L 145 Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU).

(SVU til fagspecifikke kurser).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 28-03-2008

Fremsat: 28-03-2008

Lovforslag som fremsat

20072_l145_som_fremsat (html)

L 145 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU). (SVU til fagspecifikke kurser).

Fremsat den 28. marts 2008 af undervisningsministeren (Bertel Haarder)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)

(SVU til fagspecifikke kurser)

§ 1

I lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 319 af 20. marts 2007, som ændret ved § 17 i lov nr. 1587 af 20. december 2006, foretages følgende ændringer:

1. I § 8, stk. 1, indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:

»2) Fagspecifikke kurser på niveau som anført i nr. 1, der udbydes som åben uddannelse.«

Nr. 2 bliver herefter nr. 3.


2. I § 8, stk. 2, nr. 4, indsættes efter »deltid«: »og fagspecifikke kurser«.

3. I § 13, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »arbejdsløshedsforsikring m.v.«: », jf. dog stk. 2.«

4. I § 13 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

»Stk. 2. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at der ved beregningen af SVU til fagspecifikke kurser, jf. § 8, stk. 1, nr. 2, og stk. 2, nr. 4, tages udgangspunkt i et mindre beløb end arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.«

Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.


5. I § 13, stk. 4, der bliver stk. 5, indsættes efter »jf. stk. 1«: » og 2«.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. juli 2008 og har virkning for ansøgninger om SVU til deltagelse i fagspecifikke kurser, der begynder efter lovens ikrafttræden.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 

1. Lovforslagets baggrund



Som led i regeringens kvalitetsreform foreslås det at genindføre muligheden for statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) til fagspecifikke kurser, der udbydes efter lov om åben uddannelse og § 5, stk. 2, i universitetsloven.


Regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige om behovet for at styrke voksen- og efteruddannelsesindsatsen for at sikre en livslang opkvalificering af arbejdsstyrken. Lovforslaget fremsættes som opfølgning på aftalerne mellem regeringen, KL, Danske Regioner, FTF, LO og AC om øget aktivitet på de fagspecifikke kurser for fx pædagoger, lærere, sygeplejersker, socialrådgivere, fysioterapeuter, socialpædagoger og socialformidlere som led i disse medarbejdergruppers efteruddannelse.


For at styrke medarbejdernes faglighed og mobilitet skal medarbejderne (inden for især det offentlige serviceområde) have mulighed for at gennemføre korterevarende efteruddannelsesforløb i form af fagspecifikke kurser, der er rettet mod specifikke områder i den pågældende uddannelse. Det indgår i aftalen mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter, at ordningen er tidsbegrænset og dækker perioden fra 2008 til 2011.


 

2. SVU til fagspecifikke kurser



Der har tidligere været mulighed for at få SVU til fagspecifikke kurser. Denne mulighed blev afskaffet pr. 1. januar 2003, da der var opstået et ønske om at sikre en mere målrettet anvendelse af de samlede midler til SVU, herunder bl.a. at SVU i højere grad blev prioriteret til formelt kompetencegivende uddannelsesaktiviteter.


Fagspecifikke kurser er erhvervsrettede undervisningsforløb af 1-4 ugers varighed omregnet til heltid, som uddannelsesinstitutionerne fastlægger på baggrund af de videregående kompetencegivende heltids- eller deltidsuddannelser, som institutionen er godkendt til at udbyde, og som den modtager tilskud til. Kurserne skal bygge på elementer, som indgår i disse uddannelser. Formålet med kurserne er faglig ajourføring og opkvalificering for personer, der tidligere har taget en kort, mellemlang eller lang videregående uddannelse. Det kan fx være faglig ajourføring inden for lærernes linjefagsområde. De fagspecifikke kurser afsluttes ikke med eksamen, og er således ikke formelt kompetencegivende.


Med lovforslaget er det hensigten, at der skal kunne gives SVU til fagspecifikke kurser, der udbydes af uddannelsessteder under Undervisningsministeriet og uddannelsessteder under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. For at få SVU til fagspecifikke kurser skal kurserne enten være udbudt efter bestemmelserne i lov om åben uddannelse eller efter reglerne i § 5, stk. 2, i universitetsloven. Kurserne skal være tilrettelagt på heltid og være af mindst en uges varighed, jf. bekendtgørelsen om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU).


