L 117 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse.

(Digital registrering ved betaling af vejbenyttelsesafgift).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 12-03-2008

Fremsat: 12-03-2008

Lovforslag som fremsat

20072_l117_som_fremsat (html)

L 117 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse. (Digital registrering ved betaling af vejbenyttelsesafgift).

Fremsat den 12. marts 2008 af skatteministeren (Kristian Jensen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse

(Digital registrering ved betaling af vejbenyttelsesafgift)

§ 1

I lov om afgift af vejbenyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 11 af 8. januar 2006, som ændret ved § 24 i lov nr. 304 af 19. april 2006, § 17 i lov nr. 513 af 7. juni 2006 og § 24 i lov nr. 515 af 7. juni 2006, foretages følgende ændringer:

1. I § 4, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »og det gebyrbeløb«: »i danske kroner«, og ændres »De Europæiske Fællesskabers Tidende« til: »Den Europæiske Unions Tidende«.

2.§ 5, stk. 3 og stk. 4 , ophæves.

3.§ 7, stk. 3, 2. pkt., ophæves.

4.§ 7, stk. 4, affattes således:

»Stk. 4 . Der betales ikke afgift af køretøjer, for hvilke betaling allerede er registreret i den fælles database for medlemsstaterne, der er omfattet af aftale af 9. februar 1994 om opkrævning af afgifter for tunge erhvervskøretøjers benyttelse af visse veje.«

5.Overskriften til §§ 8 og 9 affattes således:

»Registrering og betaling af afgift«

6.§ 8 ophæves, og i stedet indsættes:

»§ 8. Skatteministeren fastsætter regler om

1) registrering af oplysninger til opgørelse af afgift,

2) opkrævning og betaling af afgift, og

3) overførsel af registrerede oplysninger om køretøjer, der er afgiftspligtige efter denne lov, til myndigheder i andre stater.«



7.§ 9 ophæves, og i stedet indsættes:

»§ 9. Færgeselskaber, rederier m.v., hvis skibe sejler i rutefart mellem en dansk og en udenlandsk havn og medfører køretøjer, der er registreret som hjemmehørende i en stat, der ikke er omfattet af aftale af 9. februar 1994 om opkrævning af afgifter for tunge erhvervskøretøjers benyttelse af visse veje, har pligt til at registrere oplysninger til opgørelse af afgift for disse køretøjer og har pligt til at modtage betaling af afgift for køretøjerne. Dette gælder dog ikke ved indbyrdes sejlads mellem en dansk havn og havne i andre europæiske stater, der er omfattet af aftalen af 9. februar 1994.

Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen kan give tilladelse til, at andre virksomheder eller organisationer m.v. registrerer oplysninger til opgørelse af afgift for køretøjer, som nævnt i stk. 1, og modtager betaling af afgift for køretøjerne.

Stk. 3. Virksomheder m.v., der efter stk. 1 og 2 registrerer oplysninger om køretøjer, og som modtager betaling af afgift for køretøjerne, må ikke opkræve betaling for denne ydelse, men modtager en godtgørelse herfor.«

8.§ 12, stk. 2 - 5, ophæves, og i stedet indsættes:

»Stk. 2. For udenlandske køretøjer kan en betalt afgift refunderes, såfremt anmodning om refusion fremsættes inden udløbet af afgiftsperioden.

Stk. 3. Det refunderede afgiftsbeløb fratrækkes et gebyr, der udgør 188 danske kroner for danske køretøjer, og 188 danske kroner eller 25 euro for udenlandske køretøjer.

Stk. 4. Skatteministeren fastsætter regler om indgivelse og behandling af anmodning om refusion af afgift samt regler om udbetaling af refunderet afgiftsbeløb.«

9.§ 13 ophæves, og i stedet indsættes:

»§ 13. Politiet kan tilbageholde et dansk køretøj eller et udenlandsk køretøj, for hvilket betaling af vejbenyttelsesafgift ikke er registreret, indtil betaling af vejbenyttelsesafgift bliver registreret for det pågældende køretøj.

Stk. 2. Politiets afgørelser og administration efter stk. 1 kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.«

10.§ 14, stk. 2, nr. 1, affattes således:

»1) overtræder § 9,«

11.§ 20, stk. 6, 1. pkt., ophæves.

12.§ 20, stk. 7, ophæves.

§ 2

Skatteministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 

1. Lovforslagets formål



Siden 1993 har der været gennemført EF-direktiver, senest Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 1999/62/EF af 17. juni 1999, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2006/38/EF af 17. maj 2006, om EU-medlemsstaternes beskatning af store lastbiler til godstransport, herunder vejbenyttelsesafgifter.


I den forbindelse indeholder direktivet bestemmelser om, at flere EU-medlemsstater kan indgå aftaler om at opkræve fælles vejbenyttelsesafgifter, der skal gælde inden for de pågældende staters samlede område.


