L 139 (som fremsat): Forslag til ændring af lov
om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer, lov om
forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 16 år
og lov om forbud mod tobaksreklame m.v. (Om aromastoffer,
aldersgrænser for salg af tobak og udstilling af tobaksvarer
på tobaksudsalgssteder).
Fremsat den 27. marts 2008 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Jakob Axel Nielsen)
Forslag
til
lov om ændring af lov om fremstilling,
præsentation og salg af tobaksvarer, lov om forbud mod salg
af tobak og alkohol til personer under 16 år og lov om forbud
mod tobaksreklame m.v. 1)
(Aromastoffer, aldersgrænser for salg
af tobak og udstilling af tobaksvarer på
tobaksudsalgssteder)
§ 1
I lov nr. 375 af 6. juni 2002 om fremstilling,
præsentation og salg af tobaksvarer foretages følgende
ændringer:
1.§ 15, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
2. I
§ 15, stk. 4, der bliver
stk. 3, ændres »stk. 1 og 2« til:
»stk. 1«.
3. I
§ 15, stk. 6, der bliver
stk. 5, ændres »stk. 1-5« til:
»stk. 1-4«.
§ 2
I lov nr. 213 af 31. marts 2004 om forbud mod
salg af tobak og alkohol til personer under 16 år, som
ændret ved § 28 i lov nr. 512 af 6. juni 2007,
foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om forbud mod salg af tobak
til personer under 18 år og salg af alkohol til personer
under 16 år«
2.§ 1, stk. 1, affattes
således:
»Tobaksvarer må ikke sælges til personer
under 18 år.«
3.§ 3 affattes
således:
Ȥ 3. Tobaksvarer
må ikke indføres fra andre EU-lande af personer under
18 år.
Stk. 2.
Alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på
1,2 eller derover må ikke indføres fra andre EU-lande
af personer under 16 år. Dette gælder dog ikke for
øl.«
4.
Efter § 6 indsættes:
Ȥ 7. Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland.«
§ 3
I lov nr. 492 af 7. juni 2001 om forbud mod
tobaksreklame m.v. foretages følgende ændringer:
1.§ 3, stk. 2, nr. 2,
ophæves.
Nr. 3-7 bliver herefter nr. 2-6.
2. I
§ 3 indsættes som
stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Forbuddet gælder endvidere ikke en neutral anbringelse af
tobaksvarer i forbindelse med betalingskasser, barer og lignende.
Tobaksvarer må kun placeres
1) på hylder
og i skabe bag ved eller under kassen, disken, baren eller lignende
steder,
2) i bokse, der
hænger over kassen, over baren eller lignende steder
eller
3) i specielle
automater, hvortil benyttes kort, der kun forefindes og betales ved
kasserne.
Stk. 4. Hylderne,
skabene og boksene må ikke få en størrelse eller
udformning, som giver en reklameeffekt.«
3. I
§ 6 indsættes som 2.
pkt.:
»Tilsynet føres efter markedsføringslovens
regler.«
§ 4
Loven træder i kraft den 1. august 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Almindelige bemærkninger
Lovforslaget er et led i et af regeringens overordnede
sundhedspolitiske mål, der har til hensigt at reducere
antallet af rygere markant. Dette skal ske dels gennem rygestop,
dels gennem begrænsning af antal nye rygere.
Bestemmelserne i tobaksvareloven, loven om en
aldersgrænse i forbindelse med salg af tobak og
tobaksreklameloven er alle i et vist omfang medvirkende til at
hæmme formidlingen af salgsfremmende foranstaltninger, at
vanskeliggøre tilgængeligheden af tobaksvarer og
dermed også til at reducere antallet af rygere og at
begrænse antallet af nye rygere.
Ændringsforslagene til de tre tobakslove strammer alle
op i forhold til de gældende regler.
1.1. Ændring af lov om
fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer
Tobaksvareloven er en implementering af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/37/EF af 5. juni 2001 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative
bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af
tobaksvarer.
I forbindelse med en redegørelse fra Kammeradvokaten
fra februar 2006 om mulighederne for nationalt at gennemføre
et forbud mod tilsætningsstoffer, der øger nikotinens
afhængighedsskabende effekt, pegede Kammeradvokaten i sin
udtalelse bl.a. på, at ministeriet bør sikre sig, at
direktivet implementeres fuldt ud, således at
tobaksfabrikanterne skal angive de eksakte mængder af
aromastoffer i deres cigaretter, bl.a. for ikke at blive
mødt med en traktatbrudssag fra Kommissionens side.
