Skriftlig fremsættelse (12. marts
2008)
Skatteministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
(Lovforslag nr. L 114).
Formålet med lovforslaget er at indhente Folketingets
samtykke til, at regeringen tiltræder en ny
dobbeltbeskatningsaftale mellem Danmark og Georgien. Aftalen blev
undertegnet den 10. oktober 2007, men den vil først kunne
endeligt tiltrædes fra dansk side, når Folketinget har
vedtaget en lov herom.
Aftalen indeholder regler for, hvornår Danmark
henholdsvis Georgien kan beskatte forskellige former for indkomst,
som en person, der er hjemmehørende i den ene stat
(bopælsstaten), modtager fra den anden stat
(kildestaten), og om hvordan dobbeltbeskatning undgås.
Efter aftalen kan kildestaten ikke beskatte udbytter udloddet
fra et datterselskab til et moderselskab, når moderselskabet
ejer mindst 50 pct. af kapitalen i datterselskabet og har
investeret mindst to mio. ?. Det samme gælder, når
modtageren er den anden stat eller dennes centralbank eller en
offentlig myndighed. Hvis moderselskabet ejer mellem 10 og 50 pct.
af kapitalen i datterselskabet og har investeret mindst 100.000 ?,
kan kildestaten beskatte udbytterne med 5 pct. I alle andre
tilfælde kan kildestaten beskatte udloddede udbytter med 10
pct.
Renter og royalties kan ikke beskattes i kildestaten, hvis den
retmæssige ejer er hjemmehørende i den anden
stat.
Offentlige ydelser (herunder sociale pensioner) kan beskattes
i kildestaten. Det samme gælder for private pensioner, hvis
kildestaten har givet fradrag for indbetalingerne.
Dobbeltbeskatning ophæves ved credit-metoden, så
Danmark som bopælsstat nedsætter sin skat med den skat,
der er betalt i Georgien. Nedsættelsen kan dog højst
udgøre et beløb svarende til den danske skat, der
falder på den georgiske indkomst.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser, og det har ikke EU-retlige konsekvenser.
Lovforslagets økonomiske og erhvervsmæssige
konsekvenser skønnes at være meget
begrænsede.