Danmark er således omfattet af en folkeretlig aftale af 9. februar 1994 mellem fem EU-medlemsstater om opkrævning af ens afgifter af lastbiler og lastvognstog m.v. med en tilladt totalvægt på 12 tons eller derover ved kørsel på vejnettet eller på visse dele af vejene i disse stater.


Oprindeligt indgik Belgien, Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Tyskland i aftalen.


Pr. 1. januar 1998 indtrådte Sverige i aftalen, og pr. 1. september 2003 udtrådte Tyskland af aftalen, men deltager fortsat på observatørbasis.


Formål med lovforslaget er at modernisere administrationen af vejbenyttelsesafgiftsloven, således at både erhvervslivet og det offentlige får lettelser i de administrative byrder.


Moderniseringen sker i samarbejde med de øvrige fire europæiske stater, der er omfattet af aftalen af 9. februar 1994. Det forslås således at erstatte det nuværende papirbevis for betaling af vejbenyttelsesafgift med en digital registrering, idet registreringen skal ske i en fælles database for aftalestaterne i Nederlandene. Samtidig får dansk politi direkte adgang til denne database for at kunne kontrollere, at afgift er betalt. Herom henvises til de almindelige bemærkninger, 2.2., samt til bemærkningerne til § 1, nr. 9.


Den danske stats samlede indtægter af vejbenyttelsesafgiften og statens direkte udgifter ved opkrævning af vejbenyttelsesafgift i forhold til udenlandsk registrerede køretøjer fremgår af finanslovens § 38.23.07.


Vejbenyttelsesafgiften indbringer et årligt nettoprovenu på mellem 350 og 450 mio. kr.


 

2. Lovforslag sammenholdt med gældende ret

2.1. Gældende ret



Efter lov om afgift af vejbenyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 11 af 8. januar 2006, betales en afgift for retten til at benytte det danske vejnet, eller visse dele af dette. Afgiften gælder for lastbiler og lastvognstog m.v. til vejgodstransport, der har en tilladt totalvægt på 12 tons eller derover.


Afgiften administreres af Centralregisteret for Motorkøretøjer, således at afgiften betales for det enkelte køretøj. Betalt afgift kan ikke overføres til et andet køretøj.


Der udstedes et bevis for betalt vejbenyttelsesafgift. Beviset har form af et papirdokument. Den enkelte lastbilchauffør skal medbringe beviset under kørslen og skal efter anmodning kunne vise beviset til dansk politi.


For afgiftspligtige køretøjer, der er registreret i Danmark, udgør afgiftsperioden et år. Anmeldes en ny ejer eller en ny bruger af køretøjet, afkortes afgiftsperioden med de resterende dage af perioden.


For udenlandske afgiftspligtige køretøjer fastsættes afgiftsperioden efter den afgiftspligtiges valg, dog mindst for en dag og højst for et år. Afgiften betales for retten til at benytte den del af det danske vejnet, der udgøres af motorvejsstrækningerne.


For tredjestatskøretøjer, d.v.s. udenlandske køretøjer fra stater uden for den folkeretlige aftale af 9. februar 1994, indebærer den nuværende ordning, at chauffører og vognmænd kan købe vejbenyttelsesbeviser på tankstationer, i færgehavne og på færger. Således kan virksomheder og organisationer, der driver tankstation i Danmark, efter SKATs tilladelse og på nærmere fastsatte vilkår, sælge vejafgiftsbeviser til udenlandske køretøjer. Færgerederier og lignende, der sejler på dansk havn, er endog i visse tilfælde forpligtet til at forhandle disse beviser.


 

2.2. Lovforslaget



I regi af den folkeretlige aftale af 9. februar 1994 mellem Belgien, Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Sverige om vejbenyttelsesafgift har der været nedsat en arbejdsgruppe, der har set på mulighederne for at effektivisere administrationen af ordningen.


Arbejdsgruppen har foreslået, at det eksisterende papirbevis for vejbenyttelsesafgift for tredjestatskøretøjer erstattes med en fælles central registrering af betalt vejbenyttelsesafgift i en database i Nederlandene. Samtidig skal myndighederne i aftalestaterne have en direkte adgang til den fælles database, således at myndighederne kan kontrollere, at afgifterne er betalt.


Regeringen støtter forslaget om en digitalisering af vejbenyttelsesafgiften, idet en gennemførelse af forslaget vil lette de administrative byrder for såvel erhvervslivet som det offentlige.


Dels skal den enkelte chauffør ikke under kørslen medbringe papirbevis for afgiftens betaling, og det offentlige skal dermed ikke længere udstede disse papirbeviser. Dels kan dansk politis kontrol med afgifternes betaling ganske enkelt ske ved opkald til den fælles database for aftalestaterne i Nederlandene.


Indførelsen af den digitale vejbenyttelsesafgift indebærer ændringer både af den folkeretlige aftale af 9. februar 1994, hvilket er under forhandling, og af den danske lov om vejbenyttelsesafgift. Der stilles hermed forslag om de nødvendige ændringer af den danske lov.