På denne baggrund foreslås det, at
tobaksvarelovens § 15, stk. 2, ophæves,
således at bestemmelsen kommer i overensstemmelse med
tobaksvaredirektivets artikel 6.
1.2. Ændring af loven om
aldersgrænser ved salg af tobak og alkohol
Som et led i gennemførelsen af regeringsgrundlaget -
Mulighedernes samfund - fra november 2007 foreslås det, at
aldersgrænsen for salg af tobak forhøjes fra 16
år til 18 år.
1.3. Ændring af
tobaksreklameloven
Den foreslåede ændring af tobaksreklameloven
vedrører en af undtagelserne til det generelle reklameforbud
i loven om udstilling af tobaksvarer på tobaksudsalgssteder.
Det foreslås, at det kommer til at fremgå direkte af
loven, at undtagelsen kun gælder en neutral anbringelse af
tobaksvarer, der er placeret i forbindelse med betalingskasser,
diske, barer eller lignende, hvilket har været den
oprindelige mening med den pågældende
undtagelsesbestemmelse.
2. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil ikke have økonomiske og administrative
konsekvenser for statslige myndigheder, kommuner eller
regioner.
3. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det skønnes, at lovforslaget kun vil have
begrænsede økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Salg af tobak til personer under 18 år udgør en
meget lille del af det samlede salg af tobaksvarer i Danmark.
På sigt må lovforslaget formodes at have den
konsekvens, at der bliver færre rygere. En reduktion af
antallet af rygere kan have økonomiske konsekvenser for
tobaksindustrien.
Lovforslaget vil ikke have administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
4. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget indebærer, at de16-18 årige ikke kan
købe tobaksvarer.
6. Forholdet til EU-retten
Forslaget om ændring i tobaksvareloven er medtaget for
at sikre overensstemmelse mellem den danske lov og
tobaksvaredirektivet, jf. pkt. 1.1. ovenfor.
7. Hørte myndigheder,
organisationer m.v.
Lovforslaget har i udkast været forelagt for:
Astma-Allergi Forbundet, BUPL, Børnerådet, Coop
Danmark, Danmarks Lungeforening, Danmarks Lærerforening,
Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC), Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Supermarked, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Regioner, Danske Skoleelever, De
Samvirkende Købmænd, Det Nationale Råd for
Folkesundhed, Diabetesforeningen, DSB, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Forebyggelses- og Patientrådet,
Foreningen af Politimestre i Danmark, Handel, Transport og Service,
Hjerteforeningen, HK-Handel, HORESTA - Hotel-, Restaurant &
Turisterhvervet, KL, Konkurrencestyrelsen, Kræftens
Bekæmpelse, Leverandørforeningen for Tobaks- og
Konfekturevarer, LO, Lægeforeningen, Nærbutikkernes
Landsforening, Philip Morris, Skole & Samfund,
Sundhedskartellet og Tobaksindustrien.
8. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen konsekvenser | Begrænsede konsekvenser |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen konsekvenser | Ingen konsekvenser |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen konsekvenser | 16-18 årige kan ikke købe
tobaksvarer |
Forholdet til EU-retten | Forslaget om ændring af
tobaksvareloven er medtaget for at sikre overensstemmelse mellem
loven og tobaksvaredirektivet |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
I bestemmelsen foreslås en ophævelse af
§ 15, stk. 2, i tobaksvareloven.
Lovens § 15, stk. 1 og 2, lyder
således:
Ȥ 15, stk. 1. Tobaksfabrikanter og
-importører skal til ministeren for sundhed og forebyggelse
indsende en liste over alle de tilsætningsstoffer og
mængden heraf, som anvendes ved fremstillingen af deres
tobaksvarer, opdelt på varemærke og type.
Stk. 2. På den i
stk. 1 nævnte liste kan aromastoffer opføres som
én samlet gruppe pr. varemærke. Tobaksfabrikanter
eller -importører skal samtidig oplyse, hvilke
aromabestanddele der indgår i deres tobaksvarer.«
Tobaksvareloven er en implementering af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/37/EF af 5. juni 2001 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative
bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af
tobaksvarer.
Det følger af direktivets artikel 6, 1., at
medlemsstaterne skal anmode alle tobaksfabrikanter og
-importører om at indgive en liste over alle de ingredienser
- og mængden heraf - som anvendes ved fremstillingen af deres
tobaksvarer, opdelt pr. handelsnavn og type.
