L 147 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Begrænsning
af retten til nedsatte dagpenge m.v.).
Fremsat den 28. marts 2008 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Begrænsning af retten til nedsatte
dagpenge mv.)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 994 af 8. august 2007, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 108 af 26. februar
2008, foretages følgende ændringer:
1.§ 60, stk. 1 , affattes
således:
»Når et medlem har fået udbetalt
nedsatte dagpenge, jf. § 59, stk. 1, i sammenlagt 30
uger inden for de sidste 104 uger, bortfalder retten til nedsatte
dagpenge. Medlemmet opnår ret til at begynde en ny periode
med nedsatte dagpenge, når medlemmet herefter har haft 26
ugers arbejde med mere end 30 timer i hver uge inden for 12
måneder.«
2. I
§ 62 a, stk. 2, 3. pkt
., ændres »uddannelsesstøtte for voksne«
til: »støtte«.
3.§ 73, stk. 2 , affattes
således:
»Stk. 2. Når et
medlem har fået udbetalt nedsatte dagpenge, jf. stk. 1,
i sammenlagt 30 uger inden for de sidste 104 uger, bortfalder
retten til nedsatte dagpenge. Medlemmet opnår ret til at
begynde en ny periode med nedsatte dagpenge, når medlemmet
herefter har haft 26 ugers arbejde med mindst samme arbejdstid i
hver uge som den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid før
ledigheden, jf. stk. 1, inden for 12 måneder. For
arbejdsforhold, hvori der arbejdes periodevis, kan der
fastsættes tilsvarende regler.«
4. I
§ 75 h, stk. 2, nr. 2 ,
ændres »voksenuddannelsesstøtte i« til:
»støtte i«, og i § 75 h, stk. 5, ændres
»voksenuddannelsesstøtte efter« til:
»støtte efter«.
5. I
§ 75 h, stk. 3, nr. 1 ,
ændres »2. maj« til: »1. maj«.
6. I
§ 75 h, stk. 3, nr. 3,
ændres »1. maj« til: »30. april«.
7. I
§ 75 h, stk. 7 ,
ændres »voksenuddannelsesstøtten« til:
»støtte efter lov om statens
voksenuddannelsesstøtte«.
8. I
§ 86, stk. 10 ,
ændres »inddrivelse« til:
»opkrævning«.
9. I
§ 86 a indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet fastsætte nærmere
regler om kassernes opkrævning af beløb, som skal
betales tilbage efter stk. 1 og 2.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
10. I
§ 86 a, stk. 3, 2. pkt
., der bliver stk. 4, 2. pkt., indsættes efter
»afgørelse truffet af«: » en
kasse,«.
11. I
§ 86 a, stk. 4 , der
bliver stk. 5, ændres »stk. 3« til:
»stk. 4«.
12. I
§ 87 a, stk. 1 ,
indsættes efter 1. pkt.:
»Hvis beløbet, der er udbetalt eller
søgt udbetalt med urette, højst svarer til 5 gange
dagpengenes højeste beløb for en uge, jf.
§ 47, træffer arbejdsløshedskassen dog
afgørelse.«
13. I
§ 87 a, stk. 1, 2. pkt.
, der bliver 3. pkt., ændres »direktørens
tidligere afgørelse« til: »den første
administrative afgørelse i den tidligere sag«.
14. I
§ 87 a, stk. 2 ,
ændres »direktøren for
Arbejdsdirektoratet« til: »kassen«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den første mandag efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1 og 3, har virkning fra den 14. april 2008, jf.
dog stk. 3.
Stk. 3. For
medlemmer, som den 14. april 2008 har modtaget nedsatte dagpenge
efter de hidtil gældende regler efter § 60,
stk. 1, og § 73, stk. 2, 1. pkt., og som ikke
har opbrugt retten til nedsatte dagpenge, har § 1, nr. 1
og 3, dog virkning fra lovens ikrafttræden. Medlemmerne har
fra lovens ikrafttræden inden for den nye referenceperiode
på 104 uger ret til nedsatte dagpenge i det antal uger, som
de ikke har opbrugt efter de hidtil gældende regler om 52
ugers ydelsesperiode.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
Indholdsfortegnelse |
1. | Indledning | 3 |
2. | Harmonisering og begrænsning af
varigheden af retten til supplerende dagpenge (nedsatte
dagpenge) | 4 |
| 2.1. | Harmonisering af retten til supplerende
dagpenge uanset ansættelsesforholdets karakter | 4 |
| | 2.1.1. | Gældende ret | 4 |
| | 2.1.2. | Lovforslagets indhold | 4 |
| 2.2. | Begrænsning af varigheden af retten
til supplerende dagpenge | 5 |
| | 2.2.1. | Gældende ret | 5 |
| | 2.2.2. | Lovforslagets indhold | 5 |
3. | A-kasseafgørelser kan være
grundlag for inddrivelse af tilbagebetalingskrav vedrørende
EØS-dagpenge samt udlægning af kompetence til
a-kasserne til at træffe afgørelse om sanktion i sager
vedrørende EØS-dagpenge | 5 |
| 3.1. | Gældende ret | 5 |
| 3.2. | Lovforslagets indhold | 6 |
4. | Konsekvensændringer som følge
af ændringer i lov om ferie og ændring af lov om
statens voksenuddannelsesstøtte | 6 |
5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 6 |
6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6 |
7. | Miljømæssige
konsekvenser | 7 |
8. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7 |
9. | Forholdet til EU-retten | 7 |
10. | Høring | 7 |
11. | Sammenfattende skema | 7 |
1. Indledning
Lovforslaget er et led i gennemførelsen af aftalen om
en jobplan indgået mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
Ny Alliance.
På arbejdsløshedsforsikringsområdet
indeholder jobplanen aftale om harmonisering og begrænsning
af varigheden af retten til supplerende dagpenge.
Følgende fremgår af aftalen om jobplanen:
»Det igangværende økonomiske opsving har
medført historisk høj beskæftigelse og den
laveste målte ledighed siden 1974. Opsvinget indebærer
aktuelt et pres på arbejdsmarkedet, og stadig flere brancher
melder om mangel på arbejdskraft.
