L 127 (som fremsat): Forslag til lov om kommunal
fjernkøling. (Etablering og drift m.v.).
Fremsat den 28. marts 2008 af
klima- og energiministeren (Connie Hedegaard)
Forslag
til
lov om kommunal fjernkøling
Etablering og drift m.v.
§ 1. Kommuner, der helt
eller delvist ejer fjernvarmeselskaber, kan etablere og drive
fjernkølingsanlæg med henblik på at fremme
energieffektiv køling af bygninger.
§ 2. Ved kommunalt
fjernkølingsanlæg forstås i denne lov hel eller
delvis kommunal virksomhed, der har til formål at levere
køling til bygninger, og hvor produktionen af kølet
vand primært sker ved brug af fjernvarme og
frikøling.
§ 3. Kommuners
udøvelse af fjernkølingsvirksomhed skal ske på
kommercielle vilkår i selvstændige selskaber med
begrænset ansvar, hvori der ikke må udøves andre
aktiviteter end fjernkøling.
§ 4. Kommuner må
ikke yde tilskud til eller stille lånegaranti for kommunale
fjernkølingsanlæg.
Projektgodkendelse
§ 5.
Kommunalbestyrelsen godkender projekter for etablering af nye
kommunale fjernkølingsanlæg eller for
udførelsen af større ændringer i eksisterende
anlæg. Kommunalbestyrelsen kan alene godkende et
fjernkølingsprojekt, som fremmer en energieffektiv
køling af bygninger.
§ 6. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om behandlingen af
sager efter § 5.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om
forudsætninger, som kommunalbestyrelsen skal lægge til
grund for sin godkendelse af projektforslag for kommunale
fjernkølingsanlæg.
Klageadgang m.v.
§ 7.
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser
truffet af kommunalbestyrelsen efter § 5 eller efter regler
udstedt i henhold til § 6.
Stk. 2. Klage til
Energiklagenævnet skal være indgivet skriftligt inden
fire uger efter, at afgørelsen er meddelt.
Stk. 3.
Energiklagenævnets afgørelser kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed. Afgørelserne kan ikke
indbringes for domstolene, før den endelige administrative
afgørelse foreligger.
Stk. 4.
Søgsmål til prøvelse af afgørelser
truffet af Energiklagenævnet efter loven eller de regler, der
udstedes efter loven, skal være anlagt inden 6 måneder
efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende.
Er afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes fristen dog
altid fra bekendtgørelsen.
§ 8.
Ved behandling af klager over afgørelser efter denne lov
eller regler udstedt i henhold til loven erstattes Dansk Industri
og Landbrugsraadets repræsentanter i Energiklagenævnet
af to medlemmer med særlig økonomisk eller teknisk
sagkundskab inden for fjernkølingsvirksomhed. Disse udpeges
af klima- og energiministeren.
Stk. 2.
Energiklagenævnets formand kan efter nærmere aftale med
nævnet træffe afgørelse på nævnets
vegne i sager, der skal behandles efter denne lov eller efter
regler udstedt i henhold til loven.
Straffe- og
ikrafttrædelsesbestemmelser m.v.
§ 9.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der undlader at indhente godkendelse
efter § 5.
Stk. 2. I regler, der
udfærdiges i medfør af loven, kan der fastsættes
straf af bøde for overtrædelse af reglerne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§ 10.
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
§ 11.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en udmøntning af en del af den aftale
om den danske energipolitik i årene 2008-2011, som et flertal
af Folketingets partier (Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Ny Alliance) indgik den 21. februar 2008.
Med forslaget gennemføres således den del af
aftalen, som vedrører kommunernes adgang til at etablere og
drive fjernkølingsanlæg. Det skal samtidig
bemærkes, at regeringen har modtaget henvendelser
vedrørende etablering af hjemmel til kommunalt ejede
fjernkølingsanlæg. Kommunalt ejede varmeværker
har anført, at de har en meget stor ekspertise inden for
fjernvarmeområdet, og at dette på mange måder
minder om fjernkølingsområdet. Kommunerne har på
den baggrund udtrykt ønske om en hjemmel til etablering af
fjernkøling.
