L 112 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv.
(Sammenhæng i vejledningsindsatsen,
gennemførelsesvejledning m.v.).
Fremsat den 12. marts 2008 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vejledning om valg
af uddannelse og erhverv
(Sammenhæng i vejledningsindsatsen,
gennemførelsesvejledning m.v.)
§ 1
I lov om vejledning om valg af uddannelse og
erhverv, jf. lovbekendtgørelse nr. 770 af 27. juni 2007,
foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om vejledning om
uddannelse og erhverv«
2.
Overskriften til kapitel 1 affattes
således:
»Mål for
vejledningen«
3.§ 1 affattes således:
Ȥ 1. Vejledningen efter denne lov
skal bidrage til, at valg af uddannelse og erhverv bliver til
størst mulig gavn for den enkelte og for samfundet, herunder
at alle unge gennemfører en erhvervskompetencegivende
uddannelse.
Stk. 2. Vejledningen
skal i særlig grad målrettes unge, som uden en
særlig vejledningsindsats har eller vil få
vanskeligheder ved at vælge, påbegynde eller
gennemføre en uddannelse eller vælge et erhverv.
Stk. 3. Vejledningen
skal inddrage såvel den enkeltes interesser og personlige
forudsætninger, herunder uformelle kompetencer og hidtidige
uddannelses- og beskæftigelsesforløb, som det
forventede behov for uddannet arbejdskraft og selvstændige
erhvervsdrivende.
Stk. 4 Vejledningen skal
bidrage til, at frafald fra og omvalg i uddannelserne
begrænses mest muligt, og at den enkelte elev eller
studerende fuldfører den valgte uddannelse med størst
muligt fagligt og personligt udbytte. Vejledningen skal desuden
understøtte elevens eller den studerendes evne til at
træffe de valg, som indgår i den enkeltes
uddannelse.
Stk. 5. Vejledningen
skal endvidere bidrage til, at den enkelte selv kan søge og
anvende informationer, herunder it-baserede informations- og
vejledningstilbud, om uddannelse, uddannelsesinstitutioner og
fremtidig beskæftigelse.
Stk. 6. Vejledningen
skal gives således, at der for den enkelte sikres
sammenhæng og progression i vejledningsindsatsen.«
4. I
§ 7, stk. 1, ændres:
»om vejledningens kvalitet« til: »regler om
kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen«.
5.§ 8 ophæves.
6. I
§ 12, stk. 3, ændres:
»vejledningens kvalitet og kvalitetssikring« til:
»kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af
vejledningen.«
7.
Efter § 12 indsættes:
»Kapitel 3 a
Vejledning om gennemførelse af
uddannelse
§ 12
a. Uddannelsesinstitutioner på
Undervisningsministeriets område, der udbyder
ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse, og som
tilbyder eleverne og de studerende individuel og kollektiv
vejledning om gennemførelse af uddannelsen, skal
fastsætte retningslinjer for vejledningen på
institutionen.
Stk. 2. Vurderer en
uddannelsesinstitution, at der er en risiko for, at en elev eller
en studerende afbryder et uddannelsesforløb, skal
institutionen tilbyde eleven eller den studerende en individuel
vejledningssamtale.
Stk. 3 . Institutioner,
som udbyder ungdomsuddannelse, skal tilrettelægge
vejledningen på institutionerne i samarbejde med de regionale
vejledningscentre (Studievalg), jf. § 11, stk. 2, jf. §
1, stk. 6.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om vejledningen
efter dette kapitel, herunder regler om kvalitetsudvikling og
kvalitetssikring af vejledningen.
Kapitel 3 b
Underretning om udbytte af
undervisningen
§ 12
b. Institutioner, som udbyder ungdomsuddannelser, skal
underrette grundskolerne, udbydere af 10. klasseundervisning og
Ungdommens Uddannelsesvejledning om de unges forudsætninger
for at få udbytte af undervisningen i det første
år efter optagelsen. Underretningen skal ske på
møder arrangeret af Ungdommens Uddannelsesvejledning for
repræsentanter fra alle ungdomsuddannelsesinstitutioner,
grundskoler og udbydere af 10. klasseundervisning i det i § 5,
stk. 4, nævnte område.
Stk. 2 . Møderne
skal medvirke til, at grundskolerne, udbyderne af 10.
klasseundervisning og Ungdommens Uddannelsesvejledning får
bedre muligheder for at vurdere, om deres indsats over for
tidligere elever har været hensigtsmæssig, såvel
fagligt som vejledningsmæssigt, i forhold til de unges valg
af ungdomsuddannelse. Endvidere skal møderne medvirke til,
at ungdomsuddannelsesinstitutionerne kan tilpasse sine
indslusningsaktiviteter, således at de unges overgang til
ungdomsuddannelserne foregår bedst muligt for den enkelte
unge.«
8.§ 15, stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
9.
Efter § 15 indsættes i kapitel
4:
Ȥ 15 a. Undervisningsministeren
sørger gennem et nationalt dialogforum for, at relevante
myndigheder, organisationer, foreninger m.v. kan fremsætte og
drøfte synspunkter og vurderinger om alle forhold, der har
betydning for uddannelses- og erhvervsvejledning.
Stk. 2. Dialogforummet
ledes af et formandskab bestående af tre personer med indsigt
i uddannelses- og erhvervsvejledning. Undervisningsministeren
udpeger formandskabet og udvælger blandt disse
dialogforummets formand.
Stk. 3. Dialogforummet
omfatter ud over repræsentanterne, jf. stk. 1, ligeledes et
antal særligt sagkyndige medlemmer udpeget af ministeren.
Stk. 4. Alle medlemmer,
jf. stk. 2 og 3, udpeges af undervisningsministeren for en periode
på 3 år ad gangen.
Stk. 5. Formandskabet
har til opgave at følge og vurdere samt rådgive
undervisningsministeren om forhold vedrørende uddannelses-
og erhvervsvejledning og om elevernes og de studerendes udbytte af
vejledningen. Rådgivningen sker via udtalelser efter
drøftelser i forummet.«
10.
Efter § 15 a indsættes:
»Kapitel 4 a
Forsøgs- og
udviklingsarbejde
§ 15
b . Undervisningsministeren kan tillade, at
kommunalbestyrelsen efter ansøgning fraviger bestemmelserne
i §§ 2, 5, 6, 9 og § 10, stk. 1 og 2, som led i
forsøgs- og udviklingsarbejde.«
11.§ 16, stk. 4, ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2008, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 12 a,
stk. 3, i lov om vejledning om uddannelse og erhverv, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 7, træder i kraft den 1. august
2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
A. Videnoverførsel og videnopsamling, effektmål
og kvalitetssikring
B. Unge med særlige behov for vejledning og fokuseret og
differentieret vejledning
C. Sammenhæng og klare roller
D. Det Nationale Dialogforum
E. Underretning fra ungdomsuddannelserne
F. Vejledernes uddannelse
2.1 Øvrige initiativer fra regeringens
globaliseringsstrategi
3. Lovforslagets indhold
3.1 Videnoverførsel og videnopsamling, effektmål
og kvalitetssikring
3.2 Unge med særlige behov for vejledning og fokuseret
og differentieret vejledning
3.3 Sammenhæng og klare roller
3.4 Det Nationale Dialogforum
3.5 Underretning fra ungdomsuddannelserne ved truende
frafald
3.6 Vejledernes uddannelse
3.7 Underretning om udbytte af undervisningen
3.8 Mulighed for, at kommunerne fraviger visse af lovens
bestemmelser
4. Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og
kommuner
5. Administrative konsekvenser for stat, regioner og
kommuner
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Administrative konsekvenser for borgerne
9. Forholdet til EU-retten
10. Høring
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes i henhold til gældende
lovs revisionsbestemmelse. Som forberedelse hertil er der
udarbejdet en evaluering af, hvorledes vejledningsreformen fra 2003
har fungeret. Evalueringen er foretaget af Danmarks
Evalueringsinstitut (EVA).
