L 111 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om individuel boligstøtte. (Udbetaling af
boligstøtte til nye støttemodtagere i private
andelsboliger m.v. som lån).
Fremsat den 12. marts 2008 af
velfærdsministeren (Karen Jespersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om individuel
boligstøtte
(Udbetaling af boligstøtte til nye
støttemodtagere i private andelsboliger m.v. som
lån)
§ 1
I lov om individuel boligstøtte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 199 af 2. marts 2007, som ændret
ved § 10 i lov nr. 346 af 18. april 2007, foretages
følgende ændringer:
1.I § 17, stk. 1, nr. 3, 2. og 3.
pkt., ændres »boligydelsen« til:
»boligstøtten«.
2. I
§ 24 g, stk. 2, udgår
»med 40 pct. som tilskud og 60 pct. «
3.§ 31 affattes
således:
Ȥ 31. Den beregnede
boligstøtte udbetales som lån til pensionister, jf.
§ 2, og personer omfattet af § 2 a, stk. 1-3,
der
1) er ejere,
2) bor i
a) et enfamilieshus
eller en ejerlejlighed, hvori støttemodtageren har
anpart,
b) en af boligerne
i et tofamilieshus, som støttemodtageren ejer, eller hvori
støttemodtageren har anpart,
c) en af boligerne
i et hus med mere end 2 lejligheder, som støttemodtageren
ejer, eller hvori støttemodtageren har anpart,
d) et stuehus til
en landbrugsejendom, som støttemodtageren ejer, eller
e) enfamilieshus
eller to- eller flerfamilieshus, som ejes af et aktieselskab,
anpartsselskab eller lignende, hvori støttemodtageren ejer
aktier, anparter eller lignende, eller
3) er andelshavere
i en privat andelsboligforening.«
4.§ 32 ophæves.
5.§ 36, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Det er en
betingelse for lån efter § 31, nr. 1 og 2, at der
på ejendommen tinglyses et skadesløsbrev eller et
ejerpantebrev med oprykkende prioritet til sikkerhed for
tilbagebetaling af lånet med påløbne
renter.«
6. I
§ 37 ændres
»udbetale den del af den beregnede boligydelse eller
boligsikring, der kan ydes som lån« til: »yde
boligydelseslån eller boligsikringslån«.
7.§ 39 a affattes
således:
Ȥ 39 a. Bliver
kommunalbestyrelsen anmodet om at frafalde panteretten uden fuld
dækning for et lån ydet efter § 31, nr. 1 og
2, eller begæres ejendommen solgt på tvangsauktion,
giver kommunalbestyrelsen straks meddelelse herom til
Økonomistyrelsen. Økonomistyrelsen varetager herefter
kommunalbestyrelsens og statens interesser i forbindelse med
lånet.«
8. I
§ 40, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »§ 24 g, § 31 og
§ 32« til: »§§ 24 g eller
31«.
9. I
§ 48 a ændres
»§ 39, stk. 3, i lov om social pension« til:
Ȥ 39, stk. 4, i lov om social pension eller
§ 38, stk. 4, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.«
10. I
§ 51, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Inddrivelsesmyndigheden« til:
»Restanceinddrivelsesmyndigheden«.
11. I
§ 75, stk. 2, 3. pkt.,
udgår »jf. § 24 g, stk. 2, § 31,
stk. 2, og § 32, stk. 3,«
12.
Efter § 82 a
indsættes:
Ȥ 82
b. Bestemmelserne i § 24 g, stk. 2,
§ 32, § 36, stk. 2, § 37, §
39 a, stk. 2, og § 40, stk. 3, i den indtil 1. maj
2008 gældende lov om individuel boligstøtte finder
fortsat anvendelse ved udbetaling af boligstøtte til private
andelsboliger m.v. efter § 24 g, stk. 2, eller
§ 32 i den nævnte lov, hvis ansøgningen er
indgivet før 1. maj 2008.
