L 138 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om euforiserende stoffer. (Ordination af heroin som led i
lægelig behandling af personer for stofmisbrug).
Fremsat den 27. marts 2008 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Jakob Axel Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om euforiserende
stoffer
(Ordination af heroin som led i
lægelig behandling af stofmisbrugere)
§ 1
I lov om euforiserende stoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 391 af 21. juli 1969, som ændret
ved § 1 i lov nr. 296 af 9. juni 1971, § 2 i
lov nr. 160 af 28. april 1982, lov nr. 1054 af 11. december 1996,
§ 1 i lov nr. 445 af 9. juni 2004 og lov nr. 526 af 6.
juni 2007, foretages følgende ændring:
1.§ 1, stk. 2,
ophæves og i stedet indsættes:
»Stk. 2. Ministeren for sundhed og
forebyggelse kan bestemme, at euforiserende stoffer omfattet af
stk. 1 kan ind- og udføres, sælges, købes,
udleveres, modtages, fremstilles, forarbejdes, besiddes og anvendes
i medicinsk øjemed som led i lægelig behandling af
personer for stofmisbrug.
Stk. 3. Bortset fra
forhold omfattet af en tilladelse efter stk. 1 eller en
behandling efter stk. 2 er ind- og udførsel, salg,
køb, udlevering, modtagelse, fremstilling, forarbejdning og
besiddelse af sådanne stoffer forbudt.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Færøerne med de afvigelser, som de
særlige færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets formål og
hovedindhold
Lovforslaget har til formål at åbne mulighed for
at anvende heroin i medicinsk øjemed som led i lægelig
behandling af personer for stofmisbrug.
Med lovforslaget skal der tilvejebringes den nødvendige
lovhjemmel herfor. Efter lovforslagets vedtagelse kan ministeren
for sundhed og forebyggelse udstede en bekendtgørelse,
hvormed det bestemmes, at heroin kan anvendes i den lægelige
behandling for stofmisbrug. Herefter vil Sundhedsstyrelsen i en
vejledning fastsætte retningslinier for behandlingen med
lægeordineret heroin.
2. Lovforslagets baggrund
2.1. Sundhedsstyrelsens udredning
På baggrund af nye oplysninger om de internationale
erfaringer med lægelig ordination af heroin til
stofmisbrugere anmodede Indenrigs- og Sundhedsministeriet i
foråret 2007 Sundhedsstyrelsen om at udarbejde en samlet,
sundhedsfaglig udredning om den aktuelle viden om denne
behandlingsform. Under inddragelse af en til formålet nedsat
ekspertgruppe udarbejdede styrelsen herefter udredning af 22.
oktober 2007 om ordination af injicerbar heroin til stofmisbrugere
og en til udredningen knyttet litteraturgennemgang.
I udredningen konstaterede Sundhedsstyrelsen bl.a., at
behandling med injicerbar heroin er dyr, kompleks og risikofyldt,
og at denne behandlingsform ikke umiddelbart vil reducere antallet
af narkotikarelaterede dødsfald. Styrelsen konkluderede dog,
at der kan være grunde til at indføre denne
behandlingsform som 2. valgs behandling for stofmisbrugere, der
ikke profiterer af 1. valgs behandling med substitutionsstofferne
metadon eller buprenorphin. De omhandlede grunde er reduktion af
illegal misbrug og risikoadfærd, forbedring i psykiske og
fysiske helbredsfunktioner samt sociale funktioner, hvortil kommer
reduktion i kriminalitet og samfundsbelastninger i øvrigt.
Behandling med injicerbar heroin vil efter Sundhedsstyrelsens
opfattelse altid skulle ske i kombination med oral metadon.
Selv om Sundhedsstyrelsen slog fast, at behandlingsformens
indflydelse på den samlede dødelighed blandt
stofmisbrugerne vil være helt marginal, så
anførte styrelsen også, at dødeligheden blandt
de stofmisbrugere, som ikke profiterer af behandling med metadon
eller buprenorphin, kan reduceres, hvis man med et tilbud om
heroinbehandling kan tiltrække og fastholde netop denne
målgruppe.
