L 111 Forslag til lov om ændring af lov om individuel boligstøtte.

(Udbetaling af boligstøtte til nye støttemodtagere i private andelsboliger m.v. som lån).

Af: Velfærdsminister Karen Jespersen (V)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 12-03-2008

Lovforslag som fremsat

20072_l111_som_fremsat (html)

L 111 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om individuel boligstøtte. (Udbetaling af boligstøtte til nye støttemodtagere i private andelsboliger m.v. som lån).

Fremsat den 12. marts 2008 af velfærdsministeren (Karen Jespersen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om individuel boligstøtte

(Udbetaling af boligstøtte til nye støttemodtagere i private andelsboliger m.v. som lån)

§ 1

I lov om individuel boligstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 2. marts 2007, som ændret ved § 10 i lov nr. 346 af 18. april 2007, foretages følgende ændringer:

1.I § 17, stk. 1, nr. 3, 2. og 3. pkt., ændres »boligydelsen« til: »boligstøtten«.

2. I § 24 g, stk. 2, udgår »med 40 pct. som tilskud og 60 pct. «

3.§ 31 affattes således:

»§ 31. Den beregnede boligstøtte udbetales som lån til pensionister, jf. § 2, og personer omfattet af § 2 a, stk. 1-3, der

1) er ejere,

2) bor i

a) et enfamilieshus eller en ejerlejlighed, hvori støttemodtageren har anpart,

b) en af boligerne i et tofamilieshus, som støttemodtageren ejer, eller hvori støttemodtageren har anpart,

c) en af boligerne i et hus med mere end 2 lejligheder, som støttemodtageren ejer, eller hvori støttemodtageren har anpart,

d) et stuehus til en landbrugsejendom, som støttemodtageren ejer, eller

e) enfamilieshus eller to- eller flerfamilieshus, som ejes af et aktieselskab, anpartsselskab eller lignende, hvori støttemodtageren ejer aktier, anparter eller lignende, eller



3) er andelshavere i en privat andelsboligforening.«



4.§ 32 ophæves.

5.§ 36, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Det er en betingelse for lån efter § 31, nr. 1 og 2, at der på ejendommen tinglyses et skadesløsbrev eller et ejerpantebrev med oprykkende prioritet til sikkerhed for tilbagebetaling af lånet med påløbne renter.«

6. I § 37 ændres »udbetale den del af den beregnede boligydelse eller boligsikring, der kan ydes som lån« til: »yde boligydelseslån eller boligsikringslån«.

7.§ 39 a affattes således:

»§ 39 a. Bliver kommunalbestyrelsen anmodet om at frafalde panteretten uden fuld dækning for et lån ydet efter § 31, nr. 1 og 2, eller begæres ejendommen solgt på tvangsauktion, giver kommunalbestyrelsen straks meddelelse herom til Økonomistyrelsen. Økonomistyrelsen varetager herefter kommunalbestyrelsens og statens interesser i forbindelse med lånet.«

8. I § 40, stk. 3, 1. pkt., ændres »§ 24 g, § 31 og § 32« til: »§§ 24 g eller 31«.

9. I § 48 a ændres »§ 39, stk. 3, i lov om social pension« til: »§ 39, stk. 4, i lov om social pension eller § 38, stk. 4, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.«

10. I § 51, stk. 1, 1. pkt., ændres »Inddrivelsesmyndigheden« til: »Restanceinddrivelsesmyndigheden«.

11. I § 75, stk. 2, 3. pkt., udgår »jf. § 24 g, stk. 2, § 31, stk. 2, og § 32, stk. 3,«

12. Efter § 82 a indsættes:

»§ 82 b. Bestemmelserne i § 24 g, stk. 2, § 32, § 36, stk. 2, § 37, § 39 a, stk. 2, og § 40, stk. 3, i den indtil 1. maj 2008 gældende lov om individuel boligstøtte finder fortsat anvendelse ved udbetaling af boligstøtte til private andelsboliger m.v. efter § 24 g, stk. 2, eller § 32 i den nævnte lov, hvis ansøgningen er indgivet før 1. maj 2008.

