L 128 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om elforsyning. (Øget biomasseanvendelse og frit
brændselsvalg på centrale værker).
Fremsat den 28. marts 2008 af
klima- og energiministeren (Connie Hedegaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om elforsyning
(Øget biomasseanvendelse og frit
brændselsvalg på centrale værker)
§ 1
I lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 286 af 20. april 2005, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 520 af 7. juni 2006,
§ 3 i lov nr. 548 af 6. juni 2007, og senest ved § 1 i
lov nr. 549 af 6. juni 2007, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 87, stk. 1,nr. 9 ændres »afgive oplysninger
eller« til: »afgive oplysninger,« og i nr. 10 ændres »§ 84
a.« til: »§ 84 a eller«
2. I
§ 87, stk. 1, indsættes som
nr. 11:
»11)
overtræder vilkår for en godkendelse efter § 98,
stk. 2.«
3. I
§ 98 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. Klima- og
energiministeren kan efter ansøgning ændre betingelser
i godkendelser nævnt i stk. 1. Godkendelsen kan
tidsbegrænses. Ved ændring af betingelser om
brændselsanvendelse, kan ministeren stille vilkår om,
at brændselsændringen er betinget af, at
ansøgeren inden for en frist anvender en mængde
biomasse fastsat af ministeren på samme værk eller et
andet værk, og vilkår om, hvorledes overholdelsen heraf
skal dokumenteres.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
§ 2
Loven træder i kraft den første juli
2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning og baggrund.
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk
Folkeparti og Ny Alliance indgik den 21. februar 2008 en aftale om
øget biomasseanvendelse og frit brændselsvalg på
centrale kraftværker. Aftalen har følgende
ordlyd:
»Regeringen er indstillet på
at imødekomme en eventuel ansøgning om at
ophæve kulrestriktionen på
Skærbækværket og Avedøre 2 mod aftale om,
at biomasseanvendelsen øges med op til 700.000 tons i 2011
svarende til en forøgelse af den samlede VE-andel på
1,2 pct. enheder VE.«
For anlæg omfattet af elforsyningsloven er der i dag
ikke mulighed for at pålægge en bestemt
brændselsanvendelse. I kraftværksgodkendelserne til
Avedøre 2 og Skærbæk, som er meddelt efter den
tidligere elforsyningslov, er der forbud mod kulanvendelse.
Sådanne betingelser meddelt efter den tidligere
elforsyningslov opretholdes i den gældende lov med
bestemmelsen i § 98, stk.1.
Aftaleparterne ønsker at betinge en ophævelse af
kulrestriktionen af, at ansøgeren øger
biomasseanvendelsen med op til 700.000 tons i 2011. En sådan
ny biomasseanvendelse forventes at udløse et tilskud
på 15 øre pr. kWh, jf. det forslag om ændring af
lov om elforsyning, som er fremsat samtidigt med dette
lovforslag.
Elforsyningsloven indeholder ikke tilstrækkelig hjemmel
til at stille et vilkår om øget biomasseanvendelse som
modydelse for tilladelse til at anvende kul, og forligets
gennemførelse forudsætter derfor en ændring af
elforsyningsloven, som giver denne hjemmel.
2. Lovforslagets indhold
Der foreslås en bestemmelse i § 98, stk. 2, til
opfølgning af aftalen af 21. februar 2008 om øget
biomasseanvendelse og frit brændselsvalg på centrale
kraftværker, som er indgået af regeringen (Venstre og
Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Ny
Alliance.
Det foreslås, at klima- og energiministeren ved
godkendelse af ændring af brændselsrestriktioner i
tidligere godkendelser kan stille vilkår om, at
brændselsændringen er betinget af, at ansøgeren
tillige anvender en af ministeren fastsat mængde biomasse som
brændsel på samme eller værk eller på et
andet værk. Der kan fastsættes en frist, inden for
hvilken vilkåret om øget biomasseanvendelse skal
opfyldes. Det foreslås endvidere, at tilladelsen til
ændret brændselsanvendelse kan tidsbegrænses. I
øvrigt henvises til bemærkningerne til den
foreslåede § 98, stk. 2.
Til den foreslåede ændring knytter sig en
konsekvensændring af § 87, stk. 1, med nr. 11, hvorved
der indføres bødestraf for overtrædelser af
vilkår i godkendelsen af
brændselsændringen.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget må forventes at indebære, at
biomasseanvendelsen på visse centrale kraftværker
øges med op til 700.000 tons i 2011. Under
forudsætning af, at tilskuddet hertil fastsættes til 15
øre pr. kWh - som foreslået i det forslag om
ændring af lov om elforsyning, som er fremsat samtidigt med
dette lovforslag - vil dette belaste elprisen med ca. 150 mio. kr.
