L 151 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social pension og lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
(Øget bundfradrag for folkepensionister, reduceret
beskæftigelseskrav ved opsat pension og sikkerhed for ret til
førtidspension).
Fremsat den 28. marts 2008 af
velfærdsministeren (Karen Jespersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension og
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v.
(Øget bundfradrag for
folkepensionister, reduceret beskæftigelseskrav ved opsat
pension og sikkerhed for ret til førtidspension)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 484 af 29. maj 2007, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1586 af 20. december 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 15 a, stk. 1, ændres
»det fyldte 65. år.« til: »det fyldte 65.
år, jf. dog stk. 2.«
2. I
§ 15 a indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Kommunalbestyrelsen
kan træffe afgørelse om, at pensionen ikke kan
opsættes, hvis det skønnes usandsynligt, at
beskæftigelseskravet for optjening af en venteprocent, jf.
stk. 3, vil blive opfyldt, jf. § 15 d, stk. 1 og
3.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
3. I
§ 15 d, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »1.500 timer« til: »1.000
timer«.
4. I
§ 29, stk. 1, indsættes
som nr. 4:
»4) Ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1-3
fradrages en folkepensionists indtægt ved personligt arbejde,
opgjort efter § 27, stk. 1-3, på op til i alt
30.000 kr. i et kalenderår. Det maksimale fradrag reduceres
forholdsmæssigt, hvis pensionisten kun modtager folkepension
i en del af året.«
5. I
§ 32 a, stk. 1,
indsættes som nr. 4:
»4) Ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget efter nr. 1-3
fradrages en eventuel ægtefælles eller samlevers
indtægt ved personligt arbejde, opgjort efter § 27,
stk. 1-3, på op til i alt 30.000 kr. i et kalenderår,
hvis denne modtager folkepension. Det maksimale fradrag reduceres
forholdsmæssigt, hvis ægtefællen eller samleveren
kun modtager folkepension i en del af året.«
6. I
§ 49, stk. 1, nr. 13,
ændres »stk. 3,« til: »stk. 2,«.
§ 2
I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 485 af 29. maj 2007, som
ændret ved § 14 i lov nr. 1587 af 20. december
2006, foretages følgende ændringer:
1.§ 14, stk. 5 og 7,
ophæves.
Stk. 6 bliver herefter stk. 5.
2. I
§ 26, stk. 1, indsættes
efter 2. pkt.: »Ved opgørelsen efter § 25,
stk. 1, foretages der fradrag efter § 29, stk. 1, nr. 4,
i lov om social pension i en ægtefælles eller samlevers
indtægt, hvis denne modtager folkepension.«
3.§ 44 ophæves, og i
stedet indsættes:
Ȥ 44. Pension tilkendt
efter § 14, stk. 1-3, og invaliditetsydelse tilkendt
efter § 21, stk. 1, 1. pkt., kan ikke frakendes, og der
kan ikke ske overflytning til en lavere pensionsform, jf. dog stk.
4.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal tilkende højere pension, hvis der
er sket en væsentlig forringelse af erhvervsevnen, jf.
§ 15.
Stk. 3. Bistands- og
plejetillæg tilkendt efter § 16 og
invaliditetsydelse tilkendt efter § 21, stk. 1, 2. pkt.,
skal frakendes, hvis betingelserne for at modtage ydelserne ikke
længere er opfyldt.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan frakende ydelser eller overflytte
ydelsesmodtageren til en lavere pension, jf. stk. 1, efter
anmodning fra modtageren, medmindre det vurderes at være til
skade for pågældende.
§ 44
a. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse
om, at retten til pension tilkendt efter § 14, stk. 1-3,
gøres hvilende for pensionister under 60 år, hvis
indtægten ved personligt arbejde forventes vedvarende at
overstige det dobbelte af grundbeløbet, jf. dog
§ 15, stk. 3, og for pensionister, som anmoder herom.
Stk. 2.
Afgørelser efter stk. 1 har virkning, indtil
pensionsudbetalingen genoptages, jf. stk. 4, eller indtil personen
når folkepensionsalderen.
Stk. 3. Pensionen
udbetales indtil udgangen af den måned, hvori
kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om at gøre
retten til pensionen hvilende.
Stk. 4.
Pensionsudbetalingen genoptages efter anmodning fra borgeren, jf.
dog stk. 1, og tidligst med virkning fra den 1. i måneden
efter anmodningen.«
4. I
§ 49, stk. 2, ændres
»og 44 og § 54, stk. 3 og 4,« til: »,
44, 44 a og § 54, stk. 3,«.
5.§ 54, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
§ 4
Adgangen til at fradrage indtægter ved
personligt arbejde efter § 29, stk. 1, nr. 4, i lov om
social pension, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4,
§ 32 a, stk. 1, nr. 4, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 5, og § 26, stk. 1, 3. pkt., som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 2, gælder i 2008
alene indtægter ved personligt arbejde i perioden fra 1. juli
2008 og op til et beløb på i alt 15.000 kr.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets formål og
indhold
Lovforslaget er et led i udmøntningen af den del af
aftalen af 28. februar 2008 mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
Ny Alliance om en jobplan, der handler om at give sikkerhed for ret
til førtidspension og bedre muligheder for at
folkepensionister kan arbejde.
Det igangværende økonomiske opsving har
medført historisk høj beskæftigelse og den
laveste målte ledighed siden 1974. Opsvinget indebærer
aktuelt et pres på arbejdsmarkedet, og mange brancher melder
om mangel på arbejdskraft. Der er derfor brug for alle
kræfter på arbejdsmarkedet, også for de seniorer,
der har passeret folkepensionsalderen, men fortsat har lyst til at
gøre en aktiv indsats.
Regeringen og forligspartierne ønsker at skabe mere
gunstige vilkår for, at seniorer fortsætter med at
arbejde. Dette gælder både for seniorer, der er
gået på folkepension, men gerne vil supplere
pensionsindkomsten med arbejdsindkomst i et beskedent omfang, og
for seniorer, der ønsker at udsætte folkepensionen for
at fortsætte med at arbejde i et lidt større eller
moderat omfang nogle år efter folkepensionsalderen.
De eksisterende regler om opsat pension er indrettet med
henblik på at fremme incitamentet til at blive på
arbejdsmarkedet for seniorer, der ønsker at arbejde i et
næsten uændret omfang efter at have passeret
folkepensionsalderen. Reglerne om indtægtsregulering og opsat
pension er imidlertid ikke i tilstrækkelig grad
målrettet til at fremme den enkeltes incitamenter til at
fortsætte med at arbejde i et mere beskedent eller moderat
omfang. Der er derfor behov for en lempelse af reglerne om
indtægtsregulering af folkepensionen og lempeligere
vilkår for opsat pension.
Regeringen og forligspartierne ønsker også at
fremme incitamentet til, at førtidspensionister, som har
fået tilkendt pension efter de regler, der var gældende
frem til 1. januar 2003 (gammel ordning), i større omfang
end i dag prøver kræfter med arbejdsmarkedet, hvis de
selv ønsker det.
En større eller mindre tilknytning til arbejdsmarkedet
kan være en naturlig del i den enkelte
førtidspensionists personlige udvikling og vil være
til gavn for arbejdsmarkedet. Førtidspensionister på
gammel ordning har i dag mulighed for at udnytte resterhvervsevnen
på arbejdsmarkedet i et vist omfang uden at få frakendt
pensionen. Der må dog antages at være
førtidspensionister på gammel ordning, der godt kan
arbejde i større omfang, men som alligevel enten helt
undlader at arbejde eller alene arbejder i begrænset omfang
af frygt for senere at miste retten til pensionen.
Førtidspensionister har ret til at modtage
arbejdsløshedsdagpenge i sammenlagt 12 måneder inden
for 18 måneder. Selv om der sker indtægtsregulering af
førtidspensionen, vil der kunne være tale om
dobbeltforsørgelse i form af udbetaling af to
indkomsterstattende ydelser samtidig. Der er derfor enighed om at
følge udviklingen i udbetaling af
arbejdsløshedsdagpenge til førtidspensionister som
grundlag for at vurdere, om der er behov for at justere reglerne om
ret til arbejdsløshedsdagpenge for
førtidspensionister. Der foretages en status pr. 1. januar
2010.
Det foreslås derfor,
1) at der
indføres et årligt bundfradrag på 30.000 kr. for
indtægt ved personligt arbejde for folkepensionister ved
beregning af pensionstillæg og personlig
tillægsprocent,
2) at
beskæftigelseskravet ved opsat pension nedsættes fra
1.500 timer årligt til 1.000 timer årligt,
3) at personer, der
er tilkendt førtidspension, får fuld sikkerhed for, at
de ikke kan miste retten til pension på grund af deres
arbejdsindsats. Forslaget omfatter ikke førtidspensionister,
der er tilkendt førtidspension efter lov om social pension,
der trådte i kraft den 1. januar 2003. Reglerne om
frakendelse afskaffes for alle, der er tilkendt
førtidspension efter gammel ordning. Sikkerheden omfatter
også de modtagere af invaliditetsydelse, der ville have haft
ret til mellemste eller højeste førtidspension, hvis
de ikke allerede havde en vedvarende høj indtægt.Det
præciseres, at kommunen skal vurdere, om der er grundlag for
at træffe afgørelse om, at pensionen gøres
hvilende, hvis arbejdsindtægten vedvarende forventes at
overstige det dobbelte af førtidspensionens
grundbeløb (122.306 kr. i 2008). Ved afgørelsen af,
om retten til pension skal gøres hvilende, foretages en
konkret vurdering af, om den opnåede indtægt er
uforenelig med den tilkendte førtidspension.
