L 128 Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning.

(Øget biomasseanvendelse og frit brændselsvalg på centrale værker).

Af: Klima- og energiminister Connie Hedegaard (KF)
Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 28-03-2008

Lovforslag som fremsat

20072_l128_som_fremsat (html)

L 128 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning. (Øget biomasseanvendelse og frit brændselsvalg på centrale værker).

Fremsat den 28. marts 2008 af klima- og energiministeren (Connie Hedegaard)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om elforsyning

(Øget biomasseanvendelse og frit brændselsvalg på centrale værker)

§ 1

I lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 286 af 20. april 2005, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 520 af 7. juni 2006, § 3 i lov nr. 548 af 6. juni 2007, og senest ved § 1 i lov nr. 549 af 6. juni 2007, foretages følgende ændringer:

1. I § 87, stk. 1,nr. 9 ændres »afgive oplysninger eller« til: »afgive oplysninger,« og i nr. 10 ændres »§ 84 a.« til: »§ 84 a eller«

2. I § 87, stk. 1, indsættes som nr. 11:

»11) overtræder vilkår for en godkendelse efter § 98, stk. 2.«

3. I § 98 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:

»Stk. 2. Klima- og energiministeren kan efter ansøgning ændre betingelser i godkendelser nævnt i stk. 1. Godkendelsen kan tidsbegrænses. Ved ændring af betingelser om brændselsanvendelse, kan ministeren stille vilkår om, at brændselsændringen er betinget af, at ansøgeren inden for en frist anvender en mængde biomasse fastsat af ministeren på samme værk eller et andet værk, og vilkår om, hvorledes overholdelsen heraf skal dokumenteres.«

Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.


§ 2

Loven træder i kraft den første juli 2008.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 

1. Indledning og baggrund.



Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Ny Alliance indgik den 21. februar 2008 en aftale om øget biomasseanvendelse og frit brændselsvalg på centrale kraftværker. Aftalen har følgende ordlyd:


»Regeringen er indstillet på at imødekomme en eventuel ansøgning om at ophæve kulrestriktionen på Skærbækværket og Avedøre 2 mod aftale om, at biomasseanvendelsen øges med op til 700.000 tons i 2011 svarende til en forøgelse af den samlede VE-andel på 1,2 pct. enheder VE.«


For anlæg omfattet af elforsyningsloven er der i dag ikke mulighed for at pålægge en bestemt brændselsanvendelse. I kraftværksgodkendelserne til Avedøre 2 og Skærbæk, som er meddelt efter den tidligere elforsyningslov, er der forbud mod kulanvendelse. Sådanne betingelser meddelt efter den tidligere elforsyningslov opretholdes i den gældende lov med bestemmelsen i § 98, stk.1.


Aftaleparterne ønsker at betinge en ophævelse af kulrestriktionen af, at ansøgeren øger biomasseanvendelsen med op til 700.000 tons i 2011. En sådan ny biomasseanvendelse forventes at udløse et tilskud på 15 øre pr. kWh, jf. det forslag om ændring af lov om elforsyning, som er fremsat samtidigt med dette lovforslag.


Elforsyningsloven indeholder ikke tilstrækkelig hjemmel til at stille et vilkår om øget biomasseanvendelse som modydelse for tilladelse til at anvende kul, og forligets gennemførelse forudsætter derfor en ændring af elforsyningsloven, som giver denne hjemmel.


 

2. Lovforslagets indhold



Der foreslås en bestemmelse i § 98, stk. 2, til opfølgning af aftalen af 21. februar 2008 om øget biomasseanvendelse og frit brændselsvalg på centrale kraftværker, som er indgået af regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Ny Alliance.


Det foreslås, at klima- og energiministeren ved godkendelse af ændring af brændselsrestriktioner i tidligere godkendelser kan stille vilkår om, at brændselsændringen er betinget af, at ansøgeren tillige anvender en af ministeren fastsat mængde biomasse som brændsel på samme eller værk eller på et andet værk. Der kan fastsættes en frist, inden for hvilken vilkåret om øget biomasseanvendelse skal opfyldes. Det foreslås endvidere, at tilladelsen til ændret brændselsanvendelse kan tidsbegrænses. I øvrigt henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 98, stk. 2.


Til den foreslåede ændring knytter sig en konsekvensændring af § 87, stk. 1, med nr. 11, hvorved der indføres bødestraf for overtrædelser af vilkår i godkendelsen af brændselsændringen.


 

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner



Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner.