Stk. 2. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for boligstøtte efter § 32 i den indtil 1. maj 2008 gældende lov om individuel boligstøtte, hvis støttemodtageren dør eller optages i en af de plejeboliger og boformer, der er nævnt i § 13, stk. 1, nr. 2, og

1) andelen m.v. ejes eller overtages af en ægtefælle eller et husstandsmedlem,

2) ægtefællen eller husstandsmedlemmet er omfattet af § 2 eller § 2 a, stk. 1-3, og

3) ægtefællen eller husstandsmedlemmet søger om boligstøtte i umiddelbar tilknytning til støttemodtagerens udtræden af husstanden.



Stk. 3. Det er en betingelse for anvendelse af bestemmelsen om et husstandsmedlems fortsatte ret til boligstøtte efter stk. 2, at husstandsfællesskabet har bestået fem år forud for det tidspunkt, hvor støttemodtageren udtræder af husstanden.

Stk. 4. Ved støttemodtagerens død finder stk. 2 tilsvarende anvendelse, hvis en efterlevende ægtefælle bliver omfattet af § 2 eller § 2 a, stk. 1-3, inden 6 måneder efter ægtefællens død.«

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. maj 2008.

Stk. 2. § 1, nr. 2-8 og 11, finder anvendelse ved ansøgninger om boligstøtte, som indgives til kommunen efter lovens ikrafttrædelse.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 

1 Indledning



Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance om finansloven for 2008.


Efter de gældende regler udbetales den beregnede boligstøtte til en privat andelsbolig som 40 pct. tilskud og 60 pct. lån. Den samme fordeling mellem tilskud og lån gælder for boligstøtte til boligtyper, hvor støttemodtageren er anpartshaver og lignende, samt til deltagere i visse kollektive bofællesskaber, der er etableret i ejerboliger, private andelsboliger og lignende.


Forslaget indebærer, at boligstøtte til nye modtagere i private andelsboliger mv. fremover udbetales som 100 pct. lån.


Boligstøtte til private andelsboliger mv. gives til folke- og førtidspensionister, stærkt bevægelseshæmmede, modtagere af døgnhjælp efter § 96 i lov om social service, samt de ovenfor nævnte beboere i visse kollektive bofællesskaber. Modtagerne kan fravælge lånet eller vælge at få udbetalt en del af lånet.


Med forslaget opnås en øget harmonisering af reglerne for boligstøtte til henholdsvis andelsboliger og ejerboliger. Forslaget medfører endvidere en øget målretning af boligstøtten, da der ikke er samme behov for at yde tilskud til boligforbruget i andelsboliger, som der har været tidligere. Dette skyldes,


1) at priserne på andelsboliger i dag i mange tilfælde har nærmet sig priserne på ejerboliger, og

2) at muligheden for at tinglyse pant i en andelsbolig har skabt bedre finansieringsmuligheder, som muliggør finansiering i forbindelse med køb såvel som »nedsparingslån«.



For nye støttemodtagere, som ønsker at modtage det fulde lånebeløb, vil forslaget ikke medføre forringelse af den aktuelle likviditet, idet der vil være mulighed for at oppebære en samlet udbetalt boligstøtte, der svarer til boligstøtten efter gældende regler, dog i form af lån.


Forslaget om ændring af boligstøtte til private andelsboliger mv. gælder for ansøgninger om boligstøtte til private andelsboliger mv., som indgives til kommunen 1. maj 2008 eller senere, dvs. fra og med lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Nuværende støttemodtagere kan således opretholde en uændret boligstøtte.


Endelig indeholder lovforslaget tre ændringer af redaktionel karakter.


 

2. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat og kommuner



Der forventes i 2008 at være omkring 27.500 andelshavere, der modtager individuel boligstøtte. Det skønnes, at der udbetales omkring 235 mio. kr. som tilskud til disse andelshavere og godt 110 mio. kr. udbetales som lån.


