L 110 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om byfornyelse og udvikling af byer. (Indførelse af
påbudsbestemmelse om afhjælpning af kondemnable forhold
m.v.).
Fremsat den 12. marts 2008 af
velfærdsministeren (Karen Jespersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om byfornyelse og
udvikling af byer
(Indførelse af
påbudsbestemmelse om afhjælpning af kondemnable forhold
m.v.)
§ 1
I lov om byfornyelse og udvikling af byer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1083 af 3. november 2006, som
ændret ved § 35 i lov nr. 523 af 6. juni 2007,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 7, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »udgiftsramme,«: »herunder
om fordeling af udgiftsrammen til løsning af problemer i
mindre byer,«
2. I
§ 18, stk. 1, ændres i
2. pkt., »forbedres« til:
»forøges«, og i 4.
pkt., ændres »Tilbagebetalingskravet« til:
»Tilbagebetalingspligten«.
3.§ 22, stk. 1, affattes
således:
»Støtte kan ydes til følgende
foranstaltninger:
1)
Istandsættelse af bygningens klimaskærm.
2) Nedrivning,
når denne er begrundet i bygningens fysiske tilstand.
3)
Afhjælpning af kondemnable forhold.«
4. I
§ 22, stk. 3, ændres
»stk. 1« til: »stk. 1, nr. 1«.
5. I
§ 29, 1. pkt., indsættes efter
»ejendommen«: »skifter status eller«.
6.
Efter § 75 indsættes før overskriften
»Kondemnering«:
»Påbud
§ 75
a. Skønnes en bygnings
benyttelse forbundet med sundhedsfare eller brandfare, jf.
§ 75, stk. 1-5, og vil det ud fra en samlet
økonomisk og bebyggelses-, brand- og sundhedsmæssig
vurdering være rimeligt, at der gennemføres
foranstaltninger, som afhjælper faren, kan
kommunalbestyrelsen meddele ejeren påbud herom.
Kommunalbestyrelsen fastsætter samtidig en frist for
foranstaltningernes gennemførelse.
Stk. 2. Bestemmelsen i
stk. 1 gælder ikke for ejendomme, for hvilke
kommunalbestyrelsen kan meddele påbud efter § 165,
stk. 1, i lov om almene boliger m.v. og § 89, stk. 2, i
lov om friplejeboliger.
Stk. 3. Påbud
efter stk. 1 skal
1) skriftligt
meddeles ejeren og de lejere, hvis lejemål omfattes af
påbuddet, og
2) indeholde
oplysning om mulighederne for at søge offentlig
støtte efter kapitel 3 eller 4 til at gennemføre
påbuddet.
Stk. 4. Efterkommes et
påbud efter stk. 1 ikke inden for den fastsatte frist, kan
kommunalbestyrelsen
1) lade
foranstaltningerne udføre for ejerens regning,
2) forlange, at
ejendommen med henblik på afhjælpning af de kondemnable
forhold helt eller delvis skal afstås mod erstatning, jf.
§ 75 b, stk. 7, eller
3) ændre
påbuddet til et forbud efter § 76.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan lade påbuddet tinglyse på
ejendommen.
§ 75
b. Hvis foranstaltninger, der er udført i henhold til
påbud efter § 75 a, stk. 1, undtagelsesvis ikke vil
medføre en forøgelse af ejendommens værdi, der
svarer til de godkendte udgifter til foranstaltningerne, yder
kommunalbestyrelsen ejeren erstatning for tabet.
Stk. 2. Udgifter til
gennemførelse af de påbudte foranstaltninger, som er
godkendt af kommunalbestyrelsen, opdeles i
værdiforøgende udgifter og tabsgivende udgifter.
Stk. 3. For
udlejningsejendomme udgør de værdiforøgende
udgifter den del af de godkendte udgifter til de påbudte
foranstaltninger, der kan danne grundlag for en
forbedringsforhøjelse, jf. § 58 i lov om leje. De
tabsgivende udgifter udgør de resterende godkendte udgifter
til de påbudte foranstaltninger.
Stk. 4. For
øvrige ejendomme udgør de værdiforøgende
udgifter den del af de godkendte udgifter til de påbudte
foranstaltninger, der medfører en forøgelse af
ejendommens handelsværdi. De tabsgivende udgifter
udgør de resterende godkendte udgifter til de påbudte
foranstaltninger.
Stk. 5.
§§ 18 og 29 finder tilsvarende anvendelse for
erstatning efter stk. 1-4.
Stk. 6.
Erstatningsfastsættelse efter stk. 1 og § 75 a,
stk. 4, nr. 2, kan af ejeren indbringes for de
taksationsmyndigheder, der er nævnt i lov om offentlige veje,
inden 6 uger efter, at afgørelsen er meddelt ejeren. Ved
sagens behandling for taksationsmyndighederne finder reglerne i lov
om offentlige veje § 51, stk. 2, §§ 53-55
og § 66 tilsvarende anvendelse.«
7. I
§ 76, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt.:
»Forbud kan omfatte beboede og ubeboede
bygninger.«
8.§ 78, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5. Tilhører den
kondemnerede bolig en andelsboligforening, som er omfattet af
kapitel II i lov om andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber, opgøres tilskuddet for de
andelshavere, hvor den til andelen knyttede bolig kondemneres, som
forskellen mellem handelsværdien før og efter
kondemneringen, dog maksimalt andelens pris fastsat efter
§ 5 i lov om andelsboliger og andre
boligfællesskaber samt beregningsreglerne i
andelsboligforeningens vedtægter. For de andelshavere, hvor
den til den andelen knyttede bolig ikke kondemneres, opgøres
tilskuddet som forskellen mellem andelens handelsværdi
før og efter kondemneringen, dog maksimalt værdien
fastsat efter beregningsreglerne i § 5 i lov om
andelsboliger og andre boligfællesskaber samt i
andelsboligforeningens vedtægter. Vedrører
kondemneringen udlejede boliger, har andelsboligforeningen ikke ret
til et tilskud, medmindre boligen er udlejet tidsbegrænset.
Tilskuddet udbetales til foreningen. Andelshavere, der er omfattet
af 1. pkt., har dog ret til at få deres andel af tilskuddet
udbetalt af andelsboligforeningen.«
9.§ 78, stk. 6 ,
ophæves.
Stk. 7-14 bliver herefter stk. 6-13.
10. I
§ 82, stk. 1, indsættes
efter »erstatning«: », indgreb i
bygningskonstruktioner«.
11. I
§ 83, stk. 1, indsættes
efter »Kommunalbestyrelsens«: »eller
boligkommissionens«.
12. I
§ 83,stk. 3, 1. pkt., indsættes efter
»kommunalbestyrelsens«: »eller
boligkommissionens«.
13. I
§ 100 ændres
»investeringsrammen« til:
»udgiftsrammen«.
14. I
§ 105 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan foretage nødvendige indgreb i
bygningens konstruktioner med henblik på at afgøre, om
der er sundheds- eller brandfare, jf. § 75, stk. 1-5.
Kommunalbestyrelsen foretager nødvendig retablering som
følge af indgreb efter 1. pkt.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
15.I § 107, stk. 1, nr. 6,
indsættes efter »i medfør af«:
»§ 75 a, stk. 1,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Lovforslagets hovedformål er at forbedre kommunernes
muligheder efter byfornyelsesloven for at gribe ind overfor de
allerdårligste boliger i form af justeringer og
indførelse af nye byfornyelsesinstrumenter.
I løbet af 2007 er der gennemført en evaluering
af den gældende byfornyelseslov, som trådte i kraft 1.
jan. 2004 ved lov nr. 1234 af 27. december 2003. Evalueringen har
peget på, at der er behov for at foretage justeringer af
loven med henblik på at forbedre kommunernes muligheder for
at gennemføre visse påtrængende
byfornyelsesopgaver vedrørende de dårligste
boliger.