Aktørerne på markedet forventer, at behovet for
køling øges. Et stigende behov for køling
hænger blandt andet sammen med, at der anvendes flere
elforbrugende apparater (computere m.m.), som afgiver varme.
Øget varmetilskud i erhvervsbygninger kan have negative
konsekvenser for arbejdsmiljøet, og derfor installeres i
stigende omfang kølesystemer. De almindelige
kølesystemer (aircondition) er eldrevne og kan installeres
uden krav om en energimæssig vurdering af behov og
udformning.
Energistyrelsen har i juni 2007 udsendt rapporten
"Fjernkøling i Danmark. Potentiale og regulering", der
viser, at der kan være fordele ved fjernkøling.
Rapporten viser videre, at private kan agere på
fjernkølingsområdet. Hvis kommunerne også skal
have mulighed for at agere på markedet, skal der etableres et
hjemmelsgrundlag herfor. Rapporten viser endvidere, at
fjernkøling kan være relevant i større byer og
erhvervsparker afhængigt af lokale forhold. Det fremgår
desuden af rapporten, at fjernvarmebranchen generelt er positivt
indstillet i forhold til at producere fjernkøling.
Europa-Kommissionen har den 23. januar 2008 fremlagt et
direktivforslag til fremme af vedvarende energi. Direktivforslaget
indeholder blandt andet forslag om, at Danmarks andel af vedvarende
energi i forhold til det samlede energiforbrug i 2020 skal
udgøre 30 pct. I det omfang fjernkøling baseres
på brændsel, der er baseret på vedvarende energi,
vil fjernkøling medvirke til Danmarks opfyldelse af
direktivet.
2. Lovforslagets hovedindhold
Lovforslagets hovedformål er at give kommuner, der helt
eller delvist ejer fjernvarmeselskaber, hjemmel til at etablere og
drive fjernkølingsanlæg. Efter forslaget skal disse
fjernkølingsaktiviteter ske på kommercielle
vilkår i selvstændige selskaber med begrænset
ansvar, som skal være økonomisk adskilt fra
fjernvarmeaktiviteterne, således at fjernvarmeforbrugerne
sikres mod en økonomisk risiko. Private aktører
på markedet, f.eks. varmeforsyningsvirksomheder har allerede
nu mulighed for at iværksætte
fjernkølingsaktiviteter i selvstændige selskaber
på kommercielle vilkår.
I lovforslaget er det alene kommunal
fjernkølingsvirksomhed, der reguleres. Privat
fjernkølingsvirksomhed, hvor en kommune ikke er medejer,
reguleres således ikke af dette lovforslag.
Formålet er endvidere at fremme energieffektiv
køling af bygninger.
I det omfang fjernkøling giver mulighed for at
nyttiggøre energi, som ellers ville gå tabt, kan der
være brændselsbesparelser. Fjernkøling giver
således ikke anledning til et brændselsforbrug,
når der er varme til rådighed fra kollektive
varmeforsyningsanlæg, som ikke ville blive nyttiggjort uden
absorptionskøleanlægget. Ligeledes vil der ikke
være tale om et brændselsforbrug, når
fjernkølingen (i perioder) baseres på lokale
ressourcer eks. fra havet, havne m.m., når temperaturen i
vandet er tilpas lav (dvs. i vinterperioden). Dette betegnes ofte
som frikøling og forbedrer energiregnskabet.
Udover absorptionskøling og udnyttelse af
frikøling fra eksempelvis havvand, kan en del af
kølebehovet i et fjernkølingssystem blive produceret
af en stor kompressorenhed, der kan have højere
virkningsgrad end mindre enheder hos de enkelte kunder. Den
højere virkningsgrad giver da anledning til en elbesparelse,
såfremt den øgede effektivitet er højere end
tabet ved distributionen. I absorptionsanlæg bruges der i
almindelighed elbaserede kompressorer til at varetage
spidsbelastningsbehov.