Afgørelsen om at gøre retten til pension hvilende
gælder i forhold alle typer pension efter lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
1.1. Bundfradrag på 30.000 kr.
for arbejdsindkomst hos folkepensionister
For folkepensionister foreslås indført et
bundfradrag for indtægt ved personligt arbejde ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget for henholdsvis
pensionstillægget og den personlige tillægsprocent (som
styrer aftrapningen af den supplerende pensionsydelse,
helbredstillæg og varmetillæg).
Varmetillæg, helbredstillæg, supplerende
pensionsydelse og pensionstillægget er de mest
målrettede dele af folkepensionen. Ved beregningen af disse
indgår alle skattepligtige indkomster udover social pension,
dvs. også eventuelle supplerende private
pensionsindtægter, renteindtægter m.v. For de
pensionister, som har store udgifter til varme, medicin,
tandlæge m.v. samtidig med, at de har begrænsede
indtægter ved siden af pensionen, kan indførelsen af
bundfradraget have stor betydning.
Hvis pensionisten alene har udbetaling af fx ATP ved siden af
folkepensionen, vil en yderligere arbejdsindkomst kunne føre
til, at pensionisten får en mindre supplerende pensionsydelse
samtidig med at tillæg til betaling af de nævnte
udgifter reduceres. Jo højere udgifter pensionisten har, jo
større vil de økonomiske konsekvenser være,
hvis tillæggene reduceres. For sådanne pensionister med
meget beskedne supplerende indtægter vil indførelsen
af bundfradraget betyde, at de kan have en arbejdsindkomst på
op til 30.000 kr. årligt uden konsekvenser for
tillæggene.
Der foreslås ikke et bundfradrag ved beregningen af
folkepensionens grundbeløb, hvor der allerede er et
betydeligt fradragsbeløb på 259.700 kr. (i 2008), som
alene omfatter indtægt ved personligt arbejde. Derved sikres
en større målretning af forslaget mod personer med
forholdsvis mindre arbejdsindtægter.
Bundfradraget foreslås anvendt på den måde,
at det fradrages i personlige arbejdsindtægter ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget for
pensionsberegningen. I løbet af et kalenderår kan der
maksimalt fradrages 30.000 kr. i den del af
indtægtsgrundlaget, der består i indtægt ved
personligt arbejde. Det er en administrativ fordel ved
bundfradraget, at kommunerne undgår at skulle foretage en
række omregninger af pensionen for personer med en
midlertidig arbejdsindkomst, hvor arbejdsindkomsten ikke overstiger
30.000 kr. i løbet af et kalenderår.
For en enlig folkepensionist begynder aftrapningen af den
personlige tillægsprocent (og dermed af den supplerende
pensionsydelse, helbredstillæg og varmetillæg) efter
gældende regler ved en indtægt på over 16.600 kr.
(for gifte/samlevende: 32.700 kr.). Pensionstillægget
aftrappes efter gældende regler for indtægter over
57.300 kr. for enlige (for gifte/samlevende: 115.000 kr.).
I tabellen nedenfor er vist de økonomiske konsekvenser
af bundfradraget for en enlig folkepensionist uden andre
indtægter end ATP. Eksemplet viser konsekvenserne af en
indkomstfremgang svarende til, at den personlige indkomst stiger
med 30.000 kr. på grund af arbejdsindkomst.
Tabel 1. Enlig
folkepensionist (2008-pris- og lønniveau) |
Husstandens
indkomst vedrørende: | (A)Gældende regler uden
arbejdsindkomst Kr. | (B)Gældende regler med
arbejdsindkomst Kr. | (C)Med bundfradrag i arbejdsindkomst
på 30.000 kr. |
Arbejdsindkomst | 0 | 30.000 | 30.000 |
Grundbeløb | 61.152 | 61.152 | 61.152 |
Pensionstillæg | 61.560 | 61.560 | 61.560 |
ATP | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
Tillægsprocent | 92 | 18 | 92 |
Den supplerende pensionsydelse | 7.176 | 1.404 | 7.176 |
Varmetillæg | 2.760 | 540 | 2.760 |
Helbredstillæg | 3.519 | 689 | 3.519 |
Boligydelse | 20.304 | 17.004 | 17.004 |
I alt (skattefrie ydelser
bruttoficeret) | 198.055 | 204.904 | 222.645 |
Anm.: Der forudsættes årlige
medicinudgifter m.v. på 4.500 kr., en varmeudgift på
8.000 kr. og en boligydelsesberettiget husleje på 36.000
kr. |
En enlig folkepensionist i lejebolig modtager i
ovenstående eksempel ydelser, der svarer til en
bruttoindkomst før skat på 198.055 kr. i
udgangspunktet, hvor der antages ikke at være
arbejdsindkomster (kolonne A). Tjenes fx 30.000 kr. på
arbejdsmarkedet, stiger den samlede bruttoindkomst med 6.849 kr.
til 204.904 kr. under gældende regelsæt (kolonne B),
idet de indtægtsafhængige ydelser i eksemplet aftrappes
relativt meget.
Med indførelse af et bundfradrag på 30.000 kr. i
indtægtsgrundlaget (kolonne C) aftrappes pensionsydelserne
ikke i eksemplet, og bruttoindkomsten stiger derfor med de fulde
30.000 kr. korrigeret for ændring i boligydelse på
3.300 kr. (skattefri) eller 5.410 kr. (bruttoficeret).
Forslaget betyder således, at folkepensionister med
relativt begrænsede supplerende arbejdsindkomster ikke vil
opleve, at indkomsten går ud over den supplerende
pensionsydelse, medicintilskud, varmetillæg og
pensionstillæg, som efter gældende regler.
Bundfradraget vil ved ikrafttrædelse 1. juli 2008
få virkning for fastsættelsen af pensionen for juli
2008 og frem. En forhøjelse af pensionen pr. 1. juli 2008
som følge af bundfradraget vil af administrative grunde
først kunne komme til udbetaling sammen med den
pensionsudbetaling, der finder sted i slutningen af august 2008.
Tilsvarende gælder for personer, der starter med erhverv i
perioden 1. juli til 1. august.
1.2. Nedsættelse af
beskæftigelseskravet ved opsat pension til 1.000 timer
årligt
Personer, der opfylder betingelserne for ret til folkepension,
kan opsætte udbetalingen af folkepension mod senere at
få forhøjet den løbende folkepension med et
tillæg. Tillægget beregnes som en procent -
venteprocenten - af den udbetalte pension.
For at optjene ret til et tillæg til folkepensionen skal
beskæftigelsen være på mindst 1.500 timer
årligt. Formålet med beskæftigelseskravet er at
sikre, at borgere, der benytter ordningen, rent faktisk bidrager
aktivt på arbejdsmarkedet i væsentligt omfang.
Det gældende krav om et meget højt
beskæftigelsesomfang understøtter ikke i
tilstrækkelig grad en senere og mere fleksibel
tilbagetrækning for personer, der ikke ønsker at
fortsætte med arbejde i et næsten uændret
omfang.
For at gøre ordningen om opsat pension mere
tilgængelig også for personer, der gerne vil
udsætte overgangen til folkepension, men ikke ønsker
eller har mulighed for at opfylde det nuværende krav til
beskæftigelse, foreslås beskæftigelseskravet
nedsat til 1.000 timers årlig beskæftigelse.
Det reducerede beskæftigelseskrav betyder, at personer,
der fx arbejder lidt mindre end 1.000 timer årligt, vil have
tilskyndelse til at øge arbejdstiden for at undgå
indtægtsregulering af pensionen og opnå ret til opsat
pension, mens personer, der arbejder over 1.500 timer kan
nedsætte arbejdstiden og stadig bevare retten til opsat
pension.
Opsat pension er som udgangspunkt målrettet personer,
der kan og ønsker at arbejde relativt meget. Jo mindre man
arbejder, jo mindre vil incitamentet være til at vælge
opsat pension frem for at modtage indtægtsreguleret
folkepension. Det skyldes, at nedsættelsen af pensionen
på grund af indtægtsregulering er mindre ved lavere
indkomst.
Forslaget om mere fleksible regler for opsat pension skal
derfor ses i sammenhæng med forslaget om et bundfradrag
på 30.000 kr. for arbejdsindkomster, som indebærer en
lempelse af indtægtsreguleringen, og dermed en højere
mistet pension her og nu ved at opsætte denne.
For at sikre, at de personer, der opsætter pensionen,
rent faktisk yder en væsentlig arbejdsindsats, foreslås
det, at der indsættes en bestemmelse i lov om social pension
om, at kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om, at
pensionen ikke kan opsættes, hvis det skønnes
usandsynligt, at personen vil opfylde beskæftigelseskravet
for optjening af en venteprocent, jf. § 15 d, stk. 1 og
stk. 3.