For at dæmpe det aktuelle pres på arbejdsmarkedet
og sikre fortsat fremgang i velstand og velfærd er det
nødvendigt med en målrettet indsats for at forbedre
rekrutteringsgrundlaget. Der skal skaffes flere medarbejdere
både til de private virksomheder og til de offentlige
institutioner.
Med jobplanen får vi mere arbejdskraft i Danmark -
både på kort og lidt længere sigt. Dels ved at
endnu flere mennesker flytter fra overførselsindkomst til
arbejde eller supplerer en overførselsindkomst med
arbejdsindkomst. Dels ved at Danmark kan tiltrække
højt kvalificeret arbejdskraft fra udlandet.
Mangel på arbejdskraft forventes også på
længere sigt at være en central udfordring set i lyset
af den demografiske udvikling. Jobplanen giver et betydeligt bidrag
til et bedre rekrutteringsgrundlag på sigt.«
Lovforslaget indeholder derfor forslag om at harmonisere og
begrænse varigheden af retten til supplerende dagpenge.
Herudover indeholder lovforslaget en administrativ forenkling
i sager om inddrivelse af EØS-dagpenge modtaget med urette
samt udlægning af kompetencen til at træffe
afgørelse om sanktion til a-kasserne som 1. instans.
Endelig indeholder lovforslaget justeringer som følge
af, at ferieåret er ændret i ferieloven, og at
voksenuddannelsesstøtte efter lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (VUS) er ændret til
støtte efter lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU).
2. Harmonisering og begrænsning
af varigheden af retten til supplerende dagpenge
Supplerende dagpenge ved deltidsarbejde understøtter
fleksibiliteten på arbejdsmarkedet for både
arbejdsgivere og arbejdstagere - og kan være en vej ind
på arbejdsmarkedet til varig fuldtidsbeskæftigelse. Men
det er uhensigtsmæssigt, hvis fuldtidsbeskæftigelse
erstattes af deltidsbeskæftigelse med supplerende dagpenge i
længere perioder.
De nuværende muligheder for supplerende dagpenge sikrer
ikke tilstrækkelig tilskyndelse hos arbejdsgivere og
arbejdstagere til at udbyde og efterspørge arbejde på
fuld tid. Fra 1999 til 2007 er den samlede dagpengeledighed faldet
med knap 47 pct., mens omfanget af supplerende dagpenge for
personer på fast nedsat tid kun er faldet med godt halvdelen
(af de 47 pct.).
Tilskyndelsen hos arbejdsgivere og arbejdstagere til at
efterspørge og udbyde arbejde på fuld tid skal derfor
styrkes.
Det foreslås derfor at harmonisere og begrænse
varigheden af retten til supplerende dagpenge. Det skal fortsat
være muligt at modtage supplerende dagpenge, men kun i en
kortere periode. Det vil tilskynde arbejdsgiverne til at
imødekomme ønsker om fuldtidsarbejde, hvis de vil
tiltrække og holde på ansatte. Perioden skal være
den samme for alle, dvs. uanset om personen har et opsigelsesvarsel
eller ikke.
Reglerne for supplerende dagpenge harmoniseres og justeres for
alle, så deltidsbeskæftigede fremover kan modtage
supplerende dagpenge i 30 uger inden for 104 uger.
2.1. Harmonisering af retten til
supplerende dagpenge uanset ansættelsesforholdets
karakter
2.1.1. Gældende ret
For at kunne få ret til supplerende dagpenge skal et
medlem opfylde de almindelige betingelser for ret til
arbejdsløshedsdagpenge.
Efter de gældende regler er det en betingelse for ret
til dagpenge, at et medlem opfylder et beskæftigelseskrav
inden for de seneste 3 år, som for fuldtidsforsikrede
sammenlagt svarer til fuldtidsarbejde i mindst 52 uger og for
deltidsforsikrede i mindst 34 uger.
Herudover er retten til dagpenge betinget af, at et
fuldtidsforsikret medlem står til rådighed for
fuldtidsarbejde, og at et deltidsforsikret medlem står til
rådighed for arbejde med op til 30 timers arbejde om ugen.
Det indebærer, at medlemmet skal søge sådant
arbejde og skal kunne og ville overtage arbejde med dags
varsel.
Efter de gældende regler kan der ikke udbetales
supplerende dagpenge, hvis et fuldtidsforsikret medlem arbejder
mere end 29,6 timer i en uge, og et deltidsforsikret medlem
arbejder mere end 4/5 af den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid
før ledigheden (mindsteudbetalingsreglen).
For fuldtidsforsikrede sondres der mellem medlemmer, der
arbejder i et ansættelsesforhold henholdsvis med og uden et
opsigelsesvarsel. Der anses for at være et opsigelsesvarsel i
alle ansættelsesforhold, hvor der i henhold til lov,
kollektiv overenskomst eller aftale generelt er fastsat et
opsigelsesvarsel fra den ansattes side.
Medlemmer, som er ansat med et opsigelsesvarsel, skal have
udstedt en frigørelsesattest fra deres arbejdsgiver for at
være berettiget til supplerende dagpenge. Efter lovens
§ 60 kan disse medlemmer modtage supplerende dagpenge i
en periode på 52 uger inden for 70 uger, hvorefter retten til
supplerende dagpenge bortfalder. Der kan genoptjenes ret til en ny
periode med supplerende dagpenge ved efterfølgende arbejde,
jf. pkt. 2.2.1.
Medlemmer, som er ansat uden et opsigelsesvarsel over for
arbejdsgiveren, er ikke underlagt en begrænsning af
varigheden i retten til at modtage supplerende dagpenge og har
således ubegrænset adgang til supplerende dagpenge,
så længe de øvrige betingelser for ret til
dagpenge, er opfyldt.
For deltidsforsikrede medlemmer er der ikke denne sondring.
Alle deltidsforsikrede har ret til supplerende dagpenge i 52 uger
inden for 70 uger.
