L 158 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af emballageafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter og
konsumisafgiftsloven. (Nedsættelse af emballageafgiften for
vand med smag samt iste og mindre justeringer af diverse
punktafgiftslove).
Fremsat den 28. marts 2008 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af emballageafgiftsloven,
lov om forskellige forbrugsafgifter og konsumisafgiftsloven
(Nedsættelse af emballageafgiften for
vand med smag samt iste og mindre justeringer af diverse
punktafgiftslove)
§ 1
I lov om afgift af visse emballager, poser,
engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 101 af 13. februar 2001, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1057 af 17. december
2002, § 2 i lov nr. 1217 af 27. december 2003,
§ 5 i lov nr. 1392 af 20. december 2004, § 19 i
lov nr. 428 af 6. juni 2005, § 3 i lov nr. 1410 af 21.
december 2005, § 7 i lov nr. 515 af 7. juni 2006, og
senest ved § 1 i lov nr. 1579 af 20. december 2006,
foretages følgende ændringer:
1.§ 1, nr. 2, litra e, affattes
således:
»e. Mineralvand, vand, limonade, iste og lignende
drikkevarer som er umiddelbart drikkeklare, og som er uden kulsyre,
henhørende under position 2201 og 2202 i EU's kombinerede
nomenklatur.«
2.§ 1, nr. 3, affattes
således:
»3) Andre
varer, som er uden kulsyre, henhørende under position 2202,
saft og most samt koncentrater, der anvendes til fremstilling heraf
henhørende under position 2009 og 2106, dog bortset fra
vegetabilske produkter til erstatning for flydende sød-,
let-, skummet- og kærnemælk, jf. nr. 13 og
ernæringspræparater, der er tilskudsberettigede efter
§ 159, stk. 1, i sundhedsloven.«
3. I
§ 2, stk. 7,
ændres »stk. 9-11,« til:
»stk. 9-12,«.
4. I
§ 3, stk. 2,
ændres »1-4« til: »1-3«.
5.Bilag 2 til loven affattes som bilag 1
til denne lov.
§ 2
I lov om forskellige forbrugsafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 56 af 29. januar 2008, foretages
følgende ændringer:
1.§ 11 b, nr. 2, affattes
således:
»2. teekstrakter uden indhold af andre bestanddele end
te 15 kr. 60 øre.«
2. I
§ 11 b, indsættes som
stk. 2 og 3:
»Stk. 2. Af
varer under toldtariffens pos. 2101 20, der ikke i sig selv er
afgiftspligtige efter stk. 1, nr. 2, men som indeholder
teekstrakt, svares den i stk. 1, nr. 2, nævnte afgift af
varens indhold af teekstrakt.
Stk. 3. Ved
fortoldning, udlevering eller modtagelse af varer som nævnt i
stk. 2, skal vægten af de afgiftspligtige bestanddele
angives, og en erklæring herom fra fabrikanten skal
fremlægges. Fremlægges fabrikanterklæringen ikke,
svares afgift efter stk. 1, nr. 2, på grundlag af varens
fulde nettovægt.«
§ 3
I lov om afgift af konsum-is, jf.
lovbekendtgørelse nr. 888 af 17. august 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, indsættes som
stk. 2-4:
»Stk. 2.
Fritaget for den i § 1 fastsatte afgift er virksomheder,
der her i landet i erhvervsmæssigt øjemed fremstiller
eller her til landet indfører maksimalt i alt 500 liter
konsum-is eller konsum-is-miks svarende til en fremstilling
på i alt 500 liter årligt.
Stk. 3.
Bestemmelserne i §§ 7 og 10 finder anvendelse
på de i stk. 1 og 2 nævnte virksomheder.
Stk. 4. De i
stk. 1 og 2 nævnte virksomheder kan dog
pålægges at føre regnskab jf. § 5,
stk. 1, hvis told- og skatteforvaltningen har konstateret
uregelmæssigheder i virksomhedens regnskaber, uanset om
virksomhedens produktion eller import ligger under
bagatelgrænsen. Et sådant pålæg gives for 2
år. Konstaterer told- og skatteforvaltningen i den
2-årige periode fortsat uregelmæssigheder i
virksomhedens regnskaber, kan pålægget
forlænges.«
2. I
§ 10, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »§ 1, stk. 4, 2. pkt.«:
»§ 2, stk. 4,«.
§ 4
Stk. 1.
§§ 2 og 3 træder i kraft 1. juli 2008.
Stk. 2. § 1
træder i kraft 1. oktober 2008.
§ 5
Virksomheder, der den 1. oktober 2008 har et lager
af påfyldte eller nye ubrugte (tomme) engangsemballager, der
er afgiftsberigtiget med en højere afgift end afgiften efter
denne lovs § 1, kan på basis af en specificeret
lageropgørelse få godtgjort afgiftsdifferencen jf. dog
stk. 2. Der ydes kun godtgørelse for emballager, der er
pantmærket.
Stk. 2.
Godtgørelse ydes kun for varer, der er bestemt til
afsætning, og kun hvis godtgørelsen af afgift af
varerne overstiger 500 kr.
Stk. 3. Det er en
betingelse for at opnå afgiftsgodtgørelse efter
stk. 1, at virksomheden overholder regnskabsbestemmelserne i
§ 9 i lov om afgift af visse emballager, poser,
engangsservice og pvc-folier.
Stk. 4. For at
opnå godtgørelse i henhold til stk. 1 skal
virksomheden udarbejde en specificeret opgørelse af
lagerbeholdningen pr. 1. oktober 2008 for de varer, der
ønskes godtgørelse for. Opgørelsen skal
indeholde oplysninger om leverandørens navn, adresse og CVR-
eller SE-nummer. Told- og skatteforvaltningen kan gøre
godtgørelsen betinget af, at virksomheden fremlægger
dokumentation for, at afgiften er betalt. Ansøgningen om
godtgørelse samt den specificerede lageropgørelse
skal være told- og skatteforvaltningen i hænde senest
den 8. oktober 2008. Skatteministeren kan fastsætte
nærmere regler for afgiftsgodtgørelse og stille
yderligere krav til dokumentation og kontrol.
Stk. 5. Reglerne i
§ 15, § 16 og § 18, stk. 1, nr.