1.3. Ophævelse af
frakendelsesreglerne
Kommunen skal i dag frakende helbredsbetinget pension, eller
overflytte en person til anden pension, hvis der er sket en
væsentlig, varig forbedring eller forringelse af
erhvervsevnen.
Kommunen skal desuden træffe afgørelse om
frakendelse eller overflytning til anden pension, hvis en
pensionist med uændret invaliditet har en personlig
arbejdsindtægt, der vedvarende overstiger et beløb
svarende til det dobbelte af grundbeløbet (pr. 1. januar
2008 122.306 kr. årligt.), og indtægten er uforenelig
med den tilkendte pension.
Der må antages at være førtidspensionister
på gammel ordning, der godt kan arbejde i større
omfang, men som alligevel enten helt undlader at arbejde eller
alene arbejder i begrænset omfang af frygt for senere at
miste retten til pensionen. For at skabe sikkerhed for retten til
førtidspension, foreslås det, at reglerne om
frakendelse og nedsættelse af førtidspension på
kommunens initiativ ophæves for alle typer af
førtidspension, der er tilkendt efter de regler, der var
gældende indtil 1. januar 2003 (efter § 14, stk.
1-3, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 485 af 29. juni 2007).
Det foreslås, at sikkerheden for retten til pension
både omfatter førtidspensionister, der kommer i
beskæftigelse og førtidspensionister, der ikke
ønsker eller ikke har mulighed for at søge ind
på arbejdsmarkedet, med henblik på at undgå en
uhensigtsmæssig forskelsbehandling mellem
førtidspensionister, der har mulighed for at prøve
kræfter med arbejdsmarkedet og førtidspensionister
uden denne mulighed.
Der foreslås ingen ændring i reglerne om
indtægtsregulering af førtidspensionen.
Som konsekvens af lovforslaget vil kommunen alene kunne
påse, om der er grundlag for at rejse sag om
forhøjelse af pensionen i eksisterende sager, hvor der er
fastsat en genoptagelsesfrist. Pensionsmodtageren har fortsat
mulighed for at rejse en sag om forhøjelse af pensionen, der
fortsat skal tilkendes, hvis betingelser herfor i øvrigt er
opfyldt. Pensionisten kan fortsat selv anmode om at få
frakendt pensionen eller om at blive overflyttet til en lavere
pensionstype, medmindre kommunen vurderer, at det vil være
til skade for vedkommende.
Invaliditetsydelse kan tilkendes personer, der i princippet
har ret til højeste eller mellemste førtidspension,
men som ikke kan modtage pensionen, fordi de har en indtægt
ved personligt arbejde, der er uforenelig med den tilkendte
pension. Det foreslås derfor, at personer, der er tilkendt
invaliditetsydelse, fordi de yder en ekstra indsats på
arbejdsmarkedet, får samme tryghed som
førtidspensionister ved at ophæve muligheden for at
frakende denne type invaliditetsydelse. Det vil bevare
invaliditetsydelsesmodtageres incitamentet til at blive på
arbejdsmarkedet og arbejde i samme eller større
omfang.
Efter de gældende regler kan kommunen træffe
afgørelse om at gøre pensionen hvilende som et
alternativ til frakendelse, hvis en førtidspensionist har en
arbejdsindkomst, der vedvarende overstiger det dobbelte af
grundbeløbet, og indtægten er uforenelig med den
tilkendte pension, jf. § 15, stk. 3.
At pensionen gøres hvilende betyder, at
pensionsudbetalingen ophører, men genoptages efter anmodning
fra borgeren, hvis den erhvervssituation, der har ligget til grund
for beslutningen om at gøre pensionen hvilende,
ophører. Det er fx tilfældet, hvis
forudsætningerne om erhvervsindtægtens størrelse
ikke holder. Der skal således ikke søges om og
tilkendes pension på ny. Ordningen skaber tryghed for, at
pensionisten har et stabilt forsørgelsesgrundlag at falde
tilbage på, hvis pensionistens forsøg på at
arbejde mislykkes.
Som konsekvens af, at reglerne om frakendelse af
førtidspension foreslås ophævet, foreslås
det, at reglerne om hvilende pension beskrives i en ny bestemmelse,
§ 44 a i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Kriterierne for, hvornår pensionen skal gøres hvilende
efter gældende regler, ændres ikke med
lovforslaget.
Som konsekvens af forslaget om ophævelse af
frakendelsesreglerne, foreslås det som noget nyt, at
førtidspension skal kunne gøres hvilende for borgere,
der er tilkendt behovsbestemt førtidspension efter
§ 14, stk. 3, nr. 3. Forslaget medfører en
harmonisering af reglerne om hvilende pension.
Det foreslås, at kommunen fortsat ikke på eget
initiativ kan gøre retten til pension hvilende for personer
over 60 år.
Det foreslås præciseret, at kommunalbestyrelsens
afgørelse om at gøre retten til pension hvilende er
en afgørelse, der kan påklages i det almindelige
klagesystem.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Forslaget medfører ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for regionerne.
2.1. Bundfradrag på 30.000
kr.
Et bundfradrag på 30.000 kr. i indtægten ved
personligt arbejde, der indgår i indtægtsgrundlaget for
beregning af personlig tillægsprocent og
pensionstillæg, vil forøge den udbetalte pension m.v.,
hvis arbejdsindtægten medfører aftrapning af
pensionsydelserne. Aftrapningen starter efter gældende regler
ved en indtægt ud over den offentlige pension på 16.600
kr. (enlige, 2008-pris- og lønniveau (2008-pl)).
En højere personlig tillægsprocent
medfører større udbetaling af eventuel supplerende
pensionsydelse, helbredstillæg og varmetillæg, der alle
udbetales afhængig af den personlige tillægsprocent.
Derudover vil bundfradraget indebære, at nogle undgår
eller får en mindre nedsættelse af
pensionstillægget. Nedsættelsen af
pensionstillægget begynder ved indtægter udover
pensionen på 57.300 kr. (enlige, 2008-pl).
Indførelsen af et bundfradrag skønnes at betyde
merudgifter for staten og kommunerne til folkepension m.v. på
omkring 145 mio. kr. i 2008 (2008-pl) og på
skønsmæssigt 290 mio. kr. årligt i årene
derefter. I merudgiften indgår 5 mio. kr. i 2008 fordelt
på personlige tillæg med 3 mio. kr. og på
varmetillæg med 2 mio. kr. og i årene derefter 10 mio.
kr. fordelt med 6 mio. kr. på personlige tillæg og 4
mio. kr. på varmetillæg. Heraf er der merudgifter for
kommunerne på 2 mio. kr. i 2008 og på 4 mio. kr. i 2009
og frem. Statens merudgifter andrager 143 mio. kr. i 2008 og 286
mio. kr. i 2009 og frem.
Den præcise effekt på arbejdsudbuddet er vanskelig
at skønne over, men det vurderes med nogen usikkerhed, at
forslaget vil medføre en stigning i pensionisters
arbejdsudbud svarende til en helårseffekt på omkring
400 fuldtidsbeskæftigede.
Et bundfradrag ved indtægtsopgørelsen vil
medføre en vis administrativ lempelse for kommunerne, da
færre pensionister vil få omregnet pensionen i
løbet af et år. På den anden side adskiller et
fradrag ved indtægtsopgørelsen, der er knyttet til
kalenderåret sig fra de beregningsfradrag, der i
øvrigt indgår ved fastsættelsen af pensionen
på grundlag af et givent indtægtsgrundlag. Dette kan
medføre en vis øget administrativ belastning. Samlet
set vil der formentlig ikke blive tale om ændring i den
administrative belastning af kommunerne eller staten.
2.2. Nedsættelse af
beskæftigelseskravet ved opsat pension til 1.000 timer
Opsat pension er i praksis målrettet personer, der kan
og ønsker at arbejde relativt meget. Jo mindre man arbejder,
jo mindre vil incitamentet være til at vælge opsat
pension. Det skyldes, at nedsættelsen af folkepensionen
på grund af indtægtsregulering er mindre ved en
begrænset arbejdsindkomst. Den pension man mister her nu ved
at opsætte pensionen - mod at få en større
pension senere - bliver derved større.
Forslaget indebærer, at de, der i dag arbejder mellem
1.000 timer og 1.500 timer, vil kunne vælge at opsætte
folkepensionen, og ikke kun de, der arbejder mere end 1.500
timer.
Opsat pension indebærer på kort sigt ophør
af udbetaling af pension mod merudgifter til ventetillæg,
når opsætningsperioden afsluttes. De samlede
økonomiske konsekvenser af forslaget er afhængige af
en række forudsætninger om, hvad pensionen ville have
været i opsætningsperioden, hvor lang denne er, og af
hvad udgifterne til ventetillæg bliver i pensionistens
restlevetid - og hvor lang restlevetiden de facto er.
På kort og mellemlang sigt vil forslaget indebære
betalingsforskydninger som følge af, at antallet af personer
på opsat pension i en periode overstiger antallet af
pensionister med ventetillæg. Det skønnes med
betydelighed usikkerhed, at forbedringen af ordningen på lang
sigt vil indebære netto merudgifter på i
størrelsesordenen 20 mio. kr.