 

3. Lovforslagets indhold



Med forslaget genindføres muligheden for at give SVU til fagspecifikke kurser. Reglerne om, hvilke uddannelser der kan gives SVU til, og med hvilket beløb, er fastlagt i loven. Efter gældende regler udgør SVU til heltidsuddannelse et beløb, der svarer til arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Med henblik på fortsat at opretholde en sondring mellem SVU til egentligt kompetencegivende aktiviteter og til de ikke-kompetencegivende fagspecifikke kurser foreslås SVU-loven ændret, så undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at støtten til fagspecifikke kurser kan reduceres. Det vil sige, at der ved beregningen tages udgangspunkt i et mindre beløb end dagpengenes højeste beløb for en uge. Det forudsættes således, at satsen for SVU til fagspecifikke kurser på videregående niveau vil blive fastlagt til 90 pct. af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb ved ordningens start.


Den afsatte beløbsramme og satsen på 90 pct. indebærer, at det vil være muligt at øge aktiviteten med knapt 100 pct. i forhold til den nuværende aktivitet, og det betyder, at antallet af årselever kan øges fra ca. 435 til ca. 810 årselever i 2008 og ca. 865 årselever i 2009 og fremover. Hvis det antages, at deltagerne anvender i gennemsnit 3 uger pr. kursus, svarer det til, at ca. 11.500 personer årligt kan deltage i fagspecifikke kurser fremover mod i dag ca. 6000 personer årligt. Initiativet er gældende i perioden 2008-2011. Det er i begningerne forudsat, at 60 pct. af alle deltagerne på fagspecifikke kurser vil modtage SVU, som fastsættes til 90 pct. af maksimal dagpengesats.


Der er med forslaget ikke tilsigtet at genindføre en generel mulighed for SVU til ikke kompetencegivende uddannelser.


 

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige



Der afsættes en samlet beløbsramme på i alt 275 mio. kr. til finansiering af driftstaxametre og løntabsgodtgørelse (SVU) til øget aktivitet på de fagspecifikke kurser i perioden 2008-2011.


Øget aktivitet på de fagspecifikke kurser
Mio.kr
2008 pl.
2008
2009
2010
2011
Iht. LO/AC aftalen
15
20
20
20
Iht. FTF-aftalen
50
50
50
50
I alt
65
70
70
70


Af den samlede beløbsramme på i alt 275 mio. kr. er der afsat 61,7 mio. kr. i 2008, 65,6 mio. kr. i 2009 og 65,5 mio. kr. årligt i 2010 og 2011 til finansiering af løntabsgodtgørelse (SVU) til deltagere i fagspecifikke kurser på videregående niveau. De resterende midler er afsat til finansiering af driftstaxametre.


Da SVU er en lovbunden ydelse, vil det være muligt for samtlige deltagere at modtage SVU, så længe de opfylder kriterierne herfor. Overholdelsen af den samlede ramme kan derfor kun sikres ved at styre aktiviteten. De fagspecifikke kurser er i dag belagt med aktivitetslofter. For at sikre, at aktiviteten også fremover holder sig inden for den afsatte tilskudsramme, vil der fortsat være aktivitetslofter på de fagspecifikke kurser fra 2008 og frem, dog på et højere niveau. I løbet af 2009 vil der blive foretaget en analyse af, hvor mange af deltagerne, der rent faktisk modtager SVU, og det vil dernæst blive vurderet, om aktivitetsskønnet skal justeres i lyset af denne analyse.


Der forventes en merudgift til styrelsens og SVU-administratorernes behandling af det øgede antal SVU-ansøgninger på op til 1,8 mio. kr., heraf 1,1 mio. kr. til lønudgifter. Dertil kommer 0,1 mio. kr. til IT-udvikling i 2008. Udgifterne afholdes inden for Undervisningsministeriets ramme.


Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for regioner eller kommuner.


 

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet



Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.


 

6. Administrative konsekvenser for borgerne



Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.


 

7. Miljømæssige konsekvenser



Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.


 

8. Forholdet til EU-retten



Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


 

9. Høring



Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.: Akademikernes Centralorganisation (AC), A-kassernes Samvirke, Ankenævnet for Uddannelsesstøtten, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende, Danske Regioner, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Industri (DI), Danmarks Journalisthøjskole, Datatilsynet, Erhvervsakademirådet, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Kommunernes Landsforening, Landsorganisationen i Danmark (LO), Ledernes Hovedorganisation, MVU-rådet, Professionshøjskolernes Sekretariat, Rektorkollegiet (universiteter), Rigsrevisionen.


 

10. Sammenfattende skema



 
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
En udgift på 275 mio. kr. til finansiering af driftstaxametre og løntabsgodtgørelse (SVU) til øget aktivitet på de fagspecifikke kurser i perioden 2008-2011. Herudover forventes der en merudgift til styrelsens og SVU-administratorernes behandling af det øgede antal SVU-ansøgninger på op til 1,8 mio. kr., heraf 1,1 mio. kr. til lønudgifter. Dertil kommer 0,1 mio. kr. til IT-udvikling i 2008. Styrelsens og SVU-administratorernes merudgifter samt udgifterne til IT-udvikling afholdes inden for Undervisningsministeriets ramme.
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Der forventes en administrativ merbelastning inden for staten.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det fremgår af § 8 i SVU-loven, hvilke videregående uddannelser der giver ret til SVU. Efter de gældende bestemmelser i SVU-lovens § 8, stk. 1, kan der ikke gives SVU til fagspecifikke kurser. Denne mulighed blev afskaffet med virkning fra den 1. januar 2003. Med forslaget genindføres muligheden for at give SVU til fagspecifikke kurser på videregående niveau, der udbydes som åben uddannelse. Kurset må ikke være udbudt som indtægtsdækket virksomhed og skal bestå af elementer fra uddannelser på videregående niveau, der er omfattet af en uddannelsesbekendtgørelse, det skal være tilrettelagt på heltid og af mindst en uges varighed, jf. de nærmere bestemmelser i bekendtgørelse om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU).


Til nr. 2

Der fremgår af de gældende bestemmelser i SVU-lovens § 8, stk. 2, hvilke uddannelser, som udbydes efter universitetslovens § 5, stk. 2, der kan gives SVU til. Der kan efter de gældende bestemmelser ikke gives SVU til fagspecifikke kurser. Et universitets udbud af deltidsuddannelse kan omfatte de uddannelser, som universitetet er godkendt til at udbyde på heltid, enkeltfag fra disse samt fagspecifikke kurser, jf. universitetslovens § 5, stk. 2. Kurserne må ikke være udbudt som indtægtsdækket virksomhed, og skal være omfattet af en uddannelsesbekendtgørelse, tilrettelagt på heltid og af mindst en uges varighed, jf. i øvrigt ovenfor under nr. 1.


Til nr. 3

Der henvises til bemærkningerne til nr. 4.


Til nr. 4

Der foreslås indsat hjemmel for undervisningsministeren til at fastsætte regler om, at der ved beregningen af SVU til fagspecifikke kurser kan tages udgangspunkt i et mindre beløb end arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb. Efter de gældende bestemmelser i § 13, stk. 1, i SVU-loven udgør SVU til heltidsuddannelse et beløb pr. uge, der svarer til dagpengenes højeste beløb, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. I følge den foreslåede nye bestemmelse i § 13, stk. 2, i SVU-loven kan undervisningsministeren fastsætte regler om, at der ved beregningen af SVU til fagspecifikke kurser kan tages udgangspunkt i et mindre beløb end dagpengenes højeste beløb. Reglerne vil blive udformet sådan, at der ved ordningens start tages udgangspunkt i en sats, der svarer til 90 pct. af dagpengenes højeste beløb.


Til nr. 5

Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at der indsættes et nyt stk. 2 i § 13.