Stk. 2. Stk. 1 finder
tilsvarende anvendelse for boligstøtte efter § 32
i den indtil 1. maj 2008 gældende lov om individuel
boligstøtte, hvis støttemodtageren dør eller
optages i en af de plejeboliger og boformer, der er nævnt i
§ 13, stk. 1, nr. 2, og
1) andelen m.v.
ejes eller overtages af en ægtefælle eller et
husstandsmedlem,
2)
ægtefællen eller husstandsmedlemmet er omfattet af
§ 2 eller § 2 a, stk. 1-3, og
3)
ægtefællen eller husstandsmedlemmet søger om
boligstøtte i umiddelbar tilknytning til
støttemodtagerens udtræden af husstanden.
Stk. 3. Det er en
betingelse for anvendelse af bestemmelsen om et husstandsmedlems
fortsatte ret til boligstøtte efter stk. 2, at
husstandsfællesskabet har bestået fem år forud
for det tidspunkt, hvor støttemodtageren udtræder af
husstanden.
Stk. 4. Ved
støttemodtagerens død finder stk. 2 tilsvarende
anvendelse, hvis en efterlevende ægtefælle bliver
omfattet af § 2 eller § 2 a, stk. 1-3, inden 6
måneder efter ægtefællens død.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2008.
Stk. 2. § 1,
nr. 2-8 og 11, finder anvendelse ved ansøgninger om
boligstøtte, som indgives til kommunen efter lovens
ikrafttrædelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1 Indledning
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af
aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance om
finansloven for 2008.
Efter de gældende regler udbetales den beregnede
boligstøtte til en privat andelsbolig som 40 pct. tilskud og
60 pct. lån. Den samme fordeling mellem tilskud og lån
gælder for boligstøtte til boligtyper, hvor
støttemodtageren er anpartshaver og lignende, samt til
deltagere i visse kollektive bofællesskaber, der er etableret
i ejerboliger, private andelsboliger og lignende.
Forslaget indebærer, at boligstøtte til nye
modtagere i private andelsboliger mv. fremover udbetales som 100
pct. lån.
Boligstøtte til private andelsboliger mv. gives til
folke- og førtidspensionister, stærkt
bevægelseshæmmede, modtagere af døgnhjælp
efter § 96 i lov om social service, samt de ovenfor
nævnte beboere i visse kollektive bofællesskaber.
Modtagerne kan fravælge lånet eller vælge at
få udbetalt en del af lånet.
Med forslaget opnås en øget harmonisering af
reglerne for boligstøtte til henholdsvis andelsboliger og
ejerboliger. Forslaget medfører endvidere en øget
målretning af boligstøtten, da der ikke er samme behov
for at yde tilskud til boligforbruget i andelsboliger, som der har
været tidligere. Dette skyldes,
1) at priserne
på andelsboliger i dag i mange tilfælde har
nærmet sig priserne på ejerboliger, og
2) at muligheden
for at tinglyse pant i en andelsbolig har skabt bedre
finansieringsmuligheder, som muliggør finansiering i
forbindelse med køb såvel som
»nedsparingslån«.
For nye støttemodtagere, som ønsker at modtage
det fulde lånebeløb, vil forslaget ikke medføre
forringelse af den aktuelle likviditet, idet der vil være
mulighed for at oppebære en samlet udbetalt
boligstøtte, der svarer til boligstøtten efter
gældende regler, dog i form af lån.
Forslaget om ændring af boligstøtte til private
andelsboliger mv. gælder for ansøgninger om
boligstøtte til private andelsboliger mv., som indgives til
kommunen 1. maj 2008 eller senere, dvs. fra og med lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Nuværende
støttemodtagere kan således opretholde en
uændret boligstøtte.
Endelig indeholder lovforslaget tre ændringer af
redaktionel karakter.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat og kommuner
Der forventes i 2008 at være omkring 27.500
andelshavere, der modtager individuel boligstøtte. Det
skønnes, at der udbetales omkring 235 mio. kr. som tilskud
til disse andelshavere og godt 110 mio. kr. udbetales som
lån.
Det er forudsat, at fremtidige ansøgere vil optage 60
pct. af det beregnede boligstøttetilskud som lån.
På den baggrund - og med antagelse om en tilgang svarende til
10-12 pct. nye ansøgere årligt - skønnes de
offentlige udgifter at falde med 3,5 mio. kr. i 2008, 15,6 mio. kr.
i 2009, 26,0 mio. kr. i 2010 og 36,5 mio. kr. i 2011, jf. tabel
1.