årligt fra det tidspunkt, hvor biomasseanvendelsen er fuldt
indfaset. Det svarer til en forøgelse af elprisen med under
0,5 øre pr. kWh.
Øget biomasseanvendelse forventes at ville
indebære en øget efterspørgsel på
biomasse og dermed en forbedring af landbrugets muligheder for
afsætning af biomasse.
5. Miljømæssige
konsekvenser
En ophævelse af kulforbudet kan føre til
øget anvendelse af kul til elproduktion i Danmark. På
grund af CO2-kvotesystemet, hvor
elproducenterne skal aflevere omsættelige CO2-kvoter for deres udledning, må det
imidlertid forventes, at der andre steder i Europa vil ske en
tilsvarende reduktion i CO2-udledningen. En forøget CO2-udledning i Danmark vil således
indebære, at elproducenten skal købe CO2-kvoter fra andre producenter i EU eller
erhverve kreditter fra reduktionsprojekter udført i andre
lande.
Hertil kommer, at den øgede biomasseanvendelse, som
stilles som vilkår for ophævelse af kulforbudet, vil
yde et stort bidrag til opfyldelse af Danmarks VE-forpligtelse i
forhold til EU.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Lovforslaget er sendt i høring til:
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Affald Danmark,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Brancheforeningen for
Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Vindmølleforening, Dansk
Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Erhvervsgartnerforening, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk
Industri, Dansk Landbrug, Danske Regioner, Datatilsynet, DONG
Energy A/S, Dong E&P, Forbrugerrådet, Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR),
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen
for Slutbrugere af Energi, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen af Varmepumpefabrikanter i Danmark,
Forskningscenter Risø, Frie Elforbrugere,
Fællessekretariatet for Hovedstadsregionens Naturgas I/S
(HNGN) og Naturgas Midt-Nord (MN), Greenpeace, GTS (Godkendt
Teknologisk service), Håndværksrådet, Indukraft
Sekretariatet c/o Dansk Industri, Ingeniørforeningen i
Danmark (IDA), ITEK, KL (Kommunernes Landsforening),
Landbrugsraadet, Mærsk Olie og Gas AS, Naturgas Fyn,
Oliebranchens Fællesrepræsentation, Organisationen for
Vedvarende Energi, RenoSam, SDE - Sammensluttede Danske
Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og Miljøkontorer,
Vattenfall A/S, Vindmølleindustrien, WWF
Verdensnaturfonden.
Høringssvarende fremsendes til Folketinget ledsaget af
de kommentarer, som høringssvarende giver anledning
til:
9. Sammenfattende skema
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Øget efterspørgsel på
biomasse | En forventet forhøjelse af elprisen
på under 0,5 øre fra 2011 |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Neutralt | Neutralt |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ingen | Ingen |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(§ 87, stk. 1)
Der er alene tale om en lovteknisk ændring, som
følge af forslaget under punkt 2.
Til nr. 2
(§ 87, stk. 1)
Efter bestemmelsen i § 87, stk.1, kan overtrædelse
af angivne bestemmelser i elforsyningsloven eller i tilladelser
mv., straffes med bøde. Ændringen indebærer, at
overtrædelse af vilkår i en godkendelse af
brændselsændring efter forslaget til § 98, stk. 2,
jf. forslagets nr. 3, kan straffes med bøde.
Til nr. 3
(§ 98, stk. 2)
Bestemmelsen udmønter aftalen af 21. februar 2008
mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance om øget
biomasseanvendelse og frit brændselsvalg på centrale
kraftværker.
For kraft- og kraft-varme-anlæg reguleret af
elforsyningsloven er der i dag ikke mulighed for at
pålægge en bestemt brændselsanvendelse. I
kraftværksgodkendelserne til Avedøre 2 og
Skærbækværket, som er meddelt efter den tidligere
elforsyningslov, er der forbud mod kulanvendelse. Elforsyningsloven
opretholder i § 98, stk. 1, betingelser i bl.a.
kraftværksgodkendelser fra før elreformen i 1999,
herunder de nævnte kulforbud.
Forslaget til nyt stk. 2 indebærer, at ministeren
får mulighed for at stille særlige vilkår for
ophævelse af eksisterende vilkår om
brændselsanvendelse i de givne tilladelser.
Efter aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Ny
Alliance påtænkes en ophævelse af
kulrestriktioner på Skærbækværket og
Avedøre 2 imod en aftale med ejeren DONG Energy om at
øge biomasseanvendelsen med op til 700.000 tons i 2011. En
sådan forøgelse af biomasseanvendelsen vil svare til
en forøgelse af den samlede VE-andel på 1,2 pct.
