L 117 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om afgift af vejbenyttelse. (Digital registrering ved
betaling af vejbenyttelsesafgift).
Fremsat den 12. marts 2008 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af
vejbenyttelse
(Digital registrering ved betaling af
vejbenyttelsesafgift)
§ 1
I lov om afgift af vejbenyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 11 af 8. januar 2006, som ændret
ved § 24 i lov nr. 304 af 19. april 2006, § 17
i lov nr. 513 af 7. juni 2006 og § 24 i lov nr. 515 af 7.
juni 2006, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »og det gebyrbeløb«:
»i danske kroner«, og ændres »De
Europæiske Fællesskabers Tidende« til: »Den
Europæiske Unions Tidende«.
2.§ 5, stk. 3 og stk. 4 , ophæves.
3.§ 7, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.
4.§ 7, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4 . Der
betales ikke afgift af køretøjer, for hvilke betaling
allerede er registreret i den fælles database for
medlemsstaterne, der er omfattet af aftale af 9. februar 1994 om
opkrævning af afgifter for tunge
erhvervskøretøjers benyttelse af visse
veje.«
5.Overskriften til §§ 8 og
9 affattes således:
»Registrering og betaling
af afgift«
6.§ 8 ophæves, og i
stedet indsættes:
Ȥ 8. Skatteministeren
fastsætter regler om
1) registrering af
oplysninger til opgørelse af afgift,
2) opkrævning
og betaling af afgift, og
3)
overførsel af registrerede oplysninger om
køretøjer, der er afgiftspligtige efter denne lov,
til myndigheder i andre stater.«
7.§ 9 ophæves, og i
stedet indsættes:
Ȥ 9.
Færgeselskaber, rederier m.v., hvis skibe sejler i rutefart
mellem en dansk og en udenlandsk havn og medfører
køretøjer, der er registreret som
hjemmehørende i en stat, der ikke er omfattet af aftale af
9. februar 1994 om opkrævning af afgifter for tunge
erhvervskøretøjers benyttelse af visse veje, har
pligt til at registrere oplysninger til opgørelse af afgift
for disse køretøjer og har pligt til at modtage
betaling af afgift for køretøjerne. Dette
gælder dog ikke ved indbyrdes sejlads mellem en dansk havn og
havne i andre europæiske stater, der er omfattet af aftalen
af 9. februar 1994.
Stk. 2. Told- og
skatteforvaltningen kan give tilladelse til, at andre virksomheder
eller organisationer m.v. registrerer oplysninger til
opgørelse af afgift for køretøjer, som
nævnt i stk. 1, og modtager betaling af afgift for
køretøjerne.
Stk. 3.
Virksomheder m.v., der efter stk. 1 og 2 registrerer
oplysninger om køretøjer, og som modtager betaling af
afgift for køretøjerne, må ikke opkræve
betaling for denne ydelse, men modtager en godtgørelse
herfor.«
8.§ 12, stk. 2 - 5,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2. For
udenlandske køretøjer kan en betalt afgift
refunderes, såfremt anmodning om refusion fremsættes
inden udløbet af afgiftsperioden.
Stk. 3. Det
refunderede afgiftsbeløb fratrækkes et gebyr, der
udgør 188 danske kroner for danske køretøjer,
og 188 danske kroner eller 25 euro for udenlandske
køretøjer.
Stk. 4.
Skatteministeren fastsætter regler om indgivelse og
behandling af anmodning om refusion af afgift samt regler om
udbetaling af refunderet afgiftsbeløb.«
9.§ 13 ophæves, og i
stedet indsættes:
Ȥ 13. Politiet kan
tilbageholde et dansk køretøj eller et udenlandsk
køretøj, for hvilket betaling af vejbenyttelsesafgift
ikke er registreret, indtil betaling af vejbenyttelsesafgift bliver
registreret for det pågældende
køretøj.
Stk. 2. Politiets
afgørelser og administration efter stk. 1 kan ikke
påklages til anden administrativ myndighed.«
10.§ 14, stk. 2, nr. 1,
affattes således:
»1)
overtræder § 9,«
11.§ 20, stk. 6, 1. pkt.,
ophæves.
12.§ 20, stk. 7,
ophæves.
§ 2
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets formål
Siden 1993 har der været gennemført
EF-direktiver, senest Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv
1999/62/EF af 17. juni 1999, som ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2006/38/EF af 17. maj
2006, om EU-medlemsstaternes beskatning af store lastbiler til
godstransport, herunder vejbenyttelsesafgifter.
I den forbindelse indeholder direktivet bestemmelser om, at
flere EU-medlemsstater kan indgå aftaler om at opkræve
fælles vejbenyttelsesafgifter, der skal gælde inden for
de pågældende staters samlede område.
Danmark er således omfattet af en folkeretlig aftale af
9. februar 1994 mellem fem EU-medlemsstater om opkrævning af
ens afgifter af lastbiler og lastvognstog m.v. med en tilladt
totalvægt på 12 tons eller derover ved kørsel
på vejnettet eller på visse dele af vejene i disse
stater.
Oprindeligt indgik Belgien, Danmark, Luxembourg, Nederlandene
og Tyskland i aftalen.
