L 153 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service. (Lejerrettigheder til visse beboere i
botilbud efter serviceloven).
Fremsat den 28. marts 2008 af
velfærdsministeren (Karen Jespersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Lejerrettigheder til visse beboere i
botilbud efter serviceloven)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 26. september 2007, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, § 15
i lov nr. 1587 af 20. december 2006, § 9 i lov nr. 346 af 18.
april 2007 og § 36 i lov nr. 523 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 111 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2 .
Velfærdsministeren fastsætter nærmere regler om
lejerrettigheder for beboere i længerevarende botilbud efter
denne lov.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Det er regeringens ønske, at der er en så
høj grad af ligestilling imellem beboere i boformer efter
lov om social service (serviceloven) til længerevarende
ophold og lejere af almene ældre- og handicapboliger som
muligt. Det foreslås derfor med dette lovforslag at give
beboere i boformer til længerevarende ophold en række
af de rettigheder, som gælder for lejere efter lov om leje af
almene boliger (almenlejeloven). Formålet med lovforslaget er
således at give beboere i boformer efter serviceloven
mulighed for at benytte sig af forskellige rettigheder, som lejere
i almene boliger har i henhold til almenlejeloven, uden at beboerne
dermed som sådan bliver lejere. Beboeren vil dermed opleve,
at der gælder de samme vilkår vedrørende
boligen, uanset om den pågældende er beboer i en boform
efter serviceloven eller lejer i en almen ældrebolig efter
almenlejeloven. Formålet med forslaget er således for
det første, at der gives beboerne en række
rettigheder, som modsvares af pligter for kommunalbestyrelsen til
f.eks. at give bestemte oplysninger. For det andet gives beboerne
en mulighed for at benytte sig af forskellige rettigheder f.eks.
ret til at foretage forbedringer i boligen. Med forslaget gives
beboerne dermed mulighed for at få nærmere
informationer om de vilkår, der knytter sig til deres bolig,
samtidig med, at de gives visse muligheder for at påvirke den
fysiske indretning af boligen.
Lovforslaget er en udmøntning af satspuljeaftalen for
2008 og har opnået tilslutning fra satspuljepartierne
I rapporten: "Personer med funktionsnedsættelser i
Danmark", Institut for Menneskerettigheder, 2005, er der sat fokus
på forskellene imellem botilbud efter servicelovens §
108 til længerevarende ophold og almene ældreboliger
for personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne. I rapporten rejses kritik af, at beboere i botilbud
efter serviceloven har langt færre rettigheder i forhold til
boligen end beboere i almene ældreboliger. Den
daværende socialminister og økonomi- og
erhvervsministeren var i samråd i Folketingets Socialudvalg
om rapporten den 24. januar 2006. Socialministeren lovede i
forbindelse med samrådet Folketingets Socialudvalg, at det
belyses, hvilke rettigheder fra almenlejeloven der meningsfuldt kan
gives til beboere i de længerevarende botilbud.
I forlængelse af samrådet nedsattes en intern
arbejdsgruppe i det daværende Socialministerium bl.a. med det
formål at se nærmere på mulighederne for at
øge ligestillingen imellem beboere i boformer efter
serviceloven og beboere i almene ældreboliger. Arbejdsgruppen
har afgivet en redegørelse med forslag til, i hvilket omfang
det vil være relevant at give beboere i boformer efter
serviceloven rettigheder svarende til dem, som lejere i almene
boliger har.
I forbindelse med arbejdsgruppens arbejde har det overordnet
været drøftet, hvilke dele af regelsættet i
almenlejeloven det vil være relevant at anvende tilsvarende.
