L 135 Forslag til lov om ændring af lov om bemyndigelse til optagelse af statslån.

(Provision af lån til statsinstitutioner og statslige selskaber m.v.).

Af: Finansminister Lars Løkke Rasmussen (V)
Udvalg: Finansudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 27-03-2008

Fremsat: 27-03-2008

Lovforslag som fremsat

20072_l135_som_fremsat (html)

L 135 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om bemyndigelse til optagelse af statslån. (Provision af lån til statsinstitutioner og statslige selskaber m.v.).

Fremsat den 27. marts 2008 af finansministeren (Lars Løkke Rasmussen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om bemyndigelse til optagelse af statslån

(Provision af lån til statsinstitutioner og statslige selskaber m.v.)

§ 1

I lov nr. 1079 af 22. december 1993 om bemyndigelse til optagelse af statslån, som ændret ved § 1 i lov nr. 1042 af 17. december 2002, § 21 i lov nr. 418 af 10. juni 2003 og § 14 i lov nr. 1203 af 27. december 2003, foretages følgende ændringer:

1.§ 2, stk. 1, affattes således:

»Finansministeren kan yde lån til statsinstitutioner og statslige selskaber m.v.«

2. I § 2 indsættes som stk. 3-5:

»Stk. 3. For de i stk. 1 nævnte lån betales en provision til statskassen på 0,15 pct. p.a. Finansministeren kan bestemme, at der betales en provision, der er større eller mindre end 0,15 pct. p.a.

Stk. 4. Provisionen betales en gang om året i hele låneperioden med virkning fra valørdagen. Provisionen opgøres for hvert år pr. 31. december.

Stk. 5. Finansministeren kan fastsætte nærmere regler om statens adgang til at yde de i stk. 1 nævnte lån og om vilkårene herfor, herunder bl.a. vedrørende betaling af provision.«

§ 2

Loven træder i kraft den 1. juli 2008.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 

1. Indledning



Lovforslaget har til formål at fastsætte en hjemmel for finansministeren til at opkræve en variabel provision af genudlån. Endvidere foreslås adgangen til genudlån udvidet til også at omfatte statsinstitutioner og statslige selskaber m.v., for hvis låntagning der ikke ydes statsgaranti.


 

2. Lovforslagets baggrund



Staten kan yde genudlån - det vil sige lån, der optages af finansministeren, og som derefter genudlånes til andre statsinstitutioner og statslige selskaber m.v. - med hjemmel i lov nr. 1079 af 22. december 1993 om bemyndigelse til optagelse af statslån med senere ændringer (herefter statslånsloven) og med hjemmel i særlovgivningen vedrørende de enkelte statsinstitutioner og statslige selskaber m.v.


Ifølge statslånslovens § 2, stk. 1, kan finansministeren i det omfang, det anses for hensigtsmæssigt, yde lån til statsinstitutioner og statslige selskaber m.v., for hvis låntagning der i henhold til gældende lovgivning ydes statsgaranti. Ifølge statslånslovens § 2, stk. 2, må de i stk. 1 nævnte udlån ikke ydes på bedre vilkår, end staten selv kan opnå som låntager. Det er generelt en forudsætning for at yde lån, at lånevilkårene ikke strider mod EF-traktatens artikler 87-89 om statsstøtte.


Med hensyn til særlovgivningen vedrørende de ­enkelte statsinstitutioner og statslige selskaber m.v. kan der bl.a. henvises til § 14 i lov nr. 1384 af 20. december 2004 om Energinet.dk med senere ændringer, der giver hjemmel til at yde genudlån til Energinet.dk, § 3 i lov nr. 587 af 24. juni 2005 om en offentlig fond til varetagelse af statens deltagelse i kulbrintetilladelser og en statslig enhed til administration af fonden, der giver hjemmel til at yde genudlån til Nordsøfonden, § 10 i lov nr. 588 af 24. juni 2005 om Sund og Bælt Holding A/S, der giver hjemmel til at yde genudlån til Holdingaktieselskabet Sund og Bælt Holding A/S, A/S Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen, og §§ 13 og 21 i lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S, der giver hjemmel til at yde genudlån til henholdsvis Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S.


Når staten har ydet genudlån til de enkelte statsinstitutioner og statslige selskaber m.v., har staten og de enkelte statsinstitutioner og statslige selskaber m.v. indgået en aftale herom, der har fastlagt vilkårene herfor.


På den baggrund har staten som hovedregel som et vilkår betinget sig, at de enkelte statsinstitutioner og statslige selskaber m.v. - i tillæg til renter m.v. - betaler en fast årlig (ikke-variabel) provision på 0,15 pct. af det pågældende låns restgæld pr. 31. december året før. Det nævnte vilkår har i hovedsagen tjent to formål: Dels har det nævnte vilkår haft til formål at lade statskassen få del i den fordel, der for de enkelte statsinstitutioner og statslige selskaber m.v. er forbundet med at optage genudlån. Dels har det nævnte vilkår haft til formål at undgå, at der kan opstå konflikt med EF-traktatens artikler 87-89 om statsstøtte.