1, samt stk. 3 og 4, i emballageafgiftsloven samt
§ 18 og § 19 i lov om opkrævning af
skatter og afgifter m.v. finder anvendelse i sager om
afgiftsgodtgørelse efter stk. 1.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets formål og
baggrund
Forslaget om nedsættelse af emballageafgiften er en del
af finanslovsaftalen for 2008 mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Ny Alliance.
Samtidig benyttes lejligheden til at foretage mindre
justeringer af to punktafgiftslove - henholdsvis
forbrugsafgiftsloven samt konsumisafgiftsloven.
1.1. Nedsættelse af
emballageafgiften
I Folketingsåret 2005/06 blev der fremsat et
beslutningsforslag (B 86) om pant på kildevandsflasker af
plast. Forslaget gik ud på at udvide pant- og retursystemet,
således at der kom pant på kildevandsflasker i lighed
med emballager til dansk vand med brus, sodavand, øl m.v.
Udvidelse af pant- og retursystemet med kildevandsflasker blev
støttet af miljøministeren og samtlige partiers
miljøordførere. Denne udvidelse af pant- og
retursystemet var en del af finanslovsaftalen for 2007 mellem
regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti.
Når en emballage omfattes af pant- og retursystemet
overvejes samtidig om man skal nedsætte emballageafgiften fra
den vægtbaserede afgift til den volumenbaserede afgift. Da
pant- og retursystemet i 2004 blev udvidet med emballager til
alkoholsodavand og cider, blev afgiften således nedsat til
den lavere volumenbaserede afgift ligesom afgiften blev nedsat i
forbindelse med udvidelsen af pant- og retursystemet med
kildevandsflasker.
Udvidelsen af pant- og retursystemet med kildevandsflasker er
imidlertid ikke sat i kraft endnu, idet ændringen har
afventet afslutning af Danmarks notifikation af denne udvidelse for
EU Kommissionen. Udvidelse af pant- og retursystemet med emballager
også til vand med smag, iste og lignende drikkevarer
foreslås på baggrund af EU Kommissionens
bemærkninger til det oprindeligt notificerede udkast til
pantbekendtgørelse. Notifikationen af udvidelsen af pant- og
retursystemet med emballager til såvel kildevand som til vand
med smag, iste m.v. er afsluttet i efteråret 2007.
1.2. Ændring af afgiften
på teekstrakt
Skatteministeriet er blevet kontaktet af en
brancheorganisation, som har gjort opmærksom på en
uhensigtsmæssighed for så vidt angår afgiften
på produkter indeholdende teekstrakt. Formålet med den
foreslåede ændring er at ændre afgiften,
således at denne uhensigtsmæssighed fjernes.
1.3. Indførelse af en
bagatelgrænse i konsumisafgiftsloven
I forbindelse med en række kontrolaktioner har SKAT
konstateret, at afgiften på konsum-is og konsum-is-miks er
vanskelig for mindre producenter og importører at
håndtere. Der er typisk tale om meget små producenter
eller importører, såsom restauranter, caféer og
lignende som har en begrænset produktion/import f.eks. med
henblik på servering på stedet. Formålet med den
foreslåede ændring er at forenkle reglerne for disse
små virksomheder.
2. Gældende regler
2.1. Nedsættelse af
emballageafgiften
I dag beregnes der en vægtbaseret afgift af
ikkekulsyreholdige drikkevarer som vand med smag, limonade,
orangeade og iste. Afgiften afhænger således - udover
emballagens indhold - også af emballagens materiale og
vægt. Eksempelvis er afgiften på primært plast
(undtagen eps og pvc) 12,95 kr. pr. kg.
Emballager som er omfattet af pant- og retursystemet er
derimod omfattet af den volumenbaserede afgift. Eneste undtagelse
er emballager med spiritus, vin og frugtvin, hvor der beregnes
volumenbaseret afgift, selvom de ikke er omfattet af pant- og
retursystemet.
2.2. Ændring af afgiften
på teekstrakt
Efter gældende regler skal der i dag betales en afgift
på 15,60 kr. pr. kg. nettovægt af teekstrakt og varer
fremstillet på basis heraf. Det betyder, at der skal betales
afgift af hele produktets vægt uanset om produktet kun
består af en lille del teekstrakt.
2.3. Indførelse af en
bagatelgrænse i konsumisafgiftsloven
Der betales i dag en afgift på 3,40 kr. pr. liter
konsum-is eller pr. liter konsum-is, der kan fremstilles af
konsum-is-miks, der fremstilles eller indføres i
erhvervsmæssigt øjemed. Der gælder ingen
bagatelgrænse, idet afgiften betales fra første liter
konsum-is.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Nedsættelse af
emballageafgiften
Det foreslås at nedsætte afgiften på
emballager, som er beregnet til at blive påfyldt naturligt
eller kunstigt mineralvand samt andet vand, der ikke indeholder
kulsyre og som er tilsat sukker, sødemiddel, aroma eller
andet.
Nedsættelsen gælder de emballager, som omfattes af
det obligatoriske pant- og retursystem. Eksempelvis vil emballager
af plast, glas og metal være omfattet. Visse emballager kan
imidlertid ikke uden væsentlige økonomiske
konsekvenser håndteres i pant- og retursystemet, som i vid
udstrækning er baseret på returtagning i automater.
Emballager af karton og evt. laminater af forskellige materialer,
som ikke kan roteres i automaterne, vil med den nuværende
teknologi for aflæsning af pantmærkning alene kunne
håndteres manuelt. Alternativet - ændring af automater
- skønnes at være uforholdsmæssigt dyrt.
Emballager af karton og evt. laminater af forskellige materialer
vil således ikke blive omfattet af pant- og retursystemet, og
derfor skal der fortsat betales den vægtbaserede afgift for
disse. Større beholdere af plast, som anvendes til
drikkevand, vil heller ikke blive omfattet af pant- og
retursystemet. Disse beholdere er kendetegnet ved, at der er tale
om dunke typisk i størrelsesordenen 15 - 20 liter og som
regel på 19 liter, dunkene sælges især til
erhvervsdrivende og dunkene monteres på et anlæg med
køl og evt. varmelegeme, hvor der løbende kan tappes
vand. Leverandører af drikkevand i større plastdunke
tager dunkene retur, når de er tomme og genpåfylder dem
typisk 40 - 60 gange.