Danmark og de øvrige fire europæiske stater, der er omfattet af aftalen af 9. februar 1994, har på baggrund af et forudgående EF-udbud af et digitalt system for registrering af betaling af vejbenyttelsesafgift indgået en kontrakt med en leverandør i Tyskland den 31. oktober 2007 om etablering og efterfølgende drift af et sådant system for den fireårige periode 1. oktober 2008 - 30. september 2012 mod betaling af 8,32 mio. euro ekskl. moms for hvert af årene i den fireårige kontraktperiode. Efter kontrakten vil det ny system være klar til drift den 1. oktober 2008.


Betaling af afgift for køretøjer, der er registreret her i landet, vil med tiden blive koblet op på det nye Digitale Motorkøretøjsregister (DMR), der afløser det nuværende Centralregister for Motorkøretøjer (CRM).


DMR vurderes dog først at kunne være funktionsdygtigt i slutningen af 2009. Som teknisk overgangsordning vil SKAT foretage daglige udtræk over registrerede afgiftsbetalinger via det eksisterende CRM, som videresendes til den fælles database for aftalestaterne i Nederlandene.


Af hensyn til, at der skal etableres en teknisk overgangsordning for registrering af betaling af vejbenyttelsesafgift for danske køretøjer, og at der skal gennemføres internationale forhandlinger for at tilpasse aftalen af 9. februar 1994 til det nye digitale system, forslås det, at skatteministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for lovens ikrafttræden.


 

3. Kommunikationsplan



SKAT vil informere Benzin- og Oliebranchens Arbejdsgiverforening som repræsentant for tankstationer i Danmark og Danmarks Rederiforening med flere som repræsentant for færgerederier samt forhandlerne af vejbeviser, der for nuværende sælger fysiske vejafgiftsbeviser i papirform.


Med det nye system skal de pågældende virksomheder m.v. have installeret terminaler, hvor oplysningerne til brug for opgørelse af vejbenyttelsesafgift samt betalingen af afgiften bliver registreret. I den forbindelse vil den tyske leverandør af det nye system tilsvarende sørge for uddannelse og instruks i brug af de nye terminaler m.v.


 

4. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

4.1. De økonomiske konsekvenser for det offentlige:



Den danske stats andel på 12,29 pct. af aftalestaternes fælles udgifter til det nuværende papirbaserede system for vejbenyttelsesafgifter for tredjestaters køretøjer har ifølge de seneste afsluttede statsregnskaber for 2005 og 2006 udgjort henholdsvis 13,7 mio. kr. og 13,4 mio. kr. Som led i en udligning af disse fælles udgifter mellem aftalestaterne har den danske stat til gengæld fået overført henholdsvis kr. 300.000 og 400.000 for 2005 og 2006.


Det er Nederlandene, der opsamler og fordeler aftalestaternes respektive andele af de fælles udgifter til opkrævningen af vejbenyttelsesafgift i forhold til tredjestatskøretøjer. Det gælder både det nuværende papirbaserede system og det nye digitale system, hvor de fælles udgifter for den danske stat og de øvrige aftalestater vil medgå til etablering og drift af aftalestaternes fælles database i Nederlandene og til betaling til den tyske leverandør for leverandørens etablering og drift af det digitale system ifølge aftalestaternes kontrakt med leverandøren. Jf. bemærkningerne om kontrakten og kontraktsummen ovenfor under punkt 2.2.


Beregninger viser imidlertid også, at den danske stats andel af aftalestaternes fælles udgifter sandsynligvis vil falde marginalt i forhold til det nuværende papirbaserede system. Således skønnes nettoudgiften hertil at falde til ca. 12 mio. kr. i 2009 og til ca. 11,3 mio. kr. i 2010.


Endvidere bortfalder den danske stats årlige udgift på 500.000 kr. til udbetaling af godtgørelse til virksomheder, der sælger papirbeviser til tredjestatskøretøjer, idet godtgørelsen fremover forventes at ville blive udbetalt i henhold til kontrakt mellem den tyske leverandør af det digitale system og den enkelte virksomhed. Jf. bemærkningerne til § 1, nr. 7.


En gennemførelse af lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for kommunerne og regionerne.


 

4.2. De administrative konsekvenser for det offentlige:



En gennemførelse af lovforslaget, hvorefter administrationen af vejbenyttelsesafgiften digitaliseres, skønnes at ville lette staten for administrative byrder. Således skal SKAT ikke længere sørge for at udstede og distribuere de fysiske vejafgiftsbeviser i papirform, og dansk politis kontrol med afgifternes betaling kan ganske enkelt ske ved opkald til den fælles database for aftalestaterne i Nederlandene.


For SKAT skønnes digitaliseringen af vejbenyttelsesafgiften at kunne medføre bortfald af to til tre årsværk i løbet af 2009 og 2010.


