L 145 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU). (SVU til
fagspecifikke kurser).
Fremsat den 28. marts 2008 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU)
(SVU til fagspecifikke kurser)
§ 1
I lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 319 af 20. marts 2007, som
ændret ved § 17 i lov nr. 1587 af 20. december 2006,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 1, indsættes efter
nr. 1 som nyt nummer:
»2)
Fagspecifikke kurser på niveau som anført i nr. 1, der
udbydes som åben uddannelse.«
Nr. 2 bliver herefter nr. 3.
2. I
§ 8, stk. 2, nr. 4,
indsættes efter »deltid«: »og fagspecifikke
kurser«.
3. I
§ 13, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »arbejdsløshedsforsikring
m.v.«: », jf. dog stk. 2.«
4. I
§ 13 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at der ved
beregningen af SVU til fagspecifikke kurser, jf. § 8, stk. 1,
nr. 2, og stk. 2, nr. 4, tages udgangspunkt i et mindre
beløb end arbejdsløshedsdagpengenes højeste
beløb, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
5. I
§ 13, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes efter »jf. stk. 1«: » og
2«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008 og har
virkning for ansøgninger om SVU til deltagelse i
fagspecifikke kurser, der begynder efter lovens
ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Som led i regeringens kvalitetsreform foreslås det at
genindføre muligheden for statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) til fagspecifikke kurser, der
udbydes efter lov om åben uddannelse og § 5, stk. 2, i
universitetsloven.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige om behovet for
at styrke voksen- og efteruddannelsesindsatsen for at sikre en
livslang opkvalificering af arbejdsstyrken. Lovforslaget
fremsættes som opfølgning på aftalerne mellem
regeringen, KL, Danske Regioner, FTF, LO og AC om øget
aktivitet på de fagspecifikke kurser for fx pædagoger,
lærere, sygeplejersker, socialrådgivere,
fysioterapeuter, socialpædagoger og socialformidlere som led
i disse medarbejdergruppers efteruddannelse.
For at styrke medarbejdernes faglighed og mobilitet skal
medarbejderne (inden for især det offentlige
serviceområde) have mulighed for at gennemføre
korterevarende efteruddannelsesforløb i form af
fagspecifikke kurser, der er rettet mod specifikke områder i
den pågældende uddannelse. Det indgår i aftalen
mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter, at ordningen er
tidsbegrænset og dækker perioden fra 2008 til
2011.
2. SVU til fagspecifikke kurser
Der har tidligere været mulighed for at få SVU til
fagspecifikke kurser. Denne mulighed blev afskaffet pr. 1. januar
2003, da der var opstået et ønske om at sikre en mere
målrettet anvendelse af de samlede midler til SVU, herunder
bl.a. at SVU i højere grad blev prioriteret til formelt
kompetencegivende uddannelsesaktiviteter.
Fagspecifikke kurser er erhvervsrettede
undervisningsforløb af 1-4 ugers varighed omregnet til
heltid, som uddannelsesinstitutionerne fastlægger på
baggrund af de videregående kompetencegivende heltids- eller
deltidsuddannelser, som institutionen er godkendt til at udbyde, og
som den modtager tilskud til. Kurserne skal bygge på
elementer, som indgår i disse uddannelser. Formålet med
kurserne er faglig ajourføring og opkvalificering for
personer, der tidligere har taget en kort, mellemlang eller lang
videregående uddannelse. Det kan fx være faglig
ajourføring inden for lærernes linjefagsområde.
De fagspecifikke kurser afsluttes ikke med eksamen, og er
således ikke formelt kompetencegivende.
Med lovforslaget er det hensigten, at der skal kunne gives SVU
til fagspecifikke kurser, der udbydes af uddannelsessteder under
Undervisningsministeriet og uddannelsessteder under Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udvikling. For at få SVU til
fagspecifikke kurser skal kurserne enten være udbudt efter
bestemmelserne i lov om åben uddannelse eller efter reglerne
i § 5, stk. 2, i universitetsloven. Kurserne skal være
tilrettelagt på heltid og være af mindst en uges
varighed, jf. bekendtgørelsen om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU).