Det er forudsat, at fremtidige ansøgere vil optage 60 pct. af det beregnede boligstøttetilskud som lån. På den baggrund - og med antagelse om en tilgang svarende til 10-12 pct. nye ansøgere årligt - skønnes de offentlige udgifter at falde med 3,5 mio. kr. i 2008, 15,6 mio. kr. i 2009, 26,0 mio. kr. i 2010 og 36,5 mio. kr. i 2011, jf. tabel 1.


 

Tabel 1. Udgiftsvirkninger med en låneudnyttelse på 60 pct., mio. kr. i 2008-pl



 Mio. kr., 2008-pl.
2008
2009
2010
2011
Staten
     
Boligydelse
Tilskud
-6,9
-30,7
-51,5
-72,0
 
Lån
4,3
19,2
32,2
45,0
Boligsikring
Tilskud
0
-0,3
-0,3
-0,5
 
Lån
0
0,2
0,2
0,3
Staten i alt
 
-2,6
-11,6
-19,4
-27,2
      
Kommuner
     
Boligydelse
Tilskud
-2,3
-10,4
-17,1
-24,0
 
Lån
1,5
6,5
10,7
15,0
Boligsikring
Tilskud
-0,2
-0,3
-0,5
-0,8
 
Lån
0,1
0,2
0,3
0,5
Kommuner i alt
 
-0,9
-4,0
-6,6
-9,3
      
Samlede mindreudgifter
 
-3,5
-15,6
-26,0
-36,5


Forslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for det offentlige.


Forslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.


Forslaget har ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.


 

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet



Forslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.


 

4. Miljømæssige konsekvenser



Forslaget har ikke konsekvenser for miljøet.


 

5. Administrative konsekvenser for borgerne



Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.


 

6. Forholdet til EU-retten



Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.


 

7. Hørte myndigheder og organisationer



Lovforslaget sendes samtidig med fremsættelsen i høring hos: Statsministeriet, Finansministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet, Ankestyrelsen, Statsforvaltningsdirektørerne, KL, Danske Regioner, Ældreboligrådet, Ungdomsboligrådet, Det Centrale Handicapråd, Landsforeningen Ældre Sagen, Ældremobiliseringen, Danske Handicaporganisationer, Boligselskabernes Landsforening, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Danmarks Lejerforeninger, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Ejendomsforeningen Danmark og Jydske Grundejerforeninger.


 

8. Sammenfattende skema

Vurdering af lovforslagets konsekvenser



 
Positive konsekvenser/ mindreudgifter
Negative konsekvenser/ merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Staten: Mindreudgifter på 2,6 mio. kr. i 2008,
11,6 mio. kr. i 2009,
19,4 mio. kr. i 2010 og 27,2 mio. kr. i 2011.
Kommunerne: Mindreudgifter på 0,9 mio. kr. i 2008,
4,0 mio. kr. i 2009,
6,6 mio. kr. i 2010 og 9,3 mio. kr. i 2011.
Ingen
Administrative konsekvenser for det offentlige
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1
Der er tale om en redaktionel ændring.


Den rette betegnelse i den pågældende bestemmelse er samlebetegnelsen »boligstøtte« og ikke »boligydelse«.


Til nr. 2
Efter boligstøttelovens § 2 a, stk. 4, kan der ydes boligstøtte (boligydelse og boligsikring) til ejere og andelshavere i private andelsboligforeninger, der er fyldt 55 år og bor i et kollektivt bofællesskab. Ved indførelsen af bestemmelserne om boligstøtte til denne type kollektive bofællesskaber blev det forudsat, at personer under 55 år, som er nærtstående til og bor sammen med personer over 55 år i et kollektivt bofællesskab, også kan modtage boligstøtte (boligydelse og boligsikring) som ejere og andelshavere.


Efter lovens § 2 a, stk. 5, kan der ydes boligstøtte (boligydelse og boligsikring) til andelshavere, der bor i et bofællesskab i en støttet privat andelsboligforening.


Det skønnes, at der ikke er nogen personer, der modtager boligstøtte som andelshavere mv. i kollektive bofællesskaber.


