L 144 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v. (Fleksibel deltagerbetaling, betaling for sen kursusafmelding
og udeblivelse og tillægspris for uopfyldte hold).
Fremsat den 28. marts 2008 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
lov om ændring af lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
(Fleksibel deltagerbetaling, betaling for
sen kursusafmelding og udeblivelse og tillægspris for
uopfyldte hold)
§ 1
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 956 af 28.
november 2003, som ændret ved § 7 i lov nr. 334 af 18.
maj 2005, § 4 lov nr. 593 af 24. juni 2005, § 5 i lov nr.
556 af 6. juni 2007, § 7 i lov nr. 561. af 6. juni 2007 og
§ 77 i lov nr. 562 af 6. juni 2007 foretages følgende
ændringer:
1.§ 6, stk. 1, 2. pkt., affattes
således:
»Staten yder tilskud efter 1. punktum til delvis
dækning af udgifter til individuel kompetencevurdering i
forbindelse med videregående uddannelser, når
uddannelsen afkortes med minimum 15 pct. og ved udstedelse af
eksamensbevis.«
2.§ 6, stk. 2, nr. 6 , ophæves .
3. I
§ 6, stk. 3 , ændres » efter stk. 2, nr. 1 - 6« til:
»efter stk. 2 «.
4.
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 8
a. Undervisningsministeren fastsætter efter
høring af Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og
Efteruddannelse regler om deltagerbetaling for deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag fra erhvervsrettet
uddannelse optaget i en fælles kompetencebeskrivelse og
fastlægger en normpris. Deltagerbetaling består af
normprisen og kan yderligere tillægges et beløb efter
stk. 2. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at
enkelte eller grupper af uddannelser og dagpengeberettigede ledige
med ret til selvvalgt uddannelse fritages for deltagerbetaling
eller dele heraf.
Stk. 2.
Uddannelsesinstitutionen kan ved fastlæggelse af
deltagerbetaling efter stk. 1 tillægge et beløb som
betaling for en særlig tilrettelæggelses- og
afholdelsesform ved deltagelse i en af de uddannelser eller et af
de enkeltfag, der er nævnt i stk. 1. Det tillagte
beløb kan ikke overstige et beløbsloft, som
ministeren fastsætter. I annonceringen af udbuddet af en
uddannelse eller et enkeltfag med deltagerbetaling, der indeholder
et tillæg, skal institutionen specificere, hvad
tillægget dækker.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan begrænse en institutions udbud af
uddannelser og enkeltfag med særlige tilrettelæggelses-
og afholdelsesformer og med deltagerbetaling efter stk. 2 for at
sikre, at behovet for udbud af arbejdsmarkedsuddannelser og
enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse uden
særlige tilrettelæggelses- og afholdelsesformer kan
dækkes.«
5.
Efter § 9 indsættes
før overskriften »Forskellige
bestemmelser«:
»Betaling i
øvrigt
§ 10
a. Bestyrelsen for en uddannelsesinstitution kan beslutte,
at institutionen ved tilmeldinger til alle
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse skal stille som vilkår, at der skal ske
betaling efter stk. 2 - 6 og regler fastsat i medfør af stk.
7. Vilkårene kan kun gælde for arbejdsgiveres og
selvstændigt erhvervsdrivendes tilmelding af deltagere.
Stk. 2. Ved en tilmeldt
deltagers udeblivelse fra uddannelsens første dag betaler
arbejdsgiveren eller den selvstændige erhvervsdrivende 2.500
kr. for uddannelser med en vejledende varighed på til og med
37 lektioner og 3.500kr. for uddannelser med en vejledende varighed
på mere end 37 lektioner.
Stk. 3. Ved en tilmeldt
deltagers framelding senere end en uge før uddannelsens
første dag betaler arbejdsgiveren eller den
selvstændigt erhvervsdrivende 1.500 kr. for uddannelser med en vejledende varighed
på til og med 37 lektioner og 2.500kr. for uddannelser med en
vejledende varighed på mere end 37 lektioner.
Stk. 4. Dokumenterer
arbejdsgiveren eller den selvstændigt erhvervsdrivende, at
udeblivelse eller framelding skyldes lovligt forfald, fritages
denne for betalingen.
Stk. 5. Såfremt en
arbejdsgiver eller selvstændigt erhvervsdrivende erstatter en
udeblevet eller frameldt deltager med en anden deltager, skal
arbejdsgiveren eller den selvstændigt erhvervsdrivende ikke
betale for udeblivelsen eller frameldingen. Det samme gælder,
når uddannelsen eller enkeltfaget aflyses på
institutionens foranledning, medmindre institutionen aflyser
på grund af udeblivelse på første
undervisningsdag.