Målgruppen for behandling med injicerbar heroin i
kombination med oral metadon består altså af
stofmisbrugere, som er i behandlingssystemet, men som ikke
profiterer af 1. valgs behandling med metadon eller buprenorphin
(ca. 600 stofmisbrugere). Uden for målgruppen falder
ifølge Sundhedsstyrelsen de allerhårdest belastede
stofmisbrugere, der er uden for behandlingssystemet. I
første omgang skal man søge at opnå kontakt med
denne gruppe af stofmisbrugere med henblik på at få dem
ind i behandlingssystemet. Det kan bl.a. ske via en
opsøgende behandlingsindsats som f.eks. et målrettet
sundhedsfagligt tilbud til de hårdest belastede
stofmisbrugere i overensstemmelse med det tilbud, hvortil der blev
afsat midler med satspuljeaftalen for 2006.
De positive resultater, som kan opnås med behandling med
injicerbar heroin i kombination med oral metadon, skyldes
ifølge Sundhedsstyrelsen i højere grad den omfattende
sundhedsfaglige behandling og socialfaglige støtte, der
knytter sig til denne behandlingsform, end heroinen i sig selv. At
den sundhedsfaglige behandling og socialfaglige støtte er
omfattende hænger sammen med, at stofmisbrugerne skal
møde til behandling mindst to gange hver dag året
rundt og dermed hele tiden er i kontakt med behandlere, der kan
sætte ind i forhold til stofmisbrugernes fysiske, psykiske og
sociale problemer.
Bl.a. det forhold, at behandling med injicerbar heroin stiller
krav om fremmøde til behandling mindst to gange hver dag
året rundt, betyder, at ikke alle i målgruppen på
ca. 600 stofmisbrugere både vil ønske og vil magte
behandlingsformen. De allerhårdest belastede stofmisbrugere i
målgruppen er så dårligt fungerende på
grund af svære fysiske, psykiske og sociale problemer, at de
ikke kan forventes at ville og kunne overholde de
grundlæggende krav, der er forbundet med heroinbehandling.
Sundhedsstyrelsen skønner, at ca. 300-400 stofmisbrugere
både vil ønske og vil kunne magte
behandlingsformen.
2.2. Regeringsgrundlaget »Mulighedernes
samfund«
Efter modtagelsen af Sundhedsstyrelsens udredning om
ordination af injicerbar heroin til stofmisbrugere gav regeringen
udtryk for, at den på baggrund af udredningen er indstillet
på at gøre lægeordineret heroin til et permanent
behandlingstilbud, og i regeringsgrundlaget »Mulighedernes
samfund« i november 2007 tilkendegav regeringen, at den som
led i behandlingsindsatsen for de tungeste heroinmisbrugere vil
igangsætte en ordning med lægeordineret heroin. Som det
ligeledes fremgår af regeringsgrundlaget, er målet
fortsat, at de pågældende kommer ud af deres
misbrug.
2.3. Satspuljeaftalen for 2008
Med satspuljeaftalen for 2008 blev regeringen og
satspuljepartierne, Venstre og Det Konservative Folkeparti samt
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Ny Alliance, i februar 2008 enige om, at der
som opfølgning på Sundhedsstyrelsens udredning om
ordination af injicerbar heroin til stofmisbrugere skal åbnes
mulighed for anvendelse af lægeordineret heroin i kombination
med oral metadon som 2. valgs behandling for stofmisbrugere, der
ikke profiterer af 1. valgs behandling med buprenorphin eller
metadon.
Regeringen og satspuljepartierne blev på den baggrund
enige om at afsætte midler til kommunernes forberedelse af
ordningen i 2008 og til ordningens indførelse i 2009 samt
til Sundhedsstyrelsens udvikling og drift af en koordineret
monitorering af ordningen. Der var ligeledes enighed om, at
finansieringen af ordningen fra 2010 tilvejebringes i forbindelse
med satspuljeforhandlingerne for 2009.
