Skriftlig fremsættelse (28. marts
2008)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
værdipapirhandel m.v. og forskellige andre love
(Åbenhed omkring Fondsrådets og Det Finansielle
Virksomhedsråds afgørelser og Finanstilsynets
forbrugerrettede tilsyn samt anerkendelse af, at visse pantebreve,
som er anmeldt til tinglysning, kan betragtes som pant i fast
ejendom)
(Lovforslag nr. L 124).
Formålet med lovforslaget er at indføre en
større åbenhed om Fondsrådet, Det Finansielle
Virksomhedsråd og Finanstilsynets arbejde, så
offentligheden i højere grad får indsigt i, om
spillereglerne på de finansielle markeder bliver
overholdt.
Finanstilsynet og de finansielle råd er i dag underlagt
en skærpet tavshedspligt. Tavshedspligten indebærer, at
offentligheden ikke har mulighed for at få aktindsigt i
Finanstilsynets og rådenes sager, samt at Finanstilsynet og
rådene - med få undtagelser - er forhindret i at
offentliggøre navnet på de virksomheder, som
afgørelserne retter sig mod.
Lovforslaget indebærer, at alle afgørelser
truffet af de finansielle råd fremover som udgangspunkt skal
offentliggøres, og at offentliggørelsen skal
indeholde navnet på virksomheden. Offentliggørelse af
en afgørelse med virksomhedens navn vil dog ikke ske, hvis
det kan true virksomhedens fortsatte drift.
Den øgede åbenhed er helt i tråd med
udviklingen inden for værdipapirområdet, hvor
gennemsigtighed og åbenhed i stigende grad ses som
instrumenter til at sikre et velfungerende marked. I takt med at
børsnoterede virksomheder bliver pålagt større
informationskrav, herunder krav om at offentliggøre intern
viden, er det naturligt, at der også bliver større
åbenhed om tilsynet med, at virksomhederne på
værdipapirområdet overholder reglerne.
Lovforslaget vil ikke fjerne beskyttelsen af fortrolige
kundeoplysninger eller oplysninger om finansielle virksomheders
interne forhold. Ligeledes vil Finanstilsynets skærpede
tavshedspligt blive opretholdt.
Lovforslaget indeholder også nye regler, som styrker
åbenheden og retssikkerheden for de virksomheder, hvis sager
behandles i rådene. Nye regler vil sikre, at virksomhederne
får udkastet til afgørelse i partshøring og
mulighed for at få foretræde for rådene. Dette
gælder dog ikke i sager af særlig hastende
karakter.
På forbrugerområdet øges åbenheden
ligeledes med henblik på at sikre en bedre efterlevelse af de
forbrugerbeskyttende regler på det finansielle område.
Blandt andet vil der med lovændringen kunne gives aktindsigt
i Finanstilsynets tilsyn med de forbrugerbeskyttende regler efter
de almindelige regler i offentlighedsloven. Desuden skal
Finanstilsynet aktivt informere offentligheden om forbrugersager af
almen interesse eller af betydning for forståelsen af
reglernes anvendelse.
Desuden indfører lovforslaget mulighed for under visse
betingelser at anerkende pantebreve i fast ejendom som sikkerhed
allerede ved anmeldelsen til tinglysning. Forslaget skal
gøre det muligt for institutterne at udstede særligt
dækkede obligationer og særligt dækkede
realkreditobligationer og udbetale lånene, før pantet
er endeligt tinglyst, uden at risikere at skulle stille supplerende
sikkerhed. Forslaget imødekommer et ønske fra
branchen.
Med disse bemærkninger, og idet jeg i øvrigt
henviser til lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager
det, skal jeg anbefale forslaget til Tingets velvillige
behandling.