Afgiftsnedsættelsen består rent teknisk i at
overføre de beholdere, som nu vil blive omfattet af det
obligatoriske pant- og retursystem fra den vægtbaserede
afgiftssats til den volumenbaserede afgiftssats. Eksempelvis
nedsættes afgiften af en 50 cl plastflaske således med
mellem 10 og 15 øre (fra 26 øre til mellem 16 og 11
øre) og afgiften af en 150 cl plastflaske nedsættes
med mellem 6 øre og 9 øre (fra 54 øre til
mellem 48 og 45 øre). Afgiftsnedsættelsen
afhænger af vægten af de pågældende
emballager.
De fleste virksomheder anvender såkaldt primær
plast i produktionen af emballager til drikkevarer, men enkelte
anvender sekundær plast. Disse vil fortsat kunne vælge
at beregne den vægtbaserede afgift, idet denne afgiftssats
kan være lavere end den volumenbaserede afgift. Denne
bestemmelse blev indført i forbindelse med udvidelsen af
pant- og retursystemet i 2007 med kildevandsflasker og den vil
også gælde for den her foreslåede
udvidelse.
3.2. Ændring af afgiften
på teekstrakt
Det foreslås, at afgiften på varer fremstillet
på basis af teekstrakt ændres, således at der kun
skal betales afgift af det faktiske indhold af teekstrakt og ikke
af andre bestanddele. Til illustration kan nævnes
halvfabrikata til produktion af iste, hvor produktet består
af 20% teekstrakt, 60% frugtkoncentrat og 20% sukker. Fremover skal
der kun betales afgift af de 20% teekstrakt og ikke af hele
produktet som hidtil.
Ændringen af teekstraktafgiften svarer til den
gældende regel vedrørende kaffe/kaffeekstrakt. Dette
gælder også kravet om en fabrikanterklæring, som
angiver vægten af de afgiftspligtige bestanddele i varen. Kan
en sådan fabrikanterklæring ikke fremvises, skal der
betales afgift af varens fulde nettovægt.
3.3. Indførelse af en
bagatelgrænse i konsumisafgiftsloven
Det foreslås at indføre en bagatelgrænse
på maksimalt i alt 500 liter konsum-is og/eller
konsum-is-miks svarende til 500 liter konsum-is om
året.
Bagatelgrænsen gælder både konsum-is og
konsum-is-miks. Der er tale om en årlig samlet
bagatelgrænse. Hensigten med forslaget er at afgiftsfritage
små producenter og små importører såsom
restauranter, caféer og lignende, som typisk selv producerer
eller importerer meget små mængder konsum-is eller
konsum-is-miks typisk med henblik på salg og servering
på stedet. For at ligestille små producenter med
små importører gælder bagatelgrænsen
altså også for virksomheder, som importerer små
mængder konsum-is eller konsum-is-miks fra udlandet. Med
udlandet menes både indførsel fra virksomheder
indenfor EU som udenfor EU.
Med andre ord skal virksomheder som producerer/importerer mere
end 500 liter konsum-is og/eller konsum-is-miks svarende til 500
liter betale afgift fra første liter is.
Med afgiftsfritagelsen fritages de små
konsum-is/konsum-is-miks producenter/importører dermed for
de administrative byrder forbundet med at være registreret,
angive og betale afgift samt føre regnskab hermed.
Endelig harmonerer indførelsen af en
bagatelgrænse fint med SKAT's indsatsstrategi, idet
hovedprincippet herfor er, at SKAT ikke skal fokusere på
bagatelsager, men derimod fokusere indsatsen på de
virksomheder, som ikke vil eller kan efterleve reglerne. Derfor er
der også foreslået en bestemmelse om, at SKAT kan
pålægge virksomheder at føre et regnskab jr.
lovens § 5, stk. 1, såfremt SKAT har
konstateret uregelmæssigheder i virksomhedens regnskaber.
Pålægget gives for 2 år og kan forlænges,
såfremt der indenfor den 2-årige periode fortsat
konstateres uregelmæssigheder. Den foreslåede
bestemmelse er i overensstemmelse med Skatteministeriets Fair Play
kampagne og lignende bestemmelser findes i
momsbekendtgørelsen.
Overholder en virksomhed ikke det nævnte
pålæg om at føre regnskab er det
strafsanktioneret efter de almindelige strafbestemmelser,
således at en forsætlig eller grov uagtsom
overtrædelse straffes med bøde.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
4.1.Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
4.1.1. Nedsættelse af
emballageafgiften
Nedsættelsen af emballageafgiften for vand med smag,
iste og lignende drikkevarer skønnes at medføre et
umiddelbart provenutab på ca. 5 mio. kr. årligt. I
finansåret 2008 forventes provenutabet imidlertid at blive
på ca. 1 mio. kr., idet det forudsættes, at forslaget
først får virkningstidspunkt fra sidst på
året - nemlig den 1. oktober 2008.
Forslaget er en del af en større pantpakke, som udover
at indføre pant på emballager med vand med smag og
iste, består af følgende:
-
Godtgørelsen til dagligvarebutikkernes håndtering af
tomme emballager udvides til at omfatte engangsemballager.
- Gebyret, som
producenter og importører af drikkevarer i pantbelagte
emballager betaler, nedsættes med midler fra
indtægterne fra ikke-indløst pant.
Samlet set giver pantpakken et merprovenu, som stammer fra
positive grænsehandelseffekter af nedsættelsen af
gebyret.
En del af dette merprovenu finansierer provenutabet fra
nedsættelsen af emballageafgiften. Pantpakkens øvrige
elementer gennemføres via en ændring af
pantbekendtgørelsen under Miljøministeriets
ressort.
Der er ingen økonomiske konsekvenser for regioner og
kommuner.
4.1.2. Ændring af afgiften
på teekstrakt
Ændringen af afgiften på teekstrakt skønnes
ikke at medføre nævneværdige økonomiske
konsekvenser. Afgiften på te og teekstrakt giver et samlet
provenu i størrelsesordenen 8 mio. kr., men afgiften
på teekstrakt udgør kun en lille del af dette provenu.
I 2006 udgjorde provenuet af afgiften på teekstrakt kun 0,91%
af det samlede provenu fra te- og teekstraktafgift.
4.1.3. Indførelse af en
bagatelgrænse i konsumisafgiftsloven
Forslaget skønnes ikke at medføre
nævneværdige økonomiske konsekvenser.
