Skriftlig fremsættelse (28. marts
2008)
Undervisningsministeren (Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om pædagogikum i de
gymnasiale uddannelser
(Lovforslag nr. L 143).
Der er i dag to forskellige pædagogikumuddannelser
på det gymnasiale område. De almengymnasiale
uddannelser har deres egen pædagogikumordning, mens de
erhvervsgymnasiale uddannelser har pædagogikum sammen med de
øvrige lærere ved erhvervsskolernes voksen- og
ungdomsuddannelser, i de seneste år især sammen med
lærere fra de korte videregående uddannelser
(KVU).
I lovforslaget lægges der op til en fælles
pædagogikumuddannelse for lærere i de gymnasiale
uddannelser. En fælles pædagogikumordning kan styrke
samarbejdet og vidensdelingen mellem de gymnasiale uddannelser og
dermed understøtte gymnasiereformens intention om de
gymnasiale uddannelser som et fælles
uddannelsesområde
Den nye fælles pædagogikumuddannelse er en
grundlæggende teoretisk og praktisk uddannelse, der giver
pædagogikumkandidaten basale kompetencer til at arbejde som
lærer i alle de gymnasiale uddannelser. Uddannelsen
består blandt andet af følgende elementer:
- En
pædagogikumkandidat ansættes i en fast stilling.
Ansættelsen er dog betinget af, at pædagogikum
efterfølgende bestås. Kun de lærere, der
ansættes, får således mulighed for
pædagogikum. Antallet af pædagogikumkandidater styres
derved af skolernes faktiske behov for lærere.
- Pædagogikum
er en vekseluddannelse med vægt på samspil mellem teori
og praksis.
- Pædagogikum
tilrettelægges over ét år og skal normalt
gennemføres inden for ansættelsens første
år.
- Pædagogikum
består af teoretisk pædagogikum (1/3
årsværk), praktisk pædagogikum (1/3
årsværk) og undervisning i egne klasser (1/3
årsværk).
- Praktisk
pædagogikum gennemføres på
ansættelsesskolen. Praktisk pædagogikum består
primært af undervisning under vejledning i praktikvejlederes
klasser.
-
Undervisningsministeriet beskikker tilsynsførende til hver
kandidat, der overværer kandidatens undervisning samt
afgør sammen med den lokale kursusleder, om kandidaten skal
bestå praktisk pædagogikum.
- Teoretisk
pædagogikum gennemføres ved et universitet eller i
særlige tilfælde ved en professionshøjskole. Det
konkrete indhold i teoretisk pædagogikum fastlægges i
en studieordning af det eller de universiteter, der godkendes til
at udbyde teoretisk pædagogikum. Studieordningen skal
godkendes af Undervisningsministeriet.
- Hovedparten af
teoretisk pædagogikum vil være fælles for alle
lærere, men dele af undervisningen skal afspejle de
gymnasiale uddannelsers forskellige profiler. Teoretisk
pædagogikum afsluttes med en prøve, der skal
bestås.
- Kandidaten
opnår undervisningskompetence, når både praktisk
og teoretisk pædagogikum er bestået.
- Skolens leder har
mulighed for at give merit for pædagogiske og teoretiske
kvalifikationer, som ligeværdigt kan erstatte dele eller hele
pædagogikumuddannelsen.
Forslaget indebærer en mindreudgift for staten på
ca. 28, 5 mio. kr. ved fuld indfasning. Mindreudgiften kan
henføres til, at behovet for sidefagssupplering med
universitetsreformens nye kandidatuddannelser bortfalder.
Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.