2. Lovforslagets baggrund
Rapporten fra Danmarks Evalueringsinstitut indeholder bl.a.
følgende grupper af anbefalinger:
A. Videnoverførsel og videnopsamling,
effektmål og kvalitetssikring
EVA anbefaler, at Undervisningsministeriet etablerer et
elektronisk system, der kan registrere den vejledning, de unge
får, samt overføre uddannelsesplaner og anden relevant
information mellem grundskoler, vejledere og
uddannelsesinstitutioner. Desuden foreslås, at
Undervisningsministeriet i samarbejde med bl.a. forskningsverdenen
udvikler metoder til at undersøge effekten af
vejledningen.
Regeringen finder ikke, at et samlet elektronisk system er
hensigtsmæssigt i sammenhængen. Regeringen
foreslår i stedet en mere målrettet procedure samt et
kvalitetssikringssystem i overensstemmelse med forslaget fra EVA.
Se nedenfor under lovforslagets indhold, jf. pkt. 4.1.
B. Unge
med særlige behov for vejledning og fokuseret og
differentieret vejledning
EVA anbefaler, at Undervisningsministeriet i samarbejde med
forskningsverdenen og vejledningsenhederne udformer en definition
på gruppen med særlige vejledningsbehov.
Regeringen er enig heri. Se nedenfor under lovforslagets
indhold, jf. pkt. 4.2.
C. Sammenhæng og klare
roller
EVA anbefaler, at Undervisningsministeriet definerer rollen
for gennemførelsesvejlederne på udannelses
institutionerne, så de får ansvaret for at identificere
unge med særlige behov for vejledning og henvise dem til
vejledningscentrene.
Gennemførelsesvejledernes roller foreslås
præciseret, jf. nedenfor under lovforslagets indhold, jf. pkt
4.3.
D. Det
Nationale Dialogforum
EVA anbefaler, at Undervisningsministeriet sikrer, at Det
Nationale Dialogforum får et klart formål og en tydelig
rolle at spille.
Regeringen er enig heri, se nedenfor under lovforslagets
indhold, jf. pkt. 4.4.
E. Underretning fra ungdomsuddannelserne
EVA anbefaler, at Undervisningsministeriet placerer en entydig
underretningsforpligtelse hos ungdomsuddannelserne
vedrørende frafaldstruede elever.
Dette forslag er gennemført med den seneste revision af
vejledningsloven, jf. lov nr. 559 af 6. juni 2007. Se nedenfor
under lovforslagets indhold, jf. pkt. 4.5.
F. Vejledernes uddannelse
EVA anbefaler, at Undervisningsministeriet sikrer, at der er
en tydelig sammenhæng mellem målene for
vejlederuddannelsen og målene med vejledningsreformen, samt
at der sættes større fokus på kvalitetsarbejdet
i vejlederuddannelsen.
I studieordningen fra januar 2007 for den nye fulde
diplomuddannelse i uddannelses- og erhvervsvejledning er der
refereret til vejledningsreformens formål såvel i
uddannelsens samlede formålsbeskrivelse som i
formålsbeskrivelserne for de enkelte moduler. Herudover er
der bl.a. etableret et særligt modul, der har fokus på
kvalitetsudvikling af vejledningen.
Se nedenfor under lovforslagets indhold, jf. pkt. 4.6.
2.1 Øvrige initiativer fra
regeringens globaliseringsstrategi
Derudover indeholder lovforslaget initiativer fra regeringens
globaliseringsstrategi "Fremgang, fornyelse og tryghed" fra april
2006 vedrørende ungdomsuddannelserne og de
videregående uddannelser. Det drejer sig om:
- Foranstaltninger ved truende frafald på de
videregående uddannelser.
- Uddannelseskrav til gennemførelsesvejlederne på
uddannelsesinstitutioner i Undervisningsministeriets regi.
- Anvendelse af uddannelsesplaner i
ungdomsuddannelserne.
- Tilbagemelding fra ungdomsuddannelsesinstitutioner til
grundskolerne og Ungdommens Uddannelsesvejledning om elevernes
forudsætninger for at få udbytte af undervisningen det
første år.
I forlængelse af anbefalingerne fra Danmarks
Evalueringsinstitut har der været nedsat to arbejdsgrupper,
hvor såvel forskere som praktikere har været
repræsenteret. Arbejdsgrupperne har arbejdet med henholdsvis
at definere unge med særligt behov for vejledning og kvalitet
i og effekt af vejledningen. De konkrete forslag herom bygger
på gruppernes arbejde.
Alle unge skal have de bedste muligheder for at bruge og
udvikle deres evner gennem uddannelse og arbejde. De unge skal have
et kvalificeret grundlag for at vælge en uddannelse, der
stemmer overens med deres egne ønsker og evner og med
samfundets behov. Derfor er det væsentligt, at uddannelses-,
erhvervs- og karrierevejledningen yder en sammenhængende og
professionel vejledning af de unge fra grundskolen over
ungdomsuddannelserne til videregående uddannelser.
Vejledningen skal understøtte regeringens
målsætninger om, at mindst 85 pct. af alle unge
gennemfører en ungdomsuddannelse i 2010 og mindst 95 pct. i
2015, samt at mindst 45 pct. af de unge gennemfører en
videregående uddannelse i 2010 og mindst 50 pct. i
2015.
3. Lovforslagets indhold
3.1 Videnoverførsel og
videnopsamling, effektmål og kvalitetssikring
Regeringen finder i overensstemmelse med anbefalingerne fra
EVA, at der skal sikres overførsel af viden fra en
uddannelsesinstitution til en anden, når en elev skifter
uddannelsesinstitution. Dette er allerede sket for så vidt
angår overgangen fra grundskolen og 10. klasse til
ungdomsuddannelserne i forbindelse med vedtagelsen af den seneste
ændring af vejledningsloven i juni 2007, jf. lov nr. 559 af
6. juni 2007. For så vidt angår samarbejdet mellem
ungdomsuddannelsesinstitutionerne og de regionale vejledningscentre
(Studievalg) henvises til afsnittet om sammenhæng og klare
roller nedenfor, jf. pkt. 4.2.
Med hensyn til kvalitetssikringen af vejledningen skal det
bemærkes, at mange andre forhold end vejledning
påvirker den unges valg af og gennemførelse af
uddannelserne, og der kan næppe fastlægges entydige
sammenhænge mellem vejledningsindsats og effekt målt
eksempelvis som hurtig gennemførelse af en uddannelse.
Hertil kommer, at vejledningens formål netop er at
gøre de unge selvhjulpne, hvorfor den direkte effekt er
vanskelig at måle. På den anden side er det muligt at
sandsynliggøre nogle sammenhænge og sætte
indikatorer på vejledningens bidrag til den samlede effekt.
Opsamlingen af den nødvendige og tilstrækkelige viden
om, hvad der virker, kan ske på flere måder.
Undervisningsministeren agter, i forlængelse af
udvalgsarbejdet med bl.a. repræsentanter fra
forskningsverdenen, KL og vejledningsenhederne, at udnytte
hjemlerne i lovens § 7, stk. 1, og § 12, stk. 3, samt den
foreslåede § 12 a, stk. 4, til at fastsætte regler
om kvalitetsudvikling og kvalitetssikring i vejledningen som
beskrevet nedenfor. De tre hjemler er nu formuleret ensartet
således, at der også kan skabes sammenhæng i
kvalitetssikringsarbejdet.