Det er med en betydelig usikkerhed skønnet, at en
reduktion af beskæftigelseskravet til 1.000 timer
årligt kan øge den årlige tilgang til ordningen
med 600 personer. Det kræver imidlertid mere viden om
effekterne af den nuværende ordning at udarbejde et mere
præcist skøn, herunder for virkningen på
arbejdsudbuddet.
Forslaget skønnes ikke at medføre nogen
ændring i den administrative belastning af kommunerne eller
staten.
2.3. Sikkerhed for ret til
pension
Siden 1995 har antallet af førtidspensionister, som
efter de gamle førtidspensionsregler har fået frakendt
pension, ligget under 200 personer årligt. Antallet af
frakendelser har været faldende fra 1999 og frem, dog
undtaget 2002. I 2006 var der 43 frakendelser. Indførelse af
en sikkerhed for retten til førtidspension og for
invaliditetsydelse forventes at betyde, at flere
førtidspensionister vil supplere deres indtægt.
På den ene side medfører afskaffelse af muligheden for
at frakende pensionen en merudgift til førtidspension.
På den anden side medfører det en besparelse, at flere
førtidspensionister forventes at komme i arbejde. Ordningen
skønnes samlet set ikke at medføre økonomiske
konsekvenser for kommunerne eller staten.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, der vurderer, at der ikke er administrative
eller økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
4. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
6. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
7. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget er sendt til høring hos:
Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Justitsministeriet, Skatteministeriet,
Statsministeriet, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse,
Arbejdsdirektoratet, Arbejdsmarkedsstyrelsen, Ankestyrelsen,
Sikringsstyrelsen, Statsforvaltningsdirektørerne,
Finansrådet, Forsikring & Pension, Foreningen af jurister
ved statsforvaltningerne, Integrationsministeriet,
Undervisningsministeriet, Danske Regioner, KL, Kommunernes
Revision, Danske Handicaporganisationer, Dansk
Socialrådgiverforening, Landsforeningen Ældre Sagen,
Ældremobiliseringen, Det Centrale Handicapråd, Dansk
Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes
Centralorganisation, Kristelig Fagbevægelse, Ledernes
Hovedorganisation, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Socialchefforeningen og Rigsrevisionen.
8. Sammenfattende skema
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget om et bundfradrag vil
medføre en statslig merudgift i 2008 på 143 mio. kr.
og en årlig merudgift på 286 mio. kr. i årene
derefter. Forslaget medfører kommunale
merudgifter på 2 mio. kr. i 2008 og en årlig merudgift
4 mio. kr. i årene derefter. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Ifølge Ankestyrelsens praksis er de gældende
regler ikke til hinder for, at en person opsætter pensionen,
selv om det på forhånd er klart, at personen ikke kan
eller ikke vil opfylde beskæftigelseskravet. I den situation
vil den pågældende ikke optjene noget ventetillæg
og vil efter årets udgang få udbetalt et
engangsbeløb, som svarer til det beløb, som
pågældende ellers ville have modtaget i løbende
folkepension i perioden.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1 og 2,
at kommunalbestyrelsen skal kunne træffe beslutning om, at
pensionen ikke kan opsættes, hvis det skønnes
usandsynligt, at personen vil opfylde beskæftigelseskravet
for optjening af en venteprocent, jf. § 15 d, stk. 1 og
stk. 3. Dette skøn kan være baseret på, at det
på forhånd er klart, at personen ikke agter at opfylde
beskæftigelseskravet, eller at personen ikke har mulighed
herfor. Kommunen kan i denne forbindelse lægge vægt
på borgerens egne erklæringer eller hidtidige
beskæftigelsesomfang.
Den i lov om social pension, § 15 a, stk. 1,
anførte aldersgrænse på »det fyldte 65.
år« er ved lov nr. 1586 af 20. december 2006 (gradvis
forhøjelse af folkepensionsalderen til 67 år m.v.)
blevet ændret til »folkepensionsalderen« med
virkning fra 1. juli 2009. Den foreslåede ændring ved
dette forslag af § 15 a, stk. 1, forslås at
træde i kraft 1. juli 2008, og ændringen relaterer sig
således til den gældende affattelse af § 15
a, stk. 1, ikke til den omtalte affattelse efter 1. juli 2009.
Forslaget nødvendiggør ikke nogen
konsekvensændringer i forhold til lov nr. 1586 af 20.
december 2006.
Til nr. 3
Personer, der opfylder betingelserne for ret til folkepension,
kan efter den gældende § 15 a, opsætte
udbetalingen af folkepension mod senere at få forhøjet
den løbende folkepension med et tillæg.
Tillægget beregnes som en procent - venteprocenten - af den
udbetalte pension.
For at optjene ret til et tillæg til folkepensionen skal
beskæftigelsen andrage mindst 1.500 timer årligt efter
den gældende § 15 d. Det foreslås at reducere
beskæftigelseskravet fra 1.500 til 1.000 timer årligt i
lovforslagets § 1, nr. 3, for at gøre ordningen
tilgængelig for personer, der gerne vil udsætte
overgangen til folkepension, men som ikke kan eller ønsker
at opfylde det nuværende høje beskæftigelseskrav
på 1.500 timer.
Opsat pension er som udgangspunkt målrettet personer,
der kan og ønsker at arbejde relativt meget. Jo mindre
pågældende arbejder, jo mindre vil incitamentet
være til at vælge opsat pension. Det skyldes, at
indtægtsreguleringen af pensionen bliver mindre ved lavere
arbejdsindkomst.
Ved at opsætte pensionen vil en pensionist med
begrænset arbejdsindkomst således miste en
højere pension her og nu til fordel for en forøgelse
af folkepension efter opsætningsperioden. Er
arbejdsindkomsten derimod høj og pensionsudbetalingen
lavere, vil den mistede pensionsudbetaling her og nu være
mindre og incitamentet til at udskyde pensionen større.
Tillægget til folkepensionen efter opsætningsperioden
(venteprocenten), er den samme i begge situationer, da
venteprocenten alene afhænger af den tid, pensionen har
været opsat og af alderen ved opsætningsperiodens
ophør.
Det reducerede beskæftigelseskrav betyder, at personer,
der fx arbejder lidt mindre end 1.000 timer årligt, vil kunne
øge arbejdstiden, for at opnå ret til opsat pension,
mens personer, der efter gældende regler arbejder over 1.500
timer, vil kunne nedsætte arbejdsmængden og stadig
bevare retten til opsat pension.
Forslaget om mere fleksible regler for opsat pension skal ses
i sammenhæng med forslaget om et bundfradrag for
arbejdsindkomster ved beregning af pensionstillægget og den
personlige tillægsprocent. Forslaget om et bundfradrag har
fokus på pensionister, der kun ønsker at arbejde i ret
begrænset omfang.
Beskæftigelseskravet er knyttet til beskæftigelsen
i et kalenderår. Hvis opsætningsperioden ophører
i et kalenderår, opgøres beskæftigelseskravet
forholdsmæssigt efter antal hele måneder pensionen har
været opsat i kalenderåret. Personer, hvis
opsætningsperiode ophører i 2008, efter at det
forslåede reducerede krav på 1.000 timers
beskæftigelse efter forslaget er trådt i kraft 1. juli
2008, skal alene have haft beskæftigelse i
opsætningsperioden i 2008 svarende til 1.000 timer på
årsbasis for at optjene en venteprocent.
Til nr. 4 og 5
For folkepensionister foreslås i lovforslagets
§ 1, nr. 4, at der indføres et særligt
bundfradrag på 30.000 kr. i et kalenderår for
indtægter ved personligt arbejde ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget for henholdsvis pensionstillægget og
den personlige tillægsprocent (som styrer aftrapningen af den
supplerende pensionsydelse, helbredstillæg og
varmetillæg).
Forslaget sigter på at give et ekstra incitament til
folkepensionister, der ønsker at supplere pensionsindkomsten
med erhvervsarbejde i et begrænset omfang. Et eventuelt
uudnyttet bundfradrag kan derfor ikke overføres til andre.
En folkepensionist, der er gift med en erhvervsaktiv person, vil
også kun få gavn af bundfradraget, hvis vedkommende
selv har beskæftigelse.
Folkepensionens grundbeløb indtægtsreguleres i
dag på grundlag af pensionistens indtægt ved personligt
arbejde. De indtægter, der omfattes af fradraget på
30.000 kr., foreslås afgrænset på tilsvarende
måde. Der bliver derved tale om at anvende et allerede kendt
indkomstbegreb.
Pensionen fastsættes årligt pr. 1. januar, jf.
§ 39, stk. 1, på grundlag af et
indtægtsgrundlag, der som hovedregel opgøres ud fra
den slutlignede indkomst i kalenderåret 2 år forud for
det aktuelle år (dvs. indkomsten ifølge den seneste
årsopgørelse) opregnet til det aktuelle år med
de procenter, som anvendes ved den skattemæssige
forskudsregistrering. Når indtægtsgrundlaget
fastsættes på grundlag af den seneste slutligning
opregnet til aktuelt niveau, skal det foreslåede bundfradrag
ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget fratrækkes
i den opregnede arbejdsindkomst.