4.2. Administrative konsekvenser for
det offentlige
4.2.1. Nedsættelse af
emballageafgiften
Forslaget medfører tilretning af vejledningsteksten
på to afgiftsangivelser vedrørende emballageafgiften
(stykafgift), hvilket medfører en skønnet
engangsudgift på 15.000 kr.
Der er på nuværende tidspunkt ca. 2100
virksomheder registreret på dette område og det
medfører en engangsudgift på 22.000 kr. til udsendelse
af et nyhedsbrev. Øvrige tiltænkte informationstiltag
er ikke omkostningstunge.
Forslaget skønnes ikke at medføre
nævneværdige administrative konsekvenser til
administration og kontrol af godtgørelse af differencen
mellem den gamle og den nye afgift.
Samlet set skønnes forslaget at medføre
engangsudgifter og driftsudgifter af ikke nævneværdigt
omfang.
Der er ingen administrative konsekvenser for regioner og
kommuner.
4.2.2. Ændring af afgiften
på teekstrakt
Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige
administrative konsekvenser.
4.2.3. Indførelse af en
bagatelgrænse i konsumisafgiftsloven
Forslaget vil medføre, at en række mindre
virksomheder kan blive afmeldt fra registrering, hvilket
indebærer en mindre administrativ lettelse for myndighederne
af ikke nævneværdig størrelse.
Kommunikationsplan
Målgruppen for forslaget er både detailhandlere,
producenter og importører, der er registreret efter de
omfattede afgifter.
Lovforslaget er sendt i høring hos relevante parter i
forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget og blev
samtidig gjort offentlig tilgængeligt på
Skatteministeriets hjemmeside www.skm.dk.
Når lovforslaget er endeligt vedtaget, vil også
loven være tilgængelig på Skatteministeriets
hjemmeside.
SKAT vil efter vedtagelsen af lovforslaget informere om de nye
regler på sin hjemmeside www.skat.dk. SKAT vil desuden sende
et nyhedsbrev til relevante virksomheder, der er registreret efter
emballageafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter
(teafgift) og konsumisafgiftsloven. Nyhedsbrevene vil endvidere
blive lagt på SKAT's hjemmeside.
De nye regler vil endvidere komme til at fremgå af
SKAT's punktafgiftsvejledning, som også findes på
SKAT's hjemmeside.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
5.1. Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
5.1.1. Nedsættelse af
emballageafgiften
Nedsættelsen af emballageafgiften medfører som
sådan ikke økonomiske konsekvenser for erhvervslivet,
såfremt nedsættelsen kommer forbrugerne til gode. Det
skal dog bemærkes, at samtidig med afgiftsnedsættelsen
sker der en udvidelse af pant- og retursystemet, hvilket bl.a.
medfører at erhvervslivet skal betale et gebyr til dette
system for emballager til vand med smag, iste m.v.
5.1.2. Ændring af afgiften
på teekstrakt
Producenter der anvender teekstakt i deres produktion og hvor
produktet ikke består af 100% teekstrakt vil i princippet
få en lille økonomisk gevinst. Såfremt
afgiftslettelsen kommer forbrugerne til gode, vil ændringen
ikke medføre økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
5.1.3. Indførelse af en
bagatelgrænse i konsumisafgiftsloven
Virksomheder som årligt producerer/importerer maksimalt
500 liter konsum-is og/eller konsum-is-miks svarende til 500 liter
konsum-is vil få en lille økonomisk gevinst.
Såfremt afgiftslettelsen kommer forbrugerne til gode, vil
ændringen ikke medføre økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet.
5.2. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget er i forbindelse med høringen blevet sendt
til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
Erhvervsregulering med henblik på en vurdering af, om
forslaget skal forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. Nedenfor følger
Skatteministeriets egen vurdering af de administrative
konsekvenser.
5.2.1. Nedsættelse af
emballageafgiften
Lovforslaget skønnes ikke umiddelbart at medføre
nævneværdige administrative konsekvenser bortset fra en
engangsbyrde ved en ny prismærkning og en evt.
lageropgørelse, såfremt der søges om
godtgørelse af afgift.
Fastsættelse af lovens ikrafttrædelsestidspunkt er
sket under hensyntagen til EU Kommissionens krav til den
tilpasningsperiode, som virksomhederne skal have for at indrette
sig på de ændrede regler. Endvidere er der taget hensyn
til den sædvanlige afgiftstermin for afregning af
emballageafgift, som er måneden.
5.2.2. Ændring af afgiften
på teekstrakt
Forslaget skønnes ikke umiddelbart at medføre
nævneværdige administrative konsekvenser bortset fra en
engangsbyrde ved en evt. fremskaffelse af en
fabrikanterklæring.
5.2.3. Indførelse af en
bagatelgrænse i konsumisafgiftsloven
Forslaget skønnes at have positive administrative
konsekvenser for den del af erhvervslivet, der omfattes af
bagatelgrænsen, idet de slipper for de administrative byrder
ved at føre regnskab herfor og angive og betale
konsumisafgiften.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslagene har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
7.1. Nedsættelse af
emballageafgiften
Lovforslaget vil ikke i sig selv have
miljømæssige konsekvenser, men en nedsættelse af
afgiften skal ses i sammenhæng med, at emballagerne omfattes
af det obligatoriske pant- og retursystem for emballager til
øl og visse læskedrikke. I stedet for at disse
emballager enten henkastes i naturen, på gader mv. eller
bortskaffes sammen med andet husholdningsaffald til
forbrænding, vil hovedparten af emballagematerialet via pant-
og retursystemet blive genanvendt. Dette giver samlet set en
miljømæssig fordel.
7.2. Ændring af afgiften
på teekstrakt
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7.3. Indførelse af en
bagatelgrænse i konsumisafgiftsloven
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
8.1. Nedsættelse af
emballageafgiften
Lovforslaget vil blive notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF
(informationsproceduredirektivet), i henhold til Rådets
direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald.
