Skriftlig fremsættelse (28. marts
2008)
Skatteministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
(Lovforslag nr. L 162).
Dette lovforslag er et led i udmøntningen af den
aftale, som regeringspartierne sammen med Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Ny Alliance har indgået om en jobplan,
som vil skaffe mere arbejdskraft i Danmark.
Der er hårdt brug for flere hænder og hoveder
på det danske arbejdsmarked. Det skal gøres lettere og
mere attraktivt for højtuddannede og højt
kvalificerede medarbejdere at opholde sig i længere tid i
Danmark. Derfor foreslår regeringen at forbedre den
særlige skatteordning for forskere og
nøglemedarbejdere, der rekrutteres i udlandet.
Den særlige skatteordning giver mulighed for at arbejde
her i landet på særlige skattevilkår i form af
bruttobeskatning på 25 pct. + arbejdsmarkedsbidrag i indtil
tre år, men når de tre år er gået, er der
risiko for, at mange vil forlade Danmark igen.
Den særlige skatteordning har i mange tilfælde et
for kort perspektiv for udenlandske forskere og
nøglemedarbejdere, som skal vælge, om de vil flytte
til Danmark. Desuden sker rekrutteringen for forskeres vedkommende
ofte i forlængelse af kortere ophold som
gæsteundervisere eller lignende, hvor der er indtrådt
fuld eller begrænset skattepligt til Danmark. Sådanne
forskere vil ikke i øjeblikket kunne gøre brug af den
særlige skatteordning, hvilket ikke er
hensigtsmæssigt.
Regeringen foreslår derfor en justering af den
særlige skatteordning, således at det bliver muligt at
vælge mellem bruttobeskatning med 25 pct. i tre år
eller en bruttobeskatning på 33 pct. i fem år.
Regeringen foreslår desuden, at forskere fremover skal kunne
gøre brug af ordningen, selvom de har været
skattepligtige til Danmark af lønindkomst i forbindelse med
kortere ophold som gæsteundervisere og lign. på et
universitet eller en anden forskningsinstitution inden for de
seneste tre år.
Desuden foreslås forskellige tekniske justeringer af
ordningen.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser, og det har ikke EU-retlige konsekvenser. Lovforslaget
skønnes at medføre et årligt provenutab i
størrelsesordenen 10 mio. kr.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagets
bemærkninger, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets
velvillige behandling.