I kollektive bofællesskaber, der er etableret i ejerboliger, private andelsboliger eller lignende, udbetales boligstøtten som 40 pct. lån og 60 pct. tilskud. Det er en betingelse for boligstøttelån til kollektive bofællesskaber, at ansøgeren har underskrevet en gældserklæring vedrørende lånet. Boligstøttelån forrentes med en årlig rente svarende til Nationalbankens diskonto den 1. oktober det foregående år. Som udgangspunkt forfalder lån inklusive renter til en deltager i et kollektivt bofællesskab ved låntagerens udtræden af husstanden.


I forbindelse med at hele boligstøtten til andelshavere m.fl. foreslås udbetalt som lån, foreslås det tilsvarende, at hele boligstøtten udbetales som lån for deltagere i kollektive bofællesskaber i ejerboliger, private andelsboliger og lignende. De øvrige regler om boligstøtte til deltagere i kollektive bofællesskaber i ejerboliger, private andelsboliger og lignende bibeholdes uændret.


Der henvises nærmere til bemærkningerne til nr. 3 og 4.


Til nr. 3 og 4
Efter gældende regler kan der ydes boligstøtte i form af boligydelse til private andelsboliger til folkepensionister efter lov om social pension samt førtidspensionister og modtagere af invaliditetsydelse efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. Endvidere kan boligstøtte til private andelsboliger ydes til boligsikringsmodtagere, som er førtidspensionister efter lov om social pension, stærkt bevægelseshæmmede eller modtagere af døgnhjælp efter § 96 i lov om social service.


Den beregnede boligstøtte til andelshavere udbetales efter § 32, stk. 1, nr. 1, som 40 pct. tilskud og 60 pct. lån. Lånet kan fravælges helt eller delvist.


Efter § 32, stk. 1, nr. 2-6, gælder den samme fordeling mellem tilskud og lån for de nævnte persongrupper, der bor i følgende boligtyper:


1) Enfamilieshus eller ejerlejlighed, hvori vedkommende har en anpart, og hvor alle ejerne ikke bor i boligen.

2) En af boligerne i et tofamilieshus, hvori vedkommende har anpart.

3) En af boligerne i et hus med mere end to lejligheder, som vedkommende ejer, eller hvori vedkommende har en anpart.

4) Et stuehus til en landbrugsejendom, som vedkommende ejer.

5) Enfamilieshus eller to- eller flerfamilieshus, som ejes af et aktieselskab, anpartsselskab eller lignende, hvori vedkommende ejer aktier, anparter eller lignende.



Det skønnes, at ca. 30 personer modtager boligstøtte til disse særlige boligtyper.


Det er en betingelse for boligstøttelån til en privat andelsbolig, at ansøgeren har underskrevet en gældserklæring vedrørende lånet. For boligstøttelån til de øvrige nævnte boligtyper er det endvidere en betingelse, at der som sikkerhed for tilbagebetaling af lånet med påløbne renter tinglyses et skadesløsbrev eller ejerpantebrev på ejendommen. Boligstøttelån forrentes med en årlig rente svarende til Nationalbankens diskonto den 1. oktober det foregående år. Nye boligstøttelån tilskrives i 2008 renter svarende til 4,0 pct. p.a., og renten ændres løbende, så den svarer til Nationalbankens diskonto pr. 1. oktober det foregående år. Som udgangspunkt forfalder lån inklusive renter ved ejerskifte, overdragelse af andelen mv. eller låntagerens udtræden af husstanden.


Det foreslås, at muligheden for at yde boligstøtte i form af tilskud ophører til andelshavere og personer i de øvrige nævnte boligtyper, og at hele den beregnede boligstøtte eller den del heraf, der ønskes udbetalt, ydes fuldt ud som lån. De øvrige regler om boligstøtte til private andelsboliger mv. bibeholdes uændret.


Den foreslåede ændring gælder kun for ansøgninger om boligstøtte til private andelsboliger mv., som indgives til kommunen 1. maj 2008 eller senere, dvs. fra og med lovens ikrafttrædelsesdato. Der henvises nærmere til bemærkningerne til nr. 12 og § 2.