Denne drøftelse er mundet ud i et forslag om alene at give
tilsvarende rettigheder og dermed ikke pligter. Baggrunden herfor
er, at reglerne skal være relevante for hele målgruppen
for boformer efter serviceloven. Der er tale om personer i meget
forskellige situationer, og nogle af beboerne vil have svært
ved at leve op til de forpligtelser, som følger af et
almindeligt lejeforhold. Samtidig skal det holdes for øje,
at boformerne efter serviceloven udgør et alternativ til
andre boliger, herunder lejeboliger. Disse overordnede hensyn er
baggrunden for, at forslaget alene omfatter rettigheder og ikke
tillige pligter. Drejer det sig om domfældte, der har dom til
anbringelse i sikret botilbud efter serviceloven, vil det kunne
fremgå af grundlaget for anbringelsen, om der er behov for
særlige indskrænkninger i de rettigheder, der
foreslås med lovforslaget.
Det har endvidere været overvejet, for hvilke boformer
efter serviceloven det vil være relevant at give tilsvarende
rettigheder til beboerne. I forbindelse med arbejdsgruppens
overvejelser er der taget udgangspunkt i, at tilsvarende
rettighederne skal gives til beboere i botilbud efter servicelovens
§ 108 til længerevarende ophold, men det er endvidere
overvejet, om det vil være relevant at give rettigheder til
andre boformer efter serviceloven. På baggrund heraf
foreslås det, at ordningen gennemføres for alle
længerevarende botilbud efter serviceloven, dvs. både
botilbud efter servicelovens § 108 til længerevarende
ophold samt plejehjem og beskyttede boliger efter servicelovens
§ 192, herunder friplejehjem, der drives efter § 1, stk.
2, i bekendtgørelse nr. 1385 af 12. december 2006 om
plejehjem og beskyttede boliger. Ifølge
bekendtgørelsens § 1, stk. 2, kan plejehjem eller
beskyttede boliger, der ikke længere har en driftsaftale med
kommunen eller regionen, indgå aftale med en eller flere
kommuner eller regioner om brug af pladserne eller de beskyttede
boliger indtil den 1. januar 2010. Det er kommunalbestyrelsen, der
som anvisningsmyndighed i alle tilfælde er subjekt for
beboernes rettigheder. Dette indebærer, at det er
kommunalbestyrelsen, der skal opfylde de rettigheder, som
følger af forslaget, herunder udforme det boligdokument, som
beboeren har krav på. I de tilfælde, hvor beboerens ret
forudsætter botilbuddets medvirken, påhviler det
kommunalbestyrelsen at sikre, at botilbuddet foretager det
nødvendige. Der er ikke i forholdet til beboeren tale om, at
kommunalbestyrelsen agerer privatretligt som udlejer og dermed som
part i forhold til beboeren. Kommunalbestyrelsen er fortsat
forvaltningsmyndighed.
Når der kun er tale om botilbud til længerevarende
ophold, vil borgeren som alt overvejende hovedregel få
opholdskommune i beliggenhedskommunen. Hvis borgeren på
anvisningstidspunktet har opholdskommune i en anden kommune end
beliggenhedskommunen, er det opholdskommunen, der skal udlevere
boligdokumentet til borgeren. Beliggenhedskommunen er dermed
forpligtet til at udlevere boligdokumentet til opholdskommunen.
Såfremt borgeren før flytningen vil indgive klage over
forhold, der er omfattet af lovforslaget, skal klagen i
overensstemmelse med de gældende regler indgives til
opholdskommunen.
Der findes i dag knap 12.000 boliger i botilbud efter
servicelovens § 108 og godt 13.000 boliger efter servicelovens
§ 192 (plejehjem og beskyttede boliger). Antallet af
sidstnævnte er faldende og boligtypen forventes udfaset i
2015.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget giver velfærdsministeren bemyndigelse til
at fastsætte nærmere regler om beboernes rettigheder i
boformer efter serviceloven. Det påtænkes, at der
blandt andet fastsættes regler om nedenstående.
Udgangspunktet er, at alle de rettigheder, der er fastsat
regler om, skal gælde for alle beboere i de omhandlede
botilbud. Det bemærkes dog, at når det gælder
domfældte med dom til ophold i botilbud efter servicelovens
§ 108, vil det af anbringelsen kunne fremgå, om der
behov for indskrænkninger i de rettigheder, der er fastsat
regler om. Eksempelvis vil der i forbindelse med dommen kunne
være truffet afgørelse om, at beboeren ikke må
have åben ild. I givet fald vil beboeren ikke kunne udnytte
installationsretten til et installere et gaskomfur.