Stk. 6. Såfremt en
arbejdsgiver betaler tillægspris for afholdelse af et hold
med færre deltagere end det annoncerede minimumsantal, jf.
§ 10 b, skal arbejdsgiveren ikke betale for udeblivelse eller
framelding.
Stk. 7.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om vilkår
for betaling ved udeblivelse eller framelding.
§ 10
b. Uddannelsesinstitutionen kan aftale med en arbejdsgiver,
at denne betaler en tillægspris for, at institutionen
gennemfører undervisningen på en
arbejdsmarkedsuddannelse eller et enkeltfag inden for en
fælles kompetencebeskrivelse med færre deltagere end
det antal deltagere, der i annonceringen af udbuddet af uddannelsen
eller enkeltfaget er angivet som minimum for gennemførelse.
Der kan tidligst indgås en sådan aftale fem dage
før første undervisningsdag. Tillægsprisen kan
helt eller delvist dække institutionens meromkostninger ved
at gennemføre undervisningen med færre
deltagere.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund.
Som følge af aftale med forligskredsen bag
globaliseringspuljen (Regeringen (Venstre og Konservativt
Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre) foreslås lov om åben uddannelse ændret
for at skabe bedre mulighed for fleksibel afvikling af
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, mulighed for betaling
for uopfyldte hold og mulighed for at opkræve betaling ved
udeblivelse eller for sen afmelding.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter drøftede på
et møde i september 2004 behovet for styrkelse af voksen- og
efteruddannelsesindsatsen i Danmark. På denne baggrund blev
der nedsat et trepartsudvalg, der på embedsmandsniveau skulle
tilvejebringe grundlaget for de videre drøftelser mellem
regeringen og arbejdsmarkedets parter om mulighederne for at fremme
målsætningen om livslang opkvalificering og uddannelse
for alle.
For at Danmark skal kunne håndtere de udfordringer, der
følger af globaliseringen og den teknologiske udvikling, og
også udnytte de muligheder for øget velstand, der
følger heraf, vil en videreudvikling af virksomhedernes
omstillingsevne og de ansattes kompetenceniveau, mobilitet og
sammensætning være af afgørende betydning.
Udviklingen skal indeholde et mere fleksibelt udbud og en mere
fleksibel tilrettelæggelse end i dag.
Hvis Danmark skal forblive et land med gode vellønnede
job for de brede grupper på arbejdsmarkedet og en forholdsvis
jævn indkomstfordeling, forudsætter det et højt
videns- og kompetenceniveau i hele arbejdsstyrken og et fleksibelt
arbejdsmarked. Voksen- og efteruddannelse har en væsentlig
funktion i at fastholde og videreudvikle arbejdsstyrkens
kompetencer. Alle dele af uddannelsessystemet skal bidrage til at
sikre de nødvendige kompetencer i lyset af fremtidens
udfordringer.
Målet er at skabe grundlaget for livslang
kompetenceudvikling, opkvalificering og uddannelse for alle
på arbejdsmarkedet. Det har været afgørende for
udvalgets arbejde at skabe mulighed for, at flere får adgang
og har lyst til at deltage i voksen- og efteruddannelse, og at der
sker en styrkelse af de grundlæggende almene
færdigheder, især for de kortuddannede og andre udsatte
grupper herunder tosprogede med danskproblemer. Der er et stort
behov for at styrke motivationen blandt faglærte og ikke
mindst blandt personer uden faglært uddannelse.
Regeringen har sammen med de øvrige partier bag
velfærds- og globaliseringsaftalen styrket rammerne for
voksen- og efteruddannelse. Aftalerne sikrer et markant løft
i indsatsen for at styrke de grundlæggende færdigheder
blandt de mest udsatte grupper på arbejdsmarkedet og
både voksenlærlinge- og jobrotationsordningen er blevet
forbedret. Samtidig blev der afsat en midlertidig pulje på 1.
mia. kr. til finansiering af offentlige driftsudgifter til mere
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse(til og med
erhvervsuddannelsesniveau). Der er enighed om, at
opkvalificeringsindsatsen for 15.000 flere ikke faguddannede
medarbejdere inden for det offentlige serviceområde ikke
må fortrænge en udvidelse af den erhvervsrettede
voksen- og efteruddannelsesindsats i den private sektor.