Herudover har Velfærdsministeriet på baggrund af
henvendelser fra en række kommuner, der har store problemer
med boliger af særlig lav kvalitet, fået
gennemført en undersøgelse »Dårlige
boliger i landets yderområder - om omfanget og betydningen af
boliger i særlig ringe stand«. Rapporten, der blev
offentliggjort i august 2007, afdækker omfanget og karakteren
af problemer med dårlige boliger i udkantsområder samt
behovet for nye tiltag. Den dårlige boligmasse og
områdernes dårlige fremtoning har en negativ betydning
for områdets generelle attraktivitet i forhold til
potentielle tilflyttere. Boligerne kan ofte ikke omsættes
på almindelige markedsvilkår og kommer til at stå
tomme eller tiltrækker beboere på
overførselsindkomst. Undersøgelsen peger bl.a.
på, at kommunerne har brug for instrumenter, som giver bedre
muligheder for at afhjælpe disse byfornyelsesproblemer.
Endelig har Velfærdsministeriet i samarbejde med
Erhvervs- og Byggestyrelsen som følge af den aktuelle debat
om skimmelsvamp i boliger udarbejdet et udkast til vejledning til
kommunerne om mulighederne for at gribe ind over for disse
problemer efter de gældende regler. Vejledningsudkastet har
været udsendt i høring i efteråret 2007.
Høringssvarene peger på, at der er behov for
justeringer i loven samt indførelse af nye
byfornyelsesinstrumenter, som giver bedre muligheder for at
håndtere disse problemer.
Velfærdsministeriet vil vurdere målopfyldelsen af
lovforslaget ved en evaluering, der vil blive iværksat i
2010.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
2.1. | Udgiftsramme til områdefornyelse i
mindre byer |
2.2. | Adgang til nedrivning af ejer- og
andelsboliger |
2.3. | Mulighed for at kondemnere tomme
boliger |
2.4. | Mulighed for indgreb i bygninger med
henblik på konstatering af sundheds- og brandfare |
2.5. | Adgang til påbud om
afhjælpning af kondemnable forhold |
2.6. | Andre mindre ændringer |
2.1. Udgiftsramme til
områdefornyelse i mindre byer
De mindre byer og landsbyerne har store udfordringer på
grund af befolkningsnedgang og udtømning af den private og
offentlige service og er kendetegnet ved, at udbuddet af boliger er
større end efterspørgslen og mange boliger er
dårligt vedligeholdt. Som følge heraf er behovet for
en indsats i disse byer stigende, hvilket afspejler sig i et
tilsvarende stigende antal ansøgninger til
Velfærdsministeriet om tilskud til områdefornyelse, som
ikke kan imødekommes. Evalueringen af byfornyelsesloven
peger på, at kommunerne har fokus på problematikken og
ønsker flere midler til området.
Efter de gældende regler, der er nærmere fastsat i
bekendtgørelse nr. 61 af 5. februar 2004 om
udvælgelseskriterier for reservation af støtte til
områdefornyelse og fastsættelse af
ansøgningsfrist, sker fordeling af udgiftsrammen på 50
mio. kr. til områdefornyelse efter en prioriteret
rækkefølge. Forlods afsættes 20 pct. af
udgiftsrammen, svarende til 10 mio. kr. til områdefornyelse i
mindre byer, der er karakteriseret ved funktionstømning og
fraflytning af erhverv og borgere. Såfremt midlerne til de
mindre byer ikke kan anvendes, fordeles disse sammen med resten af
rammen til de traditionelle byfornyelsesområder (ældre
boligområder i større byer), nyere boligområder
med store sociale problemer i større byer og ældre,
nedslidte erhvervs- og havneområder, i den nævnte
rækkefølge.
Kommunerne indsender hvert år ansøgninger om
støtte til områdefornyelse i mindre byer for et
beløb, der overstiger den afsatte statslige udgiftsramme
på 10 mio.kr. Det resulterer i, at der hvert år gives
afslag om støtte, og at nogle kommuner får afslag
flere år i træk. Ydermere har fastlæggelse af den
maksimale udgiftsramme til de mindre byer betydet, at der gives
afslag om støtte, selvom en mindre søgning til de
andre områdekategorier har resulteret i, at den samlede
udgiftsramme på 50 mio.kr. ikke er blevet anvendt til
område-fornyelse. Eventuel restramme er i givet fald blevet
overført til rammen for bygningsfornyelse.
For at understøtte regeringens målrettede indsats
for udvikling af landdistrikterne, jf.
landdistriktsredegørelsen fra 2007, herunder at
afhjælpe de dårlige boligforhold på landet ved at
matche behovet for igangsættelse af udvikling i de mindre
byer i udkantsområderne, foreslås det, at reglerne om
fordeling af udgiftsrammen gøres mere fleksible,
således at der bliver mulighed for at forhøje
udgiftsrammen til områdefornyelse i de mindre byer.
Det er derfor hensigten at forhøje den udgiftsramme,
der afsættes til de mindre byer fra 20 pct. til 25 pct. af
den gældende udgiftsramme på 50 mio. kr. til
områdefornyelse samt at give mulighed for, at eventuelle
uforbrugte midler fra udgiftsrammen som følge af manglende
ansøgninger til de øvrige områdetyper kan
anvendes til mindre byer.
Den gældende udgiftsramme til områdefornyelse
på 50 mio. kr. ændres ikke med forslaget.
2.2. Adgang til nedrivning af ejer-
og andelsboliger
Efter de gældende regler har kommunalbestyrelsen
mulighed for at give støtte til nedrivning af private
udlejningsboliger, når bygningernes stand er meget
dårlig. Denne mulighed gælder ikke for ejer- og
andelsboliger.
Dårlige og nedrivningstrængende boliger på
landet har ofte status som ejerboliger. Undersøgelsen om
dårlige boliger på landet viser, at der særligt i
landets yderområder er et stort antal boliger, der er
så dårlige, at nedrivning kan komme på tale.
Herudover fremgår det af evalueringen af den gældende
byfornyelseslov, at disse dårlige boliger udgør et
stort problem for mange kommuner. Almindeligt forfald, fugt i
bygningerne, mangelfuld eller helt manglende isolering,
installationsmangler og friarealer fyldt med affald er de hyppigst
forekommende problemer. Men også spekulation i opkøb
og udlejning af enfamiliehuse i dårlig stand til
kontanthjælpsmodtagere og førtidspensionister, som
flytter til fra andre kommuner, er et problem. Endelig melder flere
kommuner om problemer med en særlig form for
pantebrevsspekulation i forfaldne boliger, hvor boligerne erhverves
på tvangsauktioner for et meget lille beløb og
videresælges flere gange til tvivlsomme købere for
stigende priser finansieret med pantebreve, der ikke er
dækning for i ejendommen. Ejendommene ender på
tvangsauktion, hvorefter de igen kan blive opkøbt af
spekulanter. En række kommuner efterspørger derfor
muligheden for at kunne give tilskud til nedrivning af ejerboliger
i lighed med udlejningsboliger, da begrundelsen for at anvende
nedrivningsinstrumentet for ejerboliger er den samme som for
udlejningsboliger.
Det foreslås på den baggrund at udvide
byfornyelseslovens anvendelsesområde således, at der
kan ydes støtte til nedrivning af ejer- og andelsboliger,
når bygningernes stand er meget dårlig.
2.3. Mulighed for at kondemnere tomme
boliger
Efter de gældende regler har kommunalbestyrelsen
mulighed for at kondemnere, dvs. nedlægge forbud mod beboelse
af beboede sundheds- og brandfarlige boliger. Muligheden er derimod
ikke til stede for tomme, ubeboede boliger.