8.2. Ændring af afgiften
på teekstrakt
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8.3. Indførelse af en
bagatelgrænse i konsumisafgiftsloven
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Lovforslaget er i forbindelse med fremsættelsen sendt i
høring med høringsfrist den 14. april 2008 hos
følgende:
TheoBrands, Advokatrådet, AffaldDanmark,
Amtsrådsforeningen, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Bryggeriforeningen, Coca Cola Danmark A/S, Coop
Danmark, Dagrofa, Dakofa, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Dagligvareleverandørforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Supermarked Gruppen, Danske Drikkevare Importører, Den
Danske Skatteborgerforening, De samvirkende Købmænd,
EmballageIndustrien, Erhvervs- og Selskabstyrelsen,
Finansministeriet, Forbrugerstyrelsen, Forbrugerrådet,
Foreningen Danske revisorer, Foreningen af registrerede revisorer,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Dagligvare
Grossister, Frederiksberg Kommune, Greenlaw.dk, HCS A/S, Horesta,
Håndværksrådet, Velfærdsministeriet,
Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Københavns
Kommune, Miljøministeriet, Miljøstyrelsen,
Nærbutikkernes Landsforening, Plastindustrien i Danmark,
RenoSam, Sektor for Aluminium & Miljø,
Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen, Uniscrap A/S, VSOD,
Økonomi- og Erhvervsministeriet.
10. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Nedsættelse af
emballageafgiften Det umiddelbare provenutab skønnes
at udgøre 5 mio. kr. årligt. Såfremt
virkningstidspunktet fastsættes til 1. oktober 2008 vil
provenutabet i finansåret 2008 udgøre ca. 1 mio.
kr. |
| | Ændring af
afgiften på teekstrakt |
| | Forslaget skønnes ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser. |
| | Indførelse af
bagatelgrænse i konsumisafgiftsloven |
| | Forslaget skønnes ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Nedsættelse af
emballageafgiften Tilretning af tekst på angivelser
samt informationstiltag skønnes at medføre
engangsudgifter på 37.000 kr. |
| | Ændring af
afgiften på teekstakt |
| | Ingen nævneværdige
konsekvenser. |
| | Indførelse af
en bagatelgrænse i konsumisafgiftsloven |
| | Ingen nævneværdige
konsekvenser. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | For samtlige forslag gælder, at der
i princippet er en gevinst svarende til provenutabet for staten,
men ingen økonomiske konsekvenser, såfremt
afgiftslettelserne kommer forbrugerne til gode. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Indførelse af
en bagatelgrænse i konsumisafgiftsloven De virksomheder som omfattes af
ændringen vil få en lettelse af de administrative
byrder, idet de ikke længere skal føre regnskab,
angive og betale konsum-is afgift. | Nedsættelse af
emballageafgiften Skatteministeriet vurderer, at forslaget
ikke skønnes at medføre nævneværdige
administrative konsekvenser andet end en engangsbyrde ved en evt.
ny prismærkning og en evt.
lageropgørelse/-ansøgning ifm. godtgørelse af
afgift. |
| | Ændring af
afgiften på teekstrakt Muligvis en engangsbyrde ved fremskaffelse
af en fabrikanterklæring. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Nedsættelse af
emballageafgiften Forslaget om nedsættelse af afgiften
skal ses i sammenhæng med en udvidelse af pantordningen for
kildevandsflasker. Indførelse af pant på
kildevandsflasker vil reducere henkastede kildevandsflasker i
naturen og bybilledet. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Nedsættelse af
emballageafgiften Lovforslaget vil blive notificeret i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet), i henhold til
Rådets direktiv 94/62/EF om emballage og
emballageaffald. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Nr. 1
Det foreslås, at der skal betales volumenbaseret afgift
af emballager, der er beregnet til at blive påfyldt eller er
påfyldt mineralvand samt andet vand, som er uden kulsyre og
som er tilsat sukker, sødemiddel eller aroma såsom
limonade, orangeade og iste, når disse er umiddelbart
drikkeklare. Hermed flyttes emballager med disse drikkevarer,
når de er omfattet af pant- og retursystemet, fra den
vægtbaserede afgift til den volumenbaserede afgift.
Nr. 2
Det foreslås som en konsekvens af nr. 1, at limonade som
er uden kulsyre udgår fra den vægtbaserede afgift.
Mineralvand som er sødet eller aromatiseret, herunder
limonade, er omfattet af den volumenbaserede afgift jf. nr. 1.
Derudover rettes henvisningen til nr. 14 til nr. 13, hvilket er en
teknisk konsekvensrettelse fra den sidste ændring af
emballageafgiftsloven.
Nr. 3
Det foreslås endvidere, at henvisningen i
emballageafgiftslovens § 2, stk. 7, ændres fra
stk. 9-11 til stk. 9-12. Dette er en teknisk
konsekvensrettelse fra sidste ændring af
emballageafgiftsloven. Forslaget indebærer således
ingen indholdsmæssige ændringer.
Nr. 4
Det foreslås endvidere, at henvisningen i
emballageafgiftslovens § 3, stk. 2, ændres fra
nr. 1-4 til nr. 1-3. Dette er en teknisk konsekvensrettelse fra
sidste ændring af emballageafgiftsloven. Forslaget
indebærer således ingen indholdsmæssige
ændringer.
Nr. 5
Det foreslås som konsekvens af nr. 1, at bilag 2 til
loven rettes til i overensstemmelse med ændringerne i dette
lovforslag. Bilag 2 til loven findes i bilag 1 til dette
lovforslag.
Til § 2
Nr. 1
Det foreslås at ændre bestemmelsen, således
at den kun omfatter teekstrakter, når produktet udelukkende
består af teekstrakt. Varer der er fremstillet på basis
af teekstrakter - altså hvor varerne består af andre
bestanddele end te - udgår af bestemmelsen. Ændringen
medfører, at der ikke skal betales afgift af bestanddele,
som ikke er teekstrakt såsom frugtsaft m.m.
Nr. 2
I forlængelse af ændringen i nr. 1 foreslås
tilføjet to nye stykker, hvorefter der skal betales
teekstraktafgift af varer, der er fremstillet på basis af
teekstrakt. Disse varer består med andre ord ikke kun af
teekstrakt, men også af andre bestanddele. I sådanne
situationer skal der kun betales afgift af den faktiske
mængde af teekstrakt og ikke af de øvrige bestanddele,
medmindre disse er omfattet af andre afgifter. Henvisningen til
toldtariffens position 2101 20 videreføres fra den gamle
formulering af bestemmelsen.
Desuden foreslås, at den der fortolder, udleverer eller
modtager varer, som nævnt i stk. 2, og altså
består af andre bestanddele end teekstrakt, skal angive
vægten af de afgiftspligtige bestanddele og fremlægge
en erklæring herom fra fabrikanten. Fremlægges en
sådan fabrikanterklæring ikke, skal der betales afgift
af varens fulde nettovægt.
