L 161 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af kildeskatteloven og skatteforvaltningsloven.
(Konsekvensændringer som følge af lov om skattenedslag
for seniorer).
Fremsat den 28. marts 2008 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
lov om ændring af kildeskatteloven og
skatteforvaltningsloven
(Konsekvensændringer som følge
af lov om skattenedslag for seniorer)
§ 1
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1086 af 14. november 2005, som ændret bl.a. ved
§ 3 i lov nr. 1577 af 20. december 2006, § 2 i
lov nr. 538 af 6. juni 2007 og senest ved § 5 i lov nr.
1534 af 19. december 2007, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 60, stk. 1,
indsættes som litra k :
»k) Nedslag
efter lov om skattenedslag for seniorer.«
2. I
§ 60, stk. 2,
indsættes efter »litra c-f«: »og litra
k«.
3. I
§ 62, stk. 2,
indsættes som 4. pkt.:
»Der ydes ingen godtgørelse af et
beløb, som modsvares af nedslaget efter lov om skattenedslag
for seniorer.«
§ 2
I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 907 af 28. august 2006, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 345 af 18. april
2007 og senest ved § 37 i lov nr. 523 af 6. juni 2007,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 1 nr. 3,
ændres »4-9« til: »4-10«.
2. I
§ 5, stk. 1,
indsættes efter nr. 9 som nyt nummer:
»10)
Afgørelser efter § 13 i lov om skattenedslag for
seniorer.«
3. I
§ 5, stk. 2 og 3, ændres »2-9« til:
»2-10«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance indgik den 28.
februar 2008 en aftale om en jobplan, som skal skaffe mere
arbejdskraft i Danmark.
Dette lovforslag indeholder forslag til de ændringer af
skattelovgivningen, der er en følge af det samtidig
fremsatte forslag til lov om skattenedslag for seniorer, der
udmønter den del af jobplanen, der vedrører et
særligt skattenedslag til 64-årige i arbejde på
op til 100.000 kr. Der er redegjort nærmere om baggrunden for
lovgivningsinitiativet i de almindelige bemærkninger til
dette lovforslag.
2. Lovforslagets hovedindhold
Det foreslås,
- at
kildeskattelovens § 60 udbygges således, at
nedslaget indgår i skatteberegningen på borgerens
årsopgørelser for de indkomstår, hvori denne
fylder henholdsvis 64 og 65 år,
- at der ikke ydes
godtgørelse af et beløb, som modsvares af nedslaget
efter lov om skattenedslag for seniorer,
- at det bliver
muligt for en borger at kunne påklage en afgørelse,
som SKAT har truffet efter § 13 i lov om skattenedslag
for seniorer om, hvorvidt denne indtil videre opfylder
betingelserne for skattenedslag, til skatteankenævnet, og
- at det
tilsvarende bliver muligt at påklage et bindende svar om et
sådant spørgsmål til skatteankenævnet.
3. Beskrivelse af lovforslagets
enkelte elementer
3.1. Indregning af skattenedslaget i
slutskatten - § 1, nr. 1
Efter kildeskattelovens § 60, stk. 1, modregnes
en række nærmere angivne beløb i den slutskat,
der for et år udskrives for den skattepligtige. Det drejer
sig bl.a. om foreløbige skattebeløb, som er indeholdt
i A-indkomst, der skal medregnes ved den skattepligtiges
ansættelse til slutskat (litra a).
Det foreslås, at der i § 60, stk. 1,
indsættes et nyt litra - litra k - hvorefter nedslaget efter
lov om skattenedslag for seniorer modregnes i slutskatten.
Nedslaget indgår således ved opgørelsen af
skatteyderens indkomstskat. Ændres indkomstskatten, kan
nedslaget blive større, mindre eller gå i nul, idet
der er tale om en nettoudbetaling korrigeret for eventuel restskat,
ligesom en ændret indkomstskat kan medføre, at
skatteyderen får en restskat, herunder som følge af et
tidligere beregnet nedslag, som skatteyderen ikke har været
berettiget til. I den situation følger det af de almindelige
regler, at der beregnes et procenttillæg på 7 pct.,
selv om det under § 1, nr. 3, foreslås, at der ikke
ydes procentgodtgørelse af nedslaget.