Begrænsningen i de gældende regler har den
paradoksale konsekvens, at kommunerne må afvente indflytning
i en sundheds- eller brandfarlig tom bolig, før
kommunalbestyrelsen kan gribe ind med et forbud mod beboelse. De
dårlige boliger tiltrækker ofte beboere på
overførselsindkomst, som flytter til fra andre
kommuner.
Forbud mod beboelse medfører en pligt for
kommunalbestyrelsen til at genhuse husstanden, hvilket
medfører væsentlige administrative og
økonomiske konsekvenser for kommunerne. På den
baggrund foreslås det at udvide de gældende
kondemneringsbestemmelser til at omfatte tomme boliger.
Forslaget medfører ikke, at kommunalbestyrelsen skal
føre tilsyn med tomme boliger. Forslaget er derfor ikke en
udvidelse af kommunalbestyrelsens gældende forpligtelse til
at føre tilsyn med, at beboede boliger ikke er sundheds-
eller brandfarlige.
2.4. Mulighed for indgreb i bygninger
med henblik på konstatering af sundheds- og brandfare
Efter de gældende regler er det kun ejeren af en
udlejningsejendom, der har ret til at foretage undersøgelser
af skimmelsvamp i det lejede, der griber ind i bygningens
konstruktioner, f.eks. ved at fjerne tapet eller optage
gulvbrædder.
I forbindelse med høringen over vejledningen om
skimmelsvamp er der fremsat ønske om, at lejeren får
ret til at foretage sådanne undersøgelser, idet
skimmelsvampeangreb ofte er skjulte, og derfor kun kan
identificeres gennem en såkaldt »destruktiv«
undersøgelse.
Det skønnes imidlertid kun at være
hensigtsmæssigt at give denne mulighed til kommunerne som et
instrument, der kan anvendes, når de som led i deres
tilsynsforpligtelse skal afgøre, om der foreligger et
skimmelsvampeangreb. Herved sikres det, at der kun foretages
destruktive indgreb af andre end udlejeren, når der
foreligger en begrundet mistanke om kondemnable forhold, der ikke
umiddelbart kan konstateres.
Det foreslås derfor, at kommunalbestyrelsen får
adgang til at foretage nødvendige indgreb i bygningens
konstruktioner i forbindelse med afgørelsen af, om der
foreligger kondemnable forhold f.eks. et skimmelsvampeangreb.
2.5. Adgang til påbud om
afhjælpning af kondemnable forhold
Efter de gældende regler kan kommunalbestyrelsen
nedlægge forbud mod beboelse eller ophold, når der
foreligger sundheds- eller brandfarlige forhold (kondemnering).
Når der er nedlagt forbud, har kommunalbestyrelsen mulighed
for at forlange, at ejeren nedriver bygningen. Kommunalbestyrelsen
har derimod ikke mulighed for at give en ejer påbud om at
afhjælpe sundheds- eller brandfarlige forhold, selv om dette
ud fra en samlet vurdering vil være mere rimeligt end
nedrivning.
De gældende regler har således den negative
effekt, at boliger, som har kondemnable forhold, ikke vil blive
istandsat, selv om det økonomisk set godt kunne betale sig.
Boligerne vil blive kondemneret og derefter stå tomme.
Kondemnerede lejligheder i etagebyggeri vil kunne komme til at
stå som tomme »huller« i ejendommen. Tomme
kondemnerede boliger skæmmer omgivelserne og forfalder ofte
så meget, at nedrivning i sidste ende kan blive
nødvendig.
Efter den tidligere byfornyelseslov kunne kommunalbestyrelsen
give påbud til en ejer om at afhjælpe alvorlige mangler
og kondemnable forhold i en bygning, hvis det efter en samlet
økonomisk, bebyggelsesmæssig og brand- og
sundhedsmæssig vurdering ville være rimeligt, at
bygningen blev istandsat.
Hvis det derimod efter en samlet vurdering ikke var rimeligt
at påbyde foranstaltninger, der kunne afhjælpe
manglerne, måtte kommunalbestyrelsen nedlægge forbud
mod beboelse eller ophold (kondemnering).
Både i forbindelse med høringen over vejledningen
til kommunerne om skimmelsvamp og i forbindelse med evalueringen af
byfornyelsesloven er der kommet forslag om at genindføre en
hjemmel for kommunerne til at kunne give påbud om
gennemførelse af byfornyelsesarbejder på de
dårligste ejendomme.
Det foreslås på denne baggrund at indføre
hjemmel til, at kommunerne kan give ejere påbud om at
afhjælpe kondemnable forhold. Efterkommer ejeren ikke
påbuddet vil kommunalbestyrelsen efter forslaget have
mulighed for at lade arbejderne udføre for ejerens regning
eller forlange at overtage ejendommen med henblik på at
gennemføre afhjælpning af de kondemnable forhold. En
afståelse efter forslaget vil efter
Velfærdsministreriets opfattelse være ekspropriation
efter grundloven. Det følger derfor af grundlovens
§ 73, at ejeren har krav på fuldstændig
erstatning. Forslaget omfatter som følge heraf også
bestemmelser herom.
Det foreslås, at påbudsmuligheden ikke skal
omfatte almene boliger, idet kommunalbestyrelsen allerede har
mulighed for at påbyde afhjælpning af kondemnable
arbejder gennemført efter regler i lovgivningen om almene
boliger.
2. 6. Andre mindre
ændringer
Det foreslås, at den deklaration på ejer- og
andelsboliger, der vedrører tilbagebetaling af støtte
i forbindelse med salg af boligen, udvides til at omfatte
statusskift i lighed med bestemmelsen for udlejningsboliger.
Hensigten med ændringen er at forhindre muligheden for at
kapitalisere støtte i forbindelse med, at ejendommen skifter
status.
Det foreslås at ændre opgørelsesmetoden for
tilskud til andelsboligejendomme i forbindelse med kondemnering
således, at der ikke kan opnås større tilskud,
end boligen er værd i handel og vandel.
3. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Der er fastsat en statslig udgiftsramme til
byfornyelsesformål, som lægger loft over de statslige
og kommunale udgifter til byfornyelse. De kommunale udgifter til
bygningsfornyelse og kondemnering har samme størrelse som de
statslige udgifter, idet staten refunderer 50 pct. af kommunernes
udgifter til disse ordninger. Forslaget finansieres indenfor den
eksisterende ramme, hvorfor forslaget ikke giver anledning til
hverken statslige, regionale eller kommunale merudgifter.
Forslaget medfører begrænsede statslige
merudgifter til tilretning af Velfærdsministeriets
administrative edb-system BOSSINF i 2008. Disse merudgifter
afholdes indenfor Velfærdsministeriets eksisterende
ramme.
4. Administrative konsekvenser for
det offentlige
I påbudssager får ejere ifølge forslaget
mulighed for at indbringe fastsættelsen af erstatninger for
taksationsmyndighederne. Endvidere kan kommunalbestyrelsens
fordeling af udgifter til påbudte foranstaltninger
ifølge forslaget indbringes for byfornyelsesnævnet. Da
byfornyelsesrammen imidlertid lægger loft over den samlede
byfornyelsesaktivitet, ventes de nye påbudssager at blive
modsvaret af en reduktion i andre sager i medfør af
byfornyelsesloven. Forslaget ventes derfor ikke at forøge
arbejdsbyrden hos hverken taksationsmyndighederne eller
byfornyelsesnævnene.
Ifølge forslaget skal kommunerne kunne rejse
tilbagebetalingskrav ikke blot, når en ejendom
afhændes, men også når den skifter status.