2.1.2. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at der sker en harmonisering af retten til
supplerende dagpenge for fuldtidsforsikrede medlemmer, som
indebærer, at medlemmer, henholdsvis med og uden et
opsigelsesvarsel, ligestilles. Det betyder, at alle modtagere af
supplerende dagpenge får adgang til samme periode med
supplerende dagpenge, når de øvrige betingelser herfor
er opfyldt.
For fuldtidsforsikrede medlemmer, som er ansat uden
opsigelsesvarsel, indebærer forslaget en begrænsning i
deres adgang til at få supplerende dagpenge, idet de bliver
omfattet af en varighedsbegrænsning, som de ikke tidligere
har været omfattet af.
Der ændres ikke ved, at medlemmer, der er ansat med et
opsigelsesvarsel, fortsat skal have udstedt en
frigørelsesattest fra deres arbejdsgiver for at kunne
modtage supplerende dagpenge.
2.2. Begrænsning af varigheden
af retten til supplerende dagpenge
2.2.1. Gældende ret
Efter de gældende regler er retten til supplerende
dagpenge begrænset til en periode på 52 uger inden for
70 uger for fuldtidsforsikrede medlemmer, som er ansat med et
opsigelsesvarsel og har en frigørelsesattest, og for alle
deltidsforsikrede medlemmer.
Efter denne periode bortfalder retten til supplerende
dagpenge, indtil medlemmet herefter har haft 26 ugers arbejde inden
for 12 måneder. I de 26 uger skal fuldtidsforsikrede hver uge
have arbejdet mere end 30 timer, og deltidsforsikrede skal have
haft mindst samme arbejdstid pr. uge som den gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid før ledigheden.
2.2.2. Lovforslagets indhold
Varighedsbegrænsningen af retten til supplerende
dagpenge skal fremover omfatte alle fuldtids- og deltidsforsikrede
medlemmer, jf. pkt. 2.1.2.
Det foreslås at begrænse varigheden af retten til
supplerende dagpenge ved, at antallet af uger, hvor et medlem kan
få udbetalt supplerende dagpenge, nedsættes fra 52 uger
til 30 uger, samt at referenceperioden, altså antallet af
uger inden for hvilke der kan udbetales supplerende dagpenge,
udvides fra 70 uger til 104 uger.
Ved at begrænse perioden, hvor der kan udbetales
supplerende dagpenge, sikres det, at supplerende dagpenge opfylder
formålet om at være en midlertidig ydelse, som
medlemmet kan modtage i forbindelse med kortvarig delvis ledighed
eller som indgang til arbejdsmarkedet på fuld tid.
Ved at udvide referenceperioden sikres det, at et medlem ikke
kan spekulere i at »holde sig fri« af
tidsbegrænsningen ved hele tiden at sikre sig, at vedkommende
højst har fået supplerende dagpenge i 51 uger inden
for 70 uger, og dermed indrette sig permanent på en
kombination af supplerende dagpenge og
deltidsbeskæftigelse.
Der ændres ikke ved genoptjeningskravet for ret til en
ny periode med supplerende dagpenge.
3. A-kasseafgørelser kan
være grundlag for inddrivelse af tilbagebetalingskrav
vedrørende EØS-dagpenge samt udlægning af
kompetence til a-kasserne til at træffe afgørelse om
sanktion i sager vedrørende EØS-dagpenge
Den 1. februar 2005 blev kompetencen til udstedelse af attest
til brug for udbetaling af dagpenge under arbejdssøgning i
et andet EØS-land (E 303 DK) flyttet fra Arbejdsdirektoratet
til a-kasserne.
Som følge af denne udlægning af kompetence
foreslås det, at de administrative regler ændres,
således at kasserne også får tillagt kompetencen
til som 1. instans at træffe afgørelse om
tilbagebetaling af EØS-dagpenge, og at disse
afgørelser efter lovens § 86 a, stk. 3, kan
danne grundlag for inddrivelse. Endelig foreslås det, at
a-kasserne får tillagt kompetence til at træffe
afgørelse efter lovens § 87 a, stk. 1 og 2, i
sager om uagtsomhed og i visse sager om svig.
Administrationen af sager om tilbagebetaling,
opkrævning, inddrivelse og uagtsomheds- og svigssanktion for
EØS-dagpenge modtaget med urette vil med forslaget blive
bragt i overensstemmelse med reglerne om tilbagebetaling,
opkrævning, inddrivelse og sanktioner ved dagpenge modtaget
med urette i øvrigt.
3.1. Gældende ret
Retten til at medtage danske dagpenge ved
arbejdssøgning i et andet EØS-land i op til 3
måneder fremgår af artikel 69 i forordning (EØF)
nr. 1408/71 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på
arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og deres
familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet.
Forordningen og de øvrige EU-regler regulerer ikke,
hvordan de enkelte medlemsstater skal tilbagesøge
EØS-dagpenge modtaget med urette.
I Danmark er der fastsat regler om tilbagebetaling og
inddrivelse af EØS-dagpenge i lovens § 86 a.
Misligholdte krav som skal tilbagebetales efter lovens
§ 86 a, stk. 1 og 2, inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden. Inddrivelse af
tilbagebetalingspligtige beløb kan ske ved udpantning og ved
indeholdelse i løn mv., når kravet er fastslået
i en afgørelse truffet af Arbejdsdirektoratet eller
Arbejdsmarkedets Ankenævn.
Efter direktoratets vejledning nr. 125 af 20. december 2004 om
arbejdsløshedsforsikring i relation til EØS-lande, er
det Arbejdsdirektoratet, der efter indstilling fra a-kassen som 1.
instans træffer afgørelse i sager om tilbagebetaling
af EØS-dagpenge modtaget med urette.
Efter de gældende regler, er det Arbejdsdirektoratet,
der efter indstilling fra a-kassen som 1. instans træffer
afgørelse i sager om sanktion for svig og andre forseelser
(uagtsomhed) i forbindelse med modtagelse af
EØS-dagpenge.