 

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet



Lovforslaget må forventes at indebære, at biomasseanvendelsen på visse centrale kraftværker øges med op til 700.000 tons i 2011. Under forudsætning af, at tilskuddet hertil fastsættes til 15 øre pr. kWh - som foreslået i det forslag om ændring af lov om elforsyning, som er fremsat samtidigt med dette lovforslag - vil dette belaste elprisen med ca. 150 mio. kr. årligt fra det tidspunkt, hvor biomasseanvendelsen er fuldt indfaset. Det svarer til en forøgelse af elprisen med under 0,5 øre pr. kWh.


Øget biomasseanvendelse forventes at ville indebære en øget efterspørgsel på biomasse og dermed en forbedring af landbrugets muligheder for afsætning af biomasse.


 

5. Miljømæssige konsekvenser



En ophævelse af kulforbudet kan føre til øget anvendelse af kul til elproduktion i Danmark. På grund af CO2-kvotesystemet, hvor elproducenterne skal aflevere omsættelige CO2-kvoter for deres udledning, må det imidlertid forventes, at der andre steder i Europa vil ske en tilsvarende reduktion i CO2-udledningen. En forøget CO2-udledning i Danmark vil således indebære, at elproducenten skal købe CO2-kvoter fra andre producenter i EU eller erhverve kreditter fra reduktionsprojekter udført i andre lande.


Hertil kommer, at den øgede biomasseanvendelse, som stilles som vilkår for ophævelse af kulforbudet, vil yde et stort bidrag til opfyldelse af Danmarks VE-forpligtelse i forhold til EU.


 

6. Administrative konsekvenser for borgerne



Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.


 

7. Forholdet til EU-retten



Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


 

8. Høring



Lovforslaget er sendt i høring til:


Advokatrådet - Advokatsamfundet, Affald Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Vindmølleforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsgartnerforening, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Danske Regioner, Datatilsynet, DONG Energy A/S, Dong E&P, Forbrugerrådet, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR), Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for Slutbrugere af Energi, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af Varmepumpefabrikanter i Danmark, Forskningscenter Risø, Frie Elforbrugere, Fællessekretariatet for Hovedstadsregionens Naturgas I/S (HNGN) og Naturgas Midt-Nord (MN), Greenpeace, GTS (Godkendt Teknologisk service), Håndværksrådet, Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), ITEK, KL (Kommunernes Landsforening), Landbrugsraadet, Mærsk Olie og Gas AS, Naturgas Fyn, Oliebranchens Fællesrepræsentation, Organisationen for Vedvarende Energi, RenoSam, SDE - Sammensluttede Danske Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og Miljøkontorer, Vattenfall A/S, Vindmølleindustrien, WWF Verdensnaturfonden.


Høringssvarende fremsendes til Folketinget ledsaget af de kommentarer, som høringssvarende giver anledning til:


 

9. Sammenfattende skema



Vurdering af lovforslagets konsekvenser


 
Positive konsekvenser/mindre udgifter
Negative konsekvenser/ merudgifter
Økonomiske konsekvenser for staten, regioner og kommuner
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Øget efterspørgsel på biomasse
En forventet forhøjelse af elprisen på under 0,5 øre fra 2011
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Neutralt
Neutralt
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1
(§ 87, stk. 1)


Der er alene tale om en lovteknisk ændring, som følge af forslaget under punkt 2.


Til nr. 2
(§ 87, stk. 1)


Efter bestemmelsen i § 87, stk.1, kan overtrædelse af angivne bestemmelser i elforsyningsloven eller i tilladelser mv., straffes med bøde. Ændringen indebærer, at overtrædelse af vilkår i en godkendelse af brændselsændring efter forslaget til § 98, stk. 2, jf. forslagets nr. 3, kan straffes med bøde.


Til nr. 3
(§ 98, stk. 2)


Bestemmelsen udmønter aftalen af 21. februar 2008 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance om øget biomasseanvendelse og frit brændselsvalg på centrale kraftværker.


For kraft- og kraft-varme-anlæg reguleret af elforsyningsloven er der i dag ikke mulighed for at pålægge en bestemt brændselsanvendelse. I kraftværksgodkendelserne til Avedøre 2 og Skærbækværket, som er meddelt efter den tidligere elforsyningslov, er der forbud mod kulanvendelse. Elforsyningsloven opretholder i § 98, stk. 1, betingelser i bl.a. kraftværksgodkendelser fra før elreformen i 1999, herunder de nævnte kulforbud.


Forslaget til nyt stk. 2 indebærer, at ministeren får mulighed for at stille særlige vilkår for ophævelse af eksisterende vilkår om brændselsanvendelse i de givne tilladelser.