Artikel 6 er implementeret ved tobaksvarelovens
§ 15.
I § 15, stk. 2, er det bestemt, at aromastoffer
kan opføres som én samlet gruppe pr. varemærke.
Tobaksfabrikanter eller -importører skal samtidig oplyse,
hvilke aromabestanddele der indgår i deres tobaksvarer. Der
stilles ikke krav om angivelse af mængden heraf.
I forbindelse med behandlingen af det oprindelige lovforslag -
L 187, Folketinget 2001-02 (2. samling) - stillede Folketingets
Sundhedsudvalg bl.a. spørgsmål 2 til den
daværende indenrigs- og sundhedsminister med anmodning om
ministerens kommentarer til en henvendelse af 24. april 2002 fra
Philip Morris ApS. Af ministerens svar af 30. april 2002
fremgår det bl.a., at § 15, stk. 2, er en
imødekommelse af Tobaksindustriens ønske med hensyn
til tilsætningsstoffer. Begrundelsen for at give aromastoffer
en særstilling var, at det er disse stoffer, der giver det
enkelte tobaksmærke sin specielle smag. Tobaksfabrikanterne
betragter derfor den nøjagtige sammensætning af
aromastoffer eller -bestanddele i de enkelte cigaretmærker
som meget fortrolige forretningshemmeligheder.
I forbindelse med en redegørelse fra Kammeradvokaten
fra februar 2006 om mulighederne for nationalt at gennemføre
et forbud mod tilsætningsstoffer, der øger nikotinens
afhængighedsskabende effekt, pegede Kammeradvokaten i sin
udtalelse bl.a. på, at ministeriet bør sikre sig, at
direktivet implementeres fuldt ud, således at
tobaksfabrikanterne skal angive de eksakte mængder af
aromastoffer i deres cigaretter, bl.a. for ikke at blive
mødt med en traktatbrudssag fra Kommissionens side.
På denne baggrund foreslås det, at
tobaksvarelovens § 15, stk. 2, ophæves,
således at bestemmelsen kommer i overensstemmelse med
tobaksvaredirektivets artikel 6.
Til § 2
Det fremgår af regeringsgrundlaget fra november 2007, at
aldersgrænsen for at kunne købe cigaretter skal
forhøjes til 18 år.
Begrundelsen herfor er, at det er sundhedsskadeligt at ryge.
Det gælder i høj grad også for unge. Regeringen
ønsker derfor at forhøje aldersgrænsen for,
hvornår unge må købe cigaretter, fra 16 år
til 18 år. Dette svarer til de gældende regler i blandt
andet Sverige, Norge og Finland.
Forslaget til § 1, stk. 1, indebærer, at
det bliver forbudt at sælge tobak til personer under 18
år.
Forslaget til § 3, stk. 1, indebærer at
det bliver forbudt for personer under 18 år at indføre
tobaksvarer fra andre EU-lande.
Forslaget til en ny § 7 er medtaget, fordi det ved
en forglemmelse ikke fremgår af den oprindelige lov, at den
ikke gælder for Færøerne og Grønland. Det
foreslås, at der rettes op på dette.
Til § 3
Der foreslås to ændringer af
tobaksreklameloven.
Den første ændring af lovens § 3,
stk. 2, nr. 2, indebærer, at det kommer til at
fremgå direkte af lovteksten, at undtagelsen fra det
generelle reklameforbud kun gælder en neutral anbringelse af
tobaksvarer, således at disse kun kan anbringes i forbindelse
med betalingskasser, diske, barer eller lignende steder, og
således at hylderne, skabene og boksene ikke får en
størrelse eller udformning, som giver en
reklameeffekt.
I tobaksreklamelovens § 3 forbydes som udgangspunkt
og som hovedregel alle former for reklame for tobaksvarer.
I lovens § 3, stk. 2, er dog fastsat
forskellige undtagelser. I stk. 2, nr. 2, undtages:
»Udstilling af tobaksvarer på
tobaksudsalgssteder«, medens stk. 2, nr. 3, undtager:
»Prisskilte for tobaksvarer på
tobaksudsalgssteder«.