I tillæg til den mulige ressourcebesparelse ved
fjernkøling, som er beskrevet ovenfor, vil behovet for
køling typisk være størst i de perioder, hvor
behovet for opvarmning er mindst. Derfor kan kølebehovet som
altovervejende hovedregel dækkes af den eksisterende
kapacitet i energisystemet. Dette gælder både for
kapaciteten til distribution såvel som produktion af
fjernvarme. Eksempelvis kan et kraft-varme-anlæg i dag typisk
ikke udnyttes fuldt ud i sommermånederne, hvor varmebehovet
er lavt. Da det omvendt er i sommermånederne, at
kølebehovet er størst, kan den ledige kapacitet
potentielt udnyttes til køling.
I det omfang der opnås en brændselsbesparelse ved
fjernkøling, vil CO2-udslippet ligeledes reduceres (forholdet
kan ændres som følge af skift mellem brændsler
med forskelligt CO2-indhold).
CO2-besparelsen vil altovervejende
ligge inden for kvoteordningen, da det er elektricitet, der
fortrænges med fjernvarme.
Endelig kan der være yderligere miljøfordele, da
der vil ske en reduktion af de kølemidler, der anvendes i
traditionelle køleanlæg.
Kommunalbestyrelsen skal godkende projekter for etablering af
de af loven omfattede anlæg, hvorved det sikres, at
energieffektiv køling af bygninger fremmes.
Fjernkøling er ikke en traditionel
forsyningsvirksomhed. Markedet forventes at blive præget af
relativt få store erhvervskunder og få
leverandører. Det skønnes endvidere umiddelbart, at
omkostningerne ved leverandørskift - i dette tilfælde
overgang fra fjernkøling til individuel elbaseret
køling - antagelig vil være relativt begrænsede.
Da de kommunale fjernkølingsvirksomheder endvidere skal
drives på kommercielle vilkår, vurderes der derfor ikke
at være behov for et særligt sektortilsyn.
Energitilsynet skal således ikke føre tilsyn med
prissætningen for kommunale fjernkølingsvirksomheder.
Energitilsynet skal alene i medfør af el- og
varmeforsyningslovene føre tilsyn med el- og
varmeforsyningsvirksomheder, og dermed at disse ikke
krydssubsidierer andre virksomheder, herunder
fjernkølingsvirksomheder. Da kommunal
fjernkølingsvirksomhed vil være organiseret i
selvstændige selskaber, vil disse være omfattet af de
almindelige konkurrenceretlige regler, der administreres af
Konkurrencestyrelsen.
Efter forslaget skal kommunal fjernkølingsvirksomhed
fungere på kommercielle vilkår, da kommercielle
fjernkølingsvirksomheder herved ikke vil blive udsat for
unfair konkurrence. Det skal i den forbindelse bemærkes, at i
varmeforsyningsloven er det gældende princip -
hvile-i-sig-selv princippet - ens for både kommunale og
private selskaber. Ligeledes er det i elforsyningsloven
gældende princip om markedsbaserede priser for elproduktion
også ens for både kommunale og private virksomheder.
Det er på den baggrund vurderet, at det vil være mest
hensigtsmæssigt også at lade kommunale og private
fjernkølingsanlæg blive reguleret efter ens
økonomiske principper.