2.4. Den
videre forberedelse
Efter udarbejdelsen af udredningen om ordination af injicerbar
heroin til stofmisbrugere har Sundhedsstyrelsen nedsat en ny
ekspertgruppe, som bl.a. skal bistå styrelsen med at vurdere
de forhold, der skal tages i betragtning i forbindelse med, at der
åbnes mulighed for anvendelse af lægeordineret heroin i
kombination med oral metadon. Efter at man med ekspertgruppen har
drøftet spørgsmålet om, hvornår
behandlingsformen vil kunne indføres, har styrelsen
konkluderet, at der forestår en omfattende forberedelse
først på centralt og dernæst på kommunalt
plan. Styrelsen har vurderet, at de overordnede centrale forhold,
herunder bl.a. en vejledning om behandling med injicerbar heroin,
vil kunne foreligge senest den 1. december 2008, hvorefter
kommunerne vil kunne påbegynde deres forberedelse i form
af bl.a. ansættelse og uddannelse af personale samt
studiebesøg i udlandet. Behovet for denne forberedelse skal
bl.a. ses i lyset af, at behandling med injicerbar heroin er en
sundhedsfaglig specialistopgave, der ofte vil skulle varetages
inden for rammerne af en kommune. Ordningen med lægeordineret
heroin forventes at ville være indført i begyndelsen
af 2009.
Som led i forberedelsen skal Sundhedsstyrelsen bl.a. udarbejde
en plan for en koordineret monitorering af behandlingen af
stofmisbrugere med lægeordineret heroin i kombination med
oral metadon. Monitoreringen af den nye behandlingsform skal give
styrelsen mulighed for dels at vurdere effekten såvel
på overordnet plan som på individplan, dels at
føre det nødvendige tilsyn med behandlingen og om
nødvendigt justere vejledningen om behandling med injicerbar
heroin. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse vil følge
styrelsens monitorering og i den forbindelse sørge for, at
der i 2011, dvs. to år efter behandlingsformens
indførelse, afgives en statusredegørelse om
behandlingens effekt og det eventuelle behov for justering af
retningslinierne for behandlingen.
3. Gældende ret
Ved § 1, stk. 1, i lov om euforiserende stoffer
bemyndiges ministeren for sundhed og forebyggelse til at bestemme,
at stoffer, som efter internationale vedtagelser eller efter
Sundhedsstyrelsens skøn frembyder ganske særlig fare i
anledning af deres euforiserende egenskaber, ikke må
forefindes her i landet, medmindre ministeren under ganske
særlige omstændigheder og på nærmere af ham
fastsatte vilkår meddeler tilladelse dertil. I medfør
heraf er det med bekendtgørelse nr. 698 af 31. august 1993
om euforiserende stoffer, som senest er ændret med
bekendtgørelse nr. 55 af 5. februar 2008, bestemt, at
cannabis, catha edulis (khat), diacetylmorphin (heroin), lysergid
(LSD), præpareret opium, affald og residua, der bliver
tilbage ved rygning af opium, og papaver somnifer L (opiumsvalmue)
ikke må forefindes her i landet, medmindre
Lægemiddelstyrelsen under ganske særlige
omstændigheder og på nærmere fastsatte
vilkår meddeler tilladelse dertil, jf. liste A i bilaget til
bekendtgørelsen og bekendtgørelsens § 2,
stk. 1.
Om det retlige grundlag for indførelse af
heroinordination som behandlingsmulighed i forhold til
stofmisbrugere er følgende anført i den
redegørelse om indsatsen for de hårdest belastede
stofmisbrugere, som i februar 2002 blev afgivet til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet af en ekspertgruppe:
»Loven om euforiserende stoffer bemyndiger
sundhedsministeren til at bestemme, at stoffer, som efter
internationale vedtagelser eller efter Sundhedsstyrelsens
skøn frembyder ganske særlig fare i anledning af deres
euforiserende egenskaber, ikke må forefindes her i landet,
medmindre ministeren under ganske særlige
omstændigheder og på nærmere af ham fastsatte
vilkår meddeler tilladelse dertil. Bortset fra de forhold,
der omfattes af en sådan tilladelse, er ind- og
udførsel, salg, køb, udlevering, modtagelse,
fremstilling, forarbejdning og besiddelse af sådanne stoffer
forbudt. Af bekendtgørelse om euforiserende stoffer
fremgår det, at diacetylmorphin (heroin) er kategoriseret som
ét af disse stoffer, som frembyder ganske særlig fare.