Til § 3
Nr. 1
Det foreslås at indføre en bagatelgrænse
for små producenter og importører af
konsum-is/konsum-is-miks, således at disse ikke er
afgiftspligtige, når de årligt producerer/importerer
maksimalt i alt 500 liter konsum-is eller konsum-is-miks svarende
til 500 liter konsum-is. Med afgiftsfritagelsen fritages de
omfattede virksomheder for at lade sig registrere, angive og betale
afgift samt udarbejde regnskab over konsumisafgiften. Producerer
eller importerer virksomheden eller forventer den årligt at
producere eller importere mere end i alt 500 liter konsum-is
og/eller konsum-is-miks svarende til 500 liter konsum-is, skal
virksomheden registreres, føre regnskab, angive og betale
afgift fra første liter is. Bagatelgrænsen er en
årlig samlet litergrænse og altså ikke en bagatelgrænse både for
konsum-is og konsum-is-miks.
Derudover præciseres, at selvom en virksomhed ikke er
afgiftspligtig efter loven gælder såvel
kontrolbestemmelserne som straffebestemmelserne, således at
SKAT kan kontrollere, at virksomheden ikke driver virksomhed, som
er afgiftspligtig og burde være registreret.
Endelig foreslås det, at SKAT kan pålægge
virksomheder, som har uorden i regnskabet at føre regnskab
jf. lovens § 5, stk. 1, således at SKAT har
mulighed for at føre kontrol med, hvorvidt virksomheden er
omfattet af bagatelgrænsen eller ej. Pålægget
gives for en 2-årig periode og kan forlænges,
såfremt der indenfor den nævnte periode fortsat
konstateres uregelmæssigheder.
Nr. 2
I fortsættelse af ovennævnte foreslås, at
der indsættes en henvisning til § 2, stk. 4 i
de almindelige straffebestemmelser i § 10, stk. 1,
nr. 2, således at en virksomhed, som har fået et
pålæg om at føre regnskab, og enten
forsætligt eller groft uagtsomt ikke overholder dette
pålæg, straffes med bøde.
Til § 4
Stk. 1. Lovens
§§ 2 og 3 træder i kraft den 1. juli
2008.
Den sene ikrafttrædelse skyldes, at EU Kommissionen i
forbindelse med Miljøministeriets notifikation af
udvidelserne af pant- og retursystemet, har stillet krav om lange
overgangsordninger for erhvervslivet for at give dem tid til at
indrette sig på de ændrede regler.
Det påtænkes ved en bekendtgørelse at
sætte nedsættelsen af emballageafgiften i forbindelse
med indførelse af pant på kildevandsflasker (lov nr.
1579 af 20. december 2006 om ændring af
emballageafgiftsloven) i kraft samme dato, som foreslået i
denne lov. Dermed kan virksomhederne nøjes med at lave
én lageropgørelse, såfremt de søger om
godtgørelse i henhold til dette lovforslags § 5 og
§ 3 i lov nr. 1579 af 20. december 2006.
Stk. 2. Lovens § 1
træder i kraft den 1. oktober 2008.
Til § 5
Stk. 1. Bestemmelsen
omhandler godtgørelse af emballageafgift. Virksomheder, der
på tidspunktet for afgiftsnedsættelsen, ligger inde med
et lager af påfyldte eller nye ubrugte (tomme)
engangsemballager beregnet til påfyldning eller påfyldt
med mineralvand uden kulsyre, kildevand m.v., hvor der er betalt
afgift efter de gamle regler, kan få godtgjort differencen
mellem den gamle og den nye afgift. Godtgørelse ydes dog kun
for pantmærkede emballager.
Stk. 2. Der ydes kun
godtgørelse for varer, som er bestemt for afsætning og
kun såfremt godtgørelsesbeløbet overstiger 500
kr. Overstiger godtgørelsen 500 kr., udbetales
godtgørelsen fra første krone.
Stk. 3. Det er en betingelse
for at opnå godtgørelse, at virksomheden overholder de
almindelige regnskabsbestemmelser i emballageafgiftsloven.
Stk. 4. Desuden skal
virksomheden udarbejde en lageropgørelse over
lagerbeholdningen pr. 1. oktober 2008 for de varer som der
ønskes godtgørelse for. Opgørelsen skal
indeholde oplysninger om leverandørens navn, adresse og CVR-
eller SE-nummer. Told- og skatteforvaltningen kan gøre
godtgørelsen betinget af, at virksomheden fremlægger
dokumentation for, at afgiften er betalt. Ansøgningen om
godtgørelse samt lageropgørelsen skal være SKAT
i hænde senest den 8. oktober 2008. Dermed er
ansøgningsfristen den samme som den vil være ved en
ikrafttrædelse af lov nr. 1579 af 20. december 2006 om
ændring af emballageafgiftsloven (ændring af
emballageafgiften for kildevandsflasker, der omfattes af pant- og
retursystemet) den 1. oktober 2008. Skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler for afgiftsgodtgørelse
og stille yderligere krav til dokumentation.
Stk. 5. Ved ansøgning
om afgiftsgodtgørelse finder de almindelige
kontrolbestemmelser i emballageafgiftsloven og
opkrævningsloven anvendelse.
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
Lov om afgift af visse emballager, poser,
engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven). | | Lov om ændring af emballageafgifts-
loven, forbrugsafgiftsloven og konsumisafgiftsloven. |
| | [Ændringer fra lov nr. 1579 af 20.
december 2006, er indarbejdet her, idet lovændringerne har
ikrafttræden den 1. oktober 2008.] |
| | |
| | § 1 |
§ 1, nr. 2, . e.
Mineralvand, som er uden kulsyre, henhørende under position
2201 i EU's kombinerede nomenklatur samt vand. | | § 1, nr. 2, . e.
Mineralvand, vand, limonade, iste og lignende varer som er
umiddelbart drikkeklare og som er uden kulsyre, henhørende
under position 2201 og 2202 i EU's kombinerede nomenklatur. |
| | |
§ 1 . 3) Mineralvand, limonade og andre varer,
som er uden kulsyre, henhørende under position 2201 og 2202,
saft og most samt koncentrater, der anvendes til fremstilling
heraf, dog bortset fra vegetabilske produkter til erstatning for
flydende sød-, let-, skummet- og kærnemælk, jf.
nr. 14 og ernæringspræparater, der er
tilskudsberettigede efter § 8 a i lov om offentlig
sygesikring. | | § 1 . 3) Andre varer, som er uden kulsyre,
henhørende under position 2202, saft og most samt
koncentrater, der anvendes til fremstilling heraf henhørende
under position 2009 og 2106, dog bortset fra vegetabilske produkter
til erstatning for flydende sød-, let-, skummet- og
kærnemælk, jf. nr. 13 og
ernæringspræparater, der er tilskudsberettigede efter
§ 8 a i lov om offentlig sygesikring. |
| | |
| | |
§ 2 Stk. 7.