2.1. Boligdokument
For almene boliger gælder ifølge § 5, stk.
1, i almenlejeloven, at en lejeaftale og andre aftaler om det
lejede skal udfærdiges skriftligt. Det indebærer bl.a.,
at lejeren kan vide præcist, hvilken bolig lejeforholdet
vedrører, og hvad lejen og øvrige betalinger
udgør.
For § 108-botilbud og for plejehjem og beskyttede boliger
efter servicelovens § 192, herunder friplejehjem, er der ikke
tilsvarende regler om skriftlighed om den bolig, borgeren anvises,
eller krav om specifikke oplysninger om boligen i den
afgørelse, der ligger til grund for kommunens anvisning af
botilbuddet.
Det påtænkes at fastsætte regler om, at
beboeren får ret til at få udleveret et boligdokument
af kommunalbestyrelsen med oplysninger om beboerens rettigheder,
herunder om boligens fysiske beliggenhed, areal, faciliteter og
boligbetaling. Boligdokumentet skal udleveres, når borgeren
anvises til den konkrete bolig.
2.2. Boligbetaling m.v.
For almene boliger gælder i følge § 5, stk.
3 og 4, i almenlejeloven, at der i lejeaftalen skal oplyses
specificeret om lejens størrelse og om alle kendte udgifter
vedrørende det lejede, som lejeren skal betale til udlejeren
ud over lejen. Den kendte eller anslåede størrelse for
hver enkelt udgiftsart skal angives. Ligeledes skal der i
lejeaftalen oplyses om øvrige udgiftsarter vedrørende
det lejede, som udlejeren på tidspunktet for lejeaftalens
indgåelse har kendskab til, at lejeren skal betale til andre
end udlejeren.
I §§ 52-61 i almenlejeloven er der fastsat
detaljerede regler om betaling for varme og vand m.v. Lejeren har
krav på at få et forbrugsregnskab for udgifter til
varme og vand m.v. Lejeren har endvidere krav på adgang til
at kunne gennemgå bilagene. Beregning, fordeling og
opkrævning af udgifter til vand og varme skal endelig
foregå efter bestemte regler.
Efter § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, i
betalingsbekendtgørelsen skal kommunen fastsætte
beboerens betaling bl.a. på grundlag af botilbuddets
omkostninger. Disse omkostninger skal fastsættes på
grundlag af de budgetterede driftsudgifter m.v. for bygningerne for
boligerne og servicedelen. Tilsvarende gør sig
gældende for plejehjem og beskyttede boliger efter
§§ 16 og 17, stk. 1, i plejehjemsbekendtgørelsen.
Mellem boliger og servicedel fordeles driftsudgifterne m.v. efter
arealstørrelse.
I § 8 i betalingsbekendtgørelsen er det bestemt,
at betalingen for el og varme i § 108-botilbud
fastsættes sådan, at den dækker kommunens
omkostninger hertil inkl. udgifter til moms. Derimod betaler
beboerne ikke særskilt for vand, men udgiften indgår i
den samlede boligbetaling. Det samme gør sig gældende
for plejehjem og beskyttede boliger efter § 20 i
plejehjemsbekendtgørelsen.