I bemærkningerne til lovforslaget var det da også
tilkendegivet, at det var tanken i medfør af ministerens
bemyndigelse at udstede et sådant fuldstændigt forbud
mod bl.a. heroin. Det fremgår endvidere, at det alene var af
praktiske grunde, at listerne over de omhandlede stoffer ikke kom
til at fremgå af selve loven, men af en
bekendtgørelse. Af forarbejderne til loven fremgår det
ligeledes, at adgangen for ministeren til under ganske
særlige omstændigheder at tillade, at sådanne
stoffer undtagelsesvis forefindes i landet, blev indsat ved
ændringsforslag til lovforslaget ud fra den opfattelse, at
det formentlig kan tænkes, at der i fremtiden undtagelsesvis
kan opstå tilfælde, hvor det kan være
ønskeligt at tillade brugen af stofferne til andre (end
lægelige), bl.a. videnskabelige formål, hvilket
næppe ville medføre nogen risiko af betydning. Det
må således antages, at indførelsen af en
almindelig adgang til lægelig ordination af heroin som led i
behandling af stofmisbrugere i givet fald forudsætter en
lovændring. Derimod ville et tidsmæssigt
begrænset forsøg med lægelig ordination af
heroin til stofmisbrugere muligvis kunne gennemføres
administrativt.«
Regeringen kan tilslutte sig ekspertgruppens beskrivelse af
det retlige grundlag for indførelse af heroinordination som
behandlingsmulighed. Det er således også Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelses opfattelse, at gældende ret er
til hinder for indførelse af den ordning, som regeringen og
satspuljepartierne er blevet enige om med satspuljeaftalen for 2008
om mulighed for anvendelsen af heroin i medicinsk øjemed som
led i lægelig behandling af personer for stofmisbrug.
Anvendelse af heroin i medicinsk øjemed som led i
lægelig behandling af personer for stofmisbrug kan ske i fuld
overensstemmelse med FN's narkotikakonvention (Enkelt Konvention af
30. marts 1961 om kontrol med narkotiske midler), som giver landene
mulighed for at tillade anvendelse af narkotika til medicinske
formål, jf. konventionens artikel 4.
4. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget indsættes en bestemmelse om, at
ministeren for sundhed og forebyggelse kan bestemme, at stoffer,
som efter internationale vedtagelser eller efter Sundhedsstyrelsens
skøn frembyder ganske særlig fare i anledning af deres
euforiserende egenskaber, og som ikke må forefindes her i
landet, kan ind- og udføres, sælges, købes,
udleveres, modtages, fremstilles, forarbejdes, besiddes og anvendes
i medicinsk øjemed som led i lægelig behandling af
personer for stofmisbrug.
Med indsættelsen af en sådan bestemmelse
tilvejebringes den nødvendige lovhjemmel for
indførelse af en ordning med ordination af heroin som led i
lægelig behandling af personer for stofmisbrug. Efter
lovforslagets vedtagelse kan ministeren for sundhed og forebyggelse
udstede en bekendtgørelse, hvormed det bestemmes, at heroin
kan anvendes i den lægelige behandling for stofmisbrug. Den
heroinordinationsordning, der hermed vil være åbnet
mulighed for, kan dog først endeligt indføres,
når Sundhedsstyrelsen i en vejledning har fastsat
retningslinier for behandlingen med lægeordineret
heroin.
Ministerens bemyndigelse vil alene blive udnyttet til at
åbne mulighed for lægelig behandling med heroin og ikke
de andre euforiserende stoffer omfattet af § 1 i lov om
euforiserende stoffer.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget, hvormed der alene skal tilvejebringes den
nødvendige lovhjemmel for indførelse af en ordning
med lægeordineret heroin, medfører ikke i sig selv
udgifter for det offentlige.
Ordningen og dens forberedelse medfører derimod
udgifter for kommunerne, der som ansvarlige for den vederlagsfri
lægelige behandling med euforiserende midler til
stofmisbrugere, jf. sundhedslovens § 142, vil skulle
tilvejebringe tilbud om behandling med lægeordineret heroin i
overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens retningsliner for
behandlingen.
Ordningen og dens forberedelse medfører endvidere
udgifter for staten til Sundhedsstyrelsens udvikling og drift af en
koordineret monitorering af ordningen.