En virksomhed kan dog vælge at beregne afgift efter
stk. 8, jf. stk. 9-11, når emballagen er lavet af
sekundært plastmateriale (undtagen eps og pvc) og beholderen
er beregnet til at blive påfyldt varer omfattet af
§ 1, nr. 2, litra e, eller er påfyldt varer
omfattet af § 1, nr. 2, litra e, og indgår i pant-
og retursystemet. | | § 2 Stk. 7.
En virksomhed kan dog vælge at beregne afgift efter
stk. 8, jf. stk. 9-12, når emballagen er lavet af
sekundært plastmateriale (undtagen eps og pvc) og beholderen
er beregnet til at blive påfyldt varer omfattet af
§ 1, nr. 2, litra e, eller er påfyldt varer
omfattet af § 1, nr. 2, litra e, og indgår i pant-
og retursystemet. |
| | |
§ 3 Stk. 2.
Den, der driver mellemhandel (grossisthandel) med ubrugte
afgiftspligtige varer omfattet af § 1, nr. 1-4, eller
afgiftspligtige varer omfattet af § 1, nr. 4-16,
§ 2 a, § 2 c eller § 2 d, kan anmelde
sin virksomhed til registrering hos told- og
skatteforvaltningen. | | § 3 Stk. 2.
Den, der driver mellemhandel (grossisthandel) med ubrugte
afgiftspligtige varer omfattet af § 1, nr. 1-3, eller
afgiftspligtige varer omfattet af § 1, nr. 4-16,
§ 2 a, § 2 c eller § 2 d, kan anmelde
sin virksomhed til registrering hos told- og
skatteforvaltningen. |
| | |
Bilag 2 | | Se bilag 1 til denne lov. |
| | |
Lov om forskellige forbrugsafgifter | | |
§ 11 b, stk.1, . | | |
| | § 2 |
2. teekstrakter og varer fremstillet
på basis heraf (toldtariffens pos. 2101 20) | | 2. teekstrakter uden indhold af andre
bestanddele end te |
- | | Stk. 2.
Af varer under toldtariffens pos. 2101 20, der ikke i sig selv er
afgiftspligtige efter stk. 1, nr. 2, men som indeholder
teekstrakt, svares den i stk. 1, nr. 2, nævnte afgift af
varens indhold af teekstrakt. |
- | | Stk. 3.
Ved fortoldning, udlevering eller modtagelse af varer som
nævnt i stk. 2, skal vægten af de afgiftspligtige
bestanddele angives, og en erklæring herom fra fabrikanten
skal fremlægges. Fremlægges fabrikanterklæringen
ikke, svares afgift efter stk. 1, nr. 2, på grundlag af
varens fulde nettovægt. |
| | |
Lov om afgift af
konsum-is(konsumisafgiftsloven) | | |
§ 2 | | § 3 |
- | | Stk. 2.
Fritaget for den i § 1 fastsatte afgift er virkomheder,
der her i landet i erhvervsmæssigt øjemed fremstiller
eller her til landet indfører maksimalt i alt 500 liter
konsum-is eller konsum-is-miks svarende til en fremstilling
på i alt 500 liter årligt. |
- | | Stk. 3.
Bestemmelserne i §§ 7 og 10 finder anvendelse
på de i stk. 1 og 2 nævnte virksomheder. |
- | | Stk. 4.
De i stk. 1 og 2 nævnte virksomheder kan dog
pålægges at føre regnskab jf. § 5,
stk. 1, hvis told- og skatteforvaltningen har konstateret
uregelmæssigheder i virksomhedens regnskaber uanset om
virksomhedens produktion eller import ligger under
bagatelgrænsen. Et sådant pålæg gives for 2
år. Konstaterer told- og skatteforvaltningen i den
2-årige periode fortsat uregelmæssigheder i
virksomhedens regnskaber, kan pålægget
forlænges. |
| | |
§ 10, stk. 1 . | | |
2) overtræder § 1,
stk. 4, 2. pkt, § 3, stk. 1, 1. eller 2. pkt.,
§ 4, stk. 2, § 5, stk. 1, eller
§ 7, stk. 2, 3, 4 eller 5, | | 2) overtræder § 1,
stk. 4, 2. pkt, § 2, stk. 4, § 3, stk. 1,
1. eller 2. pkt., § 4, stk. 2, § 5,
stk. 1, eller § 7, stk. 2, 3, 4 eller 5, |
Bilag 1
»Bilag 2
Oversigt over det afgiftspligtige
vareområde i den volumenbaserede emballageafgift
§ 1 | Lovtekstens ordlyd -
samt den kortere version af navngivningen af
varegruppen | Omfattede
varegrupper |
1) | Ej omfattet af det
obligatoriske pant- og retursystem |
a. | Spiritus henhørende under position
2208 i EU's kombinerede nomenklatur. | Omfatter følgende: - Spiritus, likør og andre
spiritusholdige drikkevarer - uanset alkoholindhold. |
| Spiritus | Omfatter ikke
følgende: - Blandinger af ikkealkoholholdige
drikkevarer med spiritus med et alkoholindhold på over 0,5
pct. vol., men ikke over 10 pct. vol., som er omfattet af nr. 2,
litra c, nedenfor (spiritusbaseret alkoholsodavand). |
b. | Vin henhørende under position 2204
eller 2205 i EU 's kombinerede nomenklatur. | Omfatter følgende: - Vin af friske druer, herunder vin tilsat
alkohol og druemost. - Vermouth og anden vin af friske
druer. |
| Vin | Omfatter ikke
følgende: - Kulsyreholdige drikkevarer, herunder
druemost, med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller
derunder, som er omfattet af nr. 2, litra b, nedenfor
(kulsyreholdig mineralvand). - Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et
alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er
omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede
emballageafgift. |
c. | Frugtvin henhørende under position
2206 i EU's kombinerede nomenklatur, og som har et alkoholindhold
på over 10 pct. vol. Endvidere færdigblandet
gløgg bestående af rødvin og
gløggekstrakt. | Omfatter følgende: - Frugtvin og andre gærede
drikkevarer samt blandinger af gærede drikkevarer med et
alkoholindhold på over 10 pct. vol. - Færdigblandet gløgg
bestående af rødvin og gløggekstrakt - uanset
alkoholindhold. |
| Frugtvin | Omfatter ikke
følgende: - Andre gærede drikkevarer,
blandinger af gærede drikkevarer og gærbaserede
alkoholsodavand med et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller
derunder, som er omfattet af nr. 2, litra d, nedenfor (andre
gærede drikkevarer). |
| | - Kulsyreholdige drikkevarer med et
alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er
omfattet af nr. 2, litra b, nedenfor (kulsyreholdig
mineralvand). |
| | - Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et
alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er
omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede
emballageafgift. |
2) | Omfattet af det
obligatoriske pant- og retursystem |
a. | Øl henhørende under position
2203 i EU's kombinerede nomenklatur. Øl | Omfatter følgende: - Øl med et alkoholindhold på
over 0,5 pct. vol. Omfatter ikke følgende: - Andre gærede drikkevarer med et
alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder, herunder
maltbaserede alkoholsodavand, som er omfattet af nr. 2, litra d,
nedenfor (andre gærede drikkevarer). |
| | - Andre gærede drikkevarer med et
alkoholindhold på over 10 pct. vol., som er omfattet af nr.