3.2. Indregning af skattenedslaget i
slutskatten ved forskudt indkomstår - § 1, nr.
2
Efter kildeskattelovens § 60, stk. 2, modregnes
for personer, der anvender et andet indkomstår end
kalenderåret, de beløb, som er nævnt i
§ 60, stk. 1, litra c - f. Endvidere modregnes
foreløbige skattebeløb, som i løbet af det
kalenderår, som indkomståret træder i stedet for,
er indeholdt i A-indkomst (litra a) eller har skullet indbetales
efter § 68 (litra b).
Det foreslås, at der i bestemmelsen i § 60,
stk. 2, også indsættes en henvisning til den
foreslåede bestemmelse i litra k til § 60,
stk. 1, jf. forslaget under § 1, nr. 1. Herved vil
skattenedslaget også indgå i beregningen af slutskatten
for personer, der anvender et andet indkomstår end
kalenderåret.
3.3. Ingen godtgørelse ved
tilbagebetaling af overskydende skat af beløb, der modsvares
af skattenedslaget - § 1, nr. 3
Efter kildeskattelovens § 62, stk. 2, ydes der
ved tilbagebetaling af overskydende skat som hovedregel den
skattepligtige en godtgørelse på 2 pct. af
beløbet. I det omfang dette modsvares af beløb, der
er indbetalt efter § 59, ydes der dog ingen
godtgørelse.
Efter § 59 kan den skattepligtige indbetale
foreløbig skat ud over, hvad der er indeholdt i A-indkomst
eller opkrævet ved skattebillet. Sådan indbetaling kan
også foretages efter udløbet af indkomståret,
men ikke senere end den 1. juli i året efter
indkomståret. Indbetaling efter den 15. marts i året
efter indkomståret, kan ikke overstige 40.000 kr.
Efter § 59, 4. pkt., gælder, at i det omfang
de samlede indbetalinger efter indkomstårets udløb
eller udløbet af det kalenderår, som
indkomståret træder i stedet for, overstiger 40.000
kr., skal den skattepligtige betale et tillæg på 2 pct.
Tillægget anses for indeholdt i indbetalingen og fragår
heri, inden indbetalingen godskrives den skattepligtige efter
§ 60, stk. 1.
Det foreslås, at der i slutningen af § 62,
stk. 2, indsættes et nyt punktum, hvorefter der ikke
ydes godtgørelse af et beløb, som modsvares af
nedslaget efter lov om skattenedslag for seniorer. Dermed forholdes
der teknisk set på samme måde som ved frivillig
indbetaling efter § 59.
3.4. Klage til
skatteankenævnene over bindende svar om, hvorvidt
betingelserne for skattenedslag indtil videre er opfyldt -
§ 2, nr. 1
Efter § 13 i forslaget til lov om skattenedslag for
seniorer kan SKAT efter anmodning træffe afgørelse om,
hvorvidt en person indtil videre og til og med det seneste
indkomstår opfylder betingelserne i loven. Det gælder
dog ikke kravet om fuldtidsbeskæftigelse efter § 4,
som ATP træffer afgørelse om. Har personen arbejdet i
udlandet, forudsættes det, at personen fremlægger
dokumentation for sin beskæftigelse i udlandet.
Træffer SKAT en afgørelse efter § 13,
vil SKAT kunne ændre denne, hvis det efterfølgende
viser sig, at den er forkert.
En person, som ønsker at have sikkerhed for, at SKAT
ikke ændrer sin afgørelse, hvis den senere viser sig
at være forkert, kan derfor ønske at få SKATs
stillingtagen i form af et bindende svar.
Dette vil allerede være muligt efter de gældende
regler om bindende svar i skatteforvaltningslovens § 21,
og efter skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr.
1, vil der være adgang til at påklage sådanne
bindende svar til Landsskatteretten.