3. Lovforslagets indhold
Med forslaget genindføres muligheden for at give SVU
til fagspecifikke kurser. Reglerne om, hvilke uddannelser der kan
gives SVU til, og med hvilket beløb, er fastlagt i loven.
Efter gældende regler udgør SVU til heltidsuddannelse
et beløb, der svarer til arbejdsløshedsdagpengenes
højeste beløb, jf. lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Med henblik på fortsat
at opretholde en sondring mellem SVU til egentligt
kompetencegivende aktiviteter og til de ikke-kompetencegivende
fagspecifikke kurser foreslås SVU-loven ændret,
så undervisningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om, at støtten til fagspecifikke kurser kan
reduceres. Det vil sige, at der ved beregningen tages udgangspunkt
i et mindre beløb end dagpengenes højeste
beløb for en uge. Det forudsættes således, at
satsen for SVU til fagspecifikke kurser på videregående
niveau vil blive fastlagt til 90 pct. af
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb ved
ordningens start.
Den afsatte beløbsramme og satsen på 90 pct.
indebærer, at det vil være muligt at øge
aktiviteten med knapt 100 pct. i forhold til den nuværende
aktivitet, og det betyder, at antallet af årselever kan
øges fra ca. 435 til ca. 810 årselever i 2008 og ca.
865 årselever i 2009 og fremover. Hvis det antages, at
deltagerne anvender i gennemsnit 3 uger pr. kursus, svarer det til,
at ca. 11.500 personer årligt kan deltage i fagspecifikke
kurser fremover mod i dag ca. 6000 personer årligt.
Initiativet er gældende i perioden 2008-2011. Det er i
begningerne forudsat, at 60 pct. af alle deltagerne på
fagspecifikke kurser vil modtage SVU, som fastsættes til 90
pct. af maksimal dagpengesats.
Der er med forslaget ikke tilsigtet at genindføre en
generel mulighed for SVU til ikke kompetencegivende
uddannelser.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Der afsættes en samlet beløbsramme på i alt
275 mio. kr. til finansiering af driftstaxametre og
løntabsgodtgørelse (SVU) til øget aktivitet
på de fagspecifikke kurser i perioden 2008-2011.
Øget aktivitet
på de fagspecifikke kurser |
Mio.kr 2008 pl. | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
Iht. LO/AC aftalen | 15 | 20 | 20 | 20 |
Iht. FTF-aftalen | 50 | 50 | 50 | 50 |
I alt | 65 | 70 | 70 | 70 |
Af den samlede beløbsramme på i alt 275 mio. kr.
er der afsat 61,7 mio. kr. i 2008, 65,6 mio. kr. i 2009 og 65,5
mio. kr. årligt i 2010 og 2011 til finansiering af
løntabsgodtgørelse (SVU) til deltagere i
fagspecifikke kurser på videregående niveau. De
resterende midler er afsat til finansiering af
driftstaxametre.
Da SVU er en lovbunden ydelse, vil det være muligt for
samtlige deltagere at modtage SVU, så længe de opfylder
kriterierne herfor. Overholdelsen af den samlede ramme kan derfor
kun sikres ved at styre aktiviteten. De fagspecifikke kurser er i
dag belagt med aktivitetslofter. For at sikre, at aktiviteten
også fremover holder sig inden for den afsatte tilskudsramme,
vil der fortsat være aktivitetslofter på de
fagspecifikke kurser fra 2008 og frem, dog på et
højere niveau. I løbet af 2009 vil der blive
foretaget en analyse af, hvor mange af deltagerne, der rent faktisk
modtager SVU, og det vil dernæst blive vurderet, om
aktivitetsskønnet skal justeres i lyset af denne
analyse.