De samlede kommunale og statslige udgifter til forberedelse af
ordningen skønnes at ville udgøre 10 mio. kr. i 2008.
Af disse midler skønnes udgifterne for Sundhedsstyrelsen at
ville udgøre 0,4 mio. kr.
De samlede kommunale og statslige udgifter til ordningen
skønnes fra og med 2009 at ville udgøre 60 mio. kr.
pr. år. Af disse midler skønnes udgifterne for
Sundhedsstyrelsen at ville udgøre 0,2 mio. kr. pr.
år.
Kommunernes andel af de samlede udgifter vil blive kompenseret
via det statslige bloktilskud.
Lovforslaget medfører ikke i sig selv administrative
konsekvenser for det offentlige.
Ordningen og dens forberedelse medfører derimod
administrative konsekvenser for kommunerne, der som ansvarlige for
den vederlagsfri lægelige behandling med euforiserende midler
til stofmisbrugere, jf. sundhedslovens § 142, vil skulle
tilvejebringe tilbud om behandling med lægeordineret heroin i
overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens retningsliner for
behandlingen.
Ordningen og dens forberedelse medfører derudover
administrative konsekvenser for staten, idet Sundhedsstyrelsen ud
over at skulle fastsætte retningslinier for behandlingen med
lægeordineret heroin og på anden måde forberede
ordningen, også vil skulle udvikle og drive en koordineret
monitorering af ordningen. Endvidere vil der kunne være
administrative konsekvenser for Lægemiddelstyrelsen, idet der
afhængig af ordningens nærmere indhold eventuelt bl.a.
vil skulle foretages ændringer i styrelsens administrative
retsforskrifter.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for regionerne.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for
borgere
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgere.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
10. Hørte organer,
organisationer og foreninger
Lovforslaget har været sendt i høring hos:
Lægeforeningen, Dansk Selskab for Addiktiv Medicin,
Embedslægeforeningen, Foreningen af Kommunalt Ansatte
Læger, Danske Regioner, KL, Rådet for Socialt Udsatte
og Brugerforeningen.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Skønsmæssigt 10 mio. kr.
samlet i 2008, heraf 0,4 mio. kr. for staten og den resterende del
for kommunerne. Skønsmæssigt 60 mio. kr.
samlet pr. år fra og med 2009, heraf 0,2 mio. kr. pr.
år for staten og den resterende del for kommunerne. Kommunernes andel af de samlede udgifter
kompenseres via det statslige bloktilskud. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Staten vil skulle forberede ordningen samt
udvikle og drive en koordineret monitorering af ordningen. Kommunerne vil skulle tilvejebringe tilbud
om behandling med lægeordineret heroin. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (lovens § 1)
Den foreslåede bestemmelse (nyt stk. 2)
indebærer, at ministeren for sundhed og forebyggelse kan
bestemme, at stoffer, som efter internationale vedtagelser eller
efter Sundhedsstyrelsens skøn frembyder ganske særlig
fare i anledning af deres euforiserende egenskaber, og som ikke
må forefindes her i landet, dog kan ind- og udføres,
sælges, købes, udleveres, modtages, fremstilles,
forarbejdes, besiddes og anvendes i medicinsk øjemed som led
i lægelig behandling af personer for stofmisbrug.
Med indsættelsen af en sådan bestemmelse
tilvejebringes den nødvendige lovhjemmel for
indførelse af en ordning med ordination af heroin som led i
lægelig behandling af personer for stofmisbrug. Efter
lovforslagets vedtagelse kan ministeren for sundhed og forebyggelse
udstede en bekendtgørelse, hvormed det bestemmes, at heroin
kan anvendes i den lægelige behandling for stofmisbrug. Den
heroinordinationsordning, der hermed vil være åbnet
mulighed for, kan dog først endeligt indføres,
når Sundhedsstyrelsen i en vejledning har fastsat
retningslinier for behandlingen med lægeordineret
heroin.
Ministerens bemyndigelse vil alene blive udnyttet til at
åbne mulighed for lægelig behandling med heroin og ikke
de andre euforiserende stoffer omfattet af § 1 i lov om
euforiserende stoffer.