Det samme gælder deltagere i kollektive bofællesskaber, der er etableret i ejerboliger, private andelsboliger eller lignende, jf. bemærkningerne til nr. 2.


For støttemodtagere, som vælger at oppebære fuldt lånebeløb, vil ændringen ikke medføre en ændring af den aktuelle likviditet, da der vil være mulighed for at oppebære en samlet udbetalt boligstøtte svarende til efter de gældende regler. Det samme gælder for deltagere i kollektive bofællesskaber, der er etableret i ejerboliger, private andelsboliger eller lignende, jf. bemærkningerne til nr. 2.


Endvidere foreslås en redaktionel sammenskrivning af boligstøttelovens §§ 31 og 32, så bestemmelserne bliver lettere at overskue. Dette indebærer, at § 32 foreslås ophævet, herunder § 32, stk. 2.


§ 32, stk. 2, bestemmer, at personer, der bor til leje i ejendomme som ejes af almene boligorganisationer, jf. § 1 i lov om almene boliger m.v., ikke er omfattet af bestemmelserne om boligstøtte som delvist tilskud og delvist lån. Det følger heraf, at disse personer skal betragtes som lejere i boligstøttelovens forstand. Bestemmelsen blev indført med lov nr. 64 af 10. marts 1982 om individuel boligstøtte. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at bestemmelsen præciserer, at lejere i ejendomme ejet af et almennyttigt andelsboligselskab ikke er omfattet af bestemmelserne om boligydelse som delvist tilskud og delvist lån men altså skal betragtes som lejere. Med ophævelsen af § 32, stk. 2, ændres der ikke herved, idet det følger af boligstøttelovens § 1, at medlemmer af almennyttige andelsboligforeninger betragtes som lejere i boligstøttelovens forstand.


Til nr. 5-8 og 11
Der er tale om redaktionelle ændringer som følge af de i nr. 2-4 foreslåede ændringer. Der henvises til bemærkningerne hertil. I den foreslåede ændring af § 39 a, jf. nr. 8, er der endvidere foreslået konsekvensrettelse som følge af, at Finansstyrelsen er blevet fusioneret med Økonomistyrelsen.


Til nr. 9 og 10
Der er tale om redaktionelle ændringer.


I den gældende § 48 a henvises der til lov om social pension, § 39, stk. 3. Den pågældende bestemmelse er nu placeret i pensionsloven § 39, stk. 4, ligesom der findes en fuldstændig parallel bestemmelse i § 38, stk. 4, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.


I den gældende § 51, stk. 1, anvendes betegnelsen »inddrivelsesmyndigheden«, mens den korrekte betegnelse er »restanceinddrivelsesmyndigheden«.


Til nr. 12
Da forslaget alene gælder for nye modtagere af boligstøtte, foreslås det, at boligstøtte til private andelsboliger mv. fortsat udbetales efter de hidtil gældende regler, hvis ansøgningen er indgivet før 1. maj 2008.


Som udgangspunkt vil samtlige ansøgninger om boligstøtte til andelsboliger mv., som indgives til kommunen 1. maj 2008 eller senere, være omfattet af de nye regler, jf. lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil. Dette medfører blandt andet, at en person, der har modtaget boligstøtte til en privat andelsbolig mv. på grundlag af en ansøgning indgivet før 1. maj 2008, vil blive omfattet af de nye regler, hvis vedkommende på et tidspunkt på ny søger om boligstøtte til en andelsbolig mv. Der skal for eksempel indgives ny ansøgning, hvis vedkommende søger boligstøtte til en ny andelsbolig mv., eller hvis boligstøtten til den samme bolig i en periode har været bortfaldet fx pga. af for høj indkomst.


Der skal også indgives ny ansøgning, hvis et husstandsmedlem bliver boende i boligen efter en støttemodtagers død eller optagelse i plejebolig, plejehjem og lignende. Hvis den tilbageblivende person ikke er omfattet af personkredsen for boligstøtte til andelsboliger mv., vil vedkommende ikke kunne modtage boligstøtte. Hvis vedkommende er omfattet af personkredsen, vil vedkommende godt kunne modtage boligstøtte, men da der er tale om en nyansøgning ville det umiddelbart være efter de nye udbetalingsregler mv.


