L 143 (som vedtaget): Forslag til lov om
pædagogikum i de gymnasiale uddannelser.
Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling
den 4. juni 2008
Forslag
til
Lov om pædagogikum i de gymnasiale
uddannelser
Kapitel 1
Uddannelsens formål og
struktur
§ 1.
Pædagogikum er en pædagogisk uddannelse for nyansatte
lærere (pædagogikumkandidater) ved de gymnasiale
uddannelser.
Stk. 2. Ved de
gymnasiale uddannelser forstås i denne lov uddannelsen til
studentereksamen (stx), uddannelsen til højere
forberedelseseksamen (hf), uddannelsen til højere
handelseksamen (hhx) og uddannelsen til højere teknisk
eksamen (htx).
Stk. 3. Uddannelsen er
en teoretisk og praktisk uddannelse, hvor
pædagogikumkandidaterne tilegner sig basale kompetencer til
at arbejde som lærere i en gymnasial uddannelse.
§ 2.
Formålet med pædagogikum er, at
pædagogikumkandidaterne opnår pædagogisk
kompetence til at undervise i de gymnasiale uddannelser.
Kandidaterne skal opnå undervisningsfærdighed, viden om
de gymnasiale uddannelsers skoleformer og skolen som organisation,
viden om teoretisk pædagogik samt indsigt i uddannelsernes
samspil med det omgivende samfund.
Kapitel 2
Uddannelsens indhold
§ 3.
Pædagogikum består af teoretisk og praktisk
pædagogikum samt undervisning i egne klasser.
Stk. 2. Teoretisk og
praktisk pædagogikum udgør hver 20 ECTS-point.
Stk. 3.
Pædagogikum skal gennemføres inden for det
første år efter ansættelsen. Pædagogikum
kan dog i særlige tilfælde gennemføres på
et senere tidspunkt.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om senere
gennemførelse af pædagogikum, jf. stk. 3.
§ 4.
Undervisningsministeren godkender universiteter til udbud af
teoretisk pædagogikum. Universiteterne kan indgå
aftaler med andre universiteter og i særlige tilfælde
med professionshøjskoler om gennemførelse af dele af
teoretisk pædagogikum. Godkendelse meddeles
tidsbegrænset.
§ 5.
Universiteter, der er godkendt til at udbyde teoretisk
pædagogikum, jf. § 4, skal nedsætte et
rådgivende udvalg med repræsentanter for den gymnasiale
sektor, som medvirker til udvikling, kvalitetssikring og evaluering
af teoretisk pædagogikum.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om det
rådgivende udvalg, herunder om udpegning af medlemmer,
sammensætning og opgaver.
§ 6 .
Teoretisk pædagogikum afsluttes med en prøve, der
udformes af det pågældende universitet. Prøven
skal inddrage elementer fra praktisk pædagogikum.
Stk. 2. Det konkrete
indhold i teoretisk pædagogikum og regler om
gennemførelse af den afsluttende prøve
fastsættes af universitetet i en studieordning.
Studieordningen godkendes af Undervisningsministeriet.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om teoretisk
pædagogikum, herunder om mål, rammer,
tilrettelæggelse, studieordning, indhold, prøve og
censur.
§ 7.
Praktisk pædagogikum består i gennemførelse af
undervisning i pædagogikumkandidatens gymnasierelevante fag
under vejledning af en eller flere praktikvejledere i hvert
fag.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om praktisk
pædagogikum, herunder om mål, indhold, struktur,
tilrettelæggelse og udarbejdelse af en uddannelsesplan.
§ 8.
Lederen af den skole, hvor pædagogikumkandidaten er ansat,
har ansvaret for tilrettelæggelsen af den enkelte kandidats
forløb i praktisk pædagogikum.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om skolens leders
ansvar og opgaver, herunder om udpegning af en kursusleder og en
eller flere praktikvejledere samt om disses opgaver.
§ 9.
Undervisningsministeriet beskikker en tilsynsførende og
eventuelt en bitilsynsførende, der fører tilsyn med
hele uddannelsesforløbet.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om den
tilsynsførendes og den bitilsynsførendes ansvar og
opgaver.
§ 10.
Praktisk pædagogikum afsluttes med, at kursusleder og
tilsynsførende samt den eventuelle bitilsynsførende
overværer pædagogikumkandidatens undervisning. Herefter
afgør kursusleder og tilsynsførende samt den
eventuelle bitilsynsførende, om kandidaten har bestået
praktisk pædagogikum.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
afgørelsen efter stk. 1.
§ 11.
Kursuslederen og den tilsynsførende samt den eventuelle
bitilsynsførende udarbejder en pædagogikumudtalelse om
kandidatens opfyldelse af målene for pædagogikum, jf.
§ 2.
Kapitel 3
Ansættelse
§ 12.
Lærere uden pædagogikum ansættes i faste
stillinger efter behov. Når en lærer uden
pædagogikum ansættes i en fast stilling, skal
ansættelsen være betinget af, at læreren
består pædagogikum.