Kommuner, der stiller kapital til rådighed for
fjernkølingsvirksomhed, skal gøre dette på
vilkår svarende til vilkår som en privat
markedsinvestor ville have stillet. Det indebærer f.eks., at
der skal beregnes en rente, der afspejler den risiko, der er
forbundet med aktiviteten. Det indebærer også, at
kommunen ikke må krydssubsidiere midler eller fordele til
fjernkølingsvirksomhed fra anden kommunal virksomhed, da der
dermed vil være tale om konkurrenceforvridende
støtte.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Kommunerne vil skulle foretage godkendelse af de kommunale
fjernkølingsprojekter. Det er imidlertid op til den enkelte
kommune at beslutte, hvorvidt der skal etableres
fjernkølingsanlæg. Lovforslaget medfører derfor
ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
kommunerne. Kommunal fjernkølingsvirksomhed vil være
organiseret i selvstændige selskaber, der vil være
omfattet af de almindelige konkurrenceretlige regler, der
administreres af Konkurrencestyrelsen. Da det forventes, at der kun
vil blive etableret et begrænset antal kommunale
fjernkølingsanlæg, skønnes det, at
Konkurrencestyrelsens og Energitilsynets ressourceforbrug forbundet
med disse anlæg vil være meget begrænset. Det
skønnes endvidere, at der vil være tale om et meget
begrænset ressourceforbrug for Energiklagenævnet, idet
der må forventes ingen eller kun ganske få klager over
kommunalbestyrelsens afgørelser vedrørende
fjernkølingsprojekter.
Lovforslaget medfører ingen administrative eller
økonomiske konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget ændrer ikke ved erhvervslivets muligheder
for at etablere fjernkøling, hvorfor der ikke vil være
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget indeholder en mulighed for
brændselsbesparelse ved fjernkøling hvorved
CO2-udslippet reduceres. CO2-besparelsen vil altovervejende ligge
inden for kvoteordningen, da det er elektricitet, der
fortrænges med fjernvarme. Eventuelle besparelser vil dog
være afhængig af de konkrete lokale forhold, herunder
muligheder for integration med det eksisterende fjernvarmesystem
samt adgang til frikøling. Endelig kan der være
yderligere miljøfordele, da der vil ske en reduktion af de
kølemidler, der anvendes i traditionelle
køleanlæg.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget er [den 18. marts] 2008 sendt i høring
hos:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Altinex Oil Denmark A/S,
Affald Danmark, Ankenævnet på Energiområdet,
Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, CO-industri, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gasteknisk Center
(DGG), Dansk Industri, Dansk Landbrug, Danske Regioner, DONG Energy
A/S, Dong E&P, Ejendomsforeningen Danmark, Elsparefonden,
Energiklagenævnet, Energitilsynet, Forbrugerrådet,
Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for
Slutbrugere af Energi, Foreningen af Varmepumpefabrikanter i
Danmark, Forskningscenter Risø, Frie Elforbrugere,
Fællessekretariatet for Hovedstadsregionens Naturgas I/S
(HNGN) og Naturgas Midt-Nord (MN), Greenpeace, GTS (Godkendt
Teknologisk service), Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Jydske
Grundejerforeninger, KL (Kommunernes Landsforening),
Landbrugsraadet, Mærsk Olie og Gas AS, Naturgas Fyn,
Oliebranchens Fællesrepræsentation, Organisationen for
Vedvarende Energi, RenoSam, SDE - Sammensluttede Danske
Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og Miljøkontorer,
Vattenfall A/S, Vindmølleindustrien, WWF Verdensnaturfonden,
Østkraft.
Høringen er ved lovforslagets fremsættelse ikke
afsluttet.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen økonomiske konsekvenser for
kommunerne. Meget begrænsede udgifter for
Konkurrencestyrelsen, Energitilsynet og
Energiklagenævnet. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen administrative konsekvenser for
kommunerne. Meget begrænsede administrative konsekvenser for
Konkurrencestyrelsen, Energitilsynet og
Energiklagenævnet. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Erhvervslivet får mulighed for at
samarbejde med kommunerne om etablering af
fjernkølingsanlæg. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget indeholder en mulighed for
brændselsbesparelse ved fjernkøling hvorved CO2-udslippet reduceres. CO2-besparelsen vil altovervejende ligge
indenfor kvoteordningen, da det er elektricitet, der
fortrænges med fjernvarme. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Lovforslagets hovedformål er at give kommuner, der helt
eller delvist ejer et fjernvarmeselskab, hjemmel til at etablere
fjernkølingsaktiviteter i selskaber, der skal være
økonomisk adskilt fra kommunernes fjernvarmeaktiviteter,
således at fjernvarmeforbrugerne sikres mod en
økonomisk risiko.