Finansministeriet finder, at der bør gives særskilt hjemmel til at opkræve en variabel provision af genudlån. Der kan herom henvises til bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser.


Finansministeriet finder endvidere, at det, med henblik på at bringe loven i overensstemmelse med de regler for genudlån, der gælder i henhold til ovennævnte særlovgivning vedrørende enkelte statsinstitutioner og statslige selskaber m.v., er hensigtsmæssigt at udvide adgangen til genudlån til også at omfatte statsinstitutioner og statslige selskaber m.v., for hvis låntagning der i henhold til gældende lovgivning ikke ydes statsgaranti. Der stilles ikke efter særlovgivningen krav om, at genudlån kræver statsgaranti.


 

3. Lovforslagets indhold



Det foreslås, at der i statslånslovens § 2 indsættes bestemmelser, der giver hjemmel til at opkræve en variabel provision af genudlån. Endvidere foreslås adgangen til genudlån udvidet til også at omfatte statsinstitutioner og statslige selskaber m.v., for hvis låntagning der ikke ydes statsgaranti. De foreslåede regler omfatter ikke statsgarantier og eksisterende genudlån.


Med hensyn til lovforslaget henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser.


 

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige



Lovforslaget - sammenlignet med de nugældende vilkår for genudlån - vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for staten. Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for regioner og kommuner.


 

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet



Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.


 

6. Administrative konsekvenser for borgerne



Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.


 

7. Miljømæssige konsekvenser



Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.


 

8. Forholdet til EU-retten



Lovforslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med EF-traktatens artikler 87-89 om statsstøtte. Det er ved lovforslaget forudsat, at provisionssatsen fastsættes således, at der ikke kan opstå konflikt med EF-traktatens artikler 87-89 om statsstøtte. Der kan herom henvises til bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser.


I øvrigt indeholder lovforslaget ingen EU-retlige aspekter.


 

9. Høring



Lovforslaget har været sendt til høring hos Beskæftigelsesministeriet, Danmarks Nationalbank, Forsvarsministeriet, Færøernes Landsstyre, Grønlands Hjemmestyre, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Klima- og Energiministeriet, Kulturministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Rigsrevisionen, Skatteministeriet, Statsministeriet, Transportministeriet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Velfærdsministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet.


 

10. Sammenfattende skema



 
Positive konsekvenser / mindreudgifter
Negative konsekvenser / merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med EF-traktatens artikler 87-89 om statsstøtte. Det er ved lovforslaget forudsat, at provisionssatsen fastsættes således, at der ikke kan opstå konflikt med EF-traktatens artikler 87-89 om statsstøtte.
I øvrigt indeholder lovforslaget ingen EU-retlige aspekter.


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Adgangen til at yde genudlån foreslås udvidet til også at omfatte statsinstitutioner og statslige selskaber m.v., for hvis låntagning der ikke i henhold til gældende lovgivning ydes statsgaranti. Herved vil loven blive bragt i overensstemmelse med de regler om genudlån, der finder anvendelse i henhold til særlovgivningen om enkelte statsinstitutioner og statslige selskaber m.v. (Energinet.dk m.v., se ovenfor under de almindelige bemærkninger). Der stilles således ikke efter særlovgivningen krav om, at genudlån kræver statsgaranti.


Den foreslåede ændring vurderes ikke p.t. at ville have nogen praktisk virkning på antallet af genudlån. På længere sigt vil ændringen have den konsekvens, at der fremover vil kunne ydes genudlån til nye institutioner eller selskaber efter de generelle regler i lov om bemyndigelse til optagelse af statslån, frem for at der i enkelttilfælde opstår behov for at indsætte regler i særlovgivningen herom.


I en periode med kraftigt faldende statsgæld kan der ud fra en statsgældspolitisk synsvinkel være behov for at øge statslige selskabers incitament til at optage statslån frem for lån på de finansielle markeder, idet selskabernes låneoptagelse kan bidrage til opretholdelse af tilstrækkelig likviditet i de statslige obligationsudstedelser. Dog vil der kun undtagelsesvis blive givet mulighed for statslån til statslige virksomheder, der driver konkurrenceudsat virksomhed, og hvor hensynet til ligestilling mellem statslige og private virksomheder er væsentligt, og i givet fald kun således at der ikke opstår konflikt med EF-traktatens artikler 87-89 om statsstøtte.


Til nr. 2

Det foreslås, at der i statslånslovens § 2 indsættes bestemmelser, der giver hjemmel til at opkræve en variabel provision af genudlån.