Eksempelvis skal kommunalbestyrelsen vurdere, om der er et
tilbagebetalingskrav, hvis en ejerbolig skifter status fra beboelse
til fritidshus eller erhverv. Forslaget giver en mindre byrde i
form af begrænset kommunal meradministration. Men den ekstra
administration forventes at blive opvejet af de beløb, som i
givet fald skal tilbagebetales, og som kommunen og staten
deler.
Forslaget har ingen konsekvenser for regionerne.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke nævneværdige økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forhold til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
9. Høring
Andelsboligernes Fællesrepræsentation, Akademisk
Arkitektforening, Advokatrådet, BAT-Kartellet,
Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse, BYG Byggeriets Arbejdsgivere,
Byfornyelseskonsulenterne A/S, Byfornyelsesrådet, By og
Bolig, By- og Landskabsstyrelsen, Byggesocietetets
Byfornyelsesudvalg, BID Bygherreforeningen i Danmark,
Byggeskadefonden, Byggesocietetet, Danmarks Lejerforeninger, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Entreprenører,
Ejendomsforeningen Danmark, Frederiksberg Kommune, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Grundejernes Investeringsfond;
Håndværksrådet, I.C. Byfornyelse, Jyske
Grundejerforeninger, KL, Landsbyggefonden, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, Realkreditrådet, Statens
Byggeforskningsinstitut.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne | Begrænset øgede
tilbagebetalinger fra ejendomme, som har skiftet status. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne | Ingen. | Begrænset administrativ
merbelastning vedrørende ejendomme, som skifter
status. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ændringsforslaget i § 7, stk. 3, 1. pkt. vedrører bemyndigelse til
fastsættelse af udgiftsramme til områdefornyelse i
mindre byer.
Efter de gældende regler, der er nærmere fastsat i
bekendtgørelse nr. 61 af 5. februar 2004 om
udvælgelseskriterier for reservation af støtte til
områdefornyelse og fastsættelse af
ansøgningsfrist sker fordeling af udgiftsrammen til
områdefornyelse efter en prioriteret rækkefølge.
Forlods afsættes 20 pct. af udgiftsrammen, svarende til 10
mio. kr. til områdefornyelse i mindre byer, der er
karakteriseret ved funktionstømning og fraflytning af
erhverv og borgere. Såfremt midlerne til de mindre byer ikke
kan anvendes, fordeles disse sammen med resten af rammen til de
traditionelle byfornyelsesområder (ældre
boligområder i større byer), nyere boligområder
med store sociale problemer i større byer og ældre,
nedslidte erhvervs- og havneområder, i den nævnte
rækkefølge.
Med forslaget skabes der hjemmel til at ændre
ovennævnte bekendtgørelse. Det er hensigten at
fastsætte regler om, at den udgiftsramme, der efter de
gældende regler forlods sikres de mindre byer,
forhøjes fra 20 pct. til 25 pct. af udgiftsrammen til
områdefornyelse på 50 mio. kr., dvs. fra 10 mio. kr.
til 12,5 mio. kr. Herudover er det hensigten at gøre det
muligt at anvende eventuel uforbrugt udgiftsramme af de resterende
37,5 mio.kr., der vedrører de øvrige kategorier af
byområder, til mindre byer. Samtidig vil der blive
åbnet adgang til at overføre de resterende midler til
de øvrige kategorier, hvis mindre byer ikke kan anvende de
forlods afsatte 12,5 mio. kr.
Til nr. 2
Forslagene i § 18, stk. 1, er af redaktionel
karakter i form af sproglige korrektioner.
Til nr. 3
Ændringsforslaget i § 22, stk. 1,
vedrører adgang til at nedrive ejerboliger og
andelsboliger.
Efter de gældende regler er der mulighed for, at
kommunerne kan træffe beslutning om at give støtte til
nedrivning af private udlejningsboliger, når nedrivningen er
begrundet i bygningens fysiske tilstand. Det er en betingelse, at
ejeren er enig i beslutningen. Denne mulighed er ikke til stede
vedrørende ejer- og andelsboliger.
Det foreslås, at udvide byfornyelseslovens
anvendelsesområde således, at kommunalbestyrelsen
får mulighed for at træffe beslutning om nedrivning af
ejer- og andelsboliger, når bygningens stand er meget
dårlig.
Kommunalbestyrelserne vil med den foreslåede bestemmelse
få mulighed for at give støtte til ejere, som selv er
indstillet på, at den faldefærdige ejer- eller
andelsbolig nedrives.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring i § 22, stk. 3,
er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 3
vedrørende adgang til at nedrive ejerboliger og
andelsboliger.
Til nr. 5
Ændringsforslaget i § 29 vedrører
tinglysning af deklaration på ejer- og andelsejendomme om
tilbagebetaling af støtte i forbindelse med
statusskift.
Efter den gældende bestemmelse i § 29 skal der
kun tinglyses deklaration om tilbagebetaling af støtte i
forbindelse med salg af ejendommen.
Det foreslås, at deklarationen udvides til at omfatte
statusskift, der er relevante i forhold til den ydede støtte
f.eks. til erhverv eller fritidsbolig.
Hensigten med ændringen er at forhindre kapitalisering
af støtte i forbindelse med, at ejendommen skifter status.
Ændringsforslaget svarer til retstilstanden for
udlejningsboliger, og betyder, at en ejerbolig, der har
opnået kontant byfornyelsesstøtte, ikke kan skifte
status til f.eks. erhverv eller fritidsbolig uden, at
kommunalbestyrelsen tager stilling til en
kapitaliseringsgevinst.
Til nr. 6
§ 75 a
Den foreslåede bestemmelse i § 75 a
vedrører kommunalt påbud om afhjælpning af
kondemnable forhold.
Efter de gældende regler kan kommunalbestyrelsen ikke
pålægge en ejer at afhjælpe kondemnable forhold,
selvom dette ud fra en samlet vurdering vil være rimeligt.
Kommunalbestyrelsen har alene mulighed for at nedlægge forbud
mod beboelse og efterfølgende forlange den kondemnerede
bygning nedrevet mod erstatning.
Det foreslås i stk. 1, at
når kommunalbestyrelsen skønner, at benyttelse af en
bygning vil være forbundet med sundhedsfare eller brandfare
efter bestemmelserne i § 75, stk. 1-5, kan
kommunalbestyrelsen give ejeren påbud om afhjælpning af
de kondemnable forhold, hvis det findes rimeligt ud fra en samlet
økonomisk, bebyggelsesmæssig og brand- og
sundhedsmæssig vurdering.
Finder kommunalbestyrelsen derimod, at det efter den samlede
vurdering ikke vil være rimeligt at påbyde
foranstaltninger, der afhjælper de kondemnable forhold,
må kommunalbestyrelsen nedlægge forbud mod beboelse
eller ophold efter § 76.
Ved kommunalbestyrelsens vurdering af, om der på grund
af de kondemnable forhold skal meddeles påbud efter
§ 75 a eller forbud efter § 76 lægges der
vægt på, hvad det vil koste at afhjælpe de
kondemnable forhold set i forhold til lokaliteternes standard efter
arbejdernes gennemførelse, herunder bygningens restlevetid.
Det er hensigten med forslaget, at en bygning skal kunne bruges i
længere tid, efter at påbuddet er
gennemført.
Påbuddet skal være klart udformet og skal angive,
hvilke foranstaltninger der skal gennemføres. Både
foranstaltningernes art og omfang bør fremgå af
påbuddet.
Det foreslås i stk. 1, 2. punktum, at kommunalbestyrelsen samtidig med
påbuddet skal fastsætte en frist for
foranstaltningernes gennemførelse.