Til § 2

Loven foreslås at træde i kraft den 1. juli 2008, og at have virkning for ansøgninger om SVU til deltagere i fagspecifikke kurser, der begynder den 1. juli 2008 eller senere.



Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
  
§ 1
I lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 319 af 20. marts 2007, foretages følgende ændringer:
§ 8. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om, hvilke uddannelser der på følgende områder kan gives SVU til:
1) Videregående uddannelse, der udbydes som åben uddannelse, og som er omfattet af en uddannelsesbekendtgørelse.
2) Supplerende uddannelsesaktiviteter med henblik på at opfylde adgangskrav på uddannelser, hvor der er fastsat adgangskrav, og som er udbudt efter § 2, stk. 2, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
 
1. I § 8, stk. 1, indsættes efter nr. 1 som nyt nummer:
»2) Fagspecifikke kurser på niveau som anført i nr. 1, der udbydes som åben uddannelse.«
Nr. 2 bliver herefter nr. 3.
Stk. 2. Undervisningsministeren fastsætter efter forhandling med ministeren for videnskab, teknologi og udvikling nærmere regler om, hvilke uddannelser, som ikke udbydes som indtægtsdækket virksomhed, der på følgende områder kan gives SVU til:
1) Masteruddannelse, der udbydes efter § 5, stk. 1, nr. 1, i lov om universiteter (universitetsloven), og som er omfattet af en uddannelsesbekendtgørelse.
2) Anden efter- og videreuddannelse, der udbydes efter § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om universiteter (universitetsloven), og som er omfattet af en uddannelsesbekendtgørelse.
3) Supplerende uddannelsesaktivitet med henblik på at opfylde adgangskrav på kandidatuddannelse, der udbydes efter § 5, stk. 1, nr. 3, i lov om universiteter (universitetsloven).
  
4) Enkeltfag på deltid fra de uddannelser, som universiteterne er godkendt til at udbyde på heltid, jf. § 5, stk. 2, i lov om universiteter (universitetsloven).
Stk. 3. ---
 
2. I § 8, stk. 2, nr. 4, indsættes efter »deltid«: »og fagspecifikke kurser«.
§ 13. SVU til heltidsuddannelse udgør et beløb pr. uge svarende til arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Ved deltidsuddannelse nedsættes SVU forholdsmæssigt.
 
3. I § 13, stk. 1, 1. pkt.,indsættes efter »arbejdsløshedsforsikring m.v.«: », jf. dog stk. 2.«
Stk. 2. SVU gives på baggrund af en beregnet ugentlig uddannelsestid, jf. § 4, stk. 2, og § 8, stk. 3. Der kan dog ikke gives SVU for uddannelsestid, der overstiger den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden.
Stk. 3. Nedsættelsen af arbejdstiden kan ikke overstige den uddannelsessøgendes gennemsnitlige arbejdstid de seneste 10 uger forud for ansøgningen om SVU.
Stk. 4. SVU gives ikke til uddannelse, der i alt berettiger til mindre end ugesatsen for heltidsuddannelse, jf. stk. 1.
Stk. 5. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om beregning af SVU, herunder om beregning af SVU til ledige, om at mindstekravet til den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden kan være forskelligt ved beregningen af SVU til de uddannelser, der er nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1-4, og om tildeling af SVU under kortere afbrydelser af undervisningen, der skyldes uddannelsesstedets forhold.
Stk. 6. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om udbetaling af SVU til arbejdsgiveren i tilfælde, hvor der er truffet aftale om, at arbejdsgiveren fortsætter med at udbetale sædvanlig løn under uddannelsen, forudsat at lønnen mindst svarer til SVU, og om udbetaling af tilskud til deltagerbetaling efter § 7 til arbejdsgivere, der betaler for undervisningen.
 
4. I § 13 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at der ved beregningen af SVU til fagspecifikke kurser, jf. § 8, stk. 1, nr. 2, og stk. 2, nr. 4, tages udgangspunkt i et mindre beløb end arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf. § 47 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
5. I § 13, stk. 4, der bliver stk. 5, indsættes efter »jf. stk. 1«: » og 2«.