Hensigten er at etablere et kvalitetssikringssystem, som dels
skal sikre en erfaringsopsamling, som kan bidrage til at udvikle
kvaliteten i den vejledning, aktørerne leverer, dels give
beslutningstagerne på alle niveauer mulighed for at få
overblik over omfanget af resultater og effekter af vejledningen.
Endelig er det et selvstændigt formål at inddrage
brugerne således, at der skabes grundlag for en brugerdrevet
videreudvikling. Kvalitetssikringssystemet skal omfatte
vejledningen i grundskolen, overgangsvejledningen fra grundskolen
og 10. klasse til ungdomsuddannelserne, overgangsvejledningen fra
ungdomsuddannelserne til de videregående uddannelser samt
gennemførelsesvejledningen i ungdomsuddannelserne og i de
videregående uddannelser.
Overordnet skal vejledningens omfang, resultater og effekt
reflektere vejledningslovens nationale målsætninger og
ses som bidrag til opnåelse af regeringens
målsætning om, at 95 % af en årgang skal have en
ungdomsuddannelse i 2015, og at 50 % af en årgang skal have
en videregående uddannelse.
Den nævnte kvalitetssikringsmodel på
områderne kvalitetsudvikling, resultatvurdering og
brugerinddragelse kan i et samarbejde med forskningsverdenen
kombineres med undersøgelser, der dels skal give et
øjebliksbillede af effekten af vejledningen og dels skal
følge en gruppe elever/studerende fra grundskolen og frem
til endelig uddannelse og erhverv, eventuelt til de fylder 25
år.
3.2 Unge med særlige behov for
vejledning og fokuseret og differentieret vejledning
EVA nævner i sin rapport, at vejledningen i dag ikke i
tilstrækkeligt omfang er målrettet unge med
særlige behov for vejledning. Det skyldes, at
vejledningscentrene og andre personer med en vejledende funktion
har vanskeligt ved at definere, hvilke unge der har særligt
behov for vejledning, og at de ikke automatisk har kontakt med
disse unge. Nogle unge skal ikke alene have mere vejledning end
andre, men også anderledes vejledning. Det betyder, at
vejledningscentrene i højere grad bør differentiere
redskaberne, aktiviteterne i vejledningen og omfanget af den.
Den seneste ændring af vejledningsloven (lov nr. 559 af
6. juni 2007) indeholder initiativer, som retter sig mod dette
problemfelt: Identifikation af elever med særlige behov for
vejledning fra 6. klasse, en mere målrettet uddannelsesplan,
mentorer samt mulighed for afklarende forløb væk fra
skolen.
Uddannelsessystemet rummer mange og varierede
uddannelsesmuligheder. For langt de fleste indebærer dette,
at de har et stort antal valgmuligheder gennem hele deres karriere,
men for unge, der har vanskeligt ved at fuldføre grundskolen
med et tilfredsstillende resultat, er de reelle muligheder for at
erhverve en uddannelse begrænsede. Med henblik på at
understøtte, at flest mulige unge får en uddannelse,
foreslås det præciseret, at vejledningen
tilrettelægges, så den i særlig grad
målrettes unge, der har eller vurderes at få
vanskeligheder ved at vælge, påbegynde eller
gennemføre en ungdomsuddannelse, og unge, der har
vanskeligheder ved at vælge erhverv. Det foreslås
endvidere, at vejledningen målrettes unge på
ungdomsuddannelserne, som har behov for støtte til at
gennemføre ungdomsuddannelsen, og til uafklarede unge, der
har behov for udvidet vejledning i forbindelse med valget af
videregående uddannelse.
Nogle unge viser allerede tidligt i skole- eller
uddannelsesforløbet tegn på, at der kan være
anledning til at overveje, om den unge realistisk set vil kunne
vælge, påbegynde og gennemføre en uddannelse.
Årsagen vil bl.a. kunne være psykiske eller fysiske
funktionsnedsættelser og utilstrækkelige
skolekundskaber, men også forhold som fx uregelmæssigt
fremmøde, misbrug, isolation eller anden adfærd, der
udspringer af faglige, personlige og/eller sociale problemer vil
være bestemmende for, om der bør
iværksættes en særlig vejledningsmæssig
indsats. De samme forhold kan betyde, at unge kan have store
vanskeligheder i deres valg af erhverv, og derfor har et
særligt behov for vejledning.
For elever i grundskolen og 10. klasse vedrører
indsatsen afklarende forløb væk fra skolen,
tilknytning af en mentor eller andre initiativer, herunder
initiativer hjemlet i anden lovgivning end vejledningsloven, fx i
lov om social service. Indsatsen iværksættes i
samarbejde med den unge, forældremyndighedens indehaver og
den unges skole. Desuden inddrages andre relevante parter.
For elever i ungdomsuddannelser foreslås den
særlige vejledningsindsats tilrettelagt med henblik på,
at eleven fuldfører den valgte uddannelse med størst
muligt fagligt og personligt udbytte. Vejledningen inddrager
personlige forhold, der har betydning for, at eleven kan
gennemføre den valgte uddannelse, og den giver perspektiv og
motivation til at påbegynde en videregående uddannelse
og derved udnytte elevens kompetencer og muligheder. Indsatsen kan
omfatte individuelle samtaler, gruppevejledning, anvendelse af
mentorer, kontaktlærer eller andre aktiviteter, som den
aktuelle lovgivning på området giver mulighed
for.
Unge, der efter at have modtaget vejledning fra Studievalg om
valg af videregående uddannelse, men som stadig er uafklarede
om valget heraf, tilbydes en udvidet vejledning. Den udvidede
vejledning gives efter henvendelse fra
gennemførelsesvejledningen på ungdomsuddannelsen, fra
eleven selv eller i forlængelse af opsøgende
aktiviteter, som Studievalg gennemfører. Vejledningen, som i
såvel metode som omfang er tilpasset den enkeltes behov, har
til formål at føre den unge frem til en større
afklaring samt at bidrage til at gøre den unge mere
selvhjulpen.
3.3 Sammenhæng og klare
roller
Det forventes, at flere unge vil kunne påbegynde og
gennemføre en videregående uddannelse, hvis de gennem
en forbedret vejledning gives et kvalificeret grundlag for at
vælge uddannelse. De unge skal derfor have en bedre og mere
realistisk vejledning ved overgangen fra ungdomsuddannelserne til
de videregående uddannelser.
Den unge skal gennem hele skole- og uddannelsesforløbet
opleve vejledningen som en fremadskridende og sammenhængende
proces, hvor den vejledning, der ydes af de forskellige led, er
tids- og indholdsmæssigt afstemt. Vejledningen i grundskolen
skal forberede de unge på senere valg af uddannelse og
erhverv, ligesom dette aspekt skal indgå i den vejledning i
ungdomsuddannelserne, der skal lede frem mod valg af en
videregående uddannelse. Vejledningen skal være
realistisk i forhold til den unges ønsker og
forudsætninger og samfundets behov.
Det er derfor vigtigt, at der etableres et bedre samarbejde
mellem gennemførelsesvejledningen i ungdomsuddannelserne og
overgangsvejledningen til de videregående uddannelser
(Studievalg). Arbejdsdelingen skal præciseres, og der skal
skabes større sammenhæng mellem de enkelte
initiativer, således at den enkelte unge oplever
sammenhæng i vejledningen. Proces og arbejdsdeling
foreslås forankret i årlige aftaler, og
uddannelsesinstitutionens ledelse fastsætter retningslinier
for vejledningen på institutionen. For institutioner, der
udbyder ungdomsuddannelser, skal dette ske i et samarbejde med
Studievalg. Specielt er det vigtigt, at
gennemførelsesvejlederne i ungdomsuddannelserne er
opmærksomme på de unge, der har et særligt behov
for vejledning, og i det omfang, der er behov for andre vejledere,
fx fra Studievalg eller Ungdommens Uddannelsesvejledning, da at
sørge for at inddrage dem.