Længden af denne frist må fastsættes i
forhold til omfanget af de foranstaltninger, der påbydes
gennemført, og den risiko, der er ved fortsat beboelse. Der
kan knyttes forskellige frister til et påbud, således
at foranstaltninger, der skal afhjælpe nærliggende
fare, kan kræves gennemført inden for en kort
tidsfrist, mens der fastsættes en længere frist til at
gennemføre øvrige foranstaltninger.
Det foreslås i stk. 2, at kommunalbestyrelsen ikke skal
kunne give påbud til bestemte boligtyper, hvortil der er
meddelt tilsagn om offentlig støtte. Baggrunden herfor er,
at kommunalbestyrelsen allerede efter de gældende regler som
led i sit tilsyn med disse boligtyper kan træffe de
foranstaltninger, som skønnes at være
nødvendige for at sikre en forsvarlig drift af
ejendommene.
Bestemmelsen vedrører almene boliger, som ejes af
almene boligorganisationer, selvejende almene ungdoms- eller
ældreboliginstitutioner, og som er opført efter
almenboligloven samt friplejeboliger, som opføres efter
friplejeboligloven.
De boligtyper, hvortil der er ydet offentlig støtte og
som ikke er nævnt i bestemmelsen, er efter forslaget omfattet
af hovedreglen i stk. 1.
I stk. 3, nr. 1, foreslås, at påbuddet skal
meddeles skriftligt til både ejeren af ejendommen og til de
lejere, hvis lejemål er omfattet af påbuddet. Lejerne
skal have samme oplysninger som ejeren.
I stk. 3, nr. 2, foreslås,
at påbuddet skal indeholde oplysning om de muligheder, der er
for at søge offentlig støtte til at gennemføre
påbuddet efter lovens kapitel 3 eller 4.
Vedrører påbuddet en udlejningsejendom har
kommunalbestyrelsen mulighed for at yde indfasningsstøtte
til den del af udgifterne, der kan danne grundlag for en
lejeforhøjelse, jf. lovens § 15, stk. 1, 2. pkt.
Til den del af udgifterne, der ikke kan danne grundlag for en
lejeforhøjelse, ydes erstatning efter den foreslåede
§ 75 b, stk. 1, jf. stk. 3.
Vedrører påbuddet en ejer- eller andelsbolig har
kommunalbestyrelsen mulighed for at yde støtte til de
værdiforøgende udgifter efter reglerne i kapitel 4.
Til de tabsgivende udgifter ydes erstatning efter den
foreslåede § 75 b, jf. stk. 4.
Såfremt et påbud medfører, at en bolig
må fraflyttes, får beboerne ret til genhusning.
Kommunalbestyrelsen skal i den situation anvise husstanden en anden
bolig efter reglerne i lovens kapitel 8.
Med henblik på at sikre gennemførelse af
påbuddet foreslås i stk. 4, nr. 1, at
kommunalbestyrelsen kan lade foranstaltningerne udføre for
ejerens regning, såfremt ejeren ikke efterkommer
påbuddet inden for den fastsatte frist.
I stk. 4, nr. 2, foreslås, at kommunalbestyrelsen med
henblik på at afhjælpe de kondemnable forhold kan
forlange, at ejendommen helt eller delvis skal afstås mod
erstatning, såfremt ejeren ikke gennemfører
påbuddet. Bestemmelsen tager sigte på situationer, hvor
ejeren enten ikke vil eller ikke magter at efterkomme
påbuddet, og hvor ejendommens stand efter en samlet
økonomisk, bebyggelsesmæssig og brand- og
sundhedsmæssig vurdering tilsiger, at afhjælpning af de
kondemnable forhold bør ske, frem for at ejendommen
står tom eller bliver nedrevet.
Krav om erstatning ved ekspropriation af den i § 75
a, stk. 4, omhandlede art fastsættes af kommunalbestyrelsen
og kan indbringes for de i lov om offentlige veje omhandlende
taksationsmyndigheder, jf. den foreslåede § 75 b,
stk. 6.
I stk. 4, nr. 3, foreslås,
at kommunalbestyrelsen kan ændre et påbud til et
forbud, såfremt ejeren ikke efterkommer påbuddet. Det
bemærkes, at ændring af et påbud til et forbud
forudsætter, at betingelserne i lovens § 76 er
opfyldt.
Efterfølgende kan kommunalbestyrelsen påbyde
nedrivning af ejendommen. Bestemmelsen tager sigte på
situationer, hvor ejeren ikke efterkommer et påbud, og hvor
kommunalbestyrelsen efter en samlet økonomisk,
bebyggelsesmæssig og brand- og sundhedsmæssig vurdering
ikke ønsker at overtage ejendommen.
I stk. 5 foreslås det, at kommunalbestyrelsen kan lade
påbuddet tinglyse på ejendommen. Kommunalbestyrelsen
kan benytte sig af tinglysningsmuligheden, hvis det frygtes, at en
ejendom, hvorpå der er udstedt påbud, vil blive
overdraget uden oplysning til køber om det udstedte
påbud.
§ 75 b
Forslaget til§ 75 b vedrører opgørelse
og fordeling af udgifter til afhjælpning af de kondemnable
forhold samt erstatning til ejeren for et ombygningstab.
I § 75 b, stk. 1, foreslås, at hvis
foranstaltninger, der er udført i henhold til påbud
undtagelsesvis ikke vil medføre en forøgelse af
ejendommens værdi, der svarer til de godkendte udgifter til
foranstaltningerne, ydes der ejeren erstatning for tabet af
kommunalbestyrelsen. Udgangspunktet er dog, at et påbud om
afhjælpning af kondemnable forhold normalt vil betyde en
forøgelse af ejendommens værdi.
Det foreslås i stk. 2, at de af kommunalbestyrelsen
godkendte udgifter til gennemførelse af de påbudte
foranstaltninger opdeles i værdiforøgende udgifter og
tabsgivende udgifter. Opgørelsen er nødvendig for at
kunne fastsætte størrelsen af en eventuel
erstatning.
I stk. 3, 1. pkt. foreslås,
at for udlejningsejendomme udgør de
værdiforøgende forbedringsudgifter den del af de
godkendte udgifter til de påbudte foranstaltninger, der kan
danne grundlag for en forbedringsforhøjelse, jf.
§ 58 i lov om leje. Ombygningstabet foreslås i 2.
punktum at udgøre de resterende godkendte udgifter til de
påbudte foranstaltninger. Det bemærkes, at udlejede
boliger i blandede ejendomme f.eks. ejerlejlighedsejendomme eller
andelsboligejendomme og udlejede en- og tofamiliehuse anses for
udlejningsejendomme og er derfor omfattet af denne
bestemmelse.
Det foreslås i stk. 4, 1.
pkt. , at for øvrige ejendomme
udgør de værdiforøgende forbedringsudgifter den
del af de af kommunalbestyrelsen godkendte udgifter til de
påbudte foranstaltninger, der medfører en
forøgelse af ejendommens handelsværdi. Begrebet
»øvrige ejendomme« omfatter alle andre
kategorier af ejendomme end udlejningsejendomme.
I 2. punktumforeslås, at ombygningstabet udgøres
af de resterende godkendte udgifter til de påbudte
foranstaltninger.
Kommunalbestyrelsens beslutning om fordeling af udgifterne til
de påbudte foranstaltninger efter stk. 2 - 4 kan indbringes
for byfornyelsesnævnet, jf. § 83.
I stk. 5, foreslås, at
bestemmelserne i lovens § 18 og § 29 om
tinglysning af deklaration på ejendomme, der har modtaget
kontant tilskud efter loven, finder tilsvarende anvendelse. Det
betyder, at kommunalbestyrelsen i forbindelse med udbetaling af
erstatning som følge af påbud skal tinglyse en
deklaration om hel eller delvis tilbagebetaling af erstatning, hvis
ejendommen eller en eller flere boliger afhændes eller
skifter status inden et af kommunalbestyrelsen fastsat
åremål på maksimalt 20 år.
