L 139 Forslag til lov om ændring af lov om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer, lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 16 år og lov om forbud mod tobaksreklame m.v.

(Aromastoffer, aldersgrænser for salg af tobak og udstilling af tobaksvarer på tobaksudsalgssteder).

Af: Minister for sundhed og forebyggelse Jakob Axel Nielsen (KF)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 27-03-2008

Fremsættelse: 27-03-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l139_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (27. marts 2008)

Minister for sundhed og forebyggelse (Jakob Axel Nielsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer, lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 16 år og lov om forbud mod tobaksreklame m.v. (Om aromastoffer, aldersgrænser for salg af tobak og udstilling af tobaksvarer på tobaksudsalgssteder).

(Lovforslag nr. L 139).

Lovforslaget er et led i regeringens overordnede sundhedspolitiske mål, der har til hensigt at reducere antallet af rygere markant. Dette skal ske dels gennem rygestop, dels gennem begrænsning af antal nye rygere.


Bestemmelserne i tobaksvareloven, loven om en aldersgrænse i forbindelse med salg af tobak og tobaksreklameloven er alle i et vist omfang medvirkende til at hæmme formidlingen af salgsfremmende foranstaltninger, at vanskeliggøre tilgængeligheden af tobaksvarer og dermed også til at reducere antallet af rygere og at begrænse antallet af nye rygere. Ændringsforslagene til de tre tobakslove strammer alle op i forhold til de gældende regler.


Tobaksvareloven er en implementering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/37/EF af 5. juni 2001 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer.


I forbindelse med en redegørelse fra Kammeradvokaten fra februar 2006 om mulighederne for nationalt at gennemføre et forbud mod tilsætningsstoffer, der øger nikotinens afhængighedsskabende effekt, pegede Kammeradvokaten i sin udtalelse bl.a. på, at ministeriet bør sikre sig, at direktivet implementeres fuldt ud, således at tobaksfabrikanterne skal angive de eksakte mængder af aromastoffer i deres cigaretter, bl.a. for ikke at blive mødt med en traktatbrudssag fra Kommissionens side. På denne baggrund foreslås det, at tobaksvarelovens § 15, stk. 2, ophæves, således at bestemmelsen kommer i overensstemmelse med tobaksvaredirektivets artikel 6.


Som et led i gennemførelsen af regeringsgrundlaget - Mulighedernes samfund - fra november 2007 foreslås det, at aldersgrænsen for salg af tobak forhøjes fra 16 år til 18 år.


Den foreslåede ændring af tobaksreklameloven vedrører en af undtagelserne til det generelle reklameforbud i loven om udstilling af tobaksvarer på tobaksudsalgssteder. Det foreslås, at det kommer til at fremgå direkte af loven, at undtagelsen kun gælder en neutral anbringelse af tobaksvarer, der er placeret i forbindelse med betalingskasser, diske, barer eller lignende, hvilket har været den oprindelige mening med den pågældende undtagelsesbestemmelse.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg på regeringens vegne anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.