Pr. 1. januar 1998 indtrådte Sverige i aftalen, og pr.
1. september 2003 udtrådte Tyskland af aftalen, men deltager
fortsat på observatørbasis.
Formål med lovforslaget er at modernisere
administrationen af vejbenyttelsesafgiftsloven, således at
både erhvervslivet og det offentlige får lettelser i de
administrative byrder.
Moderniseringen sker i samarbejde med de øvrige fire
europæiske stater, der er omfattet af aftalen af 9. februar
1994. Det forslås således at erstatte det
nuværende papirbevis for betaling af vejbenyttelsesafgift med
en digital registrering, idet registreringen skal ske i en
fælles database for aftalestaterne i Nederlandene. Samtidig
får dansk politi direkte adgang til denne database for at
kunne kontrollere, at afgift er betalt. Herom henvises til de
almindelige bemærkninger, 2.2., samt til bemærkningerne
til § 1, nr. 9.
Den danske stats samlede indtægter af
vejbenyttelsesafgiften og statens direkte udgifter ved
opkrævning af vejbenyttelsesafgift i forhold til udenlandsk
registrerede køretøjer fremgår af finanslovens
§ 38.23.07.
Vejbenyttelsesafgiften indbringer et årligt nettoprovenu
på mellem 350 og 450 mio. kr.
2. Lovforslag sammenholdt med
gældende ret
2.1. Gældende ret
Efter lov om afgift af vejbenyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 11 af 8. januar 2006, betales en
afgift for retten til at benytte det danske vejnet, eller visse
dele af dette. Afgiften gælder for lastbiler og lastvognstog
m.v. til vejgodstransport, der har en tilladt totalvægt
på 12 tons eller derover.
Afgiften administreres af Centralregisteret for
Motorkøretøjer, således at afgiften betales for
det enkelte køretøj. Betalt afgift kan ikke
overføres til et andet køretøj.
Der udstedes et bevis for betalt vejbenyttelsesafgift. Beviset
har form af et papirdokument. Den enkelte lastbilchauffør
skal medbringe beviset under kørslen og skal efter anmodning
kunne vise beviset til dansk politi.
For afgiftspligtige køretøjer, der er
registreret i Danmark, udgør afgiftsperioden et år.
Anmeldes en ny ejer eller en ny bruger af køretøjet,
afkortes afgiftsperioden med de resterende dage af perioden.
For udenlandske afgiftspligtige køretøjer
fastsættes afgiftsperioden efter den afgiftspligtiges valg,
dog mindst for en dag og højst for et år. Afgiften
betales for retten til at benytte den del af det danske vejnet, der
udgøres af motorvejsstrækningerne.
For tredjestatskøretøjer, d.v.s. udenlandske
køretøjer fra stater uden for den folkeretlige aftale
af 9. februar 1994, indebærer den nuværende ordning, at
chauffører og vognmænd kan købe
vejbenyttelsesbeviser på tankstationer, i færgehavne og
på færger. Således kan virksomheder og
organisationer, der driver tankstation i Danmark, efter SKATs
tilladelse og på nærmere fastsatte vilkår,
sælge vejafgiftsbeviser til udenlandske
køretøjer. Færgerederier og lignende, der
sejler på dansk havn, er endog i visse tilfælde
forpligtet til at forhandle disse beviser.
2.2. Lovforslaget
I regi af den folkeretlige aftale af 9. februar 1994 mellem
Belgien, Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Sverige om
vejbenyttelsesafgift har der været nedsat en arbejdsgruppe,
der har set på mulighederne for at effektivisere
administrationen af ordningen.
Arbejdsgruppen har foreslået, at det eksisterende
papirbevis for vejbenyttelsesafgift for
tredjestatskøretøjer erstattes med en fælles
central registrering af betalt vejbenyttelsesafgift i en database i
Nederlandene. Samtidig skal myndighederne i aftalestaterne have en
direkte adgang til den fælles database, således at
myndighederne kan kontrollere, at afgifterne er betalt.
Regeringen støtter forslaget om en digitalisering af
vejbenyttelsesafgiften, idet en gennemførelse af forslaget
vil lette de administrative byrder for såvel erhvervslivet
som det offentlige.
Dels skal den enkelte chauffør ikke under
kørslen medbringe papirbevis for afgiftens betaling, og det
offentlige skal dermed ikke længere udstede disse
papirbeviser. Dels kan dansk politis kontrol med afgifternes
betaling ganske enkelt ske ved opkald til den fælles database
for aftalestaterne i Nederlandene.
Indførelsen af den digitale vejbenyttelsesafgift
indebærer ændringer både af den folkeretlige
aftale af 9. februar 1994, hvilket er under forhandling, og af den
danske lov om vejbenyttelsesafgift. Der stilles hermed forslag om
de nødvendige ændringer af den danske lov.