I forbindelse med vejledningsprocessen vil der mellem
ungdomsuddannelsesinstitutionerne og vejledningscentrene i visse
tilfælde skulle udveksles oplysninger, der kan være af
personfølsom karakter. Det drejer sig om oplysninger om
frafaldsårsager, såsom at uddannelsen ikke er
påbegyndt, at eleven har ændret
uddannelsesønske, at eleven ønsker at skifte skole,
sygdom, fravær eller at eleven har vist sig ude af stand til
at klare de faglige krav, som uddannelsen kræver. I alle
tilfælde vil det kun være de oplysninger, der er
nødvendige for, at vejledningsopgaven kan løses, der
kan videregives mellem de pågældende myndigheder.
Samtidig vil det være et krav til myndighederne, at
udvekslingen af personfølsomme oplysninger altid vil ske
under iagttagelse af persondatalovens bestemmelser herom, herunder
især §§ 6-8.
Sammenhængen og progressionen i vejledningsindsatsen
skal være et gennemgående krav til vejledningen.
Institutioner, der udbyder ungdomsuddannelser skal anvende
uddannelsesplanen fra grundskolen eller 10. klasse i forbindelse
med den unges integration på uddannelsen, og den skal danne
grundlag for en afklaringsproces i forløbet på
ungdomsuddannelsen. Et afklaringsværktøj, som fx en
uddannelsesplan, kan medvirke til at forbedre gennemførelse
og danne grundlag for overvejelserne om valg af videregående
uddannelse og erhverv efter ungdomsuddannelsen.
Gennemførelsesvejledningen har i dag hjemmel i de
enkelte uddannelseslove og er reguleret i bekendtgørelse nr.
298 af 28. april 2004. Med dette lovforslag foreslås hjemlen
til at etablere gennemførelsesvejledning på
uddannelser i Undervisningsministeriets ressort samlet i
vejledningsloven. De eksisterende hjemler dækker imidlertid
også anden vejledning (fx faglig vejledning, som varetages af
lærerne), mens vejledning efter denne lov alene omfatter
uddannelses- og erhvervsvejledning, hvorfor de ikke foreslås
ophævet. Omfanget af gennemførelsesvejledningens
opgaver vil ikke blive udvidet med den foreslåede
omlægning, men uddannelsesinstitutionernes ledelse skal
prioritere opgaverne.
Undervisningsministeren vil fastsætte nærmere
regler for gennemførelsesvejledningens indhold, herunder
ledelsens fastsættelse af mål og rammer for
vejledningen og samarbejdet med Studievalg.
3.4 Det Nationale
Dialogforum
Det er regeringens ønske at styrke dialogforums rolle
som rådgiver i vejledningsspørgsmål over for de
ministre, der har vejledningsaktiviteter i deres ressort.
Dialogforum foreslås styrket med et formandskab, der udpeges
af undervisningsministeren, og som afgiver udtalelser efter
drøftelser i det samlede forum. I relation hertil skal
sammensætningen af dialogforum, der i dag består af en
blanding af medlemmer fra myndigheder og interesseorganisationer
samt personligt udpegede, tages op til vurdering. Det vil
således blive tilstræbt, at der kan udpeges flere
direkte brugerrepræsentanter. I alt forventes Det Nationale
Dialogforum at komme til at bestå af 20 til 25
medlemmer.
De følgende forslag er initiativer fra regeringens
globaliseringsstrategi "Fremgang, fornyelse og tryghed" fra april
2006 vedrørende ungdomsuddannelserne og de
videregående uddannelser. Det drejer sig om:
3.5 Underretning fra ungdomsuddannelserne
ved truende frafald
Alle uddannelsesinstitutioner i Undervisningsministeriets regi
skal forpligtes til at etablere ordninger, der sikrer, at der
så hurtigt som muligt tages en samtale med de unge, som
risikerer at falde fra, for at fastholde dem i uddannelse. Dette
har hidtil kun været gældende for institutioner, der
udbyder ungdomsuddannelser, men nu foreslås det, at de
videregående uddannelsesinstitutioner også bliver
omfattet.
De videregående uddannelsesinstitutioner skal opbygge
rutiner, der betyder, at institutionen så hurtigt som muligt
kan konstatere, at en studerende er i risiko for at falde fra
uddannelsen. Hvis det viser sig, at den studerende ønsker at
vælge en anden uddannelse, henvises den
pågældende til en udbyder af den anden uddannelse eller
til Studievalg.
Det bemærkes, at der allerede er indført
tilsvarende bestemmelser på universiteterne, jf. lov nr. 570
af 6. juni 2007, og udmøntet i § 38 i
Videnskabsministeriets adgangsbekendtgørelse nr. 32 af 29.
januar 2008. Denne udmøntning anses for også at
være dækkende for Undervisningsministeriets
uddannelser.
3.6 Vejledernes uddannelse
For at understøtte den øgede professionalisme og
målrettethed i vejledningen på alle niveauer skal
vejledernes kompetenceniveau styrkes. Det foreslås i
forlængelse af det uddannelseskrav, der blev indført i
den seneste lovændring for så vidt angår
vejlederne i Ungdommens Uddannelsesvejledning og i Studievalg, at
der med gennemførelsesvejledningens integration i
vejledningsloven sker en præcisering af uddannelseskravet for
gennemførelsesvejledere på såvel institutioner,
der udbyder ungdomsuddannelser, som på de videregående
uddannelsesinstitutioner på Undervisningsministeriets
område.
Kravet om at vejledningen skal varetages af personer, der har
en af Undervisningsministeriet godkendt uddannelses- og
erhvervsvejlederuddannelse, eller som kan dokumentere et
tilsvarende vejledningsfagligt kompetenceniveau, blev med den
seneste revision af loven i juni 2007, jf. lov nr. 559 af 6. juni
2007, indført for vejlederne i Ungdommens
Uddannelsesvejledning og i Studievalg.
I forlængelse af dette uddannelseskrav foreslås
det, at der sker en præcisering af uddannelseskravet til
gennemførelsesvejlederne på såvel institutioner,
der udbyder ungdomsuddannelser, som institutioner, der udbyder
videregående uddannelser på Undervisningsministeriets
område. Uddannelseskravet til de nye grupper vil være
det nuværende krav, dvs. de tre grundmoduler i
diplomuddannelsen til uddannelses- og erhvervsvejleder, samt
ét valgfrit modul, der retter sig mod vejledningen på
det konkrete uddannelsesområde. For at sikre en rimelig
overgang og de nødvendige kompetencer er det tanken, at de
nuværende vejledere, som har en ældre
vejlederuddannelse og en vis erhvervserfaring anses for at opfylde
uddannelseskravene. Uddannelseskravet kan endvidere opfyldes gennem
en realkompetencevurdering for fortsat at kunne fungere som
vejleder. Denne proces bliver understøttet af et bredt udbud
af kortere kurser, som kan bidrage til, at de nuværende
vejledere kan gennemføre en tilfredsstillinde
realkompetencevurdering. Det vil være op til arbejdsgiverne,
i hvilken takt kompetenceløftet skal ske. Ministeren
fastsætter på denne baggrund de nærmere regler
herfor.
For de frie grundskoler og efterskoler, der selv står
for vejledningen af deres elever, er der ikke noget
uddannelseskrav.