Da det ofte vil bero på tilfældigheder, hvilken person der oprindeligt har søgt om boligstøtten, foreslås det, at boligstøtten fortsat udbetales som 40 pct. tilskud og 60 pct. lån til en tilbageblivende ægtefælle eller husstandsmedlem, hvis støttemodtagerens udtræden af husstanden skyldes død eller optagelse i plejebolig, plejehjem og lignende. En fortsat udbetaling af boligstøtten efter de hidtil gældende regler vil endvidere være betinget af, at


- andelen mv. ejes eller overtages af ægtefællen eller et andet husstandsmedlem,

- den pågældende ægtefælle eller husstandsmedlem er omfattet af personkredsen for boligstøtte til en andelsbolig mv., og at

- ægtefællen eller husstandsmedlemmet i umiddelbar tilknytning til dødsfaldet søger om boligstøtte.



For at et husstandsmedlem, som ikke er ægtefælle, fortsat kan få udbetalt boligstøtte efter de hidtil gældende regler, er det endvidere en betingelse, at husstandsfællesskabet har bestået i de sidste fem år før støttemodtagerens udtræden af husstanden.


Det foreslås endvidere, at en tilbageblivende ægtefælle, som bliver omfattet af personkredsen for boligstøtte til en andelsbolig mv. inden 6 måneder efter ægtefællens død eller plejeboligoptagelse mv., vil være berettiget til udbetaling af boligstøtte efter de hidtil gældende regler fra det tidspunkt, hvor vedkommende bliver omfattet af denne personkreds.


Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft 1. maj 2008. Reglerne om boligstøttelån til private andelsboliger mv. som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2-8 og 11, finder anvendelse ved ansøgninger om boligstøtte til private andelsboliger mv., som indgives til kommunen den 1. maj 2008 eller senere.


Personer, der modtager boligstøtte til private andelsboliger mv. på grundlag af en ansøgning indgivet før 1. maj 2008, er omfattet af de hidtil gældende regler, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 12.



Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
  
§ 1
I lov om individuel boligstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 2. marts 2007, som ændret ved § 10 i lov nr. 346 af 18. april 2007, foretages følgende ændringer:
§ 17. Ved opgørelse af boligudgiften for ejere medregnes følgende beløb:
1) ---
3) pålignede ejendomsskatter, herunder ejendomsværdiskat. Ejendomsværdiskatten medregnes med den endeligt opgjorte ejendomsværdiskat for året forud for det år, boligydelsen vedrører. Ejendomsskat i øvrigt medregnes med det beløb, der er pålignet for det år, boligydelsen vedrører.
 
1. I § 17, stk. 1, nr. 3, 2. og 3. pkt., ændres »boligydelsen« til: »boligstøtten«.
§ 24 g. ---
Stk. 2. Boligstøtte til personer i andre kollektive bofællesskaber efter § 24 a udbetales med 40 pct. som tilskud og 60 pct. som lån.
 
2. I § 24 g, stk. 2, udgår »med 40 pct. som tilskud og 60 pct. «
§ 31. Den beregnede boligydelse for ejere, herunder en pensionist, der bor i enfamilieshus eller ejerlejlighed, hvori pensionisten har anpart, og hvor alle ejerne bor i ejendommen, og en pensionist, der bor i en af boligerne i et tofamilieshus, som pensionisten ejer, udbetales som lån.
Stk. 2. Den beregnede boligsikring til ejere omfattet af § 2 a, stk. 1-3, udbetales som lån.
 