Danmark og de øvrige fire europæiske stater, der
er omfattet af aftalen af 9. februar 1994, har på baggrund af
et forudgående EF-udbud af et digitalt system for
registrering af betaling af vejbenyttelsesafgift indgået en
kontrakt med en leverandør i Tyskland den 31. oktober 2007
om etablering og efterfølgende drift af et sådant
system for den fireårige periode 1. oktober 2008 - 30.
september 2012 mod betaling af 8,32 mio. euro ekskl. moms for hvert
af årene i den fireårige kontraktperiode. Efter
kontrakten vil det ny system være klar til drift den 1.
oktober 2008.
Betaling af afgift for køretøjer, der er
registreret her i landet, vil med tiden blive koblet op på
det nye Digitale Motorkøretøjsregister (DMR), der
afløser det nuværende Centralregister for
Motorkøretøjer (CRM).
DMR vurderes dog først at kunne være
funktionsdygtigt i slutningen af 2009. Som teknisk overgangsordning
vil SKAT foretage daglige udtræk over registrerede
afgiftsbetalinger via det eksisterende CRM, som videresendes til
den fælles database for aftalestaterne i Nederlandene.
Af hensyn til, at der skal etableres en teknisk
overgangsordning for registrering af betaling af
vejbenyttelsesafgift for danske køretøjer, og at der
skal gennemføres internationale forhandlinger for at
tilpasse aftalen af 9. februar 1994 til det nye digitale system,
forslås det, at skatteministeren bemyndiges til at
fastsætte tidspunktet for lovens ikrafttræden.
3. Kommunikationsplan
SKAT vil informere Benzin- og Oliebranchens
Arbejdsgiverforening som repræsentant for tankstationer i
Danmark og Danmarks Rederiforening med flere som repræsentant
for færgerederier samt forhandlerne af vejbeviser, der for
nuværende sælger fysiske vejafgiftsbeviser i
papirform.
Med det nye system skal de pågældende virksomheder
m.v. have installeret terminaler, hvor oplysningerne til brug for
opgørelse af vejbenyttelsesafgift samt betalingen af
afgiften bliver registreret. I den forbindelse vil den tyske
leverandør af det nye system tilsvarende sørge for
uddannelse og instruks i brug af de nye terminaler m.v.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
4.1. De økonomiske
konsekvenser for det offentlige:
Den danske stats andel på 12,29 pct. af aftalestaternes
fælles udgifter til det nuværende papirbaserede system
for vejbenyttelsesafgifter for tredjestaters
køretøjer har ifølge de seneste afsluttede
statsregnskaber for 2005 og 2006 udgjort henholdsvis 13,7 mio. kr.
og 13,4 mio. kr. Som led i en udligning af disse fælles
udgifter mellem aftalestaterne har den danske stat til
gengæld fået overført henholdsvis kr. 300.000 og
400.000 for 2005 og 2006.
Det er Nederlandene, der opsamler og fordeler aftalestaternes
respektive andele af de fælles udgifter til
opkrævningen af vejbenyttelsesafgift i forhold til
tredjestatskøretøjer. Det gælder både det
nuværende papirbaserede system og det nye digitale system,
hvor de fælles udgifter for den danske stat og de
øvrige aftalestater vil medgå til etablering og drift
af aftalestaternes fælles database i Nederlandene og til
betaling til den tyske leverandør for leverandørens
etablering og drift af det digitale system ifølge
aftalestaternes kontrakt med leverandøren. Jf.
bemærkningerne om kontrakten og kontraktsummen ovenfor under
punkt 2.2.
Beregninger viser imidlertid også, at den danske stats
andel af aftalestaternes fælles udgifter sandsynligvis vil
falde marginalt i forhold til det nuværende papirbaserede
system. Således skønnes nettoudgiften hertil at falde
til ca. 12 mio. kr. i 2009 og til ca. 11,3 mio. kr. i 2010.
Endvidere bortfalder den danske stats årlige udgift
på 500.000 kr. til udbetaling af godtgørelse til
virksomheder, der sælger papirbeviser til
tredjestatskøretøjer, idet godtgørelsen
fremover forventes at ville blive udbetalt i henhold til kontrakt
mellem den tyske leverandør af det digitale system og den
enkelte virksomhed. Jf. bemærkningerne til § 1, nr.
7.
En gennemførelse af lovforslaget har ikke
økonomiske konsekvenser for kommunerne og regionerne.
4.2. De administrative konsekvenser
for det offentlige:
En gennemførelse af lovforslaget, hvorefter
administrationen af vejbenyttelsesafgiften digitaliseres,
skønnes at ville lette staten for administrative byrder.
Således skal SKAT ikke længere sørge for at
udstede og distribuere de fysiske vejafgiftsbeviser i papirform, og
dansk politis kontrol med afgifternes betaling kan ganske enkelt
ske ved opkald til den fælles database for aftalestaterne i
Nederlandene.
For SKAT skønnes digitaliseringen af
vejbenyttelsesafgiften at kunne medføre bortfald af to til
tre årsværk i løbet af 2009 og 2010.
I første omgang vil SKAT dog skulle afholde
engangsudgifter til etablering af en teknisk overgangsordning for
registrering af betaling af vejbenyttelsesafgift for danske
køretøjer for perioden, indtil Digitalt
Motorkøretøjsregister (DMR) kommer til at fungere,
samt udgifter til at rette DMR til. Udgifterne hertil vurderes at
udgøre 2 mio. kr. i 2008 og 2009.