I første omgang vil SKAT dog skulle afholde engangsudgifter til etablering af en teknisk overgangsordning for registrering af betaling af vejbenyttelsesafgift for danske køretøjer for perioden, indtil Digitalt Motorkøretøjsregister (DMR) kommer til at fungere, samt udgifter til at rette DMR til. Udgifterne hertil vurderes at udgøre 2 mio. kr. i 2008 og 2009.


En gennemførelse af lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for kommunerne og regionerne.


 

5. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

5.1. De økonomiske konsekvenser for erhvervslivet:



En gennemførelse af lovforslaget har ikke direkte økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet lovforslaget ikke medfører en lempelse af afgiftens niveau.


 

5.2. De administrative konsekvenser for erhvervslivet:



De nuværende administrative byrder for erhvervslivet ved betaling af vejbenyttelsesafgift og opbevaring af fysiske vejafgiftsbeviser i papirform er skønnet til at udgøre ca. 5 mio. kr.


Med en digitalisering af vejbenyttelsesafgiften bliver tankstationer og færgerederier fri for at bestille, opbevare og sælge fysiske vejafgiftsbeviser i papirform, ligesom vognmænd og chauffører bliver fri for at få udleveret eller købe og dernæst opbevare de fysiske vejafgiftsbeviser som dokumentation for afgiftens betaling. Dette skønnes at ville lette de administrative byrder for erhvervslivet med ca. 3 mio. kr.


 

6. De administrative konsekvenser for borgerne



En gennemførelse af lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.


 

7. Miljømæssige konsekvenser



En gennemførelse af lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.


 

8. Forholdet til EU-retten



EU-retten, senest Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 1999/62/EF af 17. juni 1999, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2006/38/EF af 17. maj 2006, om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer, giver EU's medlemsstater adgang til at indføre nationale eller bilaterale vejbenyttelsesafgifter inden for visse rammer.


På dette grundlag indgår Belgien, Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Sverige i en folkeretlig aftale, hvorefter disse stater samarbejder om at opkræve ens vejbenyttelsesafgifter. Den danske lov om vejbenyttelsesafgift, herunder lovforslaget om en digitalisering af vejbenyttelsesafgiften, er en udmøntning af dette folkeretlige samarbejde.


Lovforslaget har i øvrigt ingen EU-retlige aspekter.


 

9. Hørte organisationer og myndigheder m.v.



Et udkast til lovforslaget blev den 4. februar 2008 sendt i høring hos Rigspolitiets områder IT og Tele samt Politiopgaver, Datatilsynet, SKAT, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Benzin- og Oliebranchens Arbejdsgiverforening, Danmarks Rederiforening, Rederiet Scandlines, Dansk Erhverv, Danske Havne, Dansk Industri, Danske Speditører, Dansk Transport og Logistik, Foreningen af Danske Transportcentre, HTS Handel, Transport og Service samt International Transport Danmark.


Indkomne høringssvar og kommentarer hertil er medtaget i lovforslaget som bilag 1.


 

10. Sammenfattende skema

Vurdering af konsekvenser af lovforslag



 
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Negative konsekvenser/
merudgifter
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Den danske stats andel af aftalestaternes fælles udgifter til det nuværende papirbaserede system for vejbenyttelsesafgift udgør ca. 13 mio. kr. Udgiften skønnes at falde til 12 mio. kr. i 2009 og til 11,3 mio. kr. i 2010.
Fra og med 2009 bortfalder statens årlige udgift på 500.000 kr. til udbetaling af godtgørelse til virksomheder, der sælger papirbeviser til tredjestatskøretøjer.
Bortfald af 2-3 årsværk hos SKAT i løbet af 2009-2010.
Udgifter til etablering af en overgangsordning for registrering af betaling af vejbenyttelsesafgift for danske køretøjer, indtil Digitalt Motorkøretøjsregister kommer til at fungere. Udgifterne hertil vurderes at udgøre i alt 2 mio. kr. i 2008 og 2009.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen økonomisk lempelse.
Lempelse af administrative byrder, idet tankstationer og færgerederier bliver fri for at bestille, opbevare og sælge fysiske vejbenyttelsesbeviser i papirform. Vognmænd og chauffører bliver fri for at få udleveret eller købe og dernæst opbevare fysiske vejbenyttelsesbeviser som dokumentation for afgiftens betaling.
Ingen økonomiske merudgifter.
Ikke flere administrative byrder.
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter


Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1 og 8


I den folkeretlige aftale af 9. februar 1994 om vejbenyttelsesafgift er gebyr for anmodning om afgiftsrefusion fastsat til 25 euro, hvilket er omregnet til 188 danske kroner i den danske lov.


Det anses ikke for hensigtsmæssigt, at en udenlandsk ejer af et køretøj ved indgivelse af anmodning om refusion af afgift, der er betalt i Danmark, er tvunget til at betale gebyr i danske kroner. Det foreslås derfor at gøre det valgfrit i § 12, stk. 3, om gebyr for anmodning om afgiftsrefusion for et udenlandsk køretøj skal betales i danske kroner eller i euro.