Formålet er endvidere at fremme energieffektiv
køling af bygninger. Dette formål sikres opfyldt ved,
at kommunalbestyrelsen godkender projektforslaget.
Til § 2
Fjernkøling kan som udgangspunkt ske på to
forskellige måder:
1) Ved central
produktion af koldt vand og distribution af dette gennem et net som
særligt er etableret til formål
2) Ved decentral
produktion af det kolde vand, ved hjælp af fjernvarmen, hos
den enkelte aftager.
Lovforslaget omfatter situation 1). Hvad angår situation
2), er den omfattet af lovforslaget, såfremt det ikke er den
enkelte aftager, der står for drift og vedligehold af
anlægget, der producerer det kolde vand, idet dette betragtes
som fjernkøling på samme måde, som hvis der sker
en central produktion og derpå følgende distribution
af det kolde vand.
Såfremt den enkelte aftager i situation 2) selv
står for driften og vedligeholdet af anlægget, der
producerer det kolde vand, betragtes dette alene som et mersalg af
varme fra fjernvarmeværket, og altså ikke som
fjernkøling. Det betyder, at denne situation som
udgangspunkt ikke er omfattet af lovforslaget.
Efter forslaget forstås ved kommunalt
fjernkølingsanlæg i loven hel eller delvis kommunal
virksomhed, dvs. at kommunen helt eller delvist kan eje andele i et
fjernkølingsselskab, som er omfattet af lovforslaget. Det
betyder, at kommuner kan indgå partnerskaber med private om
etablering af fjernkøling, hvilket kan bidrage til, at
kommunens økonomiske engagement og deraf følgende
risiko for tab minimeres. Det bidrager endvidere til at sikre, at
kommuner investerer efter et markedsøkonomisk
investorprincip.
Til § 3
Efter den foreslåede § 3 skal
fjernkølingsaktiviteter udøves på kommercielle
vilkår i et selvstændigt selskab med begrænset
ansvar, hvori der ikke må udøves andre aktiviteter end
fjernkøling, og hvor fjernkølingsaktiviteterne
således er økonomisk adskilt fra
forsyningsaktiviteterne. Aftaler om levering af ydelser fra
fjernvarmeselskabet til fjernkølingsvirksomheden skal ske
på kommercielle vilkår.
Endvidere vil fjernkølingsaktiviteter som udgangspunkt
ikke kunne udøves i en koncernstruktur, hvori også
udøves el- og naturgasforsyningsvirksomhed eller
varmefremføringsvirksomhed. Dette skyldes, at kommuner efter
varme- og elforsyningslovene ikke uden tilladelse fra klima- og
energiministeren må bevare ejerandele i
varmefremførings- eller elforsyningsvirksomheder eller
koncernstrukturer, hvori indgår eller har indgået
varmefremføringsvirksomheder eller elforsyningsvirksomheder,
hvis der i de pågældende virksomheder eller koncerner,
påbegyndes væsentlige nye aktiviteter. Dette
indebærer også, at såfremt en kommune
ønsker at anvende eksempelvis elmidler til brug for
etablering af fjernkølingsanlæg, vil der forinden
skulle foretages modregning efter elforsyningslovens
modregningsbestemmelser.
Til § 4
Efter den foreslåede § 4 må kommuner ikke yde
tilskud eller stille lånegarantier til
fjernkølingsanlæg omfattet af § 2.
Fjernkølingsvirksomheden finansieres af ansvarlig
indskudskapital og ved fremmedkapital. Kommunen har ikke
låneadgang til den ansvarlige indskudskapital, men det
forudsættes, at selskabet vil kunne optage lån uden
konsekvenser for den kommunale låneramme. Selskabets
låntagning er således ikke reguleret af de kommunale
låneregler.
Til § 5
Kommunalbestyrelsen skal godkende projekter for etablering af
kommunale fjernkølingsanlæg.