Der forventes en merudgift til styrelsens og
SVU-administratorernes behandling af det øgede antal
SVU-ansøgninger på op til 1,8 mio. kr., heraf 1,1 mio.
kr. til lønudgifter. Dertil kommer 0,1 mio. kr. til
IT-udvikling i 2008. Udgifterne afholdes inden for
Undervisningsministeriets ramme.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for regioner eller kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende myndigheder, organisationer m.v.: Akademikernes
Centralorganisation (AC), A-kassernes Samvirke, Ankenævnet
for Uddannelsesstøtten, Arbejdsløshedskassen for
Selvstændige Erhvervsdrivende, Danske Regioner, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Industri (DI), Danmarks
Journalisthøjskole, Datatilsynet,
Erhvervsakademirådet, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Kommunernes
Landsforening, Landsorganisationen i Danmark (LO), Ledernes
Hovedorganisation, MVU-rådet, Professionshøjskolernes
Sekretariat, Rektorkollegiet (universiteter), Rigsrevisionen.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | En udgift på 275 mio. kr. til
finansiering af driftstaxametre og løntabsgodtgørelse
(SVU) til øget aktivitet på de fagspecifikke kurser i
perioden 2008-2011. Herudover forventes der en merudgift til
styrelsens og SVU-administratorernes behandling af det øgede
antal SVU-ansøgninger på op til 1,8 mio. kr., heraf
1,1 mio. kr. til lønudgifter. Dertil kommer 0,1 mio. kr. til
IT-udvikling i 2008. Styrelsens og SVU-administratorernes
merudgifter samt udgifterne til IT-udvikling afholdes inden for
Undervisningsministeriets ramme. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der forventes en administrativ
merbelastning inden for staten. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 8 i SVU-loven, hvilke
videregående uddannelser der giver ret til SVU. Efter de
gældende bestemmelser i SVU-lovens § 8, stk. 1, kan der
ikke gives SVU til fagspecifikke kurser. Denne mulighed blev
afskaffet med virkning fra den 1. januar 2003. Med forslaget
genindføres muligheden for at give SVU til fagspecifikke
kurser på videregående niveau, der udbydes som
åben uddannelse. Kurset må ikke være udbudt som
indtægtsdækket virksomhed og skal bestå af
elementer fra uddannelser på videregående niveau, der
er omfattet af en uddannelsesbekendtgørelse, det skal
være tilrettelagt på heltid og af mindst en uges
varighed, jf. de nærmere bestemmelser i bekendtgørelse
om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU).
Til nr. 2
Der fremgår af de gældende bestemmelser i
SVU-lovens § 8, stk. 2, hvilke uddannelser, som udbydes efter
universitetslovens § 5, stk. 2, der kan gives SVU til. Der kan
efter de gældende bestemmelser ikke gives SVU til
fagspecifikke kurser. Et universitets udbud af deltidsuddannelse
kan omfatte de uddannelser, som universitetet er godkendt til at
udbyde på heltid, enkeltfag fra disse samt fagspecifikke
kurser, jf. universitetslovens § 5, stk. 2. Kurserne må
ikke være udbudt som indtægtsdækket virksomhed,
og skal være omfattet af en uddannelsesbekendtgørelse,
tilrettelagt på heltid og af mindst en uges varighed, jf. i
øvrigt ovenfor under nr. 1.
Til nr. 3
Der henvises til bemærkningerne til nr. 4.