Tabel 1. Udgiftsvirkninger med en
låneudnyttelse på 60 pct., mio. kr. i 2008-pl
Mio. kr.,
2008-pl. | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
Staten | | | | | |
Boligydelse | Tilskud | -6,9 | -30,7 | -51,5 | -72,0 |
| Lån | 4,3 | 19,2 | 32,2 | 45,0 |
Boligsikring | Tilskud | 0 | -0,3 | -0,3 | -0,5 |
| Lån | 0 | 0,2 | 0,2 | 0,3 |
Staten i
alt | | -2,6 | -11,6 | -19,4 | -27,2 |
| | | | | |
Kommuner | | | | | |
Boligydelse | Tilskud | -2,3 | -10,4 | -17,1 | -24,0 |
| Lån | 1,5 | 6,5 | 10,7 | 15,0 |
Boligsikring | Tilskud | -0,2 | -0,3 | -0,5 | -0,8 |
| Lån | 0,1 | 0,2 | 0,3 | 0,5 |
Kommuner i
alt | | -0,9 | -4,0 | -6,6 | -9,3 |
| | | | | |
Samlede mindreudgifter | | -3,5 | -15,6 | -26,0 | -36,5 |
Forslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for det offentlige.
Forslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med
kommunerne.
Forslaget har ikke økonomiske konsekvenser for
regionerne.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke konsekvenser for miljøet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
7. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget sendes samtidig med fremsættelsen i
høring hos: Statsministeriet, Finansministeriet,
Økonomi- og Erhvervsministeriet, Ankestyrelsen,
Statsforvaltningsdirektørerne, KL, Danske Regioner,
Ældreboligrådet, Ungdomsboligrådet, Det Centrale
Handicapråd, Landsforeningen Ældre Sagen,
Ældremobiliseringen, Danske Handicaporganisationer,
Boligselskabernes Landsforening, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Danmarks Lejerforeninger,
Lejernes Landsorganisation i Danmark, Ejendomsforeningen Danmark og
Jydske Grundejerforeninger.
8. Sammenfattende skema
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Staten: Mindreudgifter på 2,6 mio.
kr. i 2008, 11,6 mio. kr. i 2009, 19,4 mio. kr. i 2010 og 27,2 mio. kr. i
2011. Kommunerne: Mindreudgifter på 0,9
mio. kr. i 2008, 4,0 mio. kr. i 2009, 6,6 mio. kr. i 2010 og 9,3 mio. kr. i
2011. | Ingen |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en redaktionel ændring.
Den rette betegnelse i den pågældende bestemmelse
er samlebetegnelsen »boligstøtte« og ikke
»boligydelse«.
Til nr. 2
Efter boligstøttelovens § 2 a, stk. 4, kan
der ydes boligstøtte (boligydelse og boligsikring) til ejere
og andelshavere i private andelsboligforeninger, der er fyldt 55
år og bor i et kollektivt bofællesskab. Ved
indførelsen af bestemmelserne om boligstøtte til
denne type kollektive bofællesskaber blev det forudsat, at
personer under 55 år, som er nærtstående til og
bor sammen med personer over 55 år i et kollektivt
bofællesskab, også kan modtage boligstøtte
(boligydelse og boligsikring) som ejere og andelshavere.
Efter lovens § 2 a, stk. 5, kan der ydes
boligstøtte (boligydelse og boligsikring) til andelshavere,
der bor i et bofællesskab i en støttet privat
andelsboligforening.
Det skønnes, at der ikke er nogen personer, der
modtager boligstøtte som andelshavere mv. i kollektive
bofællesskaber.
I kollektive bofællesskaber, der er etableret i
ejerboliger, private andelsboliger eller lignende, udbetales
boligstøtten som 40 pct. lån og 60 pct. tilskud. Det
er en betingelse for boligstøttelån til kollektive
bofællesskaber, at ansøgeren har underskrevet en
gældserklæring vedrørende lånet.