Kommunalbestyrelsen kan alene godkende
fjernkølingsprojektet, såfremt projektet indeholder en
energieffektiv køling. Til brug herfor skal der udarbejdes
beregninger om energiforbrug, og dokumentationen for beregningerne
skal være indeholdt i fjernkølingsprojektet.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at projektforslaget indeholder
en energieffektivitetsvurdering af fjernkølingsprojektet,
der sammenholder dette med energieffektiviteten for traditionelle
individuelle kølingsanlæg. En sådan
energieffektivitetsvurdering forudsætter kendskab til
energiforbruget i det eller de køleanlæg, som
fjernkølingsanlægget skal erstatte. Vurderingen kan
eksempelvis foretages ved at sammenholde forbruget af den
mængde energi, der bruges af de anlæg som
fjernkølingen skal erstatte, med den mængde energi,
der skal produceres for, at fjernkølingsanlægget kan
levere en tilsvarende mængde køling. I det omfang
fjernkøling giver mulighed for at nyttiggøre energi,
som ellers ville gå tabt, og hvor der således ikke vil
ske et øget brændselsforbrug, kan der ske fradrag for
den mængde energi, der ikke giver anledning til et
øget brændselsforbrug, eksempelvis frikøling i
form af havvand. Ved projektforslag for etablering af
fjernkølingsanlæg til nybyggeri skal
kommunalbestyrelsen sikre, at projektforslaget indeholder en
effektivitetsvurdering af fjernkølingsprojektet, der
sammenholder dette med energieffektiviteten for de traditionelle
individuelle kølingsanlæg, som skal anvendes,
såfremt fjernkølingsanlægget ikke
etableres.
Ovennævnte principper finder tilsvarende anvendelse ved
større ændringer i eksisterende anlæg.
Det er på indeværende tidspunkt vurderet, at der
ikke er behov for at fastsætte præcise regler om,
hvorledes kommunalbestyrelsens behandling af projekter for
fjernkølingsanlæg skal foretages. Der er efter §
6 mulighed for at fastsætte regler.
Til § 6
Klima- og energiministeren kan efter forslagets stk. 1 fastsætte nærmere regler
om proceduren for godkendelse af projektforslaget.
Såfremt der måtte vise sig behov for nærmere
regulering af de krav, der skal stilles til et
fjernkølingsanlægs energieffektivitet, kan klima- og
energiministeren efter forslagets stk.
2 fastsætte nærmere regler på
området.
Til § 7
Forslaget angiver Energiklagenævnets funktion. Endvidere
omhandler bestemmelsen formelle regler for klagens indgivelse,
afskæring af administrativ rekurs, herunder til ministeren,
samt frist for indbringelser for domstolene af afgørelser
truffet af Energiklagenævnet.
Forslaget svarer til principperne i den gældende
varmeforsyningslovs § 26.
Til § 8
Forslagets stk. 1, hvorefter Dansk
Industri og Landbrugsraadets repræsentanter i
Energiklagenævnet, ved behandling af klager over
afgørelser efter loven eller regler udstedt i henhold til
loven, erstattes af to medlemmer med særlig sagkundskab inden
for fjernkølingsvirksomhed, udpeget af klima- og
energiministeren, svarer til den gældende elforsyningslovs
§ 91.
Forslagets stk. 2, giver
Energiklagenævnets formand mulighed for efter aftale med de
øvrige nævnsmedlemmer selv at træffe
afgørelse i nogle sager eller typer af sager. Bestemmelsen
svarer til den gældende elforsyningslovs § 89, stk.
4.
Til § 9
Efter forslaget bliver det muligt med bøde at straffe
den, der undlader at indhente godkendelse til etablering af et
fjernkølingsanlæg.
Der kan desuden fastsættes straf af bøde efter
regler, der udfærdiges i medfør af loven.
Endeligt kan der pålægges selskaber m.v.
(juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.
Til § 10
Efter forslaget træder loven i kraft den 1. juli
2008.
Til § 11
Efter forslaget gælder loven ikke for
Færøerne og Grønland.