Udbetalingen af puljen blev gjort betinget af øget
finansieringsbidrag fra arbejdsmarkedets parter til en styrket
voksen- og efteruddannelsesindsats. Med aftalen blev der også
taget initiativ til bedre tilbud til tosprogede, flere tilbud
på videregående niveau, øget anerkendelse af
realkompetence opnået uden for det offentlige
uddannelsessystem og en bedre vejledning og rådgivning til
beskæftigede og virksomheder.
Arbejdsmarkedets parter har på deres side samtidig
styrket rammerne for voksen- og efteruddannelsesindsatsen med de
fornyede overenskomster på det private arbejdsmarked i
foråret 2007. Kompetenceudvikling udgør en vigtig del
af aftalerne. Der oprettes blandt andet kompetenceudviklingsfonde,
som skal understøtte medarbejdernes øgede brug af
voksen- og efteruddannelse.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter har den 12. oktober 2007
indgået en aftale om markant styrkelse af den erhvervsrettede
voksen- og efteruddannelse gennem ændring af rammer og
vilkår for afholdelse af arbejdsmarkedsuddannelse og
enkeltfag fra erhvervsuddannelser. De kommende ændringer for
vilkår og rammer vil skabe mulighed for en større
aktivitet og bedre imødekommelse af brugernes behov.
Som opfølgning på aftalen om udmøntning af
globaliseringspuljen fra november 2006 har regeringen (Venstre og
Konservative) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og det
Radikale Venstre den 20. februar 2008 foretaget en samlet
drøftelse af rammevilkårene på det
erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesområde, som
understøtter regeringens aftale med arbejdsmarkedets parter
af 12. oktober 2007. Med aftalen af 20. februar er parterne enige
om at udmønte velfærds- og globaliseringsaftalen i en
justering af takstniveauet på arbejdsmarkedsuddannelserne og
en mere fleksibel og differentieret deltagerbetaling på
arbejdsmarkedsuddannelserne gennem muligheden for finansiering af
fleksibel afvikling af uddannelserne og fleksibel deltagerbetaling.
Hertil kommer muligheden for at betale for et fuldt hold uanset
antallet af deltagere og mulighed for at opkræve betaling ved
udeblivelse eller for sen framelding. Forslaget følger denne
aftale.
Forslaget vil blive undergivet lovovervågning.
Lovovervågningen kan være med til at sikre, at de
øgede muligheder faktisk anvendes, og at anvendelsen har
blik for deltagernes behov. Se nærmere om
lovovervågningen nedenfor pkt. 10.
2. Lovforslagets indhold.
Forslaget indeholder tre nye tiltag, som skal medvirke til at
øge aktiviteten, gøre gennemførelsen enklere
og mere fleksibel og styrke rammerne for arbejdsmarkedsuddannelser
og enkeltfag fra erhvervsuddannelser, optaget i fælles
kompetencebeskrivelse, jf. nærmere nedenfor, 2.1. til
2.3.
2.1. Fleksibel afvikling af
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Deltagerbetalingen på arbejdsmarkedsuddannelse og
enkeltfag fra erhvervsuddannelserne omfattet af en fælles
kompetencebeskrivelse er i dag centralt fastsat til enten 500 eller
750 kr. om ugen. Det indebærer, at institutionerne ikke har
kunnet tage ekstra betaling for fordyrende tilrettelæggelse
og afvikling m.v. af uddannelserne f.eks. i form af
virksomhedsforlagt uddannelse, som der er stor efterspørgsel
på. Regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige om, at
uddannelsesinstitutionerne skal have lov til at få
dækket en større del af deres omkostninger ved
tilrettelæggelse og afvikling m.v. af
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag fra erhvervsuddannelserne
indenfor en fælles kompetencebeskrivelse.
Deltagerbetalingen vil blive sammensat af en normpris og et
tillæg med et loft. Det er institutionernes opgave at
fastlægge et tillæg ud over normprisen og inden for
loftet, og institutionerne skal specificere de konkrete forhold,
der fører til tillægget.
Taksterne fastsættes på de årlige finanslove
ud fra en overordnet uddannelses- og finanspolitisk prioritering,
således at et landsdækkende udbud tilgodeses bedst
muligt inden for de økonomiske rammer. Taksterne er fastsat
så de sammen med deltagerbetalingen samlet set
muliggør gennemførelse af uddannelserne. Taksterne er
dermed uafhængige af den enkelte institutions
udgiftsdispositioner og omkostningsforhold. Det betyder i praksis,
at det er de politisk fastsatte takster, der bør være
styrende for ressourceforbruget på institutionerne og ikke
omvendt.
Undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
regler, der kan holde hele områder fri af deltagerbetaling,
som det hidtil har været tilfældet på det
pædagogiske og det social- og sundhedsfaglige område,
men som også giver mulighed for, at arbejdsgiverne trods
fritagelse for den del af deltagerbetalingen, der udgør
normprisen, kan få adgang til at betale en tillægspris
for f.eks. særlig tilrettelæggelse og andre ydelser i
tilknytning til uddannelsen.
Bemyndigelsen til at kunne undtage enkelte eller grupper af
personer helt eller delvist fra deltagerbetaling tænkes bl.a.
anvendt til fortsat at fritage dagpengeberettigede ledige med ret
til selvvalgt uddannelse for deltagerbetaling (normpris og
tillæg).
Det er ikke hensigten, at tillæg skal blive en generel
betingelse for uddannelserne og enkeltfagene. Det foreslås
derfor, at ministeren får beføjelse til at
begrænse den enkelte institutions anvendelse af denne nye
mulighed for fleksibel deltagerbetaling.
2.2. Betaling ved udeblivelse
m.v.
Det har været et problem for institutionerne, som har
planlagt uddannelser, når afmeldinger og udeblivelser har
været talrige og påført institutionerne store
udgifter ved aflysninger. Der foreslås derfor indført
en adgang for bestyrelserne til at beslutte en betalingsordning for
udeblivelse eller framelding senere end en uge før
første undervisningsdag.
2.3. Betaling for uopfyldte hold
Det foreslås, at arbejdsgiverne også får en
mulighed for at aftale en pris med institutionen, hvor
arbejdsgiveren betaler for et fuldt hold beregnet på en
rentabel holdstørrelse, således at arbejdsgiveren og
institutionen er garanteret, at uddannelsen med sikkerhed
gennemføres uanset antallet af tilmeldinger, udeblivelser og
frameldinger.
Muligheden for at betale for en rentabel holdstørrelse
vil også kunne omfatte områder, der i øvrigt
friholdes for deltagerbetaling.
10. Lovovervågning
I forbindelse med skolernes adgang til at aftale et
pristillæg til afholdelse og afvikling m.v.
iværksættes en undersøgelse af det
nuværende niveau for anvendelse af fleksible
tilrettelæggelses- og afholdelsesformer. Denne
undersøgelse gentages i foråret 2010 for at
afdække sammenhængen mellem udviklingen i anvendelse af
tillæg og udviklingen i niveauet for fleksible afholdelses-
og tilrettelæggelsesformer. Der vil som led i
lovovervågningen i forbindelse med de foretagne
undersøgelser blive taget stilling til et eventuelt behov
for lovændring.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommune og regioner
Af tabel 1 nedenfor fremgår de forventede
økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner af
lovforslaget i perioden 2008-2010, såfremt disse vælger
at benytte sig af erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Forudsættes en uændret uddannelsesaktivitet,
skønnes merudgiften at være i alt ca. 15 mio. kr. i
perioden 2008 -2010 Merudgifter som følge af forslag om
fleksibel afvikling af erhvervsrettet voksen og efteruddannelse
forventes at udgøre op til 6 mio. kr. i perioden 2008-2010.
Merudgifter som følge af forslag om betaling ved udeblivelse
forventes at udgøre op til 4 mio. kr. i perioden 2008-2010.
Merudgifter som følge af forslag om betaling for uopfyldte
hold forventes at udgøre op til 4 mio. kr. i perioden
2008-2010.
5. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Af tabel 1 nedenfor fremgår de forventede
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet af lovforslaget.
Merudgifter som følge af forslag om fleksibel afvikling af
erhvervsrettet voksen og efteruddannelse forventes at udgøre
op til 13 mio. kr. i perioden 2008-2010, såfremt
erhvervslivet vælger at benytte sig af erhvervsrettet voksen-
og efteruddannelse. Forudsættes en uændret
uddannelsesaktivitet, skønnes merudgiften at være i
alt ca. 30 i perioden 2008 -2010. Merudgifter som følge af
forslag betaling ved udeblivelse forventes at udgøre op til
9 mio. kr. i perioden 2008-2010. Merudgifter som følge af
forslag om betaling for hold forventes at udgøre op til 8
mio. kr. i perioden 2008-2010.