Det påtænkes at fastsætte regler om, at
beboeren ved anvisningen skal have oplysning om boligbetalingens
størrelse specificeret på udgiftsarter og beboerens
andel heraf. Disse oplysninger skal fremgå af
boligdokumentet. Hvis den samlede boligbetaling er nedsat efter de
gældende regler herom i bekendtgørelse nr. 1385 af 12.
december 2006 (plejehjemsbekendtgørelsen) og
bekendtgørelse nr. 1387 af 12. december 2006
(betalingsbekendtgørelsen), skal dette tillige fremgå
af boligdokumentet. Ved stigninger i boligbetalingen skal beboeren
have et skriftligt varsel på 3 måneder. Det skal
endvidere af boligdokumentet fremgå, hvor beboeren skal
betale for boligen, og at der altid med frigørende virkning
kan betales til et pengeinstitut. Endvidere foreslås, at
boligbetalingen skal afregnes månedsvis, jf. hovedreglen
efter almenlejelovens § 44, hvilket skal fremgå af
boligdokumentet. Tillige medtages reglen i almenlejelovens §
44, stk. 2, om, at betalingstidspunktet udskydes, hvis
forfaldsdatoen er en helligdag m.v. Det er alene udgifter
vedrørende boligen, der skal oplyses i boligdokumentet. Det
indebærer, at beboernes betaling for tilbud efter
servicelovens kapitel 16, f.eks. betaling for mad, og eventuel
servicebetaling, jf. servicelovens § 162, ikke skal oplyses i
boligdokumentet.
Det påtænkes at fastsætte regler, der giver
beboeren krav på, at betaling for varme sker efter regler,
der svarer til det, der gælder for almene boliger. Ligeledes
foreslås at betaling for fællesantenne og adgang til
elektroniske kommunikationstjenester skal ske efter regler, der
svarer til det, der gælder for almene boliger. Bestemmelser
herom skal fremgå af boligdokumentet. Betaling for
vandforbrug sker som en del af boligbetalingen.
2.3. Indflytningsrapport
For almene boliger gælder efter § 14 i
almenlejeloven, at udlejeren med lejerens medvirken skal udarbejde
en indflytningsrapport.
Der er ikke krav om udarbejdelse af indflytningsrapporter i
§ 108-botilbud og plejehjem og beskyttede boliger, jf.
servicelovens § 192.
Det påtænkes at fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen ved indflytningen skal sikre, at der udarbejdes
en indflytningsrapport, som beskriver boligens faktiske stand, og
at beboeren sikres en aktiv og medvirkende rolle i forbindelse med
udformning af indflytningsrapporten. Kopi af rapporten skal
udleveres til beboeren.
2.4. Vedligeholdelse
I § 24 i almenlejeloven er der fastsat regler om
vedligeholdelse af ejendommen, hvorefter udlejer skal holde
ejendommen ved lige. Det kan dog i et vedligeholdelsesreglement
fastsættes, at lejer skal vedligeholde og renholde visse
adgangs- og opholdsarealer samt træværk og lignende.
Der er pligt til at udarbejde et vedligeholdelsesreglement.
Efter §§ 26 og 27 i almenlejeloven bestemmer
udlejer, om denne skal have den indvendige vedligeholdelsespligt,
eller om lejer skal have den. Det kan ved fraflytning ikke
forlanges, at boligen afleveres i bedre stand end den, hvori den
blev overtaget.
Der gælder ikke særlige regler om fordeling af
vedligeholdelsespligten i § 108-botilbud og plejehjem og
beskyttede boliger, jf. servicelovens § 192. Dette
indebærer, at der ikke kan pålægges beboerne en
vedligeholdelsespligt.
Med forslaget bemyndiges ministeren ikke til at
fastsætte regler, hvorved beboeren pålægges en
pligt til at vedligeholde boligen.
2.5. Udlejerens adgang til
boligen
Efter §§ 32 og 33 i almenlejeloven har udlejeren ret
til at få eller skaffe sig adgang til det lejede, når
forholdene kræver det. Udlejeren kan endvidere med 6 ugers
varsel iværksætte arbejder i det lejede, når
udførelsen ikke er til væsentlig ulempe for lejeren.
Er der tale om arbejder, der er til væsentlig ulempe for
lejeren, har lejeren krav på 3 måneders varsel.
Udlejeren kan dog altid uden varsel foretage uopsættelige
reparationer.