Det forekommer imidlertid hensigtsmæssigt, at en person
også får mulighed for at påklage et bindende svar
om, hvorvidt skattenedslagsbetingelserne indtil videre er opfyldt,
til skatteankenævnet. Det bemærkes, at
afgørelser, som kan påklages til
skatteankenævnet efter skatteforvaltningslovens § 5
- bortset fra afgørelser om forskudsregistrering - i stedet
efter klagerens valg kan påklages til Landsskatteretten efter
§ 11, stk. 1, nr. 1.
Da bindende svar om, hvorvidt skattenedslagsbetingelserne
indtil videre er opfyldt, ikke falder ind under nogle af de typer
af bindende svar, som skatteankenævnene i dag kan
klagebehandle efter skatteforvaltningslovens § 5,
stk. 1, nr. 3, er der behov for at justere denne
bestemmelse.
Det foreslås derfor, at der i § 5,
stk. 1, nr. 3, som omhandler klage over bindende svar,
indsættes en henvisning til det foreslåede, nye nr. 10
i § 5, stk. 1, jf. nærmere om denne
bestemmelse i bemærkningerne til § 2, nr. 2,
nedenfor.
Henvisningen til nr. 10 i § 5, stk. 1, nr. 3,
vil herefter betyde, at en borger vil kunne påklage et
bindende svar, som SKAT har afgivet vedrørende
§ 13 i lov om skattenedslag for seniorer, til
skatteankenævnet.
Med forslaget sikres det, at personer, som har fået et
bindende svar på, hvorvidt de indtil videre opfylder
betingelserne for skattenedslag, kan påklage det bindende
svar til skatteankenævnet, og således ikke er tvunget
til at gå til Landskatteretten for at få det bindende
svar prøvet. Hermed sikres personens retsposition.
3.5. Klage til
skatteankenævnene over afgørelser om, hvorvidt
betingelserne for skattenedslag indtil videre er opfyldt -
§ 2, nr. 2
Efter § 13 i forslaget til lov om skattenedslag for
seniorer kan SKAT efter anmodning træffe afgørelse om,
hvorvidt en person indtil videre og til og med det seneste
indkomstår opfylder betingelserne i lov om skattenedslag for
seniorer. Det gælder dog ikke kravet om
fuldtidsbeskæftigelse efter lovens § 4. Har
personen arbejdet i udlandet forudsættes det, at personen
fremlægger dokumentation for sin beskæftigelse i
udlandet, jf. lovens § 6.
En sådan afgørelse vil efter
skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr. 1, kunne
påklages til Landsskatteretten.
Forslaget går ud på at gøre det muligt for
borgeren i stedet at kunne påklage afgørelsen til
skatteankenævnet.
Forslaget går ud på, at der i
skatteforvaltningslovens § 5, stk. 1, som omhandler
påklage af afgørelser til skatteankenævnene
indsættes et nyt nr. 10, som henviser til afgørelser
efter § 13 i lov om skattenedslag for seniorer.
Med forslaget sikres det, at det bliver muligt for en borger,
der efter anmodning har fået en afgørelse efter
§ 13 i lov om skattenedslag for seniorer, at kunne
påklage afgørelsen til skatteankenævnet i stedet
for til Landsskatteretten, hvilket styrker dennes
retsstilling.
3.6. Konsekvensændringer som
følge af § 2, nr. 1 og 2 - § 2, nr.
3
Efter skatteforvaltningslovens § 5, stk. 2, kan
afgørelser, som kan påklages til
skatteankenævnet efter stk. 1, nr. 2-9, efter klagerens
valg i stedet påklages til Landsskatteretten efter
§ 11, stk. 1, nr. 1.
Efter § 5, stk. 3, kan afgørelser, som
er påklaget til skatteankenævnet efter stk. 1, nr.
2-9, efter klagerens valg påklages til Landsskatteretten
efter § 11, stk. 1, nr. 1, hvis nævnet ikke
har truffet afgørelse i sagen senest 3 måneder efter,
at klagen er modtaget.