Stk. 2 . Skolen kan i
særlige tilfælde ansætte lærere uden
pædagogikum i midlertidige stillinger.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
ansættelsen af lærere uden pædagogikum i
midlertidige stillinger, herunder, i hvilke særlige
tilfælde der kan ske midlertidig ansættelse, og
ansættelsens længde.
§ 13.
Undervisningsministeren kan pålægge skoler, der udbyder
gymnasiale uddannelser og er omfattet af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. eller
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, der udbyder
gymnasiale uddannelser, at oprette og besætte en stilling til
en lærer, der skal gennemgå pædagogikum.
Kapitel 4
Merit
§ 14.
Skolens leder kan efter ansøgning give en
pædagogikumkandidat merit for hele eller dele af
pædagogikum, hvis lederen vurderer, at kandidaten har
erhvervet pædagogiske kvalifikationer, der indebærer,
at kandidaten helt eller delvis har nået de faglige
mål, som er fastsat for hele eller dele af uddannelsen.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om merit, herunder
om, efter hvilke kriterier der kan gives merit,
ansøgningsproceduren m.v.
§ 15.
Pædagogikumkandidaten kan indbringe skolens leders
afgørelse om merit, jf. § 14, for
Kvalifikationsnævnet, jf. kapitel 3 a i lov om vurdering af
udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v.
Kapitel 5
Undervisningskompetence
§ 16.
Pædagogikumkandidaten har undervisningskompetence i et fag i
alle de gymnasiale uddannelser, når kandidaten har faglig
kompetence og har bestået prøverne i praktisk og
teoretisk pædagogikum, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 2. Skolens leder
udsteder et bevis til kandidaten for undervisningskompetence i de
enkelte fag.
Stk. 3. CIRIUS kan
tildele undervisningskompetence til kandidater fra medlemsstater i
Den Europæiske Union og fra lande, der er omfattet af aftalen
om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde,
hvis kandidaterne har undervisningskompetence på tilsvarende
niveau i det pågældende land.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, på hvilke
betingelser personer, der ikke har pædagogisk kompetence i et
fag, kan opnå undervisningskompetence i faget.
Kapitel 6
Tilskud og dispensation
§ 17.
Undervisningsministeren yder tilskud til kursusforløb som
led i teoretisk pædagogikum til universiteter, der er
godkendt til udbud, jf. § 4, på grundlag af antallet af
årspædagogikumkandidater. Takster pr.
årspædagogikumkandidat fastsættes på de
årlige finanslove for en eller flere grupper af
uddannelsesforløb. Tilskud kan udbetales forskudsvis.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om tilskud efter
stk. 1, herunder om opgørelsen af aktiviteten,
aktivitetsindberetninger, udbetaling af tilskud samt om
tilbagebetaling og kontrol af udbetalte tilskud.
§ 18.
Undervisningsministeren kan dispensere fra kravene til
pædagogikumkandidater efter denne lov, hvor helt
særlige forhold gør sig gældende.
Kapitel 7
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 19.
Loven træder i kraft den 1. august 2009.
Stk. 2. Loven har
virkning for lærere uden pædagogikum, der
ansættes efter lovens ikrafttræden.
Stk. 3.
Pædagogikumkandidater, der er blevet ansat i en
uddannelsesstilling på de almengymnasiale institutioner, og
lærere, der er blevet ansat på prøve på de
erhvervsgymnasiale institutioner, i perioden fra den 1. august
2006 til den 31. juli 2009, kan til og med sommeren 2011
færdiggøre pædagogikum efter de hidtil
gældende bestemmelser i kapitel 6 i lov om uddannelsen til
studentereksamen (stx) (gymnasieloven), kapitel 6 i lov om
uddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf-loven) og
kapitel 6 i lov om uddannelserne til højere handelseksamen
(hhx) og højere teknisk eksamen (htx) og regler udstedt i
medfør heraf.
Stk. 4. Der kan efter
retningslinjer fastsat på de årlige finanslove ydes
tilskud til aktivitet omfattet af stk. 3 efter § 30, stk. 8, i
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. som affattet ved denne lovs § 23, nr. 2,
og § 18 b i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
som affattet ved denne lovs § 24, nr. 1.
§ 20.
I lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 444 af 8. maj 2007, foretages
følgende ændringer:
1.§ 31 affattes således:
»§ 31. Lærere, der
underviser i henhold til denne lov, skal have
undervisningskompetence (faglig og pædagogisk kompetence) i
et eller flere fag i de gymnasiale uddannelser.«
2.§ 32, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»Faglig kompetence er betinget af en
kandidateksamen bestået ved et universitet i et
eller flere fag i de gymnasiale uddannelser.«
3.§ 32, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Rektor
tildeler faglig kompetence i forbindelse med lærerens
ansættelse på skolen.«
4. I
§ 32 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om,
på hvilke betingelser personer, der ikke har faglig
kompetence, kan opnå undervisningskompetence efter denne
lov.«
5.§ 33 affattes således:
»§ 33. En lærer
opnår pædagogisk kompetence ved at gennemføre
pædagogikum, jf. lov om pædagogikum i de gymnasiale
uddannelser.«
6.§ 34 ophæves.