Hvis indkomsten ifølge den seneste
årsopgørelse ikke kan anvendes, fx fordi personen ikke
var pensionist i hele slutligningsåret eller der i
øvrigt siden er sket ændringer i indkomstforholdene
m.v., fastsættes pensionen den 1. januar i det aktuelle
år på grundlag af den forventede fremtidige
indtægt i året, jf. § 39, stk. 2. Det
foreslåede bundfradrag ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget fratrækkes i den forventede
fremtidige arbejdsindkomst.
Pensionen skal omregnes i løbet af året, jf.
§ 39, stk. 2, hvis fx indtægtsgrundlaget
ændres mere end rent midlertidigt og en beregning på
grundlag af den forventede fremtidige indtægt fører
til en ændring af pensionens størrelse. Efter
forslaget skal der ikke ske omregning på grund af en
ændret arbejdsindkomst, hvis den forventede arbejdsindkomst
for resten af året ikke overstiger det resterende uudnyttede
bundfradrag. Pensionisten er derfor ikke forpligtiget til at give
kommunen besked om sådanne
indtægtsændringer.
Hvis pensionen skal omregnes i løbet af året
på grund af en varig ændring af arbejdsindkomsten,
opgøres den forventede arbejdsindkomst fra den 1. i
måneden efter ændringen til udgangen af
kalenderåret. Det foreslåede bundfradrag ved
opgørelsen af indtægtsgrundlaget fratrækkes i
den forventede fremtidige arbejdsindkomst i
opgørelsesperioden, dvs. indtil udgangen af
kalenderåret. Indtægten opregnes derefter til
årsbasis.
Eksempel: En folkepensionist begynder at arbejde den 1. marts
til en månedsløn på 8.000 kr. Den forventede
fremtidige arbejdsindkomst i opgørelsesperioden bliver
80.000 kr. (= 8.000 kr. x 10). Efter fradrag af bundfradraget
bliver indtægten i opgørelsesperioden på 50.000
kr. Dette beløb opregnes til årsbasis, dvs. til 60.000
kr. (= 50.000 kr. x 12/10). Indtægtsgrundlaget for
fastsættelsen af pensionen forøges således med
60.000 kr. med virkning fra 1. marts.
Hvis pensionen skal omregnes for en afgrænset periode
inden for et kalenderår, opgøres den forventede
arbejdsindkomst i denne periode. Det foreslåede bundfradrag
ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget fratrækkes
i den forventede fremtidige arbejdsindkomst i
opgørelsesperioden. Indtægten opregnes derefter til
årsbasis.
Eksempel: En folkepensionist begynder at arbejde den 1. maj
til en månedsløn på 10.000 kr. Arbejdet
forventes at ophøre den 31. august. Den forventede
fremtidige arbejdsindkomst i opgørelsesperioden bliver
40.000 kr. (= 10.000 kr. x 4). Efter fradrag af bundfradraget
bliver indtægten i opgørelsesperioden på 10.000
kr. Dette beløb opregnes til årsbasis, dvs. til 30.000
kr. (= 10.000 kr. x 12/4). Indtægtsgrundlaget for
fastsættelsen af pensionen forøges således med
30.000 kr. med virkning fra 1. maj. Pensionen skal omregnes igen
med virkning fra 1. september.
Personer, der ikke modtager pension i hele året, fx
fordi de er fyldt 65 år i løbet af året,
får efter forslaget bundfradraget reduceret
forholdsmæssigt.
Ved den årlige fastsættelse af pensionen pr. 1.
januar kan det være forudsat, at pensionisten har en vis
arbejdsindkomst i det aktuelle år, dvs. at bundfradraget
forventes helt eller delvis brugt. Det er derfor vigtigt, at
kommunen gør pensionisten bekendt med størrelsen af
den forudsatte arbejdsindtægt, og størrelsen af et
forudsat uudnyttet bundfradrag ved fastsættelsen af
pensionen.
Forslagets § 1, nr. 5, sikrer, at udnyttelsen af
bundfradraget også gælder i forhold til
opgørelsen af en folkepensionists indtægt ved
personligt arbejde, når folkepensionistens indtægt
indgår i indtægtsgrundlaget for beregning af en
ægtefælles eller samlevers førtidspension.
Til nr. 6
Den forslåede ændring, jf. forslagets
§ 1, nr. 6, om affattelse af § 49, stk. 2, sker
på baggrund af en manglende konsekvensrettelse af
§ 49, stk.1, nr. 13, ved ændring af § 32
c ved lov nr. 403 af 6. juni 2002 om ændring af lov om social
pension og andre love, der omhandlede præciseringer
vedrørende førtidspensionsreformen, herunder
udfyldende bestemmelser om den supplerende arbejdsmarkedspension
for førtidspensionister.
Til § 2
Til nr. 1
Den gældende § 14, stk. 5, giver
hjemmel til administrativt at fastsætte regler om tilkendelse
af pension efter § 14, stk. 3, nr. 2 og 3 (behovsbestemt
pension). Betingelserne for tilkendelse og frakendelse af
behovsbestemt pension er som følge heraf nærmere
beskrevet i kapitel 4 i bekendtgørelse nr. 1437 af 13.
december 2006 om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension. Som konsekvens af,
at alle muligheder for frakendelse af førtidspension
foreslås ophævet, vil bemyndigelsesbestemmelsen
fremover være uden betydning og foreslås derfor
ophævet.
For en nærmere beskrivelse af reglerne om
frakendelse af behovsbestemt pension henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 3.
For en nærmere beskrivelse af mulighederne for som noget
nyt at kunne gøre behovsbestemt pension efter
§ 14, stk. 3, nr. 3, hvilende, henvises til
bemærkninger til lovforslagets § 2, nr. 3.
Efter den gældende § 14, stk. 7, kan pension
ikke frakendes eller nedsættes til en lavere pension for
borgere over 60 år. Som konsekvens af, at
frakendelsesmuligheden helt ophører, foreslås
bestemmelsen ophævet.
For en beskrivelse af mulighederne for at gøre
pensionen hvilende for borgere over 60 år henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 3.
Til nr. 2
Opgørelsen af indtægtsgrundlaget for
pensionstillæg og personlig tillægsprocent efter lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. sker efter tilsvarende regler som efter
lov om social pension. En ægtefælles eller samlevers
indtægt indgår således i indtægtsgrundlaget
efter de gældende regler.
Hvis ægtefællen eller samleveren er
folkepensionist, har denne ret til et bundfradrag efter forslagets
§ 1, nr. 4. Den forslåede ændring i
forslagets § 2, nr. 2 sikrer, at udnyttelsen af
bundfradraget også gælder i forhold til
opgørelsen af en folkepensionist indtægt ved
personligt arbejde, når folkepensionistens indtægt
indgår i indtægtsgrundlaget for beregning af en
ægtefælles eller samlevers førtidspension efter
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v.
Til nr. 3Om § 44
Efter de gældende regler i § 44, stk. 1, skal
helbredsbetinget førtidspension efter § 14, stk.
1, stk. 2 og stk. 3, nr. 1 og 2, frakendes, eller der skal ske
overflytning til anden pensionstype, hvis der er sket en
væsentlig, varig forbedring eller forringelse af
erhvervsevnen.
Kommunalbestyrelsen skal desuden træffe afgørelse
om frakendelse eller overflytning til anden pension, hvis en
pensionist med uændret invaliditet har en personlig
arbejdsindtægt, der vedvarende overstiger et beløb
svarende til det dobbelte af grundbeløbet (pr. 1. januar
2008 122.306 kr. årligt.)
Indtægtsgrænsen skal dog ses i sammenhæng
med reglen i lovens § 15, stk. 3, hvorefter
bedømmelsen, af i hvilket omfang arbejdsevnen er nedsat,
skal foretages på grundlag af en sammenligning mellem den
indtægt, som den pågældende skønnes at
kunne opnå ved et arbejde, der svarer til
pågældendes kræfter og færdigheder, og som
under hensyn til uddannelse og tidligere virksomhed kan forlanges,
og den indtægt, som personer med en lignende uddannelse
normalt opnår i samme egn. Det kan betyde, at pensionen for
nogle førtidspensionister bevares, selvom indtægten
overstiger det dobbelte af grundbeløbet.
Behovsbestemt førtidspension efter lovens
§ 14, stk. 3, nr. 3, kan alene frakendes, hvis det
samlede forsørgelsesgrundlag for førtidspensionisten
og en ægtefælle eller samlever overstiger 52 x det
beløb, der ugentligt højst kan udbetales i dagpenge
efter lov om dagpenge ved sygdom, pr. 1. januar 2008 182.780 kr.
årligt (jf. § 15 i bekendtgørelse nr. 1437
af 13. december 2006 om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v.). For enlige er
den tilsvarende grænse 2/3 af dette beløb, dvs. ca.
121.853 kr.
Behovsbestemt førtidspension efter lovens
§ 14, stk. 3, nr. 2, kan frakendes efter § 44 i
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., efter de samme kriterier som
ved frakendelse af helbredsbetinget førtidspension, jf.
ovenfor, men også hvis betingelserne i § 15 i
bekendtgørelse om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., ikke
længere er opfyldt.
Førtidspension kan i dag ikke frakendes eller
nedsættes til en lavere pensionstype uden pensionistens
samtykke efter pensionisten er fyldt 60. år, jf. den
gældende § 14, stk. 7.