Forslaget indeholder en redaktionel ændring, hvorefter
klager over afgørelser efter § 13 i lov om
skattenedslag for seniorer samt bindende svar herom også
omfattes af bestemmelserne i § 5, stk. 2 og 3.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Der henvises herom til bemærkningerne om de
økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
i det samtidig hermed fremsatte forslag til lov om skattenedslag
for seniorer.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Der henvises herom til bemærkningerne om de
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
i det samtidig fremsatte forslag til lov om skattenedslag for
seniorer.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen nævneværdige konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter. Der henvises i
øvrigt til bemærkninger om forholdet til EU-retten i
det samtidig fremsatte forslag til lov om skattenedslag for
seniorer.
9. Høring
Forslaget sendes samtidig med fremsættelsen til
høring sammen med forslaget til lov om skattenedslag for
seniorer.
10. Sammenfattende skema
Sammenfatning af lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Der henvises til bemærkningerne i
forslaget til lov om skattenedslag for seniorer. | Der henvises til bemærkningerne i
forslaget til lov om skattenedslag for seniorer. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Der henvises til bemærkningerne i
forslaget til lov om skattenedslag for seniorer. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Der henvises til bemærkningerne i
forslaget til lov om skattenedslag for seniorer. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen nævneværdige. | Ingen nævneværdige. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 22 i bekendtgørelse nr. 1524 af 14.
december 2006 om arbejdsmarkedsbidrag, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 827 af 4. juli 2007, foretager SKAT for
lønmodtagere og honorarmodtagere, en beregning af
arbejdsmarkedsbidraget på grundlag af de oplysninger, der er
indgået i skatteansættelsen i forbindelse med den
skattemæssige årsopgørelse.
Efter bekendtgørelsens § 23 modregnes
indeholdte og foreløbigt opkrævede
arbejdsmarkedsbidrag i de endeligt opgjorte bidrag. Resterende
bidrag indbetales til SKAT efter reglerne i § 13 i lov om
arbejdsmarkedsbidrag. Der foretages modregning i overskydende skat
m.v. efter reglerne i kildeskattelovens § 62,
stk. 3, 3. pkt., § 62 A, stk. 3, 3. pkt., og
§ 62 A, stk. 4, 2. pkt.
Overskydende bidrag tilbagebetales til den bidragspligtige
efter samme regler som for overskydende skat omfattet af
kildeskattelovens § 62, stk. 3, idet der dog ikke
ydes godtgørelse som omhandlet i kildeskattelovens
§ 62, stk. 2. Der foretages modregning for restskat
m.v. efter § 15, stk. 1, 3. pkt., i lov om
arbejdsmarkedsbidrag. Efter denne bestemmelse skal der - hvis der
er indbetalt bidrag med et for stort beløb - foretages
modregning i eventuel uforfalden restskat efter kildeskattelovens
§ 61, stk. 3 - 6, og § 62 A, stk. 1,
1. og 3. pkt., samt eventuelle tilbagebetalingspligtige
beløb efter kildeskattelovens § 62 A, stk. 2,
forinden beløbet udbetales til den bidragspligtige. Der
foretages dog ikke modregning i uforfalden restskat, hvis det vil
berøre en overførsel af restskat til det
følgende år, der er sket efter kildeskattelovens
§ 61, stk. 3.
Efter kildeskattelovens § 60, stk. 1, modregnes
en række nærmere angivne beløb i den slutskat,
der for et år udskrives for den skattepligtige, med
tillæg af eventuel overført restskat m.v. efter
§ 61, stk. 3, og efter fradrag af eventuelt
overført beløb efter § 62 C, stk. 2,
2. pkt. Det drejer sig bl.a. om foreløbige
skattebeløb, som er indeholdt i A-indkomst, der skal
medregnes ved den skattepligtiges ansættelse til slutskat
(litra a).
Det foreslås, at der indsættes et nyt litra -
litra k - i § 60, stk. 1, hvorefter nedslaget efter
lov om skattenedslag for seniorer modregnes i slutskatten. Der
henvises i øvrigt til afsnit 3.1. i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Efter kildeskattelovens § 60, stk. 2, modregnes
for personer, der anvender et andet indkomstår end
kalenderåret, de beløb, som er nævnt i
§ 60, stk. 1, litra c - f. Endvidere modregnes
foreløbige skattebeløb, som i løbet af det
kalenderår, som indkomståret træder i stedet for,
er indeholdt i A-indkomst (litra a) eller har skullet indbetales
efter § 68 (litra b).