Hensigten med bestemmelsen er at forhindre en kapitalisering
af støtten i forbindelse med salg eller statusskift.
Såfremt der ved førstkommende ejerskifte efter
byfornyelsesarbejdernes gennemførelse, opnås en pris,
der ligger ud over den almindelige udvikling i ejendomspriserne
samt værdien af yderligere forbedringsarbejder
gennemført efter afslutningen af påbudsarbejderne,
skal der finde en hel eller delvis tilbagebetaling af erstatningen
sted.
I stk. 6foreslås, at erstatningsfastsættelsen kan
indbringes for taksationsmyndighederne af ejeren inden 6 uger
efter, at afgørelsen er meddelt ejeren. Ved sagens
behandling for taksationsmyndighederne finder reglerne i lov om
offentlige veje § 51, stk.2, §§ 53-55 og
§ 66 finder tilsvarende anvendelse.
Til nr. 7
Ændringsforslaget i § 76, stk. 1, vedrører muligheden for at
kondemnere tomme boliger.
Efter de gældende regler har kommunalbestyrelsen ikke
mulighed for at nedlægge forbud mod beboelse eller ophold i
tomme boliger. Denne begrænsning kan betyde, at kommunerne
må afvente, at tomme boliger, som er sundheds- eller
brandfarlige at bebo, faktisk bliver beboet, før
kommunalbestyrelsen kan gribe ind med et forbud mod beboelse.
Det foreslås på den baggrund, at
kommunalbestyrelsen får mulighed for at nedlægge forbud
mod beboelse i sundheds- eller brandfarlige ejendomme, som
står tomme, og hvor det ønskes at forhindre fremtidig
beboelse. Kommunalbestyrelsen vil efter de gældende regler
have mulighed for at kræve den kondemnerede tomme bolig
nedrevet, når der er nedlagt forbud.
Det bemærkes, at uanset de eksisterende
kondemneringsbestemmelser bygger på, at kommunalbestyrelsen
har en generel tilsynsforpligtelse, som indebærer, at
kommunalbestyrelsen skal reagere over for sundheds- og brandfarlige
boliger og bygninger, der benyttes til beboelse og ophold, så
medfører forslaget ikke, at denne tilsynsforpligtelse
udvides til at omfatte tomme ejendomme.
Til nr. 8
Ændringsforslaget i§ 78, stk. 5,
vedrører opgørelse af tilskud til
andelsboligejendomme i forbindelse med hel eller delvis
kondemnering af ejendommen.
Efter de gældende regler sker opgørelsen af
tilskud til andelsboligejendomme efter § 78, stk. 5, som
forskellen mellem værdien af andelens pris beregnet efter
andelsboliglovens § 5 før kondemnering og
salgsprisen efter kondemneringen.
Siden § 78 blev indført i loven, er den
offentlige ejendomsvurdering steget så kraftigt, at
andelsboligens værdi beregnet efter andelsboliglovens
§ 5 vil kunne overstige prisen i handel og vandel. Dette
betyder, at erstatninger efter § 78 vil kunne
udgøre langt højere beløb, end den pris
andelshaveren ville kunne opnå ved et salg af boligen.
Det foreslås derfor at ændre § 78,
således at opgørelsen som udgangspunkt skal ske
på baggrund af værdien i handel og vandel.
Beregningsgrundlaget foreslås at være
handelsværdien som andelsbolig før og efter
kondemneringen - dog maksimalt den i regnskabet fastsatte
værdi beregnet efter § 5 i lov om andelsboliger og
andre boligfællesskaber samt i andelsboligforeningens
vedtægter. En andelsboligejendom og en andelsbolig vil efter
forslaget ikke kunne opnå et højere tilskud, end de
faktisk ville kunne sælges for.
Metoden til beregning af kondemneringstilskud illustreres ved
nedenstående eksempel. Det bemærkes, at
talstørrelser og forudsætninger ikke er hentet fra en
eksisterende andelsboligforening, men er konstrueret og udelukkende
har til formål at belyse, hvorledes tilskuddet
beregnes.
Eksempel: Der forudsættes en andelsboligforening
bestående af 16 andelshavere, hvor alle andelsboliger har
samme indbyrdes værdi. Ved opgørelsen af foreningens
formue anvender andelsboligforeningen den senest ansatte
ejendomsværdi (kontantejendomsværdien), jf.
§ 5, stk. 2, litra c, i lov om andelsboligforeninger og
andre boligfællesskaber.
En af boligerne kondemneres og kan efter kondemneringen ikke
anvendes til andre indtægtsgivende formål. Boligen er
forbedret for 40.000 kr.
Det forudsættes, at beregningen skal ske på
grundlag af værdien i handel og vandel, og at ejendommen kun
vil kunne sælges til et beløb, som er lavere end den i
regnskabet fastsatte ejendomsværdi. Før kondemneringen
udgør nettoformuen og andelenes værdi følgende
beløb:
- Ejendommens
værdi fastsat i regnskabet: 24.000.000 kr.
- Ejendommens
værdi i handel og vandel: 21.000.000 kr.
- Indestående
prioriteter: 19.200.000 kr.
- Nettoformue:
1.800.000 kr.
- Andelenes
værdi: 112.500 kr.
Efter kondemneringen af en bolig, der har en
forholdsmæssig værdi på 1.312.500 kr. af den
samlede ejendomsværdi, ændres beløbene
således, idet der ses bort fra udbetaling af tilskud:
- Ejendommens
værdi: 19.687.500 kr.
- Indestående
prioriteter: 19.200.000 kr.
- Nettoformue:
487.500 kr.
- Andelenes
gennemsnitlige værdi: 30.469 kr.
Behovet for tilskud er:
- Nedgang i
ejendommens værdi: 1.312.500 kr.
- Værdi af
forbedringer: 40.000 kr.
- Tilskud i alt:
1.352.500 kr.
Andelsboligforeningen får herefter udbetalt 1.352.500
kr., hvoraf den udbetaler 152.500 kr. til den andelshaver, der har
boet i den kondemnerede bolig svarende til, at andelens pris
inklusive værdi af forbedringer er reduceret fra 152.500 kr.
til 0 kr.
Efter udbetaling af tilskud på 1.200.000 kr.
udgør nettoformuen og andelenes værdi efter
kondemneringen følgende beløb:
- Ejendommens
værdi: 19.687.500 kr.
- Tilskud:
1.200.000 kr.
- Indestående
prioriteter: 19.200.000 kr.
- Nettoformue
1.687.500 kr.
- Andelenes
værdi (15 andele) 112.500 kr.
Som det fremgår af eksemplet medregnes den direkte ramte
andelshaver ikke ved fordeling af tilskuddet på de 1.200.000
kr., idet den pågældende allerede har fået fuld
kompensation for nedgangen i andelens pris.
Til nr. 9
Ændringen i § 78, stk. 6, er en
konsekvensændring som følge af § 1, nr.
8.
Til nr. 10
Ændringen i § 82, stk. 1, er en
konsekvensændring som følge af § 1, nr.
14.
Til nr. 11 og 12
Ændringsforslagene i § 83, stk. 1, og stk. 3,
vedrører klage over boligkommissionens
afgørelser.
Ændringen præciserer, at boligkommissionens
afgørelser kan påklages til byfornyelsesnævnet
og ikke til kommunalbestyrelsen.
Til nr. 13
Ændringen i § 100 er af redaktionel karakter i
form af en sproglig korrektion.