Tabel 1: Oversigt over forventede
økonomiske konsekvenser
Mio. kr. | 2008 | 2009 | 2010 |
| Stat, kommune og regioner | Erhvervslivet | Stat, kommune og regioner | Erhvervslivet | Stat, kommune og regioner | Erhvervslivet |
Fleksibel afvikling af erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse | 1 | 2 | 2 | 4 | 3 | 7 |
Betaling ved udeblivelse m.v. | 2 | 5 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Betaling for uopfyldte hold | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 | 4 |
I alt | 4 | 8 | 5 | 10 | 6 | 12 |
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser i hovedtræk
Samlet set vurderes de forventede økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner af lovforslaget at
udgøre op til 15 mio. kr. i perioden 2008-2010, jf. tabel 2
nedenfor. Samlet set vurderes de forventede økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet af lovforslaget at udgøre op
til 30 mio. kr. i perioden 2008-2010, jf. tabel 2 nedenfor.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser /merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Estimerede merudgifter på 4 mio. kr.
i 2008, 5 mio. kr. i 2009 og 6 mio. kr. i 2010. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ændret administration, men ingen
forventede mindreudgifter. | Ændret administration, men ingen
forventede merudgifter. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Estimerede merudgifter på 8 mio. kr.
i 2008, 10 mio. kr. i 2009 og 12 mio. kr. i 2010. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter |
10. Høring
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Danske
Landbrugsskoler, Erhvervsskolerne i Danmark, Foreningen af
direktører og forstandere ved AMU-centrene, Danske
Erhvervsskoler, Rektorkollegiet, SOSU-lederforeningen,
Sygeplejeskolernes Rektorforsamling, Bestyrelsesforeningen for
Social- og Sundhedsskolerne, Erhvervsskolen, Danske Studerendes
Fællesråd, Social- og Sundhedsuddannelsernes
Landsbestyrelse, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Transport og Logistik, Handel, Transport og
Serviceerhvervene, Finansrådet,
Håndværksrådet, Landbrugsrådet,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere, Dansk Metal, Fagligt
Fælles Forbund, FOA, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Handelsskolernes
Lærerforening, HK, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes
Hovedorganisation, Centralorganisationen af Industriansatte i
Danmark, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Offentligt
Ansattes Organisationer, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab, Erhvervsakademirådet
Rådet for de Grundlæggende erhvervsrettede uddannelser,
Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse,
Rådet for mellemlange Videregående Uddannelser,
Rådet om kortuddannedes fortsatte uddannelse, Udvalget for de
Grundlæggende Social- og sundhedsuddannelser,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af
landsbysamfund, Sammenslutningen af Danske Småøer,
Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Center for ligebehandling af
handicappede, Dansk Blindesamfund, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Det centrale Handicapråd, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Danske Regioner, KL,
Finansministeriet, Justitsministeriet, Velfærdsministeriet,
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Kulturministeriet,
Ministeriet for Videnskab Teknologi og Udvikling,
Ligestillingsafdelingen, Økonomi- og Erhvervsministeriet,
Danmarks Evalueringsinstitut, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Personalestyrelsen, Rigsrevisionen,
SU-styrelsen, UNI-C.
Bemærkninger til
lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Tilføjelsen til § 6, stk. 1 om tilskud ved
afkortning af en videregående uddannelse er en
lovfæstelse af princippet om, at der på det
videregående uddannelsesniveau vil blive udbetalt tilskud til
individuel kompetencevurdering ved afkortning af uddannelserne med
15 % og ved udstedelse af eksamensbevis. Det indebærer, at
tilskuddet følger resultaterne på det
videregående niveau mens tilskud til individuel
kompetencevurdering på det erhvervsrettede voksen- og
efteruddannelsesniveau ikke er betinget af afkortning eller
udstedelse af eksamensbevis for at sikre, at alle med behov for at
få en sådan vurdering har mulighed for at det
tilbudt.
Til nr. 2
Ændringen er en konsekvens af, at merituddannelse
på pædagogisk grunduddannelse ikke længere
udbydes.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af nr.
2.
