Skriftlig fremsættelse (28. marts
2008)
Skatteministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om (Nedsættelse af
emballageafgiftsloven for vand med smag samt iste og mindre
justeringer af diverse punktafgiftslove).
(Lovforslag nr. L 158).
Dette forslag består af tre dele, hvor forslaget om
ændring af emballageafgiftsloven er en del af
finanslovsaftalen for 2008 mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Ny Alliance. De
øvrige to forslag er mindre justeringer af
uhensigtsmæssigheder i de pågældende
punktafgiftslove.
Formålet med forslaget om ændring af emballageafgiftsloven er at nedsætte
emballageafgiften for emballager med vand uden kulsyre men tilsat
aroma, sukker m.m. såsom limonade, orangeade og iste.
Baggrunden herfor er, at disse emballager inden længe
omfattes af pant- og retursystemet. Udvidelsen af pant- og
retursystemet medfører, at der vil blive henkastet
færre emballager i naturen og bybilledet.
Den foreslåede ændring af forbrugsafgiftsloven har til formål
at ændre afgiften på teekstrakt, således at der
ikke længere skal betales afgift af bestanddele i et produkt,
der ikke er teekstrakt, såsom aroma, sukker m.m. Efter
forslaget skal der kun betales teekstraktafgift af det faktiske
indhold af teekstrakt.
Endelig foreslås en ændring af konsumisafgiftsloven som har til
formål at lette de administrative byrder for mindre
producenter og importører af konsum-is eller konsum-is-miks.
Det foreslås at indføre en bagatelgrænse,
således at virksomheder under denne grænse ikke skal
registreres, føre regnskab, angive og betale
konsumisafgift.
Forslagene om teekstrakt og konsum-is foreslås at
træde i kraft den 1. juli 2008. Forslaget om emballageafgift
foreslås ikrafttræden den 1. oktober 2008, idet
erhvervslivet har behov for en længere periode til at
indrette sig på udvidelsen af pant- og retursystemet.
Nedsættelsen af emballageafgiften medfører
isoleret set et provenutab på ca. 5 mio. kr. årligt. I
finansåret 2008 bliver provenutabet dog kun ca. 1 mio. kr.
grundet den sene ikrafttræden. De øvrige
ændringer medfører ikke nævneværdige
provenutab.
Forslaget er sendt i høring med høringsfrist den
14. april 2008.
Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til
lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets
hurtige og velvillige behandling.