Skriftlig fremsættelse (28. marts
2008)
Klima- og
energiministeren (Connie Hedegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om kommunal
fjernkøling
(Lovforslag nr. L 127).
Lovforslaget er et led i gennemførelsen af aftalen af
21. februar 2008 om dansk energipolitik i årene 2008-11, som
er indgået af et flertal af Folketingets partier (Venstre,
Det Konservative Folkeparti, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny
Alliance).
Med forslaget får de kommuner, der ejer
fjernvarmeselskaber, hjemmel til at etablere og drive
fjernkølingsaktiviteter. Kommunerne kan drive aktiviteterne
alene eller sammen med private aktører. Aktiviteterne skal
ske på kommerciel basis og drives i selvstændige
selskaber med begrænset ansvar.
Endvidere foreslås det, at for at et
fjernkølingsanlæg kan godkendes, skal der være
dokumentation for, at det er mere energieffektivt end den
kølingsform, som det skal erstatte. Kommunalbestyrelsen
forestår godkendelsen.
Fjernkølingsvirksomhed vil være underlagt de
almindelige konkurrenceretlige regler. Energitilsynet fører
i medfør af forsyningslovene tilsyn med, at el- og
varmeforsyningsvirksomheder ikke krydssubsidierer
fjernkølingsvirksomhed.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
eller administrative konsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget vurderes at kunne medføre meget
begrænsede administrative konsekvenser og udgifter for
Konkurrencestyrelsen, Energitilsynet og
Energiklagenævnet.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative
eller økonomiske konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative
eller økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget vurderes at indeholde en mulighed for
brændselsbesparelse ved fjernkøling, hvorved
CO2-udslippet reduceres. CO2-besparelsen vil altovervejende ligge
inden for kvoteordningen, da det er elektricitet, der
fortrænges med fjernvarme.
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde EU-retlige
aspekter.
Da høringen af lovforslaget af tidsmæssige
årsager vil blive afsluttet efter forslagets
fremsættelse, vil eventuelle ændringer som følge
af høringssvarene blive gennemført ved
ændringsforslag under den videre behandling af
lovforslaget.
Idet der i øvrigt henvises til lovforslaget med
bemærkninger, anbefales forslaget til Folketingets velvillige
behandling.