En gennemførelse af lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for kommunerne og regionerne.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
5.1. De økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet:
En gennemførelse af lovforslaget har ikke direkte
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet lovforslaget
ikke medfører en lempelse af afgiftens niveau.
5.2. De administrative konsekvenser
for erhvervslivet:
De nuværende administrative byrder for erhvervslivet ved
betaling af vejbenyttelsesafgift og opbevaring af fysiske
vejafgiftsbeviser i papirform er skønnet til at
udgøre ca. 5 mio. kr.
Med en digitalisering af vejbenyttelsesafgiften bliver
tankstationer og færgerederier fri for at bestille, opbevare
og sælge fysiske vejafgiftsbeviser i papirform, ligesom
vognmænd og chauffører bliver fri for at få
udleveret eller købe og dernæst opbevare de fysiske
vejafgiftsbeviser som dokumentation for afgiftens betaling. Dette
skønnes at ville lette de administrative byrder for
erhvervslivet med ca. 3 mio. kr.
6. De administrative konsekvenser for
borgerne
En gennemførelse af lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
En gennemførelse af lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
EU-retten, senest Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv
1999/62/EF af 17. juni 1999, som ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2006/38/EF af 17. maj
2006, om afgifter på tunge godskøretøjer for
benyttelse af visse infrastrukturer, giver EU's medlemsstater
adgang til at indføre nationale eller bilaterale
vejbenyttelsesafgifter inden for visse rammer.
På dette grundlag indgår Belgien, Danmark,
Luxembourg, Nederlandene og Sverige i en folkeretlig aftale,
hvorefter disse stater samarbejder om at opkræve ens
vejbenyttelsesafgifter. Den danske lov om vejbenyttelsesafgift,
herunder lovforslaget om en digitalisering af
vejbenyttelsesafgiften, er en udmøntning af dette
folkeretlige samarbejde.
Lovforslaget har i øvrigt ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte organisationer og
myndigheder m.v.
Et udkast til lovforslaget blev den 4. februar 2008 sendt i
høring hos Rigspolitiets områder IT og Tele samt
Politiopgaver, Datatilsynet, SKAT, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
Benzin- og Oliebranchens Arbejdsgiverforening, Danmarks
Rederiforening, Rederiet Scandlines, Dansk Erhverv, Danske Havne,
Dansk Industri, Danske Speditører, Dansk Transport og
Logistik, Foreningen af Danske Transportcentre, HTS Handel,
Transport og Service samt International Transport Danmark.
Indkomne høringssvar og kommentarer hertil er medtaget
i lovforslaget som bilag 1.
10. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslag
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Den danske stats andel af aftalestaternes
fælles udgifter til det nuværende papirbaserede system
for vejbenyttelsesafgift udgør ca. 13 mio. kr. Udgiften
skønnes at falde til 12 mio. kr. i 2009 og til 11,3 mio. kr.
i 2010. Fra og med 2009 bortfalder statens
årlige udgift på 500.000 kr. til udbetaling af
godtgørelse til virksomheder, der sælger papirbeviser
til tredjestatskøretøjer. Bortfald af 2-3 årsværk hos
SKAT i løbet af 2009-2010. | Udgifter til etablering af en
overgangsordning for registrering af betaling af
vejbenyttelsesafgift for danske køretøjer, indtil
Digitalt Motorkøretøjsregister kommer til at fungere.
Udgifterne hertil vurderes at udgøre i alt 2 mio. kr. i 2008
og 2009. |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen økonomisk lempelse. Lempelse af administrative byrder, idet
tankstationer og færgerederier bliver fri for at bestille,
opbevare og sælge fysiske vejbenyttelsesbeviser i papirform.
Vognmænd og chauffører bliver fri for at få
udleveret eller købe og dernæst opbevare fysiske
vejbenyttelsesbeviser som dokumentation for afgiftens
betaling. | Ingen økonomiske merudgifter. Ikke flere administrative byrder. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 8
I den folkeretlige aftale af 9. februar 1994 om
vejbenyttelsesafgift er gebyr for anmodning om afgiftsrefusion
fastsat til 25 euro, hvilket er omregnet til 188 danske kroner i
den danske lov.
Det anses ikke for hensigtsmæssigt, at en udenlandsk
ejer af et køretøj ved indgivelse af anmodning om
refusion af afgift, der er betalt i Danmark, er tvunget til at
betale gebyr i danske kroner. Det foreslås derfor at
gøre det valgfrit i § 12, stk. 3, om gebyr
for anmodning om afgiftsrefusion for et udenlandsk
køretøj skal betales i danske kroner eller i
euro.
Som konsekvens er det alene gebyret i danske kroner ved
behandling af anmodning om afgiftsrefusion, der skal reguleres
efter § 4, stk. 1, 1. pkt.
Dertil forslås en redaktionel ændring i
§ 4, stk. 1, 1. pkt., som følge af skiftet af
den officielle betegnelse for De Europæiske
Fællesskabers Tidende til Den Europæiske Unions
Tidende.