3.7 Underretning om udbytte af
undervisningen
For at folkeskoler, efterskoler, frie grundskoler og
Ungdommens Uddannelsesvejledning skal have bedre muligheder for at
vurdere, om deres indsats over for tidligere elever har været
hensigtsmæssig, såvel på det faglige som på
det vejledningsmæssige plan, i forhold til de unges valg af
ungdomsuddannelse, foreslås det, at institutioner, der
udbyder ungdomsuddannelser, skal underrette grundskolerne og
Ungdommens Uddannelsesvejledning om de unges forudsætninger
for at få udbytte af undervisningen i det første
år efter optagelsen. Underretningen foreslås givet til
de grundskoler, som findes i det geografiske område, som de
pågældende institutioner, der udbyder
ungdomsuddannelser, dækker. Underretningen skal ikke fokusere
på den enkelte elev, men være institutionens samlede
vurdering af det udbytte af undervisningen, som eleverne har
opnået i det første år.
Ungdommens Uddannelsesvejledning skal forestå
arrangementer, hvor institutioner, der udbyder ungdomsuddannelser,
og alle grundskolerne i området mødes og udveksler
informationer, og hvor meddelelsen skal gives. Den forventede
dialog mellem parterne på møderne skal også
kunne danne grundlag for, at ungdomsuddannelsesinstitutionerne kan
tilpasse deres aktiviteter, således at overgangen for de unge
foregår bedst muligt.
Møderne skal arrangeres, så der tages hensyn til
et rimeligt deltagerantal, de naturlige geografiske oplande for
institutionerne samt til forskelle mellem de forskellige
institutionstyper. Det vil være naturligt, at
uddannelsesinstitutionerne på møderne giver en
vurdering af årgangen og i den forbindelse tager afsæt
i de informationer, som kvalitetssikringssystemet, jf. pkt. 3.1,
kan give.
Vedrørende udveksling af personfølsomme
oplysninger, henvises til de almindelige bemærkninger, pkt.
3.3.
3.8 Mulighed for, at kommunerne fraviger
visse af lovens bestemmelser
Der foreslås indsat en bestemmelse i loven, der giver
ministeren mulighed for at tillade, at kommunalbestyrelsen efter
ansøgning fraviger visse af lovens bestemmelser.
De nationale mål for uddannelses- og
erhvervsvejledningen i vejledningslovens § 1 udtrykker
Folketingets overordnede stillingstagen til fokus og vægtning
af vejledningsindsatsen i forbindelse med børn og unges valg
af uddannelse og erhverv.
Vejledningens tilrettelæggelse er i lov og
bekendtgørelse nøje styret med henblik på at
opfylde de nævnte mål. For at sikre at der også i
fremtiden tilbydes den bedst mulige vejledning har regeringen
fundet det hensigtsmæssigt, at det bliver muligt at udvikle
forskellige former for indsatser gennem forsøgsvirksomhed.
Regeringen foreslår derfor, at der i vejledningsloven
indsættes en bestemmelse, der giver ministeren mulighed for
at tillade kommunerne efter ansøgning at fravige visse af
lovens bestemmelser om vejledningens tilrettelæggelse.
Kommunerne vil således kunne tildeles en form for
frikommunestatus i forhold til vejledningen.
Visse af bestemmelserne i loven, som vedrører
sammenhængen til andre institutioner, herunder navnlig
reglerne om uddannelsesplaner, der skal anvendes af
ungdomsuddannelsesinstitutioner, og regler, som giver eleverne
rettigheder, som fx brobygningsbestemmelserne, vil der med
forslaget ikke kunne opnås dispensation fra.
Regeringen foreslår, at der kan fraviges fra
bestemmelserne i:
- § 2, der omhandler vejledningens
institutionsuafhængighed og uddannelseskravet til
vejlederne.
- § 5, der vedrører tilrettelæggelsen af
vejledningen i grundskolen og i 10 klasse samt inddragelse af
forældrene for unge under 18 år.
- § 6, der fastsætter, at vejledning skal
foregå på elevens skole.
- § 9, der fastsætter, at vejledningsopgaven skal
ske fra en enhed benævnt "Ungdommens
Ungdomsvejledning".
- § 10, stk. 1 og 2, der fastlægger organiseringen
af Ungdommens Uddannelsesvejledning i kommunen.
Det vil fortsat være et krav, at kommunalbestyrelsen
skal opfylde de generelle mål for vejledningen. Med henblik
på at sikre dette, forudsættes det, at kommunen i sin
ansøgning redegør samlet for vejledningens
organisation og indhold, herunder for, hvortil de informationer,
andre institutioner og myndigheder efter loven skal videregive til
Ungdommens Uddannelsesvejledning, skal sendes.
Den eller de kommuner, der indgår i forsøg med
tilrettelæggelse af vejledningsindsatsen, vil således
fx have mulighed for at bruge mentorer i stedet for vejledere i
forhold til de unge, der har særligt vanskeligt ved at
vælge, fastholdes i og gennemføre en uddannelse.
Undervisningsministeren vil i forbindelse med eventuel
godkendelse af forsøg stille krav til evaluering og
afrapportering af forsøget.
4. Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og
kommuner
I lovforslaget foreslås følgende ændringer,
der forventes at være udgiftskrævende:
Udgifter til lovforslagets initiativ om
realkompetencevurdering af gennemførelsesvejledere på
0,9 mio. kr. i 2008 og 2009 forventes afholdt af staten inden for
Undervisningsministeriets ramme, herunder ved brug af de
bevillinger, som er afsat til realkompetencevurdering af vejledere,
jf. lov 559 af 6. juni 2007, hvor der forventes et mindre forbrug
end oprindelig forudsat.
Det forudsættes samtidig, at arbejdsgiverne stiller
vejledernes arbejdstid til rådighed i forbindelse med de
ansattes deltagelse i realkompetencevurderingen samt eventuelle
opfølgende kurser m.v. Nuværende vejlederes
kompetenceløft forudsættes således at ske i en
takt, der fastsættes af arbejdsgiverne og ved prioritering af
efteruddannelsesaktiviteten inden for allerede afsatte
bevillingsrammer.
Forslaget om regler for kvalitetsudvikling og kvalitetssikring
af de vejledningsaktiviteter, der udbydes, indfører
obligatorisk anvendelse af brugerundersøgelser. Etablering
af ukomplicerede systemer til udarbejdelse, afvikling og
afrapportering af brugerundersøgelserne kræver en del
udvikling. Det vurderes, at udviklingen af systemerne vil
medføre en udgift på 1,4 mio. kr. i 2008. Udgiften
afholdes af staten inden for Undervisningsministeriets ramme. De
løbende driftsudgifter vurderes at være minimale og
forventes ligeledes afholdt inden for Undervisningsministeriets
ramme.
Institutioner, der udbyder ungdomsuddannelser, skal, via
møder arrangeret af Ungdommens Uddannelsesvejledning, afgive
en samlet tilbagemelding om elevernes udbytte af undervisningen i
det første år. Møderne skal danne udgangspunkt
for erfaringsudveksling mellem såvel afgivende som modtagende
institutioner. Initiativet vurderes at medføre en
årlig merudgift for kommunerne på ca. 0,5 mio. kr. til
mødeafvikling. Udgiften vil skulle forhandles med de
kommunale parter.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
regionerne.
5. Administrative konsekvenser for stat, regioner og
kommuner
Forslaget vil indebære administrative konsekvenser for
kommunerne i form af lettelser i kommunerne i forhold til
registrering og opfølgning på de unge, men tillige
ved, at vejledningsindsatsen særligt skal målrettes
unge med særligt behov for vejledning.
Lovforslaget indebærer ikke administrative konsekvenser
for staten og regioner.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Høring
Lovforslaget har før fremsættelsen for
Folketinget været fremlagt på Høringsportalen
på internettet med henblik på offentlig høring.