Til nr. 4
Der vil efter forslaget være tale om, at større
dele af uddannelserne kan være finansieret gennem
deltagerbetaling. Deltagerbetalingen består af en normpris,
som fastsættes af ministeren og eventuelt et af institutionen
fastsat tillæg for særlige afholdelsesformer f.eks. med
dobbelt lærerdækning eller ændret
tilrettelæggelsesform eksempelvis afholdelse på
arbejdsgiverens virksomhed og i weekenden. Ministeren
fastsætter et loft over tillæggets størrelse. De
erhvervsrettede voksen- og efteruddannelser, der omfattes af
forslaget, er arbejdsmarkedsuddannelser, dog undtaget
Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU), og
enkeltfag fra erhvervsuddannelserne, som er optaget i fælles
kompetencebeskrivelser.
Med forslaget får institutionerne mulighed for fleksibel
afvikling af erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse med bedre
dækning af udgifterne end i dag. I forhold til situationen i
dag, hvor tilskuddet til erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
sammen med den centralt fastsatte deltagerbetaling skal dække
omkostningerne og ikke kan kombineres med betaling for
særlige tiltag som f.eks. afholdelse af uddannelsen på
en virksomhed, vil institutionerne få mulighed for bedre
dækning af udgifterne også ved fordyrende tiltag.
Loftet for tillægget er det maksimale beløb, som
institutionen kan få pr. deltager ved en ændret
afholdelses- eller tilrettelæggelsesform. Der kan være
tale om flere forskellige ydelser i tilknytning til uddannelsen
f.eks. hjælp til tolkning, afholdelse af uddannelserne om
aftenen og andre ydelser i tilknytning til uddannelsens afholdelse
og tilrettelæggelse.
Det følger af forslaget, at uddannelsesinstitutionen
skal specificere indholdet af tillægget i annonceringen og
der er dermed sikret en tilsvarende gennemskuelighed som på
åben uddannelse, hvor der skal foreligge et
beregningsgrundlag for betaling fastsat af institutionerne.
Uanset en særlig tilrettelæggelse skal
uddannelserne gennemføres efter deres formål. Det
står den enkelte frit for at vælge den
uddannelsesudbyder, som vil afholde uddannelsen efter den enkeltes
ønske om fleksible afholdelses- og
tilrettelæggelsesformer og til en acceptabel pris.
For at sikre udbud på normale betalingsvilkår for
arbejdsgivere og kursister, der ikke har mulighed for eller ikke
ønsker at betale tillægget til normprisen, skal
institutionen fortsat tilrettelægge kursusudbud på
normale betalingsvilkår. Denne uddannelsesaktivitet vil
samlet set fortsat skulle udgøre hovedaktiviteten.
For at kunne sikre at dette opfyldes, foreslås det, at
ministeren får mulighed for at begrænse en institutions
udbud af uddannelse med særlig afholdelses- og
tilrettelæggelsesform.
Til nr. 5.
Overskriften angiver, at teksten ikke længere
angår deltagerbetaling, men derimod anden form for betaling
udmøntet i to nye ordninger om betaling ved for sen
afmelding og betaling af en tillægspris for et fuldt
hold.
Ved forslaget gives adgang til at opkræve betaling for
udeblivelse eller for sen afmelding. Det er beskrevet i loven, i
hvilke tilfælde der skal betales samt hvilket beløb,
der skal betales.
Et lovligt forfald foreligger, når der efter den
pågældendes ansættelsesforhold kan tales om
lovligt forfald.
Hvis uddannelsesinstitutionen aflyser på grund af egne
forhold, skal virksomheden have godtgjort sin udgift til den
fastsatte normpris og tillægsbetaling.
Efter forslagets § 10 b får arbejdsgiverne mulighed
for at betale en tillægspris svarende til udgifter for
gennemførelse af et rentabelt hold. Betaling af
tillægsprisen skal bidrage til, at arbejdsgiveren, på
trods af at institutionen kun har modtaget få tilmeldinger,
kan få mulighed for at få medarbejderne på
uddannelse på det tidspunkt, det passer arbejdsgiveren bedst
og med den afholdelses- eller tilrettelæggelsesform, der
ønskes.
En arbejdsgiver, der således ønsker at sikre sig,
at uddannelsen bliver afholdt uanset antal tilmeldinger,
frameldinger eller udeblivelser, kan indgå en aftale med
skolen om betaling for holdet. Udgangspunktet er her det
minimumsantal deltagere for gennemførelse, som institutionen
har angivet ved uddannelserne annoncering. Arbejdsgiveren betaler
herefter deltagerbetalingen for sine egne tilmeldte og
fremmødte ansatte og derudover en tillægspris, der
maksimalt kan svare til udgiften til de resterende pladser op til
det angivne minimumsantal pladser. Har skolen optaget andre
på holdet, der efter reglerne skal være åbne,
bliver arbejdsgiverens tillægspris tilsvarende lavere.