Den foreslåede ændring (nyt stk. 3)
indebærer, at forbuddet mod ind- og udførelse, salg,
køb, udlevering, modtagelse, fremstilling, forarbejdning og
besiddelse af stoffer, som efter internationale vedtagelser eller
efter Sundhedsstyrelsens skøn frembyder ganske særlig
fare i anledning af deres euforiserende egenskaber, og som ikke
må forefindes her i landet, ikke omfatter de forhold, der
vedrører anvendelsen af de omhandlede stoffer i medicinsk
øjemed som led i lægelig behandling af personer for
stofmisbrug.
Ændringen er en konsekvens af den foreslåede
bestemmelse (nyt stk. 2) i den forstand, at indførelsen
af en ordning med ordination af heroin som led i lægelig
behandling af personer for stofmisbrug forudsætter, at
forbuddet mod ind- og udførelse, salg, køb,
udlevering, modtagelse, fremstilling, forarbejdning og besiddelse
ikke omfatter de forhold, der vedrører behandlingen.
Til § 2
For så snart som muligt at have tilvejebragt det
fornødne retsgrundlag for en ordning med ordination af
heroin som led i lægelig behandling af personer for
stofmisbrug, foreslås det, at loven træder i kraft den
1. juli 2008.
Efter lovforslagets vedtagelse kan ministeren for sundhed og
forebyggelse udstede en bekendtgørelse, hvormed det
bestemmes, at heroin kan anvendes i den lægelige behandling
for stofmisbrug. Sundhedsstyrelsen vil efterfølgende i en
vejledning fastsætte retningslinier for behandlingen med
lægeordineret heroin. Styrelsen har vurderet, at vejledningen
og de øvrige overordnede centrale forhold vil kunne
foreligge senest den 1. december 2008, hvorefter kommunerne vil
kunne påbegynde deres forberedelse. Ordningen med
lægeordineret heroin forventes at ville være
indført i begyndelsen af 2009.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at den ved kongelig
anordning kan sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger.
For Grønlands vedkommende er den
regelfastsættende myndighed på sundhedsområdet
overgået til Hjemmestyret, jf. lov nr. 369 af 6. juni 1991 om
sundhedsvæsenet i Grønland. Bestemmelser med det
pågældende indhold må derfor i givet fald
fastsættes ved landstingsforordning.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om euforiserende stoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 391 af 21. juli 1969, som ændret
ved § 1 i lov nr. 296 af 9. juni 1971, § 2 i
lov nr. 160 af 28. april 1982, lov nr. 1054 af 11. december 1996,
§ 1 i lov nr. 445 af 9. juni 2004 og lov nr. 526 af 6.
juni 2007, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 1.
Ministeren for sundhed og forebyggelse bemyndiges til at bestemme,
at stoffer, som efter internationale vedtagelser eller efter
Sundhedsstyrelsens skøn frembyder ganske særlig fare i
anledning af deres euforiserende egenskaber, ikke må
forefindes her i landet, medmindre ministeren under ganske
særlige omstændigheder og på nærmere af ham
fastsatte vilkår meddeler tilladelse dertil. En given
tilladelse kan senere tilbagekaldes. | | 1.§ 1,
stk. 2, ophæves og i stedet indsættes: |
Stk. 2.
Bortset fra de forhold, der omfattes af en sådan tilladelse,
er ind- og udførsel, salg, køb, udlevering,
modtagelse, fremstilling, forarbejdning og besiddelse af
sådanne stoffer forbudt. | | »Stk. 2. Ministeren for sundhed og
forebyggelse kan bestemme, at euforiserende stoffer omfattet af
stk. 1 kan ind- og udføres, sælges, købes,
udleveres, modtages, fremstilles, forarbejdes, besiddes og anvendes
i medicinsk øjemed som led i lægelig behandling af
personer for stofmisbrug. |
| | Stk. 3.
Bortset fra forhold omfattet af en tilladelse efter stk. 1
eller en behandling efter stk. 2 er ind- og udførsel,
salg, køb, udlevering, modtagelse, fremstilling,
forarbejdning og besiddelse af sådanne stoffer
forbudt.« |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. juli
2008. |
| | |
| | § 3 |
| | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Færøerne med de
afvigelser, som de særlige færøske forhold
tilsiger. |