Skriftlig fremsættelse (28. marts
2008)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (Begrænsning af retten
til nedsatte dagpenge mv.)
(Lovforslag nr. L 147).
Lovforslaget udmønter den del af aftalen om 'En
jobplan' af 28. februar 2008 indgået mellem regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Ny Alliance, der vedrører supplerende
dagpenge.
Aftalepartierne har med jobplanen ønsket at sikre, at
udbuddet af arbejdskraft øges på det danske
arbejdsmarked.
Justeringen af reglerne om supplerende dagpenge har til
formål at understøtte denne målsætning.
Ændringerne skal således tilskynde arbejdsgivere og
arbejdstagere yderligere til at efterspørge og udbyde
arbejde på fuld tid.
Forslaget om at harmonisere og begrænse retten til
supplerende dagpenge skal ses i lyset af, at regeringen og
arbejdsmarkedets parter i forbindelse med trepartsaftalerne i juni
2007 blev enige om at arbejde for, at offentlige ansatte på
deltid skal have mulighed for at arbejde på fuld tid eller i
flere timer.
Lovforslagets del om supplerende dagpenge indeholder to
elementer:
- Retten til
supplerende dagpenge harmoniseres. Alle deltidsbeskæftigede,
uanset om de har et opsigelsesvarsel i deres
ansættelsesforhold eller ej, får fremover samme ret til
supplerende dagpenge.
- Retten til
supplerende dagpenge begrænses til 30 uger inden for en
periode på 104 uger.
Herudover indeholder forslaget nogle mindre justeringer i
arbejdsløshedsforsikringsloven, der har til formål at
forenkle administration af EØS-dagpenge, samt et par
konsekvensændringer, der har til formål at
ajourføre loven i forhold til ændringer i anden
lovgivning.
Forslaget om at harmonisere og begrænse retten til
supplerende dagpenge skønnes at medføre en
dagpengebesparelse på 550 mio. kr. årligt fra og med
2009. Det vurderes, at 28.000 personer årligt vil modtage
supplerende dagpenge i mindre omfang end efter gældende
regler. Det vurderes, at beskæftigelseseffekten vil blive
1.700 fuldtidspersoner. I overgangsåret 2008 skønnes
dagpengebesparelsen at udgøre 25 mio. kr. Grundlaget for
skønnene er antallet af modtagere af og udgifterne til
supplerende dagpenge i 2006.
Forslagene om forenkling og konsekvensændringer har
ingen økonomiske konsekvenser.
Forslaget om at udvide inddrivelsesgrundlaget for
tilbagebetaling af EØS-dagpenge og give a-kasserne
kompetence til at træffe afgørelse om sanktion
indebærer en forholdsvis mindre administrativ lettelse for
Arbejdsdirektoratet og en tilsvarende forholdsvis mindre
administrativ byrde for a-kasserne.
Forslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser af betydning for erhvervslivet eller administrative
konsekvenser for borgerne. Forslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser, og indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
Det foreslås, at loven træder i kraft den
første mandag efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Det foreslås, at reglerne om harmoniseringen og
begrænsningen af retten til supplerende dagpenge får
virkning fra den 14. april 2008. For personer, som hidtil har
fået supplerende dagpenge efter de i dag gældende
regler om, at retten til supplerende dagpenge er
tidsbegrænset til 52 uger inden for 70 uger, foreslås
det dog, at reglerne får virkning fra lovens
ikrafttrædelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og
bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til
Folketingets velvillige behandling.