Det foreslås, at der i bestemmelsen i § 60,
stk. 2, også indsættes en henvisning til den
foreslåede bestemmelse i litra k til § 60,
stk. 1, jf. forslaget under § 1, nr. 1.
Til nr. 3
Efter kildeskattelovens § 62, stk. 2, ydes der
ved tilbagebetaling af overskydende skat den skattepligtige en
godtgørelse på 2 pct. af beløbet. I det omfang
dette modsvares af beløb, der er indbetalt efter
§ 59, ydes ingen godtgørelse. Der ydes dog
godtgørelse af overskydende skat, der modsvares af
beløb, hvoraf der er betalt tillæg efter
§ 59, 4. pkt.
Efter § 59 kan den skattepligtige indbetale
foreløbig skat ud over, hvad der er indeholdt i A-indkomst
eller opkrævet ved skattebillet. Sådan indbetaling kan
også foretages efter udløbet af indkomståret,
men ikke senere end den 1. juli i året efter
indkomståret. Indbetaling efter den 15. marts i året
efter indkomståret, kan ikke overstige 40.000 kr.
Efter § 59, 4. pkt., gælder, at i det omfang
de samlede indbetalinger efter indkomstårets udløb
eller udløbet af det kalenderår, som
indkomståret træder i stedet for, jf. § 90,
overstiger 40.000 kr., skal den skattepligtige betale et
tillæg på 2 pct. Tillægget anses for indeholdt i
indbetalingen og fragår heri, inden indbetalingen godskrives
den skattepligtige efter § 60, stk. 1, litra
e.
Det foreslås, at der i slutningen af § 62,
stk. 2, indsættes et nyt punktum, der fastslår, at
der ikke ydes godtgørelse af et beløb, som modsvares
af nedslaget efter lov om skattenedslag for seniorer. Dermed
forholdes der teknisk set på samme måde som ved
frivillig indbetaling efter § 59.
Til § 2
Til nr. 1
Efter skatteforvaltningslovens § 21 kan enhver hos
SKAT få et bindende svar på spørgsmål om
den skattemæssige virkning for spørgeren af en
disposition, når told- og skatteforvaltningen i øvrigt
har kompetence til at afgøre spørgsmålet. Det
kan være om en disposition, som spørgeren har
foretaget eller påtænker at foretage.
Efter skatteforvaltningslovens § 25 er et bindende
svar bindende for skattemyndighederne i forhold til
spørgeren ved behandlingen af det beskrevne forhold i 5
år. Det kan dog i svaret bestemmes, at svaret kun skal
være bindende i en kortere periode.
Efter skatteforvaltningslovens § 5, stk. 1, nr.
3, afgør skatteankenævnene klager over SKATs
afgørelser vedrørende bindende svar for fysiske
personer og dødsboer, som angår:
-
Forskudsregistrering af indkomst (nr. 1).
- Ansættelse
af indkomstskat (nr. 2).
- Ansættelse
af underskud eller tab, der kun kan modregnes i skattepligtig
indkomst fra kilder af samme art, som underskuddet eller tabet
vedrører (nr. 4).
- Ansættelse
af ejendomsværdiskat (nr. 5).
- Beregning af
passivposter efter boafgiftslovens § 13 a, der ikke
vedrører værdiansættelse efter boafgiftslovens
§ 12 (nr. 6).
- Beregning af
passivposter efter kildeskattelovens § 33 D (nr. 7).
- Ansættelse
af anskaffelsessummer m.v. opgjort efter skattekontrollovens
§ 3 C, stk. 8, 11 og 13, for fysiske personer
og dødsboer (nr. 8).
- Behandling af
anmodninger efter skattekontrollovens § 3 C,
stk. 3, 4. pkt., stk. 5, stk. 11, 5. pkt., og
stk. 13, 4. pkt., for fysiske personer og dødsboer
(9).
