L 149 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Arbejdsgiveres
betaling af dagpengegodtgørelse for 3. ledighedsdag).
Fremsat den 28. marts 2008 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Arbejdsgiveres betaling af
dagpengegodtgørelse for 3. ledighedsdag)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 994 af 8. august 2007, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 108 af 26. februar
2008, foretages følgende ændring:
1. I
§ 84, stk. 1, 1. pkt.,
og § 90 a, stk. 2, 1.
pkt., ændres »1. og 2. ledighedsdag« til:
»1., 2. og 3. ledighedsdag«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er et led i gennemførelsen af
finanslovsaftalen for 2008 indgået mellem regeringen (Venstre
og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Ny
Alliance.
Forslaget om at ændre arbejdsgiveres betaling af
dagpengegodtgørelse i forbindelse med ledighedsdage har til
formål at reducere korttidsledigheden yderligere og
indebærer, at arbejdsgivernes betaling af
dagpengegodtgørelse til lønmodtagere ved
afskedigelse, hjemsendelse og ophør af opgave- eller
tidsbestemt akkord og lignende øges fra 2 til 3 dage.
Samtidig med nærværende lovforslag er der fremsat
forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (Begrænsning af retten
til nedsatte dagpenge mv.)
2. Ændring af arbejdsgiveres
betaling af dagpengegodtgørelse i forbindelse med
ledighedsdage
2.1. Gældende ret
Efter lovens § 84 skal en arbejdsgiver betale
dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag (G-dage) til
et medlem af en a-kasse i forbindelse med medlemmets afskedigelse,
hjemsendelse, ophør af opgave- og tidsbestemt akkord og
lignende.
Udgangspunktet er, at arbejdsgiveren skal betale for 1. og 2.
ledighedsdag. Afhængig af ledighedens omfang på dagene
skal arbejdsgiveren betale for ½, 1, 1½ eller 2 dage.
Arbejdsgiveren skal i et kalenderår højst betale
dagpengegodtgørelse til det samme medlem 16 gange, dvs. i
alt 16 halve eller hele dage.
Arbejdsgiveren administrerer G-dagsordningen og vurderer
herunder, om medlemmet opfylder betingelserne for at få
dagpengegodtgørelse.
Formålet med ordningen er at øge arbejdsgivernes
tilskyndelse til at planlægge arbejdet, så behovet for
afskedigelser og hjemsendelser reduceres, og at arbejdsgiverne
bidrager til finansieringen af dagpengesystemet, idet der
opnås en dagpengebesparelse ved, at arbejdsgiverne betaler
ydelsen for de første ledighedsdage.
2.2. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at arbejdsgivernes pligt til at betale
dagpengegodtgørelse ved afskedigelse og hjemsendelse mv.
udvides til også at omfatte 3. ledighedsdag.
Forslaget skal styrke arbejdsgivernes incitament til at
planlægge arbejdet således, at behovet for
afskedigelser og hjemsendelser reduceres.
Formålet med forslaget er også, at de
arbejdsgivere, der hyppigt afskediger, hjemsender mv. ansatte, i
højere grad skal bidrage til finansieringen af
dagpengesystemet.
Der ændres ikke på, at der højst skal
betales 16 G-dage til et medlem i løbet af et
kalenderår.
Forslaget indebærer således, at en arbejdsgiver
kan komme til at betale mere ved hver hjemsendelse eller
afskedigelse af et medlem. Til gengæld vil grænsen
på 16 G-dage inden for et kalenderår blive nået
hurtigere.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om at øge arbejdsgivernes betaling af
dagpengegodtgørelse i forbindelse med ledighedsdage til
også at omfatte 3. ledighedsdag forventes at medføre
en reduktion af statens udgifter til dagpenge med 50 mio. kr.
årligt, dog med 25 mio. kr. i 2008.
Lovforslaget skønnes at indebære en merudgift for
stat, regioner og kommuner som arbejdsgivere på 10 mio. kr.
årligt. I 2008 er merudgiften 5 mio. kr.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget om at øge arbejdsgivernes betaling af
dagpengegodtgørelse i forbindelse med ledighedsdage til
også at omfatte 3. ledighedsdag skønnes at
indebære en merudgift for erhvervslivet på 40 mio. kr.
årligt. I 2008 er merudgiften 20 mio. kr.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer, at forslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Lovforslaget har forud for fremsættelsen været til
høring i Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg,
Kristelig Fagforening og Kristelig Arbejdsgiverforening.
9. Sammenfattende skema
Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget |
| Positive konsekvenser/
Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | 25 mio. kr. i 2008 og 50 mio. kr.
årligt fra 2009 og frem | 5 mio. kr. i 2008, og 10 mio. kr.
årligt fra 2009 og frem |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | 20 mio. kr. i 2008, og 40 mio. kr. fra
2009 og frem |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget har ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser i lovforslaget
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at arbejdsgivernes pligt til at betale
dagpengegodtgørelse ved afskedigelse og hjemsendelse mv.
udvides til også at omfatte 3. ledighedsdag.
Det indebærer, at medlemmer af en a-kasse ikke kan
få dagpenge for de første 3 ledighedsdage, når
de har ret til dagpengegodtgørelse fra arbejdsgiveren.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008.
Det forslås, at arbejdsgivernes pligt til også at
betale dagpengegodtgørelse for 3. ledighedsdag får
virkning for fratrædelser, hjemsendelser mv., der sker den 1.
juli 2008 eller senere.
Et medlem, der er opsagt med sidste hele arbejdsdag den 30.
juni 2008, er fratrådt mv. den 1. juli 2008. Medlemmet kan
efter forslaget være berettiget til
dagpengegodtgørelse fra arbejdsgiveren for 1., 2. og 3.
ledighedsdag.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 994 af 8. august 2007, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 108 af 26. februar
2008, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 84.
Til et medlem betaler arbejdsgiveren ved afskedigelse,
hjemsendelse, ophør af opgave- og tidsbestemt akkord og
lignende dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag.
Dagpengegodtgørelsen udgør pr. dag et beløb
svarende til 7,4/37 af det højeste dagpengebeløb for
en uge, jf. § 47, stk. 1, afrundet til
nærmeste hele kronebeløb. Ved ledighed på 4
timer eller derunder betaler arbejdsgiveren en
dagpengegodtgørelse svarende til halvdelen af det i 2.
punktum omhandlede beløb. Ved ledighed på over 4 timer
betaler arbejdsgiveren fuld dagpengegodtgørelse. Stk. 2-10.. | | 1. I § 84, stk. 1, 1. pkt., og
§ 90 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »1. og 2. ledighedsdag« til: »1., 2.
og 3. ledighedsdag«. |
§ 90 a.
.. Stk. 2.
En arbejdsgiver har pligt til at påføre
lønsedlen oplysninger om udbetaling af
dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag fra det
tidspunkt, hvor der første gang i et kalenderår
foretages udbetaling til medlemmet. Det skal herefter fremgå
af lønsedlen, hvor mange gange arbejdsgiveren har udbetalt
dagpengegodtgørelse i kalenderåret. Hvis der ikke er
udbetalt dagpengegodtgørelse, jf. § 84, skal
arbejdsgiveren skriftligt oplyse om grunden hertil. Stk. 3.
. | | |