Boligstøttelån forrentes med en årlig rente
svarende til Nationalbankens diskonto den 1. oktober det
foregående år. Som udgangspunkt forfalder lån
inklusive renter til en deltager i et kollektivt bofællesskab
ved låntagerens udtræden af husstanden.
I forbindelse med at hele boligstøtten til andelshavere
m.fl. foreslås udbetalt som lån, foreslås det
tilsvarende, at hele boligstøtten udbetales som lån
for deltagere i kollektive bofællesskaber i ejerboliger,
private andelsboliger og lignende. De øvrige regler om
boligstøtte til deltagere i kollektive bofællesskaber
i ejerboliger, private andelsboliger og lignende bibeholdes
uændret.
Der henvises nærmere til bemærkningerne til nr. 3
og 4.
Til nr. 3 og 4
Efter gældende regler kan der ydes boligstøtte i
form af boligydelse til private andelsboliger til folkepensionister
efter lov om social pension samt førtidspensionister og
modtagere af invaliditetsydelse efter lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. Endvidere kan boligstøtte til
private andelsboliger ydes til boligsikringsmodtagere, som er
førtidspensionister efter lov om social pension,
stærkt bevægelseshæmmede eller modtagere af
døgnhjælp efter § 96 i lov om social
service.
Den beregnede boligstøtte til andelshavere udbetales
efter § 32, stk. 1, nr. 1, som 40 pct. tilskud og 60 pct.
lån. Lånet kan fravælges helt eller
delvist.
Efter § 32, stk. 1, nr. 2-6, gælder den samme
fordeling mellem tilskud og lån for de nævnte
persongrupper, der bor i følgende boligtyper:
1) Enfamilieshus
eller ejerlejlighed, hvori vedkommende har en anpart, og hvor alle
ejerne ikke bor i boligen.
2) En af boligerne
i et tofamilieshus, hvori vedkommende har anpart.
3) En af boligerne
i et hus med mere end to lejligheder, som vedkommende ejer, eller
hvori vedkommende har en anpart.
4) Et stuehus til
en landbrugsejendom, som vedkommende ejer.
5) Enfamilieshus
eller to- eller flerfamilieshus, som ejes af et aktieselskab,
anpartsselskab eller lignende, hvori vedkommende ejer aktier,
anparter eller lignende.
Det skønnes, at ca. 30 personer modtager
boligstøtte til disse særlige boligtyper.
Det er en betingelse for boligstøttelån til en
privat andelsbolig, at ansøgeren har underskrevet en
gældserklæring vedrørende lånet. For
boligstøttelån til de øvrige nævnte
boligtyper er det endvidere en betingelse, at der som sikkerhed for
tilbagebetaling af lånet med påløbne renter
tinglyses et skadesløsbrev eller ejerpantebrev på
ejendommen. Boligstøttelån forrentes med en
årlig rente svarende til Nationalbankens diskonto den 1.
oktober det foregående år. Nye
boligstøttelån tilskrives i 2008 renter svarende til
4,0 pct. p.a., og renten ændres løbende, så den
svarer til Nationalbankens diskonto pr. 1. oktober det
foregående år. Som udgangspunkt forfalder lån
inklusive renter ved ejerskifte, overdragelse af andelen mv. eller
låntagerens udtræden af husstanden.
Det foreslås, at muligheden for at yde
boligstøtte i form af tilskud ophører til
andelshavere og personer i de øvrige nævnte
boligtyper, og at hele den beregnede boligstøtte eller den
del heraf, der ønskes udbetalt, ydes fuldt ud som lån.
De øvrige regler om boligstøtte til private
andelsboliger mv. bibeholdes uændret.
Den foreslåede ændring gælder kun for
ansøgninger om boligstøtte til private andelsboliger
mv., som indgives til kommunen 1. maj 2008 eller senere, dvs. fra
og med lovens ikrafttrædelsesdato. Der henvises nærmere
til bemærkningerne til nr. 12 og § 2.
Det samme gælder deltagere i kollektive
bofællesskaber, der er etableret i ejerboliger, private
andelsboliger eller lignende, jf. bemærkningerne til nr.
2.