Der er ikke regler i serviceloven om ejerens adgang til §
108-botilbud og plejehjem og beskyttede boliger, jf. servicelovens
§ 192. Med bistandslovens ophævelse og servicelovens
ikrafttræden pr. 1. juli 1998 blev institutionsbegrebet
afskaffet på voksenområdet.
Det påtænkes at fastsætte regler om, at det
af boligdokumentet skal fremgå, at beboeren har krav på
samme varsel, når botilbuddet ønsker adgang til
boligen, som lejere i almene ældreboliger har, når
udlejeren ønsker adgang til boligen. Med forslaget reguleres
således alene botilbuddets adgang til boligen, når
botilbuddet handler på en måde, der kan sidestilles med
en almen udlejers handlinger.
2.6. Sædvanlige installationer
og råderet
I henhold til §§ 35 og 36 i almenlejeloven har lejer
som hovedregel ret til at foretage sædvanlige installationer
i det lejede, f.eks. opvaskemaskiner og køleskabe. Lejeren
har endvidere ret til at anbringe tv-antenne eller etablere
kabelforbindelse.
Lejeren har efter § 39 i almenlejeloven ret til at
foretage forbedringer af det lejede mod godtgørelse ved
fraflytning.
Beboere i § 108-botilbud anvender erfaringsmæssigt
elektronik og IT i vid udstrækning, men der er ikke fastsat
specifikke regler om beboerens adgang til at foretage disse
installationer.
Ønsker en beboer i et § 108-botilbud eller
plejehjem og beskyttede boliger, jf. servicelovens § 192 at
foretage boligændringer, kan det kræves, at beboeren
stiller sikkerhed for de udgifter, der vil medgå til at
bringe botilbuddet tilbage til normal stand. Dette fremgår af
§ 5, stk. 3, i betalingsbekendtgørelsen samt for
plejehjem og beskyttede boliger af bekendtgørelse nr. 1385
af 12. december 2006 § 15, stk. 2. I disse bestemmelse ligger
en forudsætning om, at beboerne har ret til at foretage
forbedringer af boligen. Hverken betalingsbekendtgørelsen
eller plejehjemsbekendtgørelsen indeholder regler om
godtgørelse for forbedringsarbejder.
Det påtænkes at fastsætte regler om, at
beboeren gives samme rettigheder til at foretage sædvanlige
installationer og forbedringer imod godtgørelse ved
fraflytning (råderet) som lejere i almene boliger. Beboernes
eksisterende muligheder efter de gældende regler for at
opnå støtte til og benytte personlige
hjælpemidler i boligen begrænses ikke. Det er kommunen,
som udbetaler godtgørelsen for forbedringer til beboeren.
Godtgørelsen kan pålægges den
efterfølgende beboer.
2.7. Opsigelse
Efter almenlejeloven er det udgangspunktet, at lejeaftalen
ikke kan opsiges fra udlejerens side. Kun når der foreligger
en af de specifikt opregnede grunde i almenlejelovens § 85,
kan udlejeren opsige. I tilfælde af, at almene
ældreboliger skal nedrives eller ombygges, giver
almenlejeloven udlejer adgang til med 3 måneders varsel at
opsige lejemålet, idet lejerne har ret til genhusning i
tilsvarende bolig.
Da institutionsbegrebet på voksenområdet er
ophævet, jf. overfor, skal en bolig i en § 108-boform
som følge heraf betragtes som beboerens eget hjem.
Afgørelser fra Ankestyrelsen viser, at flytning fra et
§ 108-botilbud af beboere uden disses samtykke kun kan ske,
hvis betingelserne i serviceloven om flytning af en beboer til et
bestemt botilbud efter reglerne om magtanvendelse for voksne er
opfyldt.
For plejehjem, herunder friplejehjem, og beskyttede boliger
gælder, at hvis en kommune træffer afgørelse om,
at en beboer skal fraflytte en bolig i plejehjem m.v., må
begrundelsen kunne rummes inden for de opsigelsesgrunde, som er
omhandlet i kapitel 14 i lov om leje af almene boliger, jf. §
3, stk. 6 og 7 i plejehjemsbekendtgørelsen.