Som konsekvens er det alene gebyret i danske kroner ved behandling af anmodning om afgiftsrefusion, der skal reguleres efter § 4, stk. 1, 1. pkt.


Dertil forslås en redaktionel ændring i § 4, stk. 1, 1. pkt., som følge af skiftet af den officielle betegnelse for De Europæiske Fællesskabers Tidende til Den Europæiske Unions Tidende.


Forslaget til øvrige ændringer af bestemmelsen om refusion af afgift i § 12 er en følge af overgangen fra papirbevis for betaling af vejbenyttelsesafgift til elektronisk registrering af afgiftsbetalingen. Jf. de almindelige bemærkninger, 2.2.


Til nr. 2, 3, 4, 5 og 10


Der er tale om forslag til redaktionelle ændringer som følge af overgangen fra papirbevis for betaling af vejbenyttelsesafgift til elektronisk registrering af betalingerne. Jf. de almindelige bemærkninger, 2.2.


Bemyndigelsen til skatteministeren efter nugældende § 5, stk. 4, til at fastsætte regler for afgiftens opkrævning og betaling foreslås flyttet til ny § 8, nr. 2.


Til nr. 6


Efter § 8, nr. 1-3, fastsætter skatteministeren regler for registrering af oplysninger til opgørelse af afgift, for opkrævning og betaling af afgift, og for overførsel af registrerede oplysninger om køretøjer, der er afgiftspligtige efter vejbenyttelsesafgiftsloven, til myndigheder i andre stater.


Der vil være tale om overførsel af registrerede oplysninger om afgiftsbetaling m.v. til den fælles database for staterne, der er omfattet af den folkeretlige aftale af 9. februar 1994 om vejbenyttelsesafgift, idet databasen vil bero hos skattemyndighederne i Nederlandene.


Oplysningerne til opgørelse af afgift og oplysningerne om betaling af afgift, der skal registreres for det enkelte køretøj, og som skal overføres til databasen, vil være følgende:


- sted, dato og klokkeslæt for registreringen,

- gyldighedsperiode for afgiftsbetalingen - år, måned, uge eller dag,

- antal aksler og EURO-udstødningsklasse for køretøjet,

- afgiftsbeløbet i danske kroner og

- køretøjets registreringsnummer og nationalitet - staten, hvori køretøjet er registreret som hjemmehørende.



Oplysningerne vil alene angå køretøjet og kan ikke henføres til en eller flere fysiske personer.


SKAT vil være dataansvarlig for registreringen og overførselen af oplysningerne, og bemyndigelsen efter § 8, nr. 3 vil blive udnyttet i samarbejde med Datatilsynet.


Til nr. 7


§ 9, stk. 1 og 2, er en videreførelse af de gældende bestemmelser i § 8, stk. 1 og 2, med redaktionelle ændringer.


Efter § 9, stk. 3, må de virksomheder m.v., der registrerer oplysninger til opgørelse af afgift for tred­je­stats­kø­re­tø­jer, og som modtager afgiftsbetaling for køretøjerne, ikke opkræve betaling for at stille denne ydelse til rådighed.


Til gengæld vil virksomhederne modtage en godtgørelse for udgifterne til drift af systemet for registrering og betaling af afgift.


Godtgørelsen forventes at ville blive udbetalt i henhold til kontrakt mellem den tyske leverandør af det digitale system og den enkelte virksomhed. Leverandøren har til SKAT oplyst, at leverandøren regner med, at godtgørelsen kommer til at udgøre 0,5 euro ekskl. moms pr. registreret afgiftsbetaling. Dette svarer til ca. 4 danske kroner ved det aktuelle kursniveau, og dermed vil der være tale om en betydeligt højere godtgørelse end den nuværende danske godtgørelse for salg af papirbeviser.


Til nr. 9


Efter § 13, stk. 1, skal politiet kunne tilbageholde et dansk køretøj eller et udenlandsk køretøj, for hvilket der ikke er betalt vejbenyttelsesafgift, indtil vejbenyttelsesafgift bliver betalt.


Politiet vil dog alene kunne tilbageholde et køretøj efter vejbenyttelsesafgiftsloven, indtil vejbenyttelsesafgift for køretøjet bliver betalt. Under hensyn hertil foreslås det, at der efter § 13, stk. 2, ikke skal være adgang til at påklage politiets afgørelser og administration efter stk. 1 til en administrativ klageinstans.


Det bemærkes også, at politiets kontrol med standsning af lastvogne typisk vil ske som led i en kontrol med overholdelse af en flerhed af lovbestemmelser, f.eks. om hastighedsgrænser, køre- og hviletid, lastens vægt, transport af farligt gods eller levende dyr m.v. Kontrol af betaling af vejbenyttelsesafgift vil være et af elementerne i politiets samlede kontrolindsats.


Til nr. 11 og 12


Det foreslås at ophæve bestemmelserne i § 20, stk. 6, 1. pkt., og § 20, stk. 7, der angår nu udløbne overgangsordninger med lempeligere afgifter for køretøjer, der er registreret som hjemmehørende i Grækenland, Portugal og Irland.