Forslaget til øvrige ændringer af bestemmelsen om
refusion af afgift i § 12 er en følge af
overgangen fra papirbevis for betaling af vejbenyttelsesafgift til
elektronisk registrering af afgiftsbetalingen. Jf. de almindelige
bemærkninger, 2.2.
Til nr. 2, 3, 4, 5 og 10
Der er tale om forslag til redaktionelle ændringer som
følge af overgangen fra papirbevis for betaling af
vejbenyttelsesafgift til elektronisk registrering af betalingerne.
Jf. de almindelige bemærkninger, 2.2.
Bemyndigelsen til skatteministeren efter nugældende
§ 5, stk. 4, til at fastsætte regler for
afgiftens opkrævning og betaling foreslås flyttet til
ny § 8, nr. 2.
Til nr. 6
Efter § 8, nr. 1-3, fastsætter
skatteministeren regler for registrering af oplysninger til
opgørelse af afgift, for opkrævning og betaling af
afgift, og for overførsel af registrerede oplysninger om
køretøjer, der er afgiftspligtige efter
vejbenyttelsesafgiftsloven, til myndigheder i andre stater.
Der vil være tale om overførsel af registrerede
oplysninger om afgiftsbetaling m.v. til den fælles database
for staterne, der er omfattet af den folkeretlige aftale af 9.
februar 1994 om vejbenyttelsesafgift, idet databasen vil bero hos
skattemyndighederne i Nederlandene.
Oplysningerne til opgørelse af afgift og oplysningerne
om betaling af afgift, der skal registreres for det enkelte
køretøj, og som skal overføres til databasen,
vil være følgende:
- sted, dato og
klokkeslæt for registreringen,
- gyldighedsperiode
for afgiftsbetalingen - år, måned, uge eller dag,
- antal aksler og
EURO-udstødningsklasse for køretøjet,
-
afgiftsbeløbet i danske kroner og
-
køretøjets registreringsnummer og nationalitet -
staten, hvori køretøjet er registreret som
hjemmehørende.
Oplysningerne vil alene angå køretøjet og
kan ikke henføres til en eller flere fysiske personer.
SKAT vil være dataansvarlig for registreringen og
overførselen af oplysningerne, og bemyndigelsen efter
§ 8, nr. 3 vil blive udnyttet i samarbejde med
Datatilsynet.
Til nr. 7
§ 9, stk. 1 og 2, er en videreførelse af
de gældende bestemmelser i § 8, stk. 1 og 2,
med redaktionelle ændringer.
Efter § 9, stk. 3, må de virksomheder
m.v., der registrerer oplysninger til opgørelse af afgift
for
tredjestatskøretøjer,
og som modtager afgiftsbetaling for køretøjerne, ikke
opkræve betaling for at stille denne ydelse til
rådighed.
Til gengæld vil virksomhederne modtage en
godtgørelse for udgifterne til drift af systemet for
registrering og betaling af afgift.
Godtgørelsen forventes at ville blive udbetalt i
henhold til kontrakt mellem den tyske leverandør af det
digitale system og den enkelte virksomhed. Leverandøren har
til SKAT oplyst, at leverandøren regner med, at
godtgørelsen kommer til at udgøre 0,5 euro ekskl.
moms pr. registreret afgiftsbetaling. Dette svarer til ca. 4 danske
kroner ved det aktuelle kursniveau, og dermed vil der være
tale om en betydeligt højere godtgørelse end den
nuværende danske godtgørelse for salg af
papirbeviser.
Til nr. 9
Efter § 13, stk. 1, skal politiet kunne
tilbageholde et dansk køretøj eller et udenlandsk
køretøj, for hvilket der ikke er betalt
vejbenyttelsesafgift, indtil vejbenyttelsesafgift bliver
betalt.
Politiet vil dog alene kunne tilbageholde et
køretøj efter vejbenyttelsesafgiftsloven, indtil
vejbenyttelsesafgift for køretøjet bliver betalt.
Under hensyn hertil foreslås det, at der efter
§ 13, stk. 2, ikke skal være adgang til at
påklage politiets afgørelser og administration efter
stk. 1 til en administrativ klageinstans.
Det bemærkes også, at politiets kontrol med
standsning af lastvogne typisk vil ske som led i en kontrol med
overholdelse af en flerhed af lovbestemmelser, f.eks. om
hastighedsgrænser, køre- og hviletid, lastens
vægt, transport af farligt gods eller levende dyr m.v.
Kontrol af betaling af vejbenyttelsesafgift vil være et af
elementerne i politiets samlede kontrolindsats.
Til nr. 11 og 12
Det foreslås at ophæve bestemmelserne i
§ 20, stk. 6, 1. pkt., og § 20,
stk. 7, der angår nu udløbne overgangsordninger
med lempeligere afgifter for køretøjer, der er
registreret som hjemmehørende i Grækenland, Portugal
og Irland.
Til § 2
Der skal etableres en teknisk overgangsordning for
registrering af betaling af vejbenyttelsesafgift for dansk
registrerede køretøjer, og der skal
gennemføres internationale forhandlinger for at tilpasse den
folkeretlige aftale af 9. februar 1994 til det nye digitale
system.