Med henblik på at skabe sikkerhed for retten til
førtidspension efter denne lov, foreslås det i
forslagets § 2, nr. 3, om affattelse af § 44,
stk. 1, at kommunalbestyrelsen ikke på eget initiativ
fremover skal kunne frakende en tilkendt almindelig,
forhøjet almindelig, mellemste eller højeste
førtidspension efter § 14, stk. 1-3, eller
ændre pensionen til en lavere pensionstype end den
tilkendte.
Invaliditetsydelse efter lovens § 21, stk. 1, 1.
pkt., kan være tilkendt personer i alderen fra 18 til 65
år, der ikke modtager anden førtidspension, men som
ville have ret til højeste eller mellemste
førtidspension, hvis de ikke havde erhvervsmæssigt
arbejde. Invaliditetsydelse tilkendtes som alternativ til
førtidspension som en anerkendelse af, at pensionisten yder
en indsats på arbejdsmarkedet ud over, hvad der kan forventes
i betragtning af invaliditeten. Invaliditetsydelse kan desuden
tilkendes personer, der tidligere er blevet tilkendt en
førtidspension, men som har fået retten til pensionen
gjort hvilende, og personer, der ikke tidligere er tilkendt
førtidspension.
For at forhindre, at personer, der i dag modtager
invaliditetsydelse, fordi deres arbejdsindkomster er uforenelig med
modtagelse af mellemste og højeste førtidspension,
arbejder mindre og går over til at modtage
førtidspension for at opnå sikkerhed for ret til
førtidspension, foreslås det i lovforslagets
§ 2, nr. 3, om affattelse af § 44, stk. 1, at
invaliditetsydelse efter lovens § 21, stk. 1, 1. pkt.,
ikke skal kunne frakendes på kommunalbestyrelsens initiativ.
Hermed opnår modtagere af invaliditetsydelse samme tryghed
for ikke at miste ydelsen som modtagere af førtidspension,
hvis de fortsætter med at arbejde eller arbejder mere.
Invaliditetsydelsen kan fortsat ikke udbetales samtidig med
førtidspension, og invaliditetsydelsen skal således
frakendes efter forslagets § 2, nr. 3, om affattelse af
§ 44, stk. 4, hvis en person i stedet for
invaliditetsydelse ønsker at modtage
førtidspension.
I lovforslagets § 2, nr. 3, om affattelse af
§ 44, stk. 2, foreslås det, at kommunalbestyrelsen
fortsat skal kunne tilkende personer en højere pension, hvis
der sker en forringelse af erhvervsevnen. Både kommunen og
pensionisten kan rejse en sag om forhøjelse af
pensionen.
I forslagets § 2, nr. 3, om affattelse af
§ 44, stk. 3, foreslås det, at der fortsat kan ske
frakendelse af bistands- og plejetillæg tilkendt efter
§ 16 og invaliditetsydelse tilkendt efter § 21,
stk. 1, 2. pkt., hvis betingelserne for at modtage ydelserne ikke
længere er opfyldt. Bistands- og plejetillæg til
dækning af udgifter til personlig bistand efter
§ 16 og invaliditetsydelse efter § 21, stk. 1,
2. pkt., til personer med alvorlig høreskade eller
svære kontaktvanskeligheder, tilkendes efter helt andre
kriterier end førtidspension efter § 14 og
invaliditetsydelse efter § 21, stk. l, 1. pkt.
Tilkendelse af disse ydelser afhænger ikke af en persons
arbejdsevne eller tilknytning til arbejdsmarkedet, sådan som
det er tilfældet for førtidspension eller
invaliditetsydelse efter lovens § 21, stk. 1. 1. pkt. Det
foreslås derfor, at ydelserne, fortsat skal kunne frakendes,
hvis de forhold, der begrunder tilkendelse af ydelserne ikke
længere er til stede.
I lovforslagets § 2, nr. 3, om affattelse af
§ 44, stk. 4, foreslås det, at frakendelse af
pension eller invaliditetsydelse eller overflytning til en lavere
pensionstype fortsat skal være mulig, hvis en person selv
anmoder om det. Det foreslås endvidere, at
kommunalbestyrelsen skal vurdere, om frakendelsen eller
overflytningen til en lavere pensionstype, vil være til skade
for pensionisten. Er dette tilfældet, skal
kommunalbestyrelsen give afslag på anmodningen om
frakendelsen eller overflytningen til en lavere pensionstype. Det
vil kunne være tilfældet, hvis vedkommende ikke er i
stand til at varetage sine egne interesser, fx på grund af
psykisk sygdom eller andre forhold. Der skal foretages en konkret
vurdering af, om en frakendelse eller overflytning til en lavere
pensionstype vil være til skade for borgeren. Borgeren kan
klage over afgørelsen om afslag efter de almindelige
klageregler. Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 2, nr. 4.
Om § 44 a
Kommunalbestyrelsen kan efter de gældende regler i
lovens § 54, stk. 3, træffe afgørelse om, at
retten til pension skal være hvilende. Hvilende pension kan
være et alternativ til at frakende pensionen.
Som følge af forslaget om at ophæve reglerne om
frakendelse af pension, kan reglerne om hvilende pension ikke
længere være et alternativ til frakendelse. Det betyder
også, at det ikke længere vil være muligt at
henvise til bestemmelsen om frakendelse, når kommunen skal
træffe afgørelse om at gøre retten til pension
hvilende. Kriterierne for, hvornår kommunalbestyrelsen skal
træffe afgørelse om at gøre retten til
førtidspension hvilende, foreslås derfor
videreført i forslagets § 2, nr. 3, om affattelse
af den nye § 44 a. Grundlaget for at træffe
afgørelse om hvilende pension vil svare til de
gældende regler. Dermed forandres de retlige betingelser for
at gøre retten til pension hvilende ikke i forhold til de
afgørelser, der allerede er truffet om hvilende pension, og
lovforslaget medfører alene, at de pågældende
også er omfattet af sikkerheden for retten til pension.
Det foreslås præciseret i lovteksten i forslagets
§ 2, nr. 3, om affattelse af den nye § 44 a,
stk. 1, at kommunalbestyrelsens beslutning om at gøre
pensionen hvilende, er en afgørelse i forvaltningsretlig
forstand. Det betyder, at kommunen skal overholde retningslinjerne
for sagsbehandling i retssikkerhedsloven og forvaltningsloven, og
at der kan klages over afgørelsen til
beskæftigelsesankenævnet. Der henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 4.
Det foreslås endvidere præciseret i forslagets
§ 2, nr. 3, om affattelse af den nye § 44 a,
stk. 1,at kommunalbestyrelsen, skal gøre retten til
pensionen hvilende, som efter gældende regler, hvis det
vurderes at indtægten forventes vedvarende at overstige det
dobbelte af førtidspensionens grundbeløb (122.306 kr.
i 2008).
Kommunen skal foretage en konkret vurdering i hver enkelt sag
af, hvorvidt den pågældende har eller forventes at
få en indtægt, der "vedvarende" overstiger eller
forventes at overstige det dobbelte af grundbeløbet.
Indtægtsgrænsen skal ses i lyset af lovens
§ 15, stk. 3. Der skal således samtidig foretages
en sammenligning mellem den indtægt, som den
pågældende skønnes at kunne opnå ved et
arbejde, der svarer til pågældendes kræfter og
færdigheder, og som under hensyn til uddannelse og tidligere
virksomhed kan forlanges af den pågældende, og den
indtægt, som personer med lignende uddannelse normalt
opnår i samme egn. Der skal endvidere tages hensyn til alder,
livsstilling, bopæl og beskæftigelsesmuligheder og til
sådanne andre omstændigheder, der i det enkelte
tilfælde findes at burde tillægges vægt.
Det kan betyde, at retten til pension ikke skal gøres
hvilende, selvom indtægten ved personligt arbejde vedvarende
overstiger det dobbelte af grundbeløbet. Det er fx
tilfældet, hvis en pensionist, der har fået tilkendt
almindelig førtidspension (efter § 14, stk. 3, nr.
1), tjener over det dobbelte af grundbeløbet, men ikke
tjener over halvdelen af det, der er normalt inden for
pågældendes fagområde, eller en pensionist med
mellemste førtidspension (efter § 14, stk. 2, nr.
1), ikke tjener over en tredjedel af det normale inden for dennes
fagområde.
Kommunen kan foretage sin vurdering ud fra aktuelle
lønsedler, en ansættelseskontrakt,
forskudsopgørelse eller anden dokumentation som viser, at
den pågældendes indtægtsniveau forventes
vedvarende at overstige det dobbelte af grundbeløbet.
Pensionisten er forpligtet til at fremskaffe den nødvendige
dokumentation til belysning af indtægtsforholdene. Det er kun
pensionistens indtægt ved personligt arbejde, der
indgår i opgørelsen af indtægten efter den
foreslåede nye bestemmelse § 44 a, stk. 1, jf.
lovforslagets § 2, nr. 3.
»Indtægt ved personligt« arbejde defineres
på samme måde som ved opgørelse af
indtægter efter § 27 i lov om social pension. Der
bliver derved tale om at anvende et allerede kendt indkomstbegreb.