3.2. Lovforslagets indhold
Der vil administrativt blive foretaget ændringer i
direktoratets vejledning nr. 125 af 20. december 2004 om
arbejdsløshedsforsikring i relation til EØS-lande,
hvorefter det vil blive a-kassen, der som 1. instans træffer
afgørelse om tilbagebetaling af EØS-dagpenge.
Det foreslås, at også a-kassernes
afgørelser om tilbagebetaling af EØS-dagpenge kan
danne grundlag for inddrivelse. Forslaget vil sikre en smidig
administration af inddrivelsen af statskrav og vil medvirke til en
forenkling af reglerne. Inddrivelsesreglerne for
tilbagebetalingskrav vedrørende EØS-dagpenge vil
herefter svare til de gældende inddrivelsesregler for
tilbagebetalingskrav vedrørende dagpenge i øvrigt,
hvor a-kassen har ret til refusion fra statskassen for den
udbetalte ydelse.
De administrative regler om a-kassernes opkrævning af
tilbagebetalingskrav fremgår af bekendtgørelse nr. 996
af 20. oktober 2005 med senere ændringer. Reglerne omfatter
ikke opkrævning af tilbagebetalingskrav vedrørende
EØS-dagpenge. Det foreslås, at direktøren for
Arbejdsdirektoratet bemyndiges til efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet at fastsætte regler om
a-kassernes opkrævning af disse tilbagebetalingskrav.
Det foreslås videre, at a-kasserne fremover får
kompetence til at træffe afgørelse som 1. instans i
sager om uagtsomhed og i sager om svig, når
tilbagebetalingsbeløbet ikke overstiger 5 gange dagpengenes
højeste beløb for en uge (svarende til 25 gange den
maksimale dagpengesats) for fuldtidsforsikrede på det
tidspunkt, hvor det konstateres at der er begået svig.
Arbejdsdirektoratet skal fortsat træffe afgørelse,
hvis tilbagebetalingsbeløbet overstiger 5 gange dagpengenes
højeste beløb for en uge (svarende til 25 gange den
maksimale dagpengesats), eller hvis et medlem har udvist gentagen
svig inden for de seneste 5 år og derfor skal slettes som
medlem af a-kassen. A-kassen skal indstille til en sanktion, hvis
direktoratet skal træffe afgørelsen om svig som 1.
instans.
Med de foreslåede lovændringer og de nævnte
administrative ændringer vil reglerne om a-kassernes
afgørelseskompetence i sager om tilbagebetaling af
EØS-dagpenge og sanktioner og reglerne om opkrævning
og inddrivelse af tilbagebetalingsbeløb vedrørende
EØS-dagpenge blive bragt i overensstemmelse med lovens
øvrige bestemmelser om tilbagebetaling, opkrævning,
inddrivelse og sanktion.
4. Konsekvensændringer
Det foreslås, at der foretages konsekvensændringer
som følge af, at ferieåret er ændret fra 2.
maj-1. maj til 1. maj-30. april, jf. § 12, stk. 1, i
ferieloven.
Det foreslås endvidere, at der foretages
konsekvensændringer som følge af, at
voksenuddannelsesstøtte efter lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (VUS) er ændret til
støtte efter lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU).
Det foreslås endelig, at der foretages en
konsekvensændring af lovens § 86, stk. 10, som
følge af, at inddrivelse af tilbagebetalingskrav
vedrørende ydelser, hvor a-kassen har krav på refusion
fra staten, altid varetages af restanceinddrivelsemyndigheden under
Skatteministeriet.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om harmonisering og begrænsning af retten til
supplerende dagpenge skønnes at medføre en
dagpengebesparelse på 550 mio. kr. årligt fra og med
2009. Forslagets umiddelbare målgruppe skønnes at
udgøre 28.000 personer årligt opgjort efter de
gældende regler. Det vurderes, at
beskæftigelseseffekten vil blive 1.700
fuldtidspersoner.
I overgangsåret 2008 skønnes dagpengebesparelsen
at udgøre 25 mio. kr.
Grundlaget for skønnene er antallet af modtagere af og
udgifterne til supplerende dagpenge i 2006.
Forslagene om forenkling og konsekvensændringer har
ingen økonomiske konsekvenser.
Forslaget om at udvide inddrivelsesgrundlaget for
tilbagebetaling af EØS-dagpenge og give a-kasserne
kompetence til at træffe afgørelse om sanktion
indebærer en forholdsvis mindre administrativ lettelse for
Arbejdsdirektoratet og en tilsvarende forholdsvis mindre
administrativ byrde for a-kasserne. Siden udlægning af
udstedelsen af attest E 303 DK den 1. februar 2005 til a-kasserne,
har Arbejdsdirektoratet modtaget indstilling fra a-kasserne om
tilbagebetaling og eventuel sanktion i forbindelse med
fejludbetaling af EØS-dagpenge i ca. 30 sager på
årsbasis.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Høring
Lovforslaget har forud for fremsættelsen været til
høring i Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg,
Kristelig Fagforening og Kristelig Arbejdsgiverforening.
11. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Forslaget om harmonisering og
begrænsning af retten til supplerende dagpenge skønnes
at medføre en dagpengebesparelse på 550 mio. kr.
årligt fra og med 2009. I overgangsåret 2008
skønnes dagpengebesparelsen at udgøre 25 mio.
kr. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget har ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser i lovforslaget
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler skal et medlem opfylde de
almindelige regler for ret til dagpenge for at kunne få
supplerende dagpenge.
Fuldtidsforsikrede medlemmer, som er ansat med et
opsigelsesvarsel over for arbejdsgiveren og har en
frigørelsesattest, har ret til supplerende dagpenge i 52
uger inden for 70 uger, hvorefter retten til supplerende dagpenge
bortfalder. De kan på ny få supplerende dagpenge, hvis
de herefter opfylder et genoptjeningskrav på 26 ugers arbejde
med mere end 30 timer i hver uge inden for 12 måneder.
