Skatteministeren (Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
(Lovforslag nr. L 12).
Formålet med lovforslaget er at indhente Folketingets
samtykke til, at regeringen tiltræder en ny
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og
Østrig. Overenskomsten blev undertegnet den 25. maj 2007,
men vil først kunne endeligt tiltrædes fra dansk side,
når Folketinget har vedtaget en lov herom.
Overenskomsten indeholder regler for, hvornår Danmark
henholdsvis Østrig kan beskatte forskellige former for
indkomst, som en person, der er hjemmehørende i den ene stat
(bopælsstaten), modtager fra den anden stat
(kildestaten), og om hvordan dobbeltbeskatning undgås.
Den nye dobbeltbeskatningsoverenskomst afløser en
overenskomst fra 1961.
Den nye overenskomst indeholder regler om, at kildestaten ikke
kan beskatte udbytte, som et datterselskab i denne stat udlodder
til et moderselskab i den anden stat. I andre tilfælde kan
kildestaten beskatte udbytte, som et selskab udlodder til en ejer i
den anden stat, men skatten må højst være 15
pct. af udbyttets bruttobeløb.
Renter og royalties kan kun beskattes i
bopælsstaten.
Offentlige ydelser (herunder sociale pensioner) kan beskattes
i kildestaten.
Private pensioner kan beskattes i kildestaten. Det er en
ændring i forhold til den gældende overenskomst, som
medfører, at private pensioner kun kan beskattes i
bopælsstaten. Der er aftalt en overgangsordning for personer,
som ved den ny overenskomsts ikrafttræden var
hjemmehørende i en stat og modtog privat pension fra den
anden stat, så denne pensionen fortsat kun kan beskattes i
bopælsstaten. Fremtidige modtagere af danske pensioner i
Østrig beskattes efter reglerne i den nye overenskomst,
d.v.s. i Danmark.
Dobbeltbeskatning ophæves ved credit-metoden, så
Danmark som bopælsstat nedsætter sin skat med den skat,
der er betalt i Østrig. Nedsættelsen kan dog
højst udgøre et beløb svarende til den danske
skat, der falder på den østrigske indkomst.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser, og det har ikke EU-retlige konsekvenser.
Lovforslagets økonomiske og erhvervsmæssige
konsekvenser skønnes at være begrænsede.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagets
bemærkninger, skal jeg anbefale det til Folketingets
velvillige behandling.