3.§ 31 affattes således:
»§ 31. Den beregnede boligstøtte udbetales som lån til pensionister, jf. § 2, og personer omfattet af § 2 a, stk. 1-3, der
1) er ejere,
2) bor i
a) et enfamilieshus eller en ejerlejlighed, hvori støttemodtageren har anpart,
b) en af boligerne i et tofamilieshus, som støttemodtageren ejer, eller hvori støttemodtageren har anpart,
c) en af boligerne i et hus med mere end 2 lejligheder, som støttemodtageren ejer, eller hvori støttemodtageren har anpart,
d) et stuehus til en landbrugsejendom, som støttemodtageren ejer, eller
e) enfamilieshus eller to- eller flerfamilieshus, som ejes af et aktieselskab, anpartsselskab eller lignende, hvori støttemodtageren ejer aktier, anparter eller lignende, eller
3) er andelshavere i en privat andelsboligforening.«
§ 32. Den beregnede boligydelse udbetales som 40 pct. tilskud og 60 pct. lån til
1) en pensionist, der er andelshaver i en privat andelsboligforening,
2) en pensionist, der bor i enfamilieshus eller ejerlejlighed, hvori pensionisten har en anpart, og hvor alle ejerne ikke bor i boligen,
3) en pensionist, der bor i en af boligerne i et tofamilieshus, hvori pensionisten har anpart,
4) en pensionist, der bor i en af boligerne i et hus med mere end to lejligheder, som pensionisten ejer, eller hvori pensionisten har en anpart,
5) en pensionist, der bor i et stuehus til en landbrugsejendom, som pensionisten ejer, og til
6) en pensionist, der bor i enfamilieshus eller to- eller flerfamilieshus, som ejes af et aktieselskab, anpartsselskab eller lignende hvori pensionisten ejer aktier, anparter eller lignende.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1, nr. 6, omfatter ikke pensionister, der bor til leje i ejendomme, som ejes af almene boligorganisationer, jf. § 1 i lov om almene boliger m.v.
Stk. 3. For boliger som nævnt i stk. 1 udbetales den beregnede boligsikring som 40 pct. tilskud og 60 pct. lån til personer omfattet af § 2 a, stk. 1-3.
 
4.§ 32 ophæves.
§ 36. ---
Stk. 2. Som betingelse for lån efter § 31 tinglyses på ejendommen et skadesløsbrev eller et ejerpantebrev med oprykkende prioritet til sikkerhed for tilbagebetaling af lånet med påløbne renter. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for lån efter § 32, stk. 1, nr. 2-6, og § 32, stk. 3, jf. § 32, stk. 1, nr. 2-6.
 
5.§ 36, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Det er en betingelse for lån efter § 31, nr. 1 og 2, at der på ejendommen tinglyses et skadesløsbrev eller et ejerpantebrev med oprykkende prioritet til sikkerhed for tilbagebetaling af lånet med påløbne renter.«
§ 37. Hvis ansøgeren ikke har afviklet forfalden gæld vedrørende et tidligere modtaget boligydelseslån eller boligsikringslån, kan kommunalbestyrelsen afslå at udbetale den del af den beregnede boligydelse eller boligsikring, der kan ydes som lån.
 
6. I § 37 ændres »udbetale den del af den beregnede boligydelse eller boligsikring, der kan ydes som lån« til: »yde boligydelseslån eller boligsikringslån«.
§ 39 a. Bliver kommunalbestyrelsen vedrørende lån ydet efter § 31 anmodet om, at frafalde panteretten uden fuld dækning for det ydede lån, eller begæres ejendommen solgt på tvangsauktion, giver kommunalbestyrelsen straks meddelelse herom til Finansstyrelsen. Finansstyrelsen varetager herefter såvel kommunalbestyrelsens som statskassens interesser for lånet.
Stk. 2. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for lån efter § 32, stk. 1, nr. 2-6, og § 32, stk. 3, jf. § 32, stk. 1, nr. 2-6.
 