Under hensyn hertil foreslås det, at skatteministeren
bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Herefter vil loven finde anvendelse for
registrering og modtagelse af vejbenyttelsesafgift, der finder sted
efter ikrafttrædelsestidspunktet.
Bilag 1
Høringsskema indeholdende
høringssvar og kommentarer hertil
Organisationer | Bemærkninger i
høringssvar | Kommentar til
bemærkninger |
Datatilsynet | Dataansvar for oplysninger, som
videregives til den fælles database for staterne, omfattet af
aftale af 9. februar 1994, bør omtales i
bemærkningerne. | Lovforslagets bemærkninger er
omformuleret i overensstemmelse med indstillingen fra
Datatilsynet. |
| | |
| Datatilsynet går ud fra, at der er
oplysninger, der kan henføres til fysiske personer.
Virksomheder, der registrerer og modtager betaling af afgift, vil i
givet fald være omfattet af sikkerhedsbekendtgørelsens
regler om bl.a. autorisation af medarbejdere. | Det vurderes, at der ikke til
registreringsnummer for et køretøj kan
henføres oplysninger til fysiske personer. Bemyndigelsen til
at registrere oplysninger om køretøjer og
overføre disse oplysninger til den fælles database vil
blive udmøntet i et samarbejde med Datatilsynet, og
eventuelle tvivlsspørgsmål vil blive afklaret ved den
lejlighed. |
SKAT | Ingen bemærkninger | |
Danmarks Rederiforening | Ingen bemærkninger | |
Dansk Industri | Trods administrative besparelser
medfører forslaget ikke reduktion i satserne for
vejbenyttelsesafgiften. | Lovforslaget angår kun
ændringer af formen for registrering af oplysninger til
opgørelse af afgift og af formen for dokumentation af
afgiftsbetalingen fra et papirbaseret system til et digitalt
system. I øvrigt er afgiftssatserne fastsat
i en for Danmark bindende international aftale. |
Dansk Transport og Logistik | Bekymrende, at det angiveligt ikke er
planen, at dansk politi skal gennemføre en systematisk
kontrol af udenlandske lastbiler. | Det må anses for den mest optimale
anvendelse af samfundets ressourcer, at politiet kontrollerer
betaling af vejbenyttelsesafgift som led i en samlet kontrol af en
flerhed af andre love. |
| | |
| Tidligere drøftet med
Skatteministeriet, at betalingsfristen for vejbenyttelsesafgift af
danske køretøjer ifølge den til loven knyttede
bekendtgørelse harmoniseres til betalingsfristen for
vægtafgiften, hvilket vil give vognmændene to
måneders ekstra kredittid for betaling af
vejbenyttelsesafgift. | Forslaget overvejes positivt. Af hensyn til IT-programmering vil det dog
tidligt ske, når Digitalt Motorkøretøjsregister
fungerer (forventes fra december 2009). En gennemførelse af forslaget vil
imidlertid også koste statskassen et årligt
provenutab. |
HTS Handel, Transport og Service | Administrative besparelser skal komme
vognmandserhvervet til gode i form af et tilsvarende øget
tilskud til udvikling og anskaffelse af klima- og
miljørigtige teknologier til lastbilerne. | Bemærkningen er noteret. De to
første år med driften af det nye digitale system vil
der dog være administrative meromkostninger til omstilling af
det danske motorkøretøjsregister. |
| | |
| Gælder digitalisering og forbedrede
kontrolmuligheder både danske og udenlandske lastbiler? | Ja, men som hidtil vil afgift for danske
lastbiler blive betalt via motorkøretøjsregisteret,
mens udenlandske lastbiler betaler afgift på tankstationer,
på færger og i færgehavne m.v. |
| | |
| Et stigende antal udenlandske lastbiler
betaler ikke vejbenyttelsesafgift, hvilket er
konkurrenceforvridende. | Det anses ikke for godtgjort, at et
stigende antal afgiftspligtige udenlandske lastbiler ikke betaler
vejbenyttelsesafgift. |
| | |
| Øget politikontrol af udenlandske
lastbiler. | Se kommentarerne til Dansk Transport og
Logistiks bemærkninger om samme emner. |
| | |
| Harmonisering af betalingsfristerne for
vejbenyttelsesafgift og vægtafgift. | |
International Transport Danmark | Administrative besparelser skal komme
vognmandserhvervet til gode. Harmonisering af betalingsfristerne for
vejbenyttelsesafgift og vægtafgift. | Se kommentarerne til Dansk Transport og
Logistiks og HTS' bemærkninger om samme emner. |
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af
vejbenyttelse |
| | (Digital registrering ved betaling af
vejbenyttelsesafgift) |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om afgift af vejbenyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 11 af 8. januar 2006, som ændret
ved § 24 i lov nr. 304 af 19. april 2006, § 17
i lov nr. 513 af 7. juni 2006 og § 24 i lov nr. 515 af 7.
juni 2006, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 4.