Indtægter ved personligt arbejde omfatter således
lønindtægt eller indtægt, der midlertidigt
træder i stedet herfor, fx sygedagpenge og
arbejdsløshedsdagpenge, indtægt fra egen virksomhed
m.v., jf. kapitel 8 i bekendtgørelse nr. 1438 af 13.
december 2006 om social pension. En evt. ægtefælles
eller samlevers indtægt indgår ikke i
opgørelsen.
Som noget nyt foreslås det, at kommunalbestyrelsen efter
forslagets § 2, nr. 3, også skal kunne træffe
afgørelse om at gøre retten til pension hvilende for
borgere, der er tilkendt behovsbestemt førtidspension efter
§ 14, stk. 3, nr. 3. I dag kan behovsbestemt pension
alene frakendes og ikke gøres hvilende. Forslaget vil
således medføre afbureaukratisering og harmonisering
af reglerne om behovsbestemt pension med de øvrige regler om
frakendelse og hvilende pension.
Det foreslås præciseret i den foreslåede nye
bestemmelse § 44 a, stk. 1, jf. lovforslagets
§ 2, nr. 3, at kommunalbestyrelsen, som efter
gældende regler, skal gøre retten til pension
hvilende, hvis pensionisten selv ønsker det.
Efter de gældende regler, kan pensionen ikke frakendes
og dermed heller ikke gøres hvilende efter pensionisten er
fyldt 60. år, med mindre pensionisten selv ønsker det.
Derfor foreslås det, at kommunalbestyrelsens pligt til at
gøre retten til pension hvilende alene gælder for
personer under 60 år, jf. forslagets § 2, nr. 3, om
affattelse af § 44 a, stk. l. Personer, der er fyldt 60
år, kan selv anmode om at få retten til pension gjort
hvilende efter lovforslagets § 2, nr. 3, om affattelse af
den nye § 44 a, stk.1.
Det foreslås præciseret i forslagets
§ 2, nr. 3, om affattelse af § 44 a, stk. 2, at
kommunalbestyrelsens afgørelse om at gøre retten til
pension hvilende har virkning indtil pensionsudbetalingen
genoptages, eller indtil personen når folkepensionsalderen.
Er retten til pension gjort hvilende i forvejen, når borgeren
fylder 60 år, fortsætter retten til pension med at
være hvilende, indtil borgeren enten beder om at få den
genoptaget, eller indtil borgeren overgår til folkepension.
Det gælder uanset om retten til pension er gjort hvilkende
på initiativ fra pensionisten selv eller på kommunens
foranledning.
En borger over 60 år skal selv henvende sig til kommunen
og bede om genoptagelse af pensionsudbetalingen. Når retten
til pension gøres hvilende, ophører
pensionsudbetalingen. Det foreslås i forslagets
§ 2, nr. 3, om affattelse af den nye § 44 a,
stk. 3, at pensionen udbetales indtil udgangen af den måned,
hvor kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om at
gøre retten til pensionen hvilende.
At "retten til pension" gøres hvilende, betyder
også, at pågældende ikke har status som
førtidspensionist. Der kan således ikke ydes
helbredstillæg, personligt tillæg, ligesom
øvrige rettigheder, der følger af status som
pensionist, ikke gælder, mens retten til pension er gjort
hvilende. Modtagere af invaliditetsydelse har forsat ret til
boligydelse, uanset om retten til pension er gjort hvilende jf.
overgangsbestemmelsen i § 6 i lov om individuel
boligstøtte, hvis betingelserne for at modtage ydelsen i
øvrigt er opfyldt.
Det foreslås i lovforslagets § 2, nr. 3, om
affattelse af den nye § 44 a, stk. 4, at
kommunalbestyrelsen skal genoptage pensionsudbetalingen efter
anmodning fra borgeren. Udbetalingen genoptages tidligst med
virkning fra den 1. i måneden efter anmodningen. Borgeren
skal således ikke ansøge om førtidspension
på ny, og kommunalbestyrelsen skal alene påse, at de
forhold, der førte til afgørelsen om at gøre
retten til pension hvilende, ikke længere er til stede.
Pensionsudbetalingen kan ikke genoptages, hvis
kommunalbestyrelsen vurderer, at betingelserne i § 44 a,
stk. l, for at gøre retten til pension hvilende, fortsat er
opfyldt, jf. henvisningen i § 44 a, stk. 4, til stk. 1.
Skønner en kommune fx ved anmodningen, at en person fortsat
har et arbejde, hvor indtægten vedvarende formodes at
være uforenelig med den tilkendte pension, og indtægten
vedvarende forventes at være større end det dobbelte
af grundbeløbet, skal der således træffes
afgørelse om afslag på genoptagelse af
pensionsudbetalingen. Der kan klages over afslag på
genoptagelse af pensionsudbetalingen efter de almindelige
betingelser for klageadgang. Der henvises til bemærkningerne
til lovforslagets § 2, nr. 4.
Anmoder en borger, der er fyldt 60 år, om at få
pensionsudbetalingen genoptaget, følger det af den
foreslåede nye bestemmelse § 44 a, stk. 1, jf.
forslagets § 2, nr. 3, at kommunalbestyrelsen ikke kan
træffe en ny afgørelse om at gøre retten til
pension hvilende.
Hvis en person, der har fået gjort pensionen hvilende,
bliver syg og beder om at få pensionsbetalingen genoptaget,
skal kommunen foretage en konkret vurdering af, om betingelserne
for at gøre retten til pension hvilkende, fortsat er
opfyldt. I vurderingen indgår, om der vil være tale om
en korterevarende midlertidig sygdomsperiode, eller om sygdommen er
af længerevarende karakter og forventes at ville
medføre ophør af eller nedgang i den personlige
indtægt. En førtidspensionist har i dag ret til at
modtage sygedagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom og
fødsel i op til 13 ½ uger.
I de tilfælde, hvor retten til en ydelse,
godtgørelse eller tilbud fra det offentlige er betinget af,
at der ikke modtages førtidspension, kan borgeren
vælge selv at gøre retten til pension hvilende efter
§ 44 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 2, nr. 3.
Det gælder fx, hvis en person i stedet for
førtidspension ønsker at modtage tilbud om fleksjob,
revalideringsydelse, Statens Uddannelsesstøtte, Statens
Voksenuddannelsesstøtte m.v. Det forudsættes, at
personen i øvrigt opfylder de generelle betingelser for at
modtage de pågældende ydelser eller tilbud.
I de tilfælde, hvor det er muligt at modtage ydelser
efter anden lovgivning, fx sygedagpenge samtidig med
førtidspension, og pensionen ikke er gjort hvilende,
indtægtsreguleres førtidspensionen efter de
almindelige regler herom.
Til nr. 4
Der er tale om redaktionelle ændringer, som følge
af lovforslagets § 2, nr. 3. Det fremgår nu af
bestemmelsen, at afgørelser om at gøre retten til
førtidspensionen hvilende og om genoptagelse af
pensionsudbetalingen efter § 44 a kan påklages til
beskæftigelsesankenævnet.
Til nr. 5
Der er tale om en redaktionel ændring som følge
af lovforslagets § 2, nr. 3. Reglerne om hvilende pension
foreslås beskrevet i en selvstændig bestemmelse. Der
henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 2,
nr. 3.
Til § 3
Det foreslås i lovforslagets § 3, at loven
træder i kraft den 1. juli 2008.
Til § 4
Bundfradraget på 30.000 kr. i et kalenderår
udgør som følge af den foreslåede
ikrafttrædelsesdato 1. juli 2008 15.000 kr. i 2008. Det
præciseres endvidere, at fradraget alene gælder for
arbejdsindtægter i perioden fra lovens ikrafttrædelse,
hvilket tager højde for, at social pension er en aktuel
ydelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om social
pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 484 af 29. maj 2007, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1586 af 20. december 2006,
foretages følgende ændringer: |
§ 15 a.
Personer, der opfylder betingelserne i kapitel 1 for ret til
folkepension, kan opsætte udbetalingen af folkepension til et
tidspunkt, der ligger efter det fyldte 65. år. Stk. 2. I opsætningsperioden
optjenes en venteprocent til beregning af tillæg for opsat
pension, jf. §§ 15 d-15 f. | | 1. I § 15 a, stk. 1, ændres »det
fyldte 65. år.« til: »det fyldte 65. år,
jf. dog stk. 2.« 2. I § 15 a indsættes efter stk. 1
som nyt stykke: »Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan træffe
afgørelse om, at pensionen ikke kan opsættes, hvis det
skønnes usandsynligt, at beskæftigelseskravet for
optjening af en venteprocent, jf. stk. 3, vil blive opfyldt, jf.
§ 15 d, stk. 1 og 3.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. |
§ 15 d. Det
er en betingelse for, at en person kan optjene venteprocent, at den
pågældende har haft indtægt ved personligt
arbejde i mindst 1.500 timer inden for et kalenderår.
Beskæftigelsens omfang skal for hvert år dokumenteres
over for kommunalbestyrelsen. Stk. 2. . | | 3. I § 15 d, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »1.500 timer« til: »1.000
timer«. |
§ 29.