I bemærkningerne til det oprindelige lovforslag - L 134,
Folketinget 2000-01 - siges det om disse to undtagelser:
»Ifølge pkt. 2 og 3 vil det være tilladt
på tobaksudsalgssteder at udstille tobaksvarer og prisskilte
for disse varer. Der tænkes her på udstilling af
tobaksvarer og prisskilte inde i udsalgslokalet i det omfang, en
sådan placering er hensigtsmæssig for en rationel
omsætning. Det vil dog ikke være tilladt at anvende
udstyr, så som reoler, hylder, standere o. lign., der
på grund af deres størrelse eller udformning vil give
en reklameeffekt.«
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med
tobaksreklamelovens overholdelse. Den 11. oktober 2006 afsagde
Østre Landsret dom i en retssag anlagt af anklagemyndigheden
mod House of Prince. Forbrugerombudsmanden havde vurderet, at House
of Prince havde overtrådt tobaksreklamelovens § 3
om forbud mod tobaksreklame på tre punkter, bl.a. ved at have
udstillet cigaretpakker i en plexiglasbeholder på barer og
cafeer med den ledsagende tekst: »Kan købes i
baren«. Ved dommen i Østre Landsret blev selskabet
frifundet for overtrædelse af loven om forbud mod
tobaksreklame (19. afd. a.s.nr. S-1592-06).
Om det pågældende forhold udtalte retten, at
udstillingen som sket i de specielt producerede plexiglasbeholdere
er omfattet af tobaksreklamelovens undtagelse om udstilling af
tobaksvarer, jf. lovens § 3, stk. 2, nr. 2, der
lyder således: »Forbuddet gælder dog ikke
udstilling af tobaksvarer på
tobaksudsalgssteder«.
Intentionerne med den pågældende lovbestemmelse
har været, at udstilling af tobaksvarer kun må ske helt
neutralt uden anvendelse af specielt udstyr som særlige
reoler, hylder, standere eller lignende. Udstilling af tobaksvarer
i plexiglasbeholdere i barer og cafeer med henvisning til, at de
pågældende cigaretter kan købes i baren,
opfattes af Forbrugerombudsmanden som specielt udstyr, der ikke er
omfattet af undtagelsesbestemmelsen.
På denne baggrund foreslås det, at bestemmelsen
ændres, således at det direkte fremgår af
lovteksten, at undtagelsen kun gælder en neutral anbringelse
af tobaksvarer, der er placeret i forbindelse med betalingskasser,
diske, barer eller lignende steder. Tobaksvarerne må kun
placeres 1) på hylder og i skabe bag ved eller under kassen,
disken, baren eller lignende steder, 2) i bokse, der hænger
over kassen, baren eller lignende steder eller 3) i specielle
automater, hvortil benyttes kort, der kun må forefindes og
betales ved kasserne. Det foreslås ligeledes, at hylderne,
skabene og boksene ikke får en størrelse og/eller
udformning, som giver en reklameeffekt.
Opmærksomheden henledes på, at bestemmelsen
også omfatter betjente kioskafdelinger i supermarkeder og
lignende, således at det vil være tilladt at anbringe
tobaksvarer bag ved disken i sådanne afdelinger.
Den anden ændring af tobaksreklameloven vedrører
tilsynet med loven. Det fremgår af den gældende lovs
§ 6, at Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med
lovens overholdelse. Det foreslås, at det i den
pågældende bestemmelse tilføjes, at tilsynet
føres efter markedsføringslovens regler.
I lyset af erfaringerne med de sager, som
Forbrugerombudsmanden har behandlet siden tobaksreklamelovens
ikrafttræden 1. januar 2002, er der behov for et bredere og
mere fleksibelt tilsyn på området, svarende til det
tilsyn, som Forbrugerombudsmanden udøver i medfør af
markedsføringslovens regler med de heri angivne
beføjelser for Forbrugerombudsmanden. Det vil give mulighed
for en mere bredspektret indsats på området. En
tilsvarende tilsynsmodel er valgt i forbindelse med lov om juridisk
rådgivning, jf. denne lovs § 3.
Hvis tilsynet udøves i medfør af
markedsføringslovens regler, vil det indebære, at
tilsynet bliver underlagt et forhandlingsprincip, og at
Forbrugerombudsmanden får mulighed for at indbringe sager om
forbud for Sø- og Handelsretten i den civile retsplejes
former i sager af mere principiel karakter. Endvidere vil
Forbrugerombudsmanden kunne nedlægge foreløbigt forbud
og meddele administrativt påbud efter reglerne i
markedsføringsloven. Der vil også være mulighed
for, at Forbrugerombudsmanden kan udstede retningslinier, indhente
tilsagn og afgive forhåndsbesked. Endelig vil
Forbrugerombudsmanden kunne anmode om tiltalerejsning for
overtrædelse af tobaksreklamelovens strafbelagte bestemmelser
og udføre tiltalen ved byretterne.