1, litra c, ovenfor (frugtvin). |
b. | Mineralvand, limonade og andre varer, som
indeholder kulsyre, henhørende under position 2201 og 2202 i
EU's kombinerede nomenklatur. Kulsyreholdigt mineralvand | Omfatter følgende: - Kulsyreholdige drikkevarer med et
alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder,
herunder: - Vand af »dansk vand-typen«,
naturligt mineralvand og kildevand med naturligt eller tilsat
indhold af kulsyre, hvad enten disse er aromatiserede eller
ej. |
| | - Sødede eller aromatiserede
læskedrikke med kulsyre. |
| | - Andre ikkealkoholholdige drikkevarer med
kulsyre, såsom lavalkoholholdigt øl, vin og frugtvin,
herunder æble- og pærecider m.v., med et alkoholindhold
på 0,5 pct. vol. eller derunder. |
| | Omfatter ikke
følgende: - Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et
alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, herunder
bl.a. koncentreret saft, som ikke er drikkeklar, frugt- og
grønsagssafter eller -most og drikkeklare drikkevarer
på basis af mælk eller kakao og mælk, som er
omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede
emballageafgift. |
c. | Blandinger af ikkealkoholholdige
drikkevarer med spiritus henhørende under position 2208 i
EU's kombinerede nomenklatur, som har et alkoholindhold på 10
pct. vol. eller derunder. Ikkealkoholholdige drikkevarer omfatter
ud over position 2201 og 2202 i EU's kombinerede nomenklatur
tillige position 2009. | Omfatter følgende: - Blandinger af spiritus med: - Kulsyreholdige ikkealkoholholdige
drikkevarer, jf. litra b. - Ikkekulsyreholdige drikkevarer, herunder
bl.a. kakaomælk eller mælk. - Frugt- eller grønsagssafter eller
-most. Såfremt blandingens alkoholindhold
er på over 0,5 pct. vol., men ikke over 10 pct. vol. |
| Spiritusbaseret alkoholsodavand | Omfatter ikke
følgende: - Hvis de ovennævnte blandingers
alkoholindhold overstiger 10 pct. vol., hvorved blandingen omfattes
af nr. 1, litra a (spiritus). |
d. | Andre gærede drikkevarer og
blandinger af gærede drikkevarer henhørende under
position 2206 i EU's kombinerede nomenklatur samt blandinger af
ikkealkoholholdige drikkevarer med gærede drikkevarer
henhørende under position 2206 i EU's kombinerede
nomenklatur, hvis drikkevarens eller blandingens alkoholindhold er
på 10 pct. vol. eller derunder. Undtaget er dog
færdigblandet gløgg bestående af rødvin
og gløggekstrakt, jf. nr. 1, litra c. Ikke-alkoholholdige
drikkevarer omfatter ud over position 2201 og 2202 i EU's
kombinerede nomenklatur tillige position 2009. Andre gærede drikkevarer - herunder gærbaserede
alkoholsodavand (vin-, frugtvins- og maltbaserede) | Omfatter følgende: - Andre gærede drikkevarer og
blandinger af drikkeva rer med et alkoholindhold på 10 pct.
vol. eller derunder. - Blandinger af gærede drikkevarer,
dvs. øl, vin eller frugtvin, med: - Kulsyreholdige ikkealkoholholdige
drikkevarer, jf. litra b. - Ikkekulsyreholdige drikkevarer, herunder
bl.a. kakaomælk eller mælk. - Frugt- eller grønsagssafter eller
-most. Såfremt blandingens alkoholindhold
er på over 0,5 pct. vol., men ikke over 10 pct. vol. Omfatter ikke
følgende: - Hvis de ovennævnte drikkevarers
eller blandingers alkoholindhold overstiger 10 pct. vol., hvorved
drikkevaren eller blandingen omfattes af nr. 1, litra c
(frugtvin). - Færdigblandet gløgg
bestående af rødvin og gløggekstrakt, som er
omfattet af nr. 1, litra c (frugtvin). |
e. | Mineralvand, vand, limonade, iste og
lignende drikkevarer som er umiddelbart drikkeklare og som er uden
kulsyre, henhørende under position 2201 og 2202, når
emballager med disse varer indgår i pant- og
retursystemet. | Omfatter følgende: - Vand, herunder naturligt eller kunstigt
mineralvand uden kulsyre, både tilsat og ikke tilsat sukker
eller andre sødemidler og både aromatiseret samt ikke
aromatiseret. Såfremt blandingen er umiddelbart
drikkeklar såsom vand med aroma, limonader, orangeader, iste
og lignende og såfremt alkoholindholdet er på 0,5 pct.
vol. eller derunder. |
| Ikkekulsyreholdigt vand, limonade, iste
m.v. | Omfatter ikke
følgende: - Frugt- eller grøntsagssafter
eller -most. - Drikkevarer på basis af mælk
eller kakao og mælk. |
| | «. |