Til nr. 14
Den foreslåede bestemmelse i § 105, stk. 3,
vedrører mulighed for indgreb i bygninger med henblik
på at konstatere, om lokaliteterne udgør sundheds- og
brandfare.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen som led i sin
tilsynsforpligtelse med lokaliteter, der kan være sundheds-
og brandfarlige, får adgang til at foretage nødvendige
indgreb i en bygnings konstruktioner med henblik på at
konstatere, om der foreligger fare. Der er tale om
nødvendige »destruktive« indgreb, der er
afgørende for, at kommunalbestyrelsen kan træffe
beslutning om, hvorvidt der foreligger fare i det konkrete
tilfælde. Som eksempler på indgreb kan nævnes
fjernelse af tapet, optagelse af gulvbrædder og åbning
af vægge. Det præciseres i bestemmelsen, at
kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage retablering. Dette
gælder dog ikke, såfremt indgrebet ikke
efterfølgende medfører, at der skal udføres
arbejder det pågældende sted.
Retssikkerhedslovens bestemmelser om varsling m.v. finder
anvendelse.
Til nr. 15
Ændringen i § 107, stk. 1, nr. 6, er en
konsekvens af § 1, nr. 6.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om byfornyelse og udvikling af byer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1083 af 3. november 2006, som
ændret ved § 35 i lov nr. 523 af 6. juni 2007,
foretages følgende ændringer: |
§ 7.
. Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om fordeling af den i § 6, stk. 1,
nævnte udgiftsramme, om administrationen af ordningen samt om
afgrænsningen af de foranstaltninger, hvortil der kan ydes
refusion efter § 6. Endvidere kan økonomi- og
erhvervsministeren fastsætte bestemmelser om
udvælgelseskriterier for, hvilke områder der kan
opnå støtte. | | 1. I § 7, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »udgiftsramme,«: »herunder
om fordeling af udgiftsrammen til løsning af problemer i
mindre byer,« |
§ 18.
Kommunalbestyrelsen tinglyser en deklaration på ejendommen om
vilkår for hel eller delvis tilbagebetaling af kontant
tilskud til vedligeholdelsesudgifter ydet i henhold til
§ 14, såfremt støttede boligers status
ændres inden et fastsat åremål på maksimalt
20 år. Tilbagebetaling skal ske, i det omfang ejendommens
værdi forbedres, således at den nye værdi
overstiger den oprindelig fastsatte værdi med tillæg af
et beløb, der svarer til ejendomsprisudviklingen for
tilsvarende ejendomme i det forløbne tidsrum. Ved
beregningen efter 2. pkt. kan endvidere til den oprindelig
fastsatte værdi lægges et beløb, som modsvarer
værdistigning på ejendommen som følge af
yderligere forbedringsarbejder gennemført efter afslutningen
af byfornyelsesarbejderne. Tilbagebetalingskravet påhviler
den, der er ejer af ejendommen, når ejendommens status
ændres. | | 2. I § 18, stk. 1, ændres i 2. pkt., »forbedres« til:
»forøges«, og i 4.
pkt., ændres »Tilbagebetalingskravet« til:
»Tilbagebetalingspligten«. |
§ 22.
Støtte kan ydes til istandsættelse af bygningens
klimaskærm samt til afhjælpning af kondemnable
forhold. | | 3.§ 22, stk. 1, affattes
således: »Støtte kan ydes til
følgende foranstaltninger: 1) Istandsættelse af bygningens
klimaskærm. 2) Nedrivning, når denne er
begrundet i bygningens fysiske tilstand. 3) Afhjælpning af kondemnable
forhold.« |
§ 22.
. Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan kun træffe beslutning efter stk. 1,
såfremt installationsmangler som nævnt i
§ 21, kondemnable forhold og sikkerhedsmæssige
mangler er afhjulpet eller afhjælpes senest i forbindelse med
gennemførelsen af beslutningen. | | 4. I
§ 22, stk. 3, ændres »stk. 1« til:
»stk. 1, nr. 1«. |
§ 29.
Kommunalbestyrelsen tinglyser en deklaration på ejendomme,
som har modtaget støtte efter dette kapitel, om vilkår
for hel eller delvis tilbagebetaling af kontant tilskud ydet i
henhold til dette kapitel, såfremt ejendommen afhændes
inden et nærmere fastsat åremål på
højst 20 år til en højere pris end den ved
støtteudmålingen beregnede handelsværdi med
tillæg af et beløb, der svarer til
ejendomsprisudviklingen i det forløbne tidsrum. Ved
beregningen efter 1. pkt. kan endvidere tillægges et
beløb, som modsvarer prisstigning på ejendommen som
følge af yderligere forbedringsarbejder gennemført
efter afslutningen af byfornyelsesarbejderne. Det i 1. pkt.
stillede vilkår kan ikke kræves opfyldt ved salg til
medejer, ægtefælle eller livsarving, men vil være
gældende ved de pågældendes senere
afhændelse af ejendommen inden for det fastsatte
åremål. | | 5. I § 29, 1. pkt., indsættes efter
»ejendommen«: »skifter status eller«. |
| | 6. Efter
§ 75 indsættes før overskriften
»Kondemnering«: »Påbud |
| | § 75
a. Skønnes en bygnings
benyttelse forbundet med sundhedsfare eller brandfare, jf.
§ 75, stk. 1-5, og vil det ud fra en samlet
økonomisk og bebyggelses-, brand- og sundhedsmæssig
vurdering være rimeligt, at der gennemføres
foranstaltninger, som afhjælper faren, kan
kommunalbestyrelsen meddele ejeren påbud herom.
Kommunalbestyrelsen fastsætter samtidig en frist for
foranstaltningernes gennemførelse. |
| | Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke for ejendomme, for hvilke
kommunalbestyrelsen kan meddele påbud efter § 165,
stk. 1, i lov om almene boliger m.v. og § 89, stk. 2, i
lov om friplejeboliger. |
| | Stk. 3.
Påbud efter stk. 1 skal 1) skriftligt meddeles ejeren og de
lejere, hvis lejemål omfattes af påbuddet, og 2) indeholde oplysning om mulighederne for
at søge offentlig støtte efter kapitel 3 eller 4 til
at gennemføre påbuddet. |
| | Stk. 4.
Efterkommes et påbud efter stk.1 ikke inden for den fastsatte
frist, kan kommunalbestyrelsen 1) lade foranstaltningerne udføre
for ejerens regning, 2) forlange, at ejendommen med henblik
på afhjælpning af de kondemnable forhold helt eller
delvis skal afstås mod erstatning, jf. § 75 b, stk.
7, eller 3) ændre påbuddet til et
forbud efter § 76. |
| | Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan lade påbuddet tinglyse på
ejendommen. |
| | § 75
b. Hvis foranstaltninger, der er udført i henhold til
påbud efter § 75 a, stk. 1, undtagelsesvis ikke vil
medføre en forøgelse af ejendommens værdi, der
svarer til de godkendte udgifter til foranstaltningerne, yder
kommunalbestyrelsen ejeren erstatning for tabet. |
| | Stk. 2.
Udgifter til gennemførelse af de påbudte
foranstaltninger, som er godkendt af kommunalbestyrelsen, opdeles i
værdiforøgende udgifter og tabsgivende udgifter. |
| | Stk. 3. For
udlejningsejendomme udgør de værdiforøgende
udgifter den del af de godkendte udgifter til de påbudte
foranstaltninger, der kan danne grundlag for en
forbedringsforhøjelse, jf. § 58 i lov om leje. De
tabsgivende udgifter udgør de resterende godkendte udgifter
til de påbudte foranstaltninger. |
| | Stk. 4. For
øvrige ejendomme udgør de værdiforøgende
udgifter den del af de godkendte udgifter til de påbudte
foranstaltninger, der medfører en forøgelse af
ejendommens handelsværdi. De tabsgivende udgifter
udgør de resterende godkendte udgifter til de påbudte
foranstaltninger. |
| | Stk. 5.