Der påtænkes fastsat regler om, at beboeren ved
opsigelse som følge af, at botilbuddet skal reorganiseres
eller nedlægges, har krav på 3 måneders
skriftligt varsel. Opsigelsesvarslet skal fremgå af
boligdokumentet.
Hvis kommunalbestyrelsen benytter sig af opsigelsesmuligheden,
skal kommunalbestyrelsen fortsat sørge for, at beboeren
modtager det tilbud, som denne har ret til efter
kommunalbestyrelsens afgørelse. Hvis kommunalbestyrelsen
beslutter at nedlægge den boform, som borgeren benytter, skal
kommunalbestyrelsen derfor stille en anden bolig til
rådighed, som modsvarer kommunalbestyrelsens
afgørelse.
2.8. Fraflytningsrapport
I henhold til § 94 i almenlejeloven gennemføres
der ved fraflytning et syn af boligen, hvor lejerens
istandsættelsesforpligtelser fastlægges. Synet
foretages senest 2 uger efter, at udlejeren er blevet bekendt med
fraflytningen. Underretter udlejeren ikke senest 2 uger efter synet
lejeren skriftligt om istandsættelsesarbejdernes omfang, den
anslåede udgift og lejerens andel heraf, bortfalder
udlejerens krav mod lejeren, medmindre denne er fraflyttet uden at
give udlejeren oplysning om den fremtidige adresse.
Der påtænkes fastsat regler om, at
kommunalbestyrelsen ved fraflytning skal sikre, at der udarbejdes
en fraflytningsrapport, hvis kommunalbestyrelsen
påtænker at rejse krav om betaling (erstatning) for
istandsættelsesudgifter. Det vil kun være aktuelt i de
tilfælde, hvor den fraflyttede beboer kan gøres
erstatningsansvarlig efter dansk rets almindelige
erstatningsregler. Der fastsættes samtidig en frist for
fremsættelse af sådanne krav svarende til det, der
gælder for lejere i almene boliger.
2.9. Klageadgang
Der påtænkes fastsat regler om, at uenighed om de
rettigheder, som beboeren er tillagt efter dette forslag, kan
indbringes for og afgøres af de sociale nævn og ankes
til Ankestyrelsen efter de gældende regler herom i
servicelovens § 166.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes at medføre kommunale
merudgifter til udarbejdelse af boligdokumenter, varmeregnskab og
ind-/fraflytningsrapporter på 4,8 mio. kr. i 2008 og 3,9 mio.
kr. årligt i de følgende år.
Tabel 1. Samlede økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Offentlige udgifter, mio. kr.
2008-pl |
| 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
Lejeaftaler | 2,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 |
Varmeregnskab | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 |
Flytterapporter | 1,2 | 2,3 | 2,3 | 2,3 |
I alt | 4,8 | 3,9 | 3,9 | 3,9 |
Som led i satspuljeaftalen for 2008, finansieres udgifterne i
årene 2008-10 af uforbrugte satspuljemidler fra
BOHANDI-puljen og herefter permanent via satspuljemidler på
3,9 mio. kr. fra 2011 og frem.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal
forhandles med de kommunale parter.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Et udkast af dette lovforslag har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Center for
Ligebehandling af Handicappede, Danske Handicaporganisationer,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Pårørendeforening af
1998, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet,
Det Centrale Handicapråd, Det Kommunale Kartel, FOA,
Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen af
Statsforvaltnings Direktører, Foreningen af
Statsforvaltnings Jurister, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), KL, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Kontaktudvalget
for Mindre Sygdoms- og Handicapforeninger, Landsforeningen for
Socialpædagoger, Landsforeningen SIND, Landsforeningen
Ældre Sagen, OK-Fonden, Organisationen af Selvejende
Institutioner, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret,
Pårørendegruppen for Svage Ældre, Rådet
for Frivilligt Socialt Arbejde, Rådet for Socialt Udsatte,
Sammenslutningen af Ældreråd, Socialpædagogernes
Landsforbund, Ældreboligrådet,
Ældremobiliseringen.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering
af lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Kommunale merudgifter på i alt 4,8
mio. kr. i 2008 og 3,9 mio. kr. i efterfølgende
år. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Indeholder ikke EU-retlige aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at der gives velfærdsministeren
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
rettigheder for beboere i boformer efter serviceloven. I denne
forbindelse er der taget udgangspunkt i de regler, som gælder
efter almenlejeloven. Der er herefter foretaget en vurdering af de
pågældende rettigheders relevans i forhold til beboere
i boformer efter serviceloven. Det er hensigten, at der blandt
andet fastsættes regler om følgende:
1) Beboeren har ret
til at få udleveret et boligdokument af kommunalbestyrelsen i
forbindelse med anvisningen til den pågældende bolig
(svarende til lejeaftale for lejere) med oplysninger om beboerens
rettigheder, herunder om boligens fysiske beliggenhed, areal,
faciliteter og boligbetaling.
