L 147 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

(Begrænsning af retten til nedsatte dagpenge m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 28-03-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l147_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (28. marts 2008)

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Begrænsning af retten til nedsatte dagpenge mv.)

(Lovforslag nr. L 147).

Lovforslaget udmønter den del af aftalen om 'En jobplan' af 28. februar 2008 indgået mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance, der vedrører supplerende dagpenge.


Aftalepartierne har med jobplanen ønsket at sikre, at udbuddet af arbejdskraft øges på det danske arbejdsmarked.


Justeringen af reglerne om supplerende dagpenge har til formål at understøtte denne målsætning. Ændringerne skal således tilskynde arbejdsgivere og arbejdstagere yderligere til at efterspørge og udbyde arbejde på fuld tid.


Forslaget om at harmonisere og begrænse retten til supplerende dagpenge skal ses i lyset af, at regeringen og arbejdsmarkedets parter i forbindelse med trepartsaftalerne i juni 2007 blev enige om at arbejde for, at offentlige ansatte på deltid skal have mulighed for at arbejde på fuld tid eller i flere timer.


Lovforslagets del om supplerende dagpenge indeholder to elementer:


- Retten til supplerende dagpenge harmoniseres. Alle deltidsbeskæftigede, uanset om de har et opsigelsesvarsel i deres ansættelsesforhold eller ej, får fremover samme ret til supplerende dagpenge.

- Retten til supplerende dagpenge begrænses til 30 uger inden for en periode på 104 uger.



Herudover indeholder forslaget nogle mindre justeringer i arbejdsløshedsforsikringsloven, der har til formål at forenkle administration af EØS-dagpenge, samt et par konsekvensændringer, der har til formål at ajourføre loven i forhold til ændringer i anden lovgivning.


Forslaget om at harmonisere og begrænse retten til supplerende dagpenge skønnes at medføre en dagpengebesparelse på 550 mio. kr. årligt fra og med 2009. Det vurderes, at 28.000 personer årligt vil modtage supplerende dagpenge i mindre omfang end efter gældende regler. Det vurderes, at beskæftigelseseffekten vil blive 1.700 fuldtidspersoner. I overgangsåret 2008 skønnes dagpengebesparelsen at udgøre 25 mio. kr. Grundlaget for skønnene er antallet af modtagere af og udgifterne til supplerende dagpenge i 2006.


Forslagene om forenkling og konsekvensændringer har ingen økonomiske konsekvenser.


Forslaget om at udvide inddrivelsesgrundlaget for tilbagebetaling af EØS-dagpenge og give a-kasserne kompetence til at træffe afgørelse om sanktion indebærer en forholdsvis mindre administrativ lettelse for Arbejdsdirektoratet og en tilsvarende forholdsvis mindre administrativ byrde for a-kasserne.


Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser af betydning for erhvervslivet eller administrative konsekvenser for borgerne. Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser, og indeholder ikke EU-retlige aspekter.


Det foreslås, at loven træder i kraft den første mandag efter bekendtgørelsen i Lovtidende.


Det foreslås, at reglerne om harmoniseringen og begrænsningen af retten til supplerende dagpenge får virkning fra den 14. april 2008. For personer, som hidtil har fået supplerende dagpenge efter de i dag gældende regler om, at retten til supplerende dagpenge er tidsbegrænset til 52 uger inden for 70 uger, foreslås det dog, at reglerne får virkning fra lovens ikrafttrædelse.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.