Medlemmer, som er ansat uden et opsigelsesvarsel over for
arbejdsgiveren, er ikke underlagt en begrænsning af
varigheden i retten til at modtage supplerende dagpenge og har
således ubegrænset adgang til supplerende dagpenge,
så længe de øvrige betingelser for ret til
dagpenge, er opfyldt.
Det foreslås, at retten til supplerende dagpenge
bortfalder, når et fuldtidsforsikret medlem, uanset
ansættelsesforholdets karakter, har modtaget supplerende
dagpenge i 30 uger inden for 104 uger.
Forslaget indebærer således, at også
medlemmer, som er ansat uden et opsigelsesvarsel, omfattes af en
begrænsning i varigheden af retten til supplerende
dagpenge.
Forslaget indebærer således også, dels at
perioden, hvor et medlem kan få ret til supplerende dagpenge,
nedsættes fra 52 uger til 30 uger, dels at referenceperioden
forlænges fra 70 uger til 104 uger.
Der ændres ikke ved genoptjeningskravet for ret til en
ny periode med supplerende dagpenge.
Der er endelig foretaget en sproglig tilretning af
bestemmelsen, herunder indsat en henvisning til lovens
§ 59, stk. 1, der beskriver supplerende
dagpenge.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Der er tale om konsekvensændringer som følge af,
at betegnelsen voksenuddannelsesstøtte efter lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (VUS) er ændret til
støtte efter lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU).
Der henvises i øvrigt til punkt 4 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3
Efter de gældende regler skal et medlem opfylde de
almindelige regler for ret til dagpenge for at kunne få
supplerende dagpenge.
Deltidsforsikrede medlemmer har ret til supplerende dagpenge i
52 uger inden for 70 uger, hvorefter retten til supplerende
dagpenge bortfalder. De kan på ny få supplerende
dagpenge, hvis de herefter opfylder et genoptjeningskrav på
26 ugers arbejde med mindst samme arbejdstid pr. uge som den
gennemsnitlige ugentlige arbejdstid før ledigheden, inden
for 12 måneder.
Det foreslås, at retten til supplerende dagpenge
bortfalder, når et deltidsforsikret medlem har modtaget
supplerende dagpenge i 30 uger inden for 104 uger.
Forslaget indebærer således, dels at perioden,
hvor et medlem kan få ret til supplerende dagpenge,
nedsættes fra 52 uger til 30 uger, dels at referenceperioden
forlænges fra 70 uger til 104 uger.
Der ændres ikke ved genoptjeningskravet for ret til en
ny periode med supplerende dagpenge.
Der er endelig foretaget en sproglig tilretning af
bestemmelsen, herunder indsat en henvisning til bestemmelsens
stk. 1, der beskriver supplerende dagpenge.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 4
Der er tale om konsekvensændringer, se
bemærkningerne til nr. 2.
Til nr. 5 og 6
Der er tale om konsekvensændringer som følge af,
at ferieåret er ændret fra 2. maj-1. maj til 1. maj-30.
april, jf. § 12, stk. 1, i ferieloven.
Der henvises i øvrigt til punkt 4 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 7
Der er tale om konsekvensændringer, se
bemærkningerne til nr. 2.
Til nr. 8
Ved lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer
blev inddrivelse af en række offentlige krav med virkning fra
1. november 2005 samlet under Skatteministeriet,
restanceinddrivelsesmyndigheden. Det gælder også for
inddrivelse af krav på tilbagebetaling af ydelser efter
arbejdsløshedsforsikringsloven i tilfælde, hvor
a-kasserne har ret til refusion fra statskassen. A-kasserne skal
herefter ikke inddrive disse beløb, men skal alene varetage
opkrævning af beløbene, dvs. udsendelser af
opkrævninger, kontrol med betaling, udsendelse af rykkere
mv.
Det foreslås derfor at ændre formuleringen af
bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 86, stk. 10,
således at den i stedet for at vedrøre inddrivelse
fremover alene vedrører opkrævning af
tilbagebetalingsbeløb.
Reglerne om a-kassernes opkrævning af
tilbagebetalingsbeløb efter lovens § 86 er fastsat
i bekendtgørelse nr. 996 af 20. oktober 2005 med senere
ændringer.
Der henvises i øvrigt til punkt 3 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 9
Efter arbejdsløshedsforsikringsloven er udgangspunktet,
at a-kasserne som 1. instans træffer afgørelser efter
loven over for egne medlemmer, medmindre det fremgår af en
bestemmelse, at direktøren for Arbejdsdirektoratet
træffer afgørelse som 1. instans. Alle a-kassernes
afgørelser efter loven kan påklages til
Arbejdsdirektoratet, jf. lovens § 98.
Det fremgår af Arbejdsdirektoratets vejledning nr. 125
af 20. december 2004, at det er direktoratet, der som 1. instans
efter indstilling fra a-kassen træffer afgørelse i
sager om tilbagebetaling af EØS-dagpenge, der er udbetalt
med urette.
Vejledningen vil blive ændret i overensstemmelse med, at
a-kasserne tillægges kompetence til at træffe
afgørelse i 1. instans i disse sager.
Det foreslås, at direktøren for
Arbejdsdirektoratet ved indsættelse af ny § 86 a,
stk. 3, bemyndiges til efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet at fastsætte nærmere
regler om a-kassernes opkrævning af EØS-dagpenge, der
skal tilbagebetales af medlemmer efter lovens § 86 a,
stk. 1 og 2.
Sager, hvor Arbejdsdirektoratet ikke har truffet
afgørelse inden lovens ikrafttræden, hjemvises til 1.
instansbehandling i a-kassen. Har Arbejdsdirektoratet truffet
afgørelse, behandles en klage efter de almindelige
klageregler i lovens § 99.
Der henvises i øvrigt til punkt 3 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 10
Efter gældende § 86 a, stk. 3, der bliver
stk. 4 som følge af lovforslagets § 1, nr. 9,
varetages inddrivelse af tilbagebetalingsbeløb vedr.
