og Handelsretten kan endvidere efter forhandling med Advokatrådet fastsætte regler om udformning af ekstrakter.
 
7. I § 10, stk. 1, 1. pkt., § 12, stk. 2, 1. pkt., § 13, stk. 1, § 19, stk. 1 og stk. 3, 1. pkt., § 32, stk. 4, 1. pkt., § 33 a, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 53, § 58, stk. 2, 1. pkt., § 79, stk. 1, § 273, nr. 1, og § 357, stk. 4, 1. pkt., udgår »(på Bornholm dommeren)«.
   
§ 735. Forsvareren beskikkes af rettens præsident (på Bornholm af dommeren). Sagerne bør så vidt muligt fordeles mellem de antagne forsvarere efter omgang; ønsker sigtede en bestemt person beskikket og oplyser, at denne er villig, bør han i reglen beskikkes uden hensyn til den regelmæssige omgang, forudsat at ingen lovlig hindring er for hånden.
Stk. 2. ---
 
17. I § 57, stk. 1, 1. pkt., § 334, stk. 1, 1. pkt., og § 735, stk. 1, 1. pkt., udgår »(på Bornholm af dommeren)«.
   
§ 791 a. Politiet kan foretage fotografering eller iagttagelse ved hjælp af kikkert eller andet apparat af personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted (observation), såfremt
1) indgrebet må antages at være af væsentlig betydning for efterforskningen, og
2) efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængselsstraf.
Stk. 2. ---
  
Stk. 3. Observation af personer, der befinder sig i en bolig eller andre husrum, ved hjælp af fjernbetjent eller automatisk virkende tv-kamera, fotografiapparat eller lignende apparat eller ved hjælp af apparat, der anvendes i boligen eller husrummet, må dog kun foretages, såfremt
1) der er bestemte grunde til at antage, at bevis i sagen kan opnås ved indgrebet,
2) indgrebet må antages at være af afgørende betydning for efterforskningen,
  
3) efterforskningen angår en lovovertrædelse, der efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover, en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitler 12 eller 13 eller en overtrædelse af straffelovens §§ 124, stk. 2, 125, 127, stk. 1, 193, stk. 1, 266, 281, 289 eller en overtrædelse af udlændingelovens § 59, stk. 7, nr. 1-5, og
4) efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, som har medført eller som kan medføre fare for menneskers liv eller velfærd eller for betydelige samfundsværdier.
Stk. 4-8. ---
 
19. I § 791 a, stk. 3, nr. 3, ændres », 281, 289« til: »eller 281«.
   
§ 791 b. Aflæsning af ikke offentligt tilgængelige oplysninger i et informationssystem ved hjælp af programmer eller andet udstyr (dataaflæsning) kan foretages, såfremt
1) der er bestemte grunde til at antage, at informationssystemet anvendes af en mistænkt i forbindelse med planlagt eller begået kriminalitet som nævnt i nr. 3,
2) indgrebet må antages at være af afgørende betydning for efterforskningen, og
  
3) efterforskningen angår en lovovertrædelse, som efter loven kan straffes med fængsel i 6 år eller derover, en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13 eller en overtrædelse af § 289.
Stk. 2-4. ---
 
20. I § 791 b, stk. 1, nr. 3, ændres », en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13 eller en overtrædelse af § 289« til: »eller en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13«.