Efter aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance påtænkes en ophævelse af kulrestriktioner på Skærbækværket og Avedøre 2 imod en aftale med ejeren DONG Energy om at øge biomasseanvendelsen med op til 700.000 tons i 2011. En sådan forøgelse af biomasseanvendelsen vil svare til en forøgelse af den samlede VE-andel på 1,2 pct. Desuden giver en ophævelse af kulforbudet mulighed for, at der kan anvendes kul i kraftværksenheder, hvor virkningsgraden og dermed effektiviteten er højest.


Ifølge forslaget til bestemmelsen kan klima- og energiministeren efter ansøgning ændre betingelser i disse godkendelser fra før elreformen i 1999 herunder forbud mod kulanvendelse. Ved godkendelse af ændring af betingelser om brændselsanvendelse kan ministeren stille vilkår om, at brændselsændringen til kul er betinget af, at ansøgeren tillige anvender en af ministeren fastsat mængde biomasse som brændsel på samme værk eller på et andet værk. Det foreslås endvidere, at tilladelsen til ændret brændselsanvendelse kan tidsbegrænses.


En ophævelse af kulforbudet kan føre til øget anvendelse af kul til elproduktion i Danmark. På grund af CO2-kvotesystemet må det imidlertid forventes, at der andre steder i Europa vil ske en tilsvarende reduktion i CO2-udledningen.


Ministeren kan i godkendelsen stille vilkår om dokumentation for overholdelsen af vilkår i denne, herunder om opgørelse af anvendte brændselsmængder på relevante anlæg, måling af elproduktionen, indberetning til den systemansvarlige virksomhed og Energistyrelsen m.v.


Til § 2

Lovforslaget foreslås at træde i kraft den første juli 2008.



Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
§ 87. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
  
1) undlader at indhente bevilling til produktions-, net-, transmissions- og forsyningspligtig virksomhed efter §§ 10, 19 og 33,
  
2) undlader at indhente tilladelse til etablering og drift af net eller anlæg efter §§ 11, 13, 16, 21, 22 a og 23,
  
3) tilsidesætter vilkår for en bevilling eller tilladelse efter de i nr. 1 og 2 nævnte bestemmelser,
  
4) undlader at foretage underretning som angivet i § 35,
  
5) undlader at afgive erklæring, foretage registrering, indberetning eller afhændelse som angivet i §§ 37 og 37 a,
  
6) anvender midler i strid med § 37 a, stk. 3,
  
7) undlader at efterkomme påbud eller forbud efter loven, herunder påbud om at berigtige et ulovligt forhold,
  
8) undlader at afgive oplysninger som omhandlet i kapitel 12,
  
9) meddeler transport- og energiministeren, Energitilsynet eller Energiklagenævnet urigtige eller vildledende oplysninger eller efter anmodning undlader at afgive oplysninger eller
 
1. I § 87, stk. 1, nr. 9 ændres »afgive oplysninger eller« til: »afgive oplysninger,« og i nr. 10 ændres »§ 84 a.« til: »§ 84 a eller«
10) overtræder § 84, stk. 5, eller § 84 a.
  
   
  
2. I § 87, stk. 1, indsættes som nr. 11:
»11) overtræder vilkår for en godkendelse efter § 98, stk. 2.«
   
§ 98. Godkendelser til etablering og ændringer af produktionsanlæg, transmissionsnet og bevillinger til elproduktion og transmission, som er givet efter bestemmelserne i den hidtil gældende elforsyningslov, opretholdes i overensstemmelse med deres indhold og varighed.
 
3. I § 98 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
Stk. 2. En bevillingspligtig virksomhed kan, når den inden en af transport- og energiministeren fastsat frist indgiver fornøden ansøgning om bevilling, midlertidigt fortsætte sin virksomhed uden bevilling, indtil transport- og energiministeren har afgjort ansøgningen, forudsat at den ansøgende virksomhed overholder lovens bestemmelser for virksomheden.
Stk. 3. Transport- og energiministeren fastsætter det tidspunkt, fra hvilket bevillingskravet for net- og forsyningspligtvirksomheder er gældende.
 
»Stk. 2. Klima- og energiministeren kan efter ansøgning ændre betingelser i godkendelser nævnt i stk. 1. Godkendelsen kan tidsbegrænses. Ved ændring af betingelser om brændselsanvendelse, kan ministeren stille vilkår om, at brændselsændringen er betinget af, at ansøgeren inden for en frist anvender en mængde biomasse fastsat af ministeren på samme værk eller et andet værk, og vilkår om, hvorledes overholdelsen heraf skal dokumenteres. «
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.