Det foreslås derfor, at tobaksreklamelovens
tilsynsbestemmelse suppleres med et nyt punktum, hvoraf det
følger, at tilsynet føres efter
markedsføringslovens regler.
Til § 4
Det foreslås i denne bestemmelse, at loven træder
i kraft den 1. august 2008.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov nr. 375 af 6. juni 2002 om
fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 15.
--- Stk. 2.
På den i stk. 1 nævnte liste kan aromastoffer
opføres som én samlet gruppe pr. varemærke.
Tobaksfabrikanter eller -importører skal samtidig oplyse,
hvilke aromabestanddele der indgår i deres tobaksvarer. | | 1.
§ 15, stk. 2, ophæves. |
| | Stk. 3-6
bliver herefter til stk. 2-5. |
| | |
Stk. 4.
Den i stk. 1 og 2 nævnte liste skal indeholde alle de
toksikologiske oplysninger, som producenten eller importøren
har til rådighed om disse tilsætningsstoffer,
før og efter forbrændingen, alt efter hvad der er
relevant. | | 2. I
§ 15, stk. 4, der bliver til stk. 3,
ændres »stk. 1 og 2« til:
»stk. 1«. |
| | |
Stk. 6.
De oplysninger, der er nævnt i stk. 1-5, skal indsendes
til indenrigs- og sundhedsministeren en gang om året,
første gang den 31. december 2002. | | 3. I
§ 15, stk. 6, der bliver til stk. 5,
ændres »stk. 1-5« til:
»stk. 1-4«. |
| | |
| | § 2 I lov nr. 213 af 31. marts 2004 om forbud
mod salg af tobak og alkohol til personer under 16 år, som
ændret ved § 28 i lov nr. 512 af 6. juni 2007,
foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Lovens titel
affattes således: |
| | |
Lov om forbud mod salg af tobak og alkohol
til personer under 16 år. | | »Lov om forbud mod salg af tobak til
personer under 18 år og salg af alkohol til personer under 16
år.« |
| | |
§ 1,stk. 1. Tobaksvarer må ikke
sælges til personer under 16 år. | | 2.
§ 1, stk. 1, affattes således: »Tobaksvarer må ikke
sælges til personer under 18 år.« |
| | |
| | 3. § 3
affattes således: |
§ 3.
Tobaksvarer og alkoholholdige drikkevarer med en
alkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover
må ikke indføres fra andre EU-lande af personer under
16 år. Dette gælder dog ikke for øl. | | »§ 3. Tobaksvarer må ikke
indføres fra andre EU-lande af personer under 18
år. Stk. 2.
Alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på
1,2 eller derover må ikke indføres fra andre EU-lande
af personer under 16 år. Dette gælder dog ikke for
øl.« |
| | |
| | 4. Efter
§ 6 indsættes: |
| | »§ 7. Loven gælder ikke
for Færøerne og Grønland.« |
| | |
| | § 3 I lov nr. 492 af 7. juni 2001 om forbud
mod tobaksreklame m.v. foretages følgende
ændring: |
§ 3.
Alle former for reklame for tobaksvarer er forbudt. | | |
Stk. 2.
Forbudet gælder dog ikke: ----- | | |
2) Udstilling af tobaksvarer på
tobaksudsalgssteder. | | 1.
§ 3, stk. 2, nr. 2, ophæves. Nr. 3-7 bliver herefter nr. 2-6. |
| | |
| | 2. I § 3 indsættes som stk. 3
og 4: |
| | »Stk. 3. Forbuddet gælder
endvidere ikke en neutral anbringelse af tobaksvarer i forbindelse
med betalingskasser, barer og lignende. Tobaksvarer må kun
placeres 1) på hylder og i skabe bag ved
eller under kassen, disken, baren eller lignende steder, 2) i bokse, der hænger over kassen,
over baren eller lignende steder eller 3) i specielle automater, hvortil benyttes
kort, der kun forefindes og betales ved kasserne. |
| | Stk. 4.
Hylderne, skabene og boksene må ikke få en
størrelse eller udformning, som giver en
reklameeffekt.« |
| | |
| | 3. I
§ 6 indsættes som 2.
pkt.: |
§ 6.
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med lovens
overholdelse. | | »Tilsynet føres efter
markedsføringslovens regler.« |
Officielle noter
1) Loven indeholder
bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/37/EF af 5. juni 2001 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative
bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af
tobaksvarer, (EF-Tidende 2001 nr. L 194, side 26).