Til § 2

Der skal etableres en teknisk overgangsordning for registrering af betaling af vejbenyttelsesafgift for dansk registrerede køretøjer, og der skal gennemføres internationale forhandlinger for at tilpasse den folkeretlige aftale af 9. februar 1994 til det nye digitale system.


Under hensyn hertil foreslås det, at skatteministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for lovens ikrafttræden. Herefter vil loven finde anvendelse for registrering og modtagelse af vejbenyttelsesafgift, der finder sted efter ikrafttrædelsestidspunktet.



Bilag 1

Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil

Organisationer
Bemærkninger i høringssvar
Kommentar til bemærkninger
Datatilsynet
Dataansvar for oplysninger, som videregives til den fælles database for staterne, omfattet af aftale af 9. februar 1994, bør omtales i bemærkningerne.
Lovforslagets bemærkninger er omformuleret i overensstemmelse med indstillingen fra Datatilsynet.
   
 
Datatilsynet går ud fra, at der er oplysninger, der kan henføres til fysiske personer. Virksomheder, der registrerer og modtager betaling af afgift, vil i givet fald være omfattet af sikkerhedsbekendtgørelsens regler om bl.a. autorisation af medarbejdere.
Det vurderes, at der ikke til registreringsnummer for et køretøj kan henføres oplysninger til fysiske personer. Bemyndigelsen til at registrere oplysninger om køretøjer og overføre disse oplysninger til den fælles database vil blive udmøntet i et samarbejde med Datatilsynet, og eventuelle tvivlsspørgsmål vil blive afklaret ved den lejlighed.
SKAT
Ingen bemærkninger
 
Danmarks
Rederiforening
Ingen bemærkninger
 
Dansk Industri
Trods administrative besparelser medfører forslaget ikke reduktion i satserne for vejbenyttelsesafgiften.
Lovforslaget angår kun ændringer af formen for registrering af oplysninger til opgørelse af afgift og af formen for dokumentation af afgiftsbetalingen fra et papirbaseret system til et digitalt system.
I øvrigt er afgiftssatserne fastsat i en for Danmark bindende international aftale.
Dansk Transport og Logistik
Bekymrende, at det angiveligt ikke er planen, at dansk politi skal gennemføre en systematisk kontrol af udenlandske lastbiler.
Det må anses for den mest optimale anvendelse af samfundets ressourcer, at politiet kontrollerer betaling af vejbenyttelsesafgift som led i en samlet kontrol af en flerhed af andre love.
   
 
Tidligere drøftet med Skatteministeriet, at betalingsfristen for vejbenyttelsesafgift af danske køretøjer ifølge den til loven knyttede bekendtgørelse harmoniseres til betalingsfristen for vægtafgiften, hvilket vil give vognmændene to måneders ekstra kredittid for betaling af vejbenyttelsesafgift.
Forslaget overvejes positivt.
Af hensyn til IT-programmering vil det dog tidligt ske, når Digitalt Motorkøretøjsregister fungerer (forventes fra december 2009).
En gennemførelse af forslaget vil imidlertid også koste statskassen et årligt provenutab.
HTS Handel,
Transport og
Service
Administrative besparelser skal komme vognmandserhvervet til gode i form af et tilsvarende øget tilskud til udvikling og anskaffelse af klima- og miljørigtige teknologier til lastbilerne.
Bemærkningen er noteret. De to første år med driften af det nye digitale system vil der dog være administrative meromkostninger til omstilling af det danske motorkøretøjsregister.
   
 
Gælder digitalisering og forbedrede kontrolmuligheder både danske og udenlandske lastbiler?
Ja, men som hidtil vil afgift for danske lastbiler blive betalt via motorkøretøjsregisteret, mens udenlandske lastbiler betaler afgift på tankstationer, på færger og i færgehavne m.v.
   
 
Et stigende antal udenlandske lastbiler betaler ikke vejbenyttelsesafgift, hvilket er konkurrenceforvridende.
Det anses ikke for godtgjort, at et stigende antal afgiftspligtige udenlandske lastbiler ikke betaler vejbenyttelsesafgift.
   
 
Øget politikontrol af udenlandske lastbiler.
Se kommentarerne til Dansk Transport og Logistiks bemærkninger om samme emner.
   
 
Harmonisering af betalingsfristerne for vejbenyttelsesafgift og vægtafgift.
 
International
Transport
Danmark
Administrative besparelser skal komme vognmandserhvervet til gode.
Harmonisering af betalingsfristerne for vejbenyttelsesafgift og vægtafgift.
Se kommentarerne til Dansk Transport og Logistiks og HTS' bemærkninger om samme emner.