Desuden giver en ophævelse af kulforbudet mulighed for, at
der kan anvendes kul i kraftværksenheder, hvor
virkningsgraden og dermed effektiviteten er højest.
Ifølge forslaget til bestemmelsen kan klima- og
energiministeren efter ansøgning ændre betingelser i
disse godkendelser fra før elreformen i 1999 herunder forbud
mod kulanvendelse. Ved godkendelse af ændring af betingelser
om brændselsanvendelse kan ministeren stille vilkår om,
at brændselsændringen til kul er betinget af, at
ansøgeren tillige anvender en af ministeren fastsat
mængde biomasse som brændsel på samme værk
eller på et andet værk. Det foreslås endvidere,
at tilladelsen til ændret brændselsanvendelse kan
tidsbegrænses.
En ophævelse af kulforbudet kan føre til
øget anvendelse af kul til elproduktion i Danmark. På
grund af CO2-kvotesystemet må
det imidlertid forventes, at der andre steder i Europa vil ske en
tilsvarende reduktion i CO2-udledningen.
Ministeren kan i godkendelsen stille vilkår om
dokumentation for overholdelsen af vilkår i denne, herunder
om opgørelse af anvendte brændselsmængder
på relevante anlæg, måling af elproduktionen,
indberetning til den systemansvarlige virksomhed og Energistyrelsen
m.v.
Til § 2
Lovforslaget foreslås at træde i kraft den
første juli 2008.
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 87.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der | | |
1) undlader at indhente bevilling til
produktions-, net-, transmissions- og forsyningspligtig virksomhed
efter §§ 10, 19 og 33, | | |
2) undlader at indhente tilladelse til
etablering og drift af net eller anlæg efter §§ 11,
13, 16, 21, 22 a og 23, | | |
3) tilsidesætter vilkår for en
bevilling eller tilladelse efter de i nr. 1 og 2 nævnte
bestemmelser, | | |
4) undlader at foretage underretning som
angivet i § 35, | | |
5) undlader at afgive erklæring,
foretage registrering, indberetning eller afhændelse som
angivet i §§ 37 og 37 a, | | |
6) anvender midler i strid med § 37
a, stk. 3, | | |
7) undlader at efterkomme påbud
eller forbud efter loven, herunder påbud om at berigtige et
ulovligt forhold, | | |
8) undlader at afgive oplysninger som
omhandlet i kapitel 12, | | |
9) meddeler transport- og
energiministeren, Energitilsynet eller Energiklagenævnet
urigtige eller vildledende oplysninger eller efter anmodning
undlader at afgive oplysninger eller | | 1. I § 87,
stk. 1, nr. 9 ændres »afgive oplysninger eller«
til: »afgive oplysninger,« og i nr. 10 ændres
»§ 84 a.« til: »§ 84 a
eller« |
10) overtræder § 84, stk. 5,
eller § 84 a. | | |
| | |
| | 2. I § 87,
stk. 1, indsættes som nr. 11: »11) overtræder vilkår
for en godkendelse efter § 98, stk. 2.« |
| | |
§ 98.
Godkendelser til etablering og ændringer af
produktionsanlæg, transmissionsnet og bevillinger til
elproduktion og transmission, som er givet efter bestemmelserne i
den hidtil gældende elforsyningslov, opretholdes i
overensstemmelse med deres indhold og varighed. | | 3. I § 98
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: |
Stk. 2. En
bevillingspligtig virksomhed kan, når den inden en af
transport- og energiministeren fastsat frist indgiver
fornøden ansøgning om bevilling, midlertidigt
fortsætte sin virksomhed uden bevilling, indtil transport- og
energiministeren har afgjort ansøgningen, forudsat at den
ansøgende virksomhed overholder lovens bestemmelser for
virksomheden. Stk. 3.
Transport- og energiministeren fastsætter det tidspunkt, fra
hvilket bevillingskravet for net- og forsyningspligtvirksomheder er
gældende. | | »Stk. 2. Klima- og energiministeren
kan efter ansøgning ændre betingelser i godkendelser
nævnt i stk. 1. Godkendelsen kan tidsbegrænses. Ved
ændring af betingelser om brændselsanvendelse, kan
ministeren stille vilkår om, at
brændselsændringen er betinget af, at ansøgeren
inden for en frist anvender en mængde biomasse fastsat af
ministeren på samme værk eller et andet værk, og
vilkår om, hvorledes overholdelsen heraf skal dokumenteres.
« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. |