L 143 Forslag til lov om pædagogikum i de gymnasiale uddannelser.

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 28-03-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l143_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (28. marts 2008)

Undervisningsministeren (Bertel Haarder):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om pædagogikum i de gymnasiale uddannelser

(Lovforslag nr. L 143).

Der er i dag to forskellige pædagogikumuddannelser på det gymnasiale område. De almengymnasiale uddannelser har deres egen pædagogikumordning, mens de erhvervsgymnasiale uddannelser har pædagogikum sammen med de øvrige lærere ved erhvervsskolernes voksen- og ungdomsuddannelser, i de seneste år især sammen med lærere fra de korte videregående uddannelser (KVU).


I lovforslaget lægges der op til en fælles pædagogikumuddannelse for lærere i de gymnasiale uddannelser. En fælles pædagogikumordning kan styrke samarbejdet og vidensdelingen mellem de gymnasiale uddannelser og dermed understøtte gymnasiereformens intention om de gymnasiale uddannelser som et fælles uddannelsesområde


Den nye fælles pædagogikumuddannelse er en grundlæggende teoretisk og praktisk uddannelse, der giver pædagogikumkandidaten basale kompetencer til at arbejde som lærer i alle de gymnasiale uddannelser. Uddannelsen består blandt andet af følgende elementer:


- En pædagogikumkandidat ansættes i en fast stilling. Ansættelsen er dog betinget af, at pædagogikum efterfølgende bestås. Kun de lærere, der ansættes, får således mulighed for pædagogikum. Antallet af pædagogikumkandidater styres derved af skolernes faktiske behov for lærere.

- Pædagogikum er en vekseluddannelse med vægt på samspil mellem teori og praksis.

- Pædagogikum tilrettelægges over ét år og skal normalt gennemføres inden for ansættelsens første år.

- Pædagogikum består af teoretisk pædagogikum (1/3 årsværk), praktisk pædagogikum (1/3 årsværk) og undervisning i egne klasser (1/3 årsværk).

- Praktisk pædagogikum gennemføres på ansættelsesskolen. Praktisk pædagogikum består primært af undervisning under vejledning i praktikvejlederes klasser.

- Undervisningsministeriet beskikker tilsynsførende til hver kandidat, der overværer kandidatens undervisning samt afgør sammen med den lokale kursusleder, om kandidaten skal bestå praktisk pædagogikum.

- Teoretisk pædagogikum gennemføres ved et universitet eller i særlige tilfælde ved en professionshøjskole. Det konkrete indhold i teoretisk pædagogikum fastlægges i en studieordning af det eller de universiteter, der godkendes til at udbyde teoretisk pædagogikum. Studieordningen skal godkendes af Undervisningsministeriet.

- Hovedparten af teoretisk pædagogikum vil være fælles for alle lærere, men dele af undervisningen skal afspejle de gymnasiale uddannelsers forskellige profiler. Teoretisk pædagogikum afsluttes med en prøve, der skal bestås.

- Kandidaten opnår undervisningskompetence, når både praktisk og teoretisk pædagogikum er bestået.

- Skolens leder har mulighed for at give merit for pædagogiske og teoretiske kvalifikationer, som ligeværdigt kan erstatte dele eller hele pædagogikumuddannelsen.



Forslaget indebærer en mindreudgift for staten på ca. 28, 5 mio. kr. ved fuld indfasning. Mindreudgiften kan henføres til, at behovet for sidefagssupplering med universitetsreformens nye kandidatuddannelser bortfalder.


Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.