EØS-dagpenge efter § 86 a, stk. 1 og 2,
ligesom andre tilbagebetalingsbeløb efter loven, af
restanceinddrivelsesmyndigheden.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan inddrive skyldige
beløb ved udpantning og ved indeholdelse i løn mv.
efter reglerne om inddrivelse af personlige skatter i
kildeskatteloven, bl.a. når kravet er fastslået i en
afgørelse truffet af Arbejdsdirektoratet eller af
Arbejdsmarkedets Ankenævn.
Det foreslås, at også a-kassernes
afgørelser om tilbagebetaling af EØS-dagpenge
fremover kan danne grundlag for inddrivelse ved udpantning og
indeholdelse i løn mv.
Herefter vil reglerne om opkrævning og inddrivelse
være ens for alle tilbagebetalingskrav efter loven.
Der henvises i øvrigt til punkt 3 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 11
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
indsættelse af nyt stk. 3 i § 86 a ved
lovforslagets § 1, nr. 9.
Til nr. 12 - 14
Efter gældende § 87 a træffer
direktøren for Arbejdsdirektoratet alle afgørelser om
sanktion som følge af svig eller anden forseelse
(uagtsomhed) i forbindelse med et medlems modtagelse af
EØS-dagpenge.
Det foreslås ved nr. 12 og 14, at a-kasserne
tillægges kompetence til at træffe afgørelse om
effektiv karantæne, hvis medlemmet har begået eller
forsøgt at begå svig, og beløbet højst
svarer til 5 gange dagpengenes højeste beløb for en
uge efter lovens § 47 (svarende til 25 gange den
maksimale dagpengesats), eller hvis medlemmet har gjort sig skyldig
i anden forseelse i forbindelse med modtagelse af
EØS-dagpengene.
Det vil fortsat kun være direktøren for
Arbejdsdirektoratet, som kan træffe afgørelse om
slettelse af medlemskab som følge af, at et medlem, som
tidligere har fået en sanktion for svig, igen gør sig
skyldig i svig. Forslaget i nr. 13 er en konsekvensændring
som følge af, at en tidligere afgørelse om sanktion
for svig fremover enten kan være truffet af direktøren
for Arbejdsdirektoratet eller af en a-kasse.
Herefter vil reglerne om ikendelse af sanktion for forseelser
i forbindelse med modtagelse af EØS-dagpenge og reglerne om
ikendelse af sanktion for forseelser i forbindelse med andre
ydelser efter loven være ens.
Sager, hvor Arbejdsdirektoratet ikke har truffet
afgørelse inden lovens ikrafttræden, hjemvises til 1.
instansbehandling i a-kassen. Har Arbejdsdirektoratet truffet
afgørelse, behandles en klage efter de almindelige
klageregler i lovens § 99.
Der henvises i øvrigt til punkt 3 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den
første mandag efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Til stk. 2 og 3
Det foreslås, at reglerne om harmonisering og
begrænsning af supplerende dagpenge har virkning fra den 14.
april 2008, jf. aftalen om en jobplans appendiks om: Reglerne om
supplerende dagpenge justeres, så flere kommer i
beskæftigelse på fuld tid.
Det foreslås dog, at reglerne først får
virkning fra lovens ikrafttræden for medlemmer, som den 14.
april 2008 har modtaget supplerende dagpenge efter de hidtil
gældende regler om en tidsbegrænsning på 52 uger
inden for 70 uger.
Disse medlemmer er indtil lovens ikrafttræden fortsat
omfattet af de hidtil gældende regler om supplerende
dagpenge. Herved sikres det, at ingen af disse medlemmer mister
retten til supplerende dagpenge efter de foreslåede nye
regler, inden de er trådt i kraft. Da de er omfattet af de
hidtil gældende regler frem til lovens ikrafttræden,
kan de fortsat miste retten til supplerende dagpenge efter disse
regler.
Reglerne om harmonisering og begrænsning af supplerende
dagpenge gælder således fra den 14. april 2008 for
medlemmer, der ikke er omfattet af de hidtil gældende regler
om en tidsbegrænsning på 52 uger inden for 70 uger,
herunder medlemmer, der hidtil har fået supplerende dagpenge
uden tidsbegrænsning, fordi de har været ansat uden
opsigelsesvarsel. Fra den 14. april 2008 får disse medlemmer
ret til 30 ugers supplerende dagpenge inden for den nye
referenceperiode på 104 uger.
De 30 uger med supplerende dagpenge tælles fra og med
første uge med udbetaling af supplerende dagpenge fra den
14. april 2008. Uger med supplerende dagpenge før denne dato
tæller således ikke med.
Reglerne gælder derimod først fra lovens
ikrafttrædelsesdato for medlemmer, som den 14. april 2008 er
omfattet af de hidtil gældende regler om en
tidsbegrænsning på 52 uger inden for 70 uger, og som
ikke har opbrugt retten til supplerende dagpenge. Reglerne
indfases, således at disse medlemmer i en overgangsperiode
bevarer retten til supplerende dagpenge i alt 52 uger. Det betyder,
at disse medlemmer ikke får ret til nye 30 uger inden for den
nye referenceperiode på 104 uger efter virkningsreglen i
bestemmelsens stk. 2.
Medlemmerne indplaceres efter forslaget således, at de
fra lovens ikrafttrædelsesdato får ret til det antal
uforbrugte uger, der er tilbage af de 52 uger, dvs. 52 uger minus
antallet af forbrugte uger med supplerende dagpenge inden for 70
uger forud for lovens ikrafttrædelsesdato, inden for den nye
referenceperiode på 104 uger.
De uforbrugte uger med supplerende dagpenge tælles fra
og med første uge med udbetaling af supplerende dagpenge fra
lovens ikrafttræden. Uger med supplerende dagpenge før
denne dato tæller således ikke med, når den
ovenfor beskrevne opgørelse er foretaget.
Eksempel 1:
A er den 14. april 2008 omfattet af de hidtil gældende
regler om en tidsbegrænsning på 52 uger inden for 70
uger. Han har på lovens ikrafttrædelsesdato modtaget
supplerende dagpenge i sammenlagt 10 uger inden for en periode
på 70 uger. Efter de nye regler har han fra lovens
ikrafttrædelsesdato ret til supplerende dagpenge i sammenlagt
42 uger (52-10=42) inden for 104 uger.