For støttemodtagere, som vælger at oppebære
fuldt lånebeløb, vil ændringen ikke
medføre en ændring af den aktuelle likviditet, da der
vil være mulighed for at oppebære en samlet udbetalt
boligstøtte svarende til efter de gældende regler. Det
samme gælder for deltagere i kollektive bofællesskaber,
der er etableret i ejerboliger, private andelsboliger eller
lignende, jf. bemærkningerne til nr. 2.
Endvidere foreslås en redaktionel sammenskrivning af
boligstøttelovens §§ 31 og 32, så
bestemmelserne bliver lettere at overskue. Dette indebærer,
at § 32 foreslås ophævet, herunder
§ 32, stk. 2.
§ 32, stk. 2, bestemmer, at personer, der bor til
leje i ejendomme som ejes af almene boligorganisationer, jf.
§ 1 i lov om almene boliger m.v., ikke er omfattet af
bestemmelserne om boligstøtte som delvist tilskud og delvist
lån. Det følger heraf, at disse personer skal
betragtes som lejere i boligstøttelovens forstand.
Bestemmelsen blev indført med lov nr. 64 af 10. marts 1982
om individuel boligstøtte. Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, at bestemmelsen
præciserer, at lejere i ejendomme ejet af et almennyttigt
andelsboligselskab ikke er omfattet af bestemmelserne om
boligydelse som delvist tilskud og delvist lån men
altså skal betragtes som lejere. Med ophævelsen af
§ 32, stk. 2, ændres der ikke herved, idet det
følger af boligstøttelovens § 1, at
medlemmer af almennyttige andelsboligforeninger betragtes som
lejere i boligstøttelovens forstand.
Til nr. 5-8 og 11
Der er tale om redaktionelle ændringer som følge
af de i nr. 2-4 foreslåede ændringer. Der henvises til
bemærkningerne hertil. I den foreslåede ændring
af § 39 a, jf. nr. 8, er der endvidere foreslået
konsekvensrettelse som følge af, at Finansstyrelsen er
blevet fusioneret med Økonomistyrelsen.
Til nr. 9 og 10
Der er tale om redaktionelle ændringer.
I den gældende § 48 a henvises der til lov om
social pension, § 39, stk. 3. Den pågældende
bestemmelse er nu placeret i pensionsloven § 39, stk. 4,
ligesom der findes en fuldstændig parallel bestemmelse i
§ 38, stk. 4, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.
I den gældende § 51, stk. 1, anvendes
betegnelsen »inddrivelsesmyndigheden«, mens den
korrekte betegnelse er
»restanceinddrivelsesmyndigheden«.
Til nr. 12
Da forslaget alene gælder for nye modtagere af
boligstøtte, foreslås det, at boligstøtte til
private andelsboliger mv. fortsat udbetales efter de hidtil
gældende regler, hvis ansøgningen er indgivet
før 1. maj 2008.
Som udgangspunkt vil samtlige ansøgninger om
boligstøtte til andelsboliger mv., som indgives til kommunen
1. maj 2008 eller senere, være omfattet af de nye regler, jf.
lovforslagets § 2 og bemærkningerne hertil. Dette
medfører blandt andet, at en person, der har modtaget
boligstøtte til en privat andelsbolig mv. på grundlag
af en ansøgning indgivet før 1. maj 2008, vil blive
omfattet af de nye regler, hvis vedkommende på et tidspunkt
på ny søger om boligstøtte til en andelsbolig
mv. Der skal for eksempel indgives ny ansøgning, hvis
vedkommende søger boligstøtte til en ny andelsbolig
mv., eller hvis boligstøtten til den samme bolig i en
periode har været bortfaldet fx pga. af for høj
indkomst.
Der skal også indgives ny ansøgning, hvis et
husstandsmedlem bliver boende i boligen efter en
støttemodtagers død eller optagelse i plejebolig,
plejehjem og lignende. Hvis den tilbageblivende person ikke er
omfattet af personkredsen for boligstøtte til andelsboliger
mv., vil vedkommende ikke kunne modtage boligstøtte. Hvis
vedkommende er omfattet af personkredsen, vil vedkommende godt
kunne modtage boligstøtte, men da der er tale om en
nyansøgning ville det umiddelbart være efter de nye
udbetalingsregler mv.