Indtægtsgrundlaget for pensionstillæg, personlige
tillæg efter § 14, stk. 2, og
helbredstillæg efter § 14 a opgøres på
grundlag af pensionistens og en eventuel ægtefælles
eller samlevers samlede indtægt. Indtægtsgrundlaget
opgøres således: 1) Personlig indkomst med tillæg af
positiv kapitalindkomst, der anvendes til beregning af indkomstskat
efter personskattelovens § 7, dog før det deri
nævnte bundfradrag, samt aktieindkomst, der beskattes efter
personskattelovens § 8 a, stk. 1 og 2, bortset
fra aktieudbytte op til 5.000 kr., hvori der er indeholdt endelig
udbytteskat. 2) Opgørelsesperioden for
indtægtsgrundlaget efter nr. 1 er det senest afsluttede
indkomstår. Indtægtsgrundlaget anvendes med virkning
for det andet kalenderår efter indkomstårets
udløb. 3) Ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter nr. 1 og 2 reguleres den personlige
indkomst, der indgår i indtægtsgrundlaget, efter samme
regler, som gælder for den forskudsregistrering, der sker
på grundlag af den seneste slutligning efter
kildeskatteloven. Stk. 2. . | | 4. I § 29, stk. 1, indsættes som
nr. 4: »4) Ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter nr. 1-3 fradrages en
folkepensionists indtægt ved personligt arbejde, opgjort
efter § 27, stk. 1-3, på op til i alt 30.000 kr. i
et kalenderår. Det maksimale fradrag reduceres
forholdsmæssigt, hvis pensionisten kun modtager folkepension
i en del af året.« |
§ 32 a.
Indtægtsgrundlaget for førtidspension opgøres
på grundlag af pensionistens og en eventuel
ægtefælles eller samlevers samlede indtægt.
Indtægtsgrundlaget opgøres således: 1) Personlig indkomst med tillæg af
positiv kapitalindkomst, der anvendes til beregning af indkomstskat
efter personskattelovens § 7, dog før det deri
nævnte bundfradrag, samt aktieindkomst, der beskattes efter
personskattelovens § 8 a, stk. 1 og 2, bortset
fra aktieudbytte op til 5.000 kr., hvori der er indeholdt endelig
udbytteskat. 2) Opgørelsesperioden for
indtægtsgrundlaget efter nr. 1 er det senest afsluttede
indkomstår. Indtægtsgrundlaget anvendes med virkning
for det andet kalenderår efter indkomstårets
udløb. 3) Ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter nr. 1 og 2 reguleres den personlige
indkomst, der indgår i indtægtsgrundlaget, efter samme
regler, som gælder for den forskudsregistrering, der sker
på grundlag af den seneste slutligning efter
kildeskatteloven. Stk. 2. . | | 5. I § 32 a, stk. 1, indsættes som
nr. 4: »4) Ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter nr. 1-3 fradrages en eventuel
ægtefælles eller samlevers indtægt ved personligt
arbejde, opgjort efter § 27, stk. 1-3, på op til i
alt 30.000 kr. i et kalenderår, hvis denne modtager
folkepension. Det maksimale fradrag reduceres
forholdsmæssigt, hvis ægtefællen eller samleveren
kun modtager folkepension i en del af året.« |
§ 49. Ved
fastsættelse af pension anvendes følgende
beløb: . 13) Minimumsbeløb for udbetalt
pension efter § 32 c, stk. 3, udgør1 /40 af
førtidspensionen. . Stk. 2. . | | 6. I
§ 49, stk. 1, nr. 13, ændres »stk. 3,«
til: »stk. 2,«. |
| | § 2 I lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 485 af
29. maj 2007, som ændret ved § 14 i lov nr. 1587 af
20. december 2006, foretages følgende ændringer: |
§ 14. . Stk. 2. Mellemste
førtidspension kan tilkendes 1) personer i alderen fra 18 til 60
år, hvis erhvervsevne er nedsat med omkring 2/3, og 2) personer i alderen fra 60 til 65
år, hvis erhvervsevne er nedsat i det omfang, der er
nævnt i stk. 1. Stk. 3. . Stk. 4. . Stk. 5.
Socialministeren kan fastsætte nærmere regler om
tilkendelse af pension efter stk. 3, nr. 2 og 3. Stk. 6.. Stk. 7. Efter det
fyldte 60. år kan pension uden pensionistens samtykke hverken
frakendes eller nedsættes til lavere form for pension, jf.
§ 13. Dette gælder dog ikke for invaliditetsydelse
og bistands- og plejetillæg. | | 1.§ 14, stk. 5 og 7,
ophæves. Stk. 6 bliver herefter stk. 5. |
§ 26.
Indtægtsgrundlaget for pensionstillæg, personligt
tillæg efter § 17, stk. 1, og helbredstillæg
efter § 18, opgøres på grundlag af
pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers
samlede indtægt. Indtægten opgøres efter
§ 25, stk. 1-4. Ved opgørelsen efter
§ 25, stk. 3, foretages ikke fradrag efter nr. 3. Ud over
de i § 25, stk. 3, nævnte fradrag foretages
der fradrag for engangsbeløb udbetalt til en
ægtefælle eller samlever efter § 15 d,
stk. 4, i lov om social pension. Stk. 2. . | | 2. I § 26, stk. 1, indsættes efter
2. pkt. »Ved
opgørelsen efter § 25, stk. 1, foretages der
fradrag efter § 29, stk. 1, nr. 4, i lov om social
pension i en ægtefælles eller samlevers indtægt,
hvis denne modtager folkepension.« |
§ 44.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om
frakendelse eller overflytning til anden pension, 1) hvis der er sket en væsentlig
forbedring eller forringelse af erhvervsevnen, jf.
§ 15, 2) hvis den personlige
arbejdsindtægt for en pensionist, der har fået tilkendt
pension efter § 14, stk. 1 og 2 og stk. 3, nr. 1 og 2,
vedvarende overstiger et beløb svarende til det dobbelte af
grundbeløbet, jf. dog § 15, stk. 3, eller 3) hvis betingelserne for pension efter
§ 14, stk. 3, nr. 2 og 3, i øvrigt ikke
længere er opfyldt. Tilsvarende gælder for bistands- og
plejetillæg og invaliditetsydelse, jf. § 16 og
§ 21. Stk. 2. Pensionen kan bevares i indtil 3
måneder efter det tidspunkt, fra hvilket frakendelse efter
stk. 1 kan ske. Stk. 3. Pensionisten kan selv rejse sag om
frakendelse eller ændring af pension. | | 3.§ 44 ophæves og i stedet
indsættes: »§ 44. Pension tilkendt efter
§ 14, stk. 1-3, og invaliditetsydelse tilkendt efter
§ 21, stk. 1, 1, pkt., kan ikke frakendes, og der kan
ikke ske overflytning til en lavere pensionsform, jf. dog stk.
4. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal tilkende
højere pension, hvis der er sket en væsentlig
forringelse af erhvervsevnen, jf. § 15. Stk.3. Bistands- og
plejetillæg tilkendt efter § 16 og
invaliditetsydelse tilkendt efter § 21, stk. 1, 2. pkt.,
skal frakendes, hvis betingelserne for at modtage ydelserne ikke
længere er opfyldt. Stk. 4. Kommunalbestyrelsen kan frakende
ydelser eller overflytte ydelsesmodtageren til en lavere pension,
jf. stk. 1, efter anmodning fra modtageren, medmindre det vurderes
at være til skade for pågældende. |
| | § 44 a. Kommunalbestyrelsen skal
træffe afgørelse om, at retten til pension tilkendt
efter § 14, stk. 1-3, gøres hvilende for
pensionister under 60 år, hvis indtægten ved personligt
arbejde forventes vedvarende at overstige det dobbelte af
grundbeløbet, jf. dog § 15, stk. 3, og for
pensionister, som anmoder herom. Stk. 2.
Afgørelser efter stk. 1 har virkning indtil
pensionsudbetalingen genoptages, jf. stk. 4, eller indtil personen
når folkepensionsalderen. Stk. 3. Pensionen
udbetales indtil udgangen af den måned, hvori
kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om at gøre
retten til pensionen hvilende. Stk. 4.
Pensionsudbetalingen genoptages efter anmodning fra borgeren, jf.
dog stk. 1, og tidligst med virkning fra den 1. i måneden
efter anmodningen.« |
§ 49. Afgørelser efter denne
lov kan påklages efter reglerne i kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
jf. dog stk. 2. Stk. 2. Afgørelser efter
§§ 13-15, 21, 24 og 44 og § 54,
stk. 3 og 4, kan påklages til
beskæftigelsesankenævnet, jf. kapitel 8 i lov om
ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats. Klager behandles efter reglerne i
kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område. | | 4. I § 49, stk. 2, ændres
»og 44 og § 54, stk. 3 og 4,« til: »,
44, 44 a og § 54, stk. 3,«. |
§ 54. . Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at sagen bortfalder, eller at
ydelsen inddrages i de tilfælde, hvor en person ikke
medvirker til de nødvendige undersøgelser, jf.
kapitel 3 a i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, optræning eller andre foranstaltninger,
der må antages mere varigt at kunne forbedre erhvervsevnen
væsentligt. | | 5.§ 54, stk. 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3. |