Efter skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1,
nr. 1, afgør Landsskatteretten klager over SKATs
afgørelser.
Ifølge § 13 i forslaget til lov om
skattenedslag for seniorer kan SKAT efter anmodning træffe
afgørelse om, hvorvidt en person indtil videre og til og med
det seneste indkomstår opfylder betingelserne i loven. Det
gælder dog ikke kravet om fuldtidsbeskæftigelse efter
§ 4, som ATP træffer afgørelse om. Har
personen arbejdet i udlandet forudsættes det, at personen
fremlægger dokumentation for sin beskæftigelse i
udlandet.
Træffer SKAT en sådan afgørelse, vil SKAT
kunne ændre denne, hvis det efterfølgende viser sig,
at den er forkert.
En person, som ønsker at have sikkerhed for, at SKAT
ikke ændrer sin afgørelse, hvis den senere viser sig
at være forkert, kan derfor ønske at få SKATs
stillingtagen i form af et bindende svar.
Dette vil allerede efter de gældende regler i
§ 21 være muligt og efter skatteforvaltningslovens
§ 11, stk. 1, nr. 1, vil der være adgang til
at påklage sådanne bindende svar til
Landsskatteretten.
Det forekommer imidlertid hensigtsmæssigt, at en person
også får mulighed for at påklage et bindende svar
om, hvorvidt skattenedslagsbetingelserne foreløbigt er
opfyldt, til skatteankenævnet. Det bemærkes som
nævnt, at afgørelser, som kan påklages til
skatteankenævnet efter § 5 - bortset fra
afgørelser om forskudsregistrering - i stedet efter
klagerens valg kan påklages til Landsskatteretten efter
§ 11, stk. 1, nr. 1.
Da bindende svar, om hvorvidt skattenedslagsbetingelserne
indtil videre er opfyldt, ikke falder ind under nogle af de typer
af bindende svar, som skatteankenævnene i dag kan
klagebehandle efter § 5, stk. 1, nr. 3, er der behov
for at justere denne bestemmelse.
Det foreslås derfor, at der i § 5,
stk. 1, nr. 3, som omhandler klage over bindende svar,
indsættes en henvisning til det foreslåede, nye nr. 10
i § 5, stk. 1, jf. nærmere om denne
bestemmelse i bemærkningerne til § 2, nr. 2,
nedenfor.
Henvisningen til nr. 10 i § 5, stk. 1, nr. 3,
vil herefter betyde, at en borger vil kunne påklage et
bindende svar, som SKAT har afgivet vedrørende
§ 13 i lov om skattenedslag for seniorer, til
skatteankenævnet.
Til nr. 2
Efter § 13 i forslaget til lov om skattenedslag for
seniorer kan SKAT efter anmodning træffe afgørelse om,
hvorvidt en person indtil videre og til og med det seneste
indkomstår opfylder betingelserne i lov om skattenedslag for
seniorer. Det gælder dog ikke kravet om
fuldtidsbeskæftigelse efter lovens § 4. Har
personen arbejdet i udlandet forudsættes det, at personen
fremlægger dokumentation for sin beskæftigelse i
udlandet, jf. lovens § 6.
En sådan afgørelse vil efter
skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr. 1, kunne
påklages til Landsskatteretten.
Forslaget går ud på at gøre det muligt for
borgeren i stedet at kunne påklage afgørelsen til
skatteankenævnet.
Bestemmelsen i § 5, stk. 1, angår de
typer af sager, som skatteankenævnene kan klagebehandle.
Bestemmelsen er nærmere omtalt i bemærkningerne til
§ 2, nr. 1.
Forslaget går ud på, at der indsættes et nyt
nr. 10 i skatteforvaltningslovens § 5, stk. 1, som
henviser til afgørelser efter § 13 i lov om
skattenedslag for seniorer.
Til nr. 3
Efter skatteforvaltningslovens § 5, stk. 2, kan
afgørelser, som kan påklages til
skatteankenævnet efter stk. 1, nr. 2-9, efter klagerens
valg i stedet påklages til Landsskatteretten efter
§ 11, stk. 1, nr. 1.