Samtidig har forslaget været udsendt til høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Akademikernes Centralorganisation, Børne- og
kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Journalisthøjskole, Danmarks Lærerforening, Danmarks
Skolelederforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri, Dansk
Landbrug, Dansk Teknisk Lærerforbund, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Produktionshøjskolers Lærerforening, Danske
Regioner, Danske Skoleelever (DSE), Danske Skolelederes
Fællesrepræsentation, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Underviserorganisationers
Samråd, Datatilsynet, De Samvirkende Invalideorganisationer,
Det Centrale Handicapråd, Det Færøske
Landsstyre, Det Kriminalpræventive Råd, Dokumentations-
og Rådgivningscenteret om Racediskrimination,
Efterskoleforeningen, Efterskolernes Lærerforening,
Elevorganisationen for de grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser, Erhvervsakademirådet, Erhvervsskolernes
Bestyrelsesforening, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Folkehøjskoleforeningen i Danmark, Forbundet for
pædagoger og klubfolk (BUBL), Foreningen af
Daghøjskoler, Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark,
Foreningen af Husholdnings- og Håndarbejdsskoler, Foreningen
af private, selvejende gymnasier, studenter- og hf-kurser,
Foreningen af Skoleledere for Tekniske skoler, Foreningen af
uddannelses- og Erhvervsvejledere, Foreningen for danske
Landbrugsskoler, Foreningen for Frie Samarbejdende
MVU-institutioner, Forstanderkredsen for Produktionsskoler,
Forældreorganisationen Skole og Samfund, Frie grundskolers
Fællesråd, Frie Grundskolers Lærerforening, Frie
Kostskolers Fællesråd, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),
Fællesrådet for Foreninger for Uddannelses- og
Erhvervsvejledere (FUE), Grønlands Hjemmestyre -
Danmarkskontoret, Gymnasieelevernes Landsorganisation,
Gymnasieskolernes Lærerforening, Gymnasieskolernes
Rektorforening, Handelsskolernes Forstander- og
inspektørforening (HFI), Handelsskolernes
Lærerforening, Højskoleforeningen,
Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder,
Kommunernes Landsforening, Kulturministeriet, Landsforbundet af
Voksen- og Ungdomsundervisere, Landsforeningen af Opholdssteder,
Botilbud og Skolebehandlingstilbud, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, Landsorganisationen i Danmark,
Landssammenslutningen af erhvervs- og uddannelsesvejledere ved
Social- og Sundhedsuddannelserne i Danmark, Landssammenslutningen
af handelsskoleelever, Landssammenslutningen af Højskolernes
Elevforeninger, Landssammenslutningen af kursusstuderende,
Lederforsamlingen, Ungdommens Uddannelsesvejledning,
Lederforeningen (VUC), Ministeriet for Videnskab, Teknik og
Udvikling, MVU-rådet, Produktionsskoleforeningen,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rektorkollegiet,
Rigsrevisionen, Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og
Efteruddannelse (REVE), Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser
(REU), Rådet for de gymnasiale uddannelser, Rådet for
Evaluering og Kvalitetssikring af Folkeskolen, Sammenslutningen af
ledere for SOSU-uddannelserne, Skoleledernes
fællesrepræsentation, Studievejlederforeningen for
gymnasiet og hf, Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af
Grundskolen, SU-Styrelsen, Søfartsstyrelsen, Studievalg,
Ungdomsringen og Ungdomsskolernes Udviklingscenter.
11. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen. | Forslaget forventes at medføre
statslige merudgifter på 2,3 mio. kr. i 2008 og 0,9 mio. kr.
i 2009. Forslaget forventes at medføre
kommunale merudgifter på 0,5 mio. kr. årligt. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Lettelser i kommunerne i forhold til
registrering af og opfølgning på de unge. | Vejledningsindsatsen i kommunerne skal
særligt målrettes unge med særligt behov for
vejledning. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at lovens titel ændres
således, at ordene "valg af" udgår, da loven nu ikke
kun vil gælde for vejledning om valg af uddannelse og
erhverv, men tillige vil omfatte vejledning om gennemførelse
af uddannelse, hvis de foreslåede ændringer
vedtages.
Til nr. 2
Det foreslås, at overskriften for kapitel 1 i lov om
vejledning om valg af uddannelse og erhverv ændres
således, at det kommer til at fremgå, at de mål,
der opstilles for vejledningen i kapitlet, ikke kun gælder
for vejledning om valg af uddannelse og erhverv, men omfatter al
vejledning efter loven.
Til nr. 3
Forslaget til affattelsen af §
1 afspejler, at gennemførelsesvejledningen
foreslås indført i loven.
I forslaget til affattelsen af § 1,
stk. 1, indføres det i formålsbestemmelsen, at
det er et mål, at alle unge tager en
erhvervskompetencegivende uddannelse.
Forslaget til affattelsen af § 1,
stk. 2, er en præcisering af det, der i gældende
lov betegnes som gruppen af unge, der har særlige behov for
vejledning.
§ 1, stk. 3,
videreføres uden ændringer.
Gennemførelse af uddannelse foreslås
anført i § 1, stk. 4, som
et mål for vejledningen.
Det foreslås, at affattelsen af § 1, stk. 5, ændres således,
at ordene "valg af" udgår, da loven nu ikke kun vil
gælde for vejledning om valg af uddannelse og erhverv, men
tillige vil omfatte vejledning om gennemførelse af
uddannelse, hvis de foreslåede ændringer
vedtages.
Det er vigtigt, at vejledningsindsatsen over for den enkelte
er en sammenhængende og fremadskridende proces gennem hele
skole- og uddannelsesforløbet. For at fastslå dette
princip og sikre, at samarbejdet mellem de enkelte aktører i
vejledningen styrkes, og at der i forløbet bygges videre
på tidligere trin, foreslås det i en ny bestemmelse i
lovens § 1, stk. 6,
præciseret, at vejledningen skal gives således, at der
for den enkelte sikres sammenhæng og progression i
vejledningen.
Til nr. 4
Det foreslås, at der etableres et ensartet
resultatmålings- og evalueringssystem, jf. den gældende
bestemmelse i § 12, stk. 3, og den foreslåede
bestemmelse i § 12 a, stk. 4. De centralt fastsatte krav og
procedurer vil blive tilrettelagt, således at det kan
indpasses i de allerede lokalt fastsatte forretningsgange. Se
ligeledes ændringspunkt nr. 6.
Til nr. 5
Med kommunalreformen og de større kommuner anses det
ikke længere for påkrævet at have en
særskilt bestemmelse om kommunalt samarbejde. Denne mulighed
findes fortsat i den kommunale styrelseslov og kan anvendes af
kommunerne, hvis de finder det hensigtsmæssigt. § 8 foreslås derfor ophævet.
Med hensyn til kvalitetssikringen af den ydede vejledning henvises
til den i § 1, nr. 4, foreslåede ændring.
Til nr. 6
Bestemmelsen i § 12, stk. 3, foreslås formuleret
som de tilsvarende bestemmelser i § 7, stk. 1, og § 12 a,
stk. 4. Se ligeledes ændringspunkt nr. 4.
Til nr. 7
Til § 12 a
Bestemmelsen om gennemførelsesvejledningen, som
foreslås indsat i forslagets nye kapitel
3 a, har bl.a. til hensigt at samle de overordnede regler om
vejledning i én lov, således at loven kommer til at
omfatte både vejledningen i overgangen fra et uddannelsestrin
til det næste og vejledningen om gennemførelse af
uddannelse. Dette for at understrege, at sammenhæng og
progression i det samlede vejledningsforløb og samarbejde
mellem de enkelte vejledningsaktører i forløbet er en
forudsætning for et velfungerende vejledningssystem, der
opleves som en helhed for den enkelte vejledningssøgende,
jf. også bemærkningerne til nr. 3, § 1, stk.
6.
I forslaget til vejledningslovens §
12 a, stk. 1, er gengivet de gældende regler, der med
hjemmel i uddannelseslovene pålægger
uddannelsesinstitutioner, der udbyder ungdomsuddannelser og
videregående uddannelser på Undervisningsministeriets
område, at tilbyde eleverne og de studerende individuel og
kollektiv vejledning om gennemførelse af uddannelse og
fastlægger formålet med vejledningen.