Da det ofte vil bero på tilfældigheder, hvilken
person der oprindeligt har søgt om boligstøtten,
foreslås det, at boligstøtten fortsat udbetales som 40
pct. tilskud og 60 pct. lån til en tilbageblivende
ægtefælle eller husstandsmedlem, hvis
støttemodtagerens udtræden af husstanden skyldes
død eller optagelse i plejebolig, plejehjem og lignende. En
fortsat udbetaling af boligstøtten efter de hidtil
gældende regler vil endvidere være betinget af,
at
- andelen mv. ejes
eller overtages af ægtefællen eller et andet
husstandsmedlem,
- den
pågældende ægtefælle eller husstandsmedlem
er omfattet af personkredsen for boligstøtte til en
andelsbolig mv., og at
-
ægtefællen eller husstandsmedlemmet i umiddelbar
tilknytning til dødsfaldet søger om
boligstøtte.
For at et husstandsmedlem, som ikke er ægtefælle,
fortsat kan få udbetalt boligstøtte efter de hidtil
gældende regler, er det endvidere en betingelse, at
husstandsfællesskabet har bestået i de sidste fem
år før støttemodtagerens udtræden af
husstanden.
Det foreslås endvidere, at en tilbageblivende
ægtefælle, som bliver omfattet af personkredsen for
boligstøtte til en andelsbolig mv. inden 6 måneder
efter ægtefællens død eller plejeboligoptagelse
mv., vil være berettiget til udbetaling af boligstøtte
efter de hidtil gældende regler fra det tidspunkt, hvor
vedkommende bliver omfattet af denne personkreds.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. maj 2008.
Reglerne om boligstøttelån til private andelsboliger
mv. som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2-8 og 11,
finder anvendelse ved ansøgninger om boligstøtte til
private andelsboliger mv., som indgives til kommunen den 1. maj
2008 eller senere.
Personer, der modtager boligstøtte til private
andelsboliger mv. på grundlag af en ansøgning indgivet
før 1. maj 2008, er omfattet af de hidtil gældende
regler, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 12.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om individuel boligstøtte,
jf. lovbekendtgørelse nr. 199 af 2. marts 2007, som
ændret ved § 10 i lov nr. 346 af 18. april 2007,
foretages følgende ændringer: |
§ 17.
Ved opgørelse af boligudgiften for ejere medregnes
følgende beløb: 1) --- 3) pålignede ejendomsskatter,
herunder ejendomsværdiskat. Ejendomsværdiskatten
medregnes med den endeligt opgjorte ejendomsværdiskat for
året forud for det år, boligydelsen vedrører.
Ejendomsskat i øvrigt medregnes med det beløb, der er
pålignet for det år, boligydelsen
vedrører. | | 1. I § 17, stk. 1, nr. 3, 2. og 3. pkt., ændres
»boligydelsen« til:
»boligstøtten«. |
§ 24
g. --- Stk. 2.
Boligstøtte til personer i andre kollektive
bofællesskaber efter § 24 a udbetales med 40 pct.
som tilskud og 60 pct. som lån. | | 2. I § 24 g, stk. 2, udgår
»med 40 pct. som tilskud og 60 pct. « |
§ 31.
Den beregnede boligydelse for ejere, herunder en pensionist, der
bor i enfamilieshus eller ejerlejlighed, hvori pensionisten har
anpart, og hvor alle ejerne bor i ejendommen, og en pensionist, der
bor i en af boligerne i et tofamilieshus, som pensionisten ejer,
udbetales som lån. Stk. 2.
Den beregnede boligsikring til ejere omfattet af § 2 a,
stk. 1-3, udbetales som lån. | | 3.§ 31 affattes således: »§ 31. Den beregnede
boligstøtte udbetales som lån til pensionister, jf.
