Skriftlig fremsættelse (12. marts
2008)
Skatteministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov
(Lovforslag nr. L 116).
Forslaget - som er omtalt i regeringsgrundlaget
»Mulighedernes samfund« under afsnit 3 om et effektivt
og trygt skattesystem - har for det første til formål
at skabe smidigere sagsgange i skatteadministrationen,
således at borgerne hurtigere kan få afklaret deres
skat og hurtigere kan få afsluttet en skattesag. Det sker ved
de forslag, som er beskrevet nedenfor om henholdsvis kortere
sagsbehandlingstider i Landsskatteretten og fremrykket
ligning.
For det andet har forslaget til formål at forenkle en
række bestemmelser i skattelovgivningen, hvilket kan lette
erhvervslivets administrative byrder.
For det tredje har forslaget til formål at
gennemføre en række justeringer af
skattelovgivningen.
Den del af lovforslaget, som har til formål at nedbringe
klagebehandlingstiden ved Landsskatteretten m.v., går
nærmere ud på
- at indføre
en remonstrationsordning ved klage over årsopgørelsen
(foreslås sat under lovovervågning),
- at gøre
det muligt for Landsskatteretten at behandle klager over afslag
på fuld omkostningsgodtgørelse i syn- og
skønssager,
- at gøre
det muligt for et ankenævn og Landsskatteretten at få
elektronisk adgang til sagsakter i SKAT, som er nødvendige
for klagebehandlingen,
- at gøre
det muligt for en klager, hvis klage er blevet afvist af
Landsskatteretten, at få tilbagebetalt klageafgiften,
- at
præcisere i lovteksten alle de situationer, hvori
klageafgiften tilbagebetales,
- at give
Landsskatteretten mulighed for at vælge mellem at lade SKAT
eller retten selv foretage høring over en
sagsfremstilling,
- at foretage en
sproglig justering, således at Landsskatterettens møde
med klageren benævnes »møde« i stedet for
»mundtlig forhandling«, da førstnævnte
udtryk er mere retvisende,
- at gøre
det muligt for Landsskatteretten at afskære
overflødige retsmøder,
- at gøre
det muligt for retspræsidenten, en retsformand eller en
kontorchef i Landsskatteretten eller SKAT som sekretariat for
Skatterådet eller skatteankenævnene at træffe
afgørelse om fuld omkostningsgodtgørelse i sager om
syn og skøn samt
- at omformulere
skatteforvaltningslovens regler om syn og skøn.
Den del af lovforslaget, som angår en fremrykket
ligning, går nærmere ud på
- at indføre
en frivillig ordning, hvorefter arbejdsgivere, som har udbetalt
skattepligtige rejse- og befordringsgodtgørelser uden
indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag får mulighed
for efter anmodning at betale et beløb til dækning af
den ansattes skat og arbejdsmarkedsbidrag af
godtgørelserne,
- at
pålægge en indberetningspligtig at genindberette
mangelfulde oplysninger under strafansvar,
- at SKAT får
adgang til også at pålægge den
indberetningspligtige en pligt til at underrette skatteyderen om de
genindberettede oplysninger,
- at afskaffe
indsendelsesfristen for anmodninger om bindende svar,
- at indføre
et enhedsgebyr om bindende svar,
- at et gebyr ved
afvisning eller tilbagekaldelse af en anmodning om bindende svar
tilbagebetales,
- at forenkle
bestemmelserne om et bindende svars bindende virkning i 5 år
samt afskaffe begrænsningen af den bindende virkning til 5
år af visse bindende svar samt
- at indføre
en frivillig ordning med indberetning af lejeindtægter fra
sommerhusudlejning.
Den del af lovforslaget, som går ud på at
gennemføre lettelser af virksomhedernes administrative
byrder, går nærmere ud på
- at ophæve
underretningspligten for indeholdelsespligtige til ansatte om
indeholdelse af A-skat, arbejdsmarkedsbidag og SP-bidrag,
- at visse
indeholdelsespligtige med flere virksomheder (delregistrerede
virksomheder) kan vente med at afregne til den 10. i måneden
efter afregningsperioden samt
- at ophæve
§ 6, stk. 1, i fusionsskatteloven, således at
indberetning af de samme selskabsretlige dokumenter ikke både
sker til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og til SKAT.
Den del af forslaget, som går ud på at
gennemføre justeringer af skattelovgivningen, går
nærmere ud på
- at ophæve
den ekstraordinære adgang til genoptagelse af en kendelse fra
Landsskatteretten,
- at ophæve
revisionsbestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 63 om
omkostningsgodtgørelsesreglerne,
- at
gennemføre sproglige præciseringer af gældende
regler om en enklere selvangivelsesprocedure i skattelovgivningen
m.v.,
- at
gennemføre en justering af skattekontrollovens § 2,
stk. 1, nr. 2, om fritagelse for selvangivelsespligten for visse
personer,
- at
præcisere fristen for indberetning til indkomstregistret for
mindre virksomheder samt
- at justere
bestemmelserne om opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag.
Forslaget vedr. delregistrerede virksomheder forventes at give
et ikke nævneværdigt rentetab for staten og ca. 15 mio.
kr. i engangstab i 2009, hvor reglen foreslås at træde
i kraft. Forslaget vedr. en ordning med frivillig
arbejdsgiverbetaling af skatter m.v. af skattepligtige rejse- og
befordringsgodtgørelser forventes kun at medføre et
relativt begrænset provenutab. Endvidere skønnes
forslaget om bindende svar at medføre et årligt
gebyrtab på ca. 1,6 mio. kr.
Angående de administrative udgifter ved forslaget
skønnes disse til ca. 18,5 mio. kr. i engangsudgifter til
systemtilretninger og ca. 3 mio. kr. i løbende årlige
driftsudgifter. Desuden skønnes forslaget samlet set at
kunne frigøre op til 7½ årsværk.
Forslaget vil endelig give erhvervslivet mindre administrative
lettelse.
Med disse bemærkninger skal jeg anbefale forslaget til
Folketingets velvillige behandling.