I stk. 3, 1. pkt., foreslås det, at der for genudlån - i tillæg til renter m.v. - betales en provision på 0,15 pct. p.a. I stk. 3, 2. pkt., foreslås det, at finansministeren kan bestemme, at der betales en provision, der er større eller mindre end 0,15 pct. p.a. Bestemmelsen i stk. 3, 2. pkt., finder anvendelse både ved etableringen af lånearrangementet og senere i låneperioden. Bestemmelsen skal bl.a. ses i sammenhæng med EF-traktatens artikler 87-89 om statsstøtte. Med bestemmelsen vil det være muligt, at provisionssatsen fastsættes således, at der ikke kan opstå konflikt med EF-traktatens artikler 87-89.


Provisionen kan således eksempelvis fastsættes højere end 0,15 pct. med henblik på at sikre, at et lån ikke ydes i strid med reglerne om statsstøtte, eller hvor det i øvrigt vurderes hensigtsmæssigt på baggrund af en konkret vurdering. Det kunne f.eks. være i tilfælde, hvor der knytter sig særlige udgifter til et givent genudlån, eller hvor der vurderes at være behov for et risikotillæg.


En lavere provision kan eksempelvis, så længe det ikke skaber konflikt med forbuddet mod statsstøtte, vælges i tilfælde, hvor særlige institutionelle forhold taler herfor (kulturinstitutioner, fælles dansk-udenlandske anlægsprojekter inklusive rent danske følgeinvesteringer m.v., hvor det følger af aftalegrundlaget, at der ikke skal opkræves provision), hvor renten direkte fastsættes på markedsmæssige vilkår og fjerner behovet for en særskilt provision, eller hvor en lavere provision i øvrigt fremmer incitamentet til optagelse af statslån frem for lån optaget på de finansielle markeder, hvilket kan være relevant i tilfælde, hvor en statsinstitutions eller et statsligt selskabs virksomhed ikke er konkurrenceudsat.


I alle sådanne tilfælde må provisionssatsen fastsættes på baggrund af en konkret vurdering i lyset af begrundelsen for reguleringen.


Bestemmelsen supplerer dermed de muligheder for at undgå konflikt med EF-traktatens artikler 87-89 om statsstøtte, som loven allerede giver mulighed for. Alternativt til en højere provision kan der således eksempelvis fastsættes en højere rentesats, ligesom lånevilkårene i øvrigt kan tilpasses afhængigt af de konkrete omstændigheder. Stk. 2, hvorefter der ikke må ydes lån på bedre vilkår, end staten selv kan opnå som låntager, anses således ikke til hinder for eksempelvis at fastsætte en højere rente for lån ydet af staten til statsinstitutioner og statslige selskaber.


I stk. 4, 1. pkt., foreslås det, at provisionen betales en gang om året i hele låneperioden med virkning fra valørdagen, det vil sige den dag, hvor beløbet står til modtagerens disposition. I stk. 4, 2. pkt., foreslås det, at provisionen opgøres for hvert år pr. 31. december. Bestemmelsen vil - for de typiske tilfælde, hvor låneperioden omfatter minimum to kalenderår - have den virkning, at der for det første kalenderår i låneperioden skal betales provision med virkning fra valørdagen til og med den 31. december, mens der for det sidste kalenderår i låneperioden skal betales provision med virkning fra den 1. januar til og med den sidste dag i låneperioden. For eventuelle mellemliggende hele kalenderår skal der betales provision med virkning for hele året.


I stk. 5 foreslås det, at finansministeren kan fastsætte nærmere regler om statens adgang til at yde de i stk. 1 nævnte lån og om vilkårene herfor, herunder bl.a. vedrørende betaling af provision. Bestemmelsen kan f.eks. anvendes til fastsættelse af nærmere regler om betaling af renter og adgang til anvendelse af finansielle instrumenter (swaps, terminskontrakter m.v.).


Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2008, og loven vil dermed alene have virkning for lån, der ydes efter lovens ikrafttræden. Loven vil således ikke have virkning for eksisterende lån, der er ydet inden lovens ikrafttræden.



Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
1.§ 2, stk. 1, affattes således:
§ 2. Finansministeren kan i det omfang, det anses for hensigtsmæssigt, yde lån til statsinstitutioner og statslige selskaber m.v., for hvis låntagning der i henhold til gældende lovgivning ydes statsgaranti.
 
§ 2. Finansministeren kan yde lån til statsinstitutioner og statslige selskaber m.v.
Stk. 2. De i stk. 1 nævnte udlån må ikke ydes på bedre vilkår, end staten selv kan opnå som låntager.
  
  
2. I § 2 indsættes som stk. 3-5:
  
Stk. 3. For de i stk. 1 nævnte lån betales en provision til statskassen på 0,15 pct. p.a. Finansministeren kan bestemme, at der betales en provision, der er større eller mindre end 0,15 pct. p.a.
  
Stk. 4. Provisionen betales en gang om året i hele låneperioden med virkning fra valørdagen. Provisionen opgøres for hvert år pr. 31. december.
  
Stk. 5. Finansministeren kan fastsætte nærmere regler om statens adgang til at yde de i stk. 1 nævnte lån og om vilkårene herfor, herunder bl.a. vedrørende betaling af provision.