Eksempel 2:
B er den 14. april 2008 omfattet af de hidtil gældende
regler om en tidsbegrænsning på 52 uger inden for 70
uger. Hun har på lovens ikrafttrædelsesdato modtaget
supplerende dagpenge i sammenlagt 41 uger inden for en periode
på 70 uger. Efter de nye regler har hun fra lovens
ikrafttrædelsesdato ret til supplerende dagpenge i sammenlagt
11 uger (52-41= 11) inden for 104 uger.
Eksempel 3:
C arbejder som løsarbejder og har løbende
modtaget supplerende dagpenge i perioder. Han er ansat uden et
opsigelsesvarsel og har derfor ikke været omfattet af en
tidsbegrænsning for, hvor længe han sammenlagt kunne
modtage supplerende dagpenge. Med de nye regler bliver han omfattet
af en tidsbegrænsning i retten til supplerende dagpenge. Det
betyder, at han fra den 14. april 2008 kan modtage supplerende
dagpenge i sammenlagt 30 uger inden for 104 uger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 994 af 8. august 2007, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 108 af 26. februar
2008, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 60.
Når et medlem, der arbejder i et ansættelsesforhold med
et opsigelsesvarsel, har fået udbetalt nedsatte dagpenge i
sammenlagt 52 uger inden for 70 uger, bortfalder retten til
nedsatte dagpenge, indtil medlemmet har haft 26 ugers arbejde med
mere end 30 timer i hver uge inden for 12 måneder. Der anses
for at være et opsigelsesvarsel i alle
ansættelsesforhold, hvor der i henhold til lov, kollektiv
overenskomst eller aftale generelt er fastsat et opsigelsesvarsel
fra den ansattes side. Dette gælder, uanset om det i det
konkrete ansættelsesforhold er aftalt, at opsigelsesvarslet
ikke skal gælde. Stk. 2.--- | | 1.§ 60, stk. 1, affattes
således: »Når et medlem har fået
udbetalt nedsatte dagpenge, jf. § 59, stk. 1, i
sammenlagt 30 uger inden for de sidste 104 uger, bortfalder retten
til nedsatte dagpenge. Medlemmet opnår ret til at begynde en
ny periode med nedsatte dagpenge, når medlemmet herefter har
haft 26 ugers arbejde med mere end 30 timer i hver uge inden for 12
måneder.« |
| | |
§ 62
a. --- Stk. 2.
Et medlem kan dog bevare dagpengeretten ved deltagelse i
uddannelse, hvis undervisningens varighed er under 20 timer om ugen
og uddannelsen ikke er godkendt som støtteberettigende efter
lov om statens uddannelsesstøtte, i det omfang den udbydes
som heltidsuddannelse. Dagpengeretten kan ligeledes bevares ved
deltagelse i enkeltfagsundervisning på gymnasialt niveau
under 20 timer om ugen og i undervisning svarende til folkeskolens
8.-10. klassetrin. Der kan ikke udbetales dagpenge for timer, hvor
medlemmet modtager godtgørelse efter lov om
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse eller uddannelsesstøtte for voksne efter lov
om statens voksenuddannelsesstøtte. Stk. 3-4.--- | | 2. I
§ 62 a, stk. 2, 3. pkt., ændres
»uddannelsesstøtte for voksne« til:
»støtte«. |
§ 73.--- Stk. 2.
Når et medlem har fået udbetalt nedsatte dagpenge i
sammenlagt 52 uger inden for de sidste 70 uger, bortfalder retten
til nedsatte dagpenge, indtil medlemmet inden for en 12
måneders periode har haft 26 ugers arbejde med mindst samme
arbejdstid i hver uge som den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid
før ledigheden, jf. stk. 1. For arbejdsforhold, hvori
der arbejdes periodevis, kan der fastsættes tilsvarende
regler. | | 3. I
§ 73, stk. 2, affattes således: »Stk. 2. Når et medlem har
fået udbetalt nedsatte dagpenge, jf. stk. 1, i
sammenlagt 30 uger inden for de sidste 104 uger, bortfalder retten
til nedsatte dagpenge. Medlemmet opnår ret til at begynde en
ny periode med nedsatte dagpenge, når medlemmet herefter har
haft 26 ugers arbejde med mindst samme arbejdstid i hver uge som
den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid før ledigheden, jf.
stk. 1, inden for 12 måneder. For arbejdsforhold, hvori
der arbejdes periodevis, kan der fastsættes tilsvarende
regler.« |
| | |
§ 75
h. --- | | |
Stk. 2.
Et medlem optjener endvidere ret til ferie med feriedagpenge
på grundlag af perioder, for hvilke medlemmet har fået
udbetalt | | |
1) --- | | |
2) voksenuddannelsesstøtte i
henhold til lov om statens voksenuddannelsesstøtte
eller 3) --- Stk. 3.
For et medlem, der er optaget i arbejdsløshedskassen
på grundlag af gennemførelse af en
erhvervsmæssig uddannelse, jf. § 41, stk. 1,
nr. 3, litra b, gælder følgende: | | 4. I
§ 75 h, stk. 2, nr. 2, ændres
»voksenuddannelsesstøtte i« til:
»støtte i«, og i § 75 h, stk. 5, ændres
»voksenuddannelsesstøtte efter« til:
»støtte efter«. |
1) Er optagelsen sket i perioden 2. maj
til og med 31. juli i et ferieår, har medlemmet ret til 15
dage med feriedagpenge i såvel det pågældende som
det følgende ferieår. | | 5. I
§ 75 h, stk. 3, nr. 1, ændres »2.
maj« til: »1. maj«. |
2) Er optagelsen sket i perioden 1. august
til og med 31. december i et ferieår, har medlemmet ret til
10 dage med feriedagpenge i det pågældende
ferieår og 15 dage med feriedagpenge i det følgende
ferieår. | | |
3) Er optagelsen sket i perioden 1. januar
til og med 1. maj i et ferieår, har medlemmet ret til 5 dage
med feriedagpenge i det pågældende ferieår og 15
dage med feriedagpenge i det følgende ferieår. | | 6. I
§ 75 h, stk. 3, nr. 3, ændres »1.
maj« til: »30. april«. |
4) Der sker fradrag i antallet af dage med
ret til feriedagpenge i et ferieår efter nr. 1-3, i det
omfang medlemmet til brug for samme ferieår har optjent ret
til ferie med feriegodtgørelse eller løn. | | |
Stk. 4.