Afgiftsbeløbene i § 3, stk. 1 og 2, og det
gebyrbeløb, der er nævnt i § 12,
stk. 3, reguleres pr. 1. januar i hvert kalenderår
på grundlag af den modværdi i danske kroner af euro,
som var gældende den første hverdag i oktober det
foregående år, og som offentliggøres i De
Europæiske Fællesskabers Tidende. Ved omregningen til
danske kroner nedrundes de fremkomne beløb til
nærmeste antal hele kroner. Stk. 2.-3. --- | | 1. I
§ 4, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»og det gebyrbeløb«: »i danske
kroner«, og ændres »De Europæiske
Fællesskabers Tidende« til: »Den Europæiske
Unions Tidende«. |
| | |
§ 5.
--- Stk. 2.--- Stk. 3.
For betalt afgift udstedes et bevis. Stk. 4.
Skatteministeren fastsætter de nærmere regler for
afgiftens opkrævning og betaling. | | 2.§ 5,
stk. 3 og stk. 4, ophæves. |
| | |
§ 7.
--- Stk. 2.--- | | |
Stk. 3.
Afgiften skal være betalt inden påbegyndelse af
kørsel på de i stk. 1 og 2 omhandlede veje.
Afgiften betales ved køb af beviser, der giver adgang til
vejbenyttelsen inden for det tidsrum, der er angivet på
beviset. | | 3.§ 7,
stk. 3, 2. pkt., ophæves. |
Stk. 4.
Der betales ikke afgift af køretøjer, der
medfører et gyldigt bevis for betalt vejbenyttelsesafgift
udstedt i et andet europæisk land i overensstemmelse med den
i Bruxelles den 9. februar 1994 underskrevne aftale om
opkrævning af afgifter for tunge
erhvervskøretøjers benyttelse af visse veje som
ændret senest ved protokol af 22. marts 2000 om ændring
af nævnte aftale med henblik på gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF om afgifter
på tunge erhvervskøretøjer for benyttelse af
visse infrastrukturer. | | 4.
§ 7, stk. 4, affattes således: »Stk. 4. Der betales ikke afgift af
køretøjer, for hvilke betaling allerede er
registreret i den fælles database for medlemsstaterne, der er
omfattet af aftale af 9. februar 1994 om opkrævning af
afgifter for tunge erhvervskøretøjers benyttelse af
visse veje.«. |
| | |
| | 5.Overskriften
til §§ 8 og 9 affattes således: |
Salg af beviser for betalt afgift | | »Registrering og betaling af
afgift«. |
| | |
§ 8.
Skatteministeren kan give virksomheder, organisationer m.v.
tilladelse til på nærmere fastsatte vilkår at
forhandle beviser beregnet til udenlandske
køretøjer. Stk. 2.
Færgeselskaber, rederier m.v., hvis skibe sejler i rutefart
mellem udenlandske og danske havne og medfører de i
§ 1 nævnte køretøjer, skal forhandle
alle typer af dags- og ugebeviser beregnet til udenlandske
køretøjer i forbindelse med færgefarten og
inden ankomsten til dansk havn. Dette gælder dog ikke ved
sejlads mellem havne i lande, der opkræver afgift i
overensstemmelse med den i § 7, stk. 4, nævnte
aftale, og danske havne. De nævnte færgeselskaber,
rederier m.v. kan desuden forhandle måneds- og
årsbeviser. | | 6.§ 8
ophæves, og i stedet indsættes: »§ 8. Skatteministeren
fastsætter regler om 1) registrering af oplysninger til
opgørelse af afgift, 2) opkrævning og betaling af afgift,
og 3) overførsel af registrerede
oplysninger om køretøjer, der er afgiftspligtige
efter denne lov, til myndigheder i andre stater.« |
Stk. 3.
Skatteministeren fastsætter de nærmere vilkår for
salget af beviser. | | |
| | |
§ 9.
Beviserne sælges af told- og skatteforvaltningen til de
virksomheder m.v., der er nævnt i § 8, mod kontant
betaling. Beviserne kan mod fuld sikkerhedsstillelse sælges
til forhandlerne med en rentefri kredit på løbende
måned plus 15 dage. I betalingen fratrækkes 1,75 pct.
af værdien af de købte beviser. Stk. 2.
Der ydes forhandlere af beviser en årlig provision på 5
kr. pr. bevis for de første 200 beviser, der er solgt i
løbet af året. Herudover ydes et vederlag på 500
kr. pr. år til forhandlere uanset salg. Provisionen og
vederlaget ydes pr. færgelinie eller udsalgssted. Det er en
betingelse for udbetalingen af provision og vederlag, at modtageren
har været forhandler i en sammenhængende periode
på mindst et år. Stk. 3.
Forhandlerne må højst sælge beviserne til den
påtrykte pris. Stk. 4.
Forhandlerne skal udfylde beviserne med køretøjets
registreringsnummer, registreringsland, gyldighedsperiode,
udstedelsestidspunkt og -dato samt firmastempel eller lignende.