Efter § 5, stk. 3, kan afgørelser, som
er påklaget til skatteankenævnet efter stk. 1, nr.
2-9, efter klagerens valg påklages til Landsskatteretten
efter § 11, stk. 1, nr. 1, hvis nævnet ikke
har truffet afgørelse i sagen senest 3 måneder efter,
at klagen er modtaget.
Om de typer af sager, som er omfattet af § 5,
stk. 1, nr. 2-9, henvises til de særlige
bemærkninger til forslaget i § 2, nr. 1.
Forslaget indeholder en redaktionel ændring, hvorefter
klager over afgørelser efter § 13 i lov om
skattenedslag for seniorer samt bindende svar herom også
omfattes af bestemmelserne i § 5, stk. 2 og 3.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008. Forslaget under § 2 får virkning for klager
over afgørelser efter § 13 i lov om skattenedslag
for seniorer eller bindende svar herom, der indgives til
klageinstansen den 1. juli 2008 eller senere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
regler
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1086 af 14. november 2005, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1577 af 20. december
2006, § 2 i lov nr. 538 af 6. juni 2007 og senest ved
§ 5 i lov nr. 1534 af 19. december 2007, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 60.
I den slutskat, der for et år udskrives for den
skattepligtige, med tillæg af eventuel overført
restskat m.v. efter § 61, stk. 3, og efter fradrag
af eventuelt overført beløb efter § 62 C,
stk. 2, 2. pkt., modregnes nedennævnte beløb
vedrørende samme år: | | |
a) Foreløbige skattebeløb,
som er indeholdt i A-indkomst, der skal medregnes ved den
skattepligtiges ansættelse til slutskat. | | |
b) Foreløbige skattebeløb,
som har skullet indbetales efter § 68. | | |
c) Foreløbige skattebeløb,
som har skullet betales i henhold til skattebillet. | | |
d) De i § 67, stk. 1, 1.
pkt., nævnte beløb. | | |
e) Beløb, som den skattepligtige
har indbetalt i henhold til § 59. | | |
f) Beløb efter
virksomhedsskattelovens § 10, stk. 3, 2. pkt.,
§ 13, stk. 1, 3. pkt., og § 22 b,
stk. 5. | | |
g) Beløb efter personskattelovens
§ 8 a, stk. 5. | | |
h) Foreløbige skatteløb, som
Belgien, Luxembourg eller Østrig har indeholdt efter artikel
11 i direktiv 2003/48/EF om beskatning af indtægter fra
opsparing i form af rentebetalinger, eller som lande, der ikke er
medlem af EU, eller områder uden for EU, der er tilknyttet
Holland eller Det Forenede Kongerige, har indeholdt efter aftaler
eller andre ordninger vedrørende dette direktiv. | | |
i) Beløb, der er indbetalt som
acontoskat efter afskrivningslovens § 40 C,
stk. 8-10. | | |
j) Beløb efter § 10 A,
stk. 2, i lov om en arbejdsmarkedsfond. | | |
| | 1. I
§ 60, stk. 1, indsættes som litra k: |
| | »k) Nedslag efter lov om
skattenedslag for seniorer.« |
| | |
Stk. 2.
For personer, der anvender et andet indkomstår end
kalenderåret, modregnes de i stk. 1, litra c-f
nævnte beløb samt | | 2. I
§ 60, stk. 2, indsættes efter »litra
c-f«: »og litra k«. |
a) foreløbige skattebeløb,
som i løbet af det kalenderår, som indkomståret
træder i stedet for, er indeholdt i A-indkomst, | | |
b) foreløbige skattebeløb,
som i løbet af det kalenderår, som indkomståret
træder i stedet for, har skullet indbetales efter
§ 68. | | |
Stk. 3 - 4
... | | |
| | |
§ 62.
Det beløb, hvormed slutskatten med tillæg af eventuel
overført restskat m.v. efter § 61, stk. 3, og
efter fradrag af eventuelt overført beløb efter
§ 62 C, stk. 2, 2. pkt., måtte være
mindre end de foreløbige skatter, der modregnes efter
§ 60, benævnes »overskydende
skat«. | | |
Stk. 2.