Til nr. 4
Der foreslås indsat hjemmel for undervisningsministeren
til at fastsætte regler om, at der ved beregningen af SVU til
fagspecifikke kurser kan tages udgangspunkt i et mindre
beløb end arbejdsløshedsdagpengenes højeste
beløb. Efter de gældende bestemmelser i § 13,
stk. 1, i SVU-loven udgør SVU til heltidsuddannelse et
beløb pr. uge, der svarer til dagpengenes højeste
beløb, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. I følge den
foreslåede nye bestemmelse i § 13, stk. 2, i SVU-loven
kan undervisningsministeren fastsætte regler om, at der ved
beregningen af SVU til fagspecifikke kurser kan tages udgangspunkt
i et mindre beløb end dagpengenes højeste
beløb. Reglerne vil blive udformet sådan, at der ved
ordningens start tages udgangspunkt i en sats, der svarer til 90
pct. af dagpengenes højeste beløb.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at
der indsættes et nyt stk. 2 i § 13.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den 1. juli 2008,
og at have virkning for ansøgninger om SVU til deltagere i
fagspecifikke kurser, der begynder den 1. juli 2008 eller
senere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbekendtgørelse
nr. 319 af 20. marts 2007, foretages følgende
ændringer: |
§ 8.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke uddannelser der på følgende områder kan
gives SVU til: 1) Videregående uddannelse, der
udbydes som åben uddannelse, og som er omfattet af en
uddannelsesbekendtgørelse. 2) Supplerende uddannelsesaktiviteter med
henblik på at opfylde adgangskrav på uddannelser, hvor
der er fastsat adgangskrav, og som er udbudt efter § 2,
stk. 2, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v. | | 1. I § 8,
stk. 1, indsættes efter nr. 1 som nyt nummer: »2) Fagspecifikke kurser på
niveau som anført i nr. 1, der udbydes som åben
uddannelse.« Nr. 2 bliver herefter nr. 3. |
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter efter forhandling med
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling nærmere
regler om, hvilke uddannelser, som ikke udbydes som
indtægtsdækket virksomhed, der på følgende
områder kan gives SVU til: 1) Masteruddannelse, der udbydes efter
§ 5, stk. 1, nr. 1, i lov om universiteter
(universitetsloven), og som er omfattet af en
uddannelsesbekendtgørelse. 2) Anden efter- og videreuddannelse, der
udbydes efter § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om
universiteter (universitetsloven), og som er omfattet af en
uddannelsesbekendtgørelse. 3) Supplerende uddannelsesaktivitet med
henblik på at opfylde adgangskrav på
kandidatuddannelse, der udbydes efter § 5, stk. 1,
nr. 3, i lov om universiteter (universitetsloven). | | |
4) Enkeltfag på deltid fra de
uddannelser, som universiteterne er godkendt til at udbyde på
heltid, jf. § 5, stk. 2, i lov om universiteter
(universitetsloven). Stk. 3.
--- | | 2. I § 8,
stk. 2, nr. 4, indsættes efter »deltid«:
»og fagspecifikke kurser«. |
§ 13. SVU
til heltidsuddannelse udgør et beløb pr. uge svarende
til arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb,
jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Ved deltidsuddannelse nedsættes SVU
forholdsmæssigt. | | 3. I § 13,
stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter
»arbejdsløshedsforsikring m.v.«: », jf.
dog stk. 2.« |
Stk. 2.
SVU gives på baggrund af en beregnet ugentlig uddannelsestid,
jf. § 4, stk. 2, og § 8, stk. 3. Der
kan dog ikke gives SVU for uddannelsestid, der overstiger den
ugentlige nedsættelse af arbejdstiden. Stk. 3.
Nedsættelsen af arbejdstiden kan ikke overstige den
uddannelsessøgendes gennemsnitlige arbejdstid de seneste 10
uger forud for ansøgningen om SVU. Stk. 4.
SVU gives ikke til uddannelse, der i alt berettiger til mindre end
ugesatsen for heltidsuddannelse, jf. stk. 1. Stk. 5.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
beregning af SVU, herunder om beregning af SVU til ledige, om at
mindstekravet til den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden
kan være forskelligt ved beregningen af SVU til de
uddannelser, der er nævnt i § 4, stk. 1, nr.
1-4, og om tildeling af SVU under kortere afbrydelser af
undervisningen, der skyldes uddannelsesstedets forhold. Stk. 6.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om udbetaling af
SVU til arbejdsgiveren i tilfælde, hvor der er truffet aftale
om, at arbejdsgiveren fortsætter med at udbetale
sædvanlig løn under uddannelsen, forudsat at
lønnen mindst svarer til SVU, og om udbetaling af tilskud
til deltagerbetaling efter § 7 til arbejdsgivere, der
betaler for undervisningen. | | 4. I § 13
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at der ved
beregningen af SVU til fagspecifikke kurser, jf. § 8, stk. 1,
nr. 2, og stk. 2, nr. 4, tages udgangspunkt i et mindre
beløb end arbejdsløshedsdagpengenes højeste
beløb, jf. § 47 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.« Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7. 5. I § 13,
stk. 4, der bliver stk. 5, indsættes efter »jf. stk.
1«: » og 2«. |