Der vil stadig være et krav om, at uddannelserne
markedsføres og udbydes åbent efter de almindelige
regler herom, og der kan ikke nægtes ansøgere adgang,
når der er ledige pladser. Der vill derfor ikke være
mulighed for, at uddannelsesinstitutionerne kan indgå
bindende aftale med arbejdsgivere om en tillægspris
før tidligst 5 dage inden uddannelsens start. Hvis nye
deltagere umiddelbart inden uddannelsens start vil have plads
på et hold, hvor en virksomhed allerede har aftalt at betale
for uopfyldte pladser, skal disse deltagere have adgang uanset
aftalen.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008, og der kan ikke
indgås aftaler med virkning før lovens
ikrafttræden. For en kursist, der allerede er tilmeldt eller
ved lovens i krafttræden er f.eks. halvt igennem en
uddannelse, kan der ikke kræves ekstra betaling efter denne
lov.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | I lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. jf. lovbekendtgørelse
nr. 956 af 28. november 2003, som ændret ved § 7 i lov
nr. 334 af 18. maj 2005, § 4 i lov nr. 593 af 24. juni 2005,
§ 5 i lov nr. 556 af 6. juni 2007, § 7 i lov nr. 561 af
6. juni 2007 og § 77 i lov nr. 562 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 6. Staten
yder tilskud til delvis dækning af undervisningsudgifter
inkl. prøver og anden bedømmelse og udgifter til
administration, ledelse og bygningsdrift ved åben uddannelse
og ved supplerende uddannelsesaktiviteter efter § 2, stk. 2,
jf. dog stk. 2, 7 og 8 samt § 4 om indtægtsdækket
virksomhed. | | 1. § 6,
stk. 1, 2 pkt.: »Staten yder tilskud efter 1.
punktum til delvis dækning af udgifter til individuel
kompetencevurdering på niveau for videregående
uddannelser, når uddannelsen afkortes med minimum 15 pct. og
ved udstedelse af eksamensbevis.« |
Stk. 2. Staten
yder tilskud til dækning af de udgifter, der er nævnt i
stk. 1, jf. dog § 8 stk.3 ved følgende uddannelser og
uddannelsesaktiviteter: | | |
1) Arbejdsmarkedsuddannelser efter lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., dog undtaget Træningsskolens
arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU) | | |
2) Enkeltfag på erhvervsuddannelser
efter denne lov. | | |
3) Deltidsuddannelser efter denne lov
på niveau med erhvervsuddannelser og enkeltfag herfra | | |
4) Enkeltfag på
landbrugsuddannelserne efter denne lov.(er ophævet) | | |
5) Enkeltfag på
fodterapeutuddannelsen efter denne lov. | | |
6) Enkeltfag på de
grundlæggende social- og sundhedsuddannelser efter denne lov.
(er ophævet) | | 2. § 6,
stk. 2, nr. 6, ophæves. |
7) Deltidsuddannelser ved social- og
sundhedsuddannelserne efter denne lov og enkeltfag herfra. | | |
8) Merituddannelsen på
pædagogisk grunduddannelse efter denne lov. | | |
9) Individuel kompetenceafklaring efter
lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og kompetenceafklarende
forløb m.v. som led i grunduddannelse for voksne efter lov
om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne. | | |
| | |
Stk. 3. Er
ændret til: Staten yder tilskud til dækning af
individuel kompetencevurdering i forbindelse med uddannelse og
uddannelsesaktiviteter efter stk. 2 nr. 1 - 6 og i forbindelse med
grunduddannelse for voksne efter lov om erhvervsrettet
grunduddannelse og videregående
uddannelser(videreuddannelsessystemet) for voksne. | | 3. I § 6,
stk. 3, ændres »efter stk. 2, nr. 1 - 6« til:
»efter stk. 2 «. |
| | |
| | 4. Efter §
8 indsættes: |
| | Ȥ 8
a. Undervisningsministeren fastsætter efter
høring af Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og
Efteruddannelse regler om deltagerbetaling for deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag fra erhvervsrettet
uddannelse optaget i en fælles kompetencebeskrivelse og
fastlægger en normpris. Deltagerbetaling består af
normprisen og kan yderligere tillægges et beløb efter
stk. 2. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at
enkelte eller grupper af uddannelser og dagpengeberettigede ledige
med ret til selvvalgt uddannelse fritages for deltagerbetaling
eller dele heraf. |
| | Stk. 2.