§ 21.
I lov om uddannelsen til højere forberedelseseksamen
(hf-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 445 af 8. maj 2007,
foretages følgende ændringer:
1.§ 27 affattes således:
»§ 27. Lærere, der
underviser i henhold til denne lov, skal have
undervisningskompetence (faglig og pædagogisk kompetence) i
et eller flere fag i de gymnasiale uddannelser«
2.§ 28, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»Faglig kompetence er betinget af en
kandidateksamen bestået ved et universitet i et
eller flere fag i de gymnasiale uddannelser.«
3.§ 28, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Kursets
leder tildeler faglig kompetence i forbindelse med lærerens
ansættelse på skolen.«
4. I
§ 28 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om,
på hvilke betingelser personer, der ikke har den i stk. 1
nævnte faglige kompetence, kan opnå
undervisningskompetence efter denne lov.«
5.§ 29 affattes således:
»§ 29. En lærer
opnår pædagogisk kompetence ved at gennemføre
pædagogikum, jf. lov om pædagogikum i de gymnasiale
uddannelser.«
6.§ 30 ophæves.
§ 22.
I lov om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og
højere teknisk eksamen (htx), jf. lovbekendtgørelse
nr. 446 af 8. maj 2007, som ændret ved § 75 i lov nr.
562 af 6. juni 2007, foretages følgende ændringer:
1.§ 29 affattes således:
»§ 29. Lærere, der
underviser i henhold til denne lov, skal have
undervisningskompetence (faglig og pædagogisk kompetence) i
et eller flere fag i de gymnasiale uddannelser«
2.§ 30, stk. 1, affattes
således:
»Skolens leder tildeler faglig kompetence i
forbindelse med lærerens ansættelse på skolen.
Faglig kompetence er betinget af et fagligt niveau svarende til en
kandidateksamen bestået ved et universitet.«
3. I
§ 30 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om,
på hvilke betingelser personer, der ikke har den i stk. 1
nævnte faglige kompetence, kan opnå
undervisningskompetence i henhold til denne lov.«
4.§ 31 affattes således:
»§ 31. En lærer
opnår pædagogisk kompetence ved at gennemføre
pædagogikum, jf. lov om pædagogikum i de gymnasiale
uddannelser.«
5.§ 32 ophæves.
§ 23.
I lov nr. 575 af 9. juni 2006 om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., som
ændret ved § 2 i lov nr. 556 af 6. juni 2007, § 14
i lov nr. 561 af 6. juni 2007, § 74 i lov nr. 562 af 6. juni
2007, § 37 i lov nr. 311 af 30. april 2008 og § 58 i lov
nr. 346 af 14. maj 2008, foretages følgende
ændringer:
1.§ 19, stk. 4, ophæves.
2.§ 30, stk. 8 og 9, affattes således:
»Stk. 8.
Undervisningsministeren yder tilskud til pædagogikum, jf. lov
om pædagogikum i de gymnasiale uddannelser, på grundlag
af den enkelte institutions antal
årspædagogikumkandidater. Takster pr.
årspædagogikumkandidat fastsættes på de
årlige finanslove for en eller flere grupper af
uddannelsesforløb.
Stk. 9.
Undervisningsministeren fastsætter regler om tilskud efter
stk. 1-8, herunder om aktivitetsindberetninger og udbetaling af
tilskud, opgørelse af årselever efter stk. 1-5 eller
årspædagogikumkandidater efter stk. 8 samt om
tilbagebetaling og kontrol af udbetalte tilskud.«
3. I
§ 39, 1. pkt., ændres
»§ 30, stk. 1-7,« til: »§ 30, stk.
1-8,«.
§ 24.
I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 136 af 1. marts 2006, som ændret
ved § 2 i lov nr. 576 af 9. juni 2006, § 18 i lov nr. 578
af 9. juni 2006, § 12 i lov nr. 561 af 6. juni 2007, § 69
i lov nr. 562 af 6. juni 2007 og § 56 i lov nr. 346 af 14. maj
2008, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 18 a indsættes:
Ȥ 18
b. Undervisningsministeren yder tilskud til
pædagogikum, jf. lov om pædagogikum i de gymnasiale
uddannelser, på grundlag af den enkelte institutions antal af
årspædagogikumkandidater. Takster pr.
årspædagogikumkandidat fastsættes på de
årlige finanslove for en eller flere grupper af
uddannelsesforløb.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om tilskud efter
stk. 1, herunder om aktivitetsindberetninger og om opgørelse
af årspædagogikumkandidater.«
§ 25.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Stk. 2. §§
1-22 kan dog ved kongelig anordning helt eller delvis sættes
i kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.