Ved tilbagebetaling af overskydende skat ydes der den
skattepligtige en godtgørelse på 2 pct. af
beløbet. I det omfang dette modsvares af beløb, der
er indbetalt efter § 59, ydes ingen godtgørelse.
Der ydes dog godtgørelse af overskydende skat, der modsvares
af beløb, hvoraf der er betalt tillæg efter
§ 59, 4. pkt. | | 3. I
§ 62, stk. 2, indsættes som 4. pkt.: »Der ydes ingen godtgørelse
af et beløb, som modsvares af nedslaget efter lov om
skattenedslag for seniorer.« |
Stk. 3.
Tilbagebetaling af overskydende skat med godtgørelse efter
stk. 2 sker i tiden fra den 1. marts til den 1. oktober i
året efter indkomståret. Der tilkommer den
skattepligtige en rente svarende til renten i henhold til
§ 7, stk. 2, i lov om opkrævning af skatter og
afgifter m.v. med tillæg af 0,4 procentpoint pr.
påbegyndt måned fra den 1. oktober at regne, hvis
tilbagebetaling sker efter denne dato. Inden tilbagebetaling finder
sted, modregnes eventuelle restancer af personlig skat med
påløbne morarenter og eventuelle uforfaldne bidrag
efter lov om en arbejdsmarkedsfond § 15, stk. 1, 1.
og 2. pkt. | | |
| | |
| | § 2 |
| | I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 907 af 28. august 2006, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 345 af 18. april
2007 og senest ved § 37 i lov nr. 523 af 6. juni 2007,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 5.
Skatteankenævnene afgør klager over told- og
skatteforvaltningens afgørelser vedrørende fysiske
personer og dødsboer om: | | |
1) Forskudsregistrering af indkomst. | | |
2) Ansættelse af indkomstskat. | | |
3) Bindende svar efter kapitel 8, for
så vidt angår spørgsmål som nævnt i
nr. 1, 2 og 4-9. | | 1. I
§ 5, stk. 1 nr. 3, ændres »4-9«
til: »4-10«. |
4) Ansættelse af underskud eller
tab, der kun kan modregnes i skattepligtig indkomst fra kilder af
samme art, som underskuddet eller tabet vedrører. | | |
5) Ansættelse af
ejendomsværdiskat. | | |
6) Beregning af passivposter efter
boafgiftslovens § 13 a, der ikke vedrører
værdiansættelse efter boafgiftslovens
§ 12. | | |
7) Beregning af passivposter efter
kildeskattelovens § 33 D. | | |
8) Ansættelse af anskaffelsessummer
m.v. opgjort efter skattekontrollovens § 3 C,
stk. 8, 11 og 13, for fysiske personer og
dødsboer. | | |
9) Behandling af anmodninger efter
skattekontrollovens § 3 C, stk. 3, 4. pkt.,
stk. 5, stk. 11, 5. pkt., og stk. 13, 4. pkt., for
fysiske personer og dødsboer. | | |
| | 2. I
§ 5, stk. 1, indsættes efter nr. 9 som nyt
nummer: |
| | »10) Afgørelser efter
§ 13 i lov om skattenedslag for seniorer.« |
Stk. 2.
Afgørelser, som kan påklages til
skatteankenævnet efter stk. 1, nr. 2-9, kan efter
klagerens valg i stedet påklages til Landsskatteretten efter
§ 11, stk. 1, nr. 1. | | |
Stk. 3.
Afgørelser, som er påklaget til skatteankenævnet
efter stk. 1, nr. 2-9, kan efter klagerens valg påklages
til Landsskatteretten efter § 11, stk. 1, nr. 1,
hvis nævnet ikke har truffet afgørelse i sagen senest
3 måneder efter, at klagen er modtaget. | | 3. I
§ 5, stk. 2 og 3, ændres »2-9«
til: »2-10« . |
| | |
| | § 3 |
| | Loven træder i kraft den 1. juli
2008 |