Uddannelsesinstitutionen kan ved fastlæggelse af
deltagerbetaling efter stk. 1 tillægge et beløb som
betaling for en særlig tilrettelæggelses- og
afholdelsesform ved deltagelse i en af de uddannelser eller et af
de enkeltfag, der er nævnt i stk. 1. Det tillagte
beløb kan ikke overstige et beløbsloft, som
ministeren fastsætter. I annonceringen af udbuddet af en
uddannelse eller et enkeltfag med deltagerbetaling, der indeholder
et tillæg, skal institutionen specificere, hvad
tillægget dækker. |
| | Stk. 3.
Undervisningsministeren kan begrænse en institutions udbud af
uddannelser og enkeltfag med særlige tilrettelæggelses-
og afholdelsesformer og med deltagerbetaling efter stk. 2 for at
sikre, at behovet for udbud af arbejdsmarkedsuddannelser og
enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse uden
særlige tilrettelæggelses- og afholdelsesformer kan
dækkes.« |
| | |
| | 5. Efter §
10indsættes: |
| | »Betaling
i øvrigt § 10
a. Bestyrelsen for en uddannelsesinstitution kan beslutte,
at institutionen ved tilmeldinger til alle
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse skal stille som vilkår, at der skal ske
betaling efter stk. 2 - 6 og regler fastsat i medfør af stk.
7. Vilkårene kan kun gælde for arbejdsgiveres og
selvstændigt erhvervsdrivendes tilmelding af deltagere. |
| | Stk. 2. Ved en
tilmeldt deltagers udeblivelse fra uddannelsens første dag
betaler arbejdsgiveren eller den selvstændige
erhvervsdrivende 2.500 kr. for uddannelser med en vejledende
varighed på til og med 37 lektioner og 3.500kr. for
uddannelser med en vejledende varighed på mere end 37
lektioner. |
| | Stk. 3. Ved en
tilmeldt deltagers framelding senere end en uge før
uddannelsens første dag betaler arbejdsgiveren eller den
selvstændigt erhvervsdrivende 1.500 kr. for uddannelser med en vejledende varighed
på til og med 37 lektioner og 2.500kr. for uddannelser med en
vejledende varighed på mere end 37 lektioner. |
| | Stk. 4.
Dokumenterer arbejdsgiveren eller den selvstændigt
erhvervsdrivende, at udeblivelse eller framelding skyldes lovligt
forfald, fritages denne for betalingen. |
| | Stk. 5.
Såfremt en arbejdsgiver eller selvstændigt
erhvervsdrivende erstatter en udeblevet eller frameldt deltager med
en anden deltager, skal arbejdsgiveren eller den selvstændigt
erhvervsdrivende ikke betale for udeblivelsen eller frameldingen.
Det samme gælder, når uddannelsen eller enkeltfaget
aflyses på institutionens foranledning, medmindre
institutionen aflyser på grund af udeblivelse på
første undervisningsdag. |
| | Stk. 6.
Såfremt en arbejdsgiver betaler tillægspris for
afholdelse af et hold med færre deltagere end det annoncerede
minimumsantal, jf. § 10 b, skal arbejdsgiveren ikke betale for
udeblivelse eller framelding. |
| | Stk. 7.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om vilkår
for betaling ved udeblivelse eller framelding. |
| | § 10b.
Uddannelsesinstitutionen kan aftale med en arbejdsgiver, at denne
betaler en tillægspris for, at institutionen
gennemfører undervisningen på en
arbejdsmarkedsuddannelse eller et enkeltfag inden for en
fælles kompetencebeskrivelse med færre deltagere end
det antal deltagere, der i annonceringen af udbuddet af uddannelsen
eller enkeltfaget er angivet som minimum for gennemførelse.
Der kan tidligst indgås en sådan aftale fem dage
før første undervisningsdag. Tillægsprisen kan
helt eller delvist dække institutionens meromkostninger ved
at gennemføre undervisningen med færre
deltagere.« |
| | |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. juli
2008. |
| | Stk. 2. Der
kan ikke kræves deltagerbetaling for særlig
tilrettelæggelse eller afholdelse af uddannelse eller
enkeltfag efter § 8a, stk. 3 som affattet ved § 1, nr. 4
eller betaling efter § 10a som affattet ved § 1, nr. 5,
for personer tilmeldt uddannelsen eller enkeltfaget før
lovens ikrafttræden. |