L 145 Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU).

(SVU til fagspecifikke kurser).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 28-03-2008

Fremsættelse: 28-03-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l145_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (28. marts 2008)

Undervisningsministeren (Bertel Haarder):



 

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)(SVU til fagspecifikke kurser)


(Lovforslag nr. L 145).


Som led i regeringens kvalitetsreform foreslås det at genindføre muligheden for statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) til fagspecifikke kurser, der udbydes af institutioner under Undervisningsministeriet efter lov om åben uddannelse og af institutioner under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og udvikling efter lov om universiteter.


Lovforslaget fremsættes som opfølgning på aftalerne mellem regeringen, KL, Danske Regioner, FTF, LO og AC om øget aktivitet på de fagspecifikke kurser for at styrke medarbejdernes faglighed og mobilitet gennem korterevarende efteruddannelsesforløb i form af fagspecifikke kurser, der er rettet mod specifikke områder i den pågældende uddannelse. Det indgår i aftalen mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter, at ordningen er tidsbegrænset og dækker perioden fra 2008 til 2011.


Der har tidligere været mulighed for at få SVU til fagspecifikke kurser. Denne mulighed blev afskaffet pr. 1. januar 2003, da der var opstået et ønske om at sikre en mere målrettet anvendelse af de samlede midler til SVU, herunder bl.a. at SVU i højere grad blev prioriteret til formelt kompetencegivende uddannelsesaktiviteter.


Fagspecifikke kurser er erhvervsrettede undervisningsforløb af 1-4 ugers varighed omregnet til heltid, som uddannelsesinstitutionerne fastlægger på baggrund af de videregående kompetencegivende heltids- eller deltidsuddannelser, som institutionen er godkendt til at udbyde, og som den modtager tilskud til. Formålet med kurserne er faglig ajourføring og opkvalificering for personer, der tidligere har taget en videregående uddannelse. De fagspecifikke kurser afsluttes ikke med eksamen, og er således ikke formelt kompetencegivende.


Med forslaget genindføres muligheden for at give SVU til fagspecifikke kurser. Reglerne om, hvilke uddannelser der kan gives SVU til, og med hvilket beløb, er fastlagt i loven. Efter gældende regler udgør SVU til heltidsuddannelse et beløb, der svarer til arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Med henblik på fortsat at opretholde en sondring mellem SVU til egentligt kompetencegivende og til ikke-kompetencegivende aktiviteter, foreslås SVU-loven ændret, så undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at støtten til fagspecifikke kurser kan reduceres. Det vil sige, at der ved beregningen tages udgangspunkt i et mindre beløb end dagpengenes højeste beløb for en uge. Det forudsættes således, at satsen for SVU til fagspecifikke kurser på videregående niveau vil blive fastlagt til 90 procent af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb ved ordningens start.


Den afsatte beløbsramme og satsen på 90 pct. indebærer, at det vil være muligt at øge aktiviteten med knapt 100 pct. i forhold til den nuværende aktivitet, og det betyder, at antallet af årselever kan øges fra ca. 435 til ca. 810 årselever i 2008 og ca. 865 årselever i 2009 og fremover. Hvis det antages, at deltagerne anvender i gennemsnit 3 uger pr. kursus, svarer det til, at ca. 11.500 personer årligt kan deltage i fagspecifikke kurser fremover mod i dag ca. 6000 personer årligt. Der er med forslaget ikke tilsigtet at genindføre en generel mulighed for SVU til ikke kompetencegivende uddannelser.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale forslaget til velvillig behandling i det høje Ting.