7.§ 39 a affattes således:
»§ 39 a. Bliver kommunalbestyrelsen anmodet om at frafalde panteretten uden fuld dækning for et lån ydet efter § 31, nr. 1 og 2, eller begæres ejendommen solgt på tvangsauktion, giver kommunalbestyrelsen straks meddelelse herom til Økonomistyrelsen. Økonomistyrelsen varetager herefter kommunalbestyrelsens og statens interesser i forbindelse med lånet.«
§ 40. ---
Stk. 3. En boligstøttemodtager, som er berettiget til lån efter § 24 g, § 31 og § 32, kan søge om hel eller delvis udbetaling af det beregnede lån. Ansøgning kan ud over de i stk. 1 nævnte tilfælde kun ske med virkning fra den 1. januar i det følgende år.
 
8. I § 40, stk. 3, 1. pkt., ændres »§ 24 g, § 31 og § 32« til: »§§ 24 g eller 31«.
§ 48 a. I tilfælde, hvor husstandsindkomsten forøges med tilbagevirkende kraft efter § 39, stk. 3, i lov om social pension, skal indkomstforøgelsen indgå ved omberegning og efterregulering efter §§ 46 og 47, uanset om ansøgeren har tilsidesat sin oplysningspligt.
 
9. I § 48 a ændres »§ 39, stk. 3, i lov om social pension« til: »§ 39, stk. 4, i lov om social pension eller § 38, stk. 4, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.«
§ 51. Inddrivelsesmyndigheden kan afskrive tilbagebetalingskravet, når det skønnes, at der inden for en rimelig årrække efter kravets fremsættelse ikke er økonomisk mulighed for et gennemføre kravet. Afgørelsen efter 1. pkt. kan ikke påklages til anden administrativ myndighed.
 
10. I § 51, stk. 1, 1. pkt., ændres: »Inddrivelsesmyndigheden« til: »Restanceinddrivelsesmyndigheden«.
§ 75. ---
Stk. 2. Af de udlånsmidler, der er fornødne til boligydelseslån, stilles 75 pct. til kommunernes rådighed af staten. Kommunerne indbetaler til staten de afdrag og renter, der er modtaget som tilbagebetaling af sådanne lån. Af de udlånsmidler, der er fornødne til boligsikringslån, jf. § 24 g, stk. 2, § 31, stk. 2, og § 32, stk. 3, stilles 50 pct. til kommunernes rådighed af staten. Kommunerne indbetaler til staten 50 pct. af de renter og afdrag, der er modtaget som tilbagebetaling af boligsikringslånene.
 
11. I § 75, stk. 2, 3. pkt., udgår »jf. § 24 g, stk. 2, § 31, stk. 2, og § 32, stk. 3, «
  
12. Efter § 82 a indsættes:
»§ 82 b. Bestemmelserne i § 24 g, stk. 2, § 32, § 36, stk. 2, § 37, § 39 a, stk. 2, og § 40, stk. 3, i den indtil 1. maj 2008 gældende lov om individuel boligstøtte finder fortsat anvendelse ved udbetaling af boligstøtte til private andelsboliger m.v. efter § 24 g, stk. 2, eller § 32 i den nævnte lov, hvis ansøgningen er indgivet før 1. maj 2008.
Stk. 2. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for boligstøtte efter § 32 i den indtil 1. maj 2008 gældende lov om individuel boligstøtte, hvis støttemodtageren dør eller optages i en af de plejeboliger og boformer, der er nævnt i § 13, stk. 1, nr. 2, og
1) andelen m.v. ejes eller overtages af en ægtefælle eller et husstandsmedlem,
2) ægtefællen eller husstandsmedlemmet er omfattet af § 2 eller § 2 a, stk. 1-3, og
3) ægtefællen eller husstandsmedlemmet søger om boligstøtte i umiddelbar tilknytning til støttemodtagerens udtræden af husstanden.
Stk. 3. Det er en betingelse for anvendelse af bestemmelsen om et husstandsmedlems fortsatte ret til boligstøtte efter stk. 2, at husstandsfællesskabet har bestået fem år forud for det tidspunkt, hvor støttemodtageren udtræder af husstanden.
Stk. 4. Ved støttemodtagerens død finder stk. 2 tilsvarende anvendelse, hvis en efterlevende ægtefælle bliver omfattet af § 2 eller § 2 a, stk. 1-3, inden 6 måneder efter ægtefællens død.«