§§ 18 og 29 finder tilsvarende anvendelse for
erstatning efter stk. 1-4. |
| | Stk. 6.
Erstatningsfastsættelse efter stk. 1 og § 75 a,
stk. 4, nr. 2, kan af ejeren indbringes for de
taksationsmyndigheder, der er nævnt i lov om offentlige veje,
inden 6 uger efter, at afgørelsen er meddelt ejeren. Ved
sagens behandling for taksationsmyndighederne finder reglerne i lov
om offentlige veje § 51, stk. 2, §§ 53-55
og § 66 tilsvarende anvendelse.« |
§ 76.
Skønnes en bygnings benyttelse forbundet med sundhedsfare
eller brandfare, jf. § 75, stk. 1-5, kan
kommunalbestyrelsen nedlægge forbud mod, at bygningen eller
en del af denne benyttes til beboelse eller ophold for mennesker
(kondemnering). Kommunalbestyrelsen fastsætter samtidig en
frist for fraflytning og rydning af de pågældende
boliger eller opholdsrum. | | 7. I § 76, stk. 1, indsættes efter
1. pkt.: »Forbud kan omfatte beboede og
ubeboede bygninger.« |
§ 78.
. Stk. 5.
Tilhører den kondemnerede bolig en andelsboligforening, som
er omfattet af kapitel II i lov om andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber, opgøres tilskuddet for de
andelshavere, hvor den til andelen knyttede bolig kondemneres, som
forskellen mellem andelens pris før kondemneringen beregnet
efter § 5 i lov om andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber og salgsværdien efter kondemneringen.
For de andelshavere, hvor den til andelen knyttede bolig ikke
kondemneres, opgøres tilskuddet som forskellen mellem
andelens værdi før og efter kondemneringen beregnet
efter § 5 i lov om andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber. Vedrører kondemneringen udlejede
boliger, har andelsboligforeningen ikke ret til tilskud, medmindre
boligen er udlejet tidsbegrænset. Tilskuddet udbetales til
foreningen. Andelshavere, der er omfattet af 1. pkt., har dog ret
til at få deres andel af tilskuddet udbetalt af
andelsboligforeningen. | | 8.§ 78, stk. 5, affattes
således: »Stk. 5.
Tilhører den kondemnerede bolig en andelsboligforening, som
er omfattet af kapitel II i lov om andelsboligforeninger og andre
boligfællesskaber, opgøres tilskuddet for de
andelshavere, hvor den til andelen knyttede bolig kondemneres, som
forskellen mellem handelsværdien før og efter
kondemneringen, dog maksimalt andelens pris fastsat efter
§ 5 i lov om andelsboliger og andre
boligfællesskaber samt beregningsreglerne i
andelsboligforeningens vedtægter. For de andelshavere, hvor
den til den andelen knyttede bolig ikke kondemneres, opgøres
tilskuddet som forskellen mellem andelens handelsværdi
før og efter kondemneringen, dog maksimalt værdien
fastsat efter beregningsreglerne i § 5 i lov om
andelsboliger og andre boligfællesskaber samt i
andelsboligforeningens vedtægter. Vedrører
kondemneringen udlejede boliger, har andelsboligforeningen ikke ret
til et tilskud, medmindre boligen er udlejet tidsbegrænset.
Tilskuddet udbetales til foreningen. Andelshavere, der er omfattet
af 1. pkt., har dog ret til at få deres andel af tilskuddet
udbetalt af andelsboligforeningen.« |
§ 78.
. Stk. 6. Hvis
særlige beregningsregler i andelsboligforeningens
vedtægter fastsætter en lavere værdi af det
kondemnerede, udmåles tilskuddet efter stk. 1 efter denne
lavere værdi. Tilsvarende gælder, hvis ikke
kondemnerede lejligheder i andelsboligforeningen i det seneste
år før forbuddet er solgt til en lavere pris, end en
opgørelse efter reglerne i stk. 5 fører til. | | 9.§ 78, stk. 6, ophæves. Stk. 7-14 bliver herefter stk. 6-13. |
§ 82.
Kommunalbestyrelsens udgifter til tilskud, erstatning og
dækning af retableringsudgifter på naboejendomme efter
dette kapitel afholdes af kommunalbestyrelsen. | | 10. I § 82, stk. 1, indsættes efter
»erstatning«: », indgreb i
bygningskonstruktioner«. |
§ 83.
Kommunalbestyrelsens beslutninger efter dette kapitel kan af ejere,
lejere af erhvervslokaler, hvis lejemål omfattes af
beslutningen, eller mindst 1/4 af ejendommens boliglejere, hvis
lejemål omfattes af beslutningen, indbringes for
byfornyelsesnævnet, jf. dog stk. 3. | | 11. I § 83, stk. 1, indsættes efter
»Kommunalbestyrelsens«: »eller
boligkommissionens«. |
Stk. 3.
Indbringelse af kommunalbestyrelsens beslutninger efter stk. 1 og 2
for byfornyelsesnævnet kan kun ske, hvis beslutningen
omfatter spørgsmål om forståelse af loven eller
af en i medfør af denne fastsat bestemmelse. Indbringelse
kan endvidere tillades, hvis beslutningen efter
byfornyelsesnævnets vurdering har almindelig interesse eller
videregående betydelige følger for klageren. | | 12. I § 83,stk. 3,
1. pkt., indsættes efter
»kommunalbestyrelsens«: »eller
boligkommissionens«. |
§ 100.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om gennemførelse af denne lov samt om
kommunalbestyrelsens ydelse af støtte, ansøgnings- og
beslutningsprocedure, udbetaling og refusion, etablering og
støtte til friarealer, fordeling af investeringsrammen samt
regnskabsaflæggelse og revision efter reglerne i denne lovs
kapitel 3-6. | | 13. I § 100 ændres
»investeringsrammen« til:
»udgiftsrammen«. |
§ 105.
Ejere og brugere af fast ejendom samt offentlige myndigheder har
pligt til på begæring af kommunalbestyrelsen,
boligkommissionen eller bygningsforbedringsudvalget at afgive
oplysninger til brug for byfornyelsesvirksomheden, herunder om
tilvejebringelse af erstatningsboliger og om kondemnering m.v. i
medfør af denne lov. Stk. 2. Hvis
det skønnes nødvendigt for, at kommunalbestyrelsen
kan træffe beslutning efter kapitel 6 om friarealforbedring
eller efter kapitel 9 om kondemnering af sundheds- og brandfarlige
boliger eller opholdsrum, har de i stk. 1 nævnte
myndigheder til enhver tid mod behørig legitimation og uden
retskendelse adgang til fast ejendom. Stk. 3.
Spørgsmål om, hvorvidt en oplysning efter stk. 1
eller adgang efter stk. 2 kan kræves, kan af ejere eller
brugere indbringes for byfornyelsesnævnet. | | 14. I § 105 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke: »Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan foretage nødvendige indgreb i
bygningens konstruktioner med henblik på at afgøre, om
der er sundheds- eller brandfare, jf. § 75, stk. 1-5.
Kommunalbestyrelsen foretager nødvendig retablering som
følge af indgreb efter 1. pkt.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. |
§ 107.
Med bøde straffes den, som . 6) undlader at efterkomme et i
medfør af § 76, stk. 1, eller § 77,
stk. 1 og 2, meddelt påbud eller forbud, | | 15.I § 107, stk. 1, nr. 6,
indsættes efter »i medfør af«:
»§ 75, stk. 1,«. |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. juli
2008. |
| | |