Skatteministeren (Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
(Lovforslag nr. L 160).
Forslag til lov om ændring af
kildeskatteloven og skatteforvaltningsloven
(Konsekvensændringer som følge af lov om skattenedslag
for seniorer)
(Lovforslag nr. L 161).
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk
Folkeparti, Ny Alliance og Det Radikale Venstre indgik den 28.
februar 2008 en aftale om en jobplan, som skal skaffe mere
arbejdskraft i Danmark.
Dette lovforslag udmønter den del af jobplanen, der
vedrører et særligt skattenedslag til 64-årige i
arbejde på op til 100.000 kr.
For at øge beskæftigelsen blandt seniorer
foreslås indført et særligt skattenedslag
på op til 100.000 kr. for 64-årige i arbejde, der har
arbejdet fuld tid, siden de var 60 år. Hensigten er at give
dem, der overvejer at forlade arbejdsmarkedet, før de bliver
65 år, en større økonomisk tilskyndelse til at
blive længere på arbejdsmarkedet.
Skattenedslaget, der gives i form af tilbagebetaling af en del
af arbejdsmarkedsbidraget, ydes til 64-årige i arbejde, der
som udgangspunkt har været fuldtidsbeskæftigede siden
de var 60 år - dog med mulighed for korterevarende ledighed.
Tilbagebetalingen, der beregnes af grundlaget for
arbejdsmarkedsbidraget, kan højest udgøre 100.000 kr.
(2008-niveau).
Med henblik på at målrette ordningen
foreslås tilbagebetalingen forbeholdt personer med en
gennemsnitlig årlig arbejdsindkomst fra 57 til 59 års
alderen på under 550.000 kr. (2008-niveau).
For at sikre, at tilbagebetalingen udbetales til
64-årige i beskæftigelse gælder endvidere
særlige krav til indkomsten i de to år, hvor
vedkommende fylder 64 og 65 år.
Der foreslås, at ordningen er midlertidig, således
at den gælder for personer, der fylder 64 år i perioden
2010-2016. Det betyder, at personer, der er fyldt 60 år 1.
januar 2006 eller senere, har mulighed for at blive berettiget til
at få tilbagebetalt en del af deres arbejdsmarkedsbidrag.
Personer, der fylder 60 år i 2012, er sidste årgang,
der er omfattet af ordningen.
Samtidig med fremsættelsen af dette lovforslag
fremsættes et forslag, der indeholder konsekvenser af
forslaget for dele af skattelovgivningen, jf. forslag til lov om
ændring af kildeskatteloven og skatteforvaltningsloven
(Konsekvensændringer som følge af lov om skattenedslag
for seniorer).
Lovforslaget skønnes samlet set ikke at belaste statens
finanser, når der tages hensyn til de afledte effekter i form
af højere arbejdsudbud.
Forslaget skønnes at medføre et umiddelbart
provenutab (ved uændret adfærd) i
størrelsesordenen 0,3 mia. kr. vedrørende
indkomståret 2010, ca. 0,6 mia. kr. for indkomståret
2011 og ca. 0,8 mia. kr. årligt herefter frem til 2016. Det
skønnes (med væsentlig usikkerhed) at forslaget vil
øge arbejdsudbuddet med godt 4.000 helårspersoner med
stigende profil fra 2008. Med en udbudseffekt i den
størrelsesorden vurderes ordningen at være omtrent
selvfinansierende.
Med disse bemærkninger skal jeg anbefale forslagene til
Folketingets hurtige og velvillige behandling.