--- | | |
Stk. 5.
Uanset bestemmelsen i stk. 4, nr. 1, kan ledige medlemmer, der
deltager i uddannelse og modtager aktiveringsydelse efter denne
lov, godtgørelse efter lov om godtgørelse ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse eller
voksenuddannelsesstøtte efter lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, i stedet for disse ydelser
vælge at få udbetalt optjente feriedagpenge under
uddannelsesinstitutionens ferielukning og lignende. | | |
Stk. 6.
--- | | |
Stk. 7.
Nærmere regler om feriedagpenge, herunder om beregning af
feriedagpengeretten, feriedagpengenes størrelse, lediges
underretning til staten i jobcenteret om tidspunktet for feriens
afholdelse og kommunernes medvirken efter stk. 2,
fastsættes af direktøren for Arbejdsdirektoratet efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet. Endvidere
fastsætter beskæftigelsesministeren efter forhandling
med undervisningsministeren regler om indberetning til
arbejdsløshedskasserne fra de myndigheder, der varetager
udbetalingen af voksenuddannelsesstøtten. | | 7. I
§ 75 h, stk. 7, ændres
»voksenuddannelsesstøtten« til:
»støtte efter lov om statens
voksenuddannelsesstøtte«. |
| | |
§ 86. | | |
Stk. 1-9.
--- | | |
Stk. 10.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet fastsætte nærmere
regler om kassernes inddrivelse af beløb, som skal betales
tilbage efter stk. 1 og 2 med påløbne renter,
herunder om, at kassen ikke har krav på refusion fra
statskassen, og at udbetalte refusionsbeløb skal betales
tilbage, hvis disse regler ikke overholdes. | | 8. I
§ 86, stk. 10, ændres
»inddrivelse« til:
»opkrævning«. |
Stk. 11-14. --- | | |
| | |
§ 86
a. Stk. 1-2.
--- | | 9. I
§ 86 a indsættes efter stk. 2 som nyt
stykke: |
Stk. 3.
Krav mod et medlem på tilbagebetaling af dagpenge, jf.
stk. 1 og 2, kan med tillæg af omkostninger inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden. Restanceinddrivelsesmyndigheden
kan inddrive skyldige beløb ved udpantning og ved
indeholdelse i løn m.v. efter reglerne om inddrivelse af
personlige skatter i kildeskatteloven, når kravet er
fastslået i en afgørelse truffet af
Arbejdsdirektoratet eller Arbejdsmarkedets Ankenævn eller er
sikret ved dom eller et eksigibelt forlig. Ved
restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse af krav i udlandet kan
en del af det inddrevne beløb anvendes til betaling af
inkassoprovision. | | »Stk. 3. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet kan efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet fastsætte nærmere
regler om kassernes opkrævning af beløb, som skal
betales tilbage efter stk. 1 og 2.« Stk. 3-5 bliver herefter
stk. 4-6. 10. I
§ 86 a, stk. 3, 2. pkt., der bliver stk. 4, 2.
pkt., indsættes efter »afgørelse truffet
af«: » en kasse,«. |
Stk. 4.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet kan i samråd med
skatteministeren fastsætte nærmere regler om
fremgangsmåden i forbindelse med lønindeholdelse efter
stk. 3, herunder om straf af bøde for
overtrædelse af reglerne. | | 11. I
§ 86 a, stk. 4, der bliver stk. 5, ændres
»stk. 3« til: »stk. 4«. |
Stk. 5.
§ 86, stk. 13, finder tilsvarende anvendelse. | | |
| | |
§ 87
a. Har et medlem gjort sig skyldig i svig eller
forsøg på svig i forbindelse med modtagelse af
dagpenge efter artikel 69 i forordning (EØF) nr. 1408/71,
kan direktøren for Arbejdsdirektoratet bestemme, at
medlemmet skal gennemgå en effektiv karantæne, jf.
§ 87, stk. 3, på mindst 74 og højst 962
timer. Er medlemmet tidligere pålagt en sanktion for svig,
kan direktøren bestemme, at pågældende slettes
som medlem af kassen, hvis den seneste forseelse er begået
mindre end 5 år efter direktørens tidligere
afgørelse. Et medlem, som slettes af kassen, kan genoptages
som nyt medlem. | | 12. I
§ 87 a, stk. 1, indsættes efter 1. pkt.: »Hvis beløbet, der er
udbetalt eller søgt udbetalt med urette, højst svarer
til 5 gange dagpengenes højeste beløb for en uge, jf.
§ 47, træffer arbejdsløshedskassen dog
afgørelse.« 13. I
§ 87 a, stk. 1, 2. pkt., der bliver 3. pkt.,
ændres »direktørens tidligere
afgørelse« til: »den første
administrative afgørelse i den tidligere sag«. |
Stk. 2.
Har et medlem gjort sig skyldig i anden forseelse i forbindelse med
modtagelse af dagpenge som nævnt i stk. 1, kan
direktøren for Arbejdsdirektoratet bestemme, at medlemmet
skal gennemgå en effektiv karantæne, jf.
§ 87, stk. 3, på højst 37 timer. | | 14. I
§ 87 a, stk. 2, ændres
»direktøren for Arbejdsdirektoratet« til:
»kassen«. |
Stk. 3.
Direktøren for Arbejdsdirektoratet fastsætter efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere
regler om anvendelse af stk. 1 og 2. | | |