§ 2, og personer omfattet af § 2 a, stk. 1-3,
der 1) er ejere, 2) bor i a) et enfamilieshus eller en
ejerlejlighed, hvori støttemodtageren har anpart, b) en af boligerne i et tofamilieshus, som
støttemodtageren ejer, eller hvori støttemodtageren
har anpart, c) en af boligerne i et hus med mere end 2
lejligheder, som støttemodtageren ejer, eller hvori
støttemodtageren har anpart, d) et stuehus til en landbrugsejendom, som
støttemodtageren ejer, eller e) enfamilieshus eller to- eller
flerfamilieshus, som ejes af et aktieselskab, anpartsselskab eller
lignende, hvori støttemodtageren ejer aktier, anparter eller
lignende, eller 3) er andelshavere i en privat
andelsboligforening.« |
§ 32.
Den beregnede boligydelse udbetales som 40 pct. tilskud og 60 pct.
lån til 1) en pensionist, der er andelshaver i en
privat andelsboligforening, 2) en pensionist, der bor i enfamilieshus
eller ejerlejlighed, hvori pensionisten har en anpart, og hvor alle
ejerne ikke bor i boligen, 3) en pensionist, der bor i en af
boligerne i et tofamilieshus, hvori pensionisten har anpart, 4) en pensionist, der bor i en af
boligerne i et hus med mere end to lejligheder, som pensionisten
ejer, eller hvori pensionisten har en anpart, 5) en pensionist, der bor i et stuehus til
en landbrugsejendom, som pensionisten ejer, og til 6) en pensionist, der bor i enfamilieshus
eller to- eller flerfamilieshus, som ejes af et aktieselskab,
anpartsselskab eller lignende hvori pensionisten ejer aktier,
anparter eller lignende. Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1, nr. 6, omfatter ikke pensionister, der bor
til leje i ejendomme, som ejes af almene boligorganisationer, jf.
§ 1 i lov om almene boliger m.v. Stk. 3.
For boliger som nævnt i stk. 1 udbetales den beregnede
boligsikring som 40 pct. tilskud og 60 pct. lån til personer
omfattet af § 2 a, stk. 1-3. | | 4.§ 32 ophæves. |
§ 36.
--- Stk. 2. Som
betingelse for lån efter § 31 tinglyses på
ejendommen et skadesløsbrev eller et ejerpantebrev med
oprykkende prioritet til sikkerhed for tilbagebetaling af
lånet med påløbne renter. 1. pkt. finder
tilsvarende anvendelse for lån efter § 32, stk. 1,
nr. 2-6, og § 32, stk. 3, jf. § 32, stk. 1, nr.
2-6. | | 5.§ 36, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Det er en betingelse for lån efter § 31, nr. 1 og
2, at der på ejendommen tinglyses et skadesløsbrev
eller et ejerpantebrev med oprykkende prioritet til sikkerhed for
tilbagebetaling af lånet med påløbne
renter.« |
§ 37.
Hvis ansøgeren ikke har afviklet forfalden gæld
vedrørende et tidligere modtaget boligydelseslån eller
boligsikringslån, kan kommunalbestyrelsen afslå at
udbetale den del af den beregnede boligydelse eller boligsikring,
der kan ydes som lån. | | 6. I § 37 ændres »udbetale
den del af den beregnede boligydelse eller boligsikring, der kan
ydes som lån« til: »yde boligydelseslån
eller boligsikringslån«. |
§
39 a. Bliver kommunalbestyrelsen vedrørende
lån ydet efter § 31 anmodet om, at frafalde
panteretten uden fuld dækning for det ydede lån, eller
begæres ejendommen solgt på tvangsauktion, giver
kommunalbestyrelsen straks meddelelse herom til Finansstyrelsen.
Finansstyrelsen varetager herefter såvel kommunalbestyrelsens
som statskassens interesser for lånet. Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for lån efter
§ 32, stk. 1, nr. 2-6, og § 32, stk. 3, jf.
§ 32, stk. 1, nr. 2-6. | | 7.§ 39 a affattes
således: »§
39 a. Bliver kommunalbestyrelsen anmodet om at frafalde
panteretten uden fuld dækning for et lån ydet efter
§ 31, nr. 1 og 2, eller begæres ejendommen solgt
på tvangsauktion, giver kommunalbestyrelsen straks meddelelse
herom til Økonomistyrelsen. Økonomistyrelsen
varetager herefter kommunalbestyrelsens og statens interesser i
forbindelse med lånet.« |
§ 40.