I forslaget foreslås det at pålægge den
enkelte uddannelsesinstitution at fastlægge mål og
rammer for vejledningen på institutionen. Forslaget skal ses
i lyset af, at mange uddannelsesinstitutioner ikke har udarbejdet
uddybende retningslinjer, og at der mange steder ikke er den
nødvendige ledelsesforankring for vejledningen. Det er
ligeledes konstateret, at der er en meget svag evalueringskultur i
relation til gennemførelsesvejledningen på
institutionerne. Der er derfor behov for at styrke institutionernes
fokus på vejledningsopgaven. For institutioner, der udbyder
ungdomsuddannelser, foreslås det, at mål og rammer skal
fastlægges i et samarbejde med Studievalg, således at
der etableres en fælles planlægning af indsatsen.
I forslaget til § 12 a, stk.
2, pålægges nu alle uddannelsesinstitutioner at
tilbyde elever eller studerende, der er i risiko for at afbryde et
skole- eller uddannelsesforløb, en individuel
vejledningssamtale. Forslaget skal forebygge, at eleverne eller de
studerende afbryder den uddannelse, de er begyndt på.
Ordningen har hidtil kun været gældende for
institutioner, der udbyder ungdomsuddannelser, men foreslås
nu også at omfatte de videregående
uddannelsesinstitutioner på Undervisningsministeriets
område.
I forslaget til § 12 a, stk.
3, pålægges institutioner, der udbyder
ungdomsuddannelser, at tilrette deres
gennemførelsesvejledning i et samarbejde med de regionale
vejledningscentre (Studievalg).
Undervisningsministeren foreslås i § 12 a, stk. 4, bemyndiget til at
fastlægge nærmere regler for
gennemførelsesvejledningen, herunder kvalitetsudviklingen og
kvalitetssikringen.
Til § 12 b
Det foreslås, at der indsættes et nyt kapitel 3 b med en bestemmelse i § 12 b, stk. 1, om, at institutioner,
der udbyder ungdomsuddannelser, skal underrette grundskoler og
Ungdommens Uddannelsesvejledning om de unges forudsætninger
for at få udbytte af undervisningen det første
år efter optagelsen. Formålet med underretningen er, at
folkeskoler, efterskoler, frie grundskoler og Ungdommens
Uddannelsesvejledning får bedre muligheder for at vurdere, om
deres indsats over for tidligere elever, såvel på det
faglige som på det vejledningsmæssige plan, har
været hensigtsmæssig i forhold til de unges valg af
ungdomsuddannelse.
Grundskoler skal i denne sammenhæng forstås som
omfattende folkeskoler, anmeldte frie grundskoler, statsskoler,
private gymnasieskolers grundskoleafdelinger, godkendte
efterskoler, husholdningsskoler, håndarbejdsskoler,
ungdomskostskoler og heltidsundervisning i kommunale
ungdomsskoler.
Ungdommens Uddannelsesvejledning skal, jf. § 12 b, stk. 2, forestå
møder, hvor alle institutioner, der udbyder
ungdomsuddannelser, grundskoler og udbydere af 10.
klasseundervisning i området skal mødes og udveksle
informationer og erfaringer, og hvor underretningen fra
ungdomsuddannelsesinstitutionerne skal gives.
Møderne skal arrangeres, så der tages hensyn til
et rimeligt deltagerantal, de naturlige geografiske oplande for
institutionerne samt til forskelle mellem de forskellige
institutionstyper.
Vedrørende udveksling af personfølsomme
oplysninger henvises til de almindelige bemærkninger, pkt.
3.3.
Til nr. 8
Bestemmelsen om dialogforum i § 15, stk. 3,
foreslås ophævet, og der foreslås en ny § 15
a, der omhandler dialogforum, jf. også bemærkningerne
til nr. 9.
Til nr. 9
Efter den nugældende § 15, stk. 3, er
undervisningsministeren formand for Det Nationale Dialogforum. For
at styrke dialogforum og dermed forbedre den rådgivning,
regeringen modtager om vejledning om uddannelse og erhverv,
foreslås dialogforum ændret således, at der
etableres et formandskab på tre personer, der kan afgive
udtalelser til regeringen om fremsatte forslag eller selv
foreslå initiativer.
Til nr. 10
Lovens § 8 foreslås ophævet i lovforslaget,
hvilket indebærer, at undervisningsministeren ikke
længere kan pålægge kommunerne at varetage
vejledningen i et kommunalt fællesskab eller i en anden
samarbejdsform. Den her foreslåede § 15 b giver ikke
ministeren beføjelser til at tage stilling til eventuelle
tvister om opløsning af eksisterende samarbejder.
Det vil fortsat være et krav, at kommunalbestyrelsen
skal opfylde de generelle mål for vejledningen. Med henblik
på at sikre dette, forudsættes det, at kommunen i sin
ansøgning redegør samlet for vejledningens
organisation og indhold, herunder for, hvortil de informationer,
andre institutioner og myndigheder efter loven skal videregive til
Ungdommens Uddannelsesvejledning, skal sendes.
Undervisningsministeren vil i forbindelse med eventuel
godkendelse af forsøg stille krav til evaluering og
afrapportering af forsøget.
Til nr. 11
§ 16, stk. 4, foreslås ophævet, idet der er
tale om en revisionsbestemmelse, der opfyldes med dette lovfor
slag.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
august 2008.
Til stk. 2
Det foreslås endvidere, at bestemmelsen i det
foreslåede § 12 a, stk. 3, jf. ændringspunkt 7,
hvorefter institutioner, som udbyder ungdomsuddannelser, skal
tilrettelægge vejledningen på institutionerne i
samarbejde med de regionale vejledningscentre (Studievalg),
først skal træde i kraft den 1. august 2009, idet det
forslåede ikke i alle tilfælde kan nås i perioden
mellem lovforslagets vedtagelse og den for loven fastsatte
ikrafttrædelsesdato.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om vejledning om valg af uddannelse
og erhverv, jf. lovbekendtgørelse nr. 770 af 27. juni 2007,
foretages følgende ændringer: |
Lov om vejledning om
valg af uddannelse og erhverv | | 1.Lovens titelaffattes således: »Lov om vejledning om uddannelse og
erhverv« |
Kapitel 1 Mål for vejledning om valg af
uddannelse og erhverv | | 2.Overskriften
til kapitel 1affattes
således: »Mål for
vejledningen« |
§ 1.
Vejledning om valg af uddannelse og erhverv skal bidrage til, at
valg af uddannelse og erhverv bliver til størst mulig gavn
for den enkelte og for samfundet. Stk. 2.
Vejledning skal i særlig grad målrettes unge med
særlige behov for vejledning om valg af uddannelse og
erhverv. Stk. 3.
Vejledningen skal inddrage såvel den enkeltes interesser og
personlige forudsætninger, herunder uformelle kompetencer og
hidtidige uddannelses- og beskæftigelsesforløb, som
det forventede behov for uddannet arbejdskraft og
selvstændige erhvervsdrivende. Stk. 4.
Vejledningen skal bidrage til, at frafald fra og omvalg i
uddannelserne begrænses mest muligt. Stk. 5.
Vejledningen skal endvidere bidrage til, at den enkelte elev selv
kan søge og anvende informationer, herunder it-baserede
informations- og vejledningstilbud, om valg af uddannelse,
uddannelsesinstitutioner og fremtidig beskæftigelse. | | 3. § 1 affattes således: »§ 1.
Vejledningen efter denne lov skal bidrage til, at valg af
uddannelse og erhverv bliver til størst mulig gavn for den
enkelte og for samfundet, herunder at alle unge gennemfører
en erhvervskompetencegivende uddannelse. Stk. 2.