2) Ved anvisningen
skal beboeren af kommunalbestyrelsen have oplysning om
boligbetalingens størrelse specificeret på
udgiftsarter og beboerens andel heraf. Oplysningerne skal
fremgå af boligdokumentet. Ved stigninger i boligbetalingen
skal beboeren have et skriftligt varsel på 3 måneder.
Det skal fremgå af boligdokumentet, hvor beboeren skal betale
for boligen, og at der altid med frigørende virkning kan
betales til et pengeinstitut.
3) Beboeren har
krav på, at betaling for varme sker efter regler, der svarer
til det, der gælder for almene boliger. Ligeledes skal
betaling for fællesantenne og adgang til elektroniske
kommunikationstjenester ske efter regler, der svarer til det, der
gælder for almene boliger. Bestemmelser herom skal
fremgå af boligdokumentet. Vand betales som en del af
boligbetalingen.
4) Ved
indflytningen skal kommunalbestyrelsen sørge for, at der
udarbejdes en indflytningsrapport, som beskriver boligens faktiske
stand. Kopi af rapporten skal udleveres til beboeren.
5) Der kan ikke
pålægges beboeren en pligt til at vedligeholde
boligen.
6) Det skal
fremgå af boligdokumentet, at beboeren har krav på
samme varsel som lejere i almene ældreboliger, når
ejeren af botilbuddet ønsker adgang til boligen.
7) Beboeren gives
samme rettigheder til at foretage sædvanlige installationer
og forbedringer imod godtgørelse ved fraflytning
(råderet) som lejere i almene boliger.
8) Ved opsigelse
som følge af, at botilbuddet skal reorganiseres eller
nedlægges, har beboeren krav på 3 måneders
skriftligt varsel. Opsigelsesvarslet skal fremgå af
boligdokumentet.
9) Ved
fraflytningen skal kommunalbestyrelsen sikre, at der udarbejdes en
fraflytningsrapport, hvis botilbuddet påtænker at rejse
krav om betaling (erstatning) for istandsættelsesudgifter.
Der fastsættes samtidig en frist for fremsættelse af
sådanne krav svarende til det, der gælder for lejere i
almene boliger.
10) Uenighed mellem
kommunalbestyrelsen og beboeren om de rettigheder, som beboeren er
tillagt efter dette forslag, kan indbringes for og afgøres
af de sociale nævn og ankes til Ankestyrelsen efter
servicelovens regler.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008.
Bilag 1
Lovforslaget sammenhold med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1117 af 26. september 2007, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006, § 15
i lov nr. 1587 af 20. december 2006, § 9 i lov nr. 346 af 18.
april 2007 og § 36 i lov nr. 523 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændring: |
§
111.Boformer efter denne lov er ikke omfattet af
lejelovgivningen. | | 1. I § 111 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Velfærdsministeren fastsætter nærmere regler om
lejerrettigheder for beboere i længerevarende botilbud efter
denne lov.« |