--- Stk. 3. En
boligstøttemodtager, som er berettiget til lån efter
§ 24 g, § 31 og § 32, kan søge
om hel eller delvis udbetaling af det beregnede lån.
Ansøgning kan ud over de i stk. 1 nævnte
tilfælde kun ske med virkning fra den 1. januar i det
følgende år. | | 8. I § 40, stk. 3, 1. pkt., ændres
»§ 24 g, § 31 og
§ 32« til: »§§ 24 g eller
31«. |
§ 48
a. I tilfælde, hvor husstandsindkomsten forøges
med tilbagevirkende kraft efter § 39, stk. 3, i lov om
social pension, skal indkomstforøgelsen indgå ved
omberegning og efterregulering efter §§ 46 og 47,
uanset om ansøgeren har tilsidesat sin
oplysningspligt. | | 9. I § 48 a ændres
»§ 39, stk. 3, i lov om social pension« til:
Ȥ 39, stk. 4, i lov om social pension eller
§ 38, stk. 4, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.« |
§ 51.
Inddrivelsesmyndigheden kan afskrive tilbagebetalingskravet,
når det skønnes, at der inden for en rimelig
årrække efter kravets fremsættelse ikke er
økonomisk mulighed for et gennemføre kravet.
Afgørelsen efter 1. pkt. kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed. | | 10. I
§ 51, stk. 1, 1. pkt., ændres:
»Inddrivelsesmyndigheden« til:
»Restanceinddrivelsesmyndigheden«. |
§ 75.
--- Stk. 2. Af de
udlånsmidler, der er fornødne til
boligydelseslån, stilles 75 pct. til kommunernes
rådighed af staten. Kommunerne indbetaler til staten de
afdrag og renter, der er modtaget som tilbagebetaling af
sådanne lån. Af de udlånsmidler, der er
fornødne til boligsikringslån, jf. § 24 g,
stk. 2, § 31, stk. 2, og § 32, stk. 3, stilles
50 pct. til kommunernes rådighed af staten. Kommunerne
indbetaler til staten 50 pct. af de renter og afdrag, der er
modtaget som tilbagebetaling af boligsikringslånene. | | 11. I § 75, stk. 2, 3. pkt., udgår
»jf. § 24 g, stk. 2, § 31, stk. 2, og
§ 32, stk. 3, « |
| | 12. Efter
§ 82 a indsættes: »§ 82
b. Bestemmelserne i § 24 g, stk. 2,
§ 32, § 36, stk. 2, § 37, §
39 a, stk. 2, og § 40, stk. 3, i den indtil 1. maj
2008 gældende lov om individuel boligstøtte finder
fortsat anvendelse ved udbetaling af boligstøtte til private
andelsboliger m.v. efter § 24 g, stk. 2, eller
§ 32 i den nævnte lov, hvis ansøgningen er
indgivet før 1. maj 2008. Stk. 2. Stk. 1
finder tilsvarende anvendelse for boligstøtte efter
§ 32 i den indtil 1. maj 2008 gældende lov om
individuel boligstøtte, hvis støttemodtageren
dør eller optages i en af de plejeboliger og boformer, der
er nævnt i § 13, stk. 1, nr. 2, og 1) andelen m.v. ejes eller overtages af en
ægtefælle eller et husstandsmedlem, 2) ægtefællen eller
husstandsmedlemmet er omfattet af § 2 eller § 2
a, stk. 1-3, og 3) ægtefællen eller
husstandsmedlemmet søger om boligstøtte i umiddelbar
tilknytning til støttemodtagerens udtræden af
husstanden. Stk. 3. Det er
en betingelse for anvendelse af bestemmelsen om et husstandsmedlems
fortsatte ret til boligstøtte efter stk. 2, at
husstandsfællesskabet har bestået fem år forud
for det tidspunkt, hvor støttemodtageren udtræder af
husstanden. Stk. 4. Ved
støttemodtagerens død finder stk. 2 tilsvarende
anvendelse, hvis en efterlevende ægtefælle bliver
omfattet af § 2 eller § 2 a, stk. 1-3, inden 6
måneder efter ægtefællens
død.« |