Vejledningen skal i særlig grad målrettes unge, som
uden en særlig vejledningsindsats har eller vil få
vanskeligheder ved at vælge, påbegynde eller
gennemføre en uddannelse eller vælge et erhverv. Stk. 3.
Vejledningen skal inddrage såvel den enkeltes interesser og
personlige forudsætninger, herunder uformelle kompetencer og
hidtidige uddannelses- og beskæftigelsesforløb, som
det forventede behov for uddannet arbejdskraft og
selvstændige erhvervsdrivende. Stk.
4.Vejledningen skal bidrage til, at frafald fra og omvalg i
uddannelserne begrænses mest muligt, og at den enkelte elev
eller studerende fuldfører den valgte uddannelse med
størst muligt fagligt og personligt udbytte. Vejledningen
skal desuden understøtte elevens eller den studerendes evne
til at træffe de valg, som indgår i den enkeltes
uddannelse. Stk. 5.
Vejledningen skal endvidere bidrage til, at den enkelte selv kan
søge og anvende informationer, herunder it-baserede
informations- og vejledningstilbud, om uddannelse,
uddannelsesinstitutioner og fremtidig beskæftigelse. Stk. 6.
Vejledningen skal gives således, at der for den enkelte
sikres sammenhæng og progression i
vejledningsindsatsen.« |
§ 7.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
vejledningen efter dette kapitel, herunder om vejledningens
kvalitet og om sikring af sammenhæng mellem vejledningen
efter dette kapitel og anden vejledning for unge under 25 år,
for uddannelsesplanen, jf. § 2 a, og for mentorordningen jf.
§ 5, stk. 2, nr. 5. | | 4.I § 7, stk. 1, ændres: »om
vejledningens kvalitet« til: »regler om
kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af
vejledningen«. |
§ 8.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at vejledning efter
dette kapitel gives på et kvalitetsmæssigt og
geografisk bæredygtigt grundlag. Dette kan ske ved, at
kommunalbestyrelsen træffer beslutning om, at
vejledningsopgaven varetages af et kommunalt fællesskab, jf.
§ 60 i lov om kommunernes styrelse, eller i en anden form for
samarbejde mellem kommuner. Stk. 2. Hvis
det er nødvendigt for at sikre, at vejledningen gives
på et kvalitetsmæssigt og geografisk bæredygtigt
grundlag, kan undervisningsministeren pålægge en eller
flere kommuner at varetage vejledningen i et kommunalt
fællesskab eller i en anden samarbejdsform. Ministeren kan
fastsætte frist herfor. Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder tilsvarene for
kommunalbestyrelsens øvrige opgaver efter dette
kapitel. | | 5. § 8 ophæves. |
§ 12.
. Stk. 3. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om vejledningen efter dette
kapitel, herunder regler om vejledningens kvalitet og
kvalitetssikring. | | 6. I § 12, stk. 3, ændres:
»vejledningens kvalitet og kvalitetssikring« til:
»kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af
vejledningen.« |
| | 7.Efter §
12 indsættes: »Kapitel 3 a Vejledning om gennemførelse af
uddannelse § 12 a. Uddannelsesinstitutioner
på Undervisningsministeriets område, der udbyder
ungdomsuddannelse eller videregående uddannelse og som
tilbyder eleverne og de studerende individuel og kollektiv
vejledning om gennemførelse af uddannelsen, skal
fastsætte mål og rammer for vejledningen på
institutionen. Stk. 2. Vurderer en
uddannelsesinstitution, at der er en risiko for, at en elev eller
en studerende afbryder et skole- eller uddannelsesforløb,
skal institutionen tilbyde eleven eller den studerende en
individuel vejledningssamtale. Stk. 3. Institutioner, der udbyder
ungdomsuddannelser, skal tilrettelægge vejledningen på
institutionerne i samarbejde med de regionale vejledningscentre
(Studievalg), jf. § 11, stk. 2, jf. § 1, stk. 6. Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter regler om vejledningen efter dette kapitel,
herunder regler om kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af
vejledningen. Kapitel 3 b Underretning om udbytte af
undervisningen § 12 b. Institutioner, som
udbyder ungdomsuddannelser, skal underrette grundskolerne, udbydere
af 10. klasseundervisning og Ungdommens Uddannelsesvejledning om de
unges forudsætninger for at få udbytte af
undervisningen i det første år efter optagelsen.
Underretningen skal ske på møder arrangeret af
Ungdommens Uddannelsesvejledning for repræsentanter fra alle
ungdomsuddannelsesinstitutioner, grundskoler og udbydere af 10.
klasseundervisning i det i § 5, stk. 4, nævnte
område. Stk. 2. Møderne skal medvirke til,
at grundskolerne, udbyderne af 10. klasseundervisning og Ungdommens
Uddannelsesvejledning får bedre muligheder for at vurdere, om
deres indsats over for tidligere elever har været
hensigtsmæssig såvel fagligt som
vejledningsmæssigt i forhold til de unges valg af
ungdomsuddannelse. Endvidere skal møderne medvirke til, at
ungdomsuddannelsesinstitutionerne kan tilpasse sine
indslusningsaktiviteter, således at de unges overgang til
ungdomsuddannelserne foregår bedst muligt for den enkelte
unge.« |
§ 15.
. Stk. 3. Undervisningsministeren
sørger gennem et nationalt forum for, at relevante
myndigheder, organisationer, foreninger m.v. kan fremsætte og
drøfte synspunkter og vurderinger om alle forhold, der har
betydning for uddannelses- og erhvervsvejledning. Deltagelse i
dialogforummet er normalt for perioder på 2-4 år ad
gangen. Deltagelse kan dog være kortere perioder med henblik
på drøftelse af særlige spørgsmål
eller forhold. | | 8. § 15, stk. 3,ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3 |
| | 9.Efter §
15 indsættes ikapitel 4: »§ 15 a.
Undervisningsministeren sørger gennem et nationalt
dialogforum for, at relevante myndigheder, organisationer,
foreninger m.v. kan fremsætte og drøfte synspunkter og
vurderinger om alle forhold, der har betydning for uddannelses- og
erhvervsvejledning. Stk. 2. Dialogforummet ledes af et
formandskab bestående af tre personer med indsigt i
uddannelses- og erhvervsvejledning. Undervisningsministeren udpeger
formandskabet og udvælger blandt disse dialogforummets
formand. Stk. 3. Dialogforummet omfatter ud over
repræsentanter, jf. stk. 1, ligeledes et antal særligt
sagkyndige medlemmer udpeget af ministeren. Stk. 4. Alle medlemmer, jf. stk. 2 og 3,
udpeges af undervisningsministeren for en periode på 3
år ad gangen. Stk. 5. Formandskabet har til opgave at
følge og vurdere samt rådgive undervisningsministeren
om forhold vedrørende uddannelses- og erhvervsvejledning og
om elevernes og de studerendes udbytte af vejledningen.
Rådgivningen sker via udtalelser efter drøftelser i
forummet.« |
| | 10. Efter §
15 a indsættes: »Kapitel 4 a Forsøgs- og udviklingsarbejde § 15 a. Undervisningsministeren kan
tillade, at kommunalbestyrelsen efter ansøgning fraviger
bestemmelserne i §§ 2, 5, 6, 9 og § 10 stk. 1 og 2,
som led i forsøgs- og udviklingsarbejde.« |
§ 16.
. Stk. 4. Loven tages op til revision i
folketingsåret 2007-08. | | 11. § 16, stk. 4,ophæves. |
| | § 2 |
| | Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
august 2008, jf. dog stk. 2. Stk. 2. § 12 a, stk. 3, i lov om
vejledning om uddannelse og erhverv, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 7, træder i kraft den 1. august 2009. |