Bilag 2

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse
  
(Digital registrering ved betaling af vejbenyttelsesafgift)
   
  
§ 1
  
I lov om afgift af vejbenyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 11 af 8. januar 2006, som ændret ved § 24 i lov nr. 304 af 19. april 2006, § 17 i lov nr. 513 af 7. juni 2006 og § 24 i lov nr. 515 af 7. juni 2006, foretages følgende ændringer:
   
§ 4. Afgiftsbeløbene i § 3, stk. 1 og 2, og det gebyrbeløb, der er nævnt i § 12, stk. 3, reguleres pr. 1. januar i hvert kalenderår på grundlag af den modværdi i danske kroner af euro, som var gældende den første hverdag i oktober det foregående år, og som offentliggøres i De Europæiske Fællesskabers Tidende. Ved omregningen til danske kroner nedrundes de fremkomne beløb til nærmeste antal hele kroner.
Stk. 2.-3. ---
 
1. I § 4, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »og det gebyrbeløb«: »i danske kroner«, og ændres »De Europæiske Fællesskabers Tidende« til: »Den Europæiske Unions Tidende«.
   
§ 5. ---
Stk. 2.---
Stk. 3. For betalt afgift udstedes et bevis.
Stk. 4. Skatteministeren fastsætter de nærmere regler for afgiftens opkrævning og betaling.
 
2.§ 5, stk. 3 og stk. 4, ophæves.
   
§ 7. ---
Stk. 2.---
  
Stk. 3. Afgiften skal være betalt inden påbegyndelse af kørsel på de i stk. 1 og 2 omhandlede veje. Afgiften betales ved køb af beviser, der giver adgang til vejbenyttelsen inden for det tidsrum, der er angivet på beviset.
 
3.§ 7, stk. 3, 2. pkt., ophæves.
Stk. 4. Der betales ikke afgift af køretøjer, der medfører et gyldigt bevis for betalt vejbenyttelsesafgift udstedt i et andet europæisk land i overensstemmelse med den i Bruxelles den 9. februar 1994 underskrevne aftale om opkrævning af afgifter for tunge erhvervskøretøjers benyttelse af visse veje som ændret senest ved protokol af 22. marts 2000 om ændring af nævnte aftale med henblik på gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge erhvervskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer.
 
4. § 7, stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Der betales ikke afgift af køretøjer, for hvilke betaling allerede er registreret i den fælles database for medlemsstaterne, der er omfattet af aftale af 9. februar 1994 om opkrævning af afgifter for tunge erhvervskøretøjers benyttelse af visse veje.«.
   
  
5.Overskriften til §§ 8 og 9 affattes således:
Salg af beviser for betalt afgift
 
»Registrering og betaling af afgift«.
   
§ 8. Skatteministeren kan give virksomheder, organisationer m.v. tilladelse til på nærmere fastsatte vilkår at forhandle beviser beregnet til udenlandske køretøjer.
Stk. 2. Færgeselskaber, rederier m.v., hvis skibe sejler i rutefart mellem udenlandske og danske havne og medfører de i § 1 nævnte køretøjer, skal forhandle alle typer af dags- og ugebeviser beregnet til udenlandske køretøjer i forbindelse med færgefarten og inden ankomsten til dansk havn. Dette gælder dog ikke ved sejlads mellem havne i lande, der opkræver afgift i overensstemmelse med den i § 7, stk. 4, nævnte aftale, og danske havne. De nævnte færgeselskaber, rederier m.v. kan desuden forhandle måneds- og årsbeviser.
 
6.§ 8 ophæves, og i stedet indsættes:
»§ 8. Skatteministeren fastsætter regler om
1) registrering af oplysninger til opgørelse af afgift,
2) opkrævning og betaling af afgift, og
3) overførsel af registrerede oplysninger om køretøjer, der er afgiftspligtige efter denne lov, til myndigheder i andre stater.«
Stk. 3. Skatteministeren fastsætter de nærmere vilkår for salget af beviser.
  
   
§ 9. Beviserne sælges af told- og skatteforvaltningen til de virksomheder m.v., der er nævnt i § 8, mod kontant betaling. Beviserne kan mod fuld sikkerhedsstillelse sælges til forhandlerne med en rentefri kredit på løbende måned plus 15 dage. I betalingen fratrækkes 1,75 pct. af værdien af de købte beviser.
Stk. 2. Der ydes forhandlere af beviser en årlig provision på 5 kr. pr. bevis for de første 200 beviser, der er solgt i løbet af året. Herudover ydes et vederlag på 500 kr. pr. år til forhandlere uanset salg. Provisionen og vederlaget ydes pr. færgelinie eller udsalgssted. Det er en betingelse for udbetalingen af provision og vederlag, at modtageren har været forhandler i en sammenhængende periode på mindst et år.
Stk. 3. Forhandlerne må højst sælge beviserne til den påtrykte pris.
Stk. 4. Forhandlerne skal udfylde beviserne med køretøjets registreringsnummer, registreringsland, gyldighedsperiode, udstedelsestidspunkt og -dato samt firmastempel eller lignende. Oplysningen om bevisets gyldighedsperiode og udstedelsesdato skal påføres beviset mekanisk ved hjælp af en skrivemaskine, et stempel eller lignende. Endvidere skal forhandleren ved salg af måneds- og årsbeviser registrere nationaliteten af det køretøj, som beviset udstedes til, og indsende disse oplysninger til told- og skatteforvaltningen én gang årligt.
 