Oplysningen om bevisets gyldighedsperiode og udstedelsesdato skal
påføres beviset mekanisk ved hjælp af en
skrivemaskine, et stempel eller lignende. Endvidere skal
forhandleren ved salg af måneds- og årsbeviser
registrere nationaliteten af det køretøj, som beviset
udstedes til, og indsende disse oplysninger til told- og
skatteforvaltningen én gang årligt. | | 7.§ 9
ophæves, og i stedet indsættes: »§ 9. Færgeselskaber,
rederier m.v., hvis skibe sejler i rutefart mellem en dansk og en
udenlandsk havn og medfører køretøjer, der er
registreret som hjemmehørende i en stat, der ikke er
omfattet af aftale af 9. februar 1994 om opkrævning af
afgifter for tunge erhvervskøretøjers benyttelse af
visse veje, har pligt til at registrere oplysninger til
opgørelse af afgift for disse køretøjer og har
pligt til at modtage betaling af afgift for
køretøjerne. Dette gælder dog ikke ved
indbyrdes sejlads mellem en dansk havn og havne i andre
europæiske stater, der er omfattet af aftalen af 9. februar
1994. Stk. 2.
Told- og skatteforvaltningen kan give tilladelse til, at andre
virksomheder eller organisationer m.v. registrerer oplysninger til
opgørelse af afgift for køretøjer, som
nævnt i stk. 1, og modtager betaling af afgift for
køretøjerne. Stk. 3.
Virksomheder m.v., der efter stk. 1 og 2 registrerer
oplysninger om køretøjer, og som modtager betaling af
afgift for køretøjerne, må ikke opkræve
betaling for denne ydelse, men modtager en godtgørelse
herfor.«. |
Stk. 5.
Skatteministeren kan fastsætte regler om sikkerhedsstillelse
og om afregning af provision og vederlag, jf. stk. 2. | | |
| | |
§ 12.
--- Stk. 2.
For udenlandske køretøjer kan afgiften refunderes for
dansk udstedte beviser, såfremt beviset returneres til told-
og skatteforvaltningen inden udløbet af afgiftsperioden. Der
kan ikke opnås refusion, når afgiften er betalt for
perioder under et år. Stk. 3.
Refusionsbeløbet efter stk. 1 og 2 udgør antal
resterende hele tolvtedele af afgiftsperioden fratrukket et gebyr
på 188 kr. Stk. 4.
Forhandlere kan få refunderet købsprisen, jf.
§ 9, stk. 1, for ubrugte danske beviser. Tilsvarende
gælder for forkert udfyldte beviser, såfremt
forhandleren over for told- og skatteforvaltningen kan
godtgøre, at beviset ikke har været brugt. | | 8.§ 12, stk. 2 - 5,
ophæves, og i stedet indsættes: »Stk. 2. For udenlandske
køretøjer kan en betalt afgift refunderes,
såfremt anmodning om refusion fremsættes inden
udløbet af afgiftsperioden. Stk. 3.
Det refunderede afgiftsbeløb fratrækkes et gebyr, der
udgør 188 danske kroner for danske køretøjer,
og 188 danske kroner eller 25 euro for udenlandske
køretøjer. Stk. 4.
Skatteministeren fastsætter regler om indgivelse og
behandling af anmodning om refusion af afgift samt regler om
udbetaling af refunderet afgiftsbeløb.« |
Stk. 5.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om
betalingen af refusion. | | |
| | |
§ 13.
Føreren af et afgiftspligtigt køretøj skal
medføre beviset for betalt afgift, jf. § 5,
stk. 3, eller § 7, stk. 3, ved benyttelse af
afgiftsbelagte veje og vise beviset til politiet på
forlangende. | | 9.§ 13
ophæves, og i stedet indsættes: »§ 13. Politiet kan tilbageholde et
dansk køretøj eller et udenlandsk
køretøj, for hvilket betaling af vejbenyttelsesafgift
ikke er registreret, indtil betaling af vejbenyttelsesafgift bliver
registreret for det pågældende
køretøj. Stk. 2.
Politiets afgørelser og administration efter stk. 1 kan
ikke påklages til anden administrativ myndighed.« |
| | |
§ 14.
--- | | |
Stk. 2.
På samme måde straffes den, der forsætligt eller
groft uagtsomt: | | |
1) overtræder § 8,
stk. 2, eller § 9, stk. 3 eller 4, 2) unddrager sig afgift ved gentagne gange
at benytte et afgiftspligtigt køretøj, der ikke er
betalt afgift for, | | 10.§ 14, stk. 2, nr. 1, affattes
således: »1) overtræder
§ 9,«. |
3) benytter eller indretter et
køretøj, som er fritaget for afgift, i strid med
betingelserne for afgiftsfritagelsen, eller | | |
4) i øvrigt benytter eller
indretter et køretøj i strid med
køretøjets afgiftspligtige art og anvendelse. | | |
Stk. 3-6.
--- | | |
| | |
§ 20.--- | | |
Stk. 6.
For køretøjer, der er registreret i Grækenland,
udgør afgiften til og med den 30. juni 2002 50 pct. af de
satser, der er angivet i § 3, stk. 1 og 2. | | 11.§ 20, stk. 6, 1. pkt.,
ophæves. |
Stk. 7.
For køretøjer, der er registreret i Portugal eller
Irland, udgør afgiften indtil den 31. december 1996 50 pct.
af de i § 3, stk. 1 og 2, angivne satser. | | 12.§ 20, stk. 7,
ophæves. |