7.§ 9 ophæves, og i stedet indsættes:
»§ 9. Færgeselskaber, rederier m.v., hvis skibe sejler i rutefart mellem en dansk og en udenlandsk havn og medfører køretøjer, der er registreret som hjemmehørende i en stat, der ikke er omfattet af aftale af 9. februar 1994 om opkrævning af afgifter for tunge erhvervskøretøjers benyttelse af visse veje, har pligt til at registrere oplysninger til opgørelse af afgift for disse køretøjer og har pligt til at modtage betaling af afgift for køretøjerne. Dette gælder dog ikke ved indbyrdes sejlads mellem en dansk havn og havne i andre europæiske stater, der er omfattet af aftalen af 9. februar 1994.
Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen kan give tilladelse til, at andre virksomheder eller organisationer m.v. registrerer oplysninger til opgørelse af afgift for køretøjer, som nævnt i stk. 1, og modtager betaling af afgift for køretøjerne.
Stk. 3. Virksomheder m.v., der efter stk. 1 og 2 registrerer oplysninger om køretøjer, og som modtager betaling af afgift for køretøjerne, må ikke opkræve betaling for denne ydelse, men modtager en godtgørelse herfor.«.
Stk. 5. Skatteministeren kan fastsætte regler om sikkerhedsstillelse og om afregning af provision og vederlag, jf. stk. 2.
  
   
§ 12. ---
Stk. 2. For udenlandske køretøjer kan afgiften refunderes for dansk udstedte beviser, såfremt beviset returneres til told- og skatteforvaltningen inden udløbet af afgiftsperioden. Der kan ikke opnås refusion, når afgiften er betalt for perioder under et år.
Stk. 3. Refusionsbeløbet efter stk. 1 og 2 udgør antal resterende hele tolvtedele af afgiftsperioden fratrukket et gebyr på 188 kr.
Stk. 4. Forhandlere kan få refunderet købsprisen, jf. § 9, stk. 1, for ubrugte danske beviser. Tilsvarende gælder for forkert udfyldte beviser, såfremt forhandleren over for told- og skatteforvaltningen kan godtgøre, at beviset ikke har været brugt.
 
8.§ 12, stk. 2 - 5, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2. For udenlandske køretøjer kan en betalt afgift refunderes, såfremt anmodning om refusion fremsættes inden udløbet af afgiftsperioden.
Stk. 3. Det refunderede afgiftsbeløb fratrækkes et gebyr, der udgør 188 danske kroner for danske køretøjer, og 188 danske kroner eller 25 euro for udenlandske køretøjer.
Stk. 4. Skatteministeren fastsætter regler om indgivelse og behandling af anmodning om refusion af afgift samt regler om udbetaling af refunderet afgiftsbeløb.«
Stk. 5. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om betalingen af refusion.
  
   
§ 13. Føreren af et afgiftspligtigt køretøj skal medføre beviset for betalt afgift, jf. § 5, stk. 3, eller § 7, stk. 3, ved benyttelse af afgiftsbelagte veje og vise beviset til politiet på forlangende.
 
9.§ 13 ophæves, og i stedet indsættes:
»§ 13. Politiet kan tilbageholde et dansk køretøj eller et udenlandsk køretøj, for hvilket betaling af vejbenyttelsesafgift ikke er registreret, indtil betaling af vejbenyttelsesafgift bliver registreret for det pågældende køretøj.
Stk. 2. Politiets afgørelser og administration efter stk. 1 kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.«
   
§ 14. ---
  
Stk. 2. På samme måde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt:
  
1) overtræder § 8, stk. 2, eller § 9, stk. 3 eller 4,
2) unddrager sig afgift ved gentagne gange at benytte et afgiftspligtigt køretøj, der ikke er betalt afgift for,
 
10.§ 14, stk. 2, nr. 1, affattes således:
»1) overtræder § 9,«.
3) benytter eller indretter et køretøj, som er fritaget for afgift, i strid med betingelserne for afgiftsfritagelsen, eller
  
4) i øvrigt benytter eller indretter et køretøj i strid med køretøjets afgiftspligtige art og anvendelse.
  
Stk. 3-6. ---
  
   
§ 20.---
  
Stk. 6. For køretøjer, der er registreret i Grækenland, udgør afgiften til og med den 30. juni 2002 50 pct. af de satser, der er angivet i § 3, stk. 1 og 2.
 
11.§ 20, stk. 6, 1. pkt., ophæves.
Stk. 7. For køretøjer, der er registreret i Portugal eller Irland, udgør afgiften indtil den 31. december 1996 50 pct. af de i § 3, stk. 1 og 2, angivne satser.
 
12.§ 20, stk. 7, ophæves.